1. Nowe problemy społeczne: wyzwania dla polityki społecznej i pracy socjalnej: Missing class- stary problem w nowej perspektywie i nowe wyzwanie dla polityki społecznej; Szanse aktywizacji bezrobotnych na lokalnym rynku pracy jako wyzwanie polityki gospodarczej i społecznej; Starzenie się ludności- zadania dla pracy socjalnej; Problem "eurosieroctwa" jako efekt migracji zarobkowych- nowy obszar dla praktyki pracy socjalnej; Opieka hospicyjna jako forma przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu; Bariery aktywizacji zawodowej kobiet wiejskich w Polsce oraz poszukiwanie nowych kierunków i konkretnych sposobów ich usuwania; Reforma systemu opieki zastępczej w Polsce: sukces czy porażka?; Pomoc postpenitencjarna w kontekście nowych rozwiązań polityki społecznej; 2. Ekonomia społeczna na rzecz integracji społecznej. Przypadek województwa śląskiego: Wykluczeniespołeczne a instytucje ekonomii społecznej w województwie śląskim; Problemy ekonomii społecznej w województwie śląskim w ocenie ekspertów społecznych; 3. Studia przypadków: Cieszyn; Mikołów; Jaworzno; 3. Z praktyki pracy socjalnej: Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób psychicznie chorych na przykładzie działalności kieleckiego "Domu pod Fontanną"; Realizacja projektu systemowego w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Katowicach- jako przykład innowacyjnych działań w pomocy społecznej; Programy aktywności lokalnej szansą rozwoju pracy socjalnej metodą organizowania społeczności lokalnej?; Zapobieganie marginalizacji w oparciu o projekty systemowe- współczesne podejście do rozwiązywania kwestii społecznych na przykładzie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Czeladzi
Część I; Badania jako narzędzie zmiany społecznej: aktywizacja młodzieży w społecznych działaniach na rzecz wyrównania szans osób niepełnosprawnych; Nie ma barier, są tylko opory; Niewidoczne bariery; Podróż edukacyjna; Każdy inny - wszyscy równi; Mieszkańcy Ząbkowic - z sobą czy obok siebie?; Dwie grupy a to samo miejsce. Warsztaty terapii zajęciowej jako etap przejściowy między szkołą a pracą; Jak przetarłem szlak; A ty, kim dla mnie mógłbyś być?; I co po liceum? Przepaść?; Szkolna integracja w powiecie jaworskim Część II; Sytuacja osób niepełnosprawnych w systemie edukacji: kapitał społeczny i działania na rzecz osób niepełnosprawnych.
Zawiera: Legal-constitutional and theoretical issues: Local government and security - national solutions based on a decentralized unitary state; Free legal assistance as an instrument in protecting the rights of foreigners in the Republic of Poland - a contribution to the discussion; Global population migrations as a threat to the existence and proper functioning of civil society institutions. Selected issues; Is the ban on entering into marriage for people with mental disorders and impaired mental capacity necessary to ensure adequate protection for marriage and the family?; A few remarks on legal aspects regarding the so-called “Maternity pension”. Public law issues: The expiration of the service relationship of an officer of the Prison Service in the Polish legal system; Rights of the President of the Office of Rail Transport Regarding the Supervision Over Maintaining the Administrator’s Independence in the Light of the Draft of Amendment to the Law on Rail Transport (UC139); Local government servicing units as a central contracting authority; Educational (?) function of international law. A few notes based on Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration and Global Compact on Refugees. Legal-financial issues: Reliable taxpayer = safe taxpayer?; Conclusion of a civil law contract as a premise for the municipality to act as a taxable person of tax on goods and services (VAT). Procedural issues: Obligations of public administration to provide information from the case file; Administrative seizure of firearms. Legislative policy of the state in relation to citizens legally possessing firearms; On the power of judge’s assistants to issue orders - comments pursuant to Article 47(2) of the Code of Civil Procedure; About the certifying decision - comments under art. 122f Code of Administrative Procedure; The rights of the entrepreneur under audit to use protection measures before an administrative court. Private law issues: Liability of spouses remaining in the system of joint property for the obligations of one of them and anti-enforcement actions as a means of substantive defence of the debtor’s spouse; Legal status of the succession manager; Gloss to the judgment of the Provincial Administrative Court in Szczecin of 22 August 2019, file ref. No.: II SA / Sz 597/19 (critical gloss).
