Zagadnienia konstytucyjnoprawne, teoretycznoprawne i historycznoprawne: Status prawny albańskiej Wysokiej Rady Prokuratury w świetle reformy konstytucyjnej z 2016 roku; Sądziowie w wyścigu z czasem. Uwagi wybrane w świetle badań empirycznych; Reflections on the Russian February Revolution of 1917. Several historicl and legal remarks from the point of view of 2022-2023. Zagadnienia prawnomiędzynarodowe: Consequences of unlawful use of airspace by unmanned aerial vehicles. Z problematyki funkcjonowania administracji publicznej: Zebranie wiejskie jako organ administracji publicznej; Zasady powierzania samorządowej jednostce obsługującej zadań związanych z ochroną danych osobowych. Z zagadnień prawa karnego i procedury karnej: Tajemnica dziennikarska i jej ochrona w prawie polskim – zagadnienia wybrane; Przypadki przestępstw popełnianych przez osoby chorujące na schizofrenię – próba przybliżenia problemu. Zagadnienia proceduralne: Zasady postępowania w sprawę ze skargi konstytucyjnej; Upływ czasu a gwarancje przestrzegania norm procesowych w ogólnym postępowaniu administracyjnym; Odpowiedzialność dyscyplinarna sędziów Trybunału Konstytucyjnego w polskim porządku prawnym – część II; Problemy postępowania odwoławczego w sprawach dyscyplinarnych żołnierzy w perspektywie ustawy o obronie Ojczyzny; Ugoda mediacyjna w zakresie roszczeń nieobjętych przedmiotem sporu – uwagi na tle nowelizacji kodeksu postępowania cywilnego z 9 marca 2023 r.; Postępowanie pojednawcze a mediacja w indywidualnych sprawach z zakresu prawa pracy; Sędzia jako biegły pismoznawca. Z problematyki prawa prywatnego: Przyczynek do dyskusji o umowie quoad usum; Models of cascade application of statutory norms in Polish individual labour law. Głosy, opinie i komentarze: Skuteczność zrzeczenia się prawa do wniesienia odwołania w ogólnym postępowaniu administracyjnym w przypadku wielości stron – glosa do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 listopada 2020 r., II OSK 2674/20. Sprawozdania: Sprawozdanie z XIV seminarium naukowego Stowarzyszenia Badań nad Źródłami i Funkcjami Prawa „Fontes” Oddział w Sosnowcu.
Zawiera: Wstęp. Rozdział I Tanatopedagogiczne konteksty życia rodziny: 1. Niezawinione cierpienie dziecka; 2. Dziecko w cierpieniu totalnym; 2.1. Nieuleczalna choroba dziecka; 2.2. Wymiary cierpienia chorego dziecka; 3. Skutki choroby dziecka w rodzinie; 4. Tanatopedagogika wobec zagrożenia życia dziecka; 4.1. Ogólne założenia tanatopedagogiki; 4.2. Tanatopedagogiczny wymiar funkcjonowania rodziny chorego dziecka. Rozdział II Rodzina wobec sytuacji tanatologicznej: 1. Dążenie do podniesienia jakości życia dziecka; 2. Adaptacja do trudnej sytuacji; 3. Wykorzystanie resilience; 4. Wzrost potraumatyczny; 5. Znaczenie wsparcia hospicyjnego; 6. Rola edukacji; 6.1. Edukacja w rodzinie chorego dziecka; 6.2. Edukacja formalna. Rozdział III Metodologia badań własnych: 1. Orientacja jakościowa w badaniach empirycznych; 1.1. Ogólne założenia badań jakościowych; 1.2. Konstruktywistyczne ujęcie teorii ugruntowanej; 1.3. Zastosowanie teorii ugruntowanej w opiece paliatywnej; 2. Badania własne; 2.1. Problematyka badawcza i metody gromadzenia danych; 2.2. Środowisko realizacji badań i ich przebieg. Rozdział IV Budowanie oraz wykorzystanie zasobów indywidualnych i rodzinnych: 1. Zdrowe i chore dziecko; 2. Ojcostwo i