Form of Work
Książki
(31)
E-booki
(2)
IBUK Libra
(2)
Status
only on-site
(27)
available
(16)
Branch
Wypożyczalnia
(16)
Czytelnia
(27)
Author
Chomczyńska-Rubacha Mariola
(3)
Kopciewicz Lucyna
(2)
Szacki Jerzy
(2)
Arczewska Magdalena
(1)
Bradley Harriet
(1)
Buczkowski Adam
(1)
Budrowska Bogusława
(1)
Burgiel Aleksandra
(1)
Chomicka Ewa
(1)
Ciukszo Danuta
(1)
Datner-Śpiewak Helena
(1)
Duch-Krzystoszek Danuta
(1)
Fabiś Artur
(1)
Giza-Poleszczuk Anna
(1)
Goffman Erving
(1)
Horner Wolfgang
(1)
Jasińska-Kania Aleksandra
(1)
Kamińska Aleksandra
(1)
Klimczak-Ziółek Jolanta
(1)
Kubów Adam
(1)
Kwiatkowska Anna
(1)
Linton Ralph
(1)
Marody Mirosława
(1)
Małek Agnieszka
(1)
Michalak Joanna M
(1)
Nacher Anna
(1)
Nowakowska Agnieszka
(1)
Oleśniewicz Piotr
(1)
Olubiński Andrzej
(1)
Pankowska Dorota
(1)
Pauluk Dorota
(1)
Przygoda Anna
(1)
Simmel Georg
(1)
Slany Krystyna
(1)
Stasiak Makary K
(1)
Szczepaniak-Sienniak Joanna
(1)
Szczepaniak-Wiecha Izabeli
(1)
Szmatka Jacek
(1)
Sztobryn Dorota
(1)
Szymański Mirosław J
(1)
Titkow Anna
(1)
Tyszka Zbigniew
(1)
Wódz Kazimiera
(1)
Zierkiewicz Edyta
(1)
Znaniecki Florian
(1)
zbiorowa Praca
(1)
Łukasiewicz Małgorzata
(1)
Śpiewak Paweł
(1)
Year
2010 - 2019
(5)
2000 - 2009
(27)
1970 - 1979
(1)
Country
Poland
(33)
Language
Polish
(33)
Subject
Rola społeczna
(26)
Kobieta
(8)
Płeć
(8)
Rodzina
(7)
Mężczyzna
(6)
Nauczyciele
(5)
Socjologia
(4)
Grupy społeczne
(3)
Szkolnictwo
(3)
Tożsamość płciowa
(3)
Demografia
(2)
Feminizm
(2)
Interakcje społeczne
(2)
Kultura
(2)
Nauczanie
(2)
Osobowość
(2)
Praca
(2)
Socjalizacja
(2)
Społeczeństwo
(2)
Wychowanie
(2)
Wychowanie seksualne
(2)
Ambiwalencja kulturowa
(1)
Antropologia społeczna
(1)
Bourdieu, Pierre
(1)
Chłopcy
(1)
Dziadkowie i wnuki
(1)
Dziecko wiejskie
(1)
Dziewczęta
(1)
Edukacja regionalna
(1)
Ekonomia
(1)
Gospodarstwo domowe
(1)
Instytucje nonprofit
(1)
Komunikacja społeczna
(1)
Konsumenci (ekon.)
(1)
Kształcenie
(1)
Ludzie starzy -- a rodzina
(1)
Ludzie starzy -- socjologia -- Polska
(1)
Ludzie starzy w rodzinie
(1)
Macierzyństwo
(1)
Małżeństwo
(1)
Myślenie twórcze
(1)
Podmiotowość
(1)
Polityka społeczna
(1)
Pomorskie, województwo (od 1999)
(1)
Przestępczość
(1)
Relacje międzypokoleniowe
(1)
Rodzice
(1)
Rynek pracy
(1)
Starość -- badanie -- Polska
(1)
Starzenie się społeczeństwa -- Polska
(1)
Stereotyp (psychol., socjol.)
