Zagadnienia podstawowe: Biznes, prawo, etyka; Prawo i etyka w teorii i w opiniach polskich przedsiębiorców; Compliance-Management. Charakterystyka i warunki powodzenia; Rola prawa i etyki w kształtowaniu modelu gospodarczego; Od etyki w polityce do etyki w biznesie. Standardy a rzeczywistość; Konflikt w działalności gospodarczej - aspekt prawny i etyczny; Gospodarka jako czysta konstrukcja?; Zasada podwójnego skutku w etyce, prawie i biznesie; Etyka biznesu w świetle encyklik papieskich; Człowiek jako podmiot naturalnego prawa do pracy a kwestia społeczna w nauczaniu Jana Pawła II. Z doświadczeń biznesu: Problematyka integralności etycznej w zarządzaniu przedsiębiorstwami w kontekście globalnego kryzysu gospodarczego; Corporate governance - jak to robimy BRE Banku; Kodeks etyczny - pierwszy krok na krętej drodze ku stworzeniu etycznej kultury organizacji. Spilit & Lester - kodek etyczny korporacji GE. Z doświadczeń administracji publicznej: Obowiązywanie i słuszność. O roli etyki gospodarczej w zagospodarowaniu sfery publicznej; Kodeksy etyczne w jednostkach terenowej administracji publicznej - czy to konieczne?; Doskonalenie etyczne pracowników służby cywilnej w ramach służby przygotowawczej. Z doświadczeń innych krajów: Odpowiedzialność korporacji za łamanie praw człowieka w prawie amerykańskim na podstawie Alien Tort claims Act. Pro domo sua: Rola i znacznie ekonomicznej szkoły wyższej w propagowaniu wiedzy dotyczącej społecznej odpowiedzialności biznesu (raport z badan)
1. O Profesorze Suchodolskim 2. Profesor Suchodolski w Polskiej Akademii Nauk 3. Profesor Suchodolski w Narodowej Radzie Kultury 4. Humanistyczne przesłanie Bogdana Suchodolskiego 5. W stronę przyszłości 6. O modelu historii nauki Bogdana Suchodolskiego 7. Bogdan Suchodolski jako historyk literatury polskiej 7. Myśl profesora Bogdana Suchodolskiego o technice i kulturze technicznej 8. Wychowanie przez naukę 9. Profesor Suchodolski jako ekspert edukacyjny 10. O relacjach pedagogiki i polityki edukacyjnej 11. Autoedukacja szansą pełni indywidualnego rozwoju człowieka 12. Pedagogika odwagi i nadziei 13. Profesora Bogdana Suchodolskiego idea uspołecznienia kultury: trwałość inspiracji i aktualność ostrzeżeń 14. Bogdana Suchodolskiego propozycja uspołeczniania kultury i jej inspiracje 15. Bogdana Suchoolksiego spojrzenie na naukę i wychowanie przez sztukę 16. Współczesne kontrowersje wokół edukacji estetycznej 17. Pampaedia J. A. Komenskiego w interpretacji Profesora B. Suchodolskiego 18. Europa w refleksjach B. Suchodolskiego 19.Używanie "rozumu" a stan aktualny ludzkości 20. Globalizacja jako iluzja wcielana. Od możliwości świata do świata możliwości 21. Humanistyczne inspiracje wizji swiata, kultury, człowieka 22. Historia jednej pomyłki 23. Rozmowa z Profesorem Bogdanem Suchodolskim 24. Myśliciel i bieg stuleci
Spotkanie z Dawkinsem: wyznanie osobiste: 1. Samolubny gen: darwinowski obraz świata: Postać Dawkinsa; Nowe podejście- Karol Darwin; Mechanizm dziedziczenia- genetyka według Mendla; Odkrycie genu; Rola DNA w genetyce; Podejście Dawkinsa- samolubny gen; Rzeka genów: poznawanie darwinowskiego świata; 2. Ślepy zegarmistrz: czy ewolucja wyklucza istnienie Boga? Nauki przyrodnicze nie prowadzą ani do ateizmu, ani do chrześcijaństwa; Bóg jako hipoteza wyjaśniająca, Przypadek Wiliama Paleya; Poglądy religijne Karola Darwina; Reakcja chrześcijańskie na poglądy Darwina; 3. Dowód i wiara: miejsce faktów w nauce i w religii: Wiara jako ślepe zaufanie?; Czy ateizm jest wiarą?; Czy wiara chrześcijańska jest irracjonalna?; Problem radykalnej zmiany teorii w nauce; Retoryczna obrona ateizmu; 4. Darwinizm kulturowy? Osobliwa "nauka" o memach: Pochodzenie memów; Czy rozwój kulturowy ma charakter darwinowski? Czy memy naprawdę istnieją?; Chybiona analogia pomiędzy memem a genem; Nadmiarowość memu; Bóg jako wirus?; 5. Nauka a religia: dialog czy intelektualne ustępstwo? Wojna nauki z religią; Prowincjonalny, średniowieczny kosmos zinstytucjonalizowanej religii; Doznanie zachwytu i trwogi; Umysł Boga; Tajemnica, szaleństwo i bezsens
1. Konieczność, struktura i prymat kwestii bycia, 2. Dwojaki cel opracowania kwestii bycia. Metoda badania i jej zarys. I. Przygotowawcza analiza fundamentalna jestestwa, II. Jestestwo i czasowość
1. Między substancją rozciągłą a maszyną. Ciało w filozofii Kartezjusza. 2. Moje i obiektywne. Szczególny opis ciała w filozofii Maine de Birana. 3. Między bryłą cielesną a żywym ciałem. Husseria rozważania o cielesności. 4. Trzy wymiary cielesności w myśli Jeana Paula Sartre'a. 5. Między być a mieć ciało. Gabriel Marcel o cielesności. 6. Semantyczna teoria ciała, czyli Maurice'a Merleau-Ponty'ego rozważania o cielesności. 7. Wcielenie - podstawowa cecha człowieczeństwa. Filozofia żywego ciała Michela Henry'ego.
I. Godność człowieka, 1. Godność człowieka z racji jego pochodzenia; 2. Godność człowieka z racji odzyskanego życia; 3. Godność człowieka z racji jego przeznaczenia; 4. Poszanowanie ludzkiej godności. Przestrzeganie prawa moralnego. Podmiotowe traktowanie człowieka; II. Przyczyny cierpienia i umierania człowieka, 1. Grzech przyczyną cierpienia i umierania. Natura grzechu i zła. Skutki grzechu. 2. Człowiek uwikłany w grzech; III. Sens ludzkiego cierpienia, 1. Człowiek doświadczony cierpieniem. Wewnętrzna izolacja. Irytacja i bunt. Targowanie się. Depresja. Akceptacja. 2. Sens ludzkiego cierpienia i umierania. Filozoficzno-egzystencjalne wyjaśnienia sensu cierpienia. Chrześcijańskie wyjaśnienia sensu cierpienia. Tajemnica Jezusa Chrystusa wyjaśnieniem ludzkiego cierpienia. Udział w posłannictwie Jezusa. 3. Odkryty sens cierpienia. Zmiana sposobu patrzenia na świat. Zmiana sposobu wartościowania; IV. Pomoc cierpiącym; 1. Zakres i zasadność służby cierpiącym; 2. Kościół w służbie cierpiącym; 3. Ludzie dobrej woli w służbie cierpiącym.
Cieszyński Almanach Pedagogiczny jest periodykiem o tematyce ogólnopedagogicznej, otwartym na szeroko rozumianą współpracę. Powstał z inicjatywy Dyrekcji Instytut Nauk o Edukacji Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie, Uniwersytet Śląski. Tom IV Almanachu na temat Nauczyciel wartością w edukacji. W części recenzje omówiono publikację Elżbiety Marek Koncepcje kształcenia dzieci i nauczycieli w twórczości Ryszrda Więckowskiego (Piotrków Trybunalski 2013). Całość zamyka Kronika, w której podano wybrane osiągnięcia z pracy Instytutu. Almanach (Tom IV) jest skierowany do teoretyków i praktyków historii wychowania i nauczania, pedagogów, nauczycieli, studentów pedagogiki, historii, wiedzy o kulturze i osób zainteresowanych problematyką pedagogiczną.
Cieszyński Almanach Pedagogiczny jest periodykiem o tematyce ogólnopedagogicznej, otwartym na szeroko rozumianą współpracę. Powstał z inicjatywy Dyrekcji Instytut Nauk o Edukacji Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie, Uniwersytet Śląski. Tom IV Almanachu na temat Nauczyciel wartością w edukacji.