macierzyństwo; 3. Filozofia życiowa; 4. Wiara w Boga; 5. Praca i odpoczynek; 6. Wspólny potencjał rodziny; 7. Zasoby materialne; 8. Plany i marzenia. Rozdział V Sprzeciw rodziców wobec własnej bezradności: 1.Dbanie o jakość życia dziecka; 2. Blaski i cienie komunikacji z personelem szpitalnym; 3. Uczestniczenie w edukacji formalnej; 4. Podejmowanie inicjatyw własnych; 5. Dzielenie się doświadczeniem; 6. Własny rozwój bliskich dziecka; 6.1. Poznanie i akceptacja samego siebie; 6.2. Zmiany w hierarchii wartości i w postawach; 6.3. Akceptacja nieuchronności cierpienia i śmierci; 6.4. Własny rozwój duchowo-religijny; 6.5. Samokształcenie i nabywanie kompetencji. Rozdział VI Współpraca rodziny z hospicjum: 1. Hospicjum jako istotna forma wsparcia rodziny; 1.1. Postrzeganie hospicjum i początek współpracy; 1.2. Korzyści płynące ze wsparcia; 2. Trudności we współpracy; 3. Ku wzajemnemu zrozumieniu. Rozdział VII Edukacja chorego dziecka w rodzinie: 1. Organizowanie doświadczeń w celu „przybliżenia dziecku świata”; 2. Wspieranie rozwoju intelektualnego i emocjonalnego; 3. Wzmacnianie samodzielności; 4. Kształtowanie postaw prospołecznych; 5. Wzmacnianie aktywności duchowo-religijnej dziecka; 6. Nagradzanie i karanie. Rozdział VIII Edukacja zdrowego dziecka w rodzinie: 1. Diagnoza i zaspokajanie potrzeb dziecka; 1.1. Deficyt obecności i uwagi bliskich; 1.2. Brak informacji o chorobie; 1.3. Potrzeba planowania przyszłości; 1.4. Poszukiwanie kontaktów społecznych; 2. Wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka; 3. Troska o rozwój duchowo-religijny; 4. Wdrażanie do obowiązków; 5. Kształtowanie postawy opiekuńczej wobec chorego rodzeństwa; 6. Korygowanie i wzmacnianie zachowań dziecka. Zakończenie: 1. Rodzina wobec choroby dziecka; 2. Dyskusja wyników; 3. Postulaty. Bibliografia.
1. Geneza i trwanie uzdrowisk, 2. Kto przede wszystkim korzysta z uzdrowisk?, 3. Szczegółowe dane o kuracjuszach, 4. Produkty naturalne w uzdrowiskach, 5. Substancja mieszkalna decyduje o samopoczuciu, 6. Czy warto tworzyć kategorie sanatoriów?
1. Socjopedagogiczne problemy integracji w warunkach polskiej szkoły, 2. Specjalne potrzeby edukacyjne w zakresie społecznego funkcjonowania uczniów z ograniczeniami biologicznymi w środowiskowymi, 3. Metodologiczne podstawy badań własnych, 4. Przygotowanie środowiska szkolnego dla potrzeb uczniów z obciążeniami biologicznymi, 5. Funkcjonowanie szkoleń uczniów z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą, 6. Społeczne funkcjonowanie w klasie szkolnej uczniów z rodzina obciążonych problemem alkoholowym
Ten audiobook to niezwykła to niezwykła rozmowa Jerzego Stuhra ze słuchaczami, czytelnikami, a zarazem z samym sobą: o życiu, o miłości, o sztuce- o rzecz najważniejszych.
Wprowadzenie; Część teoretyczna; Aktualizacja wyrazów u osób z afazją; Metodologia ćwiczeń; Słownik wywoływanych wyrazów; Wskazówki metodyczne dla terapeutów; Bibliografia; Część ćwiczeniowa; Rozdział I. Człowiek; Rozdział II. Dom; Rozdział III. Żywność; Rozdział IV. Przyroda; Rozdział V. Praca i płaca; Rozdział VI. Edukacja i język; Rozdział VII. Kultura i rozrywka; Rozdział VIII. Podróże; Rozdział IX. Sport i wypoczynek; Rozdział X. Zdrowie; Rozdział XI. Moja Ojczyzna; Rozdział XII. Materiały i urządzenia; Rozdział XIII. Miejsca; Rozdział XIV. Świat przeciwieństw; Ilustracje do ćwiczeń.
