23787
Availability:
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 342 (1 egz.)
Notes:
Formatted contents note
Art. 1: Czy powołanie przez Prezydenta RP Marszałka Seniora wymaga kontrasygnaty Prezesa Rady Ministrów?; Konieczność kontrasygnowania aktu Prezydenta RP powołującego Marszałka Seniora; Czy na pierwszym posiedzeniu Sejmu- przed wyborem Marszałka Sejmu- mają zastosowanie wnioski formalne, o których mowa w art. 184 ust. 3 regulaminu Sejmu?; Czy Marszałek Senior ma uprawnienia do: - przyjęcia do wiadomości utworzenia klubu poselskiego, - skierowania do druku projektów uchwał i ustaw, - wyrażenia zgody na decyzje powodujące wydatki budżetowe, w tym wyrażenia zgody na wyjazdy zagraniczne posłów?; Art. 4: Zasady obliczania większości bezwzględnej; Art. 5: Wybory wicemarszałków Sejmu; Art. 6: Możliwość powierzenia obowiązków sekretarzy Sejmu sekretarzem tymczasowym; Art. 7: Czy poseł, ujawniając dokument UOP oznaczony klauzulą "tajne specjalnego znaczenia", naruszył przepisy ustawy o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej oraz przepisy ustawy o obowiązkach i prawach posłów i senatorów z 31 lipca 1995 r. (obowiązującej w chwili popełnienia czynu)?; Łączenie funkcji ministra z członkowstwem we właściwej ze względu na przedmiotowy zakres działania komisji sejmowej; Dopuszczalność łączenia stanowiska przewodniczącego Komisji ds. Układu Europejskiego oraz stanowiska członka Komitetu Integracji Europejskiej; Dopuszczalność łączenia stanowiska przewodniczącego Komisji ds. Układu Europejskiego i członkowstwa w Komitecie Integracji Europejskiej; Niemożność wzięcia przez posła udziału w posiedzeniu komisji; Sposób ustalenia osób głosujących w świetle Konstytucji i regulaminu Sejmu; Interpretacja przepisów określających prawa i obowiązki posła w głosowaniach na posiedzeniu plenarnym Sejmu i komisji sejmowych; Interpretacja art. 8 ust. 9 regulaminu Sejmu; Czy istnieje domniemanie kworum, oparte na liście obecności posłów na posiedzeniu komisji, do czasu zgłoszenia wniosku o sprawdzenie kworum?; Prawo do uposażenia poselskiego w sytuacji udzielenia posłowi urlopu dłuższego niż 14 dni w świetle art. 7 ust. 10 regulaminu Sejmu; Czy w świetle ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora zgoda Marszałka Sejmu na udzielenie posłowi urlopu od wykonywania obowiązków poselskich jest równoznaczne z udzieleniem posłowi urlopu bezpłatnego?; Urlop od wykonywania obowiązków poselskich; Czy regulamin Sejmu stanowi o obowiązku uczestniczenia posła w pracach takiej lub innej komisji (komisjach) sejmowych (czy poseł musi być członkiem komisji sejmowych)?; Usprawiedliwianie nieobecności posłów w pracach Sejmu i jego organów z powodu "innej ważnej, niemożliwej do przewidzenia lub nieuchronnej przeszkody" - art. 7 ust. 8 pkt 5 regulaminu Sejmu; Przerwa w urlopie od wykonywania obowiązków poselskich z powodu choroby - interpretacja art. 7 ust. 10 regulaminu Sejmu; Art. 8: Zgodność regulaminu zespołu parlamentarnego Akcja Katolicka z art. 9 regulaminu Sejmu; Data utworzenia klubu lub koła poselskiego; Przyjęcie przez koło poselskie nazwy Koło Poselskie- Nowa Demokracja; Powołanie Parlamentarnego Zespołu ds. Promocji Zdrowia i Zapobiegania Uzależnieniom; Możliwość utworzenia Parlamentarnego Zespołu Lotniczego; Czy klub poselski (parlamentarny) może być konfederacją kół poselskich (parlamentarnych)?; Status prawny klubu i koła parlamentarnego; Czy poseł Parlamentu Europejskiego może być członkiem parlamentarnego w Sejmie RP?; Uprawnienie Marszałka Sejmu związane z przyjmowaniem