1. Argumenty za budowaniem wizerunku pracodawcy z wyboru z perspektywy wyniku finansowego firmy 2. Jak korzystać z tej książki 3. Konsekwencja w działaniu: jak postępować, by czyny były zgodne z deklaracjami 4. Przywództwo 5. Komunikacja jako sposób na zaangażowanie współpracowników 6. Zarządzanie jako życiodajna siła kultury nadzwyczajnej firmy 7. Rekrutacja pod kątem postaw i wprowadzanie do organizacji 8. Przyjmowanie odpowiedzialności 9. Budowanie poczucia przynależności 10. Służba 360 stopni 11. Skuteczne przekonywanie: skłanianie ludzi do zaangażowania się w życie organizacji 12. Indeks
Podziękowania; Wstęp; Dlaczego liderom powinno zależeć na udoskonaleniu myślenia? Część pierwsza. Najnowsze odkrycia dotyczące mózgu, które zmieniają naszą dotychczasową wiedzę: Mózg to maszyna tworząca połączenia; Gdy przyjrzeć się z bliska, nie ma dwóch podobnych do siebie mózgów; Mózg automatyzuje wszystko, co się da; Zautomatyzowanie mózgu oznacza automatyczną percepcję; Rozmontowanie już istniejącego okablowania mózgu jest praktycznie niemożliwe; Stworzenie nowego okablowania nie jest trudne; Podsumowanie wyników najnowszych badań dotyczących mózgu. Część druga. Sześć kroków do transformacji efektywności: Sześć kroków w zarysie; Krok pierwszy: Myśl o myśleniu; Pozwól pracownikom myśleć; Skoncentruj się na rozwiązaniach; Pamiętaj o gimnastyce; Akcentuj pozytywy; Najpierw proces, potem treść; Krok drugi: Nasłuchuj potencjału; Nowy sposób słuchania; Klarowność dystansu. Krok trzeci: Mów z intencją; Wyrażaj się zwięźle; Trzymaj się konkretów; Mów szczodrze; Słowo komentarza odnośnie do komunikacji elektronicznej. Krok czwarty: Taniec ku olśnieniu; Cztery twarze ku olśnieniu; Taniec olśnienia; Przyzwolenie; Umiejscowienie; Stawianie pytań; Przyzwolenie, umiejscowienie i stawianie pytań ukierunkowanych na myślenie stosowane łącznie; Klaryfikacja; Wszystkie kroki tańca olśnienia. Krok piąty: ROZPAL nowe myślenie; Rzeczywistość obecna; Zbadaj posiadanie alternatywy; Ludzie i ich energia; Wszystkie fazy techniki ROZPAL. Krok szósty: Śledzenie postępów; „Co?”; Emocje; Zachęta; Uczenie się; Implikacje; Cel; Podsumowanie sześciu kroków. Część trzecia. Sześć kroków w praktyce: Sześć kroków jako pomoc w rozwiązywaniu problemów; Sześć kroków jako pomoc w podejmowaniu decyzji; Wykorzystywanie sześciu kroków w udzielaniu informacji zwrotnej; Wykorzystanie sześciu kroków w zarządzaniu zespołem; Sześć kroków o pomoc w relacjach z dziećmi; Sześć kroków jako pomoc w zarządzaniu cała organizacją; Na zakończenie; Glosariusz; Polecana literatura; Przypisy; O Autorze; Indeks.