Wprowadzenie; Część metodologiczna; Część ćwiczeniowa; Typ I – stała frazeologia (ćwiczenia 1-6); Typ II – słowotwórstwo (ćwiczenia 7-24); Typ III – nazywanie kontekstowe (ćwiczenia 25-28); Typ IV – łączliwość trzech skojarzeń (ćwiczenia 29-40); Typ V – nazywanie konfrontacyjne (ćwiczenia 41-52); Typ VI – przeciwstawność (ćwiczenia 53-58); Typ VII – nazywanie w dyskursie opisowym (ćwiczenia 59-70); Typ VIII – nazywanie w mowie dialogowej (ćwiczenia 71-82); Typ IX – nazywanie w dyskursie narracyjnym (ćwiczenia 83-88); Typ X – nazywanie kategorialne (ćwiczenia 89-100); Bibliografia.
Zawiera: Wprowadzenie. Rozdział I Doświadczenie choroby z perspektywy chorego i jego otoczenia – ujęcie socjologiczne: 1.1. Choroba – poczucie dyskomfortu – chorowanie; 1.2. Obraz choroby, relacje lekarz-pacjent w koncepcji Talcotta Parsonsa; 1.3. Dowartościowanie perspektywy pacjenta laika w rozważaniach Eliota Freidsona – lecznictwo niemedyczne; 1.4. Zachowania w chorobie jako przedmiot badań socjologicznych; 1.5.Anselma Straussa koncepcja choroby przewlekłej jako trajektorii; 1.6. Model zmieniających się perspektyw w chorobie przewlekłej według Barbary Paterson; Konkluzje. Rozdział II Rodzice wobec choroby dziecka. Perspektywa pedagogiczno-psychologiczna: 2.1. Rodzina dziecka z niepełnosprawnością w ujęciu systemowej koncepcji rodzin; 2.2. Choroba w rodzinie jako przedmiot badań pedagogicznych; 2.3. Problemy i obciążenia rodziców związane z chorobą dziecka; 2.4. Proces przyjęcia niepełnosprawności dziecka; 2.4.1. Przyjęcie diagnozy; 2.4.2. Szok – bunt – akceptacja – proces dostosowywania się do niepełnosprawności w wybranych ujęciach; 2.5. Stres rodzicielski i radzenie sobie z nim; Konkluzje. Rozdział III Wsparcie osób z rzadką chorobą genetyczną i ich rodzin: 3.1. Rzadka choroba – ujęcie definicyjne, podział i etiologia zaburzeń genetycznych; 3.1.1. Wybrane rzadkie zespoły genetyczne – charakterystyka, rozwój; 3.1.1.1. Zespół łamliwego chromosomu X; 3.1.1.2. Zespół Smitha-Lemliego-Opitza; 3.1.1.3. Fenyloketonuria; 3.1.1.4. Zespół Pradara-Williego; 3.1.1.5. Zespół Draveta; 3.2. Medyczne i społeczne aspekty funkcjonowania pacjentów z rzadkimi chorobami i ich rodzin; 3.3. Wsparcie jako niezbywalny składnik „spirali życzliwości”; 3.4. Wsparcie pedagogiczne rodziców dzieci chorych; 3.5. Polityka zdrowotna i wsparcie pacjentów z rzadkimi chorobami oraz ich rodzin w wybranych krajach Europy; 3.5.1. Decyzje, plany i działania w zakresie opieki zdrowotnej; 3.5.2. pecjalistyczna opieka zdrowotna w wybranych krajach Europy; 3.6. Internet jako przestrzeń wsparcia społecznego osób z rzadkimi chorobami genetycznymi i ich rodzin; Konkluzje. Rozdział IV Uzasadnienie stanowiska badawczego: 4.1. Problematyka, przedmiot i cele badań; 4.2. Paradygmat badań jakościowych; 4.3. Biografia jako orientacja metodologiczna; 4.3.1. Wywiad narracyjny w ujęciu Fritza Schützego; 4.4. Organizacja badania, charakterystyka próby badanych, przebieg badania, aspekty etyczne. Rozdział V Trajektoria życia rodziców dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi - badania własne: 5.1. Trajektoria doświadczeniem rodziców dzieci z rzadkimi chorobami genetycznymi; 5.1.1. Gromadzenie się potencjału trajektoryjnego; 5.1.2. Diagnoza jako wydarzenie centralne narracji; 5.1.3. Trud i radość życia z dzieckiem z rzadką chorobą; 5.2. Zróżnicowane trajektorii życia; 