1. Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, 2. Metody analizy ekonomicznej, 3. Badanie i diagnoza sytuacji majątkowej przedsiębiorstwa, 4. Analiza sytuacji kapitałowej, 5. Analiza produkcji - wilkość, struktura i sprzedaż, 6. Analiza i ocena poziomu kosztów, 7. Ekonomiczna efektywność procesów logistycznych, 8. Analiza i ocena efektywności wykorzystania zasobów ludzkich, 9. Wskaźniki w ocenie działalności przedsiębiorstwa, 10. Analiza gospodarki pieniężnej, 11. Analiza rentowności na podstawie rachunku zysków, 12. Zastosowanie ekonomicznej analizy decyzyjnej
R.1 Podstawy teoretyczno-metodyczne analizy ekonomicznej; R.2 Wstępna ocena sprawozdania finansowego; R.3 Kierunki analizy wskaźnikowej i jej rola w ocenie przedsiębiorstwa; R.4 ocena płynności przedsiębiorstwa R.5 Kształtowanie struktury kapitału przedsiębiorstwa; R.6 Analiza majątku przedsiębiorstwa; R.7 Analiza przychodów; R.8 Istota, cel i zakres analizy kosztów; R.9 Analiza wyniku finansowego w wielkościach bezwzględnych i względnych; R.10 Analiza kapitału ludzkiego; R.11 Ocena przedsiębiorstwa na rynku kapitałowym; R.12 Metody oceny zagrożenia przedsiębiorstwa upadłością; R.13 Przykłady analizy działalności przedsiębiorstwa.
R.1 Podstawy teoretyczno-metodyczne analizy ekonomicznej; R.2 Wstępna ocena sprawozdania finansowego; R.3 Kierunki analizy wskaźnikowej i jej rola w ocenie przedsiębiorstwa; R.4 ocena płynności przedsiębiorstwa R.5 Kształtowanie struktury kapitału przedsiębiorstwa; R.6 Analiza majątku przedsiębiorstwa; R.7 Analiza przychodów; R.8 Istota, cel i zakres analizy kosztów; R.9 Analiza wyniku finansowego w wielkościach bezwzględnych i względnych; R.10 Analiza kapitału ludzkiego; R.11 Ocena przedsiębiorstwa na rynku kapitałowym; R.12 Metody oceny zagrożenia przedsiębiorstwa upadłością; R.13 Przykłady analizy działalności przedsiębiorstwa.
1. Potrzeby informacyjne zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, 2. Znaczenie analizy finansowej w systemie informacyjnym zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, 3. Sprawozdawczość finansowa jako źródło analizy finansowej przedsiębiorstwa, 4. Wycena aktywów i pasywów oraz ustaleanie wyniku finanoswego w ustawie o rachunkowości, 5. Wycena aktywów i zobowiązań według międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej, 6. Tradycyjne metody analizy finansowej, 7. Nowoczesne metody analizy dokonań przedsiębiorstwa, 8. Analiza efektywności ekonomicznej gospodarowania, 9. Analiz efektywności inwestycji, 10. Analiza decyzyjna w procesie zarządzania ryzykiem inwestycyjnym, 11. Ocena kondycji finansowej przedsiębiorstwa, 12. Metody przewidywania upadłości przedsiębiorstw, 13. Analiza finansowa w procesie budżetowania
1. Przesłanki i istota analizy wskaźnikowej sprawozdania finansowego: Przedsiębiorstwo a potrzeby informacyjne jego interesariuszy. Czynniki kształtujące sytuację finansową przedsiębiorstwa. Sprawozdanie finansowe i podobne źródła informacji o sytuacji finansowej przedsiębiorstwa: Informacja a sprawozdanie finansowe. Ogólna charakterystyka sprawozdania finansowego. Analiza wskaźnikowa jako narzędzie oceny sytuacji finansowej: Istota analizy wskaźnikowej i jej miejsce w systemie analiz. Klasyfikacja metod analizy wskaźnikowej i jej etapy. 2. Charakterystyka sprawozdania finansowego i podobnych źródeł informacji: Bilans. Bilans jednostkowy: Bilans skonsolidowany. Bilans jednostkowy i skonsolidowany według MSR/MSSF. Rachunek zysków i strat: Jednostkowy rachunek zysków i strat. Skonsolidowany rachunek zysków i strat. Jednostkowy i skonsolidowany rachunek zysków i start według MSR/MSSF. Zestawienie zmian w kapitale własnym. Rachunek przepływów pieniężnych: Ogólna charakterystyka rachunku przepływów pieniężnych. Jednostkowy rachunek przepływów pieniężnych. Skonsolidowany rachunek przepływów pieniężnych oraz jednostkowy i skonsolidowany rachunek przepływów pieniężnych według MSR/MSSF. Inne sprawozdania sporządzone przez przedsiębiorstwo oraz plan kont jako pozostałe źródła informacji. 3. Przegląd wskaźników finansowych i ich systemów: Istota i narzędzia analizy wskaźnikowej: Istota, procedury i zasady analizy wskaźnikowej. Metody i problemy analizy wstępnej. Metody i problemy analizy rozwiniętej. Ocena ogólnych uwarunkowań sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Charakterystyka wskaźników i systemów wskaźników płynności finansowej. Wstępna analiza płynności finansowej. Rozwinięta analiza płynności finansowej. Systemy wskaźników płynności finansowej. Wskaźniki i systemy wskaźników wypłacalności długoterminowej: Wstępna analiza wypłacalności długoterminowej. Rozwinięta analiza wypłacalności długoterminowej. Systemy wskaźników wypłacalności długoterminowej. Wskaźniki i systemy wskaźników sprawności zarządzania: Wstępna analiza sprawności zarządzania. Rozwinięta analiza sprawności zarządzania. Systemy wskaźników sprawności zarządzania. Wskaźniki i systemy wskaźników rentowności: Wstępna analiza rentowności. Rozwinięta analiza rentowności. Systemy wskaźników rentowności. 4. Zasady oceny wskaźników finansowych: Przesłanki oceny wskaźników finansowych i jej procedura. Sposoby porównania wskaźników finansowych: Charakterystyka bez porównań wskaźników finansowych. Metody tworzenia oceny syntetycznej: Formułowanie skali oceny. Graficzne metody oceny syntetycznej. Ilościowe metody oceny syntetycznej.