Wstęp. Wprowadzenie - bezpieczeństwo bez granic. Część 1. Sesja Plenarna - Zadania Policji, Administracji Rządowej i Samorządowej w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Współczesne rozumienie bezpieczeństwa w stosunkach międzynarodowych; Unia Europejska wobec terroryzmu. Zadania dla polskiej Policji; Syntetyczne podsumowanie priorytetowych obszarów monitorowanych przez Unię Europejską w okresie przedakcesyjnym oraz wynikająca z tego aktualna współpraca z instytucjami UE; Współpraca międzynarodowa Komendy Stołecznej Policji jako element tworzenia sieci bezpieczeństwa bez granic; Zadania Państwowej Straży Pożarnej w związku z przystąpieniem do UE. Możliwości pozyskania środków strukturalnych; System finansowania Policji a efektywność jej funkcjonowania - stan obecny i prognoza; Nadbużański Oddział Straży Granicznej - współdziałanie z organami ochrony granicy państwowej po przystąpieniu Polski do UE; Współpraca służb celnych państw UE w zwalczaniu przestępczości transgranicznej; Zadania samorządu w zapobieganiu przestępczości - wybrane zagadnienia (koordynacja działań prewencyjnych); Wychowanie do odpowiedzialnej wolności jako fundament budowania porządku społecznego. Część 2. Panel 1 - Fundusze strukturalne Unii Europejskiej - możliwości pozyskiwania przez jednostki Policji a także w procesie zarządzania granicą wschodnią. Szkoleniowe programy pomocowe w sektorze Sprawiedliwość i Sprawy Wewnętrzne; Partnerstwo Publiczno-Prywatne narzędziem finansowania działań; Fundusze strukturalne - rola służb kontroli skarbowej w systemie funduszy strukturalnych; Społeczeństwo informacyjne - perspektywy rozwoju nowych technologii a bezpieczeństwo publiczne. Możliwości pozyskiwania środków na wdrożenie teleinformatyczne; Współpraca przygraniczna w ramach inicjatywy wspólnotowej INTERREG IIIA; Doświadczenia Policji pomorskiej w zakresie pozyskiwania dofinansowania z funduszy strukturalnych ERDF; Inicjatywa EQUAL - przeciwko wykluczeniu społecznemu; Programy edukacyjne i młodzieżowe UE - możliwości korzystania dla różnych podmiotów; KWP Ostrawa i KWP Lublin. Retrospekcja oraz plany dalszej współpracy policyjnej; Doświadczenia Wydziału Inwestycji i Remontów KWP w Lublinie w zakresie pozyskiwania funduszy strukturalnych w 2004 roku; Strategia rozwoju dróg krajowych w województwie lubelskim; Umiejscowienie policji w kontekście strategicznych dla województwa lubelskiego dokumentów - wybrane przykłady; Budowa systemu faksowo-mailowego z podpisem elektronicznym dla jednostek Policji w województwie śląskim. Część 3. Panel 2 - Współpraca Policji z innymi organami realizującymi zadania związane z kontrolą i przestrzeganiem porządku prawnego w budowaniu bezpieczeństwa na zewnętrznej granicy Unii Europejskiej; Współpraca z policją jako czynnik wspomagający realizację celów statutowych przez urzędy skarbowe; System ewidencji pojazdów a bezpieczeństwo ruchu drogowego; Zadania UKS i ich realizacja we współpracy z Policją i innymi organami. Przestępczość gospodarcza, nieujawnione źródła przychodów, przemyt wyrobów akcyzowych; Współpraca SOK z Policją, Strażą Graniczną, Strażą Miejską, Żandarmerią Wojskową w zakresie zapewnienia porządku