(1)
Stosunki interpersonalne
(1)
Studenci
(1)
Szkolnictwo wyższe
(1)
Sądownictwo rodzinne
(1)
Sędziowie rodzinni
(1)
Uczniowie
(1)
Wieś
(1)
Więź społeczna
(1)
Wychowanie moralne
(1)
Wychowanie obywatelskie
(1)
Wychowanie patriotyczne
(1)
Zmiana społeczna
(1)
Śląskie, województwo (od 1999)
(1)
Środki masowego przekazu
(1)
Życie codzienne
(1)
Subject: time
1901-
(1)
Genre/Form
Praca zbiorowa
(1)
33 results Filter
Book
In basket
ISBN: 83-86989-77-7
1. Wstępy, 2. Zespoły, 3. Scena i kulisy, 4. Role poboczne, 5. Komunikaty nie w stylu przedstawienia, 6. Sztuka manipulowana wrażeniami, 7. Wnioski
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 316 (1 egz.)
Book
In basket
ISBN: 978-83-7299-563-6
1. Problem dynamicznego ujmowania przemian roli społecznej w literaturze naukowej: Interpretacja podstawowych pojęć teorii roli społecznej; Konkluzje metodologiczne; 2. Geneza społecznej roli dziecka wiejskiego: Określenie rodzaju analizowanych materiałów; Stosunek do prokreacji i do dziecka w łonie matki; Społeczne aspekty relacji między matka a dzieckiem; Reakcja otoczenia na śmierć matki, płodu, noworodka; Stosunek do antykoncepcji, aborcji oraz dzieciobójstwa; Role przypisane przez Boga i ludzi; Przyjęcie dziecka do wspólnoty rodzinnej i religijnej; Dziecko jako wartość; Dziecko przedmiotem planowania i kalkulacji; Wiedza ludowa a psychologia prenatalna; Przemiany obrzędowości; 3. Zabawa a role społeczne dziecka wiejskiego- kiedyś i współcześnie: Zabawa w ujęciu socjologicznym; Czas, miejsce i przestrzeń zabaw; Wiek i płeć dziecka a zabawa; Sposoby zabawiania dziecka a uczenie ról społecznych; Aspekt organizacyjny zabawy w grupach rówieśniczych; Uwikłanie ról zabawowych dzieci w strukturę i stosunki społeczne grup lokalnych; Odbicie kultury w treści ról zabawowych; Role w zabawie a realne role dziecka; Formy spędzania czasu wolnego; 4. Przemiany roli społecznej dziecka wiejskiego w Polsce. Tradycja i globalizacja: Rola dziecka wynikająca z tradycji; Szansa zmian- dziecko wiejskie w roli ucznia; Przemiany społeczności wiejskiej po drugiej wojnie światowej a rola społeczna dziecka wiejskiego- etap konfiguracji; Problem przyszłości kultury wiejskiej- wyobrażenia i potencjał dziecka wiejskiego
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 316 (2 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 316 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
(Monografie Edukacja Jutra)
ISBN: 978-83-65682-57-4
Zawiera: Wstęp: zarys obszarów tematycznych poznawania, badania i projektowanie edukacji jutra. Cz. I. Wartości we współczesnej edukacji: Aksjologia w teorii i praktyce edukacyjnej; Młodzież akademicka i jej świat wartości. Komunikat z badań; Wartości moralne uznawane prze studentów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie; Praca w kategorii wartości. Cz. II. Edukacja kulturowa, patriotyczna i obywatelska: Oblicza współczesnego patriotyzmu i męstwa w kontekście edukacyjnym; Edukacja patriotyczna i obywatelska kanwą praktyk pedagogicznych przyszłego nauczyciela wczesnej edukacji - możliwości, propozycje, rozwiązania praktyczne; Edukacja regionalna - w poszukiwaniu tego, co zapomniane; Istota i znaczenie edukacji w warunkach wielokulturowości; kultura narodu i zadania edukacyjne szkoły wyższej. Cz. III. Wielowymiarowość kształcenia w edukacji wyższej: Nauczanie uczenia się - węzłowy problem edukacji i pedagogiki (z myślą o edukacji jutra…); Skuteczność stosowania kar i nagród w procesie kształcenia w opinii przyszłych nauczycieli; Kompetencje społeczne studentów edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego; Kształtowanie