(Monografie Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej / FUNDACJA NA RZECZ NAUKI POLSKIEJ ; rada wydawnicza Henryk Samsonowicz, Janusz Sławiński, Lech Szczucki, Marek Ziółkowski)
1. Drogi handlowe w XVI i XVII wieku; 2. Środowisko kupieckie; 3. Organizacja i technika handlu; 4. Przedmioty handlu w XVI i XVI wieku; 5. Handel niewolnikami; 6. Wojny a handel orientalny w drugiej połowie XVII wieku; 7. Handel z Imperium Osmańskim i jego uwarunkowania w latach 1701-1772; 8. Handel polsko-turecki w latach 1774-1793
R.I Rozwój regulacji dotyczącej nabywania nieruchomości przez cudzoziemców. R.II Aspekty kolizyjno prawne nabywania nieruchomości przez cudzoziemców. R. III Zakres podmiotowy ustawy NierCudzU. R.IV Zakres podmiotowy NierCudzU. R.V Nabywanie lub obejmowanie akcji lub udziałów w spółce handlowej. R.VI Wyłączenie stosowania u stawy NierCudzU. R.VII Nabycie własności nieruchomości
bez zezwolenia. R.VIII Postępowanie w sprawie uzyskan ia zezwolenia. R.IX Wybrane zagadnienia dotyczące szczególnych wymogów stawianych nabywcy nieruchomości położonej w Polsce. R.X Rejestry i dane statystyczne. R.XI Nabywanie nieruchomości przez cudzoziemców w świe tle uregulowań Traktatu o Wspólnocie Europejskiej. R.XII Ustawa NierCudzU w świetle układu Europejskiego. R.XIII Zakończenie i perspektywy rozwojowe. R.XIV Wzo ry pism. R.XV Tekst ustawy
1. Czym negocjacje międzynarodowe różnią się od negocjacji w swoim kraju?; 2. Negocjacje po amerykańsku; 3. Azjatyckie ceremonie; 4. Czy dystans psychologiczny jest tak samo duży jak geograficzny? Australia i Ocenia; 5. Hiszpania i Portugalia kontra Ameryka Łacińska. Czy wielkie odkrycia geograficzne miały wpływ na odkrywanie kart w biznesie?; 6. Eleganccy negocjatorzy; 7. Arabski bazar; 8. Tak blisko, a tak daleko- polskie sąsiedztwo; 9. Włosi- oryginalna kultura?; Polacy- jakimi negocjatorami jesteśmy?; 11. Mentalność narodowa, a cechy indywidualne negocjatorów
R.I Narkomania jako zjawisko społeczne : 1.Pojęcie narkomanii, środka odurzającego i psychotropowego, 2.Rodzaje i właściwości środka odurzającego i psychotropowego, 3.Etiologia, tendencje i skutki współczesnej narkomanii, 4.Związki narkomanii z przestępczością. R.II Polski rynek narkotykowy i jego źródła : 1.Ogólna charakterystyka polskiego rynku narkotykowego, 2.Źródła nielegalnego handlu narkotykami, 3.Nielegalny handel narkotykami a "pranie brudnych pieniędzy". R.III Problemy prawne przeciwdziałania i zwalczania nielegalnego handlu narkotykami w substancjami psychotropowymi w Polsce : 1.Dozowlony a niedozwolony handel narkotykami w świetle polskiego prawa, 2.Prawonokarne środki przeciwdziałania i zwalczania nielegalnego handlu narkotykami i substancjami psychotropowymi w Polsce. R.IV Aspekty organizacyjne przeciwdziałania i zwalczania nielegalnego handlu narkotykami i substancjami psychotropowymi w Polsce : 1.Policja, 2.Urząd Ochrony Państwa, 3.Straż Graniczna, 4.Główny Urząd Celny oraz Generalny Inspektor Celny, 5.Biuro Międzynarodowej Organizacji Policji Kryminalnych Interpol, 6.Prokuratura, 7.Ocena działalności organów zajmujących się zwalczaniem nielegalnego handlu narkotykami. R.V Międzynarodowe inicjatywy w zakresie przeciwdziałania i zwalczania nielegalnego handlu narkotykami i substancjami psychotropowymi : 1.Przedsięwzięcia podejmowane na forum międzynarodowym zmierzające do przeciwdziałania i zwalczania nielegalnego handlu narkotykami i substancjami psychotropowymi, 2.Udział organizacji międzynarodowych w systemie kontroli narkotyków, 3.Udział Polski w międzynarodowych przedsięwzięciach. R.IV Narkomania i nielegalny handel narkotykami w Białymstoku w świetle wyników badań ankietowych : 1.Cel i metoda badań, 2.Charkaterystyka badanej grupy młodzieży, 3.Przyjmowanie środków odurzających, 4.Nielegalny handel narkotykami w Białymstoku, 5.Podsumowanie wyników badań