prawnego na obszarach kolejowych; Zagadnienia demoralizacji i przestępczości nieletnich a współczesne trendy w budowaniu lokalnego systemu profilaktyki; OLAF w ochronie budżetu Unii Europejskiej - implikacje dla polskiej Policji; Współpraca policji z innymi organami na rzecz budowania bezpieczeństwa zewnętrznej granicy UE na przykładzie KWP z/s w Radomiu; Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach krajowych. Uwarunkowania i działania; Rola i funkcje Straży Miejskiej w zapewnianiu bezpiecznego miasta Lublina; Lotnictwo w służbie Policji. Część 4. Panel 3 - Realizacja zadań III Filaru - gwarantem bezpieczeństwa i porządku prawnego w Unii Europejskiej. Zadania organizacji pozarządowych w świetle "Krajowego Programu Zwalczania i Zapobiegania Handlowi Ludźmi"; Współpraca KWP w Lublinie z Milicją ukraińską; Możliwości współdziałania Policji na granicy; Krajowe Centrum Informacji Kryminalnych jako jeden z elementów mających wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa wewnętrznego; Policyjna współpraca międzynarodowa KWP w Białymstoku na przykładzie operacji FALCON; Podstawy o międzynarodowym współdziałaniu Republiki Białorusi w walce z Transgraniczną przestępczością; Relacja Unii Europejskiej na zamach w Madrycie; Główne prawno-karne instrumenty zwalczania terroryzmu w UE i ich implementacja w prawie polskim; Funkcjonowanie systemu wymiany informacji z bazą Eurodac; Prezentacja PCR (Policji Republiki Czeskiej) oraz UE-Policji w sercu Europy; Wybrane aspekty współpracy transgranicznej KWP w Gorzowie Wlkp. z jednostkami policji niemieckiej; Współpraca przygraniczna organów spraw wewnętrznych Obwodu Brzeskiego Republiki Białoruś oraz Polski w walce z przestępczością; Możliwości współdziałania policji na granicy; "Concept on combating human trafficking"; Współpraca międzynarodowa CBŚ i jej rola w zwalczaniu przestępczości zorganizowanej; Geneza i zasady powoływania Wspólnych Zespołów Śledczych. Komunikaty. Komunikat "Bezpieczna gmina"; Komunikat z realizacji projektu edukacyjnego pt. "Polska Policja w Unii Europejskiej".
1. Definicje biedy, 2. Pomiary ubóstwa, 3. Nierówności, podziały społeczne i zróznicowane doświadczanie biedy, 4. Ubóstwo a wykluczenie społeczne, 5. Dyskursy biedy: od traktowania w kategoriach Innego do szacunku, 6. Bieda a sprawstwo: od wziązania końca z końcem do organizowania się, 7. Ubóstwo, prawa człowieka i obywatelstwo
1. Polityka mieszkaniowa i społeczna związana z mieszkalnictwem w aktach prawnych i dokumentach rządowych w latach 1990-2005; 2. Wielkość i makroproporcje inwestycji mieszkaniowych- konsekwencje społeczne; 3. Zmiany w strukturze inwestorskiej budownictwa mieszkalnego i standardach budowanych mieszkań; 4. Zmiany sytuacji mieszkaniowej i warunków mieszkaniowych; 5. Środowisko urbanistyczno-architektoniczne "źle mieszkających"; 6. Zmiany w gospodarowaniu zasobami mieszkaniowymi- czynsze i dodatki mieszkaniowe; 7. Dodatki mieszkaniowe w działaniach samorządu terytorialnego; 8. Dostępność mieszkań z punktu widzenia dochodów gospodarstw domowych; 9. Realizacja polityki mieszkaniowej wobec ubóstwa w gminach; 10. Bezdomność. Definiowanie zjawiska oraz podejścia do jego zwalczania.
