CZ.I Bank na tle systemu bankowego i rynku finansowego : 1. System bankowy, 2. Bank i jego cechy charakterystyczne, 3. Rynki finansowe - instrumenty, podmioty, klasyfikacja. Cz. II Operacje bankowe: 4. Operacje depozytowe, 5. Operacje płatnicze, 6. Operacje aktywne - kredytowe i lokacyjne, 7. eracje zabezpieczające - gwarancje i poręczenia, 8. Operacje instrumentami pochodnymi. Cz. III Otoczenie banku i jego relacje z nim : 9. Otoczenie banku, 10. Marketing bankowy, 11. Bankowość elektroniczna. Cz. IV Gospodarka finansowa banku : 12. Pasywa, aktywa, wynik finansowy, 13. Ryzyko i zarządzanie ryzykiem, 14. Analiza i ocena sytuacji finansowej banku. Cz. V Zarządzanie bankiem : 15. Organizowanie działalności banku, 16. Kontrola w zarządzaniu bankiem, 17. Polityka banku i planowanie działalności
Cz.1 Polityka pieniężna i rynki finansowe: Rola pieniądza w gospodarce a polityka banku centralnego; Polityka pieniężna w Polsce na przełomie dekad: strategiczne wyzwania; Obserwacja i ocena funkcjonowania rynku pieniężnego w Polsce; Rozwój giełdowy rynku instrumentów pochodnych jako niezbędny element zarządzania ryzykiem finansowym przez banki w Polsce. Cz.2 Strategie banków polskich: Kierunki reformy sektora bankowego w Polsce; Sytuacja finansowa banków; Źródła dokapitalizowania instytucji kredytowych a kierunki przekształceń polskiego sektora bankowego; Banki za graniczne w Polsce jako przejaw konkurencji w sektorze bankowym; Kierunki zmian w polskim sektorze bankowym. Cz.3 Zarządzanie ryzykiem bankowym: Warunki bezpieczeństwa banków i ich klientów; Polski nadzór bankowy i regulacje przez niego tworzone - kierunki zmian; System wewnętrznych regulacji ostrożnościowych w bankach i możliwości jego rozwoju; Wykorzystanie analiz controllingowych do zapewnienia bezpieczeństwa działalności banków komercyjnych; Ocena zdolności kredytowej wybranych banków polskich - analiza porównawcza; Optymalizacja i zarządzanie portfelem kredytowym. Cz.4 Obrót bezgotówkowy: Upowszechnienie rozliczeń bezgotówkowych w perspektywie integracji z Unią Europ.; Gospodarstwo domowe a obrót bezgotówkowy.
R.1 Wprowadzenie. R.2 Rynek usług bankowych dla przedsiębiorców: Podstawowe dane o rynku usług bankowych dla przedsiębiorców; Kluczowe czynniki marketingowe w bankowej obsłudze przedsiębiorstw; Fundamentalne trendy. R.3 Zarządzanie finansami przedsiębiorstw: Uwagi wstępne; Podstawy zarządzania finansami przedsiębiorstw; Decyzje inwestycyjne; Decyzje w sprawie finansowania. R.4 Bankowa obsługa przedsiębiorstw ukierunkowana na przyszłość: Kredyty bankowe dla przedsiębiorstw; Proces podejmowania decyzji kredytowych; Wycena wartości przedsiębiorstwa; Alternatywne instrumenty finansowania. Finansowanie specjalne i doradztwo na rzecz firm; Operacje pośredniczące. R.5 Marketing w usługach bankowych dla przedsiębiorstw Zadania i rola marketingu w zakresie bankowości korporacyjnej; Marketingowe metody zarządzania obszarami strategicznymi w zakresie bankowości korporacyjnej. Zakończenie.
Monografia zawiera dwanaście rozdziałów. Ich różnorodna tematyka wnosi nowe, istotne treści do dyskusji o wszechstronnie rozumianej i zmieniającej się roli banków we współczesnym systemie finansowym Polski oraz bliskich nam krajów UE. Autorzy są przekonani, że umieszczone w publikacji teksty zostaną przez Czytelników odebrane jako krytyczne i kreatywne refleksje nad trzydziestoleciem przemian nie tylko w polskiej bankowości komercyjnej i spółdzielczej, ale i w szerszym, globalnym czy europejskim kontekście. Wspólnym zamiarem twórców poszczególnych fragmentów książki było, aby służyła ona upamiętnieniu działalności naukowej i dydaktycznej śp. Doktora Ryszarda Mikołajczaka, zasłużonego pracownika Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, jednego z najwybitniejszych twórców poznańskiej szkoły finansów i bankowości.
