1. Jakość jako element działań kontrolno-ewaluacyjnych w bibliotekach i ośrodkach informacji, 2. Przykładowe narzędzia wydajności, efektywności i jakości działań biblioteczno-informacyjnych, 3. Przykładowe zastosowanie narzędzi pomiaru w bibliotekach różnych sieci
zaangażowania opartego na wielokierunkowej komunikacji, kokreacji i wszechstronnej współpracy. W tym duchu rozwija się model nauki obywatelskiej, która zakłada włączanie obywateli we współtworzenie wiedzy (citizen science). W przekonaniu autorów publikacji stwarza to szansę na zapobieganie rozprzestrzenianiu się dezinformacji i pseudonauki, a także może odegrać znaczącą rolę zarówno w przeciwdziałaniu wykluczeniu naukowemu, jak i w procesie demokratyzacji nauki. Książka ma dwie unikalne cechy. Po pierwsze, zagadnienie komunikacji naukowej zostało po raz pierwszy na polskim gruncie zaprezentowane tak szeroko, kompleksowo, ujmując nie tylko jej koncepcję, lecz także wyniki badań empirycznych. Po drugie, kwestie dotyczące komunikacji badano, wykorzystując do tego konsultacje społeczne inspirowane metodą World Wide Views (WWV). Zastosowano więc unikatowe, włączające obywateli podejście badawcze, które zostało opracowane i zaimplementowane w projekcie międzynarodowym H2020 CONCISE – Communication role on perception and beliefs of EU Citizens about Science.
Komunikacja naukowa (science communication), definiowana jako przekazywanie treści naukowych szerokiej grupie odbiorców, przeszła długą drogę – od jednokierunkowego przekazu, polegającego na podawaniu faktów naukowych i informacji w odpowiedzi na deficyt wiedzy, poprzez otwarty dialog ze społeczeństwem, aż do pełnego zaangażowania opartego na wielokierunkowej komunikacji, kokreacji i wszechstronnej współpracy. W tym duchu rozwija się model nauki obywatelskiej, która zakłada włączanie obywateli we współtworzenie wiedzy (citizen science). W przekonaniu autorów publikacji stwarza to szansę na zapobieganie rozprzestrzenianiu się dezinformacji i pseudonauki, a także może odegrać znaczącą rolę zarówno w przeciwdziałaniu wykluczeniu naukowemu, jak i w procesie demokratyzacji nauki.
Książka ma dwie unikalne cechy. Po pierwsze, zagadnienie komunikacji naukowej zostało po raz pierwszy na polskim gruncie zaprezentowane tak szeroko, kompleksowo, ujmując nie tylko jej koncepcję, lecz także wyniki badań empirycznych. Po drugie, kwestie dotyczące komunikacji badano, wykorzystując do tego konsultacje społeczne inspirowane metodą World Wide Views (WWV). Zastosowano więc unikatowe, włączające obywateli podejście badawcze, które zostało opracowane i zaimplementowane w projekcie międzynarodowym H2020 CONCISE – Communication role on perception and beliefs of EU Citizens about Science.
Celem monografii jest przedstawienie wybranych zagadnień dotyczących stosowania najnowszych i najbardziej zaawansowanych metod oraz narzędzi współczesnej neuronauki do badania zachowań konsumentów. Neuronauka konsumencka i jej praktyczne zastosowanie w biznesie – czyli neuromarketing – opierają się na wynikach badań uzyskanych przy użyciu metodologii i narzędzi stosowanych w diagnostyce medycznej. Większa część książki poświęcona jest więc przeglądowi metod badawczych i wybranych rezultatów, które zgromadzono dotychczas w setkach pasjonujących neuronaukowych eksperymentów. Mam nadzieję, że lektura tej książki uzmysłowi Czytelnikowi, że neuronauka – dzięki postępowi technologicznemu oraz innowacyjnym rozwiązaniom stosowanym w neuroobrazowaniu i nieinwazyjnych pomiarach psychofizjologicznych – jest potężnym narzędziem do badania nieświadomych reakcji i funkcjonowania ludzkiego mózgu. Dzięki niej wiemy teraz znacznie więcej o ludzkich reakcjach, o postrzeganiu, przetwarzaniu, ocenianiu oraz wykorzystywaniu wewnętrznych sygnałów i zewnętrznych bodźców w procesach decyzyjnych w codziennym życiu oraz w kontekście społecznym.
