W studwudziestolecie edycji dzieła, stusiedemdziesięciolecie urodzin pisarza i stulecie jego śmierci, w Roku Henryka Sienkiewicza, gdy powieść wybrana została w ogólnopolskim plebiscycie jako lektura Narodowego Czytania, potrzeba nowego spojrzenia na „najsławniejszą powieść polską” (jak nazwał ją Julian Krzyżanowski), przełożoną na ponad 50 języków, wielokrotnie ekranizowaną i adaptowaną, wydaje się oczywista. Autorka, przybliżając legendę genezy powieści i obszar jej recepcji, a także złożoną problematykę relacji dwóch kultur w rycie przejścia (Rzymu antycznego i rodzącej się tradycji chrześcijańskiej), rozważa (i rozstrzyga), czy można (i dlaczego) nadać Quo vadis? status eposowego arcydzieła. W studium o tytułowym dziele autorka podkreśla również, że nie tylko świat antyku współtworzył europejską kulturę, lecz także – in statu nascendi – krąg Biblii, a spłycanie wpływu zwłaszcza Nowego Testamentu na powieść Sienkiewicza zuboża jej interpretacje. Poprzez kontakt z Quo vadis? Czytelnik doświadczy otwarcia perspektywy na nowy, ważny dla dzieła, obszar tematyczny – problematykę chrześcijańską i związane z nią wartości.
1. Mezopotamia - Nad Eufratem i Tygrysem, 2. Egipt - W promieniach Boga Re, 3. Grecja -Kolebka cywilizacji, 4. Rzym - Miasto, które podbiło świat, 5. Bizancjum - Rozstanie Wschodu z Zachodem, 6. Romanizm - Wędrówki pielgrzymów i rycerzy, 7. Gotyk - Triumf wiary, 8. Renesans - Złoty wiek piękna, 9. Barok - Magia ciemności i światła, 10. XVIII - Potęga rozumu, 11. XIX wiek - Stulecie wynalazców i artystów wyklętych, 12. XX wiek -Pęd ku nowocześnośći, 13. Ku nowym horyzontom