Wstęp; Głoska K: 1. Ćwiczenia artykulatorów 2. Ćwiczenia oddechowe – kształtowanie prawidłowego toru wydechowego 3. Wizualizacja głoski K 4. Wywoływanie głoski K 5. Ćwiczenie słuchu fonemowego 6. Ćwiczenie głoski K w izolacji 7. Ćwiczenie głoski K w nagłosie sylab 8. Ćwiczenie głoski K w nagłosie rzeczowników 9. Ćwiczenie głoski K w nagłosie czasowników 10. Ćwiczenie głoski K w śródgłosie cząstek wyrazów 11. Ćwiczenie głoski K w śródgłosie rzeczowników 12. Ćwiczenie głoski K w wygłosie sylab 13. Ćwiczenie głoski K w wygłosie rzeczowników 14. Ćwiczenie cząstek i sylab z głoską K w śródgłosie czasowników 15. Kategoryzacja wyrazów 16. Kształtowanie orientacji przestrzennej 17. Ćwiczenie głoski K w wyrażeniach 18. Ćwiczenie głoski K w zdaniach 19. Ćwiczenie głosek K, T w sylabach 20. Ćwiczenie głoski K w zdaniach 21. Automatyzacja głoski K. Głoska G: 1. Ćwiczenia artykulatorów 2. Ćwiczenia oddechowe – kształtowanie prawidłowego toru wydechowego 3. Wizualizacja głoski G 4. Wywoływanie głoski G 5. Ćwiczenie głoski G w izolacji 6. Ćwiczenie głoski G w nagłosie sylab 7. Ćwiczenie głoski G w nagłosie rzeczowników 8. Ćwiczenie głoski G w śródgłosie cząstek wyrazów 9. Ćwiczenie głoski G w śródgłosie rzeczowników 10. Ćwiczenie głoski G w nagłosie i śródgłosie czasowników 11. Kategoryzacja wyrazów 12. Kształtowanie orientacji przestrzennej 13. Ćwiczenie głoski G w wyrażeniach 14. Ćwiczenie głoski G w zdaniach 15. Automatyzacja głoski G 16. Ćwiczenie głoski G na końcu wyrazów, które w wymowie tracą swoją dźwięczność.
Wstęp; Głoska S: 1. Ćwiczenia artykulatorów 2. Ćwiczenia oddechowe – kształtowanie prawidłowego toru wydechowego 3. Wizualizacja głoski S 4. Wywoływanie głoski S 5. Ćwiczenie różnicowania słuchowego 6. Ćwiczenie głoski S w izolacji 7. Ćwiczenia głoski S w nagłosie sylab 8. Ćwiczenia głoski S w nagłosie rzeczowników 9. Ćwiczenie głoski S w śródgłosie cząstek wyrazów 10. Ćwiczenia głoski S w śródgłosie rzeczowników 11. Ćwiczenia głoski S w nagłosie i śródgłosie czasowników 12. Ćwiczenia głoski S w wygłosie sylab 13. Ćwiczenia głoski S w wygłosie rzeczowników 14. Kategoryzacja wyrazów 15. Kształtowanie orientacji przestrzennej 16. Ćwiczenie głoski S w wyrażeniach 17. Ćwiczenie głoski S w zdaniach 18. Automatyzacja głoski S. Głoska Z: 1. Ćwiczenia artykulatorów 2. Ćwiczenia oddechowe – kształtowanie prawidłowego toru wydechowego 3. Wizualizacja głoski Z 4. Wywoływanie głoski Z 5. Ćwiczenie głoski Z w izolacji 6. Ćwiczenie głoski Z w nagłosie sylab 7. Ćwiczenia głoski Z w nagłosie rzeczowników 8. Ćwiczenie głoski Z w śródgłosie cząstek wyrazów 9. Ćwiczenia głoski Z w śródgłosie rzeczowników 10. Ćwiczenia głoski Z w nagłosie i śródgłosie czasowników 11. Kategoryzacja wyrazów 12. Kształtowanie orientacji przestrzennej 13. Ćwiczenie głoski Z w wyrażeniach 14. Ćwiczenie głoski Z w zdaniach 15. Automatyzacja głoski Z. Głoska C: 1. Ćwiczenia artykulatorów 2. Ćwiczenia oddechowe – kształtowanie prawidłowego toru wydechowego 3. Wizualizacja głoski C 4. Wywoływanie głoski C 5. Ćwiczenie głoski C w izolacji 6. Ćwiczenia głoski C w nagłosie sylab 7. Ćwiczenia głoski C w nagłosie rzeczowników 8. Ćwiczenie głoski C w śródgłosie cząstek wyrazów 9. Ćwiczenie głoski C w śródgłosie rzeczowników 10. Ćwiczenia głoski C w nagłosie i śródgłosie czasowników 11. Ćwiczenia głoski C w wygłosie sylab 12. Ćwiczenia głoski C w wygłosie rzeczowników 13. Kategoryzacja