Cz. I. Referendum: 2. Geneza instytucji referendum w Europie; 3. Instytucja referendum- jego pojecie i rodzaje; 4. Referendum w Republice Austrii; 5. Referendum w Królestwie Hiszpanii; 6. Referendum konstytucyjne w Rzeczypospolitej Polskiej; 7. Referendum w sprawie o szczególnym znaczeniu dla państwa w Rzeczypospolitej; 8. Referendum w sprawie ratyfikacji umowy międzynarodowej w Rzeczypospolitej Polskiej; 9. Referendum w Konfederacji Szwajcarskiej; 10. Referendum konstytucyjne w Republice Włoskiej; 11. Referendum w sprawie okręgów terytorialnych w Republice Włoskiej; Cz. II. Inicjatywa ludowa: 12. Geneza instytucji inicjatywy ludowej w Europie; 13. Instytucja inicjatywy ludowej- jej pojęcie i rodzaje; 14. Inicjatywa ludowa w sprawie zmiany konstytucji w Konfederacji Szwedzkiej; 15. Inicjatywa ludowa ustawodawcza w Republice Austrii; 16. Inicjatywa ludowa ustawodawcza w Królestwie Hiszpanii; 17. Inicjatywa ludowa ustawodawcza w Rzeczypospolitej Polskiej; 18. Inicjatywa ludowa ustawodawcza w Republice Włoskiej; 19. Inicjatywa ludowa w sprawie przeprowadzenia referendum ustawodawczego w Rzeczypospolitej; Cz. III. Inne formy demokracji bezpośredniej: 20. Inicjatywa weta ludowego- jego pojęcie; 21. Weto ludowe w Konfederacji Szwajcarskiej; 22. Weto ludowe w Republice Włoskiej; 23. Instytucja plebiscytu- jego pojęcie i geneza; 24. Plebiscyt w Republice Austrii; 25. Zgromadzenie ludowe i konsultacje ludowe
1. Godność człowieka, prawa człowieka, dobro wspólne, konsens i dialog społeczny, 2. Społeczeństwo obywatelskie, władze publiczne, zasada pomocniczości, governance, 3. Człowiek, obywatel, władza-wolność a demokracja, 4. Demokratyczne państwo prawne, system źródeł prawa, zasada legalizmu, 5. Demokratyczne państwo prawne, granice władzy, zasada proporcjonalności, grancie prawa, 6. Sprawiedliwość społeczna w społecznej gospodarce rynkowej, solidaryzm społeczny, ekonomia społeczna, 7. Zobowiązania wobec pokoleń przeszłych w przyszłych - ochrona dziedzictwa, rozwój zrównoważony, 8. Pionowy i poziomy podział władz, multi-level governance, 9. Prawo do sądu, niezależność sądów i niezawisłość sędziów, rządy ludu i rządy prawa, 10. Prawo do dobrej administracji jako istotny aspekt prawa do "dobrego rządzenia".
Część I: Podstawowe ustalenia wyjściowe. 1. Spory o globalizację. 2. Defniowanie globalizacji. 3. Globalizacja w dziejach. 4. Teorie globalizacji. Część II: Zmiana i ciągłość. 5. Globalizacja i produkcja: od kapitalizmu do hiperkapitalizmu. 6. Globalizacja i rządzenie: od etatyzmu do policentryzmu. 7. Globalizacja i tożsamość: Od nacjonalizmu do hybrydyzacji. 8. Globalizacja a wiedza: Od nacjonalizmu do refleksyjności. Część III: Oceny i działania. 9. Globalizacja a ludzkie bezpieczeństwo. 10. Globalizacja a równość społeczna. 11. Globalizacja a demokracja. 12. Budowanie przyszłych globalizacji.