Przedmowa; Metodyka pisania prac akademickich; Metodyka recenzowania prac akademickich; Praktyczne wskazówki dotyczące przygotowania prac akademickich.
Przedmowa; Słowo wstępne; Od autora w roku 2022; Od autora w roku 2020; Od autora; 1. Mania 2. Siostrzana więź 3. Piotr Curie; 4. Robaczki świętojańskie; 5. Deszcz nad Paryżem; 6. Samotność; 7. Hańba i odrodzenie; 8. Radiologia i wojna; 9. Nowy Świat; 10. Dziedzictwo; 11. Ta różna jest chora; 12. W cieniu legendy. Aneks; Kalendarium życia Marii Skłodowskiej-Curie; Chronologia odkryć w fizyce i chemii jądrowej; Podziękowania; O Autorze; Preface; Préface; Vorwort; Prólogo; Bibliografia; Indeks osobowy.
Zawiera: Cz. I Problemy ogólnometodologiczne: R. I Istota nauki i metodologii; R. II O niektórych problemach metodologicznych procesu zdobywania wiedzy w naukach humanistycznych; R. III Analiza procesu zdobywania wiedzy w naukach empirycznych; R. IV Teorie naukowe; R. V Psychologia jako nauka.
Zawiera: Część II Postępowanie badawcze: R. VI Strategia badań naukowych; R. VII Problem badawczy i hipotezy - pierwsze etapy badania naukowego; R. VIII Rozumienie pojęć zawartych w hipotezach nauk społecznych. Ustalanie zmiennych. Dobór oraz pomiar wskaźników tych zmiennych; R. IX Dobór próby; R. X Porządkowanie wyników; R. XI Wnioskowanie na podstawie rezultatów badawczych. Interpretacja wyników; R. XII Zastosowanie wyników badań w praktyce społecznej. Część III: Ćwiczenia
1. Problematyka i metody badań. 2. Zjawiska społeczne i odpowiadające im pojęcia. 3. Definiowanie pojęć i dobór wskaźników w badaniach. 4. Rodzaje twierdzeń. 5. Uzasadnianie twierdzeń. Empiryczna weryfikacja hipotez. 6. Wyjaśnianie i przewidywanie. 7. Budowa teorii. 8. Praktyczne zastosowania socjologii.
1. Problematyka i metody badań. 2. Zjawiska społeczne i odpowiadające im pojęcia. 3. Definiowanie pojęć i dobór wskaźników w badaniach. 4. Rodzaje twierdzeń. 5. Uzasadnianie twierdzeń. Empiryczna weryfikacja hipotez. 6. Wyjaśnianie i przewidywanie. 7. Budowa teorii. 8. Praktyczne zastosowania socjologii.
1. Problematyka i metody badań. 2. Zjawiska społeczne i odpowiadające im pojęcia. 3. Definiowanie pojęć i dobór wskaźników w badaniach. 4. Rodzaje twierdzeń. 5. Uzasadnianie twierdzeń. Empiryczna weryfikacja hipotez. 6. Wyjaśnianie i przewidywanie. 7. Budowa teorii. 8. Praktyczne zastosowania socjologii.