Wprowadzenie; Rozdział 1. Zaufanie 1.1. Pojęcie zaufania 1.2. Typologia zaufania 1.3. Kształtowanie się zaufania 1.4. Znaczenie zaufania w organizacjach 1.5. Zarządzanie zaufaniem i kultura zaufania Rozdział 2. Przywództwo 2.1. Pojęcie przywództwa 2.2. Typologia i paradygmaty przywództwa 2.3. Modele przywództwa i czynniki determinujące jego styl 2.4. Znaczenie przywództwa w rozwoju i doskonaleniu organizacji 2.5. Znaczenie przywództwa w rozwoju człowieka Rozdział 3. Innowacyjność i kreatywność 3.1. Pojęcie innowacyjności, kreatywności i postaw z nimi związanych 3.2. Typologia innowacji i kreatywności 3.3. Czynniki wpływające na innowacyjność, kreatywność 3.4. Bariery kreatywności i innowacyjności 3.5. Znaczenie innowacji w rozwoju człowieka i organizacji Rozdział 4. Praca zespołowa 4.1. Pojęcie zespołu oraz pracy zespołowej 4.2. Podstawowe typologie zespołów 4.3. Role w zespole 4.4. Organizacja pracy zespołowej 4.5. Praca zespołowa a efektywność 4.6. Pozytywne oraz negatywne aspekty związane z koncepcją pracy zespołowej 4.7. Znaczenie komunikacji w kontekście pracy zespołowej 4.8. Powołanie zespołu w sytuacji reklamacji klienta - studium przypadku Rozdział 5. Zaangażowanie w pracę 5.1. Pojęcie zaangażowania w pracę 5.2. Typologia form zaangażowania 5.3. Czynniki determinujące zaangażowanie w pracę i cechy zaangażowanego pracownika 5.4. Badanie zaangażowania pracowników 5.5. Zarządzanie przez zaangażowanie 5.6. Znaczenie zaangażowania pracowników w rozwoju organizacji 5.7. Znaczenie zaangażowania w pracę w rozwoju człowieka i jego samorealizacji Rozdział 6. Satysfakcja z pracy 6.1. Satysfakcja pracownika 6.2. Modele satysfakcji pracownika 6.3. Czynniki wpływające na satysfakcję pracownika 6.4. Satysfakcja jako ważny element budujący lojalność pracownika 6.5. Satysfakcja z pracy jako czynnik wpływający na proces i jakość pracy 6.6. Satysfakcja z pracy a jakość życia Rozdział 7. Kultura organizacyjna jako element wspierający człowieka w organizacji 7.1. Kultura w organizacji 7.2. Klasyfikacja kultur organizacyjnych 7.3. Elementy składowe kultury organizacyjnej 7.4. Funkcje kultury organizacyjnej 7.5. Krytyczne podejście do kultury organizacyjnej; Literatura; Podsumowanie.
Cz.I: Decyzje finansowe; Zdolności i metody przywódcze; Produkcja i działalność operacyjna; Decyzje marketingowe; Organizacja i zarządzanie zasobami ludzkimi, Rozwój produktu i innowacja; Decyzje związane z zarządzaniem sprzedażą; Decyzje planowania strategicznego; Decyzje o charakterze ogólnym.
Wstęp; Rozdział I. Przywództwo w kształtowaniu efektywności organizacyjnej jednostek ochrony zdrowia 1.1. W kierunku innowacyjnego przywództwa 1.2. Efektywność jednostek ochrony zdrowia 1.3. Przywództwo a efektywność jednostek ochrony zdrowia Rozdział II. Innowacyjne przywództwo jako czynnik kształtujący innowacyjność jednostek ochrony zdrowia 2.1. Innowacyjność jednostek ochrony zdrowia 2.2. Innowacyjność a efektywność organizacyjna 2.3. Związki pomiędzy przywództwem a innowacyjnością jednostek ochrony zdrowia 2.4. Dynamiczne zdolności menedżerskie w kreowaniu innowacyjnego stylu przywództwa 2.5. Organizacyjne uczenie się w jednostkach ochrony zdrowia 2.6. Zarządzanie wiedzą w jednostkach ochrony zdrowia 2.7. Organizacyjne uczenie się i zarządzanie wiedzą jako mediatory w relacji pomiędzy innowacyjnym przywództwem a innowacyjnością jednostek ochrony zdrowia 2.8. Moderująca rola otoczenia zadaniowego w relacji pomiędzy innowacyjnym przywództwem a efektywnością jednostek ochrony zdrowia Rozdział III. Metodyka badań empirycznych 3.1. Uzasadnienie podjęcia badań i cele badawcze 3.2. Model badawczy i hipotezy badawcze 3.3. Metodyka badań i próba badawcza 3.4. Zastosowane narzędzia pomiaru zmiennych 3.5. Zmienne kontrolne Rozdział IV. Charakterystyka badanych jednostek 4.1. Ocena poziomu innowacyjnego przywództwa 4.2. Stopień dynamicznych zdolności menedżerskich 4.3. Skala organizacyjnego uczenia się 4.4. Poziom zarządzania wiedzą 4.5. Stan innowacyjności jednostek ochrony zdrowia 4.6. Dynamizm i wrogość otoczenia badanych jednostek 4.7. Ocena efektywności organizacyjnej 4.8. Wprowadzenie do rozpoznania związków pomiędzy innowacyjnym przywództwem a efektywnością organizacyjną jednostek ochrony zdrowia Rozdział V. Innowacyjne przywództwo a efektywność organizacyjna jednostek ochrony zdrowia 5.1. Związek pomiędzy innowacyjnym przywództwem a efektywnością organizacyjną jednostek ochrony zdrowia 5.2. Dynamiczne zdolności menedżerskie a innowacyjne przywództwo w jednostkach ochrony zdrowia 5.3. Innowacyjność jednostek ochrony zdrowia a efektywność organizacyjna jednostek ochrony zdrowia 5.4. Mediująca rola organizacyjnego uczenia się 5.5. Mediująca rola zarządzania wiedzą 5.6. Moderujące efekty otoczenia zadaniowego 5.7. Wyniki weryfikacji hipotez; Zakończenie; Implikacje teoretyczne; Implikacje praktyczne; Ograniczenia badań oraz ich przyszłe kierunki; Bibliografia; Spis rysunków; Spis tabel; Załącznik.
