Zawiera: THE INSTITUTIONALIZATION OF COOPERATION IN THE TRANSATLANTIC AREA: USA-Asia Relations in the Time of Trump's Administration; Will the Atlantic Bridge Withstand Shocks?; Changes in the export competitiveness of the Visegrad Group and Germany in years 2004-2014 - Is there convergence?. LEGAL-ECONOMIC ASPECTS OF THE EU OPERATION: Brexit and its Potential Effects on Trade Between the European Union and Selected Countries; The European Union's and Great Britain's Trade Relations with Selected Developing Countries in the Context of Brexit; European Union - West Africa Trade Relations: with or without Economi Partnership Agreement (EPA); Debate on Issues Concerning the EU Citizens' Rights after Brexit; The economic position of the European Union in the contemporary world. The risk-based perspective; Poland in International Production Networks of Automotive Industry; Integration of Financial Markets in the European Union after 2018; The European Union in Globsl Research and Development. The balance and prospects; The Precautionary Principle as the Basis fo Legal Regulations in the Field of Nanotechnology. PUBLIC LAW ISSEUES: Effects of Involvement of Self-Government Employees in Local Election Campaigns; Selected Problems of Disciplinary Proceedings in the Case of Border Guard Officers in the Perspctive of Standards of Human Rights; Consent for Personal Data Processing in Digital Environment According to GDPR; The Characteristics of an Institution of a Police Community Support Officer (PCSO) in the Light of Legal and Political Changes; Statutory Regulations in the Field of Anti-terrorist Activities in Poland. Notes on the Special Use of Weapons. PRIVATE LAW ISSUES: The Right to Strike in Health Service; Candidate Internship in Cooperatives and Agricultural Cooperatives; Ways of Obtaining Information about the Debtor's Assets in Court Enforcement Proceedings; Liability for Prenatal Injuries in the Context of the Protection of the Rights of Conceived Children; Employment Security under Polish Law - Consderations Based on the Concept of Precariat by G. Standing. REPORTS: A Report on the "Legal Standards - Social and Cultural Standards. Case Studies" Conference in Cracow, 16-17 September 2017; A Report from the "Europe in the World: The Time of Breaktrough"Scientific Conference, Warsaw, 6 October, 2017; Report on the Internationa; Scientific Conference of the 2nd Central European Forum on Law and Administration "Judicial Protection of Individual Rights in Central European Countries - Current Experience and Trends". REVIEWS: Arkadiusz Bereza. The Supreme Court 1917-2017. Presidents, Judges, Prosecutors of the Supreme Court. Published by: The Supreme Court in Warsaw. Wasaw 2017, pp.671; Marcin Łysko. The Works on the Codification of the Substantive Misdemeanors Law in People's Poland (1960-1971), Wydawnictwo Temida2, Białystok 2016, pp.351. CHRONICLE: On the Activity of the Faculty of Administation and Law at Humanitas University.
Część I PROMOCJA BEZPIECZEŃSTWA -WYMIAR INDYWIDUALNY Rozdział 1. Zdrowie fizyczne: 1.1. Uwagi wprowadzające; 1.2. Relacje zdrowie - choroba; 1.3. Współczesne koncepcje zdrowia; 1.4. Zdrowie obiektywne i zdrowie subiektywne; 1.5. Nowe możliwości promocji zdrowia. Rozdział 2. Zdrowie psychiczne: 2.1. Istota promocji bezpieczeństwa psychicznego; 2.2. Rozwój cywilizacji; 2.3. Promocja zdrowia psychicznego; 2.4. Koncepcja salutogenezy; 2.5. Inteligencja emocjonalna. Rozdział 3. Zdrowie duchowe: 3.1. Specyfika zdrowia duchowego; 3.2. Przemijanie życia; 3.3. Frustracja egzystencjalna; 3.4. Dwa modele życia; 3.5. Orientacja merkantylna. Rozdział 4. Rodzina: 4.1. Funkcje