1. Z historii stosowania transakcji wiązanych. 2. Przegląd różnych form finansowania wymiany międzynarodowej. 3. Znaczenie handlu wzajemnie uwarunkowanego we współczesnej gospodarce światowej. 4. Formalne i prawne aspekty realizowania transakcji wiązanych. 5. Przegląd podstawowych technik handlu wzajemnie uwarunkowanego (countertrade). 6. Transakcje barterowe (ang. barter). 7. Transakcja samospłaty (ang. buy-back agreement). 8. Zakup wzajemny towarów (ang. conuterpurchase). 9. Transakcje typu offset (ang. offset). 10. Rozmiary amerykańskiego barteru instytucjonalnego i jego wpływ na wymianę z zagranicą. 11. Rozstrzyganie kwestii spornych w handlu wzajemnie uwarunkowanym (countertrade).
1. Bariery techniczne w handlu. Podstawowe zasady stosowane w Światowej Organizacji Handlu. 2. Regulacje techniczne i normy w Unii Europejskiej. 3. Znaczenie barier technicznych w handlu: przegląd głównych podejść metodologicznych i badań empirycznych. 4. Znaczenie standardów technicznych w handlu Polski z Unią Europejską na podstawie badań ankietowych. 5. Analiza znaczenia barier technicznych w handlu międzynarodowym Unii Europejskiej. 6. Skutki dobrobytowe wprowadzania wspólnych standardów: symulacja w ramach równowagi ogólnej.
Wstęp; Rozdział 1. Euroazjatycki Obszar Gospodarczy 1.1. Geopolityczne kryteria wyróżniania obszarów świata 1.2. Gospodarcze przesłanki podziału obszarowego świata 1.3. Eurazjatycki Obszar Gospodarczy jako przedmiot badań logistycznych Rozdział 2. Gospodarcze i społeczne znaczenie logistyki 2.1. Cele i funkcje logistyki 2.2. Systemy wsparcia logistycznego 2.3. Organizacyjno-formalne uwarunkowania funkcjonowania międzynarodowych systemów logistycznych Rozdział 3. Sieć kolejowa jako kanały obsługi logistycznej Eurazjatyckiego Obszaru Gospodarczego 3.1. Miejsce transportu kolejowego w systemie transportowym Eurazjatyckiego Obszaru Gospodarczego 3.2. Transeurazjatyckie kolejowe kanały logistyczne 3.3. Transeurazjatyckie przewozy kolejowe jako alternatywa dla przewozów morskich Rozdział 4. Narzędzia i sposoby integracji kolejowych kanałów logistycznych Eurazjatyckiego Obszaru Gospodarczego 4.1. Sfera polityczna i jej wpływ na gospodarkę 4.2. Uwarunkowania organizacyjne 4.3. Uwarunkowania harmonizacji transeurazjatyckich przewozów kolejowych Rozdział 5. Ocena przedsięwzięć integracyjnych na przykładzie wybranych krajów Eurazjatyckiego Obszaru Gospodarczego 5.1. Federacja Rosyjska 5.2. Republika Kazachstanu; Zakończenie; Załączniki; Załącznik 1. Wykaz towarów predestynowanych do obsługi transportem kolejowym w relacjach międzynarodowych wg grup „Zharmonizowanego Systemu Klasyfikacji (HS 2017)"; Załącznik 2. Wykaz pociągów kontenerowych uruchamianych w krajach-członkach OSŻD; Załącznik 3. Wykaz nowych linii kolejowych, przewidzianych w „Strategii rozwoju transportu kolejowego w Federacji Rosyjskiej do 2030 r."; Załącznik 4. Szczegółowe dane przewozowe w wybranych relacjach w latach 2011-2016; Bibliografia; Spis rysunków; Spis wykresów; Spis tabel; Streszczenie.