1. Wstęp, 2. Społeczne wyobrażenia na temat sosby psychicznie chorej - wyniki badań, 3. Odstępstwo od normy a zanikanie podmiotowości jednostki, 4. Problematyka uprzedzeń i wykluczenia społecznego, 5. Osoba niepełnosprawna w szkole powszehcnej. Stosunek nauczycieli do niesegregacyjnego modelu nauczania, 6. Człowiek niepełnosprawny w środowisku społecznym - wywiad zogniskowany, 7. Podsumowanie - implikacje edukacyjne
Praca zawiera problem wykluczenia społeczności lokalnych w ramach dużego miasta poprzemysłowego z wszystkimi tego uwarunkowaniami i dziedzictwami. Opisano kie-runek miejskich oddziaływań związanych z reintegracją społeczną osób wykluczonych społecznie, dotkniętych i objętych różnymi problemami społecznymi, przede wszystkim ubóstwem, wyuczoną bezradnością oraz wielopokoleniowym pozostawaniem beneficjentem materialnych świadczeń z pomocy społecznej. Przedstawiono proces wytwarzania się „enklaw biedy” i ich transformację w sąsiedztwa wykluczenia i wykluczonych (neighbourhoods of relegation) oraz aktualnie istniejący świat „enklaw biedy” jako układ społeczny, którego elementy tworzą: świadomość społeczna, instytucje społeczne, hierarchia społeczna i organizacja społeczna oraz stosunek mieszkańców enklaw do miejsca zamieszkania. Wskazano na konieczność nowego podejścia do zarządzania problemami społecznymi w mieście i na powstanie inicjatyw obywatelskich służących zwiększaniu integracji społecznej w Łodzi, jako zwiastun zachodzących zmian.
Zawiera: Rozdział 1. Rekonstrukcja pojęć 1. Czas wolny – społeczna istota problemu 1.1. W gąszczu definicji 1.2. Leisure czy play 2. Niepełnosprawność 2.1. Historyczna ewolucja terminu niepełnosprawności 2.2. Społeczny wymiar włączającej filozofii jako łączenie filozofii, ekonomii i polityki 2.3. Wymiar inkluzyjny osób pełnosprawnych społecznie 2.4. Pojęcie niepełnosprawności w percepcji instytucji statystycznych Rozdział 2. Czas wolny jako społecznie uwarunkowana inkluzja 1. Czas wolny – istoty element dobrostanu 2. Czas wolny we współczesnym świecie – wymiar indywidulany 2.1. Czas wolny – zachowania mieszkańców Unii Europejskiej 2.2. Czas wolny jako styl życia współczesnych Polaków 3. Czas wolny osób niepełnosprawnych 3.1. Jedność podzielonego czasu 3.2. Czas rodzin osób niepełnosprawnych 3.3. Dobrostan osób niepełnosprawnych 3.4. Między oczekiwaniami a rzeczywistością – dostępność instytucji kultury i rekreacji dla osób niepełnosprawnych Rozdział 3. Fenomen czasu wolnego jako elementu rozwoju wykluczonych 1. Ewaluacja społecznego ujęcia miejsca czasu wolnego jako elementu oceny dobrostanu/jakości życia 1.1. Formy spędzania czasu wolnego – między uspołecznieniem a indywidualizacją: jakością życia i dobrostanu 1.2. Wybrane badania nad jakością życia osób niepełnosprawnych 1.3. Czas wolny dziecka niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu lekkim 2. W poszukiwaniu innego spojrzenia na osobę niepełnosprawną – kompetencje 3. Jakość życia 4. Spojrzenie na niepełnosprawność dzisiaj 4.1. Oblicza niepełnosprawności – niepełnosprawność intelektualna 4.2. Przykładowe prace uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim 4.3. Odmienność świadomości i organizowania czasu wolnego w perspektywie społecznej w pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie 4.4. Czy jest tak źle? Podsumowanie i wnioski wynikające z badań 5. Zmienność i ewaluacja świadomości niepełnosprawności do inności – od partycypacji do wykluczenia 5.1. Badania nad ewaluowaniem świadomości czasu wolnego 5.2. Wpływ świadomości na organizowanie i spędzanie czasu wolnego.