wyrazów 14. Kształtowanie orientacji przestrzennej 15. Ćwiczenie głoski C w wyrażeniach 16. Ćwiczenie głoski C w zdaniach 17. Automatyzacja głoski C. Głoska DZ: 1. Ćwiczenia artykulatorów 2. Ćwiczenia oddechowe – kształtowanie prawidłowego toru wydechowego 3. Wizualizacja głoski DZ 4. Wywoływanie głoski DZ 5. Ćwiczenie głoski DZ w izolacji 6. Ćwiczenie głoski DZ w nagłosie sylab 7. Ćwiczenia głoski DZ w nagłosie rzeczowników 8. Ćwiczenie głoski DZ w śródgłosie cząstek wyrazów 9. Ćwiczenia głoski DZ w śródgłosie rzeczowników 10. Ćwiczenia głoski DZ w nagłosie i śródgłosie czasowników 11. Ćwiczenia głoski DZ w nagłosie i śródgłosie wyrazów 12. Kategoryzacja wyrazów 13. Ćwiczenie głoski DZ w wyrażeniach 14. Ćwiczenie głoski DZ w zdaniach 15. Automatyzacja głoski DZ.
1. Zróżnicowanie społeczne a edukacja, 2. Rola i znaczenie decentralizacji zarządzania dla oświaty wiejskiej i małomiasteczkowej, 3. Reformy edukacji a SNE, 4. Nauczyciele wobec społecznych nierówności edukacyjnych, 5. Polityka oświatowa samorządów terytorialnych w kontekście SNE, 6. Efekty edukacyjne uczniów z badanych gmin w kontekście SNE, 7. Oświatowe sukacsy i porażki badanych gmin w zakresie poprawy szans edukacyjnych uczniów, 8. Propozycja modelu zarządzania zdecentralizowaną oświatą
Zawiera: Wstęp; Część I Kryminologiczne, wiktymizacyjne i ekonomiczne mikroświaty współczesnych zachowań przestępczych: Współczesność resocjalizacyjna: zdemoralizowana czy zadiaforyzowana?; Etyczne podstawy resocjalizacji w świetle encykliki społecznej Jana Pawła II „Sollicitudo rei socialis”; Zabójstwo partnera życiowego jako skrajny przejaw wiktymizacji w związkach; Wybrane aspekty funkcjonowania emocjonalnego sprawców przemocy domowej; Rola czynników ekonomicznych w genezie przestępstwa; Teoria Marco LeBlanca jako próba wyjaśnienia przestępczości młodzieży; Rola związków partnerskich w warunkach izolacji w resocjalizacji w wykonywaniu kary wobec skazanych długoterminowych. \ Część II Komparatystyczne perspektywy teorii i praktyki resocjalizacyjnej: Probácia v trestnej justícii v Slovenskej republikę; Zasady organizacyjne i prawne procesu resocjalizacji skazanych w zakładach karnych Ukrainy; Tranformacja probacji w Zjednoczonym Królestwie – poszukiwanie nowych rozwiązań systemowych w pracy z osobami popełniającymi przestępstwa; Koordynacja wykonywania kar ograniczenia wolności przy udziale służby kuratorskiej oraz organizacji reprezentującej społeczność lokalna – przykłady, wyzwania, korzyści; Nowe otwarcie w polityce karnej? Grzywna i warunkowe zawieszenie wykonania kary w świetle przepisów Ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. – o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw. Wybrane zagadnienia; Poligraf w resocjalizacji – badania poligraficzne przestępców seksualnych. Część III Współczesne wyzwania dla resocjalizacji nieletnich: Metody budowania relacji z nieletnim w placówce resocjalizacyjnej; Pedagog resocjalizujący – osoba dobra, mądra i kompetentna; Postawa pedagogów wobec humoru w resocjalizacji nieletnich. Część IV Obszary pomocy dla osób popełniających przestępstwa: Kofoed’s School for unemployed and vulnerable groups; Postpenitenciárna práca s odsúdenými v Slovenskej republikę; Komunikacja osób uważających się za prawych w społeczeństwie z osobami z tzw. marginesu, w świetle ewangelicznego obrazu: faryzeusz i celnik w świątyni jerozolimskiej (Łk 18,9-14).