zawiadomienia o powstaniu koła poselskiego (art. 8 ust. 7 regulaminu Sejmu); Art. 10: na podstawie którego artykułu regulaminu Sejmu Marszałek Sejmu władny jest przełożyć prace komisji sejmowej?; Konstytucyjne pojęcie "strzeże praw Sejmu" oraz kompetencje Marszałka sejmu określone w regulaminie Sejmu pojęciami: "stoi na straży praw i godności Sejmu" oraz "tokiem i terminowością prac Sejmu i jego organów"; Pojęcie "nadanie biegu inicjatywom ustawodawczym i uchwałodawczym" oraz ocena zmiany art. 10 ust. 1 pkt 8 regulaminu Sejmu; Uprawnienia Marszałka Sejmu wynikające z art. 10 ust. 1 pkt 12 regulaminu sejmu w zakresie udzielenia posłom pomocy w wykonywaniu przez nich zadań; Możliwości interwencji Marszałka Sejmu wobec wywierania presji pod adresem przewodniczącego Komisji do Spraw Służb Specjalnych;Art. 12: Możliwość uchylenia przez Sejm uchwały wykładniczej Prezydium Sejmu; Wykładnia przepisów regulaminu Sejmu; Obowiązywanie i tryb zmiany uchwały wykładniczej Prezydium Sejmu nr 4 z 5 lutego 1998 r. do art. 173 regulaminu Sejmu; Czy wystarczającą formą dla określenia terminu prac nad projektem ustawy budżetowej jest uchwała Prezydium Sejmu, podjęta na podstawie regulaminu Sejmu, czy też potrzebna jest uchwała Sejmu potwierdzająca przyjęte terminy?; Czy wystarczającą formą ustalenia terminarza prac nad projektem ustawy budżetowej jest uchwała Prezydium Sejmu, podjęta na podstawie regulaminu Sejmu, czy też potrzebna jest uchwała Sejmu potwierdzająca przyjęte terminy?; Art. 15: Skład Konwentu Seniorów w Sejmie, ze szczególnym uwzględnieniem art. 16 ust. 1 w związku z art. 9 ust. 5 regulaminu Sejmu; Zasady, na jakich opiera się reprezentacja klubu parlamentarnego w Konwencie Seniorów w Sejmie; Art. 19: Poselski projekt uchwały w sprawie powołania Komisji nadzwyczajnej do zbadania wpływu komunistycznej Służby Bezpieczeństwa i obcych służb specjalnych na powstanie Samoobrony; harmonogram prac ustawodawczych nad projektem ustawy o zmianie Konstytucji i projektem ustawy o zmianie Kodeksu postępowania karnego; Art. 19a: Projekt uchwały Sejmu w sprawie odwołania Komisji śledczej do zbadania rozstrzygnięć dotyczących przekształceń kapitałowych i własnościowych w sektorze bankowym oraz działań organów nadzoru bankowego w okresie od 4 czerwca 1989 r. do 19 marca 2006 r.; Art. 20: Poselski wniosek o odwołanie ze składu komisji innego członka komisji w świetle regulaminu Sejmu; Wniosek grupy posłów dotyczących odwołania przez Sejm członka komisji śledczej; projekt uchwały dotyczącej uzupełniającego wyboru składu osobowego Komisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie Konstytucji RP; Rozszerzenie składu osobowego Komisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie Konstytucji RP; Rezygnacja posła z funkcji przewodniczącego komisji sejmowej; Art. 24: Sposób obliczania obniżenia świadczeń finansowych, przysługujących posłowi za nieusprawiedliwione nieobecności w pracach Sejmu i komisji na podstawie art. 24 regulaminu Sejmu; Art. 25: Wykładnia art. 25 regulaminu Sejmu, stanowiącego o stosowaniu sankcji za wykluczenie posła z posiedzenia Sejmu; Ponowne zastosowanie art. 25 ust. 2 regulaminu Sejmu wobec posła uprzednio ukaranego na podstawie tego przepisu; Art. 26: Elementy procedury przeprowadzenia wyborów członków Krajowej Rady Radiofonii i telewizji przez sejm; Art. 30: Opinia w sprawie relacji między przepisami ustawy i regulaminu Sejmu na tle powoływania członków KRRiT; Czy występujący w art. 21 ust. 2 ustawy z 16 grudnia 2005 o przekształceniach i zmianach