Cz.I Partia polityczna i gospodarka: 1. Partia i gospodarka, 2. Kapitał globalny i partia. Cz.II Partyjna demokracja: 1. Tożsamość partii, 2. Klasyfikacja partii politycznych, 3. Niesprawność polityczna partii, 3. Partia i ustrój społeczny. Cz.III Ideologia partii politycznej: 1. Istota ideologii partii, 2. Ideologia ustroju społecznego. Cz.IV Program partii politycznej: 1. Założenia partyjnego programu, 2. Opis programu partii, 3. Strategia programowa partii, Cz.V Etyka partyjna: 1. Wzór etyki politycznej, 2. Wychowanie polityczne. Cz.VI Organizacja partii: 1. Organizacja kadry członkowej, 2. Kadra kierownicza. Cz.VII Wybory i parlament: 1. Taktyka wyborcza partii, 2. Partia w parlamencie. Cz.VIII Metodyka kierowania partia: 1. Ogólne kierowanie partią, 2. Metoda partyjnego działania, 3. Polityka partii i gospodarka
Monografia przygotowana w celu uczczenia jubileuszu 45-lecia pracy naukowej prof. dr hab. Bożeny Klimczak. Obok curriculum vitae Jubilatki zawiera teksty jej współpracowników dotyczące tematyki, którą się zajmuje. Jest interesującym zbiorem artykułów: od historycznego spojrzenia na elementy gospodarki i genezę demokracji, przez źródła etyki gospodarczej, wychowanie ku wartościom, po rozważania dotyczące roli państwa w gospodarce i granic wolności jednostki gospodarującej, ujmowane także przez pryzmat różnych religii.
1. Mity braterstwa. Kulturowa tożsamość jako fundament wspólnoty politycznej, 2. Ateny i Rzym. Dwa źródła zachodniej polityczności, 3. Rewolucja czy konstytucjonalizm? Dwuznaczne dziedzictwo polityczne oświecenia, 3. Europejskie społeczeństwo obywatelskie - projekt obywateli czy eurokratów?, 4. Europejskie Niemcy czy niemiecka Europa?, 5. Demokracja liberalna i jej granice, 6. Czy liberał może być patriotą?, 7. Tolerancja, czyli miłosierdzie liberała, 8. Chciwość kontra zawiść, 9. Nić Ariadny. O związkach kultury i polityki w myśli konserwatywnej, 10. Ucieczka z wieży Babel, 11. Rewolucyjni konserwatyści - przypadki faszystowskich fellow-travellersów, 12. Uniwersytet jako Disneyland, 13. Edukacja - reforma czy rewolucja?, 14. Silny charakter czyli o zaletach zimnych kąpieli, 15. Rwący strumień informacji, 16. Młodość i polityka.
R.1 Przedmiot historii doktryn politycznych i prawnych R.2 Myśl polityczna starożytnej Grecji okresu klasycznego; R.3 Idealizm Platona; R.4 Realizm Arystotelesa; R.5 Myśl polityczna czasów helleńskich; R.6 Doktryny polityczno-prawne starożytnego Rzymu; R.7 Myśl polityczno-prawna wczesnego chrześcijaństwa; R.8 Myśl polityczna świętego Augustyna; R.9 Święty Tomasz z Akwinu i rozwój myśli średniowiecznej; R.10 Koniec średniowiecza; R.11 Renesans w myśli politycznej; R.12 Doktryny polityczno-prawne XVII wieku; R.13 Doktryny polityczno-prawne wieku oświecenia; R.14 Szkoła historyczna; R.15 Idealizm niemiecki; R.16 Liberalizm; R.17 Socjalizm utopijny; R.18 Doktryna anarchizmu; R.19 Rozwój polskiej myśli politycznej w XIX wieku; R.20 Pozytywizm prawniczy; R.21 Darwinizm społeczno-polityczny; R.22 Szkoła rasowo-antropologiczna; R.23 Doktryna marksizmu - leninizmu; R.24 Reformizm i rewizjonizm; R.25 Liberalizm polityczny końca XIX wieku; R.26 Katolicka doktryna społeczna przełomu XIX i XX wieku; R.27 Doktryna socaldemokracji na początku XX wieku; R.28 Syndykalizm i kooperatywizm; R.29 Szkoła psychologiczna w prawie; R.30 Doktryna solidaryzmu; R.31 Doktryna funkcjonalizmu; R.32 Normatywizm; R.33 Socjologia polityki Maxa Webera; R.34 Doktryna państwa faszystowskiego; R.35 Społeczno - polityczna myśl kościoła w drugiej połowie XX wieku; R.36 Doktryna "państwa dobrobytu"; R.37 Doktryna neoliberalizmu; R.38 Nowe społeczeństwo przemysłowe; R.39 Demokratyczne państwo prawne.