1. Wykluczenie społeczne i długotrwało bezrobocie i ramy teoretyczne; 2. Wykluczenie społeczne w świetle badań empirycznych: Bezrobocie w województwie śląskim na tle sytuacji ogólnopolskiej - analiza źródeł wtórnych; Charakterystyka osób zagrożonych wykluczeniem objętych badaniem ilościowym; Historia zatrudnienia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym; Ocena kwalifikacji zawodowych osób zagrożonych wykluczeniem społecznym; Aspiracje edukacyjne osób zagrożonych wykluczeniem społecznym; Postrzeganie bariery w znalezieniu zatrudnienia; Aktywność w poszukiwaniu pracy; Instrumenty aktywizacji społeczno-zawodowej a potrzeby osób zagrożonych wykluczeniem społecznym; Ekonomia społeczna w doświadczeniach respondentów; Rekomendacje wynikające z badan. 3. Narzędzia ekonomii społecznej jako sposób aktywizacji społeczno-zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym: Co to jest ekonomia społeczna?; Opis polskich przedsiębiorstw społecznych wyróżnionych na podstawie kryteriów formalno-prawnych. 4. Lokalne strategie rozwiązywania problemów społecznych: Uregulowania prawne; Struktura lokalnych strategii rozwiązywania problemów społecznych; Proces tworzenia strategii rozwiązywania problemów społecznych; Finansowanie działań wspierających lokalną strategię rozwiązywania problemów społecznych
1.Cele, funkcje i zasady edukacji we wspólczesnych społeczeństwach, 2.Aspiracje edukacyjne społeczeństwa polskiego, 3.Dziedziczenie pozycji społecznej-zmiany międzypokoleniowe w Polsce. Dostęp do kształćenia według pochodzenia społecznego, 4.Dostęp dzieci i młodzieży do poszczególnych szczebli edukacji, 5.Wydatki rodziny na kształcenie młodego pokolenia w Polsce. Bariery materialne i pozamaterialne dostępu do edukacji, 6.Skala pomocy państwa dla uczącej się młodzieży w Polsce, 7.Dostępność do edukacji w krajach europy środkowo-wschodniej i w krajach Unii Europejskiej w świetle statystyki, 8.Uwarunkowania rodzinne i pozarodzinne dostępu do edukacji w krajach transformacji systemowej, 9.Instrumenty wyrównywania szans młodzeży w dostępie do edukacji, 10.Nakłady publiczne i prywatne na edukację w Polsce oraz w krajach UE i Europy Środkowo-Wschodniej
1. Drama jako metoda nauczania i uczenia się. 2. Badania: drama w edukacji prozdrowotnej. 3. Charakterystyka grup badawczych z uwzględnieniem danych demograficznych (zmienne demograficzne dotyczące uczniów). 4. Charakterystyka grup badawczych z uwzględnieniem czynników psychologicznych (zmienne niezależne uboczne dotyczące uczniów). 5. Prezentacja badań własnych z uwzględnieniem zmiennych zależnych i zmiennej niezależnej (wyniki nauczania a metoda kształcenia).
Książka poświęcona jest instytucjom wydawniczym, których działalność w znaczący sposób wspierała funkcjonowanie rodzimej oświaty i edukacji w XIX i pierwszych latach XX w. Zawiera ona treści dotyczące inicjatyw edytorskich w tej dziedzinie podejmowanych na ziemiach polskich. W części zatytułowanej „Wkład w realizację idei oświatowych” znalazły się zagadnienia dotyczące: wydawców profesjonalnych w Królestwie Polskim i ich stanowiska wobec programów upowszechniania i popularyzacji wiedzy, kontekstów edukacyjnych działalności wydawniczej polskiej socjalnej demokracji w Galicji, udziału oficyny wydawniczej Karola Miarki (młodszego) w rozwoju ruchu polskiego na Górnym Śląsku, aktywności wydawnictwa M. Arcta. W drugiej części, „Wspomaganie kształcenia i udział w doskonaleniu pracy szkoły”, skoncentrowano się na kwestiach: wkładu krakowskich oficyn wydawniczych w rozwój staropolskiej literatury pedagogicznej, problematyki pedagogicznej jako obszaru zainteresowań wydawców rosyjskich przełomu XVIII i XIX w. i wielu innych. Trzecia część poświęcona jest „Udziałowi w dziele samokształcenia”. Redaktorzy monografii podjęli poszukiwania historyczno-pedagogiczne zmierzające do przedstawienia dorobku stanowiącego ofertę wydawniczą dla pracowników systemu oświaty, uczniów i ich rodziców, a także opiekunów. Nie ograniczono się tylko do wydawnictw powszechnie znanych, ale również do dokonań tych mniejszych, lokalnych, o których nikt lub prawie nikt dzisiaj już nie pamięta.