rodziny; 4.2. Style wychowania; 4.3. Błędy wychowawcze; 4.4. Zjawisko wsparcia; 4.5. Dialog informacyjny. Część II PROMOCJA BEZPIECZEŃSTWA - WYMIAR SPOŁECZNY Rozdział 5. Zdrowie społeczne: 5.1. Istota promocji zdrowia społecznego; 5.2. Różnice w zachowaniu społecznym jednostki; 5.3. Różnorodne formy interakcji; 5.4. Percepcja interpersonalna; 5.5. Rozwój zawodowy. Rozdział 6. Szkoła: 6.1. Diagnozowanie trudnych sytuacji wychowawczych; 6.2. Problem umiejętności zawodowych nauczyciela; 6.3. Relacje nauczyciel-uczeń; 6.4. Ocena przez uczniów nauczyciela; 6.5. Klimat klasy; 6.6. Szkolny program interwencyjny. Rozdział 7. Miejsce pracy: 7.1. Przystosowanie zawodowe; 7.2. Teoria osobowości J. Hollanda; 7.3. Zadowolenie z pracy; 7.4. Kultura miejsca pracy; 7.5. Sposoby opanowania stresu; 7.6. Sytuacje zagrożenia. ozdział 8. Środowisko lokalne: 8.1. Środowisko lokalne jako czynnik socjalizacji; 8.2. Związki psychiczne; 8.3. Miasto i wieś jako środowiska wychowawcze; 8.4. Aktywność jako działanie społeczne; 8.5. Czynniki kształtujące bezpieczeństwo w środowisku lokalnym; 8.6. Zadania społeczności lokalnej. Rozdział 9. Środowisko miejsca zamieszkania: 9.1. Kryteria jakości środowiska; 9.2. Zróżnicowane percepcje środowiska; 9.3. Paradygmaty bezpieczeństwa środowiska; 9.4. Projektowanie architektoniczne; 9.5. Kontrola dostępu; 9.6. Włamania do samochodów; 9.7. Środki techniczne bezpieczeństwa budynków wielorodzinnych; 9.8. Oświetlenie; 9.9. Różne aspekty bezpieczeństwa. Rozdział 10. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym: 10.1. Edukacja w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym; 10.2. Infrastruktura drogowa; 10.3. Zasada ograniczonego zaufania; 10.4. Rola policji; 10.5. Zadania wymiaru sprawiedliwości; 10.6. Programy informacyjne; 10.7. Systemowa realizacja zasad profilaktyki; 10.8. Agresja drogowa. Rozdział 11. Postawy pokojowe i tolerancja: 11.1. Istota pacyfizmu; 11.2. Rola emocji w zachowaniach zbiorowych; 11.3. Promocja tolerancji; 11.4. Grupowe poczucie wartości; 11.5. Typy tożsamości; 11.6. Kultura tolerancji. Rozdział 12. Kultura, zaufanie i kooperacja: 12.1. Proces neutralizacji aksjologicznej i jego skutki; 12.2. Tożsamość społeczna jednostki; 12.3. Kooperatywne postawy wobec różnych grup. Rozdział 13. Promocja postaw obywatelskich: 13.1. Edukacja obywatelska; 13.2. Nadzór nad działaniami władz; 13.3. Rola szkoły w rozwijaniu kompetencji; 13.3. Polityka edukacyjna; 13.4. Znaczenie technologii informatycznej w promocji bezpieczeństwa. Rozdział 14. Postawy prospołeczne: 14.1. Etyka cnót; 14.2. Zachowania prospołeczne; 14.3. Altruizm i empatia; 14.4. Rozumowanie moralne; 14.5. Oddziaływania wychowawcze. Rozdział 15. Promocja konstruktywnych postaw ekonomicznych: 15.1. Równowaga ekonomiczna; 15.2. Nierówności ekonomiczne; 15.3. Społeczna gospodarka rynkowa; 15.4. Postawy konsumpcyjne młodzieży; 15.5. Budżet obywatelski; 15.6. Internet. Część III PROMOCJA BEZPIECZEŃSTWA - ŚRODOWISKO NATURALNE I CYWILIZACJA Rozdział 16. Ekologia: 16.1. Ogólne zagadnienia ochrony środowiska naturalnego; 16.2. Programy działania na rzecz ochrony środowiska; 16.3. Czynniki kształtujące politykę ochrony środowiska; 16.4. Turystyka a ochrona środowiska; 16.5. Promocja bezpieczeństwa w biosferze. Rozdział 17. Technosfera: 17.1. Wpływ techniki na życie człowieka; 17.2. Zagrożenia kultury przez rozwój techniki; 17.3. Zwycięzcy i przegrani; 17.4. Zmiany w psychice pod wpływem telewizji; 17.5. Zalew informacji; 17.6. Zagrożenia technologiczne a promocja bezpieczeństwa. Rozdział 18. Infosfera: 18.1. Metabolizm informacyjny; 18.2. Wielkie rewolucje w dostępie do informacji; 