1. Dialog pokoleń; 2. Gwary w edukacji wczesnoszkolnej; 3. Dawne Zycie mieszkańców gminy Somianka; 4. Rybienko Nowe- moja mała ojczyzna; 5. Obraz kurpiowskiej wsi Ramiona; 6. Dziedzictwo kulturowe gminy Goworowo; 7. Wieś Sadykierz i okolice; 8. Tradycje kulturowe Łukawy i okolicznych wsi; 9. Sochaczew- moja mała ojczyzna; 10. Przeszłość kulturowa mieszkańców Stoczka; 11. Tradycyjna kultura mieszkańców Wierzby; 12. Tradycje górnicze w Piekarach Śląskich; 13. Wychowanie w rodzinie w doświadczeniach dwóch pokoleń kobiet ze środowiska wiejskiego
Część I: Humanistyczne podstawy edukacji regionalnej. Społeczność lokalna a kultura regionalna. Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej. Współczesna kultura wsi polskiej w procesie zmian. W poszukiwaniu metod badań i analizy. Edukacja regionalna na pograniczach. Edukacja regionalna w ujęciu Aleksandra Kazimierza Patkowskiego. Część II: Problemy i aspekty edukacji regionalnej. Region w pradziejach. Edukacyjna rola poznania dziedzictwa archeologicznego. W poszukiwaniu korzeni kulturowych. Sztuka ludowa, czyli o potrzebie ludowości. Edukacja na pograniczu kulturowym. O stereotypie kulturowym, czyli jak widzimy innych. Kierowanie zespołami wielokulturowymi: podstawowe problemy oraz strategie zaradcze. Część III: Praktykowanie edukacji regionalnej. Archeolog - odkrywca i badacz. Andrzejki i katarzynki, czyli wróżby ludowe. Chłopskie jadło, czyli tradycyjne pożywienie polskie. Kapliczki przydrożne jako wyróżniki krajobrazu kulturowego. "Krakowiacy i Górale", czyli sztuka w cieniu wierchów. Obrzędy i zwyczaje wielkanocne na terenie Białej Puszczy Kurpiowskiej - dawniej i dziś. Moda z malowanej skrzyni - łowicki strój ludowy. Własną ręką wy-tworzone. Dwa światy - jedna szkoła. Moje korzenie, moja tożsamość. "Ja tej" - czyli tożsamość poznaniaka. Dwa narody - jedna społeczność (na przykładzie bambrów poznańskich). Stereotyp - typ podstępny. Kto tak naprawdę jest kolorowy?! Inny czy taki sam? - Integracja osób pochodzących z różnych kręgów kulturowych. Konflikt tu i tam.
Wstęp, 1. Wielość kultur, 1.1 . Kultura człowieka i w człowieku, 1.2. Kultura jako komunikacja społeczna, 1.3. Typy kontaktu kultur i wynikające z nich postawy, 1.4. Kultura i cywilizacja, 1.5. Kultura i tradycja, 1.6. Kultura narodowa - Wielokulturowość - społeczeństwo wielokulturowe, 1.7. Etniczność w historii i współcześnie, 1.8. Dylematy kultur w międzycywilizacyjnym świecie, 2. Kultury etniczne i narodowe w Polsce. Sąsiedzi na pograniczach kulturowych, 2.1. My i inny, swoi i obcy, stereotypy i uprzedzenia, 2.2. Ku kulturze pogranicza. Ku człowiekowi pogranicza, 2.3. Charakter pogranicza polsko-białoruskiego, 2.4. Pogranicze białorusko-polskie, 2.5. Mniejszość narodowa i etniczna, 2.6. Funkcjonowanie mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce 2.7. Edukacja szkolna dzieci i młodzieży z mniejszości narodowych i etnicznych, 3. Idee edukacji w warunkach wielokulturowości, 3.1. Współczesne wyzwania i zadania edukacji, 3.2. Edukacja dla sukcesu czy umiejętności znoszenia i pokonywania porażek, 3.3. Edukacja etnocentryczna, akulturacyjna czy asymilacyjna, 3.4. Edukacja regionalna jako podstawa kreowania społeczeństwa wielokulturowego, 3.5. Edukacja kultywująca