1. Sceny przemocy w mediach a zachowanie dziecka, 2. Elementy interesujące i nudne w programach telewizyjnych dla dzieci, 3. Literatura dziecięca w książkach i mass mediach z badań własnych, 4. Czasopisma dla dzieci - zainteresowania i potrzeby a rzeczywistość biblioteczna, 5. Media w bibliotekach publicznych, 6. Internet jako medium syntetyczne. Internetowa oferta dla dzieci i młodzieży, 7. Edukacja medialna w programach szkolnych
1. Diagnoza psychopedagogiczna dziecka z niepełnosprawnością intelektualną; 2. Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka; 3. Dziecko z niepełnosprawności intelektualną w szkolnictwie specjalnym; 4. Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkolnictwie specjalnym; 5. Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkolnictwie integracyjnym i ogólnodostępnym; 6. Uczeń z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności intelektualnej w szkole specjalnej; 7. Dzieci młodzież z głęboka niepełnosprawnością intelektualna w systemie edukacji; 8. Młodzież z lekka niepełnosprawnością w szkole ponadgimnazjalnej; 9. Młodzież z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością w szkolnictwie ponadgimnazjalnym.
1. Rodzina jako miejsce socjalizacji dziecka: Socjalizacja dziecka w rodzinie a kontekst społeczno-kulturowy; O socjalizacji funkcji konfliktu pokoleń w rodzinie; Dziecięca perspektywa migracji rodzicielskich; Proces socjalizacji dziecka w środowisku rodziny zastępczej; Dziecko przewlekle chore w rodzinie i w środowisku pozarodzinnym- wybrane zagadnienia; 2. Środowiskowe uwarunkowania procesu socjalizacji dzieci: Efekty socjalizacji szkolnej- ocena kompetencji polskich uczniów; Osiągnięcia szkolne gimnazjalistów z rodzin dotkniętych ubóstwem; Socjalizacja i wychowanie dziecka w realiach kultury popularnej; Lokalność, kosmopolityzm, koegzystencja w przestrzeni przepływów. Wybrane kwestie socjalizacji młodych pokoleń we współczesnym świecie.
Zawiera: Cz. I. Poszukiwanie drogi: Pojęcie Ojczyzny, jej rodzaje, funkcje i odniesienia; Moja mała Ojczyzna; Desygnat Ojczyzny; Najwyższa wartość. Cz. II. Kulturowe przemiany w obrębie wielkich i małych Ojczyzn: Mała i wielka Ojczyzna wobec współczesnych trendów unifikacyjnych; Mała ojczyzna i jej wybrane „obszary szczególne” (na przykładzie Górnego Śląska); „By czas nie zaćmił i niepamięć”. Świat dziecka - światem wielkiej i małej Ojczyzny. Cz. III. Mała i wielka Ojczyzna w humanistycznej edukacji: Wielka Ojczyzna i małe ojczyzny - śladami różnych znaczeń i kontekstów; Ojczyzna i ojczyźniane klimaty w tekstach szkolnych podręczników; Różne barwy polskości w kompleksowej edukacji. Problemy - Poszukiwania - Inspiracje.
Wstęp; Wdrażanie systemu ECVET w Europie; W drodze po nowe kompetencje – rola zagranicznych mobilności w praktycznej nauce zawodu; Kompetencje na rynku pracy; Zintegrowany System Kwalifikacji – pierwsze kwalifikacje rynkowe; Kompetencje dla każdego, czyli jak wspierać rozwój pracowników o niskich kwalifikacjach; Czy grozi nam „koniec pracy”? Wyzwania i scenariusze przyszłości edukacji w świetle nadchodzącej ewolucji pracy i innowacyjnych technologii; Kompetencje miękkie i zawodowe w praktyce; Innowacyjne rozwiązania wspomagające rozwój oraz uznawanie kompetencji zawodowych; Nowa generacja standardów kompetencji zawodowych – z doświadczeń projektu Erasmus+; Potwierdzanie efektów uczenia się za pomocą cyfrowych otwartych identyfikatorów kompetencji (open badges); Program Erasmus+ na rzecz rozwoju kompetencji i umiejętności zawodowych; Program Erasmus+ a kompetencje; Międzynarodowa mobilność uczniów i kadry edukacyjnej; Przykłady projektów mobilności, w których zastosowano system ECVET; Międzynarodowe partnerstwa strategiczne; Przykładowe projekty partnerstw strategicznych.
