1.Bezpieczeństwo w ujęciu historycznym; 2. Próba zdefiniowania bezpieczeństwa; 3. Aspekty i standardy bezpieczeństwa; 4. Potencjał bezpieczeństwa; 5. Absolutne priorytety bezpieczeństwa; 6. Koncepcje systemu bezpieczeństwa powszechnego; 7. Obrona cywilna- organizacyjno-planistyczne ujęcie ochrony ludności w okresie wojny.
1. Arbitraż polityczny w konstytucyjnym mechanizmie działania państwa: Ustrojowa specyfika arbitrażu politycznego; Typy arbitrażu politycznego głowy państwa: próba systematyzacji; Instrumenty realizacji arbitrażu politycznego. 2. Konstytucyjne ujęcie głowy państwa jako arbitra politycznego: warianty konstytucjonalizacji arbitrażu politycznego; Arbitraż wyrażony wprost w konstytucji; Arbitraż skonstytucjonalizowany explicite przy użyciu formuł ekwiwalentnych; Konstytucjonalizacja implicite w ramach funkcji wyczerpującej znamiona politycznego arbitrażu; Konstytucjonalizacja arbitrażu politycznego w ramach innych funkcji przypisywanych głowie państwa; Brak konstytucjonalizacji arbitrażu politycznego. 3. Legitymizacja: auctoriras i protestas jako warunek skuteczności działań arbitrażowych głowy państwa: Aksjologiczna o prakseologiczna potrzeba legitymizacji arbitrażu politycznego; Legitymizacja materialna: neutralność polityczne głowy państwa; Legitymizacja formalna: procedura obsadzania stanowiska głowy państwa - casus wyborów; Legitymizacja formalna - bis: zasada nieodpowiedzialności politycznej głowy państwa
1. Spoęłczenstwa francuskie w X i XI w., 2. Polityka i społeczeństwo: perspektywa regionalna, 3. Pierwsi Kapetyngowie (987-1108), 4. Odrodzenie władzy królewskiej (1108-1226), 5. Ludwik IX: konsolidacja włądzy królewskiej (1226-70), 6. Ostatni Kapetyngowie (1270-1328) - apogeum włądzy królewskiej
1. Geneza, istota i tradycje kontroli parlamentarnej w Polsce, 2. Model parlamentarnej funkcji kontrolnej w Konstytucji RP z 1997, 3. Kontrola wykonywana przez Sejm na posiedzenich plenarnych, 4. Kontrola realizowana w komisjach sejmowych, 5. Sejm a Najwyższa Izba Kontroli
K.1 Kategorie socjologiczne: Podstawowe pojęcia socjologiczne; Podstawowe socjologiczne kategorie gospodarowania; Typy panowania; Stany i klasy. K.2 Gospodarka i społeczne porządki i władze: Gospodarka i porządki społeczne; Gospodarcze odniesienia wspólnot (gospodarka i społeczeństwo); Odniesienie typów stosunków wspólnotowych i stosunków stowarzyszenia go spodarki; Etniczne stosunki wspólnotowe; Socjologia religii (Typy religijnych stosunków wspólnotowych); Rynkowe stosunki stowarzyszenia (Fragment); Socjologia prawa; Wspólnoty polityczne; Socjologia panowania (formy strukturalne i sposoby funkcjonowania panowania; -istota, założenia i rozwój biurokratycznego panowania; -panowanie patriarchalne i patrymonialne; - feudalizm, "państwo stanowe" i patrymonializm; panowanie charyzmatyczne i jego przekształcenia; -panowanie polityczne i hierokratyczne; -nieprawomocne panowanie (Topologia miast); - racjonalna instytucja państwa oraz nowoczesne partie polityczne i parlamenty (Socjologia państwa).