5.2.1. Dagmara – nierozerwalna więź z córką; 5.2.2. Aleksandra – poczucie braku wsparcia i zrozumienia; 5.2.3. Alicja – żal i zmęczenie; 5.2.4. Marek – siła i autonomia; 5.3. Zmiany perspektyw w doświadczeniu choroby; Konkluzje. Rozdział VI Od wsparcia do samorozwoju. Wsparcie społeczne i pedagogiczne udzielane rodzinie dziecka z rzadką chorobą genetyczną: 6.1. Otrzymywane i udzielane wsparcie w układzie człowiek-człowieka; 6.2. Doświadczenie wsparcia w układzie człowiek-grupa; 6.2.1. Środowisko lokalne; 6.2.2. Stowarzyszenia społeczne; 6.2.3. Wspólnoty i ugrupowania kościelne, znaczenie wiary; 6.3. Uzyskanie wsparcia w układzie człowiek-instytucje; 6.3.1. Szkoła i inne placówki edukacyjne jako miejsce wsparcia dziecka i jego rodziny; 6.3.2. Instytucje pomocy medycznej, lekarze, personel medyczny, rehabilitanci; 6.4. Wsparcie pedagogiczne; Konkluzje. Zakończenie. Pedagogiczna pomoc rodzinie dziecka z rzadkim zespołem genetycznych – inspiracje i propozycje. Bibliografia. Aneks.
Zawiera: Wprowadzenie; R. 1 Zdefiniowanie, czego nauczać oraz uczyć się – całościowe spojrzenie na program nauczania umiejętności komunikowania się; R. 2 Rozpoczynanie konsultacji; R. 3 Zbieranie informacji; R. 4 Nadawanie struktury konsultacji; R. 5 Budowanie relacji; R. 6 Wyjaśnianie i planowanie; R. 7 Zamykanie konsultacji; R. 8 Zastosowanie podstawowych umiejętności komunikowania się w specyficznych sytuacjach.
Zawiera: Wprowadzenie: Pomocna łapa, czyli o przejawach zachowań altruistycznych wśród zwierząt. R. 1 Prawa i wolności człowieka i obywatela z perspektywy osób z niepełnosprawnościami: Pojęcie niepełnosprawności w polskim systemie prawnym; Zasada niedyskryminacji osób niepełnosprawnych w praktyce orzeczniczej sądów administracyjnych. Studium przypadku. Prawa osób niepełnosprawnych w działalności Rzecznika Praw Obywatelskich; Prawa osób niepełnosprawnych w odniesieniu do tzw. Koncepcji wrongful coception, wrongful birth i wrongful life; Wybrane procesowe aspekty uczestniczenia osoby niepełnosprawnej w ogólnym postępowaniu administracyjnym z perspektywy zasad ogólnych k.p.a.; Czynności podejmowane bez zgody pacjenta szpitala psychiatrycznego w świetle ustawy o ochronie zdrowia psychicznego - wybrane zagadnienia. R. 2 System zabezpieczenia społecznego osób z niepełnosprawnościami: Renty z tytułu niezdolności do pracy w pozarolniczym ubezpieczeniu społecznym; Renta socjalna w orzecznictwie sądowym; zasiłek pielęgnacyjny w praktyce administracyjnej; Charakterystyka oraz zasady przyznawania usług opiekuńczych osobom niepełnosprawnym na tle obowiązującego ustawodawstwa; Wywiad środowiskowy jako środek służący ustaleniu zasadności przyznania świadczenia a kwestia ochrony godności osoby uprawnionej do jego otrzymania. R. 3 Niepełnosprawność z perspektywy prawa cywilnego i prawa karnego: Odejście od instytucji ubezwłasnowolnienia w prawie polskim? Perspektywa zmian; Małżeństwa osób niepełnosprawnych - kontrowersje wokół przeszkody małżeńskiej określonej w art. 12 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego; Reprezentacja prawna osoby z niepełnosprawnością intelektualną - instytucja kuratora i opiekuna; Ochrona dóbr osobistych osób niepełnosprawnych przebywających w jednostkach penitencjarnych - wybrane zagadnienia; Niepełnosprawność jako następstwo pokrzywdzenia przestępstwem (zagadnienia podstawowe). Zakończenie.