Zawiera: Wykaz skrótów; Przedmowa; Rozdział I. Ogólna problematyka metodologii badań naukowych (Brunon Hołyst): Pojęcie metodologii badań; Podział nauk; Wpływ logiki na metodologię badań; Hipotezy naukowe; Obserwacja; Eksperyment; Badania testowe; Metody statystyczne; Metody subiektywne; Kryterium metody naukowej. Rozdział II. Postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora: Kształtowanie się statusu doktora; Uzyskiwanie stopnia doktora w świetle przepisów ustawy z 2003 r.; Czynności poprzedzające wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora; Rola promotora w postępowaniu w sprawie nadania stopnia doktora; Postępowanie doktorskie po wszczęciu postępowania; Podstawowe trudności związane ze stosowaniem nowych rozwiązań. Rozdział III. Dysertacja doktorska – istota, cel i metodologia: Dysertacja doktorska – istota i cel; Trzy warunki konieczne: oryginalność, fachowość i znajomość metodologii; Co? Dlaczego? Jak? Jakie wnioski? Po co?; Twórczy charakter pracy doktorskiej; Postępowanie zgodne z metodami pracy naukowej; Terminologia naukowa i styl oraz struktura rozprawy doktorskiej; Przedstawienie twierdzeń i praw naukowych; Proces myślowy i jego zasady; Krytyczne poznanie; Uzasadnienie twierdzeń i obiektywizm naukowy; Ocena rozprawy doktorskiej. Rozdział IV. Metody myślenia, badania prawa i systematyzacji wiedzy w naukach prawnych: Uwagi w punkcie wyjścia; 2.1. Metodologiczna odrębność nauk prawnych; 2.2. Ogólne metody myślenia i porządkowania wiedzy a metody badania prawa; 2.3. Ważne cechy i postawy badacza; Ogólne metody myślenia stosowane w naukach prawnych; 3.1. Metoda analizy; 3.2. Metoda syntezy; 3.3. Metoda argumentacyjna; Metody badania prawa; 4.1. Metoda formalno-dogmatyczna; 4.2. Metoda hermeneutyczna; 4.3. Metody socjologiczne badania prawa; 4.4. Metody aksjologicznego badania prawa; 4.5. Metody ekonomicznego badania prawa; 4.6. Metoda historyczno-opisowa badania prawa; 4.7. Metody komparatystyczne; Metody systematyzacji wiedzy naukowej; Rozdział V. Metodyka przygotowania rozprawy doktorskiej: Rozprawa doktorska; Charakter rozprawy; Wybór tematu rozprawy; Zebranie literatury; Podstawowe założenia i koncepcja rozprawy; 6.1. Problem naukowy; 6.2. Cel rozprawy; 6.3. Teza badawcza; 6.4. Hipoteza badawcza; 6.5. Metody badawcze; Konstrukcja (kompozycja) rozprawy; 7.2. Rozwinięcie tematu; 7.3. Wnioski; Strona formalna rozprawy; 8.1. Język; 8.2. Objętość; 8.3. Części składowe; Współpraca z promotorem; Rozdział VI. Etyka badań naukowych: Wstępne uwagi terminologiczne; Geneza i wyodrębnienie etyki badań naukowych; Współczesne modele etyki badań naukowych; Multicentryczny system standardów etycznych badań naukowych; Podstawowe funkcje etyki badań naukowych; Dobre praktyki w badaniach naukowych; 6.1. Dobre praktyki w zakresie postępowania z danymi naukowymi; 6.2. Dobre praktyki w zakresie procedur badawczych; 6.3. Dobre praktyki autorskie i wydawnicze; 6.4. Dobre praktyki w zakresie recenzowania i opiniowania; 6.5. Dobre praktyki w kształtowaniu młodej kadry i studentów; 6.6. Dobre praktyki w zakresie relacji ze społeczeństwem; 6.7. Dobre praktyki w zakresie ujawniania konfliktu interesów; Nierzetelności naruszające etos badań naukowych; 7.1. Rażące przewinienia pracownika naukowego; 7.2. Wysoce naganne przewinienia pracownika naukowego; 7.3. Inne niewłaściwe zachowania; 7.4. Odpowiedzialność pracownika naukowego; Rozdział VII. Prawo autorskie w pracy naukowej i badawczej: Pojęcie utworu; Utwory zależne, inspirowane, zbiory i utwory zbiorowe; Utwory naukowe; Autorskie prawa osobiste; Autorskie prawa