R.I Proces strategicznego zarządzania przedsiębiorstwem, R.II Ewolucyjne aspekty analiz sektorowych, R.III Wybrane metody i techniki analizy strategicznej w sektorze, R.IV Diagnoza stanu rozwoju sektora
3.Charakterystyka wybranych modeli procesu zarządza nia strategicznego, 4.Analiza strategiczna w procesie zarządzania strategicznego. R.II Ewoulcyjne aspekty analiz sektorowych : 1.Pojęcie
i ewolucja cyklu życia sektora, 2.Czynniki charaktery zujące fazy cyklu życia sektora, 3.Podstawowe zależnoś ci w ewolucji sektora, 4.Strategiczne zachowania firm w czasie ewolucji sektora, 5.Struktura sektora konkure ncyjnego. R.III Wybrane metody i techniki analizy strategicznej w sektorze : 1.Metoda pięciu sił Potera, 2.Analiza grup strategicznych, 3.Wywiad gospodarczy, 4.Prognozow anie rozwoju rynkowego, 5.Punktowa ocena atrakcyjności
sektora, 6.Krzywa doświadczeń. R.IV Diadnoza stanu rozwoju sektora : 1.Metodyka diagn ozowania faz rozwojowych sektora, 2.Metoda list kontro lnych w diagnozowaniu faz rozwoju sektora, 3.Identyfi kacja faz rozwoju sektora, 4.Możliwości wnioskowania diagnostycznego
1. Postawy klientów - dlaczego ammy się o nie troszczyć?, 2. Zadawanie odpowiednich pytań, 3. Jak robią to wielcy - badania prowadzone przez duze przedsiębiorstwa, 4. Od czego zacząć?, 5. Ile kosztują badania?, 6. Zatrudnienie specjalistów ds. badań, 7. Ile badań należy przeprowadzić, 8. Scenariusz badania, 9. Wywiad grupowy, 10. Burza mózgów i inne techniki formułowania nowych idei, 11. Badania nakietowwe, 12. Jak przygotować kwestionariusze, 13. Dobór próby do badań, 14. Metody prowadzenia badania, 15. Tabulacja danych, 16. Metody statystyczne, 17. Opowiedzieć historię - analiza wyników badania, 18. Przełożyć wyniki na działanie
1. Badania marketingowe - diagnoza i kierunki rozwoju, 2. Źródła i formy wykorzystania informacji rynkowej, 3. Model wykorzystania bdań marketingowych, 4. Nowe technologie w badaniach marketingowych, 5. Skuteczność i efektywność działań marketingowych - metody pomiaru
Wstęp; Cz.I: Formułowanie celów, organizacja badań: Przedmiot i etapy badań marketingowych; Podsatwy informacyjne marketingu. Cz.II: Metody badań marketingowych: Metody gromadzenia danych; Wybrane metody przetwarzania danych. Cz.III: Podstawowe obszary zastosowań: Określanie pozycji rynkowej przedsiębiorstwa i kierunków jego rozwoju; Wyznaczanie segmentów rynku; Badania związane z produktem; Badanie cen; Badanie systemu dystrybucji; Badanie skuteczności systemu komunikacji.
Wstęp; Cz.I: Formułowanie celów, organizacja badań: Przedmiot i etapy badań marketingowych; Podsatwy informacyjne marketingu. Cz.II: Metody badań marketingowych: Metody gromadzenia danych; Wybrane metody przetwarzania danych. Cz.III: Podstawowe obszary zastosowań: Określanie pozycji rynkowej przedsiębiorstwa i kierunków jego rozwoju; Wyznaczanie segmentów rynku; Badania związane z produktem; Badanie cen; Badanie systemu dystrybucji; Badanie skuteczności systemu komunikacji.