18.3. Samoregulacja zachowania; 18.4. Metapoznanie; 18.5. Upowszechnianie wiedzy; 18.6. Niezmienność typów temperamentu; 18.7. Skutki systemu masowego komunikowania; 18.8. Karta Etyczna Mediów; 18.9. Bezpieczeństwo systemów komputerowych. Część IV INICJATORZY I ORGANIZATORZY DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA Rozdział 19. Administracja państwowa: 19.1. Etos administracji państwowej; 19.2. Godność petenta i urzędnika; 19.3. Zaufanie obywateli do organów państwa; 19.4. Europejski kodeks dobrej praktyki administracyjnej; 19.5. Elity społeczne. Rozdział 20. Działalność władz samorządowych: 20.1. Rola władz lokalnych; 20.2. Konflikt interesów; 20.3. Kodeks etyczny w samorządach; 20.4. Efektywne zarządzanie; 20.5. Przeciwdziałanie korupcji. Rozdział 21. Relacje obywateli z przedstawicielami administracji: 21.1. Stereotyp urzędnika i petenta; 21.2. Jakość relacji obywatela z władzą; 21.3. Promocja bezpieczeństwa obywateli w kontaktach z administracją; 21.4. Kształtowanie mechanizmów odpowiedzialności. Rozdział 22. Zadania policji: 22.1. Współdziałanie policji ze społeczeństwem; 22.2. Polityka społeczna wobec przestępczości; 22.3. Wcześniejsze stadia profilaktyki; 22.4. Zadania policji w realizacji community policing; 22.5. Służba patrolowa. Rozdział 23. Media: 23.1. Pojęcie mediów; 23.2. Rola telewizji w życiu indywidualnym i publicznym; 23.3. Polityka edukacyjna; 23.4. Znaczenie technologii informatycznej w promocji bezpieczeństwa. Rozdział 24. Edukacja: 24.1. Klimat w szkole; 24.2. Samoocena nauczyciela w procesie edukacyjnym; 24.3. Kompetencje nauczyciela; 24.4. Negocjacje jako metoda kontaktów nauczyciela z uczniem; 24.5. Niepowodzenia szkolne; 24.6. Tutoring. Rozdział 25. Stowarzyszenia sportowe: 25.1. Rola sportu; 25.2. Agresja w sporcie; 25.3. Badania osobowościowe sportowca; 25.4. Przestrzeganie reguł sportowych; 25.5. Sukces sportowy. Rozdział 26. Organizacje pozarządowe: 26.1. Cele organizacji obywatelskich; 26.2. Zagrożenia dla autonomii stowarzyszeń; 26.3. Formy organizacji pozarządowych; 26.4. Pomoc społeczna; 26.5. Finanse; 26.6. Programy promocji bezpieczeństwa. Rozdział 27. Organizacje międzynarodowe: 27.1. Reforma systemu funkcjonowania organizacji międzynarodowych; 27.2. Przeciwdziałanie naruszeniom prawa; 27.3. Nowe wyzwania przed organizacjami międzynarodowymi; 27.4. Problem wzajemnych relacji kulturowych; 27.5. Gospodarstwa domowe; 27.6. Stosunki międzyorganizacyjne. Część V GRUPY OBJĘTE SZCZEGÓLNYMI ODDZIAŁYWANIAMI W ZAKRESIE PROMOCJI BEZPIECZEŃSTWA Rozdział 28. Dzieci i młodzież: 28.1. Struktura potrzeb człowieka; 28.2. Rola dialogu a poczucie bezpieczeństwa; 28.3. Role społeczne nauczyciela. Rozdział 29. Kobiety: 29.1. Sytuacja kobiet; 29.2. Praca w środowiskach mieszanych; 29.3. Przeszkody w awansie zawodowym kobiet; 29.4. Przemoc wobec kobiet. Rozdział 30. Osoby starsze: 30.1. Skutki procesu starzenia; 30.2. Opieka nad osobami starszymi; 30.3. Usprawnienia pracy socjalnej; 30.4. Zagrożenia bezpieczeństwa osób starszych. Rozdział 31. Pacjenci: 31.1. Ewolucja w podejściu do istoty zdrowia; 31.2. Prawa pacjenta; 31.3. Promocja prawidłowych relacji z otoczeniem; 31.4. Działania w kierunku zmniejszenia ryzyka chorób. Rozdział 32. Osoby podejmujące próby samobójcze: 32.1. Indywidualny i społeczny wymiar zachowań suicydalnych; 32.2. Motywy podjęcia prób samobójczych; 32.3. Promocja zdrowia; 32.4. Teoria poznawczo-behawioralna. Rozdział 33. Niepełnosprawni: 33.1. Pojęcie niepełnosprawności; 33.2. Procedura orzekania o niepełnosprawności; 33.3. Uprawnienia osób niepełnosprawnych; 33.4. Zaburzenia psychiczne osób niepełnosprawnych; 33.5. Środowiskowe domy