Argumentacja, myślenie, działanie jest pierwszym tomem nowej serii wydawniczej „Bibliotheca Philosophica”, która nawiązuje do tradycji wydawanego przez Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego czasopisma „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica”. W publikacji znajduje się siedem esejów poświęconych szeroko rozumianej teorii argumentacji. Czytelnik znajdzie wśród nich pogłębioną analizę argumentów oraz kontrargumentów (eseje 1–3), omówienie zagadnienia wykorzystania retoryki w nauce (esej 4), rozważania dotyczące perswazyjnej roli metafory w argumentacji (esej 5), wpływu manipulacji na myślenie (esej 6), a także manipulacji jako działania (esej 7). Autorzy tekstów są związani z Instytutem Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego. Książka może być przydatna dla osób interesujących się argumentacją, perswazją i manipulacją zarówno z punktu widzenia teorii, jak i praktyki.
Książka Krzysztofa Grzegorzewskiego „Homo rhetoricus” w telewizyjnym dziennikarstwie politycznym (programy z lat 2005-2007) jest poświęcona retoryce polityków i dziennikarzy w czasach czwartej Rzeczpospolitej - demaskuje sztuczki i chwyty słowne, jakimi posługuje się władza i opozycja w celu manipulowania społeczeństwem. Autor wprowadza czytelnika w świat telewizyjnego dziennikarstwa politycznego, który rządzi się swoimi prawami: wykorzystuje błyskotliwość dziennikarzy, spryt polityków, zapierającą dech w piersiach sensacyjną narrację, operuje erystycznymi pojedynkami i epatuje atrakcyjnością przekazu. Skupia uwagę na najlepszych w kraju publicystach telewizyjnych i najpopularniejszych politykach w latach 2005-2007 oraz najgłośniejszych aferach w rządzie Jarosława Kaczyńskiego. Czytelnik znajdzie odpowiedź na pytania: w jaki sposób wpłynąć na decyzje wyborcze widzów, jak odnieść sukces komercyjny, jak wygrać wybory i skutecznie pognębić politycznego przeciwnika.
1. Logika , dialektyka , filozofia i retoryka , 2. Argumentacja , mówca i jego audytorium , 3. Przesłanki argumentacji , 4. Wybór , obecność i prezentacja argumentów , 5. Znaczenie i interpretacja danych , 6.Techniki argumentacyjne , 7.Argumenty quasi - logiczne , 8. Argumenty oparte na strukturze rzeczywistości , 9. Argumentacja przez przykład . Ilustracje i wzór , 10. Analogia i metafora , 11. Rozszczepienie pojęć , 12. Rozległość argumentacji a siła argumentów , 13. Kolejność argumentów w mowie , 14. Imperium retoryczne
1. Perswazja - jak ją widzą, jak ją piszą, 2. Socjologiczne zaplecze języka perswazji publicznej, 3. Potoczne emocje w perswazji, 4. Perswazja językowa - prolegomena historyczne, 5. Perswazja w nauczaniu Kościoła katolickiego, 6. Perswazja w tekstach reklamowych - wprowadzenie do dyskusji, 7. Perswazja w tekstach reklamowych - spojrzenie językoznawcy, 8. Perswazja w tekstach reklamowych - spojrzenie psychologa, 9. Tekst i obraz w reklamie prasowej, 10. Perswazja w tekstach politycznych - wprowadzenie do dyskusji, 11. Perswazja w tekstach politycznych - spojrzenie politologa, 12. Perswazja w tekstach politycznych - spojrzenie socjologa, 13. Funkcja perswazyjna w polskiej poezji lat dziewięćdziesiątych, 14. Edukacyjna wartość perswazji, 15. Perswazja w słownikach, 16. Perswazja w języku prawnym i prawniczym