R.1 Przedmiot historii doktryn politycznych i prawnych R.2 Myśl polityczna starożytnej Grecji okresu klasycznego; R.3 Idealizm Platona; R.4 Realizm Arystotelesa; R.5 Myśl polityczna czasów helleńskich; R.6 Doktryny polityczno-prawne starożytnego Rzymu; R.7 Myśl polityczno-prawna wczesnego chrześcijaństwa; R.8 Myśl polityczna świętego Augustyna; R.9 Święty Tomasz z Akwinu i rozwój myśli średniowiecznej; R.10 Koniec średniowiecza; R.11 Renesans w myśli politycznej; R.12 Doktryny polityczno-prawne XVII wieku; R.13 Doktryny polityczno-prawne wieku oświecenia; R.14 Szkoła historyczna; R.15 Idealizm niemiecki; R.16 Liberalizm; R.17 Socjalizm utopijny; R.18 Doktryna anarchizmu; R.19 Rozwój polskiej myśli politycznej w XIX wieku; R.20 Pozytywizm prawniczy; R.21 Darwinizm społeczno-polityczny; R.22 Szkoła rasowo-antropologiczna; R.23 Doktryna marksizmu - leninizmu; R.24 Reformizm i rewizjonizm; R.25 Liberalizm polityczny końca XIX wieku; R.26 Katolicka doktryna społeczna przełomu XIX i XX wieku; R.27 Doktryna socaldemokracji na początku XX wieku; R.28 Syndykalizm i kooperatywizm; R.29 Szkoła psychologiczna w prawie; R.30 Doktryna solidaryzmu; R.31 Doktryna funkcjonalizmu; R.32 Normatywizm; R.33 Socjologia polityki Maxa Webera; R.34 Doktryna państwa faszystowskiego; R.35 Społeczno - polityczna myśl kościoła w drugiej połowie XX wieku; R.36 Doktryna "państwa dobrobytu"; R.37 Doktryna neoliberalizmu; R.38 Nowe społeczeństwo przemysłowe; R.39 Demokratyczne państwo prawne.
R.1 Przedmiot historii doktryn politycznych i prawnych R.2 Myśl polityczna starożytnej Grecji okresu klasycznego; R.3 Idealizm Platona; R.4 Realizm Arystotelesa; R.5 Myśl polityczna czasów helleńskich; R.6 Doktryny polityczno-prawne starożytnego Rzymu; R.7 Myśl polityczno-prawna wczesnego chrześcijaństwa; R.8 Myśl polityczna świętego Augustyna; R.9 Święty Tomasz z Akwinu i rozwój myśli średniowiecznej; R.10 Koniec średniowiecza; R.11 Renesans w myśli politycznej; R.12 Doktryny polityczno-prawne XVII wieku; R.13 Doktryny polityczno-prawne wieku oświecenia; R.14 Szkoła historyczna; R.15 Idealizm niemiecki; R.16 Liberalizm; R.17 Socjalizm utopijny; R.18 Doktryna anarchizmu; R.19 Rozwój polskiej myśli politycznej w XIX wieku; R.20 Pozytywizm prawniczy; R.21 Darwinizm społeczno-polityczny; R.22 Szkoła rasowo-antropologiczna; R.23 Doktryna marksizmu - leninizmu; R.24 Reformizm i rewizjonizm; R.25 Liberalizm polityczny końca XIX wieku; R.26 Katolicka doktryna społeczna przełomu XIX i XX wieku; R.27 Doktryna socaldemokracji na początku XX wieku; R.28 Syndykalizm i kooperatywizm; R.29 Szkoła psychologiczna w prawie; R.30 Doktryna solidaryzmu; R.31 Doktryna funkcjonalizmu; R.32 Normatywizm; R.33 Socjologia polityki Maxa Webera; R.34 Doktryna państwa faszystowskiego; R.35 Społeczno - polityczna myśl kościoła w drugiej połowie XX wieku; R.36 Doktryna "państwa dobrobytu"; R.37 Doktryna neoliberalizmu; R.38 Nowe społeczeństwo przemysłowe; R.39 Demokratyczne państwo prawne.