1. Edukacja menedżerska - kreatywny aspekt kształcenia przywódcy, 2. Kształcenie dla innowacyjności w dydaktyce, 3. Tworzenie nowej wiedzy i innowacji w organizacyjnych warunkach, 4. Dokonywanie skojarzeń źródłem pomysłów w reklamie oraz nowości produktowych, 5. Analiza morfologiczna czyli trysocjacyjne ujęcie odkrycia, 6. Wykorzystywanie umysłowych transformacji w tworzeniu nowych produktów i usług, 7. Antologie i metafory źródłem nowego produktu widzenia na rozpatrywany problem, 8. Sonety oraz myślenie krytyczne w ocenie tworzenia sonetów, 9. Pomysły na logo firmy oraz myślenie krytyczne w ocenie loga firm istniejących, 10. Definiowanie problemów, 11. Rozwiązywanie problemów - sesja "burzomózgowa" i jej wyniki, 12. Rozwiązywanie rzeczywistych problemów przez studentów, 13. Twórczość w praktyce - -pomysły na nowe i rozszerzone usługi w przewozach pasażerskich, 14. Skojarzenia i cechy dobrej organizacji źródłem sloganów reklamowych, 15. Analiza morfologiczna w projektowaniu systemów zarządzania jakością, 16. Myślenie przez analogie, 17. Myślenie krytyczne w ocenie informacji
1. Symbol- wprowadzenie; 2. Wizyta pani prezes; 3. Osiąganie sukcesów; 4. Inne myślenie o przywództwie; 5. Jednych z włosem, a innych pod włos; 6. Styl przywództwa- postrzeganie przez innych; 7. Elastyczność stylu przywództwa; 8. Cztery podstawowe style przywództwa; 9. Nie ma najlepszego stylu przywództwa; 10. Zastanów się co robisz; 11. Elastyczność- podsumowanie; 12. Cztery podstawowe style przywództwa- podsumowanie; 13. Diagnozowanie poziomu rozwoju; 14. Dopasowywanie stylu przywództwa do poziomu rozwoju; 15. przywództwo sytuacyjne a jednominutowe zarządzanie; 16. Raz z włosem, a raz pod włos; 17. Rozwijanie kompetencji i zaangażowania; 18. Radzenie sobie ze słabym i wynikami; 19. Jednominutowe zarządzanie i przywództwo sytuacyjne- podsumowanie; 20. Mów, co robisz; 21. Umowa w sprawie stylu przywództwa; 22. Pozytywne założenia dotyczące ludzi; 23. Stawanie się przywódcom sytuacyjnym.
Przedmowa; Część I: Kierowanie i kierownicy, Ewolucja teorii organizacji i zarządzania; Część II ZARZĄDZANIE W XXI wieku: Środowisko organizacji i środowisko naturalne, Odpowiedzialność społeczna i etyka, Globalizacja a zarządzanie, Tworzenie i przekształcanie organizacji, Kultura i wielokulturowość, Jakość; Część III: PLANOWANIE: Podejmowanie decyzji, Planowanie i zarządzanie strategiczne, Wdrażanie strategii, Część IV: ORGANIZOWANIE: Projektowanie organizacji i jej struktura, Władza i autorytet, Gospodarowanie zasobami ludzkimi, Kierowanie zmianami organizacyjnymi i innowacją; Część V: PRZEWODZENIE: Motywacja, Przywództwo, Zespoły i praca zespołowa, Komunikacja i negocjowanie; Część VI: KONTROLOWANIE: Skuteczna kontrola, Kierowanie operacjami, Systemy informacyjne.