dziedzictwo kulturowe przodków, 3.6. Edukacja europejska, 3.7. Edukacja globalna - planetarna i globalna, 3.8. Edukacja wielokulturowa, 3.9. Edukacja i komunikacja międzykulturowa, 3.10. Edukacja obywatelska wobec współistnienia w globalnym świecie, 3.11 Edukacja ku wspólnocie, 4. Ku tożsamości międzykulturowej, 4.1. Próba określenia tożsamości, 4.2. Tożsamość społeczna, 4.3. Tożsamość indywidualna - jednostkowa - osobowa, 4.4. Tożsamość kulturowa, 4.5. Koncepcja kreowania tożsamości międzykulturowej, 4.6. Generowanie etosu w procesie kreowania tożsamości międzykulturowej, 4.7. Język - istotny element kreowania tożsamości kulturowej, 4.8. Poszukiwanie tożsamości i ucieczka od tożsamości, Podsumowanie, Zakończenie, Bibliografia, Słownik ważniejszych pojęć, Indeks osób
Zawiera: Wielokulturowość – edukacja – tożsamość. O potrzebie konstruowania czasowego współrozumienia. Cz. I Tymczasowe poznanie: Edukacja etniczna i regionalna szansą reinhabilitacji. Od wielokulturowej ku międzykulturowej edukacji regionalnej; Polityczne i prawne aspekty edukacji międzykulturowej i dialogu międzykulturowego; Od praktyki do teorii edukacji regionalnej. Casus kaszubskości; Współczesna tożsamość kaszubska; Znaczenie edukacji regionalnej dla zachowania tożsamości i dziedzictwa kulturowego. Cz. II Edukacja: od doświadczania świata do (re)konstrukcji tożsamości: Szkolnictwo polskiej mniejszości narodowej na Białorusi. Osiągnięcia – tendencje – oczekiwania; determinanty egzogenne i endogenne wpływające na kondycję i jakość pracy kulturalno-oświatowej związków i stowarzyszeń mniejszościowych w województwie pomorskim; Współczesne autoidentyfikacje mieszkańców pogranicza etniczno-kulturalnego; Mariawici w przestrzeni edukacyjnej: od koherencji ku dyferencjacji (intra)dyskursu nad mniejszością mariawicką; O edukacji regionalnej. Z doświadczeń nauczyciela regionalisty; Głodnica – Cassubia Felix?; Codzienność i zdroworozsądkowość wychowania rodzinnego a możliwość jego waloryzacji regionalizmem. Refleksje na marginesie codzienności. Cz. III Język – edukacja – zmagania o tożsamość: Rola języka w edukacji służącej w budowaniu tożsamości na przykładzie Górnego Śląska; Nauczanie języków mniejszościowych: metody, działania, wyzwania. Przykład języków: bretońskiego, łużyckiego i kaszubskiego; Niemieckie szkolnictwo prywatne i nauczanie wędrowne na Pomorzu w latach 1926-1939; Kiedy język polski staje się obcym… O nauczaniu języka i kultury polskiej Polaków na Wschodzie. Cz. IV (Tymczasowe) propozycje edukacyjne: Od edukacji regionalnej do edukacji międzykulturowej – ku zbliżeniu ludzi i ich kultur; Edukacjaregionalna wsparta na dziecięcym filozofowaniu. Refleksje z pogranicza praktyki; Dialog międzykulturowy i polska szkoła; Edukacjaregionalna a media masowe; Kultura muzyczna Kaszub w kontekście wybranych problemów edukacji międzykulturowej; Szkoła Suki Biłgorajskiej – rodzinna inicjatywa muzycznej edukacji regionalnej; etnoedukacja – pomiędzy myśleniem globalnym a działanie lokalnym; Doświadczanie edukacji regionalnej w przestrzeni pogranicza na przykładzie programu „Klasa dziedzictwa kulturowego); Edukacjaregionalna na Kurpiowszczyźnie; Edukacja międzykulturowa wobec polityki migracyjnej Unii Europejskiej.