R.1 Przedmiot historii doktryn politycznych i prawnych R.2 Myśl polityczna starożytnej Grecji okresu klasycznego; R.3 Idealizm Platona; R.4 Realizm Arystotelesa; R.5 Myśl polityczna czasów helleńskich; R.6 Doktryny polityczno-prawne starożytnego Rzymu; R.7 Myśl polityczno-prawna wczesnego chrześcijaństwa; R.8 Myśl polityczna świętego Augustyna; R.9 Święty Tomasz z Akwinu i rozwój myśli średniowiecznej; R.10 Koniec średniowiecza; R.11 Renesans w myśli politycznej; R.12 Doktryny polityczno-prawne XVII wieku; R.13 Doktryny polityczno-prawne wieku oświecenia; R.14 Szkoła historyczna; R.15 Idealizm niemiecki; R.16 Liberalizm; R.17 Socjalizm utopijny; R.18 Doktryna anarchizmu; R.19 Rozwój polskiej myśli politycznej w XIX wieku; R.20 Pozytywizm prawniczy; R.21 Darwinizm społeczno-polityczny; R.22 Szkoła rasowo-antropologiczna; R.23 Doktryna marksizmu - leninizmu; R.24 Reformizm i rewizjonizm; R.25 Liberalizm polityczny końca XIX wieku; R.26 Katolicka doktryna społeczna przełomu XIX i XX wieku; R.27 Doktryna socaldemokracji na początku XX wieku; R.28 Syndykalizm i kooperatywizm; R.29 Szkoła psychologiczna w prawie; R.30 Doktryna solidaryzmu; R.31 Doktryna funkcjonalizmu; R.32 Normatywizm; R.33 Socjologia polityki Maxa Webera; R.34 Doktryna państwa faszystowskiego; R.35 Społeczno - polityczna myśl kościoła w drugiej połowie XX wieku; R.36 Doktryna "państwa dobrobytu"; R.37 Doktryna neoliberalizmu; R.38 Nowe społeczeństwo przemysłowe; R.39 Demokratyczne państwo prawne.
Socjologia polityki, Uwarunkowania ładu demokratycznego, Rozwój gospodarczy i demokracja, Konflikt społeczny, legitymacja i demokracja, Autorytaryzm klasy robotniczej, Faszyzm - lewica, prawica i centrum Głosowanie w demokracjach zachodnich, Zachowania polityczne w społeczeństwie amerykańskim, Polityka rządów "prywatnych" analiza przypadku, Homo politicus uaktualniony.
(Monografie Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej / FUNDACJA NA RZECZ NAUKI POLSKIEJ ; rada wydawnicza Henryk Samsonowicz, Janusz Sławiński, Lech Szczucki, Marek Ziółkowski)
Cz.I Dwie tradycje : 1. Idea społeczeństwa obywatelskiego w klasycznej tradycji republikańskiej, 2. Pojęcie społeczeństwa obywatelskiego w tradycji liberalnej. Cz.II Osie sporów wokół idei społeczeństwa obywatelskiego : 3. Społeczeństwo obywatelskie a państwo, 4. Społeczeństwo obywatelskie a liberalna demokracja, 5. Społeczeństwo obywatelskie a gospodarka: współczesny spór o pojęcie społeczeństwa obywatelskiego, 6. Normatywna koncepcja społeczeństwa obywatelskiego
Cz.I Zagadnienia metodologiczne i teoretyczne: 1. Wstęp. Instytucjonalizm, instytucja polityczna i instytucjonalizacja jako kategorie polityczne, 2. Instytucjonalizacja jako proces historyczny i kulturowy, 3. Pojęcie instytucji politycznej. Instytucjonalizacja i demokracja, 4. Specyfika instytucjonalizacji politycznej w autokracji. Instytucje fasady, 5. Współzależność norm prawnych i norm politycznych w procesie kształtowania współczesnych instytucji politycznych, 6. Instytucjonalizacja partii politycznych, 7. Instytucjonalizacja lokalnych ruchów politycznych. Komitety wyborcze wyborców w miastach górnośląskich, 8. Instytucjonalizacja we współczesnych stosunkach międzynarodowych. Aspekty retrospektywne i prospektywne, 9. Personifikacja instytucji i instytucjonalizacja osób. Cz.II Instytucjonalizacja idei i podziałów społeczno-politycznych w III RP. Wybrane przykłady: 1. Słabość instytucjonalna w Polsce, 2. Centrum - peryferie w III RP, 3. Pracobiorcy versus pracodawcy. Instytucjonalizacja trójstronności w Polsce, 4. Lewica versus prawica. Teoretyczne interpretacje podziału i jego instytucjonalizacja, 5. stosunki państwo - kościół w Polsce po 1989. Zarys relacji instytucjonalnych, 6. Zasada pozytywnej dyskryminacji. Instytucjonalizacja mniejszości niemieckiej w Polsce, 7. Formacja postkomunistyczna i postsolidarnościowa. Świadomość i jej instytucje, 8. Zwolennicy versus przeciwnicy integracji europejskiej. Instytucjonalizacja konfliktu, 9. Idee wolności i sprawiedliwości społecznej, 10. Idea interesu narodowego. Analiza socjologiczna, 11. Idea "przełomu" w polskiej polityce, 12. "Przyjaciele ludu" i ich instytucje, 13. Od idei "powrotu do Europy" do Traktatu Konstytucyjnego, 14. Idea "kapitalizmu ludowego" w III RP
1. Instytucja inicjatywy ludowej jako forma demokracji bezpośredniej, 2. Inicjatywa ludowa w sprawie zmian konstytucji, 3. Inicjatywa ludowa w sprawie uchwalenia ustawy, 4. Inicjatywa ludowa w sprawie referendum konstytucyjnego, 5. Inicjatywa ludowa w sprawie przeprowadzenia referendum zwykłego
1. Referendum jako instytucja demokracji bezpośredniej: Pojęcie i istota referendum; Historyczne i współczesne pojmowanie demokracji bezpośredniej; Rodzaje głosowań referendalnych. 2. Kształtowanie się instytucji referendum w państwach Europy Środkowej i Wschodniej: Instytucja referendum w okresie międzywojennym; Instytucja referendum w okresie realnego socjalizmu; Transformacja ustrojowa; Podstawy konstytucyjno-prawne referendum ogólnokrajowego w państwach Europy Środkowej i Wschodniej. 3. Referenda o znaczeniu strategicznym: Referenda niepodległościowe; Referenda akcesyjne. 4. Referenda w sprawach wewnętrznych państw Europy Środkowej i Wschodniej: Referenda konstytucyjne; Referenda ustrojowe; Referenda prywatyzacyjne; Referenda dotyczące spraw społecznych.
1. Formy pluralizmu we współczesnych społeczeństwach wielokulturowych: Wielokulturowość paradygmatem nowoczesnych społeczeństw; Kosmopolityzm. Filozofia światowego obywatelstwa; Idea pluralizmu w liberalnej filozofii politycznej. 2. Demokracja i prawa człowieka w wielokulturowym społeczeństwie: Prawa człowieka jako istota międzykulturowego konsensusu; Demokracja w erze globalizacji. 3. Dyskursywno-etyczne uzasadnienie praw człowieka i demokracji: Etyka dyskursu w transcendentalnopragmatycznej filozofii Karla-Otto Apla; Teoria dyskursywnej rekonstrukcji prawa Jurgena Habermasa; Ogólne założenia teorii argumentacji prawniczej; Krytyczny charakter teorii dyskursu. 4. Zasada wzajemnego uznania jako wymóg interkulturowego dyskursu prawniczego: Filozoficzne korzenie teorii uznania; Ogólne założenia współczesnej teorii uznania; Wzory intersubiektynwgo uznania. Axela Honneta. 5. Karanie jako negatywna reakcja na akty bezprawia: Pojęcie i uzasadnienie kary w inkluzywnej wspólnocie konstruktywistycznej; Podwójne uzasadnienie kary w Heglowskiej filozofii prawa; Uczestniczenie w działaniach komunikacyjnych a odpowiedzialność; Prawnokarna ochrona procesu interakcji; Zamiania ról między ofiarą i sprawcą a uzasadnienie kary; Stosunek prawa karnego do moralności. 6. Karanie jako warunek utrzymania równowagi społecznej: Kara kryminalna jako przywrócenie równowagi; Publiczna reakcja na zło w formie potępienia sprawcy; Kara jako środek przywrócenia stosunku wzajemnego uznania; Kara jako komunikat dla społeczeństwa; Interkulturowe a międzynarodowe praco karne.