Cz.I Historia Polityczna: 1. Od cesarstwa do królestwa (409-507), 2. Zjednoczenie (507-586), 3. Królestwo katolickie (586-672), 4. Zmierzch wizygocki (672-710), 5. Koniec królestwa Wizygotów. Cz.II Społeczeństwo i kultura: 6. Ksiegi i czytelnicy, 7. Archeologia: cmenatrz i kościoły, 8. Archeologia: osiedla miejskie i wiejskie, 9. Prawo i tożsamość etniczna
Cz.I II Rada Stanu Królestwa Polskiego jako instytucja państwowa: 1. Nominacje. Skład personalny, 2. Struktura osobowa działalności. Uczestnictwo w pracach Rady Stanu, 3. Wewnętrzna organizacja instytucjonalna, 4. Finansowe i materialne podstawy działalności, 5. Rada Stanu jako organ administracji krajowej, 6. Zakres uprawnień prawodawczych i weryfikacyjnych. Komisje czasowe Ogólnego Zgromadzenia. Cz.II Wybrane zagadnienia z działalności II rady stanu Królestwa Polskiego. Rola Ogólnego Zgromadzenia w tworzeniu ustawodawstwa o kluczowym znaczeniu dla rozwoju Królestwa Polskiego: 7. Zagadnienia prawno-emerytalne, 8. Rada stanu wobec problematyki heraldycznej, 9. Kształtowanie i ocena ustawodawstwa budżetowego przez II Radę Stanu Królestwa Polskiego
R.1. Ustanowienie instytucji prezydenta: Instytucja prezydenta w procesie transformacji ustrojowej w Polsce (1989-97); Ustanowienie instytucje prezydenta w innych państwach Europy Środkowo-Wschodniej; Determinanty ustanowienia instytucji prezydenta. R.2 Pozycja ustrojowa prezydenta: Prezydent w systemie organów państwowych; Funkcje ustrojowe prezydenta. R.3 Wybory prezydenta i jego mandat: Zasady i tryb wy boru prezydenta; Mandat prezydenta i organizacja urzędu. R.4 Kompetencje prezydenta: Kompetencje zarządzające; Kompetencje prezydenta w stosunku do parlamentu; Kompetencje w stosunku do rządu; Kompetencje w stosunku do władzy sądowniczej; Kompetencje w zakresie stosunków międzynarodowych; Kompetencje w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa; Inne kompetencje. R.5 Prawne formy działania i odpowiedzialność prezydenta: Akty prawne, prerogatywy i instytucja kontrasygnaty; Odpowiedzialność prezydenta. Zakończenie.
1. Instytucja prezydenta w teoriach i koncepcjach prawno-politycznych, 2. Instytucja prezydenta w Polsce i Czechosłowacji w latach 1918-1939, 3. Instytucja prezydenta na ziemiach polskich, czeskich i słowackich w latach 1939-1989 4. Upadek komunizmu w Europie Środkowo-Wschodniej. Zmiany w systemach politycznych Polski i Czechosłowacji, 5. Zasady wyboru prezydenta w Polsce, Czechach i Słowacji w latach 1989-2000, 6. Kompetencje wyboru prezydenta w Polsce, Czechach i Słowacji w latach 1989-2000, 7. Kompetencje prezydentów Polski, Czech i Słowacji wobec rządów, 8. Kompetencje prezydentów Polski, Czech i Słowacji wobec organów władzy sądowniczej, 9. Inne kompetencje prezydentów Polski, Czech i Słowacji, 10. Zasady odpowiedzialności prezydentów Polski, Czech i Słowacji, 11. Instytucja prezydenta w Polsce, Czechach i Słowacji w latach 1989-2000 w świetle tradycyjnych modeli rządów
1. Pojęcie, miejsce i źródła prawa konstytucyjnego, 2. Źródła prawa w Polsce, 3. Podstawowe zasady ustrojowe, 4. Obywatel a państwo, 5. Referendum, 6. Prawo wyborcze, 7. Władza ustawodawcza, 8. Naczelne organy władzy wykonawczej, 9. Wymiar sprawiedliwości w prokuratura, 10. Trybunał Konstytucyjny i Trybunał Stanu, 11. Organy kontroli państwowej i ochrony prawa, 12. Stany nadzwyczajne