zwrot, stwierdzający, że Sejm dokonuje powołania nowych członków KRRiT "niezwłocznie" po ogłoszeniu ustawy, nie zawiesza przepisów regulaminu Sejmu w zakresie powołania członków KRRiT?; Procedura wyboru sędziów Trybunału Konstytucyjnego; Art. 31: Tryb odwoływania Rzecznika Praw Dziecka; Poselski wniosek o odwołanie Rzecznika Praw Dziecka; Art. 34: Tryb postępowania Prezydium Sejmu z opiniami podjętymi na podstawie art. 31 ust. 6 regulaminu Sejmu; Możliwość zbadania zgodności projektu ustawy i uchwały z prawem w świetle regulaminu Sejmu; Postępowanie z projektem zaopiniowanym przez Komisję Ustawodawczą jako niedopuszczalny; Postępowanie z projektem ustawy lub uchwały, do którego nie dołączono uzasadnienia; Czy Senat spełnia wymogi wynikające z art. 31 ust. 2 i 2a regulaminu Sejmu?; Regulaminowe określenie sposobu wykonywania konstytucyjnych i ustawowych obowiązków organów państwowych wobec Sejmu; Postępowanie z poselskim projektem ustawy, który Komisja Ustawodawcza uznała w trybie art. 31 ust. 6 regulaminu Sejmu za niedopuszczalny; Dopuszczalność ponownego złożenia projektu ustawy nieuchwalonej z powodu zakończenia kadencji Sejmu; Art. 36: Wykładnia art. 33 ust. 2 regulaminu Sejmu; Poprawki do uchwały Sejmu składane w drugim czytaniu; Wpływ wygaśnięcia mandatu poselskiego na wycofanie poselskiego projektu ustawy; Wykładnia art. 36 ust. 3 regulaminu Sejmu; Możliwość zaopiniowania poselskiego projektu ustawy przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego; Obowiązek konsultacji projektów ustaw, których inicjatorem jest obywatelska grupa inicjatywa; Zagadnienia proceduralne związane z drukami sejmowymi nr 818 i 817; Wybrane problemy związane z wykładnią regulaminu Sejmu - czy złożenie autopoprawki wymaga wydania druku sejmowego "kompilującego" ją z pierwotnym projektem?; Dopuszczalność wnoszenia poprawek do projektu ustawy przed rozpoczęciem pierwszego czytania; Konsekwencje wygaśnięcia mandatów posłów popierających projekt; Uprawnienia przedstawiciela komitetu inicjatywy ustawodawczej obywateli; Art. 37: Wykładnia art. 37 ust. 2 regulaminu Sejmu na tle projektu ustawy o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o NIK oraz ustawy o służbie cywilnej; Art. 39: Uprawnienia Marszałka Sejmu w zakresie postępowania z projektem uchwały na etapie skierowania do właściwych komisji po pierwszym czytaniu w Sejmie; Możliwość odrzucenia projektu ustawy w trakcie pierwszego czytania; Art. 40: Pismo grupy posłów trybu postępowania z projektem uchwały o przeprowadzeniu referendum dotyczącego karalności przerywania ciąży; Czy możliwe jest połączenie projektów w podkomisji; Dopuszczalność łącznego rozpatrywania projektów ustaw zawartych w drukach sejmowych nr 686, 755 i 1830; Dopuszczalność zmiany komisji właściwej do rozpatrzenia projektu; Art. 41: Czy podkomisja może przyjąć sprawozdanie dotyczące projektu ustawy bez udziału posła wnioskodawcy?; Zakres sformułowania "szczegółowe rozpatrzenie" z art. 41 ust. 1 regulaminu Sejmu; Art. 42: Tryb zwracania się przez komisję sejmową do wnioskodawcy o uzupełnienie projektu ustawy (uchwały); Uzupełnienie opinii z 25 maja 1992 r.; Wykładnia art. 39 ust. 4 regulaminu Sejmu- możliwości komisji zwrócenia się do wnioskodawcy o ponowne opracowanie projektu lub jego uzupełnienie; Możliwość zmiany posła- upoważnionego przedstawiciela wnioskodawcy, w świetle regulaminu Sejmu; Głosowanie nad poprawką, która nie zawiera informacji o konsekwencjach dla projektu; Wykładnia art. 42 ust. 2a regulaminu Sejmu - pojęcie "poprawki"; Art. 43: Wnioski