Wstęp; Wyjątkowe cechy książki; Szczególne cechy trzeciego wydania; Szczególne cechy każdego rozdziału; Podziękowania; Część I. Podstawy komunikacji. Rozdział 1. Wprowadzenie do komunikacji 1. Czym jest komunikacja?; 2. Modele komunikacji; 3. Założenia dotyczące komunikacji; 4. Znaczenie komunikacji; Rozdział 2. Model kompetencji komunikacyjnej 1. Czym jest kompetencja komunikacyjna?; 2. Składniki modelu kompetencji komunikacyjnej; 3. Procesualny model kompetencji komunikacyjnej; Rozdział 3. Percepcja, kultura i Ja 1. Czym jest spostrzeganie?; 2. Wpływ kultury na spostrzeganie; 3. Rozwijanie struktury Ja; 4. Ujawnianie Ja innym; 5. Sprostanie wyzwaniom dla spostrzegania. Rozdział 4. Kompetencja językowa 1. Czym jest język?’ 2. Funkcje języka; 3. Pokonywanie wyzwań dla kompetencji językowej. Rozdział 5. Kompetencje w komunikacji niewerbalnej 1. Czym jest komunikacja niewerbalna?; 2. Funkcje komunikacji niewerbalnej; 3. Typy przekazów niewerbalnych; 4. Sprostanie wyzwaniom dla komunikacji niewerbalnej. Rozdział 6. Kompetencje w słuchaniu 1. Czym jest słuchanie?; 2. Rodzaje słuchania; 3. Pokonywanie wyzwań dla kompetencji w słuchaniu. Część II. Komunikacja interpersonalna. Rozdział 7. Komunikacja interpersonalna: wiedza 1. Czym jest komunikacja interpersonalna?; 2. Wiedza deklaratywna a komunikacja interpersonalna; 3. Pokonywanie trudności w relacjach interpersonalnych. Rozdział 8. Komunikacja interpersonalna: umiejętności 1. Istota umiejętności interpersonalnych; 2. Pokonywanie trudności związanych z umiejętnościami komunikacji interpersonalnej. Część III. Komunikacja w małej grupie i przywództwo. Rozdział 9. Małe grupy i podejmowanie decyzji. Wiedza i umiejętności 1. Czym jest mała grupa?; 2. Podejmowanie decyzji przez grupę; 3. Umiejętności zadaniowe w procesie decyzyjnym; 4. Przezwyciężanie trudności związanych z podejmowaniem decyzji. Rozdział 10. Przywództwo w małych grupach. Wiedza i umiejętności 1. Co to jest przywództwo?; 2. Radzenie sobie z trudnościami związanymi z kompetentnym przywództwem. Część IV. Wystąpienia publiczne. Rozdział 11. Przygotowanie wystąpienia publicznego. Rozwijanie wiedzy 1. Retoryka i historia wystąpień publicznych; 2. Czym jest wystąpienie publiczne?; 3. Analiza publiczności i sytuacji; 4. Wybór i zawężenie tematu; 5. Określenie celu i sformułowania tezy wystąpienia; 6. Zebranie materiałów pomocniczych; 7. Organizacja i przygotowanie planu wystąpienia. Rozdział 12. Prezentacja wystąpienia. Rozwijanie umiejętności 1. Kompetentna i wiarygodna prezentacja; 2. Użycie słów; 3. Użycie głosu; 4. Poprawne i właściwe mówienie; 5. Komunikacja niewerbalna w wystąpieniach publicznych; 6. Zastosowanie pomocy wizualnych; 7. Przezwyciężanie trudności związanych z kompetentnym prezentowaniem wystąpień publicznych. Rozdział 13. Wystąpienia informacyjne 1. Zrozumienie istoty wystąpień informacyjnych; 2. Organizacja i przygotowanie planu wystąpienia informacyjnego; 3. Materiały pomocnicze w wystąpieniu informacyjnym; 4. Etyka a wystąpienia informacyjne; 5. Radzenie sobie z trudnościami dotyczącymi wystąpień informacyjnych. Rozdział 14. Wystąpienia perswazyjne 1. Zrozumienie istoty wystąpień perswazyjnych; 2. Organizacja i przygotowanie planu wystąpienia perswazyjnych; 3. Wzmocnienie perswazyjności argumentacji; 4. Wystąpienia perswazyjne a etyka; 5. Radzenie sobie z wyzwaniami dla wystąpień perswazyjnych. Część V. Komunikacja XXI wieku Rozdział 15. Komunikacja masowa i konwergencja mediów 1. Media i komunikacja masowa: od modelu jeden-do-jednego do modelu jeden-do-wielu; 2. Konwergencja mediów: od modelu jeden-do-wielu do modelu jeden-do-kogokolwiek; 3. Kompetencje w zakresie komunikacji za pośrednictwem komputera; 4. Przezwyciężanie trudności w komunikowaniu się za pośrednictwem komputera. Słowniczek; Indeks nazwisk; Indeks rzeczowy.