Regionalne i loklane ustroje polityczne, Samorząd w Wielkiej Brytanii, Prasa loklana w Irlandii, system komunikowania w gminie. Rola samorządu jako nadawcy i dystrybutora informacji loklanych na przykładzie Zabrza, Loklane dziennikarstwo obywatelskie, Etos niepodległości. O historycznym wymiarze tożsamości zagłębiowskiej z prof. Zygmuntem Woźnikcza rozmawia Piotr Celej, Z miłości do Zagłębia, Różnorodność to wartość. O języku zagłębiowski z prof. Aldoną Skudrzyk rozmawia Magdalena Kłobusek, Światłoczuły. O Jacku Golonce, Umykające słowo. Twórczość Krzysztofa Jędrzejki
Cz. I Metodyka nauczania historii regionalnej: Problematyka regionalna w edukacji humanistycznej; Jak w praktyce edukacyjnej zastosować archeologię? Problematyka regionalna na lekcjach muzealnych; O potrzebach i możliwościach edukacji regionalnej w szkołach ponadgimnazjalnych; Wykorzystanie pracy jako źródła do nauczania dziejów regionu na przykładzie Górnego Śląska; Jak i czego nauczać o dziejach Żydów na lekcjach historii, języka polskiego i wiedzy o kulturze; Rola Młodzieżowej Akademii Krzewienia Edukacji (MAKE) w realizowaniu treści regionalnych w nauczaniu historii w szkole ponadgimnazjalnej. Cz. II Z dziejów Zagłębia Dąbrowskiego, ziemi olkuskiej i Górnego Śląska: Obszary nad Przemszą i Brynicą w średniowieczu; Czeski i polski Będzin; Kontakty gospodarcze Żydów będzińskich z Bytomiem w XVII wieku; Włosi w dziejach ziemi olkuskiej i Zagłębia Dąbrowskiego; Józef Cieszkowski - twórca pojęcia "Zagłębie"; Początki prasy na ziemi olkuskiej - konfrontacja niemożności z historią; O walizce pełnej fotografii odnalezionej w Auschwitz i zachowanym pamiętniku nastolatki. Mikrohistoria Holocaustu zagłębiowskich Żydów i jej najnowsze karty.
1. Różnorodność i bogactwo środowiska współczesnych mediów; 2. Media we współczesnym świecie; 3. Wartości środowiska mediów lokalnych i ich funkcje; 4. Wyzwania mediów lokalnych odnośnie do integracji Polski z Unią Europejską; 5. Edukacyjne wartości mediów środowiskowych; 6. Kultura i edukacja medialna z udziałem mediów w skalach makro i mikro; 7. Potrzeba edukacji medialnej globalnej i lokalnej.
Cz. I.: Edukacjaregionalna- zadania szkoły w społeczeństwie globalnym; Od wielokulturowości do międzykulturowości- od edukacji wielokulturowej do edukacji międzykulturowej; Integracja z niepełnosprawnymi intelektualnie jako zadania Kościoła- regionalizm w świeckiej i kościelnej edukacji; Ogólnopolska konferencja YACHAD, czyli nasz sposób na budowanie relacji polsko-żydowskich; Działalność Forum dla Zagłębia Dąbrowskiego w regionie; Cz. II.: Dzieje społeczności żydowskiej, niemieckiej, rosyjskiej i innych narodowości w Sosnowcu (do roku 1939); Pochodzenie narodowe właścicieli kopalń węgla kamiennego na terenie Zagłębia Dąbrowskiego w XIX wieku; Zagłębiowski "Sokół" w walce o wartości narodowe i sportowe w latach zaborów i II Rzeczypospolitej; Sport w Zagłębiu Dąbrowskim podczas pierwszej i drugiej wojny światowej; Sport w życiu i twórczości wybranych zagłębiowskich muzyków; Cmentarze żydowskie- zagadnienia konserwatorskie; Kwestia będzińskiego kirkutu przy ulicy Sieleckiej w latach 1945-1946; Hermy miast i gmin pogranicza Zagłębia i Małopolski- uwagi krytyczne; Wielokulturowość Zagłębia Dąbrowskiego na przykładzie stroju ludowego z terenu Dąbrowy Górniczej; Cz. III.: Brandenburg- ślad po sosnowieckich fabrykantach sprzed stulecia; Adam Marceli Piwowar- archeolog amator; Wspomnienie o Kazimierzu Bogusławie Srokowskim (1864-1924); Wartościowy typ urzędnika: działalność publiczna i społeczna Edwarda Trznadla- urzędnika państwowego w Zagłębiu Dąbrowskim i Małopolsce Zachodniej (powiaty: olkuski; będziński i zawierciański- okres międzywojenny); Majer Bałaban o Żydach olkuskich i zabytkach żydowskiej sztuki nagrobkowej; Anna Ćwikowska- pisarka, dziennikarka, tłumaczka. Izrael: na krawędziach polszczyzny, polskości i żydowskości; Cz. IV.: Dyskusja