Zaangażowanie antropologa łączy trzy postawy autobiograficzne - świadectwa, wyznania, wyzwania. Osią pracy jest napięcie między konwencjonalną teorią antropologiczną a przeżyciem, zwłaszcza przeżyciem granicznym choroby, śmierci i cierpienia. Autor odrzuca utrwalony sposób pisania o tych kwestiach, sprowadzający się najczęściej do rejestracji i interpretacji „rytuałów” im towarzyszących, społecznych wyobrażeń czy obrazów medialnych. Ze szlachetną premedytacją stawia przed czytelnikiem „nagą” prawdę przeżycia, jej banalność, marginesowość, jej wstyd i efekt poniżenia. Au-tor wadzi się z naszą mentalnością, z naszym najgłębszym „ja”, dokonując swoją pracą znaczącej transgresji etycznej. Tym, co wyróżnia autora spośród innych, jest wariant antropologii zaangażowanej przedstawiany ostentacyjnie, ma charakter programowego manifestu, zanurzenia zaangażowania w żywiole autobiograficznym. Trzy postawy jego autobiograficznego „ja” wybrzmiewają wspólnie. Antropologiczny lógos odnajduje w postawie świadectwa argumentacyjną siłę opisu zdarzeń i stawia na „wymowę faktów”. Antropologiczny ethos lokuje się w postawie wyznania, by odpowiednio ukształtowany w swej słownej formie badawczy raport mógł stać się - ujawniającą doświadczenia i przeżycia - przekonującą antyfikcją. Antropologiczny pathos przybiera postawę wyzwania, a czyni to, etycznie umocowany, dla poruszenia innych antropologów jako badaczy‒ludzi.
Zaangażowanie antropologa łączy trzy postawy autobiograficzne ‒ świadectwa, wyznania, wyzwania. Osią pracy jest napięcie między konwencjonalną teorią antropologiczną a przeżyciem, zwłaszcza przeżyciem granicznym choroby, śmierci i cierpienia. Autor odrzuca utrwalony sposób pisania o tych kwestiach, sprowadzający się najczęściej do rejestracji i interpretacji „rytuałów” im towarzyszących, społecznych wyobrażeń czy obrazów medialnych. Ze szlachetną premedytacją stawia przed czytelnikiem „nagą” prawdę przeżycia, jej banalność, marginesowość, jej wstyd i efekt poniżenia. Autor wadzi się z naszą mentalnością, z naszym najgłębszym „ja”, dokonując swoją pracą znaczącej transgresji etycznej. Tym, co wyróżnia autora spośród innych, jest wariant antropologii zaangażowanej przedstawiany ostentacyjnie, ma charakter programowego manifestu, zanurzenia zaangażowania w żywiole autobiograficznym. Trzy postawy jego autobiograficznego „ja” wybrzmiewają wspólnie. Antropologiczny lógos odnajduje w postawie świadectwa argumentacyjną siłę opisu zdarzeń i stawia na „wymowę faktów”. Antropologiczny ethos lokuje się w postawie wyznania, by odpowiednio ukształtowany w swej słownej formie badawczy raport mógł stać się ‒ ujawniającą doświadczenia i przeżycia ‒ przekonującą antyfikcją. Antropologiczny pathos przybiera postawę wyzwania, a czyni to, etycznie umocowany, dla poruszenia innych antropologów jako badaczy‒ludzi.