samopomocy; 33.6. Zespoły leczenia środowiskowego; 33.7. Ośrodki wsparcia społecznego. Rozdział 34. Wykluczeni z powodu ubóstwa: 34.1. Kategorie ubóstwa; 34.2. Progi ubóstwa; 34.3. System pomocy. Rozdział 36. Ofiary kryzysów emocjonalnych i rozwojowych: 35.1. "Bieg życia"; 35.2. Kryzysy w życiu; 35.3. Periodyzacja rozwoju człowieka; 35.4. Bunt dorastania; 35.5. Ocena cech dorosłości; 35.6. Trening interpersonalny. Rozdział 36. Osoby skazane i zagrożone demoralizacją: 36.1. Rola zakładu penitencjarnego w procesie resocjalizacji; 36.2. Ocena czynników wskazujących na osobowość antyspołeczną; 36.3. Zapotrzebowanie na stymulację; 36.4. Postulaty zwiększenia efektywności resocjalizacji; 36.5. Promocja bezpieczeństwa w rodzinach dysfunkcyjnych; 36.6. Świetlice z programem socjoterapeutycznym. Rozdział 37. Uzależnieni od alkoholu i hazardu: 37.1. Negatywne skutki uzależnienia od hazardu; 37.2. Metody leczenia alkoholików; 37.3. Przemoc w rodzinie alkoholików; 37.4. Nadużycie alkoholu wśród młodzieży; 37.5. Uzależenie od hazardu. Rozdział 38. Imigranci: 38.1. Podstawy prawne polityki migracyjnej; 38.2. Pomoc cudzoziemcom; 38.3. Integracja społeczna cudzoziemców. Część VI TECHNICZNE SYSTEMY BEZPIECZEŃSTWA Rozdział 39. Uwagi wstępne. Rozdział 40. Klasyfikacja urządzeń i systemów alarmowych: 40.1. Klasyfikacja systemów alarmowych; 40.2. Charakterystyka ogólna systemów sygnalizacji zagrożeń; 40.3. Zasady klasyfikacji urządzeń i systemów alarmowych; 40.4. Podstawowe kryteria klasyfikacji systemów alarmowych; 40 5. Podstawowe kryteria klasyfikacji urządzeń; 40.6. Wymagania ogólne, zasady stosowania systemów alarmowych. Rozdział 41. Zabezpieczenia techniczno-organizacyjne. Rozdział 42. Antyterrorystyczne urządzenia zabezpieczające: 42.1. Wprowadzenie; 42.2. Urządzenia rentgenowskie; 42.3. Bramki; 42.4. Inne urządzenia mechaniczno-elektryczne. Rozdział 43. Elektroniczne systemy bezpieczeństwa: 43.1. Wprowadzenie; 43.2. Systemy sygnalizacji włamania i napadu; 43.2.1. Systemy alarmowe skupione; 43.2.2. Systemy alarmowe rozproszone; 43.2.3. Systemy alarmowe mieszane; 43.2.4. Podsumowanie dotyczące konfiguracji SSWiN; 43.3. Urządzenia wchodzące w skład systemów alarmowych; 43.3.1. Centrale alarmowe; 43.3.2. Czujki alarmowe; 43.3.3. Sygnalizatory akustyczne i optyczne; 43.3.4. Zasilacze i akumulatory; 43.3.5. Manipulatory; 43.3.6. Dialery telekomunikacyjne, nadajniki, odbiorniki; jako urządzenia transmisji zdarzeń; 43.3.7. Linie wejściowe (dozorowe); 43.3.8. Linie wyjściowe; 43.3.9. Tablice synoptyczne i drukarki; 43.3.10. Informatyczny nadzór nad systemem alarmowym; 43.4. Konserwacja systemów alarmowych; 43.5. Systemy kontroli dostępu; 43.5.1. Biometryka; 43.5.2. Współpraca systemów kontroli dostępu z zabezpieczeniami mechanicznymi; 43.6. Systemy monitoringu wizyjnego; 43.6.1. Wprowadzenie; 43.6.2. Podstawowe zasady konfiguracji systemów monitoringu wizyjnego; 43.6.3. Systemy rejestracji zdarzeń; 43.6.4. CCTV IP; 43.7. Systemy Sygnalizacji Pożarowej; 43.7.1. Elektroniczny system sygnalizacji pożarowej dla pojazdów ruchomych; 43.8. Integracja systemów alarmowych; 43.8.1. Wprowadzenie; 43.8.2. Przykłady integracji elektronicznych systemów bezpieczeństwa; 43.8.3. Budynek inteligentny; 43.9. Zasady doboru systemów zabezpieczeń do określonych obiektów; 43.9.1. Wprowadzenie; 43.9.2. Zasady doboru zabezpieczeń. Rozdział 44. Przyszłościowe rozwiązania systemów bezpieczeństwa. Rozdział 45. Zakończenie i wnioski.
