(Prace Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza / Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Biblioteczka Poznańskich Studiów Polonistycznych Serii Językoznawczej / Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza ; Nr 27)
1. Specyfika reportażu prasowego dla młodzieży. 2. Akty mowy w reportażu prasowym. 3. Reportaż prasowy w świetle maksym konwersacyjnych Grice'a. 4. Mechanizmy perswazyjne w reportażu. 5. Reportaż w prasie dla młodzieży w kontekście kulturowym.
1. Rola wielkich indywidualności w narodzinach i rozwoju polskiego reportażu, 2. Melchior Wańkowicz - mistrz polskiego reportażu - na tle współczesnych autorów dwudziestolecia międzywojennego, 3. Aleksandra Janty-Połczyńskiego reporterskie odkrywanie świata, 4 . Problemy intermedialności reportażu międzywojennego, 5. Retoryczność reportaży międzywojnia na wybranych przykładach, 6. Praesents historicus jako figura reportażu, 7. Reportaż i literacka proza dwudziestolecia, 8. Reportażowość Prowincji Jerzego Pietrkiewicza, 9. O literackości reportażu, 10. Fabularyzacja narracji w międzywojennym reportażu podróżniczym, 11. O reportażu radiowym, 12. Po świecie między wojnami - o reportażach podróżniczych Ferdynanda Goetla, 13. Między literaturą a dziennikarstwem - reportaże podróżnicze Ferdynanda Goetla, 14. Reportaże podróżnicze Zbigniewa Uniłowskiego - dylematy i paradoksy, 15. Niemcy w reportażu polskim lat 1932-1933, 16. Wobec Rosji sowieckiej. Obraz społeczenstwa totalitarnego w reportażach Stanisława Mackiewicza i Melchiora Wańkowicza, 17." Entuzjazm jest uczuciem bardzo męczącym" Moja podróż do Rosji Antoniego Słonimskiego, 18. Antoniego Słonimskiego podróż po Rosji, 19. Reportaż dwudziestolecia międzywojennego w Rosji sowieckiej w rodzimych opracowaniach krytycznoliterackich, 20. Polski reportaż o Stanach Zjednoczonych w dwudziestoleciu międzywojennym, 21. Perswazyjność i propaganda w polskich reportażach z wojny domowej w Hiszpanii 1936-1939, 22. Emigracja polska w Brazylii w reportażu dwudziestolecia międzywojennego, 23." Opracowanie doznanych przyjemności" Śródziemnomorskie peregrynacje Jana Parandowskiego, 24. Karen Bixen reportaż ze wspomnień - o Pożegnaniu z Afryką kobiety, która chce zrozumieć, 25. Reportaż Stefana Żeromskiego Na probostwie w Wyszkowie - po latach, 26. Wokół plebiscytowego reportażu Stefana Żeromskiego, 27. Prusy Wschodnie w reportażach dwudziestolecia międzywojennego (Jędrzej Gietrych, Melchior Wańskowicz), 28. Rola prasy regionalnej w kształtowaniu reportażu w dwudziestoleciu międzywojennym na przykładzie Kielecczyzny, 29. Reportaż w "Bluszczu" w okresie dwudziestolecia międzywojennego, 30. Reportaż sądowy w tygodniku "Tajny Detektyw", 31. Estetyka słowa w twórczości reportażowej Ireny Krzywickiej (na przykładzie zbioru reportaży Sąd idzie)
Niechaj Czytelników nie zaskoczy wielość tematów, problemów i stanowisk badawczych zaprezentowanych w publikacji. Autorzy podjęli bowiem nie lada wyzwanie – podążania tropami, jakie na swej wieloletniej drodze naukowej pozostawiła Profesor Barbara Bogołębska. Retoryka, dziennikarstwo, stylistyka, literaturoznawstwo, media, genologia, perswazja – to najważniejsze z nich. Tom dedykowany Pani Profesor jest okazją do spotkania z praktycznym zastosowaniem różnych podejść metodologicznych, warsztatem dziennikarskim oraz refleksjami nad procesem twórczym. Mamy nadzieję, że dla badaczy szeroko rozumianej komunikacji medialnej, praktyków, a także studentów kierunków humanistycznych stanie się on inspiracją do samodzielnych, wielodyscyplinarnych studiów prowadzących do lepszego rozumienia zjawisk, których jesteśmy świadkami i uczestnikami. Redaktorki
Niechaj Czytelników nie zaskoczy wielość tematów, problemów i stanowisk badawczych zaprezentowanych w publikacji. Autorzy podjęli bowiem nie lada wyzwanie – podążania tropami, jakie na swej wieloletniej drodze naukowej pozostawiła Profesor Barbara Bogołębska. Retoryka, dziennikarstwo, stylistyka, literaturoznawstwo, media, genologia, perswazja – to najważniejsze z nich. Tom dedykowany Pani Profesor jest okazją do spotkania z praktycznym zastosowaniem różnych podejść metodologicznych, warsztatem dziennikarskim oraz refleksjami nad procesem twórczym. Mamy nadzieję, że dla badaczy szeroko rozumianej komunikacji medialnej, praktyków, a także studentów kierunków humanistycznych stanie się on inspiracją do samodzielnych, wielodyscyplinarnych studiów prowadzących do lepszego rozumienia zjawisk, których jesteśmy świadkami i uczestnikami.