Pedagogika społeczna wobec zjawiska marginalizacji i normalizacji; Nierówności społeczne w globalizującym się świecie. Wybrane zagadnienia; W potrzasku globalizacji; Ubóstwo w Polsce w okresie przemian: fakty i mity; Wykluczenie i marginalizacja społeczna jako zagrożenia człowieka współczesnego; Modele demokracji a problem równych szans edukacyjnych; Biograficzny wymiar uczestnictwa społecznego i jego marginalizacja; Wykluczeni z ojczyzn prywatnych; Między stygmatyzacją a "nową etnicznością". Wybrane problemy edukacji mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce; Stygmat HIV/AIDS, wykluczenie i dyskryminacja: wyzwania dla pedagogów; Marginalizacja i wykluczenie społeczne rodziny - perspektywa pedagogiczna; Matki samotnie wychowujące dzieci - marginalizacja czy wykluczenie społeczne?; Marginalizacja społeczna młodzieży w kontekście ograniczenia jej podmiotowości; Młodzież studencka. Rozwój, problemy, pomoc i wsparcie; Marginalizacja starości w dobie późnonowoczesnego konsumeryzmu - spojrzenie feminologii na media masowe; Seniorzy wobec marginalności i marginalizacji społecznej; Śmierć i przemijanie człowieka w dobie współczesnych przemian cywilizacyjnych; Wolontariat - definicja. Prawa i obowiązki wolontariusza; O funkcjonowaniu trzech pojęć: żebracy (żebractwo), włóczędzy (włóczęgostwo), bezdomni (bezdomność); Podmiotowość jednostki ludzkiej w aspekcie systemu społecznego
1. Wstęp; 2. Główne wyniki i wnioski; 3. Metoda badania; 4. Warunki życia gospodarstw domowych; 5. Indywidualna jakość życia; 6. Stan społeczeństwa obywatelskiego; 7. Społeczne aspekty korzystania z nowych technologii; 8. Wykluczenie społeczne; 9. Podsumowanie. Komu się w Polsce wiedzie, a komu nie?
1. Wstęp, 1.1. Cel i ogólne założenia projektu, 1.2. Problematyka badania 2. Główne wyniki i wnioski 3. Metoda badania: 3.1. Schemat, procedura i przebieg badania 3.2. Schemat doboru próby do badania i zasady jej ważenia; 3.3. Podstawowe pojęcia i klasyfikacje; 3.4. Charakterystyka próby według głównych klasyfikacji 4. Warunki życia gospodarstw domowych: 4.1. Dochody i sposób gospodarowania dochodami; 4.2. Wyżywienie; 4.3. Zasobność materialna; 4.4. Warunki mieszkaniowe; 4.5. Edukacja; 4.6. Kultura i wypoczynek; 4.7. Opieka zdrowotna: korzystanie, finansowanie i opieka społeczna; 4.8. Porównanie warunków życia gospodarstw domowych w układzie wojewódzkim; 4.9. Proekologiczne zachowania gospodarstw domowych; 4.10. Rynek pracy 5. Indywidualna jakość życia: 5.1. Ogólny dobrostan psychiczny; 5.2. Zadowolenie z poszczególnych dziedzin i aspektów życia; 5.3. Znaczenie wybranych obiektywnych wyznaczników życia dla subiektywnej jakości życia; 5.4. Weryfikacja cebulowej teorii szczęścia 5.5 Finanse osobiste 5.6 Zdrowie - objawy psychosomatyczne 5.7. Stres życiowy 5.8. Strategie radzenia sobie z problemami i trudnościami 5.9. Wsparcie społeczne 5.10. Cechy osobowości i styl życia 5.11. Stosunek do przemian systemowych i ocena ich wpływu na życie Polaków 5.12. Polak przed telewizorem 5.13. Psychologiczno-społeczny portret wybranych zawodów; 6. Stan społeczeństwa obywatelskiego: 6.1. Postawy i relacje społeczne 6.2. Doświadczenie i kompetencje obywatelskie Polaków 6.3. Kapitał społeczny; 7. Uwarunkowania i konsekwencje korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych: 7.1. Uwarunkowania 7.2. Konsekwencje korzystania z nowoczesnych technologii; 8. Wykluczenie społeczne: 8.1. Ubóstwo i nierówności dochodowe 8.2. Bezrobocie 8.3. Dyskryminacja społeczna 8.4. Trzy typy wykluczenia społecznego; 9. Podsumowanie