Część I ZDROWIE A BEZPIECZEŃSTWO Rozdział 1. Obrona życia i zdrowia: 1.1. Prawo do życia; 1.2. Przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu; 1.3. Próby klasyfikacji cech osobowości sprawców zabójstw; 1.4. Problem kary śmierci. Rozdział 2. Zdrowie fizyczne a poczucie bezpieczeństwa człowieka: 2.1. Pojęcie zdrowia; 2.2. Czynniki kształtujące stan zdrowia; 2.3. Badania nad stanem zdrowia; 2.4. Podstawowe definicje stresu; 2.5. Tytoń i alkohol jako czynniki ryzyka dla zdrowia. Rozdział 3. Zdrowie psychiczne a poczucie bezpieczeństwa człowieka: 3.1. Istota i rodzaje zaburzeń psychicznych; 3.2. Schizofrenia; 3.3. Stosunek do osób psychicznie chorych; 3.4. Jakość życia osób chorych psychicznie; 3.5. Zamachy samobójcze. Rozdział 4. Zdrowie duchowe a poczucie bezpieczeństwa jednostki: 4.1. Istota zdrowia duchowego; 4.2. Religijność a duchowość; 4.3. Samoświadomość; 4.4. Satysfakcja intelektualna. Rozdział 5. Psychopatologiczne wyznaczniki bezpieczeństwa człowieka: 5.1. Ogólna problematyka zachowań agresywnych; 5.2. Temperament i osobowość; 5.3. Zachowania psychopatów; 5.4. Czynniki kształtujące zachowania jednostki. Rozdział 6. Problem bezpieczeństwa człowieka w świetle wybranych zjawisk psychopatologii seksualnej: 6.1. Zgwałcenie; 6.2. Pedofilia; 6.3. Turystyka seksualna. Rozdział 7. Intencjonalna autodestrukcja struktury biologicznej człowieka: 7.1. Czynniki wpływające na proces autodestrukcji; 7.2. Negatywne skutki uzależnień; 7.3. Samobójstwo. Rozdział 8. Zagrożenia poczucia bezpieczeństwa w wyniku doświadczenia sytuacji urazowej: 8.1. Ogólny wpływ doświadczenia sytuacji urazowej na poczucie bezpieczeństwa; 8.2. Syndrom stresu pourazowego; 8.3. Style zwalczania stresu; Rozdział 9. Zdrowie społeczne a poczucie bezpieczeństwa człowieka: 9.1. Pojęcie zdrowia społecznego; 9.2. Różne perspektywy badawcze; 9.3. Lęk społeczny; 9.4. Odczuwanie samotności i głodu. Rozdział 10. Zagrożenie tożsamości psychospołecznej człowieka we współczesnym świecie: 10.1. Istota tożsamości psychospołecznej; 10.2. Modele tożsamości; 10.3. Czynniki kształtujące poczucie tożsamości; 10.4. Problem samooceny; 10.5. Strategie poprawy bezpieczeństwa publicznego. Tożsamość funkcjonariuszy Policji. Rozdział 11. Bezpieczeństwo pacjenta: 11.1. Ochrona praw pacjenta; 11.2. Odpowiedzialność za naruszenie praw pacjenta; 11.3. Badania nad przestrzeganiem praw obywatelskich osób przebywających w szpitalach; 11.4. Opieka nad osobami z zaburzeniami psychicznymi. Rozdział 12. Bezpieczeństwo człowieka w konfrontacji z bólem i cierpieniem: 12.1. Istota bólu i cierpienia; 12.2. Lęk przed śmiercią; 12.3. Badania nad intensywnością bólu; 12.4. Stres pourazowy. Rozdział 13. Bezpieczeństwo jednostki niepełnosprawnej: 13.1. Poglądy na temat niepełnosprawności - rys historyczny; 13.2. Postawy wobec osób niepełnosprawnych; 13.3. Marginalizacja; 13.4. Sytuacja osób upośledzonych umysłowo; 13.5. Próby modyfikacji postaw wobec dzieci i młodzieży; 13.6. Podejście do niepełnosprawności w Unii Europejskiej. Część II NORMY WARUNKUJĄCE POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA Rozdział 14. Normy społeczne i prawne stojące na straży niezależności i wolności: 14.1. Rys historyczny rozwoju norm; 14.2. Podstawowe międzynarodowe konwencje praw człowieka; 14.3. Konstytucyjna ochrona praw człowieka w Polsce. Rozdział 15. Normy społeczne i prawne w obronie godności człowieka: 15.1. Pojęcie godności; 15.2. Przestępstwo zniesławienia; 15.3. Interpretacja psychologiczna naruszenia normy godności; 15.4. Stres zawodowy i wypalenie emocjonalne; 15.5. Dehumanizacja więzi międzyludzkich; 15.6. Postawy egoistyczne. Rozdział 16. Normy społeczne i prawne w ochronie prywatności: 16.1. Pojęcie prywatności; 16.2. Badania nad prywatnością; 16.3. Tajemnica prywatności. Rozdział 17. Prawa i normy społeczne w obronie własności: 17.1. Prawna