potrzeb poznawczych młodzieży w społeczeństwie opartym na wiedzy. Cz. IV. Kierunki w kształceniu osób dorosłych: Edukacja jutra - edukacją ludzi dorosłych; Miejsce i rola szkolenia obronnego w doskonaleniu zawodowym kadr administracji publicznej i samorządowej; Aktualności w zakresie doskonalenia zawodowego w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Cz. V. Kształcenie w systemie edukacji szkolnej: Determinanty rozwoju uczniów zdolnych; Preferencje motywacyjne uczniów na różnych poziomach edukacyjnych; Proces kształcenia młodszych uczniów - rzeczywistość a potrzeby edukacyjne; Nauczyciel języka polskiego a przemiany edukacyjne w polskim systemie oświatowym po 1989 roku. Cz. VI. Wychowanie dzieci i młodzieży w świecie współczesnym: Kapitał tożsamościowy młodego pokolenia. Próba rozeznania zjawiska w zmieniającej się rzeczywistości; Relacja nauczyciela z uczniem jako przestrzeń manipulacji wychowawczej; Ruch harcerski Nieprzetarty Szlak - doświadczenia historyczne dla Edukacji Jutra; Konsumpcja dopalaczy przez młodzież w wieku ponadgimnazjalnym; Jak zatrzymać niepożądane zachowania nastolatków? Trening zastępowania agresji według Goldsteina w pracy profilaktycznej i resocjalizacyjnej. Cz. VII. Znaczenie dorosłych w wychowaniu dziecka: Rola rodziców w procesie adaptacji dzieci do przedszkola w kontekście Edukacji Jutra; Rodzina sprzymierzeńcem w drodze do podmiotowości dziecka w wieku wczesnoszkolnym; Znaczenie środowiska w kształtowaniu kompetencji komunikacyjnej dziecka. Cz. VIII. Pomoc pedagogiczna i psychologiczna w ramach zorganizowanych instytucji wychowawczych: Propozycja działań ochronnych na rzecz dzieci w wieku szkolnym w kontekście zmian w systemie szkolnictwa; Z teorii i praktyki organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole podstawowej; Kompetencje nauczyciela pracującego z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych; Znaczenie i możliwość wykorzystania wyobraźni w pracy pedagogicznej z jednostkami i grupami.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 37 (1 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 37 (1 egz.)
Book
In basket
ISBN: 978-83-61538-06-6
Szkoła jako miejsce odtwarzania nierówności płci: edukacja jako praktyka dominacji. Udział szkoły w wytwarzaniu kapitałów rodzajowych uczennic i uczniów; Obraz systemu ról płciowych w polskich podręcznikach dla klas początkowych. Szkoła jako arena starć o prawomocne definicje seksualności i płci: Zabiegając o "odmienną" edukację. Homofobiczny dyskurs i "aseksualna" szkoła; negocjowanie znaczenia kategorii płci. Pomiędzy różnicowaniem płciowym a przekazaniem granic; "Dziwki", "królowe" i "szare myszki", czyli gimnazjalna codzienność widziana przez pryzmat seksualizacji dziewczyństwa. Urodzajowienie edukacji i socjalizacji: "Ku pamięci". Socjalizacyjna funkcja pamiętniczków, (Re)socjalizacja rodzajowa młodzieży nieprzystosowanej społecznie, Stereotyp płci czy płeć języka? Szkolne interakcje komunikacyjne nauczycielek z uczennicami i uczniami, Predyspozycja czy predestynacja? Stereotypy płci i rola szkoły w kontekście rozważań o zdrowiu; Feministyczne interwencje edukacyjne: Spójrz w stronę dziewcząt, Warsztaty wrażliwości genderowej; Pytania o socjalizację - kulturowy rachunek zysków i strat: Nowe trajektorie tożsamości. Analiza dyskursów transformacji; Męskość i kobiecość we współczesnej Polsce; Aktywność zawodowa gospodyń domowych na łamach prasy kobiecej Polski Ludowej; Czy młode kobiety tęsknią za tradycją?
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 316 (1 egz.)