1. Wykluczenie społeczne i długotrwało bezrobocie i ramy teoretyczne; 2. Wykluczenie społeczne w świetle badań empirycznych: Bezrobocie w województwie śląskim na tle sytuacji ogólnopolskiej - analiza źródeł wtórnych; Charakterystyka osób zagrożonych wykluczeniem objętych badaniem ilościowym; Historia zatrudnienia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym; Ocena kwalifikacji zawodowych osób zagrożonych wykluczeniem społecznym; Aspiracje edukacyjne osób zagrożonych wykluczeniem społecznym; Postrzeganie bariery w znalezieniu zatrudnienia; Aktywność w poszukiwaniu pracy; Instrumenty aktywizacji społeczno-zawodowej a potrzeby osób zagrożonych wykluczeniem społecznym; Ekonomia społeczna w doświadczeniach respondentów; Rekomendacje wynikające z badan. 3. Narzędzia ekonomii społecznej jako sposób aktywizacji społeczno-zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym: Co to jest ekonomia społeczna?; Opis polskich przedsiębiorstw społecznych wyróżnionych na podstawie kryteriów formalno-prawnych. 4. Lokalne strategie rozwiązywania problemów społecznych: Uregulowania prawne; Struktura lokalnych strategii rozwiązywania problemów społecznych; Proces tworzenia strategii rozwiązywania problemów społecznych; Finansowanie działań wspierających lokalną strategię rozwiązywania problemów społecznych
1. Uwagi o polityce społecznej - kulturowe pojęcia, przedmiot badań; 2. Diagnoza w polityce społecznej - aspekt poznawczy i praktyczny; 3. Metodyka badań diagnostycznych w polityce społecznej - wybrane zagadnienia; 4. Wskaźniki społeczne jako narzędzia diagnozy w polityce społecznej; 5. Diagnozowanie zaspokajania potrzeb; 6. Diagnozowanie rozwoju i relacji społecznych; 7. Diagnozowanie rynku pracy i wykluczenia społecznego.
Książka dotyczy najważniejszych mechanizmów i uwarunkowań procesu włączania w system bankowy poprzez podnoszenie świadomości finansowej społeczeństwa. Ze względu na prognozowane trendy demograficzne, prowadzące do zjawiska starzenia się całego społeczeństwa, w książce opisano wybrany element koncepcji silver economy, jakim jest aktywne uczestnictwo osób w wieku powyżej 50. roku życia w życiu społecznym, warunkowane świadomym i odpowiedzialnym korzystaniem z dostępnych produktów i usług finansowych. Diagnoza skali wykluczenia finansowego i poziomu wiedzy finansowej pozwoliła na wskazanie zależności między posiadaną wiedzą (zarówno teoretyczną, jak i praktyczną) a zakresem włączenia w system finansowy (w tym zwłaszcza bankowy). Analiza dostępności i atrakcyjności ofert bankowych dedykowanych osobom z segmentu 50+ oraz przegląd i ocena działań prowadzonych na rzecz zwiększenia wiedzy finansowej były podstawą do sformułowania rekomendacji pod adresem instytucji sektora bankowego oraz organizacji rządowych i pozarządowych, które mogą przyczynić się do wzmacniania kompetencji finansowych konsumentów powyżej 50. roku życia. Monografia jest efektem badań prowadzonych w ramach działalności statutowej oraz projektu „«Włączenie bankowe» jako kluczowy standard w realizacji koncepcji silver economy w województwie łódzkim”, finansowanego przez Bank Zachodni WBK w ramach programu „Santander Universidades”.
Książka dotyczy najważniejszych mechanizmów i uwarunkowań procesu włączania w system bankowy poprzez podnoszenie świadomości finansowej społeczeństwa. Ze względu na prognozowane trendy demograficzne, prowadzące do zjawiska starzenia się całego społeczeństwa, w książce opisano wybrany element koncepcji silver economy, jakim jest aktywne uczestnictwo osób w wieku powyżej 50. roku życia w życiu społecznym, warunkowane świadomym i odpowiedzialnym korzystaniem z dostępnych produktów i usług finansowych. Diagnoza skali wykluczenia finansowego i poziomu wiedzy finansowej pozwoliła na wskazanie zależności między posiadaną wiedzą (zarówno teoretyczną, jak i praktyczną) a zakresem włączenia w system finansowy (w tym zwłaszcza bankowy). Analiza dostępności i atrakcyjności ofert bankowych dedykowanych osobom z segmentu 50+ oraz przegląd i ocena działań prowadzonych na rzecz zwiększenia wiedzy finansowej były podstawą do sformułowania rekomendacji pod adresem instytucji sektora bankowego oraz organizacji rządowych i pozarządowych, które mogą przyczynić się do wzmacniania kompetencji finansowych konsumentów powyżej 50. roku życia. Monografia jest efektem badań prowadzonych w ramach działalności statutowej oraz projektu „«Włączenie bankowe» jako kluczowy standard w realizacji koncepcji silver economy w województwie łódzkim”, finansowanego przez Bank Zachodni WBK w ramach programu „Santander Universidades”.