W części recenzje omówiono publikację Elżbiety Marek Koncepcje kształcenia dzieci i nauczycieli w twórczości Ryszrda Więckowskiego (Piotrków Trybunalski 2013). Całość zamyka Kronika, w której podano wybrane osiągnięcia z pracy Instytutu. Almanach (Tom IV) jest skierowany do teoretyków i praktyków historii wychowania i nauczania, pedagogów, nauczycieli, studentów pedagogiki, historii, wiedzy o kulturze i osób zainteresowanych problematyką pedagogiczną.
Cieszyński Almanach Pedagogiczny jest periodykiem o tematyce ogólnopedagogicznej, otwartym na szeroko rozumianą współpracę. Powstał z inicjatywy Dyrekcji Instytut Nauk o Edukacji Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie, Uniwersytet Śląski. Tom 6 Almanachu na temat Miejsce jako wartość kulturowa prezentuje rozważania pedagogiczne, kulturalne, społeczne nad zagadnieniem miejsca i jego wymiaru symbolicznego, kulturalnego i społecznego. W części recenzje omówiono publikację Józefy Bałachowicz, Ireny Adamek (red. naukowa), Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2017, s. 264. Całość zamyka Kronika, w której podano wybrane osiągnięcia z pracy Instytutu. Almanach (Tom 6) jest skierowany do teoretyków i praktyków aksjologii wychowania i nauczania, pedagogów, nauczycieli, studentów pedagogiki, wiedzy o kulturze i osób zainteresowanych wychowawczymi i kulturalnymi aspektami pedagogiki. Publikacja jest adresowana do szerokiej rzeszy nauczycieli, badaczy, animatorów kultury. Monografia może stanowić źródło inspiracji do ciekawych propozycji i badań nad wartościami symbolicznymi, kulturowymi i społecznymi miejsca w naszym życiu indywidualnym oraz zbiorowym.
Wprowadzenie; Skąd wiemy o czymkolwiek; Inne umysły; Zagadnienie ciała i umysłu; Znaczenie słów; Wolna wola Dobro i zło; Sprawiedliwość; Śmierć; Sens życia.
Wstęp; Jan Szczepański- sylwetka uczonego; Cechy społeczne inteligencji i cechy społeczne pracowników umysłowych; Mitologizacja intelektualistów; Zmieniające są funkcje nauczyciela; Możliwości reformy oświaty; Wizje realizujące świat; Cele życia; Wartość życia i sens życia; Czas narodu; Od komunizmu- dokąd?; Społeczny koszt pomyłek; Rozróbka i wykańczanie; Asekuranctwo i wygodnictwo; O biurokracji rzeczowo; Naród świętujący; Myślenie o przyszłości
II.I. Filozofia i istota sensu zła, cierpień i lęku 1. Zło budzące niepokój w ujęciu filozofów 2. Sens i bezsens - postmodernistyczny absurd orientacji bez orientacji 3. Aksjologiczny sens cierpienia 4. Filozofia lęku Antoniego Kępińskiego 5. Cierpienie jako doświadczenie siebie i świata 6. Istota współczesnego strachu 7. Strach i lęk - wybrane problemy 8. Lęk społeczny i nieśmiałość II. Lęki i obawy wieku dorastania 1. Czego obawiają się dzieci 2. Sposób doświadczania młodzieńczego kryzysu rozwojowego - problemy, sposoby radzenia sobie i konsekwencje w percepcji młodzieży szkół średnich 3. Poczucie samotności wśród młodzieży studenckiej 4. Czego boją się studenci? Identyfikowanie zagrożeń za pomocą introspekcji pytaniowej 5. Wartości i normy młodzieży uczącej się 6. Osobowościowe źródła obniżonego samopoczucia u progu dorosłości 7. Kto kontroluje zachowania dorastającej młodzieży III. Przyczyny życiowych niepowodzeń 1. Zmiany w środowisku a społeczna troska o jakość życia 2. Bezradność intelektualna a styl wyjaśniania zdarzeń 3. Dzieci z "dys" (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia) - moda czy porażka polskiej edukacji 4. Oswajanie lęku: praca ze światem wewnętrznym osoby z anoreksją 5. Rodzina w sytuacji choroby psychicznej IV. Kryzys rodziny i rodzicielstwa 1. Społeczne uwarunkowania kryzysu rodzicielstwa 