1. Wprowadzenie w problematykę postaw wobec niepełnosprawności i osób z niepełnosprawnością: Postawy, Niepełnosprawność, Niepełnosprawność a postawy społeczne. 2. Badania własne: Założenia badawcze, Metody i techniki badawcze; Charakterystyka badanych osób. 3. Postawy wobec niepełnosprawności osób badanych - analiza porównawcza: Skale postaw Wobec Osób Niepełnosprawnych - porównanie grupy podstawowej z grupą porównawczą; Dyferencjał semantyczny - porównanie grupy podstawowej z grupą badawczą. 4. Koegzystencja pojęć dyferencjału semantycznego i twierdzeń PWON - analiza porównawcza: Modele regresji w badanych grupach osób niepełnosprawnych i pełnosprawnych; Modele w badanych grupach osób niepełnosprawnych z postawami pozytywnymi i negatywnymi; Modele regresji pojęć dyferencjału semantycznego z twierdzeniami PWON w badanych grupach osób niepełnosprawnych z postawami pozytywnymi i negatywnymi; Modele regresji dyferencjału semantycznego z psychospołecznym przystosowaniem w badanych grupach osób niepełnosprawnych z postawami pozytywnymi i negatywnymi
1. Poczucie zmiany własnej osobowości u osób z rozpoznaniem stwardnienia rozsianego, 2. Psychospołeczne aspekty doświadczenia własnej choroby u osób z przewlekłą niewydolnością nerek, 3. Stres związany z ciążą i czynniki wpływające na jego poziom, 4. Poziom koherencji a radzenie sobie ze stresem u osób chorych na astmę, 5. Sposoby radzenia sobie ze stresem w zaburzeniach lękowych, 6. Funkcjonowanie rodziców stosujących przemoc wobec dzieci w sytuacjach stresowych, 7. Style radzenia sobie ze stresem u nastolatków z rodzin z problem alkoholowym, 8. Jakość życia związana ze stanem zdrowia i jej pomiar, 9. Obraz siebie i obraz ofiary u sprawców zabójstw dokonanych ze szczególnym okrucieństwem, 10. Kliniczne aspekty funkcjonowania osób dokonujących zakupów nieplanowanych. Przegląd dotychczasowych badań, 11. Neuropsychologiczna natura rotacji mentalnej a trudności w czytaniu i pisaniu
1. Uwarunkowania dobrego życia we współczesnej rodzinie: Jakość życia w kontekście niskiej dzietności; Wzór osobowy ojca w kształtowaniu tożsamości córki w okresie późnego dzieciństwa; Nadzieja i samoocena jako predyktatory radzenia sobie ze stresem u młodzieży szkół średnich; Poczucie jakości życia u młodzieży doświadczającej przemocy w rodzinie; Zagrożenia dobrostanu rodziny- rodzaje, formy i uwarunkowania przemocy domowej stosowanej przez kobiety- sprawczynie; (Nie)wystarczająco dobra matka. Analiza sytuacji pracujących kobiet będących matkami; Różnice w zakresie satysfakcji z życia kobiet będących matkami po leczeniu niepłodność a matkami adopcyjnymi; Styl radzenia sobie ze stresem z poziom satysfakcji małżeńskiej; 2. Dobrostan w zaburzeniach zdrowia psychicznego i fizycznego oraz możliwość terapii: O wstydliwych chorobach oraz reakcjach emocjonalnych wobec osób zarażających; Analiza związków między systemem przywiązania i rodzicielską zdolnością do mentalizacji a funkcjonowaniem psychospołecznym dziecka. Włączenie rodzica w proces terapii dziecka; Przywiązanie a zaburzenia w kształtowaniu się struktury osobowości u młodzieży- przyczyna i rozwiązanie; Relacja między pacjentem i psychoterapeutą a skuteczność psychoterapii. Wyniki badań kat amnestycznych; Internacja sądowo-psychiatryczna. Możliwość, nadzieja, perspektywy. Studium przypadku pacjenta z rozpoznaniem schizofrenii; 3. Opytmalne funkcjonowanie zawodowe- możliwości i ograniczenia: Twórcza przedsiębiorczość a poziom aspiracji w środowisku zawodowym; Satysfakcja z pracy jako pozytywne konsekwencja dobrego dopasowania do elastycznej formy zatrudnienia; Dobrostan psychiczny i poziom empatii u pielęgniarek i lekarzy; Bilans psychologiczny w pracy nauczyciela przedszkola; Czy pojęcie normy w psychologii stosowanej ma sens?