1. Osoba starsza w przestrzeni demograficznej, psychologicznej i edukacyjnej; 2. Transformacja życia codziennego osób w wieku senioralnym w kontekście społeczeństwa informacyjnego; 3. Uczenie się i nauczanie osób starszych w obszarze nowych mediów w świetle podstaw teoretycznych; 4. Edukator osób starszych a prowadzenie działań dydaktycznych w obszarze nowych mediów.
1. Ekonomia społeczna- przegląd stanowisk: Koncepcje i funkcje ekonomii społecznej; Aktywna polityka społeczna i ekonomia społeczna; Osiągnięcia Krakowa w zakresie gospodarki socjalnej i rozwoju przedsiębiorczości; Formy zatrudnienia osób niepełnosprawnych w organizacjach pozarządowych- wyniki badań empirycznych; Młodzi i niepotrzebni bezrobotni- bezrobotni zagrożenia wykluczeniem społecznym; Rynek pracy otwarty dla niewidomych- projekt Partnerstwa na Rzecz Zwiększenia Dostępności Rynku Pracy dla Osób Niewidomych; Praca w posagu- model wychodzenia z rodzinnego bezrobocia na wsi- projekt realizowanych w ramach programu operacyjnego IW EQUAL; 2. Bariery aktywności obywatelskiej i sposoby ich przezwyciężania w kontekście ekonomii społecznej- doświadczenia polskie; Determinanty aktywności obywatelskiej w Polsce 2005; Przezwyciężanie barier- doświadczenia organizacji obywatelskich: Ogólnopolski Związek Bezrobotnych z siedzibą w Ełku; Fundacja na Rzecz Kobiet "Ja Kobieta"; Fundacja "Pomoc Kobietom i Dzieciom"; Stowarzyszenie Wspierania Organizacji Pozarządowych "Most"; Trzeci sektor w kontekście problematyki migracyjnej; Europejska polityka społeczna- wyobrażenia i konkrety; Kapitał społeczny a rynek pracy; 3. Gospodarka społęczna jako nowa forma aktywności obywatelskiej w systemach prawno-finansowych w Europie; Aktywność obywatelska jako warunek rozwoju gospodarczego Polski- o potrzebie dobrych przykładów zagranicznych; Ekonomia społeczna we Włoszech; Ekonomia społeczna w Czechach; Pozyskiwanie funduszy dla trzeciego sektora- szwedzkie doświadczenia; Ekonomia społeczna we Flandrii; Sytuacja trzeciego sektora na Węgrzech; Ekonomia społeczna- doświadczenia holenderskie; Finansowanie organizowanie pozarządowych w Stanach Zjednoczonych; W stronę polskiego modelu ekonomii społecznej; Rola programu EQUAL dla rozwoju ekonomii społecznej w Polsce.
1. Teoretyzne i praktyczne aspekty wykluczenia społecznego: Wokół istoty "społecznego wykluczenia" oraz "społecznego włączania', Ekskluzja społeczna - aspekty teoretyczne i metodologiczne, Ekskluzja i inkluzja - dwie strony tego samego problemu?, Podstawy polityki społecznej w społeczeństwie globalnym.2. Obszary społecznego wykluczenia: Uwagi o eksluzji i inkluzji na przykładzie polityki społecznej wobec ludzi starych, Oblicza bezdomności. Teoria i praktyka, Peegerowska i popegeerowska lokalność. Kierunki zmian i wyzwania w kontekscie działań inkluzywnych, Długotrwali świadczeniobiorcy pomocy społecznej w Radmiu, Wielkomiejscy rozbitkowie. "Złomiarstwo" jako sposób na życie osób ubogich, Wyrównywanie szans? Reforma polskiego systemu edukacji a realizacja idei inkluzji społecznej, Marginalizacja młodzieży w społeczeństwie ludzi dorosłych, Nierówność w dostępie polskiej młodzieży do programów edukacyjnych Unii Europejskiej (na przykładzie programu SOCRATES?ERASMUS), Na obrzeżach społeczeństwa. Samowykluczenie i wykluczenie ze społeczeństwa chorych na anorexia nervosa, Kara śmierci jako szczególna forma ekskulzji społecznej - na przykłądzie USA.3. Działania inkluzywne - różnorodność i efektywność. 