(Finanse, bankowość i ubezpieczenia wobec procesów globalizacji / Gdańska Akademia Bankowa, Uniwersytet Gdański.Katedra Finansów. Katedra Ekonomiki Przedsiębiorstw ; Tom 1)
1. Fundusze poręczeń kredytowych dla małych i średnich
firm-zalety i wady. 2.Rola banków w finansowej obsłu dze funduszy unijnych. 3. Narodowy Bank Polski wobec integracji monetarnej. 4.Znaczenie banków w finansowan iu małych i średnich przedsiębiorstw-doświadczenia bry tyjskie. 5.Emisja bankowych papierów wartościowych w aspekcie zmian struktury depozytów banków komercyjnych . 6.Celowość stosowania ubezpieczenia kredytu w ban kach. 7.Globalizacja i glokalizacja we współczesnym se ktorze bankowo-finansowym-beneficjenci i poszkodowani. 8.Rozwój systemów bankowych w krajach kandydujących do
Unii Europejskiej-analiza porównawcza wybranych krajó w. 9.Produkty i usługi bankowości elektronicznej w kon tekście globalizacji rynków finansowych. 10.Zarządza nie strategiczne w sektorze banków spółdzielczych w Po lsce a proces globalizacji. 11.Problemy oceny ryzyka k redytowego w kontekście nowej bazylejskiej umowy kapi tałowej. 12. Swapy finansowe w zarządzaniu ryzykiem zmiany stopy procentowej w bankach komercyjnych. 13.so vereign rating (rating kredytowy kraju) jako czynnik międzynarodowej pozycji inwestycyjnej np. krajów Afry ki i Europy wschodniej w latach 1990-2003. 14.Czynniki
wpływające na strategie konkurencyjne banków w obsza rze bankowości detalicznej w krajach Unii Europejskiej . 15. Wpływ Nowej Umowy Kapitałowej na bezpieczeństwo sektora bankowego. 16.Procesy globalizacyjne a zarzą dzanie ryzykiem w banku uniwesalnym na przykładzie ry zyka związanego z relaizacją płatności. 17.Bank jako miejsce pracy-próba rekapitulacji skutków transforma cji. 18.Czy banki spóldzielcze przetrwają? 19.Konsek wencje prowadzenia sprawzdawczości zgodnej z Międzynar odowymi Standartami Sprawozdawczości Finansowej w ban kach komercyjnych. 20.Relacje bank-klient w warunkach globalnej konkurencji. 21.wiarygodność władzy monetarn ej jako podstawowy warunek skuteczności polityki pieni ężnej w ramach strategii bezpośredniego celu inflacyj nego. 22.Jakosciowe aspekty polityki gospodarczej jako
przesłanak koordynacji działań władz monetarnych i fi skalnych. 23.Nowa Bazylejska Umowa Kapitałowa wyrazem globalizacji bankowości. 24.Bankowość mobilna w Polsce
i w Europie-aspekt rynkowy. 25.Audyt wewnetrzny a za rządzanie ryzykiem operacyjnym w banku. 26.Globlaliza cja a controlling w banku. 27.Publicznoprawny charakte r prawa bankowego. 28.Międzynarodowa standaryzacja norm zarządzania ryzykiem bankowym. 29.Formułaowanie s trategii na konkurencyjnym rynku bankowym. 30.Charakte r zmian w spółdzielczym sektorze bankowym po 2000 r. 31.konsolidacja banków spółdzielczych w latach 19982001. 32.Wspólpraca MFW a Polską a rezerwy międzynaro dowe i płynność walutowa Polski w warunkach globaliza cji. 33.Prawno-ekonomiczne aspekty funkcjonowania grup
kapitałowych w Polsce. 34.Niestabilość systemów finan sowych i jej konsekwencje dla gospodarki światowej. 35 .Stabilność polskiego systemu bankowego w świetle pro cesów integracyjnych rynków finansowych. 36.Niezależno ść NBP a kształtowanie się makroekonomicznych wskaźni ków gospodarki. 37.Strategie działania banków w proces ie liberalizacji i globalizacji systemów bankowych. 38.Wykorzystanie globalnej sieci Internet w bankowości . 39.Bankowość elektroniczna a konkurencyjność banków detalicznych. 40.Formy konsolidacji sektora bankowgo w
aspekcie procesu globalizacji. 41.Niezależność i odpo wiedzialność Europejskiego Banku Centralnego. 42.Refle ksje nad płynnościa banku komercyjnego i sektora banko wgo. 43.Znaczenie jakości usług bankowych świadczonych
dla segmentu młodzieży studiującej. 44.Globalizacja a
sektor bankowy w Polsce. 45. Procesy konsolidacji w europejskim sektorze bankowym. 46.wybrane zagadnienia bankowości centralnej w Rosji. 47.Wybrane wskaźniki zmian w rosyjskim sektorze bankowym