Rosnące znaczenie informacji i wiedzy w biznesie jest pochodną głębokich i coraz szybciej dokonujących się zmian w jego otoczeniu, co skutkuje wzrostem niepewności i ryzyka w działalności przedsiębiorstwa. Tworzy się nowe środowisko biznesu, w którym informacja oraz umiejętność przekształcenia jej w unikatową wiedzę stają się kluczowymi elementami podnoszenia poziomu konkurencyjności organizacji i budowania jej trwałej przewagi konkurencyjnej. W książce opisano rolę informacji, pozyskiwanych głównie w drodze badań marketingowych, w podejmowaniu decyzji menedżerskich. Wyjaśniono istotę informacji i jej znaczenia w zarządzaniu modelem biznesowym przedsiębiorstwa, ze szczególnym uwzględnieniem relacji potrzeby informacyjne – decyzje marketingowe. Zebrano wyniki szeroko zakrojonych badań empirycznych wśród przedsiębiorstw. Poza diagnozą stanu i uwarunkowań badań marketingowych, dokonano oceny użyteczności tychże badań w procesach decyzyjnych przedsiębiorstw. Zawarto ocenę wykorzystania wyników badań marketingowych w rozwiązywaniu konkretnych problemów rynkowych. Za nowatorskie można uznać badania dotyczące negocjacji biznesowych. Jest adresowana do szerokiego grona odbiorców. Treści pracy mogą być inspirujące dla pracowników naukowych zajmujących się problematyką zarządzania informacjami (głównie marketingiem). Poruszono w niej także wiele wątków użytecznych dla praktyki gospodarczej. Może być wykorzystywana w dydaktyce na różnych poziomach studiów ekonomii i zarządzania.
1. Podstawowe zagadnienia z zakresu teorii badań marketingowych: Istota i znaczenie badań marketingowych; Przygotowanie badania marketingowego; Gromadzenie danych pierwotnych; Budowanie instrumentu pomiarowego; Realizacja badania marketingowego i prezentacja jego wyników; Statystyka w badaniach marketingowych; Wykorzystanie internetowych badań marketingowych w zarządzaniu organizacją; Międzynarodowe badania marketingowe; 2. Wybrane obszary zastosowań badań marketingowych. Studia przypadków: Badanie i pomiar satysfakcji klienta; Badanie lojalności klienta; Badanie zachowań konsumentów; Badanie wizerunku i reputacji przedsiębiorstwa; Badanie nowego produktu; Badanie cen; Badanie standardów obsługi klienta w systemie dystrybucji; Badanie wybranych narzędzi promocji; Studia przypadków.
Wstęp; Badania marketingowe - funkcje w przedsiębiorstwie, proces badawczy, źródła danych: Pojęcie i funkcje badań marketingowych, Menedżerwie i badacze, Jakie powinno być badanie marketingowe; Badania na potrzeby planowania strategii marketingowej: Analiza pozycji rynkowej przedsiębiorstwa lub jego jednostek strategicznych, Badania dotyczące segmentacji rynku; Badania dotyczące wybranych działań marketingowych (na przykładzie kształtowania nowego produktu i działań reklamowych) Badania związane z kształtowaniem nowych produktów, Badania z zakresu reklamy; System informacji marketingowych: Co to jest system informacji marketingowych, Funkcje i struktura systemu informacji marketingowych; Organizacja badań marketingowych: Kto prowadzi badania marketingowe?, organizacja komórek badań marketingowych w przedsiębiorstwie, Zlecanie badań marketingowych wykonawcom zewnętrznym.
Cz.I Metodyczne problemy zarządzania przedsiębiorstwem z perspektywy finansowej: 1. Finansowe narzędzia w procesie zarządzania, 2. System informacji wykorzystywany w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Cz.II Controlling w zarządzaniu przedsiębiorstwem: 1. Istota i funkcje controllingu w przedsiębiorstwie, 2. Narzędzia controllingu strategicznego, 3. Narzędzia controllingu operacyjnego, Cz.III Analiza ekonomiczna w procesie zarządzania: 1. Ocena przedsiębiorstwa przez pryzmat sprawozdawczości, 2. Klasyczna analiza wskaźnikowa, 3. Rozszerozna analiza wskaźnikowa, 4. Analiza efektywności ekonomicznej przedsiębiorstwa na poziomie strategicznym i operacyjnym, Cz.IV Monitoring finansowy przedsiębiorstwa: 1. Kryzys finansowy przedsiębiorstwa, 2. Monitoring zagrozenia finansowego przedsiębiorstwa, 3. Monitoring płynności finansowej przedsiębiorstwa
1. Controlling w zarządzaniu przedsiębiorstwem. 2. Ogólna charakterystyka badanych przedsiębiorstw. 3. Controlling w praktyce przedsiębiorstw produkcyjnych. 4. Perspektywy rozwoju controllingu w przedsiębiorstwach produkcyjnych.