1. Pojęcia- definicje, istota, zakres: Demokracja, System polityczny, Cyberprzestrzeń, E-government i e-demokracja- siatka pojęciowa; 2. Wpływ Internetu na funkcjonowanie władzy państwowej: Internet a władza państwowa, Władza ustawodawcza, Władza wykonawcza, Wymiar sprawiedliwości i instytucje ochrony prawnej; 3. Wpływ Internetu na rozwój niepaństwowej sfery publicznej: Partie polityczne; Wybrane podmioty społeczne; Samorząd terytorialny; 4. Wpływ Internetu na ewolucję zasad demokracji: Zasada równości; Zasada wolności; Zasada transparentności; Zasada reprezentacji i partycypacji
Europa jest wspólnotą wartości cywilizacyjnych, do których należą wolność i równość jednostki, demokracja, państwo prawa, społeczeństwo obywatelskie, to „europejski dom” nie może być budowany niezależnie od tych wartości lub wbrew nim, ale tylko i wyłącznie na ich podstawie. Wspólna polityka europejska musi więc występować w obronie wymienionych wartości oraz brać za nie odpowiedzialność. Teoria integracji europejskiej wymaga zgody co do strategii i celów zjednoczenia, a budowa tej zgody nie jest możliwa bez określonych koncepcji legitymizacyjnych. Oś problemową podjętych rozważań stanowi kwestia legitymizacji Unii Europejskiej – jej instytucji oraz stanowionego przez nie prawa. Inspiracją do podjęcia tematu było poczucie szeroko rozumianego kryzysu legitymizacji demokratycznej UE. Niewątpliwie w Unii występuje problem z uzasadnianiem decyzji – szczególnie w zakresie prawa pochodnego i orzecznictwa – w sposób wpisywalny w dominujące koncepcje demokracji, do których przywykły krajowe dyskursy profesjonalne. Receptą na ów kryzys może być wzmocnienie legitymizacji cywilizacyjnej Unii Europejskiej, tj. odbudowa wspólnoty inkluzywnej przy wykorzystaniu zasady solidarności, kanonu wartości wspólnych i wielokulturowości.
Europa jest wspólnotą wartości cywilizacyjnych, do których należą wolność i równość jednostki, demokracja, państwo prawa, społeczeństwo obywatelskie, to „europejski dom” nie może być budowany niezależnie od tych wartości lub wbrew nim, ale tylko i wyłącznie na ich podstawie. Wspólna polityka europejska musi więc występować w obronie wymienionych wartości oraz brać za nie odpowiedzialność. Teoria integracji europejskiej wymaga zgody co do strategii i celów zjednoczenia, a budowa tej zgody nie jest możliwa bez określonych koncepcji legitymizacyjnych. Oś problemową podjętych rozważań stanowi kwestia legitymizacji Unii Europejskiej – jej instytucji oraz stanowionego przez nie prawa. Inspiracją do podjęcia tematu było poczucie szeroko rozumianego kryzysu legitymizacji demokratycznej UE. Niewątpliwie w Unii występuje problem z uzasadnianiem decyzji – szczególnie w zakresie prawa pochodnego i orzecznictwa – w sposób wpisywalny w dominujące koncepcje demokracji, do których przywykły krajowe dyskursy profesjonalne. Receptą na ów kryzys może być wzmocnienie legitymizacji cywilizacyjnej Unii Europejskiej, tj. odbudowa wspólnoty inkluzywnej przy wykorzystaniu zasady solidarności, kanonu wartości wspólnych i wielokulturowości.