Przedmowa; Część I: Kierowanie i kierownicy, Ewolucja teorii organizacji i zarządzania; Część II ZARZĄDZANIE W XXI wieku: Środowisko organizacji i środowisko naturalne, Odpowiedzialność społeczna i etyka, Globalizacja a zarządzanie, Tworzenie i przekształcanie organizacji, Kultura i wielokulturowość, Jakość; Część III: PLANOWANIE: Podejmowanie decyzji, Planowanie i zarządzanie strategiczne, Wdrażanie strategii, Część IV: ORGANIZOWANIE: Projektowanie organizacji i jej struktura, Władza i autorytet, Gospodarowanie zasobami ludzkimi, Kierowanie zmianami organizacyjnymi i innowacją; Część V: PRZEWODZENIE: Motywacja, Przywództwo, Zespoły i praca zespołowa, Komunikacja i negocjowanie; Część VI: KONTROLOWANIE: Skuteczna kontrola, Kierowanie operacjami, Systemy informacyjne.
Zawiera: R. 1 Kierowanie: Kierowanie jako funkcja zarządzania; Proces zarządzania; style i techniki kierowania; R. 2 Menedżerowie w procesie zarządzania: Rola menedżera w organizacji; Funkcje kierownicze; Umiejętności menedżera; Kompetencje menedżera; R. 3 Najlepsze wzorce zarządzania: Analiza największych trudności w kierowaniu ludźmi; Najlepsze praktyki w zakresie rozwiązywania problemów w zarządzaniu ludźmi; Zbiór kompetencji menedżera niezbędnych w procesie zarządzania ludźmi; Podsumowanie.
1.Grupa - zespół pracowniczy, 2.Kierownik jako wyróżniony członek zespołu pracowniczego, 3.Nowe wyzwania wobec kierowania zespołem pracowniczym, 4.Zwiększanie efektywności kierowania zespołem pracowniczym
Zawiera: 1. Podmioty zarządzające, ich role i kompetencje: 1.1. Podmioty zarządzające w organizacji i ich zróżnicowanie; 1.2. Funkcje zarządzania; 1.3. Role organizacyjne zarządzających; 1.4. Różne rozumienia kompetencji; 1.5. Klasyfikacje kompetencji zarządzających. 2. Przedsiębiorstwo społecznie odpowiedzialne: 2.1. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, interesariusze, zrównoważony rozwój; 2.2. Ewolucja pojęć i praktyk w zakresie CSR i zrównoważonego rozwoju; 2.3. Przesłanki za upowszechnieniem idei przedsiębiorstw społecznie odpowiedzialnych; 2.4. Korzyści przedsiębiorstw ze stosowania koncepcji CSR; 2.5. Charakterystyka przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialnego i zrównoważonego; 2.6. Postawy zarządzających wobec CSR. 3. Kompetencje menadżerów a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa: 3.1. Modele kompetencji menadżerów w kontekście CSR i zrównoważonego rozwoju; 3.2. Przegląd literatury; 3.3. Zależności między wybranymi cechami zarządzających a CSR: 3.3.1. Wiek, staż i perspektywy rozwoju kariery; 3.3.2. Wykształcenie prezesa; 3.3.3. Doświadczenia prezesa; 3.3.4. Osobowość – wybrane cechy (narcyzm, pycha, pokora); 3.3.5. Wartości menadżerów; 3.3.6. Motywacje menadżera; 3.4. Prezes jako przywódca. Kompetencje przywódcy w kontekście CSR i zrównoważonego rozwoju: 3.4.1. Przywódca transformacyjny i transakcyjny; 3.4.2. Przywódca etyczny; 3.4.3. Przywódca odpowiedzialny; 3.4.4. Przywódca służebny; 3.4.5. Przywódca zrównoważony (sustainable leadership); 3.4.6. Kompetencje w zakresie zarządzania strategicznego; 3.4.7. Kompetencje w zakresie współpracy i doboru menadżerów; 3.4.8. Troska o rozwój następców; 3.5. Wielu interesariuszy – wiele kompetencji zarządzających. 4. Kompetencje menadżerów i CSR – wyniki badań ilościowych: 4.1. Założenia badawcze; 4.2. Charakterystyka próby badawczej; 4.3. Wyniki badań ankietowych; 4.4. Wnioski i konkluzje. 5. Studia przypadków: 5.1. Założenia badawcze; 5.2. Przywództwo społecznie odpowiedzialne w firmie Ochnik SA. Studium przypadku: 5.2.1. Charakterystyka przedsiębiorstwa; 5.2.2. Społeczna odpowiedzialność w przedsiębiorstwie i działania prezesa; 5.2.3. Kompetencje prezesa. Wnioski końcowe; 5.3. Przywództwo społecznie odpowiedzialne w hucie ArcelorMittal Warszawa. Studium przypadku: 5.3.1. Charakterystyka przedsiębiorstwa; 5.3.2. Działania zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa; 5.3.3. Kompetencje prezesa. Wnioski końcowe; 5.4. Analiza przekrojowa studiów przypadków; 5.5. Wnioski i konkluzje.