1. Istota i rozwój gospodarki globalnej. 2. Międzynarodowa wymiana handlowa. 3. Współczesny charakter intensyfikacji gospodarki globalnej. Korporacje międzynarodowe. 4. Międzynarodowy rynek finansowy. 5. Nowy układ sił w gospodarce światowej. 6. Międzynarodowe ugrupowania integracyjne. 7. Kształtowanie się ponadnarodowych instytucji gospodarczych.
Przesłanki stosowania konwencji wiedeńskiej o umowach międzynarodowej sprzedaży towarów; Źródła wyznaczające przesłanki i zakres odpowiedzialności kontraktowej eksportera i importera; Naruszenie zobowiązania i antycypacyjne naruszenie zobowiązania jako przesłanki odpowiedzialności kontraktowej eksportera i importera; Zakres odpowiedzialności kontraktowej eksportera i importera.
I. Część ogólna : 1.Rozważania ogólne, 2.Uchwały organizacji międzynarodowych, 3.Tzw. II Konwencja wiedeńska o prawie traktatów, 4.Sukcesja członkowstwa w organizacjach międzynarodowych. II. Część szczegółowa : 1.ONZ i inne organizacje uniwersalne, 2.System GATT/WTO - multilateralna organizacja handlowa, 3.Wspólnoty Europejskie, 4.Organizacja Paktu Północnoatlantyckiego, 5.Wybrane pozawspólnotowe organizacje europejskie o charakterze niegospodarczym, 6.Wybrane pozawspólnotowe organizacje europejskie o charakterze gospodarczym, 7.Wybrane międzynarodowe gospodarcze organizacje pozaeuropejskie
I. Część ogólna : 1. Rozważania ogólne, 2. Uchwały organizacji międzynarodowych, 3. Tzw. II Konwencja wiedeńska o prawie traktatów, 4. Sukcesja członkowstwa w organizacjach międzynarodowych. II. Część szczegółowa : 1. ONZ i inne organizacje uniwersalne, 2. System GATT/WTO - multilateralna organizacja handlowa, 3. Wspólnoty Europejskie, 4. Organizacja Paktu Północnoatlantyckiego, 5. Wybrane pozawspólnotowe organizacje europejskie o charakterze niegospodarczym, 6. Wybrane pozawspólnotowe organizacje europejskie o charakterze gospodarczym, 7. Wybrane międzynarodowe gospodarcze organizacje pozaeuropejskie
Celem monografii jest przedstawienie najważniejszych aspektów organizacyjnych i marketingowych procesu internacjonalizacji przedsiębiorstw zarówno na etapie przygotowania strategii wejścia, jak i obecności na rynku docelowym. Publikacja łączy ujęcie teoretyczne z praktyką życia gospodarczego. Zawiera liczne przykłady i rekomendacje dotyczące zachowania firm dokonujących ekspansji za granicą. Odbiorcą książki może być szerokie grono Czytelników, m.in. akademicy, studenci kierunków ekonomicznych i zarządzania, w tym specjalności o profilu międzynarodowym, czy kadra menedżerska przedsiębiorstw. Opracowanie zawiera pięć rozdziałów, w których obok rozważań dotyczących przyczyn, form i motywów ekspansji omówione zostały wybrane zagadnienia związane z organizacją procesu internacjonalizacji oraz przygotowaniem odpowiedniej strategii marketingowej. Uzupełnieniem treści są dwa aneksy, w których, na licznych przykładach, pokazano etykietę biznesową w różnych krajach oraz rekomendacje dla wybranych rynków w zakresie przygotowania strategii promocji uwzględniające specyfikę kulturową, językową i oczekiwania klientów. Wybór krajów podyktowany był przede wszystkim ich zróżnicowaniem zarówno w zakresie geograficznym, jak i społeczno-kulturowym oraz ekonomicznym.