Book
In basket
(Biblioteka Socjologiczna)
Zawiera: Wstęp do wydania polskiego; Przedmowa; Wstęp; Jednostka, kultura i społeczeństwo; Pojęcie kultury; Struktura społeczna a uczestnictwo w kulturze; Osobowość; Rola kultury w kształtowaniu osobowości.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 159.9 (1 egz.)
Book
In basket
(Biblioteka Socjologiczna)
ISBN: 978-83-01-15219-2
I. Mikrosocjologia jako dyscyplina społeczna, 1. Emergentny strukturalizm socjologiczny-dochodzenie do paradygmatu analizy mikrostruktur społecznych, 2. Prekursorzy mikrosocjologii wśród klasyków socjologii, 3. Klasyczne teorie i studia empiryczne w mikrosocjologii, II. Struktury quasi-grupowe, 4. Formowanie się i krystalizacja układów statusów, 5. Role społeczne i struktury ról, III. Struktury grupowe bliskiego dystansu-jednostka a naciski strukturalne, 6. Struktura socjometryczna: struktura afektywna małej grupy, 7. Struktura komunikowania się: wolność jednostki a wymogi struktury, 8. Struktura przywództwa: wpływ kontekstu strukturalnego na cechy indywidualne jednostki, IV. Dialektyka procesów mikrospołecznych i makrospołecznych, 9. Teoria wzajemnych relacji między mikrostrukturami i makrostrukturami, 10. W kierunku mikrosocjologii strukturalnej. Zakończenie
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 316 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
ISBN: 978-83-7405-225-2
I. Proces dorastania człowieka do świadomości podmiotowości 1. Charakterytyka człowieka świadomego swojej podmiotowości 2. Podmiot umyślnie twórczy 3. Człowiek racjonalny 4. Człowiek podświadomy II. Trzy modele człowieka, jego ewolucji i trzy pedagogiki 1. Trzy modele człowieka 2. Trzy poziomy ewolucji człowieka 3. Trzy rodzaje pedagogiki 4. Pedagog przewodnikiem duchowym III. Trening i projekt innowacyjny 1. Ćwieczenie treningowe, trening indywidualny i grupowy 2. Projekt innowacyjny IV. Świadomość i rozwój relacji społecznych 1. Człowiek aktualny i potencjalny 2. Odroczone wartościowanie 3. Postrzeganie drugiego 4. Rozwój relacji społecznych 5. Pytania i zagadnienia
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 37 (1 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 37 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
ISBN: 978-83-87981-28-0
1. Przegląd literatury: Wprowadzenie; Mężczyzna w rodzinie- przegląd stanowiska teoretycznych i badań; Czynniki sprzyjające zaangażowaniu mężczyzn w obowiązki domowe; 2. Badanie: Założenia metodologiczne i założenia analizy wyników; Wyniki; Podsumowanie
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 316 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
ISBN: 83-233-2036-5
I. Kobieta w polskiej tradycji życia rodzinnego i społecznego II. Społeczna pozycja i miejsce kobiety w ideologii i praktyce socjalizmu III. Między tradycyjnym a współczesnym ujęciem ról kobiety w Polsce po 1989 roku IV. Problematyka, podstawa empiryczna i metoda badań V. Od unifikacji do zróżnicowania ról - przygotowanie kobiety do funkcji małżeńsko-rodzinnych VI. Kobieta jako istota płciowa VII. Kobieta w roli matki
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 316 (1 egz.)