Wstęp; Cz. I podstawy komunikacji: 1. Wprowadzenie do komunikacji, 2. Model kompetencji komunikacyjnej, 3. Spostrzeganie, 4. Język, 5. Komunikacja niewerbalna, 6. Słuchanie, 7. Kompetencja w komunikacji internetowej, Cz.II Komunikacja interpersonalna: 8. Wprowadzenie do komunikacji interpersonalnej, 9. Związki międzyludzkie a wiedza, 10. Związki międzyludzkie a umiejętności. Cz. III Komunikacja w małej grupie, 11. Komunikacja w małej grupie a motywacja, 12. Podejmowanie decyzji, 13. Przywództwo, czyli zarządzanie relacjami w grupie. Cz. IV przemawianie publiczne, 14. Wprowadzenie do przemawiania publicznego, 15. Przygotowanie wystąpienia publicznego, 16. Prezentacja wystąpienia, 17. Wystąpienia informacyjne, 18. Wystąpienia perswazyjne. Dodatek: Kompetentne prowadzenie wywiadów.
R. 1 Zagadnienia wstępne; R. 2 Znak, język, kategorie syntaktyczne; R. 3 Nazwa, podziały nazw i stosunki zakresowe; R. 4 Definicje; R. 5 Rachunek zdań; R. 6 Elementy rachunku predykatów; R. 7 Teoria nazw; R. 8 Elementy teorii relacji; R. 9 Uzasadnienie twierdzeń; R. 10 Przekazywanie myśli; R. 11 Wypowiedzi oceniające, normatywne i modalne; R. 12 Logika w procesie tworzenia i stosowania prawa; R. 13 Logika w wykładni prawa i wnioskowania prawnicze; Aneks. Zbiór pytań kontrolnych.
R.I O mediacji; 1. Konflikty, 2. Mediacja, 3. Mediator. R.II O przekonywaniu; 1. Wstęp do części drugiej, 2. O retoryce-sztuce przekonywania, 3. Rodzaje wypowiedzi perswazyjnych, 4. Strategie perswazji, 5. Czynniki skupienia uwagi w wystąpieniach perswazyjnych, 6. Techniki przekonywania, 7. Metaprogramy-jak ludzie podejmują decyzje. Załącznik 1 Projekt zmian w KC i KPC dotyczący mediacji gospodarczej wraz z uzasadnieniem (stan prawny na 3.12.2003 r.). Załącznik 2 Zielona Księga Komisji Europejskiej o alternatywnych metodach rozwiązywania sporów cywilno-i handlowoprawnych
1. Przeciw esencjalizacji kultury. O języku antropologicznym, 2. Język akademicki, 3. Ciężar piórka, czyli lżejsze refleksje o reklamie, 4. Hermeneutyka językowej manipulacji, 5. Płaca jako cena równowagi na rynku pracy w świetle rozwoju poglądów (i języka) w teorii ekonomii, 6. W stronę mediacyjnej koncepcji konsumpcji, 7. Język - komunikacja interpersonalna - zarządzanie, 8. Reductio retoryki a hermeneutyka, 9. Język prawa i jego znaczenie dla współczesnego człoweika, 10. Polityczna endialność, 11. Język teologii: słowo i doświadczenie, 12. Plotki o gender. O kilku strategiach dyskursu feministycznego, 13. Kolokwialny klasycyzm. Kilka uwag o języku najnowszej poezji polskiej, 14. Filozofia i marketing - małżeństwo z rozsądku czy mezalians?, 15. Postmodernizm kontra marketing, czyliz powrotem do Rzeczy, 16. Korporacje i marki - czy świat może bez nich istnieć?, 17. Jak (nie) czytać No Logo?