Celem monografii jest przedstawienie najważniejszych aspektów organizacyjnych i marketingowych procesu internacjonalizacji przedsiębiorstw zarówno na etapie przygotowania strategii wejścia, jak i obecności na rynku docelowym. Publikacja łączy ujęcie teoretyczne z praktyką życia gospodarczego. Zawiera liczne przykłady i rekomendacje dotyczące zachowania firm dokonujących ekspansji za granicą. Odbiorcą książki może być szerokie grono Czytelników, m.in. akademicy, studenci kierunków ekonomicznych i zarządzania, w tym specjalności o profilu międzynarodowym, czy kadra menedżerska przedsiębiorstw.
Opracowanie zawiera pięć rozdziałów, w których obok rozważań dotyczących przyczyn, form i motywów ekspansji omówione zostały wybrane zagadnienia związane z organizacją procesu internacjonalizacji oraz przygotowaniem odpowiedniej strategii marketingowej. Uzupełnieniem treści są dwa aneksy, w których, na licznych przykładach, pokazano etykietę biznesową w różnych krajach oraz rekomendacje dla wybranych rynków w zakresie przygotowania strategii promocji uwzględniające specyfikę kulturową, językową i oczekiwania klientów. Wybór krajów podyktowany był przede wszystkim ich zróżnicowaniem zarówno w zakresie geograficznym, jak i społeczno-kulturowym oraz ekonomicznym.
Wprowadzenie, I. Światowa Organizacja Handlu jako przykład otwartej koordynacji międzynarodowego systemu handlowego, 1. Pojęcie global governance, 2. "Zarządzanie" globalizacją?, 3. WTO i przesłanki dla "globalnego zarządzania", 4. WTO oparta na modelu "klubu", 5. Koncepcja "globalnego zarządzania" w świetle rundy Doha, II. Polityka wspierania innowacyjności we Wspólnocie Europejskiej i w Polsce, 1. Cele polityki w zakresie innowacji w Unii Europejskiej, 2. Wpływ polityki Unii Europejskiej na politykę w zakresie innowacji w Polsce, III. Oddziaływanie otwartej koordynacji systemów na gospodarkę meksykańską po utworzeniu Północnoamerykańskiej Strefy Wolnego Handlu, 1. Reformy gospodarki meksykańskiej w latach 80. i 90. XX w., 2. Powiązania gospodarcze Meksyku, 3. Oddziaływanie otwartej koordynacji na gospodarkę meksykańską, IV. Podatność gospodarki rosyjskiej na otwartą koordynację systemów na przykładzie obwodu kaliningradzkiego, 1. Obwód kaliningradzki na politycznej i ekonomicznej mapie Europy, 2. Stopień otwartości gospodarki kaliningradzkiej, 3. Gospodarka kaliningradzka a otwarta koordynacja systemów, V. Koordynacja polityki opartej na klastrach (cluster-based policy) jako strategii pozyskiwania zagranicznych inwestorów, 1. Klastry-informacje podstawowe, 2. Cluster-based policy-polityka oparta na klastrach, 3. Korzyści oferowane przez klastry, 4. Motywy i oczekiwania zagranicznych inwestorów, VI. Znaczenie procerdur Komisji Europejskiej dla kształtowania systemów zarządzania funduszami strukturalnymi w krajach Unii Europejskiej, 1. Zarządzanie funduszami strukturalnymi w kontekście procedur Komisji Europejskiej, 2. Ocena porównawcza systemów zarządzania pomocą strukturalną w nowych państwach czlonkowskich na tle krajów Piętnastki, 3. Wady i zalety stosowanych systemów zarządzania pomocą strukturalną w kontekście otwartej koordynacji, 4. Znaczenie otwartej