majątkowe; Plagiat; Przytaczanie i cytowanie utworów; Rozdział VIII. Metodyka poszukiwania, analizy i wykorzystania orzecznictwa Sądu Najwyższego w prawniczej pracy naukowej: Zadania i kompetencje Sądu Najwyższego; Właściwość izb Sądu Najwyższego; Postępowanie przed Sądem Najwyższym; Rodzaje orzeczeń Sądu Najwyższego. Składy Sądu Najwyższego; 5.1. Składy powiększone Sądu Najwyższego; Moc wiążąca wyroków i uchwał; 6.1. Uchwały o mocy zasad prawnych; 6.2. Przykłady uchwał Sądu Najwyższego podjętych w składach powiększonych, mających moc zasady prawnej; 6.3. Wytyczne (powszechnie obowiązująca wykładnia ustaw); Techniczna strona orzeczeń Sądu Najwyższego; Sygnatury akt rozpoznawanych przez Sąd Najwyższy; 8.1. Izba Cywilna; 8.2. Izba Karna; 8.3. Izba Pracy i Ubezpieczeń Społecznych; 8.4. Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych; Publikowanie orzeczeń Sądu Najwyższego; 9.1. Oficjalne zbiory orzeczeń; 9.2. Publikacje orzeczeń poza oficjalnymi zbiorami orzecznictwa; Funkcje uzasadnienia orzeczenia Sądu Najwyższego; Dostęp do akt w celu prowadzenia badań aktowych; Konstrukcja uzasadnień orzeczeń sądowych; 12.1. Postępowanie cywilne, pierwsza instancja; 12.2. Postępowanie cywilne, druga instancja; 12.3. Postępowanie karne, pierwsza instancja; 12.4. Postępowanie karne, druga instancja; 12.5. Różnice w konstrukcji uzasadnień orzeczeń sądów pierwszej i drugiej instancji; 12.6. Konstrukcja uzasadnienia orzeczenia Sądu Najwyższego; Co jest najważniejsze w uzasadnieniach orzeczeń Sądu Najwyższego?; Teza jako ostateczny efekt wykładni; Na co zwracać uwagę przy korzystaniu z orzecznictwa Sądu Najwyższego w pracy naukowej?; Jak czytać orzeczenia Sądu Najwyższego?
Statystyka spędza sen z Twoich powiek? Nie wiesz, co właściwie znaczą cyfry w tych tabelach i jak je interpretować? Planowanie badanianaukowego to dla Ciebie enigma, a wizja analizy uzyskanych wyników przyprawia o dreszcze? Wielu studentów twierdzi, że mają problem ze statystyką! Ta książka powstała po to, by przybliżyć Ci podstawy metodologii badań naukowych oraz analizy i interpretacji ich wyników. To nie jest podręcznik statystyki! To bardziej przewodnik, zaproszenie do podróży, którą będziesz mógł rozpocząć po zapoznaniu się z metodologią badań naukowych. Poznając tę część, zyskasz uprawnienia do prowadzenia naukowej maszyny i niczym pilot podrywający do lotu swego dreamlinera, udasz się bez lęku na drugi koniec świata. Będzie to podróż wyjątkowa, bowiem dzięki niej: znajdziesz być może pracę marzeń (dowiesz się przy okazji, co to jest testowanie hipotez statystycznych), zagrasz, a następnie wygrasz wysoką kwotę w kasynie (poczytasz o statystykach opisowych), poznasz tajemnice lokalnej mafii (czyli testu ?2) i… wypijesz najlepsze miejscowe piwo (z twórcą testu t Studenta). W końcu… (za pomocą ANOVY) zaczniesz przeprowadzać życiowe eksperymenty nad związkiem spożywanych napojów i poziomem energii, odkryjesz (dzięki korelacji), co idzie w parze z bogatym życiem towarzyskim, finalnie (w toku regresji) znajdziesz inne, niż tylko podróżowanie, sposoby na dobre samopoczucie – memy! Niniejsza publikacja powstała z potrzeby podzielenia się pasją, jaką jest projektowanie badań naukowych i analizowanie danych. Tak, nie pomyliłeś się – to może być pasja! Nauka może przypominać absorbujący serial, który potrafi wciągnąć na długie wieczory! Ze wstępu Autorzy w przystępny sposób tłumaczą relatywnie złożone pojęcia i reguły metodologii badań. Bardzo często posługują się przykładami, które odnoszą się bezpośrednio do codziennego studenckiego życia. Humor i dystans do siebie stanowią znak rozpoznawczy tego przewodnika. Z recenzji dr hab. Sylwiusza Retowskiego, prof. SWPS