Cz.I Narzędzia: Tekst, jego jednostki i ich części; Części mowy; Sposoby wyrażania składników; Zróżnicowanie słownictwa; Mniej i więcej niż wyraz; Zróżnicowanie języków; W jakim słowniku czego szukać? Cz.II Działanie: Zanim zaczniesz pisać; ...żeby nas czytano; ...żeby nas rozumiano; ...żeby był poprawny; ...żeby przekonać; Informacja - publicystyka - reportaż; Obraz i słowo; Zanim oddasz tekst.
Część pierwsza pracy rozpada się na trzy rozdziały, z których pierwszy omawia kategorię stosowności w tradycji teorii retoryki, rozdział drugi – problem opozycji stosowne/niestosowne w mediach, rozdział trzeci – stosowność w medialnym życiu publicznym. Jednocześnie cała część pierwsza może być uznana za rozumowany stan badań zagadnienia. Jest to godne pochwały, bowiem połączenie – perfekcyjne – dwóch elementów, klasycznego stanu badań wraz z próbą opisania aktualnej sytuacji (…) świadczy o dwóch faktach. Po pierwsze – o dobrym opanowaniu warsztatów, zarówno w zakresie filologii (tu: retoryki), jak i wiedzy o mediach; po drugie – o umiejętności zreferowania złożonych zagadnień w sposób trafny, jasny i zwięzły. Część druga pracy to analiza pięciu przykładów na stosowność/niestosowność w sztuce dziennikarskiej. (…) badaczka słusznie zwraca uwagę, iż w klasycznej teorii retoryki zasada stosowności otrzymała zarówno teoretyczne, jak i praktyczne wskazówki co do posługiwania się nią. Postulat przywrócenia jej w dzisiejszej praktyce medialnej, jaki stawia badaczka, nie jest „moralizowaniem”, ale wynikiem obserwacji analitycznej konkretnych „zachowań dziennikarskich”. Fragment recenzji prof. dr. hab. Jakuba Z. Lichańskiego
1. Siedem kanonów stylu komunikatywnego , czyli jak pisać , by nas czytano chętnie i powszechnie : Jasność stylu ; Prostota stylu ; Zwięzłość stylu; Dynamiczność stylu ; Konkretność stylu ; Konstrukcyjność stylu ; Stosowność stylu ; Oprawa edytorska tekstu ; 2. ABC stylistyki: Estetyka wypowiedzi ; Etyka komunikacji językowej ; Formy wypowiedzi ; Gatunki mowy ; Kompozycja tekstu ; Leksykalne środki stylistyczne ; Odmiana mówiona języka ; Składniowe środki stylistyczne ; Słownictwo o ograniczonym zasięgu ; Spójność tekstu ; Styl ; Styl informacyjno - publicystyczny ; Styl naukowy ; Styl potoczny ; Styl religijny ; Styl urzędowy ; Stylizacja ; 3. ABC dobrego rozmówcy : Argumentacja ; Części wystąpienia ; Czynności przygotowawcze ; Dykcja ; Dyskusja ; Erystyka ; Etos mówcy ; Figury myśli ; Figury słowne ; Funkcje wypowiedzi ; Kodeks dobrego mówcy ; Kompozycja wystąpienia ; Konspekt ; Maksymy konwersacyjne ; Manipulacja językowa ; Mnemotechniki ; Mowa ; Mówca' Narracja jako część wystąpienia ; Okres retoryczny ; Pamięciowe opanowanie tekstu ; Perswazja ; Początek mowy ; Prezentacja ; Przygotowanie wystąpienia ; Publiczność ; Relacjonowanie i opiniowanie faktów ; Retoryka spójność tekstu ; Stereotyp językowy ; Styl przemówienia ; Środki audiowizualne ; Środki stylistyczna ; Trema ; Tropy ; Tytuł ; Umiejętności mówcy ; Wiedza mówcy ; Zakończenie mowy