koncepcja własności; 17.2. Własność w ujęciu ekonomii i socjologii; 17.3. Rola kryminologii w obronie własności; 17.4. Przestępstwa naruszenia prawa własności. Rozdział 18. Poczuciebezpieczeństwa w świecie kredytów i podatków: 18.1. Ryzyko kredytobiorcy; 18.2. Pożyczki za pośrednictwem internetu; 18.3. Spirala długów; 18.4. Egzekucja długów; 18.5. Ocena sprawiedliwości systemu podatkowego. Rozdział 19. Bezpieczeństwo konsumenta: 19.1. Sytuacja konsumenta; 19.2. Pomoc prawna dla konsumenta; 19.3. Rola reklamy; 19.4. Dyrektywa 2001/95/WE; 19.5. Ustawa o prawach konsumenta. Część III SYTUACJA SPOŁECZNA JEDNOSTKI A BEZPIECZEŃSTWO Rozdział 20. Bezpieczeństwo wolności wyboru działania w świecie manipulacji interpersonalnych: 20.1. Istota makiawelizmu; 20.2. Metody manipulowania ludźmi; 20.3. Osobowość narcystyczna; 20.4. Cechy ofiar i sprawców zachowań manipulacyjnych. Rozdział 21. Bezpieczeństwo człowieka w warunkach izolacji dobrowolnej i przymusowej: 21.1. Negatywne skutki samotności; 21.2. Izolacja penitencjarna. Rozdział 22. Zaufanie społeczne jako warunek bezpieczeństwa człowieka: 22.1. Kategorie zaufania społecznego; 22.2. Zróżnicowane przejawy zaufania społecznego; Rozdział 23. Zadowolenie z życia a poczucie bezpieczeństwa: 23.1. Ogólne badania nad poziomem satysfakcji z życia; 23.2. Modele kształtowania zadowolenia z życia; 23.3. Koncepcje psychologiczne Carla G. Junga; 23.4. Zdrowie psychiczne według Kazimierza Dąbrowskiego jako warunek zadowolenia z życia. Rozdział 24. Problem bezpieczeństwa w świecie ryzyka i zdarzeń losowych: 24.1. Ocena ryzyka; 24.2. Istota zdarzeń losowych; 24.3. Ubezpieczenia od zdarzeń ryzykownych; 24.4. Edukacja finansowa.
Część I OGÓLNE IDEE BEZPIECZEŃSTWA Rozdział 1. Rozwojowe czynniki zagrożenia poczucia bezpieczeństwa: 1.1. Geneza poczucia bezpieczeństwa; 1.2. Obraz własnej osoby; 1.3. Problemy geriatryczne; 1.4. Przemoc w domach pomocy społecznej; Rozdział 2. Norma sprawiedliwości jako gwarancja człowieka w społeczeństwie: 2.1. Zasady sprawiedliwości; 2.2. Różne koncepcje sprawiedliwości; 2.3. System sprawiedliwości karnej. Rozdział 3. Humanitaryzm społeczny i norma opiekuńczości jako determinanty bezpieczeństwa człowieka: 3.1. Opiekuńczość a bezpieczeństwo; 3.2. Wsparcie społeczne; 3.3. Ochrona praw człowieka; 3.4. Przemoc. Rozdział 4. Bezpieczeństwo obywateli w systemie liberalnej demokracji: 4.1. Pojęcie polityki; 4.2. Dialog społeczny; 4.3. Etyka godności i moralna relatywizacja; 4.4. Indywidualizm. Rozdział 5. Autorytet jako wyznacznik bezpieczeństwa organizacji życia społecznego: 5.1. Istota autorytetu; 5.2. Rodzaje autorytetów; 5.3. Autorytaryzm; 5.4. Stereotypy w ujęciu psychologicznym; 5.5. Nietolerancja i rygoryzm; Rozdział 6. Przywództwo i kierowanie zespołami ludzkimi w kontekście problematyki bezpieczeństwa: 6.1. Interdyscyplinarne ujęcie przywództwa; 6.2. Relacje z pracownikami; 6.3. Zachowania zespołowe; 6.4. Etyka w zarządzaniu; 6.5. Przywództwo transformacyjne; 6.6. Edukacyjne problemy demokracji; Rozdział 7. Kultura osobista jako wyznacznik poczucia bezpieczeństwa jednostki w kontaktach personalnych: 7.1. Zasady savoir-vivre‘u w praktyce; 7.2. Czynniki kształtujące kulturę osobistą; 7.3. Zmiany obyczajowe w Polsce; 7.4. Rola kultury osobistej; 7.5. Wpływ środków masowego przekazu na zachowanie. Rozdział 8. Bezpieczeństwo człowieka w perspektywie zmiany wartości moralnych i wzorców płciowych we współczesnym świecie: 8.1. Koncepcje moralnego stylu życia; 8.2. Wolność prawna i moralna; 8.3. Teorie filozoficzne postaw moralnych; 8.4. Kształtowanie kultury w relacjach mężczyzna - kobieta. Rozdział 9. Konflikty grupowe jako potencjalne źródło