mniejszości; Porządek głosowania wniosków mniejszości oraz ich dopuszczalny zakres; Wniosek Komisji nadzwyczajnej ds. rozpatrzenia projektu ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu RP skierowanego do Prezydium Sejmu; Tryb postępowania Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów oraz Komisji Ustawodawczej na posiedzeniu 21 stycznia 1993 r. (zgodnie z załączonym stenogramem); Dopuszczalność odrzucenia przez komisję poprawek do projektu rezolucji przed ich rozpatrzeniem; Możliwość dokonania przez komisję sejmową zmiany zakresu przedmiotowego rozpatrywanego projektu; Zgodność z regulaminem Sejmu procedury głosowania przez komisję poprawek do projektu; Dopuszczalność zgłaszania poprawek do projektu ustawy wniesionego do Sejmu przez Radę Ministrów w trybie art. 123 Konstytucji; Tryb postępowania nad kierowanymi przez Sejm do komisji projektami ustaw, w sytuacji kiedy po przedstawieniu Sejmowi sprawozdania o projekcie do komisji wpływa nowy projekt na ten sam temat; Zagadnienia trybu postępowania komisji sejmowej z poprawkami do projektów ustaw; Czy przyjęcie wniosku o odrzucenie ustawy podczas posiedzenia komisji kończy postępowanie nad projektem na tym etapie? Czy w przypadku przyjęcia wniosku o odrzucenie ustawy na posiedzeniu komisji możliwe jest zgłoszenie wniosku mniejszości, czy też dopiero poprawek w trakcie drugiego czytania w Sejmie?; Wykładnia art. 40 ust. 3 regulaminu Sejmu; Czy w stosunku do przyjętych przez komisję opinii posłowie mogą zgłaszać wnioski mniejszości lub zdanie odrębne?; Skutki prawne nieuchwalenia przez komisję wniosku o przyjęcie sprawozdania z prac nad projektem uchwały, które zawierało wniosek o przyjęcie projektu ( w kontekście przebiegu posiedzenia Komisji Europejskiej nr 262 z 1 kwietnia 2004 r.); Jaki powinien być dalszy tryb postępowania przez Komisję Polityki Społecznej i Rodziny z poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych?; O dopuszczalności zgłaszania poprawek w formie "tekstu jednolitego" w trakcie prac w podkomisji; Art. 44: Interpretacja postanowień regulaminu Sejmu w świetle art. 119 ust. 3 Konstytucji oraz sposobu obradowania Sejmu z wnioskiem komisji o odrzucenie w całości projektu ustawy w drugim czytaniu i związanych z tym postulatach de lege ferenda; Art. 45: Wycofanie przez posła poparcia dla poprawki zgłoszonej w trybie art. 45 regulaminu Sejmu; Celowość dokonania przez Prezydium Sejmu wykładni art. 45 regulaminu Sejmu; Art. 47: Dopuszczalność głosowania przez komisję poprawki zgłoszonej przez posła w trakcie drugiego czytania, mimo, że została ona na posiedzeniu komisji wycofana przez autora; Tryb rozpatrywania przez komisję poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu; Możliwość rozłącznego głosowania poszczególnych "części" poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania projektu ustawy; Art. 49: Dopuszczalność wycofania poprawki w trzecim czytaniu; Art. 50: Postępowanie z wnioskiem o odrzucenie sprawozdania komisji sejmowej; Art. 54: Wykładnia art. 50 ust. 6 regulaminu Sejmu; Porządek głosowania poprawek Senatu do ustawy uchwalonej przez Sejm według dyspozycji art. 50 ust. 6 regulaminu Sejmu; Wykładnia art. 50 ust. 6 regulaminu Sejmu; Art. 58: Konstytucyjność art. 58 i następnych regulaminu Sejmu; Art. 62: Sposób realizacji art. 48 ust. 2 (odpowiednio art. 56h zdanie 2) regulaminu Sejmu; Art. 65: Tryb postępowania Sejmu z wnioskiem grupy obywateli o przeprowadzenie referendum ogólnokrajowego; Art. 66: Wniosek obywatelski z 13 lutego 2005 r. o podjęcie przez Sejm