koordynacji w procesie kształtowania systemów zarządzania pomocą strukturalną, 5. Znacznie pomocy strukturalnej w procesie konwergencji gospodarczej, VII. Otwarta koordynacja w zakresie bezpieczeństwa sieci jako odpowiedź na wzrost liczby przestępstw komputerowych, 1. Przesłanki do podjęcia współpracy, 2. W kierunku podjęcia współpracy międzynarodowej w zakresie bezpieczeństwa komputerowego, VIII. Wdrażanie normy SA8000 jako przykład globalnej konwergencji systemów zarządzania społeczną odpowiedzialnością biznesu, 1. Charakterystyka normy SA8000, 2. Wdrażanie normy SA8000, Zakończenie
Przedmowa; 1. Rola handlu zagranicznego w rozwoju gospodarczym kraju; 2. Funkcjonowanie sfery handlu zagranicznego; 3. System regulacji obrotów z zagranicą 4. Polityka wspierania eksportu; 5. Instrumenty polityki celnej; 6. Organizacja działalności handlowej na rynkach zagranicznych; 7. Zwyczaje i formuły w handlu zagranicznym; 8. Transakcja w handlu zagranicznym; 9. Finansowe aspekty transakcji handlu zagranicznego; 10. Transportowa obsługa transakcji handlu zagranicznego; 11. Ubezpieczenia ładunków w przewozach międzynarodowych.
1.Polityka celna - mechanizm oddziaływania państwa na procesy gospodarcze, 2.Wewnętrzne uwarunkowania polityki celnej w Polsce, 3.Zeewnętrzne uwarunkowania polityki celnej w Polsce, 4.Założenia i realizacja polityki celnej w Polsce
Część I: Porównanie wyników gospodarczych i pozycja konkurencyjna Polski w 2005 r. 1. Rozwój gospodarczy i jego konwergencja. 21. Międzynarodowa pozycja konkurencyjna Polski. Część II: Czynniki konkurencyjności polskiej gospodarki. 3. Zasoby i ich produktywność. 4. Instytucje i ich jakość. Część III: Innowacje i ich wpływ na konkurencyjność Polski. 5. Zdolność innowacyjna Polski na tle pozostałych nowych krajów. 6. Innowacyjność polskiego przemysłu.. Część IV: Pobudzanie konkurencyjności gospodarki. 7. Pozycja Polski w rozszerzonej Unii Europejskiej. 8. Instrumenty wspierające proces przemian strukturalnych. Część V: Zagadnienia konkurencyjności: przyczynek do teorii. 9. Teoria i metodologia. Krytyczna ocena stosowanych metod analizy. 10. Podstawowe problemy pomiaru międzynarodowej konkurencyjności gospodarki kraju.
Część I: Porównanie wyników gospodarczych i pozycja konkurencyjna Polski w 2006 r. 1. Rozwój gospodarczy i jego konwergencja. 2. Pozycja konkurencyjna w zewnętrznych stosunkach gospodarczych. Część II: Czynniki konkurencyjności polskiej gospodarki. 3. Zasoby i ich produktywność. 4. Instytucje i polityka gospodarcza. 5. Pozycja Polski w rozszerzonej Unii Europejskiej. Część III: Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) na konkurencyjność polskiej gospodarki. 6. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne a międzynarodowa konkurencyjność sektorów polskiego przemysłu. 7. Działalność zagranicznych inwestorów a przemiany strukturalne w Polsce. Część IV: Zagadnienia konkurencyjności: przyczynek do teorii. 8. Studia nad konkurencyjnością i ich rezultaty jako podstawa podejmowania decyzji z zakresu polityki gospodarczej. 9. Wpływ BIZ na konkurencyjność międzynarodową; wbyrane aspekty teoretyczne. Aneksy metodologiczne. Aneks statystyczny.