23559
Availability:
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 65.01 (2 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 65.01 (1 egz.)
Notes:
General note
Literatura
Formatted contents note
Cz. I Praca: 1. Wielostronne znaczenie pracy w życiu człowieka. Wartościowanie pracy. Praca w wymiarze autotelicznym. Praca w kształtowaniu osobowości i socjalizacji pracowników. 2. Wycena pracy. Etos pracy. Rynek pracy. Prace kwalifikowane i ich ocena. Prace twórcze i odtwórcze. Praca a osobowość. Określenie i ocena pracy przedsiębiorcy (menedżera). Treść pojęciowa słowa "zawód". Świadomość pracownicza i zawodowa. 3. Przedsiębiorstwo - instytucja pracy zbiorowej. Ideologia przedsiębiorstwa w aspekcie gry rynkowej. Cele, zadania i funkcje przedsiębiorstwa. 4. Organizacja przedsiębiorstwa w ujęciu socjologicznym. Struktura organizacyjna i jej znaczenie w relacjach międzypracowniczych. Organizm czy system społeczny? Interakcje międzypracownicze. Kultura pracy. 5. Grupy pracownicze. Ogólna charakterystyka. Rodzaje grup pracowniczych. Rola i pozycja społeczna jednostki w grupie pracowniczej. 6. Przedsiębiorstwo jako organizm żyjący w warunkach rynku. Zrzeszenie czy wspólnota? Poczucie niepewności i wzmacnianie więzi. Czy konkurencja jest potrzebna? Jeszcze raz o dylematach przedsiębiorstwa dużego. Zjawisko dezintegracji. Specyfika socjologiczna przedsiębiorstw polskich. 7. Mierniki pracy ludzkiej: wydajność i sprawność. Pochwała miernika "sprawność pracy". Biopsychiczne uwarunkowania sprawności pracy. Cząstkowe składniki sprawności pracy. Cz. II Osobowość: 1. Uwagi wstępne. Osobowość w naukach społecznych i ekonomicznych. Różne ujęcia osobowości. 2. Praktyczna przydatność wiedzy o osobowości i prawidłowościach jej funkcjonowania: korzystniejsze współ działanie i ocena przydatności zawodowej pracowników. 3. Struktury osobowości i jej sfery. Typy osobowości. Uwarunkowania biologiczne i socjalizacja. Kształtowa nie osobowości w kontekście samodoskonalenia się. 4. Proces stabilizacji osobowości. Fazy rozwoju zawodowego. Pogłębione rozważania o procesie wyrównywania postaw. Przebieg adaptacji zawodowej. Integracja z zawodem. 5. Pogłębione omówienie potrzeb ludzkich w kontekście pracy. Hierarchia zaspokajania potrzeb. Rodzaje motywacji zawodowej. Stres psychologiczny. 6. Metody poznawania osobowości pracownika. Obserwacje inwentarze osobowości oraz testy. Socjometria. Cz. III Kierowanie: 1. Składniki wiedzy o kierowaniu i ich proporcje. Udział treści humanistycznych. Kierowanie czy zarządza nie? Pogłębiona charakterystyka czynności kierowniczych. Znaczenie struktury organizacyjnej w procesie kierowniczym. Rozpiętość kierowania. Korzystna liczebność zespołów. 2. Autorytet kierownika. Style i techniki kierowania. Porady praktyczne. 3. Władza i jej istota. Władza a struktura socjologiczna przedsiębiorstwa i układy zależności. Kompetencje władzy i role funkcyjne. 4. Zachowania przedsiębiorcze w zarządzaniu. Cechy przedsiębiorczości. Przykłady zachowań przedsiębiorczych. Przedsiębiorstwo tyglem przedsiębiorczości. Jak zostać przedsiębiorcą? 5. Kierowanie w aspekcie podejmowania decyzji. Ryzyko i psychologiczny problem współodpowiedzialności. Kierownik pomiędzy młotem a kowadłem. Niedoinformowanie w podejmowaniu decyzji. Czy istnieją optymalne decyzje 6. Sprawne kierowanie. Oceny kierowników w aspekcie sprawności. Jeszcze raz o osobowości kierownika w aspekcie kultury osobistej i wrażliwości humanistycznej. Kierownik w ocenie podwładnych. 7. Konflikt w grupie pracowniczej. Podłoże jego powstania. Rodzaje konfliktów. Czy istnieją konflikty pozytywne? Sposoby zapobiegania. Moralne aspekty konfliktów. 8. Negatywne techniki kierowania. Podłoże podziałów międzyludzkich w przedsiębiorstwach. Problem własności środków produkcji. Płaca jako przedmiot negocjacji i zarazem źródło napięć w przedsiębiorstwach polskich. Czy istnieje możliwość porozumienia? Ludzie ryzyka rynkowego i pracownicy szeregowi.
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again