Punktem wyjścia w dyskusji na temat miejsca i roli Jednej Rosji w systemie politycznym Federacji Rosyjskiej w latach 2001-2016 jest założenie, że w obrębie rodziny partii autorytarnych mamy do czynienia ze szczególnym typem partii. Podstawą jego wyodrębnienia są: bezpośrednie związki z obozem władzy - faktycznym ośrodkiem podejmowania decyzji politycznych w obrębie danego systemu politycznego i udział w procesie stabilizowania reżimu autorytarnego. Ten typ partii autorytarnych jest wewnętrznie zróżnicowany, co wynika z rzeczywistego wkładu partii w stabilizację systemu autorytarnego i stopnia ich instytucjonalizacji, w wymiarze wewnętrznym i zewnętrznym, przede wszystkim w obszarze autonomii decyzyjnej i systemowości. W związku z tym wyodrębnić można typ partii dominującej i „partii władzy”. Jedna Rosja w ciągu 15 lat swego istnienia nie nabrała wyraźnych cech typu idealnego partii dominującej. Zdecydowanie bliżej było jej w omawianym okresie do typu idealnego „partii władzy”, mimo że różniła się dość wyraźnie od „partii władzy” istniejących w rosyjskim systemie politycznym w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Biorąc pod uwagę stopień jej instytucjonalizacji i zakres faktycznie sprawowanych przez nią funkcji, można przyjąć, że mamy w jej przypadku do czynienia z dominującą „partią władzy”.
Punktem wyjścia w dyskusji na temat miejsca i roli Jednej Rosji w systemie politycznym Federacji Rosyjskiej w latach 2001-2016 jest założenie, że w obrębie rodziny partii autorytarnych mamy do czynienia ze szczególnym typem partii. Podstawą jego wyodrębnienia są: bezpośrednie związki z obozem władzy – faktycznym ośrodkiem podejmowania decyzji politycznych w obrębie danego systemu politycznego i udział w procesie stabilizowania reżimu autorytarnego. Ten typ partii autorytarnych jest wewnętrznie zróżnicowany, co wynika z rzeczywistego wkładu partii w stabilizację systemu autorytarnego i stopnia ich instytucjonalizacji, w wymiarze wewnętrznym i zewnętrznym, przede wszystkim w obszarze autonomii decyzyjnej i systemowości. W związku z tym wyodrębnić można typ partii dominującej i „partii władzy”. Jedna Rosja w ciągu 15 lat swego istnienia nie nabrała wyraźnych cech typu idealnego partii dominującej. Zdecydowanie bliżej było jej w omawianym okresie do typu idealnego „partii władzy”, mimo że różniła się dość wyraźnie od „partii władzy” istniejących w rosyjskim systemie politycznym w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Biorąc pod uwagę stopień jej instytucjonalizacji i zakres faktycznie sprawowanych przez nią funkcji, można przyjąć, że mamy w jej przypadku do czynienia z dominującą „partią władzy”.
1. Polki i Polacy o równości płci w sferze prywatnej i publicznej, 2. Edukacja kobiet i mężczyzn, 3. Kobiety prawniczki, 4." Niedokończona demokracja" - kobiety, mężczyźni i władza, 5. Prawa kobiet i problem równości płci w debatach parlamentarnych, 6. Kobiety we władzach lokalnych, 7. Sołtyski w Polsce, 8. Ruch kobiecy w Polsce, 9. Wspólne cele czy dwa światy - relacje między kobiecymi organizacjami pozarządowymi a politykami w Polsce
1. Polskie tradycje polityczno-ustrojowe XIX i XX wieku: Wybrane kwestie polityczno-ustrojowe XIX i I połowy XX wieku; Ład polityczny w dobie tzw. władzy ludowej- zarys problemu; Ład konstytucyjny w okresie tzw. "Polski Ludowej" (1944-1989); Transformacja ustrojowa państwa w latach 1989-1997; Wybrane współczesne problemy ustrojowe; 2. Konstytucyjne organy władzy w latach 1989-2011: Głowa państwa; Prezes Rady Ministrów; Zgromadzenie Narodowe; Parlament i Rada Ministrów; Sądy i trybunały; 6. Organy kontroli państwowej i ochrony prawnej; 3. Źródła.