1. Sektor małych i średnich przedsiębiorstw - pojęcie, źródła finansowania, decyzje finansowe: Pojęcie i źródła finansowania MSP; Decyzje małych firm w odniesieniu do kredytu bankowego - przegląd koncepcji teoretycznych 2. Ocena usług bankowych przez małe i średnie przedsiębiorstwa: Założenia badawcze oraz charakterystyka badanej próby przedsiębiorstw; Charakterystyka przedsiębiorców oraz strategii firm; Charakterystyka czynników zewnętrznych związanych z funkcjonowaniem banków; Charakterystyka czynników w relacji MSP -banki; Powiązania firm z bankami; Podstawowe czynniki określające pasywną orientację MSP w zakresie korzystania z usług bankowych; Posumowanie i rekomendacja 3. Rynek usług finansowych 4. Ocena usług świadczonych sektorowi małych i średnich przedsiębiorstw przez banki; Analiza porównawcza
1. Kluczowe zewnętrzne uwarunkowania rozwoju strategii biznesowych podmiotów działających na rynku consumer finance w Polsce w perspektywie średniookresowej (synteza raportu). 2. Wpływ integracji detalicznych rynków finansowych w Unii Europejskiej na rozwój rynku consumer finance w Polsce. 3. Wybrane modele biznesowe w zakresie consumer finance stosowane na rynkach zachodnioeuropejskich. 4. Rola poredników finansowych na tle średniookresowych perspektyw rozwoju rynku consumer finance w Polsce. 5. Perspektywy rozwoju sekurytyzacji wierzytelności bankowych w Polsce w najbliższych kilku latach.
Książka dotyczy najważniejszych mechanizmów i uwarunkowań procesu włączania w system bankowy poprzez podnoszenie świadomości finansowej społeczeństwa. Ze względu na prognozowane trendy demograficzne, prowadzące do zjawiska starzenia się całego społeczeństwa, w książce opisano wybrany element koncepcji silver economy, jakim jest aktywne uczestnictwo osób w wieku powyżej 50. roku życia w życiu społecznym, warunkowane świadomym i odpowiedzialnym korzystaniem z dostępnych produktów i usług finansowych. Diagnoza skali wykluczenia finansowego i poziomu wiedzy finansowej pozwoliła na wskazanie zależności między posiadaną wiedzą (zarówno teoretyczną, jak i praktyczną) a zakresem włączenia w system finansowy (w tym zwłaszcza bankowy). Analiza dostępności i atrakcyjności ofert bankowych dedykowanych osobom z segmentu 50+ oraz przegląd i ocena działań prowadzonych na rzecz zwiększenia wiedzy finansowej były podstawą do sformułowania rekomendacji pod adresem instytucji sektora bankowego oraz organizacji rządowych i pozarządowych, które mogą przyczynić się do wzmacniania kompetencji finansowych konsumentów powyżej 50. roku życia. Monografia jest efektem badań prowadzonych w ramach działalności statutowej oraz projektu „«Włączenie bankowe» jako kluczowy standard w realizacji koncepcji silver economy w województwie łódzkim”, finansowanego przez Bank Zachodni WBK w ramach programu „Santander Universidades”.
Książka dotyczy najważniejszych mechanizmów i uwarunkowań procesu włączania w system bankowy poprzez podnoszenie świadomości finansowej społeczeństwa. Ze względu na prognozowane trendy demograficzne, prowadzące do zjawiska starzenia się całego społeczeństwa, w książce opisano wybrany element koncepcji silver economy, jakim jest aktywne uczestnictwo osób w wieku powyżej 50. roku życia w życiu społecznym, warunkowane świadomym i odpowiedzialnym korzystaniem z dostępnych produktów i usług finansowych. Diagnoza skali wykluczenia finansowego i poziomu wiedzy finansowej pozwoliła na wskazanie zależności między posiadaną wiedzą (zarówno teoretyczną, jak i praktyczną) a zakresem włączenia w system finansowy (w tym zwłaszcza bankowy). Analiza dostępności i atrakcyjności ofert bankowych dedykowanych osobom z segmentu 50+ oraz przegląd i ocena działań prowadzonych na rzecz zwiększenia wiedzy finansowej były podstawą do sformułowania rekomendacji pod adresem instytucji sektora bankowego oraz organizacji rządowych i pozarządowych, które mogą przyczynić się do wzmacniania kompetencji finansowych konsumentów powyżej 50. roku życia. Monografia jest efektem badań prowadzonych w ramach działalności statutowej oraz projektu „«Włączenie bankowe» jako kluczowy standard w realizacji koncepcji silver economy w województwie łódzkim”, finansowanego przez Bank Zachodni WBK w ramach programu „Santander Universidades”.