Zawiera: Wprowadzenie: Zespół Aspergera – ogólna charakterystyka i kryteria diagnostyczne. Cz. 1 Psychoterapia i pomoc – zagadnienia ogólne: R. 1 Relacje terapeuty z pacjentem; R. 2 Podstawowe warunki i początek terapii; R.3 Pomieszczenia i gabinet terapeutyczny; R.4 Postępowanie podczas terapii; R. 5 Cele terapii i pragnienia, których nie da się spełnić; R. 6 Wymiar finansowy. Cz. 2 Tematy ważne w psychoterapii i pomocy – zagadnienia szczegółowe: R. 7 Przyjaźń i związki; R. 8 Życie intymne; R. 9 Mieszkanie; R. 10 nauka w szkole; R. 11 Praca i zawód; R. 12 organizowanie czasu wolnego; R. 13 Zdrowie, choroba i starość; R. 14 Sytuacje przeciążające; R. 15 Sytuacje kryzysowe; R. 16 Rodzina i inne bliskie osoby; R. 17 Pośredniczenie w uzyskiwaniu pomocy. Słowa autorski do terapeutów: Chciałabym Państwa zachęcić…
Cz.I Zachowania zdrowotne i ich zmiana: definicje i teorie: 1. Zachowania zdrowotne: definicje, 2. Podejście Teoretyczne do zmian zachowań zdrowotnych: modele motywacyjne i postintencjonalne, 3. Podejście teoretyczne do zmian zachowań zdrowotnych: model społeczno-poznawczy, 4. Podejścia teoretyczne do zmiany zachowań zdrowotnych: modele fazowe. Cz.II Co sprawia, że formułujemy intencje? Wprowadzenie: 5. Spostrzegane ryzyko zachorowania, 6. Oczekiwane zyski i straty, 7. Własna skuteczność a formułowanie intencji, 8. Badania własne dotyczące predykatorów intencji. Badanie 1: dieta osób z nadwagą lub otyłością, 9. Badania własne dotyczące predykatorów intencji. Badanie 2: aktywność fizyczna internautów, 10. Dyskusja wyników badań 1 i 2. Cz.III Co sprawia, ze intencja jest wcielana w życie? Wprowadzenie: 11. Czym jest utrzymywanie zachowania?, 12. Planowanie a intencja i utrzymanie zachowania, 13. Skuteczność w utrzymywaniu zachowania a inicjacja i utrzymywanie zachowania, 14. Badania własne dotyczące utrzymywania zachowania. Badanie 3: inicjacja samobadania piersi, 15. Badania własne dotyczące utrzymywania zachowania. Badanie 4: społeczno-poznawcze predyktory regularnego stosowania pasów bezpieczeństwa, 16. Badania własne dotyczące utrzymywania zachowania. Badanie 5: zmiana w wykonywaniu BSE, 17. Badania własne dotyczące utrzymywania zachowania. Badanie 6: palenie papierosów, 18. Badania własne dotyczące utrzymywania zachowania. Badanie 7: planowane używanie pasów bezpieczeństwa. Cz.IV Co pomaga wrócić na obraną ścieżkę? Wprowadzenie: 19. Nawroty a krótkotrwałe załamania, 20. Własna skuteczność a nawroty, 21. Wsparcie społeczne i jego rola w procesie zmiany zachowania, 22. Zależności między wsparciem społecznym, własną skutecznością a zachowaniami zdrowotnymi, 23. Badania własne nad ograniczaniem nawrotów. Badania 8: palenie papierosów, 24. Badania własne nad ograniczaniem nawrotów. Badanie 9: aktywność fizyczna pacjentów po zawale serca, 25. Dyskusja wyników badań 8 i 9. Cz.V Wnioski, perspektywy i zastosowania: 26. Jak prowadzić badania dotyczące zachowań zdrowotnych. Ograniczenia badań, 27. Wnioski z badań: weryfikacja teorii, 28. Implikacje dla praktyki