Zawiera: Cz. I. Poszukiwanie drogi: Pojęcie Ojczyzny, jej rodzaje, funkcje i odniesienia; Moja mała Ojczyzna; Desygnat Ojczyzny; Najwyższa wartość. Cz. II. Kulturowe przemiany w obrębie wielkich i małych Ojczyzn: Mała i wielka Ojczyzna wobec współczesnych trendów unifikacyjnych; Mała ojczyzna i jej wybrane „obszary szczególne” (na przykładzie Górnego Śląska); „By czas nie zaćmił i niepamięć”. Świat dziecka - światem wielkiej i małej Ojczyzny. Cz. III. Mała i wielka Ojczyzna w humanistycznej edukacji: Wielka Ojczyzna i małe ojczyzny - śladami różnych znaczeń i kontekstów; Ojczyzna i ojczyźniane klimaty w tekstach szkolnych podręczników; Różne barwy polskości w kompleksowej edukacji. Problemy - Poszukiwania - Inspiracje.
Zawiera: Wstęp: zarys obszarów tematycznych poznawania, badania i projektowanie edukacji jutra. Cz. I. Wartości we współczesnej edukacji: Aksjologia w teorii i praktyce edukacyjnej; Młodzież akademicka i jej świat wartości. Komunikat z badań; Wartości moralne uznawane prze studentów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie; Praca w kategorii wartości. Cz. II. Edukacja kulturowa, patriotyczna i obywatelska: Oblicza współczesnego patriotyzmu i męstwa w kontekście edukacyjnym; Edukacja patriotyczna i obywatelska kanwą praktyk pedagogicznych przyszłego nauczyciela wczesnej edukacji - możliwości, propozycje, rozwiązania praktyczne; Edukacjaregionalna - w poszukiwaniu tego, co zapomniane; Istota i znaczenie edukacji w warunkach wielokulturowości; kultura narodu i zadania edukacyjne szkoły wyższej. Cz. III. Wielowymiarowość kształcenia w edukacji wyższej: Nauczanie uczenia się - węzłowy problem edukacji i pedagogiki (z myślą o edukacji jutra…); Skuteczność stosowania kar i nagród w procesie kształcenia w opinii przyszłych nauczycieli; Kompetencje społeczne studentów edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego; Kształtowanie potrzeb poznawczych młodzieży w społeczeństwie opartym na wiedzy. Cz. IV. Kierunki w kształceniu osób dorosłych: Edukacja jutra - edukacją ludzi dorosłych; Miejsce i rola szkolenia obronnego w doskonaleniu zawodowym kadr administracji publicznej i samorządowej; Aktualności w zakresie doskonalenia zawodowego w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Cz. V. Kształcenie w systemie edukacji szkolnej: Determinanty rozwoju uczniów zdolnych; Preferencje motywacyjne uczniów na różnych poziomach edukacyjnych; Proces kształcenia młodszych uczniów - rzeczywistość a potrzeby edukacyjne; Nauczyciel języka polskiego a przemiany edukacyjne w polskim systemie oświatowym po 1989 roku. Cz. VI. Wychowanie dzieci i młodzieży w świecie współczesnym: Kapitał tożsamościowy młodego pokolenia. Próba rozeznania zjawiska w zmieniającej się rzeczywistości; Relacja nauczyciela z uczniem jako przestrzeń manipulacji wychowawczej; Ruch harcerski Nieprzetarty Szlak - doświadczenia historyczne dla Edukacji Jutra; Konsumpcja dopalaczy przez młodzież w wieku ponadgimnazjalnym; Jak zatrzymać niepożądane zachowania nastolatków? Trening zastępowania agresji według Goldsteina w pracy profilaktycznej i resocjalizacyjnej. Cz. VII. Znaczenie dorosłych w wychowaniu dziecka: Rola rodziców w procesie adaptacji dzieci do przedszkola w kontekście Edukacji Jutra; Rodzina sprzymierzeńcem w drodze do podmiotowości dziecka w wieku wczesnoszkolnym; Znaczenie środowiska w kształtowaniu kompetencji komunikacyjnej dziecka. Cz. VIII. Pomoc pedagogiczna i psychologiczna w ramach zorganizowanych instytucji wychowawczych: Propozycja działań ochronnych na rzecz dzieci w wieku szkolnym w kontekście zmian w systemie szkolnictwa; Z teorii i praktyki organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole podstawowej; Kompetencje nauczyciela pracującego z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych; Znaczenie i możliwość wykorzystania wyobraźni w pracy pedagogicznej z jednostkami i grupami.