1. Konstytucyjne zasady ustroju politycznego w polskich aktach konstytucyjnych XX wieku; 2. Sejm i Senat; 3. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej; 4. Rada Ministrów i administracja rządowa; 5. Samorząd terytorialny; 6. Sady i trybunały; 7. Organy kontroli państwowej i ochrony prawa; 8. Władze publiczne w stanach nadzwyczajnych i sytuacjach kryzysowych
Wprowadzenie; R.1 Źródła prawa regulujące zagadnienia ustroju państwowego Rzeczypospolitej Polskiej; R.2 Podstawowe zasady ustroju państwowego Rzeczypospolitej Polskiej; R.3 Konstytucyjny status jednostki w Rzeczypospolitej Polskiej; R.4 Wybory powszechne w Rzeczypospolitej Polskiej; R.5 Formy demokracji bezpośredniej w Rzeczypospolitej Polskiej; R.6 Organy władzy ustawodawczej w Rzeczypospolitej Polskiej - Sejm i Senat; R.7 Organy władzy wykonawczej w Rzeczypospolitej Polskiej - Prezydent i Rada Ministrów; R.8 Organy władzy sądowniczej w Rzeczypospolitej Polskiej - sądy i trybunały; R.9 Organy kontroli państwowej i ochrony prawa w Rzeczypospolitej Polskiej; R.10 Ustrój terenowej administracji publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
1.Wprowadzenie : globalizacja, rządy, korupcja, 2. Specyfika współczesnej fali globalizacji, 3. "Siostry z Bretton Woods" : obecna fala globalizacji jako wynik politycznej reakcji na deglobalizację, 4. Czy globalizacja jest "wyścigiem ku przepaści", 5. Państwo narodowe w warunkach globalizacji : kluczowy problem jakości rządów, 6. Państwa postkomunistyczne wobec globalizacji : kluczowy problem jakości rządów, 7. Włączanie się państw postkomunistycznych w układ globalny : geopolityka, strategie, wyniki, 8. Strategiczne wybory polityczne w procesie przejścia ustrojowego a sprawność rządzenia, 9. Potrzeba "inteligentnego" państwa
1. Mandat przedstawicielski - zagadnienia doktrynalne; 2. Mandat poselski w polskim prawie konstytucyjnym; 3. Mandat przedstawicielski w oczach posłów. Analiza badań ankietowych.
Podstawy prawne wyborów do Sejmu Śląskiego; Chadecja w I Sejmie Śląskiem (1922-1929); Ogólne bezpieczeństwo produktu; Kilka uwag o prawie miejscowym; Rzeczoznawstwo majątkowe jako wolny zawód; Związek małżeński w Związku Radzieckim Wybrane zagadnienia prawne; Alternatywne koncepcje podziału władzy państwowej; Podpis jako istotny element decyzji administracyjnej; Struktura Rady Ministrów Republiki Włoskiej; Utworzenie Prokuratorii Generalnej w II Rzeczypospolitej; O niezawisłości sędziowskiej słów kilka.
1. Instytucja Prezydenta RP na tle zasady podziału władzy państwowej w świetle Konstytucji RP z 1997 r.; 2. Prezydent jako najwyższy przedstawiciel Rzeczypospolitej Polskiej i gwarant ciągłości władzy państwowej; 3. Prezydent jako organ realizujący zadania wynikające z art. 126 ust. 2 konstytucji; 4. Relacje prezydenta z rządem; 5. Relacje prezydenta z władzą ustawodawczą; 6. Relacje prezydenta z władzą sądowniczą; 7. Odpowiedzialność Prezydenta RP