zagrożenia bezpieczeństwa człowieka: 9.1. Stadia konfliktów; 9.2. Społeczna kategoryzacja; 9.3. Dynamika konfliktów; 9.4. Etapy rozwoju państwa; 9.5. Wychowanie dla pokoju. Rozdział 10. Bezpieczeństwo człowieka w przestrzeni publicznej wielkich miast: 10.1. Wpływ życia miejskiego na bezpieczeństwo; 10.2. Zjawiska patologiczne w miastach; 10.3. Zapewnienie bezpieczeństwa w miastach. Część II ŚRODOWISKOWE DETERMINANTY BEZPIECZEŃSTWA Rozdział 11. Rodzina jako źródło deprywacji poczucia bezpieczeństwa: 11.1. Socjologiczne ujęcie rodziny; 11.2. Rozwód i jego skutki; 11.3. Konflikty rodzinne; 11.4. Zachowania autodestrukcyjne. Rozdział 12. Szkoła jako źródło deprywacji potrzeby bezpieczeństwa: 12.1. Funkcje szkoły; 12.2. Niepowodzenia w szkole; 12.3. Sprawiedliwa postawa nauczycieli; 12.4. Przemoc i agresja w szkole; 12.5. Przymus stosowany przez nauczycieli; 12.6. Życie rodzinne a zachowania agresywne uczniów; 12.7. Fobia szkolna; 12.8. Zapobieganie negatywnym zjawiskom w szkole. Rozdział 13. Praca jako źródło deprywacji potrzeby bezpieczeństwa: 13.1. Stres w pracy; 13.2. Ogólne problemy deprywacji potrzeby bezpieczeństwa; 13.3. Syndrom wypalenia zawodowego; Rozdział 14. Poczuciebezpieczeństwa pracowników z perspektywy zarządzania i organizacji pracy: 14.1. Bezpieczeństwo a zasady zarządzania i organizacji; 14.2. Osobowość pracownika; 14.3. Rola pracy w życiu człowieka; 14.4. Motywacja pracowników. Rozdział 15. Poczuciebezpieczeństwa jednostki i społeczeństwa z perspektywy etyki pracy: 15.1. Istota etyki pracy; 15.2. Wartość pracy; 15.3. Kategorie aksjologiczne pracy. Rozdział 16. Bezpieczeństwo petentów w relacjach z urzędnikami: 16.1. Społeczny wymiar patologii w relacjach urzędnik - petent; 16.2. Nieufność społeczna; 16.3. Niechęć władzy administracyjnej; 16.4. Prawo do dobrej administracji; 16.5. Badania nad zjawiskami patologicznymi w relacjach urzędnik - petent; 16.5.1. Pytania metryczkowe; 16.5.2. Struktura demograficzno-społeczna interesantów urzędów; 16.5.3. Wyniki merytorycznej części ankiety skierowanej do petentów; 16.6. Wyniki merytorycznej części ankiety skierowanej do urzędników; 16.6.1. Częstość bezpośredniej styczności z petentami; 16.6.2. Charakter kontaktów z petentami; 16.6.3. Zarzuty urzędników wobec petentów. Rozdział 17. Zagrożenie bezpieczeństwa wskutek złych praktyk w sferach biznesu i administracji: 17.1. Korupcja i jej przyczyny; 17.2. Zagrożenia systemu wartości; 17.3. Odpowiedzialność prawna za działania korupcyjne; 17.4. Korupcja jako źródło patologii życia gospodarczego. Rozdział 18. Bezpieczeństwo człowieka w środowisku lokalnym: 18.1. Psychologia środowiska; 18.2. Wpływ przestrzeni na bezpieczeństwo; 18.3. Bezpieczeństwo w środowisku wiejskim; 18.4. Rola policji w środowisku lokalnym. Część III WPŁYW PRZESTĘPCZOŚCI NA BEZPIECZEŃSTWO Rozdział 19. Strach przed przestępczością jako źródło destrukcji poczucia bezpieczeństwa: 19.1. Interdyscyplinarne ujęcie strachu przed przestępczością; 19.2. Strach przed przestępczością jako problem społeczny; 19.3. Zaburzenia lękowe; 19.4. Reakcje strachu; 19.5. Zespół stresu pourazowego; 19.6. Monitoring poczucia bezpieczeństwa. Rozdział 20. Terroryzm a bezpieczeństwo społeczeństwa: 20.1. Pojęcie terroryzmu; 20.2. Ofiary terroryzmu; 20.3. Bezpieczeństwo według rodzajów terroryzmu; 20.4. Zaburzenia pourazowe u ofiar zamachów terrorystycznych. Rozdział 21. Podsłuchy oraz inwigilacja użytkowników mediów elektronicznych w kontekście bezpieczeństwa informacyjnego: 21.1. Zagrożenie bezpieczeństwa w wyniku podsłuchów; 21.2. Rodzaje podsłuchów; 21.3. Kontrola podsłuchów; Rozdział 22. Bezpieczeństwo człowieka w ruchu drogowym: 