Book
In basket
ISBN: 83-89501-48-1
Część I: Zamiast wprowadzenia. 1. Szkolnictwo polskie w dobie kryzysu ekonomicznego. Część II: Podstawowe kwestie dotyczące roli nauczyciela i kształcenia nauczycieli. 1. Nauki uniwersyteckie i kształcenie nauczycieli w Niemczech i w Polsce - uwagi historyczne. 2. O profesjonalizacji nauczycieli - wstępne wyjaśnienia pojęciowe. 3. Przygotowanie nauczyciela do dekonstrukcji kultury w edukacji. Model kształtowania postawy krytycznej ucznia. Część III: Problemy związane z rolą nauczyciela. 1. Kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczycieli w Polsce. 2. W trosce o skuteczne kształcenie pedagogiczne nauczycieli. 3. Polityka oświatowa, rola nauczyciela i empiryczne badania nad szkołą. Koniec szczebla orientacji w Dolnej Saksonii. Część IV: Społeczno-pedagogiczne aspekty roli nauczyciela. 1. Artysta jako nauczyciel, nauczyciel jako artysta. 2. Społeczna integracja ludzi z niepełnosprawnością - z perspektywy nauczyciela. 3. Rola nauczyciela w przygotowaniu do starości. 4. Dzieciństwo w kręgu rodziny, dzieciństwo w kręgu szkoły - wyzwania dla nauczyciela. Część V: Nauczyciel a transformacja społeczna. 1. O transformacji roli nauczyciela we wschodnioniemieckich krajach związkowych. 2. Pomiędzy dwoma światami. Nauczycielskie nastawienia wobec czasu edukacyjnej zmiany. 3. Retrospektywne spojrzenie nauczycieli z Niemiec wschodnich na "wychowanie socjalistyczne" w NRD. Obiektywno-hermeneutyczne rekonstrukcje przypadków radzenia sobie z przemianami światopoglądowymi w szkole. 4. Ernst Thallman - wzór polityczno-ideologicznego wychowania i kształcenia w NRD. Część VI: Nauczyciel w Europie. 1. Aspekty aktualnej reformy szkolnictwa w Hiszpanii i jej wpływ na nauczycieli. 2. Euronauczyciel - kształcenie i funkcjonowanie. 3. Znaczenie kształtowania świadomości europejskiej w indywidualnym planie nauczania saksońskich, polskich i czeskich nauczycieli - zarys projektu badawczego.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 37 (1 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 37 (1 egz.)
Book
In basket
ISBN: 83-7388-067-4
1. Sfera prywatna/sfera publiczna a zjawisko nieodpłatnej pracy kobiet, 2. Przyjęta strategia i metoda badań, 3. Kim są aktorzy życia domowego, 4. Z czym kojarzy się dom, 5. Empiryczna treść pojęcia "praca domowa", 6. Nieodpłatna praca kobiet jako atrybut ról kobiecych, 7. Czy rodzicielstwo jest częścią pracy domowej kobiet, 8. Opieka, odpowiedzialność i troska kobiet o innych istotą życia rodzinnego?
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 316 (1 egz.)
Book
In basket
Płeć / Harriet Bradley ; przeł. Ewa Chomicka. - Warszawa : Sic! Wydawnictwo, 2008. - 264, [1] s. ; 21 cm.
(Key Concepts)
ISBN: 978-83-60457-52-8
1. Co kryje się pod nazwą? Znaczenie i sposoby użycia kategorii płci, 2. Płeć i nowoczesność, 3. Upłciowienie światów: produkcja, 5. Upłciowienie światów: reprodukcja, 6. Upłciowienie światów: konsumpcja
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 316 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
ISBN: 83-7405-161-2
Część I: Płeć i rodzaj w kulturze współczesnej. 1. Rekonstrukcje kobiecości i męskości w kulturze współczesnej. Teoria i praktyka. 2. Indywidualizm, liberalna edukacja i paradoksy emancypacji kobiet. 3. "Kobiecość w klasie". Kształtowanie gender w perspektywie socjopedagogicznej. Część II: Płeć i rodzaj w szkole. 4. Warunki edukacji szkolnej dziewcząt i chłopców: różnice, ich przyczyny i skutki. 5. Nauczycielskie i uczniowskie przekazy socjalizacyjne związane z płcią. 6. Egzaminy zewnętrzne - czy mają płeć? Część III: Płeć i rodzaj a nauczyciele. 7. Schematy rodzaju (gender) w pracy pedagogicznej nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej. 8. Nauczycielskie koncepcje ról społecznych kobiety i mężczyzny - czynnik wzmacniający czy osłabiający szanse rozwojowe dziewcząt i chłopców 9. Nauczyciele wobec zachowań szkolnych uczniów i uczennic starszych klas szkoły podstawowej. 10. Getto nauczycielek - w pułapce stereotypu. Część IV: Płeć i rodzaj w podręcznikach. 11. Wizerunki dziewczynek i chłopców w podręcznikach do nauczania początkowego i do nauczania zintegrowanego. 12. Podwójny standard w edukacji. Kobiecość i męskość w podręcznikach szkolnych dla klas pierwszych. 14. Obrazy rzeczywistości konstruowane w podręcznikach szkolnych. 15. Czy płód jest mężczyzną - ukryte przekazy dotyczące płci w podręcznikach do biologii? 16. Balansowanie na "genderowej" linie. Nancy Drew jako model roli dla dorastających dziewczynek. Część V: Płeć i rodzaj w edukacji seksualnej. 17. Bezdroża szkolnej edukacji seksualnej. 18. Przygotowanie do życia w rodzinie. W poszukiwaniu przedmiotu o przejrzystej tożsamości. 19. Modele funkcjonowania kobiet i mężczyzn w podręcznikach wychowania do życia w rodzinie.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 37 (1 egz.)