1. Media w komunikacji marketingowej organizacji usług publicznych; 2. Komunikacja medialna instytucji oświatowych - media tradycyjne; 3. Problematyka „Magazynu Szkolnego”; Internet public relations w placówkach oświatowych.
Część I: Pedagogika a edukacja dziecka. Studia. Wczesna edukacja dziecka - problemy teoretyczne i praktyczne. Janusz Korczak - wybitny myśliciel - humanista - lekarz i pedagog. Przygotowanie do nauki czytania i pisania w systemie Montessori. Rola przedszkola i szkoły w kształtowaniu kompetencji komunikacyjnej dziecka. Rozwijanie umiejętności myślenia uczniów w procesie edukacji zintegrowanej. Arteterapia jako metoda korygowania zaburzeń emocjonalnych u dzieci. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu i szkole. Nowe kierunki w edukacji matematycznej dziecka. Część II: Nauczyciel a potrzeby edukacyjne dziecka. Komunikaty z badań. Udział dziecka we własnym procesie korekcyjnym. Ryzyko dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym. Opieka logopedyczna w Ośrodku Wczesnej Interwencji. Tematyka regionalna w praktyce nauczania początkowego. Zmiany w edukacji wczesnoszkolnej po trzyletniej realizacji reformy oświaty w opinii nauczycieli klas początkowych (komunikat z badań). Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych we współczesnej szkole. Jak przedszkolaki widzą i różnicują odcienie barwne. Możliwość prognozowania przez nauczycieli rozwoju umiejętności czytania i pisania uczniów klas I-III na podstawie wyników orientacyjnej oceny stanu słuchu fonetycznego sześciolatków. Edukacja regionalna w przedszkolu. Komputerowe pomoce dydaktyczne w pracy nauczyciela przedszkola. Dojrzałość emocjonalno-społeczna dzieci sześcioletnich (komunikat z badań).
Trzydziesty pierwszy numer czasopisma „Nowa Biblioteka. Usługi, Technologie Informacyjne i Media” poświęcony jest problematyce ochrony zbiorów bibliotecznych i archiwalnych czy specjalnych. Temat ten podjęli w swych artykułach: Anna Małgorzata Kamińska (Lodowcowa epoka archiwizowania zasobów), Martyna Osuch (Ochrona i zabezpieczanie zbiorów specjalnych – wnioski płynące z dyskusji i wymiany doświadczeń między uczestnikami warsztatów Consortium of European Research Libraries w Hadze) i Piotr Giziński (Charakterystyka i opracowanie zbioru archiwalnych negatywów w Bibliotece Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku). Inne analizowane zagadnienia dotyczyły: siły haseł (Wojciech Balawender: Siła haseł w kontekście ochrony zbiorów danych); aspektów prawnych w ochronie zbiorów bibliotecznych (Adrian Porwich: Przepisy w zakresie wywozu zabytków i muzealiów za granicę jako instrument ochrony zbiorów muzealnych); wizualizacji wyników oceny stanu zachowania księgozbioru (Ekaterina Baumann: Wizualizacja wyników oceny stanu zachowania księgozbiorów za pomocą mapy); przechowywania zbiorów fotograficznych w Bibliotece i Archiwum Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (Anna Polańska: Zbiory fotograficzne przechowywane w Bibliotece i Archiwum Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku – historia przypadków związanych z ochroną i opracowaniem cyfrowych kopii oraz udostępnianiem ich w internecie). W numerze 4/2018 opublikowano pięć sprawozdań oraz jedną recenzję.