Osiągnięcia technologiczne i informatyczne gospodarki 4.0 stały się motywacją do wprowadzania na rynku finansowym nowych produktów i usług finansowych oferowanych w świecie cyfrowym i odpowiadających na potrzeby zmieniającego się rynku finansowego. W ten sposób narodziły się innowacje finansowe w gospodarce 4.0. Z jednej strony dają one duże możliwości rozwoju, z drugiej są nowym wyzwaniem, z którym muszą się zmierzyć zarówno instytucje nadzorujące i organizujące ten rynek, jak i jego uczestnicy. W książce dokonano charakterystyki i oceny wybranych innowacji finansowych powstałych dzięki osiągnięciom gospodarki 4.0, której dynamiczny rozwój stał się istotnym elementem obecnych czasów. Autorzy, pracownicy Instytutu Finansów Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, skupili się kolejno na: wykorzystaniu technologii blockchain w finansach, obrocie i opodatkowaniu kryptowalut, emisji cyfrowych tokenów, pozyskiwaniu kapitału za pomocą crowdfundingu z nagrodami, oferowaniu usług w bankowości cyfrowej i za pomocą aplikacji PFM wspierającej zarządzanie domowym budżetem, porównaniu doradcy 2.0 i robodoradcy oraz wykorzystaniu algorytmów uczenia maszynowego w budowie i zarządzaniu portfelem inwestycyjnym, a także na zmianach technologicznych w audycie finansowym. Przy tym poszukiwali odpowiedzi na pytanie o to, w którym kierunku podąża współczesny rynek finansowy działający w środowisku nowoczesnych technologii. Odpowiedź tę znaleźli dzięki opartej na najnowszej literaturze przedmiotu charakterystyce i analizie mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń rozwoju różnych innowacji finansowych. Zachęcamy do sięgnięcia po tę pozycję wszystkie osoby zainteresowane problematyką gospodarki 4.0, szczególnie w aspekcie ekonomicznym i prawnym, podejmujące różnego rodzaju wyzwania związane ze współczesnymi finansami. Mamy nadzieję, że przedstawione przez nas treści pozwolą Czytelnikowi rozwinąć horyzonty i staną się inspiracją do kolejnych żywych dyskusji na temat zmieniającego się świata finansów i przyszłości gospodarki światowej.
(Studia i Materiały Instytutu Zarządzania i Marketingu Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego / red. Krzysztof Ciejpa-Znamirowski ; Katolicki Uniwersytet Lubelski Wydział Nauk Społecznych ; Tom 3)
Zawiera: R. 1 Konkurencyjność – aspekty teoretyczne – ocena: Конкурентоспособностъ предприятия: теоретический аспект. Введение; Применение стратегической защищенности дла конкурентоспособного развития малого и среднего бизнеса в Украине; Ocena konkurencyjności samorządu w kontekście infrastruktury na przykładzie wybranych gmin województwa świętokrzyskiego; Od innowacji do konkurencji podmiotów gospodarczych w Polsce – zarys problemu; Koncepcje rozwoju Gospodarek Wschodzących na przykładzie forum Dialogu IBSA; Проблемы повышения конкурентоспообности промышленных предприятий украины; Використання систем раннъого попередження дла підвищення конкурентноспоможності підприємства; Przywrócenie konkurencyjności przedsiębiorcy jako jeden z celów postępowania naprawczego; Konkurencyjność rynku usług bankowych w krajach unijnych w świetle badań konsumentów. R. 2 Konkurencyjność – determinanty przewagi konkurencyjnej: Деретминанты конкурентного развития промышленных предприятий; Czynniki wpływające na konkurencyjną efektywność ekonomiczną podmiotów gospodarczych; Kapitały własne a bezpieczeństwo i konkurencyjność banku; Правилъное размещение хозйственной деятелъности как основание устойчивого конкурентного преимущества; Kapitał intelektualny jako potencjalny czynnik podnoszący konkurencyjność podmiotów gospodarczych; Wynagrodzenie kapitału ludzkiego jako determinanta konkurencyjności – teoria i praktyka; Etyka jako czynnik przewagi