Cz. I Wejście. Kontekst wewnętrzny i zewnętrzny: 1. Środowisko społeczno-polityczne: Zaufanie podstawą relacji społecznych, Normy etyczne a normy sprawnościowe w zarządzaniu, biznesie i gospodarce, Ewolucja państwa opiekuńczego, Sprawiedliwość społeczna w Polsce lat dziewięćdziesiątych. O kontekście problematyki i realizacji zasady równości szans, Stosunki pracy w Polsce: od społecznego partnerstwa do oświeconego paternalizmu, 2. Środowisko ekonomiczno-konkurencyjne: Jaki kapitalizm? Modelowe trendy i kierunki polityki, Modelowe trendy i kierunki polityki kapitalizmu. Cz. II Transformacja: 1. Menedżer: Fenomen przywództwa, Przywództwo: między Scyllą potrzeb a Charybdą możliwości, Błogosławiony zmierzch przywództwa, Kultura menedżerska, 2. Decyzje: Konsulting menedżerski dla przyszłości, Konsulting menedżerski dla przyszłości: przemysł i tworzenie wiedzy, Społeczno-kulturowe uwarunkowania eksternalizacji funkcji organizacyjnych, Przedsiębiorczość intelektualna, Możliwości rozwoju przedsiębiorczości intelektualnej w Polsce, Ewolucja myślenia o strategii organizacyjnej, Sens i nonsens w wypowiedziach na temat ryzyka. Cz. III Aplikacje: Nadzór korporacyjny - perspektywy badawcze, Transformacja administracji publicznej (1990-1999) w świetle teorii organizacji i zarządzania
1. Zrozumieć kulturę, 2. Kultura przedsiębiorstwa, 3. Przywództwo w organizacji a kultura narodowa, 4. Kultura arabska, 6.Kultura chińska, 7. Kultura japońska, 8. Kultura skandynawska, 9. Analiza porównawcza i interpretacja, 10. Lider biznesu zorientowany na kulturę
1. Kultura organizacyjna - istota zjawiska, 2. Kultura organizacyjna w zarządzaniu strategicznym, 3. Polityka personalna w systemie organizacji, 4. Komunikacja wewnątrz firmy, 5. Przywództwo, 6. Proces motywowania, 7. Budowanie zespołów, 8. Public relations i współpraca z mediami, 9. Zarządzanie w sytuacji bez zmian
Celem monografii jest prezentacja aspektów, czynników i komponentów kształtujących zarządzanie talentami w organizacji. Obecna sytuacja, zdeterminowana dynamicznie zachodzącymi zmianami, okazała się względnie stabilna do czasu pojawienia się i rozwoju epidemii koronawirusa oraz ukształtowania się nowej rzeczywistości geopolitycznej od początku wojny w Ukrainie. W tej rzeczywistości zagadnienia opisane w opracowaniu nabierają zupełnie nowego znaczenia. Publikacja jest skierowana do osób zainteresowanych problematyką zarządzania talentami i kompetencjami, przywództwa i szeroko rozumianego rozwoju pracowników w organizacji - badaczy i praktyków - oraz wszystkich tych, którzy zainspirowani nią chcieliby pogłębić swoją wiedzę w danej dziedzinie.
Cz. I Kierowanie organizacją przyszłości. Nowy język organizacji i jego znaczenie dla liderów. Kierowanie organizacją odchudzoną. Przywództwo oddolne. Tworzenie organizacji o wielu przywódcach. Kierowanie organizacjami uczącymi się. Przywództwo a kultura organizacji. Kierowanie zróżnicowaną kadrą pracowniczą. Stawianie piramidy organizacyjnej do góry nogami. Cz. II Liderzy przyszłości działaniu. Liderzy światowej klasy. Potęga partnerskieg o wsółdziałania... Cz.III Zdobywanie wiedzy na przyszłość. Cz.IV Praktycy na temat przyszłości przywództwa.