Book
In basket
(Wykłady z pedagogiki / PWN Wydaw. Nauk.)
ISBN: 978-83-01-16500-0
Wprowadzenie: Pedagogiczne współrzędne wyjaśniania edukacji rodzajowej; 1. Kryteria analizy teorii wyjaśniających praktykę edukacji rodzajowej- metodologiczne podstawy badania; 2. Treściowe właściwości teorii; 3. Metaanaliza badań nad osiągnięciami szkolnymi i ustrojem rodzajowym szkół; 4. Teorie i rzeczywistość- diagnoza potencjału interpretacyjnego teorii; 5. Pedagogika rodzaju.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 37 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
ISBN: 83-87925-601-8
1. W poszukiwaniu istoty odpowiedzialności. Analiza współczesnej literatury filozoficznej 2. Problematyka odpowiedzialności w świetle psychologii 3. Odpowiedzialność zawodowa nauczyciela 4. Metodologiczne i organizacyjne założenia badań własnych 5. Poczucie odpowiedzialności zawodowej nauczycieli w świetle badań 6. Poczucie odpowiedzialności zawodowej nauczycieli w kontekście pełnionej przez nich roli społecznej w świetle badań
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 37 (1 egz.)
Book
In basket
ISBN: 83-7174-948-1
1. Społeczno-pedagogiczna problematyka roli społecznej 2. Główne orientacje badawcze nad rolą nauczyciela i ucznia 3. Metodologia i organizacja badań własnych 4. Psychospołeczne uwarunkowania pracy nauczycielskiej oraz roli ucznia 5. Wokół scenariusza roli 6. Wzory i wzorce osobowe nauczyciela i ucznia 7. Stosunki wychowawcze w klasie szkolnej 8. Wybrane wskaźniki efektywności roli nauczyciela i ucznia
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 37 (1 egz.)
E-book
In basket
ISBN: 978-83-7695-498-1
Przekazujemy do rąk Państwa kolejne opracowanie z zakresu prac naukowo-badawczych dotyczących rodziny i polityki rodzinnej. Skupia ono analizy, opinie i propozycje rozwiązań w różnych kontekstach naukowych oraz w aspekcie praktycznym. Przede wszystkim zaś Autorzy poszukują wzajemnych relacji pomiędzy różnymi sferami życia społecznego i ekonomicznego rodzin, polityki rodzinnej oraz gospodarki, skłaniając nierzadko do zmiany sposobu myślenia o rodzinie i polityce rodzinnej. Zasadniczo przedstawione tu rozważania wpisują się w dyskusję wokół tezy, że polityka rodzinna rozpatrywana winna być przede wszystkim jako swoiste inwestycje bądź innowacje społeczne, nie zaś głównie czy też wyłącznie w kategoriach kosztów bądź wydatków. Doświadczenia innych państw europejskich, m.in.: Szwecji, Danii, Finlandii, Francji, Wielkiej Brytanii czy Belgii, pokazują np., że wysokie wydatki socjalne, w tym na politykę rodzinną, nie muszą skutkować pogorszeniem sytuacji gospodarczej kraju, a nawet że utrzymywany dzięki temu stosunkowo wysoki poziom dzietności sprzyja wzrostowi gospodarczemu1. Inne państwa, jak Republika Czeska czy Norwegia, wskazują różne przykłady rozciągnięcia polityki rodzinnej na poprawę warunków starzenia rodzin czy też jakości życia osób starszych. Te i podobne aspekty stanowią ciekawy kontekst i egzemplifikację tez przyjętych w odrębnych opracowaniach niniejszego tomu. Ów tom otwiera natomiast artykuł, który dodatkowo wskazuje na konieczność dookreślenia podstawowych pojęć związanych z polityką rodzinną, te bowiem warunkują kierunek, zakres i rodzaje interwencji