4. Zamiast zakończenia - ekskluzja i inkluzja w mediach.: Dochód podstawowy (basic income) jako narzędzie społecznej inkulzji, Program Pierwsza Praca jako instrument inkluzji społecznej (na przykładzie województwa kujawsko-pomorskiego), Nieformalne zatrudnienie czynnikiem szpołecznej inkluzji?, Środowiskowa pomoc społeczna i praca socjalna wobec wykluczenia społecznego, Praca socjalna a problem wykluczenia społeczno-zawodowego osób chorujących psychicznie, Ocena funkcjonowania organizacji sektora pozarządowego zajmujących się społeczną kwestią bezdomności.Prezentacja zjawisk inkluzji bezrobotnych i biednych w informacyjnych programach telewizyjnych TVP1 i TVN
Część I: Nierówności w edukacji: 1. Edukacja i konstruowanie społecznych nierówności, 2. Pozytywne i negatywne aspekty selekcji i segregacji uczniów w szkołach, 3. Selekcja i segmentacja społeczna jako immanentna funkcja systemu edukacji, 4. "Wkład" ukrytego programu szkoły w utrwalanie poczucia nierówności społecznych, 5. Rodziny dysfunkcyjne a szanse edukacyjne dzieci i młodzieży. Część II: Nierówność płci: 6. Nierówność płci we współczesnym dyskursie emancypacyjnym, 7. Prawne i instytucjonalne formy przeciwdziałania dyskryminacji kobiet w Polsce (2001-2005), 8. Stereotypizacja ze względu na płeć a szanse u kobiet i mężczyzn na rynku pracy, 9. Możliwości godzenia życia rodzinnego i zawodowego przez kobiety przebywające na urlopach wychowawczych, 10. Szowinizm płci na stanowiskach kierowniczych. Propagowanie kobiecego stylu zarządzania, 11. Empiryczna weryfikacja stereotypowego wizerunku kobiet i mężczyzn pełniących role menedżerskie, 12. Medykalizacja ciała i zdrowia kobiet jako odmiana nierówności, 13. Feministyczne inspiracje dla rozwoju pedagogiki społecznej. Część III; Marginalizacja i wykluczenie: 14. Prawo do informacji a dostęp do mediów,15. nierówności cyfrowe - nowy wymiar zróżnicowania społecznego,16. Elitarny charakter Internetu. Bariery i wykluczenia, 17. Ubóstwo a procesy marginalizacji społecznej, 18. Nierówności społeczne jako istotne źródło problemów społecznych, 19. Rola instytucji oświatowych w procesie wdrażania kultury prawomocnej i marginalizacji. Część IV. : Doświadczenie nierówności: 20. Sfera prywatna jako obszar nierówności. Komunikacyjne praktyki wykluczania., 21. Poradnictwo wobec przerwanej ciągłości narracji biograficznej, 22. Potrzeby środowisk wiejskich w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych, Częśc V: Podstawy wobec nierówności: 23. O postawach Polaków wobec (nie)równości, 24. Czy bogaci są mniej uczciwi od biednych? Treść mitów legitymizujących status quo, 25. Alienacja polityczna i poczucie zagrożenia a dynamika akceptacji rządów silnej ręki w okresie transformacji systemowej, 26. Akceptacja nierówności społecznych jako predykator wrogiego seksizmu. Rola kontekstu., 27. Psychologiczne uwarunkowania przekonań socjopolitycznych, 28. Równość ludzi jako wartość na dziś? Systemy wartości studentów ekonomii, 29. Prawdy i mity na temat nierówności społecznych. Część VI: Filozoficzne i makrospołeczne aspekty nierówności: 30. O konstytuowaniu sie obywatelstwa. Przyczynek do kwestii nierówności w sferze politycznej, 31. Niespójności, racjonalizacje, hipokryzja. egalitaryści a filozofie równości i nierówności.32. Demokratyzacja czy egalitarny nieład? Juliena Freunda interpretacja zasady równości, 33. Teoria mitu dziejotwórczego - rozwiązanie powszechnej patologii.