1. Nauka, podział nauk, praca naukowa, 2. Nauki społeczne, 3. Stosunki międzynarodwe i nauka o stosunkach międzynarodowych, 4. Rankingi i ratingi w badaniu stosunków międzynarodowych, 5. Modelowanie i pomiar w badanich stosunków międzynarodowych, 6. Metody i modele ideowe (heurystyczne) oraz quasioperacyjne, 7. Metody i modele operacyjne, 8. Zastosowanie syntetycznych miar potęgi w analizach strategicznych, 9. Prognozowanie na podstawie modeli. Symulacja i scenariusze, 10. Podejście i metody systemowe, 11. Metody socjopsychologiczne, 12. Etyczne aspekty badań stosunków międzynarodowych
R. I. Metodyka empirycznych badań pedagogicznych: Pedagogika w świetle filozofii nauki; Język pedagogiki; Przedmiot i metody badań pedagogicznych; Pojęcie empirycznej metody badawczej; Metody jakościowe badań pedagogicznych; Analiza dokumentów/treści; Narzędzia/ techniki stosowane w badaniach pedagogicznych; Przykłady narzędzi badań; 9. Kilka uwag o badaniach ilościowych; 10. Proces badawczy- ujęcie systemowe; R. II. Tworzenie tekstu- pisanie pracy: 1. Praca dyplomowa: licencjat, magisterium; 2. Styl naukowy; 3. Problem badawczy jako temat pracy; 4. Analiza materiałów źródłowych; 5. Standardy (merytoryczne, warsztatowe, estetyczne)
Wstęp: Literatura przedmiotu- przegląd najważniejszych pozycji; Ocena stanu badań; Metodologia stosowana w pracy. Cz. I Kryteria oceny efektywności bibliotek naukowych: Rozumienie efektywności bibliotek; Przegląd stosowanych miar oceny efektywności; Uzasadnienie wyboru i charakterystyka parametrów stosowanych w metodzie kryteriów złożonych. Cz. II Zasobowy model biblioteki: Charakterystyka źródeł informacji; Charakterystyka struktur organizacyjno-technicznych współczesnych bibliotek naukowych. Cz. III Ocena efektywności udostępniania informacji w bibliotekach poszczególnych typów: Wybrane wskaźniki kosztów utrzymania; Wartości parametrów efektywności dla poszczególnych rodzajów zasobów bibliotecznych; Porównanie efektywności zasobu podstawowego bibliotek typu I, II i III. Zakończenie.
I. Rodzina wobec zagrożeń współczesnego świata i jej wpływ na rozwój dziecka: Rola rodziny z ubóstwem materialnym w kształtowaniu postaw dziecka; Wpływ postaw rodzicielskich matek na umysłową i społeczną gotowość dziecka do podjęcia nauki klasie pierwszej; Lęk a funkcjonowanie społeczne u młodzieży i osób dorosłych; II. Znaczenie i rola zabaw w rozwoju i nauce dziecka - doniesienia z badań: Wpływ z zabaw tematycznych na proces uspołecznienia dzieci w wieku przedszkolnym; Rola gier dydaktycznych i zabaw ruchowych w nauce języka angielskiego u dzieci w wieku przedszkolnym; Drama jako jedna z metod aktywizujących w kształceniu literackim; III. Znaczenie ekspresji twórczej w rozwoju człowieka - doniesienia z badań: Inteligencja wieloraka w świadomości studentek kierunków pedagogicznych; Ekspresja twórcza dzieci sześcioletnich a poziom gotowości szkolnej na podstawie badań; Barwy przyrody w twórczości plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym; Rola zabaw plastycznych w kształtowaniu aktywności twórczej dzieci; Twórczość plastyczna a rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym; IV. Lateralizacja a nauka pisania - doniesienia z badań: Trudności w nauce pisania u dzieci o różnym typie lateralizacji; V. Wartość kontaktu ze zwierzętami - aspekt terapeutyczny: Stymulowanie zainteresowań i aktywności dzieci poprzez kontakt ze zwierzętami;Hipoterapia jako stymulator aktywności i rozwoju dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.