Zawiera: I. Teacher - social roles, tasks and expectations: Desirable and real roles of teacher in the contemporary school; System of physical education teacher training in Poland; Patterns of strategic learning behaviours of students of pedagogical departments; Educational aspects of physical education teacher’s work - expectations and reality; The image of physical education teacher in the opinions of students the University School of Physical Education in Wrocław; Expectations of blind children towards a physical education teacher - report from examinations. II. Biological, morpho-functional and psycho-pedagogical conditions of education: Biological transformations in population and their consequences for pedagogical practice; Physical competence of girls from lower secondary schools in the aspects of the achieved results in learning; The level of the eye and movement coordination and the level of reading and writing skills of students in the early school education - report from examinations; Coordination abilities of ten-year-old boys and girls with slight mental impairment - report from examinations; Teaching and learning of a complex motor activity in the image of fear as a future and fear as a state (report from examinations); The teaching subject and conditions of student’s school achievements. III. Integrating of education and training: School as an institution supporting the family in educational impingements - expectations and reality; Physical education in the integrated education - assumptions and reality; Social integration of first grade secondary school students as an element of the educational process in the school and outside the school; Integration plays and games in education towards the culture of free time; Motor activity with the ball as a means of arousing empathy; The usage of educational balls “Edubal” in the improvement of the chosen Polish language skills of third grade primary school students; The usage of educational balls “Edubal” during physical classes in the integrated education. IV. Health and physical education - expectations and reality: The knowledge of the concept of health promoting school in the opinions of Wrocław lower secondary school teachers; Opinions of students of the University School of Physical Education in Wrocław about the program of the subject “Health Education and Environment Protection”; Attitudes towards physical culture of female and male first-year students of chosen universities in Wrocław; Attitudes towards physical culture of secondary school students who are permanently exempted from participating in physical education classes; The level of interest of primary school students in school physical education; School tourism - program assumptions and reality (report from examinations in one primary school); Criteria of students grades in the subject of physical education in the opinions of lower secondary school students; Technical means in physical education of children with poor eyesight.
Preface: Challenges and future of education; Ch.1 Educational Challenges In Beginning of XXI Century: Professional Competences of a Teacher in the Changing School; The Existing Problems of Education and the Efficiency of Teaching Under the Conditions of the Global Crisis; Importance of Self-Directed Learning in Knowledge Society; Ch.2 The Meanings Ideals and Values for Education of Tomorrow: Pedagogical and Philosophical Motivation of the Education of Tomorrow; Difficulties in Understanding and Choosing Educational Values; Ethics of Care Its Conception Values in Education and Teaching Process; Ch.3 Education and Leisure Time in Adult Man Life's: Leisure Time in Student's Life - Expectations, Present State; Concepts of Individualization in Distance Education; Educating and Developing Abilities to Use Information in University Education; Ch.4 The Importance Education for Development of Little Children: Critical Practitioner - Necessity, Challenge or Idealistic Dream in Education of Tomorrow?; The Level of the School Readiness of Children Finishing the Preschool Education but Attitudes of Parents Towards Their Education; Pedagogic Conditions of Health Education in the Kindergarden.
Chapter 1: Research Areas In the Modern Education: Research Areas Related to School Failure; Educational Research Versus Concepts of Pedagogical Theory and Practice in The Professionalization of The Teaching Profession; Selected Aspects of Research on Adults' Informal Education; Chapter 2: Opportunities and Threats in the Modern Education: Dynamics of Interpersonal Conflicts Between Children at Early School Age; Benefits of Students Autonomy and Independent Thought; The School as a Place of Intersubjective Exchange; Mutinous Students Behaviours Posing a Challenge to Teachers; Chapter 3: Organisation and Spending of Free Time: Women's Sport - Pros and Cons; Pilgrimage Tourism- Educational and Cognitive Advantages; The Significance of Psychology in Managing Modern Tourism; Chapter 4: Specific Requirements of Modern Education: Integration in the Context of Social Environment of Disabled Children; Prophylaxis of Addictions in Early School Education; Visual Materials in Contemporary Educational Environment; Care Ethics and Its Implications for the Functioning of Women in Family and Working Life.