konkurencyjnej w instytucjach zaufania publicznego; Wpływ czynników zewnętrznych na zmiany w organizacji; Społeczna odpowiedzialność biznesu w zarządzaniu zasobami ludzkimi jako źródło przewagi konkurencyjnej podmiotów gospodarczych; Використання поведінкових чинників дла окреслення функціонування підприємства; Determinanty konkurencyjności producentów audiowizualnych. R. 3 Konkurencyjność – innowacje: Zmiana w organizacji, aj jej konkurencyjność w perspektywie wybranych aspektów ogólnej teorii systemów; Nowoczesne technologie oraz innowacyjność w procesach zarządzania; Zarządzanie w podmiotach gospodarczych z uwzględnieniem controlingu controllera i lobbingu w szkoleniu, projektach i rozwoju pracownika; Budżet zadaniowy nowoczesnym sposobem zarządzania finansami publicznymi na potrzeby bezpieczeństwa; efektywność jako istotny czynnik zarządzania logistyczno-marketingowego w przedsiębiorstwie; Nowoczesne rozwiązania dotyczące serwisów internetowych w spierające rozwój konkurencyjności podmiotów gospodarczych; Informatyczne wsparcie zarządzania procesami; Konkurencyjność podmiotów gospodarczych wykorzystujących zarządzanie jakością usług informatycznych za pomocą systemu agendowego; Rozwój odnawialnej energetyk jako determinanta podwyższenia konkurencyjności podmiotów gospodarczych i bezpieczeństwa energetycznego w regionie. R. 4 Konkurencyjność – zarządzanie bezpieczeństwem: Konkurencyjność podmiotów gospodarczych a zarządzanie bezpieczeństwem; Improving the economic security through tax-tariff policy measures: evidence from Ukraine; Zarządzaniekryzysowe w organizacji; E-organizacje w zintegrowanym systemie bezpieczeństwa narodowego; Ekstremizm na Słowacji. Zarys problematyki; Narastanie extrémizmu v stredoeurópskom geopolitickom regióne; Organizacja, funkcjonowanie i perspektywy rozwoju zintegrowanego systemu ratownictwa na terenie Republiki Słowackiej; Geografické informační systemy (GIS) pro policejní činnosti. Výzkumná zpráva; Taktika a technické možnosti hydraulickej vyslobodzovacej techniky pri dopravných nehodách.
1. Zachowania konsuemtnów na rynku usług finansowych - ujęcie teoretyczne, 2. Modele rynkowych zachowań konsumentów, 3. Rynek usług finansowych - pojęcie, charakterystyka, 4. Metodyczne aspekty badania zachowań konsumentów i budowy modeli na rynku usług finansowych, 5. Zachowania konsuemntów na rynku usług finansowych - ujęcie modelowe, 6. Trójczynnikowy model zachowań konsuemtnów na rynku usług finansowych
1. Fundusze sekurytyzacyjne jako forma refinansowania. 2. Fundusze parasolowe jako forma dywersyfikacji portfela inwestycyjnego. 3. Fundusze hedgingowe i perspektywy rozwoju ich rynku Polsce. 4. Fundusze funduszy jako nowa forma alokacji kapitału na polskim rynku funduszy inwestycyjnych. 5. Fundusze luksemburskie jako nowi konurenci na polskim rynku funduszy inwestycyjnych. 6. Fundusze venture capital w Polsce - uwarunkowania rozwoju. 7. Finansowanie rozwoju spółki informatycznej z ventura capital - studium przypadku. 8. Spreadtrading - nowa usługa dla klientów indywidualnych. 9. Usługi private banking w Polsce.
Agregacja usług finansowych Internetowe biura maklerskie MINIBANK24 - system home - bankingu Analiza polskiego rynku bankowości wirtualnej i perspektywy jego rozwoju. Bezpieczeństwo transakcji finansowych przeprowadzonych
za pośrednictwem kanałów elektronicznych. Karty elektroniczne Usługi dodatkowe do kart płatniczych Escrow-wygodny rachunek depozytowo-powierniczy Wykorzystanie systemu giro w działalności banków pocz towych. Indeksowana lokata inwestycyjna. Sekularyzacja jako forma pozyskiwania kapitału. Faktoring jako forma finansowania podmiotów gospodar czych przez bank. Kwity jako instrument finansowy wykorzystywany przez spółki akcyjne.