2. Lęk przed rodzicielstwem 3. Kto się boi wady genetycznej? Społeczne konsekwencje wady genetycznej i sposoby poprawy jakości życia na przykładzie zespołu Turnera (ZT) 4. Dylemat kobiety-matki na podstawie powieści Doroty Terakowskiej Poczwarka 5. Samotne rodzicielstwo i jego konsekwencje dla rozwoju płciowego dziecka- zagrożenie czy nadzieja 6. Niektóre wymiary społecznych obaw przed zjawiskiem krzywdzenia dzieci 7. Przemoc w rodzinie i jej postrzeganie przez uczniów, rodziców i nauczycieli. Analiza wyników badań V. Dysfunkcjonalna szkoła 1. Kryzys systemu edukacji i wychowania 2. Kryzys wychowania czy kryzys instytucji wychowania? 3. Zagrożenia i obciążenia w pracy pedagoga specjalnego 4. Poczucie sensu życia i kryzys wartości pedagogów specjalnych a zagrożenie wypaleniem zawodowym VI. Zagrażające media 1. Potencjalne zagrożenia socjalizacji dzieci i młodzieży przez telewizję 2. Kształtowanie się systemu ochrony dzieci i młodzieży w mediach audiowizualnych w Polsce - zarys podstawowych zagadnień 3. "Polskie strachy" - przykłady absurdów polskiej rzeczywistości społecznej (na przykładzie konstrukcji informacji Tomasza Sianeckiego w Faktach TVN) 4. Internetowe zagrożenia w oczach nauczycieli 5. Internet - szansa na rozwój kompetencji społecznych czy zagrożenie uzależnieniem? 6. Komputer oraz inne wynalazki zaawansowanej technologii wśród ważnych zagrożeń współczesności VII. Kościół i sekty - kreowanie i oswajania lęków 1. Kościół - przestrzeń kreowania i oswajania lęków 2. Sekty - zagrożenie realne czy medialne? 3. Rodzice uczniów szkół średnich wobec sekt i związanych z nimi zagrożeń VIII. Przeciwdziałanie i zapobieganie porażkom wychowawczym 1. Na co nam postmodernizm w pedagogice? O tożsamości otwartej współczesnego człowieka 2. Stowarzyszenie Terapeutów i Arteterapeutów "LINIE" - sukcesy i porażki 3. STACJA - program streetworkerski adresowany do zbłąkanej młodzieży 4. Skauting bezpieczną i ciekawą drogą do dorosłości 5. Wykorzystanie Teatru Stosowanego w poszerzaniu świadomości i wiedzy na tematzdrowia psychicznego
„Ta przeglądowa monografia jest książką trudną, nawet bardzo trudną. Niemniej jest ona istotnym wkładem w nowopowstającą dziedzinę filozofii, tj. topoontologię. Niewątpliwie wyzwaniem jest zmierzenie się z zaawansowanymi konstrukcjami, które przywołuje Bartłomiej Skowron. Nie waha się on balansować na granicy poznawalności. Kto jednak podejmie trud analizy owych problemów wraz z autorem, z pewnością dostrzeże, że zarówno koncepcje Skowrona, jak i dociekania omawianych przez niego krytycznie filozofów, rzucają nowe światło na wiele tradycyjnych problemów filozoficznych. Cierpliwość i wysiłek Czytelnika zaowocuje. Jestem tego pewien.”
Cz. I Teorie życia społecznego: 1. Przyrodniczo - empiryzujące teorie życia społecznego, 2. Heglowsko-marksistowska teoria kolektywizmu, 3. Socjologizm, 4. Liberalizm, 5. Egzystencjalizm, 6. Fenomenologia, 7. Nurt humanistyczno-aksjologiczny. Cz. II Osoba ludzka podstawą życia społecznego: 1. Metafizyczna koncepcja osoby ludzkiej, 2. Społeczna natura człowieka, 3. Człowiek wobec społeczności, 4. Prawo naturalne podstawą życia społecznego, 5. Prawa człowieka, 6. Wolność a uczestnictwo w życiu społecznym, 7. Równość podstawą życia społecznego,8. Miłość jako podstawa życia społecznego. Cz. III Ontologia bytu społecznego: 1. Formowanie bytu społecznego, 2. Natura społeczności, 3. Dobro wspólne podstawą istnienia społeczności, 4. Struktura społeczności politycznej - państwa, 5. Zasady życia społecznego, 6.Typy bytu społecznego, 7 Naród a państwo, 8. Państwo a Kościół, 9.Społeczność międzynarodowa