uchwały w sprawie przeprowadzenia referendum ogólnokrajowego; Art. 69: tryb postępowania w Sejmie z projektem apelu; Charakter prawny i moc wiążąca rezolucji Sejmu; Charakter prawny uregulowań zawartych w uchwale Sejmu; Charakter i moc wiążąca rezolucji; Charakter prawny norm zawartych w projekcie deklaracji Sejmu RP; Dopuszczalność podjęcia przez Sejm uchwały w sprawie rządowego raportu o stanie bezpieczeństwa państwa; Art. 70a: Zagadnienie wykładni art. 70a ust. 4 regulaminu Sejmu na przykładzie Komisji Finansów Publicznych; Uchwała komisji sejmowej o przeprowadzeniu wysłuchania publicznego; Art. 71: Dopuszczalność zastosowania pilnego trybu ustawodawczego do uchwalenia ustawy nowelizującej ustawę budżetową; Nadanie uprzednio wniesionemu projektowi ustawy klauzuli pilności; Pierwsze czytanie pilnego projektu ustawy; Łączne (odrębne) rozpatrywanie w pierwszym czytaniu poselskiego i rządowego projektu ustawy wniesionego w trybie pilnym; Zakres dopuszczalnych poprawek poselskich do pilnego projektu ustawy; Postępowanie z projektem ustawy przez rząd za pilny; Uwagi na marginesie trybu pilnego; Art. 87: Pojęcie "kodeks" i procedury rozstrzygania o jego zakresie (w tym możliwość określenia terminów). Tryb, w jakim powinna nastąpić nowelizacja kodeksu; Wykładnia przepisów regulaminu Sejmu dotyczących zakresu właściwości komisji nadzwyczajnej rozpatrującej projekty kodeksów; Art. 95a: Dopuszczalność łącznego rozpatrywania komisyjnego projektu ustawy oraz rządowego projektu ustawy mającego na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej; Wykładnia art. 95a i art. 95d regulaminu Sejmu;Art. 95d: Wykładnia art. 95d ust. 1 regulaminu Sejmu (zasady zgłaszania poprawek do projektu ustaw wykonującej prawo Unii Europejskiej); Art. 105: Dopuszczalność odrzucenia przez Sejm projektu ustawy budżetowej; Zgłaszanie poprawek do projektu ustawy budżetowej; Niektóre problemy procedury rozpatrywania przez Sejm projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej; Art. 111: Udzielanie absolutorium; Art. 112: Zakres podmiotowy prawa do zabrania głosu w debacie nad programem działania i wnioskiem o udzielenie wotum zaufania Radzie Ministrów; Zakres przedmiotowy debaty sejmowej nad expose Prezesa Rady Ministrów; Art. 113: O niektórych problemach stosowania w praktyce parlamentarnych art. 154 Konstytucji; Odpowiedź na dwa pytania wiążące się z powoływaniem rządu w trybie art. 154 i 155 Konstytucji; Zakres powoływania i odpowiedzialności rządu (problemy interpretacji art. 154-155, 157-159 i 162 Konstytucji); Różne aspekty prawne wiążące się z powoływaniem rządu; Interpretacja przepisów Konstytucji i regulaminu Sejmu w zakresie zagadnień wynikających z art. 154-155 Konstytucji; Szczegółowe zagadnienia związane z powoływaniem i odwoływaniem Rady Ministrów; Art. 115: Ustalenie terminu rozpatrzenia i głosowania wniosku o wyrażenie ministrowi wotum nieufności; Czy rezygnacja reprezentanta wnioskodawców, przedkładających wniosek o votum nieufności wobec ministra, wywołuje skutki prawne w sferze możliwości rozpatrzenia wniosku przez Sejm?; Zmiana przedstawiciela wnioskodawców przedkładających wniosek o wotum nieufności wobec ministra; Art. 116: Rola przedstawiciela wnioskodawców w procedurze rozpatrywania przez Sejm wniosku o wotum nieufności dla ministra; Podstawy prawne poddania pod rozstrzygnięcie wniosku o wyrażenie wotum nieufności dla wiceprezesa Rady Ministrów Przemysława Gosiewskiego i zastosowania art. 116 ust. 2 regulaminu Sejmu.
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again