państwa oraz innych podmiotów w życie rodzin. Tematyka publikacji odzwierciedla zatem najbardziej aktualne dylematy dotyczące kierunków przemian i możliwości poprawy sytuacji polskich rodzin, potwierdzając tym samym – po raz kolejny – jej wieloaspektowość i różne zależności o charakterze społecznym, demograficznym, ekonomicznym czy też politycznym. Przedstawione tu, niekiedy zgoła odmienne, sposoby myślenia o rodzinie i polityce rodzinnej uświadamiają i uzasadniają potrzebę poszukiwania wciąż nowych, a nawet niekonwencjonalnych rozwiązań sprzyjających tak rodzinie, jak i społeczeństwu czy gospodarce. Redaktorzy opracowania serdecznie dziękują wszystkim Autorom artykułów, którzy poprzez ich złożenie poparli inicjatywę wydania cyklu publikacji poświęconych tematyce rodziny i polityki rodzinnej, a poprzez zamieszczone treści wyrazili swoje przekonanie o potrzebie dalszego rozwoju badań i działań w tym zakresie.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
Book
In basket
ISBN: 83-7383-106-1
Wprowadzenie; R.1 Kryzys czy zmiana - o kłopotach z opisem współczesnej rzeczywistości polskiej; R.2 Czym jest społeczeństwo?; R.3 Mechanizmy uspołecznienia; R.4 Przemiany więzi społecznych; R.5 Społeczeństwo jako proces; R.6 Przemiany rodziny; R.7 Przemiany pracy; R.8 Przemiany w sferze publicznej; R.9 W stronę społeczeństwa ponowoczesnego.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 316 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
ISBN: 83-88936-21-2
1. Sytuacja społeczna kobiet województwa śląskiego. 2. Kobiety w sytuacjach kryzysowych. 3. Przestępczość kobiet w województwie śląskim. 4. Udział kobiet we władzach publicznych i w procesie podejmowania decyzji - kobiety w polityce i administracji. 5. Organizacje pozarządowe w województwie śląskim. 6. Aktywność zawodowa kobiet w województwie śląskim. 7. Sytuacja zdrowotna kobiet w województwie śląskim. 8. System kształcenia w województwie śląskim. 9. Uczestnictwo kobiet w życiu kulturalnym na terenie województwa śląskiego. 10. Kobiety w mass mediach województwa śląskiego.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 316 (1 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 316 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
ISBN: 978-83-89518-52-1
Wytwarzanie różnic rodzajowych w socjalizacyjnej pracy szkoły-przegląd badań, Różnice w przebiegu karier szkolnych uczennic i uczniów-przegląd badań, Polskie badania pedagogiczne uwzględniające perspektywę rodzaju, Teoretyczne ramy badań własnych.Problematyka umiejscowienia społecznego w teorii społecznej Pierre'a Bourdieu, Logika pola szkolnego.Nauczycielskie obrazy szkolnego funkcjonowania uczennic i uczniów-konstrukcja przedmiotu badań, I. Logika pola szkolnego-podziały,struktury,dyspozycje, II. Nauczycielskie obrazy szkolnego funkcjonowania uczennic i uczniów-wytwarzanie kapitału rodzajowego, Mechanizmy wytwarzania kapitału rodzajowego w polu szkolnym-podsumowanie, Koedukacja-polityka oswajania różnic czy praktyka rówqnych szans?, Poza politykę tożsamości? Teoria społeczna Pierre'a Bourdieu w badaniu szkolnych uwarunkowań dominacji i opresji.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 37 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again