Trzydziesty pierwszy numer czasopisma „Nowa Biblioteka. Usługi, Technologie Informacyjne i Media” poświęcony jest problematyce ochrony zbiorów bibliotecznych i archiwalnych czy specjalnych. Temat ten podjęli w swych artykułach: Anna Małgorzata Kamińska (Lodowcowa epoka archiwizowania zasobów), Martyna Osuch (Ochrona i zabezpieczanie zbiorów specjalnych – wnioski płynące z dyskusji i wymiany doświadczeń między uczestnikami warsztatów Consortium of European Research Libraries w Hadze) i Piotr Giziński (Charakterystyka i opracowanie zbioru archiwalnych negatywów w Bibliotece Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku). Inne analizowane zagadnienia dotyczyły: siły haseł (Wojciech Balawender: Siła haseł w kontekście ochrony zbiorów danych); aspektów prawnych w ochronie zbiorów bibliotecznych (Adrian Porwich: Przepisy w zakresie wywozu zabytków i muzealiów za granicę jako instrument ochrony zbiorów muzealnych); wizualizacji wyników oceny stanu zachowania księgozbioru (Ekaterina Baumann: Wizualizacja wyników oceny stanu zachowania księgozbiorów za pomocą mapy); przechowywania zbiorów fotograficznych w Bibliotece i Archiwum Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (Anna Polańska: Zbiory fotograficzne przechowywane w Bibliotece i Archiwum Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku – historia przypadków związanych z ochroną i opracowaniem cyfrowych kopii oraz udostępnianiem ich w internecie).
W numerze 4/2018 opublikowano pięć sprawozdań oraz jedną recenzję.
W prezentowanej pracy zawarto wyniki badań zorientowanych w dwóch obszarach.
Pierwszy z nich dotyczy adaptacji regionalnego systemu edukacji do wyzwań współczesnej gospodarki, gdzie autorzy skupili uwagę na dwóch perspektywach: zmianach zachodzących w systemie szkolnictwa wyższego i formułowaniu się tzw. uniwersytetów trzeciej generacji oraz dostępności i jakości regionalnego systemu oświaty.
Drugi obszar identyfikuje wpływ kapitału społecznego na wzmacnianie wartości kapitału ludzkiego, czyli odnosi się wyzwań rzadko jeszcze zauważanych z perspektywy polityki rozwoju kapitału ludzkiego. Dotyczy możliwości efektywnego kształtowania i inwestowania w kapitał ludzki, dzięki wzmacnianiu i budowaniu innego ważnego, lokalnego i jednocześnie immobilnego zasobu – kapitału społecznego.
Studia Regionalne i Lokalne nr 2(48)2012 Kwartalnik naukowy "Studia Regionalne i Lokalne" wydawany jest od 2000 r. W krótkim czasie pismo zdążyło zająć ważne miejsce na naukowym rynku wydawniczym. Wypełnia on istotną lukę - mieści się bowiem między klasycznymi periodykami naukowymi, a pismami poświęconymi głównie zagadnieniom praktycznym. Profil kwartalnika odnosi się do szeroko rozumianych przestrzennych uwarunkowań rozwoju kraju, układów regionalnych i lokalnych, rozwoju miast i metropolii, które to zagadnienia są ujmowane w szerokiej perspektywie międzynarodowej. W periodyku publikują socjologowie, ekonomiści, geografowie, ale także pracownicy państwowej i samorządowej administracji. Obok tekstów krajowych publikowane są także artykuły zagranicznych autorów, opisy przykładów rozwoju regionalnego i lokalnego z zagranicy, omówienia książek ukazujących się w światowych wydawnictwach oraz informacje o międzynarodowych konferencjach i imprezach naukowych.