22.1. Zagrożenia w ruchu drogowym; 22.2. Kary i środki karne; 22.3. Wpływ narkotyków na bezpieczeństwo w ruchu drogowym; 22.4. Postawy antywiktymizacyjne w ruchu drogowym. Rozdział 23. Grupowe zachowania chuligańskie jako zagrożenia bezpieczeństwa: 23.1. Pojęcie prawne chuligaństwa; 23.2. Chuligańskie grupy kibiców; 23.3. Zatrzymanie stadionowe; 23.4. Warunki bezpieczeństwa. Rozdział 24. Akty wandalizmu i cyberwandalizmu jako zagrożenia dla poczucia bezpieczeństwa obywateli: 24.1. Cechy wandalizmu; 24.2. Aspołeczne czyny wandali; 24.3. Odpowiedzialność prawna; 24.4. Cyberwandalizm; 24.5. Zapobieganie przestępczości komputerowej. Rozdział 25. Cyberstalking jako forma cyberprzemocy: 25.1. Prawna istota cyberstalkingu; 25.2. Rola internetu w popełnianiu stalkingu; 25.3. Identyfikacja sprawców stalkingu; 25.4. Motywy działania stalkerów; 25.5. Zapobieganie stalkingowi.
Pojęcie oraz typologie bezpieczeństwa i zagrożeń; 2. Koncepcje oraz wyznaczniki bezpieczeństwa; 3. Transformacja bezpieczeństwa; 4. Bezpieczeństwo a nuka; 5. Właściwości badań naukowych bezpieczeństwa; 6. Metody badań w naukach o bezpieczeństwie; 7. Pisarstwo naukowe w badaniach bezpieczeństwa.
II.I. Filozofia i istota sensu zła, cierpień i lęku 1. Zło budzące niepokój w ujęciu filozofów 2. Sens i bezsens - postmodernistyczny absurd orientacji bez orientacji 3. Aksjologiczny sens cierpienia 4. Filozofia lęku Antoniego Kępińskiego 5. Cierpienie jako doświadczenie siebie i świata 6. Istota współczesnego strachu 7. Strach i lęk - wybrane problemy 8. Lęk społeczny i nieśmiałość II. Lęki i obawy wieku dorastania 1. Czego obawiają się dzieci 2. Sposób doświadczania młodzieńczego kryzysu rozwojowego - problemy, sposoby radzenia sobie i konsekwencje w percepcji młodzieży szkół średnich 3. Poczucie samotności wśród młodzieży studenckiej 4. Czego boją się studenci? Identyfikowanie zagrożeń za pomocą introspekcji pytaniowej 5. Wartości i normy młodzieży uczącej się 6. Osobowościowe źródła obniżonego samopoczucia u progu dorosłości 7. Kto kontroluje zachowania dorastającej młodzieży III. Przyczyny życiowych niepowodzeń 1. Zmiany w środowisku a społeczna troska o jakość życia 2. Bezradność intelektualna a styl wyjaśniania zdarzeń 3. Dzieci z "dys" (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia) - moda czy porażka polskiej edukacji 4. Oswajanie lęku: praca ze światem wewnętrznym osoby z anoreksją 5. Rodzina w sytuacji choroby psychicznej IV. Kryzys rodziny i rodzicielstwa 1. Społeczne uwarunkowania kryzysu rodzicielstwa 2. Lęk przed rodzicielstwem 3. Kto się boi wady genetycznej? Społeczne konsekwencje wady genetycznej i sposoby poprawy jakości życia na przykładzie zespołu Turnera (ZT) 4. Dylemat kobiety-matki na podstawie powieści Doroty Terakowskiej Poczwarka 5. Samotne rodzicielstwo i jego konsekwencje dla rozwoju płciowego dziecka- zagrożenie czy nadzieja 6. Niektóre wymiary społecznych obaw przed zjawiskiem krzywdzenia dzieci 7. Przemoc w rodzinie i jej postrzeganie przez uczniów, rodziców i nauczycieli. Analiza wyników badań V. Dysfunkcjonalna szkoła 1. Kryzys systemu edukacji i wychowania 2. Kryzys wychowania czy kryzys instytucji wychowania? 3. Zagrożenia i obciążenia w pracy pedagoga specjalnego 4. Poczucie sensu życia i kryzys wartości pedagogów specjalnych a zagrożenie wypaleniem zawodowym VI. Zagrażające media 1. Potencjalne zagrożenia socjalizacji dzieci i młodzieży przez telewizję 2. Kształtowanie się systemu ochrony dzieci i młodzieży w mediach audiowizualnych w Polsce - zarys podstawowych zagadnień 3. "Polskie strachy" - przykłady absurdów polskiej rzeczywistości społecznej (na przykładzie konstrukcji informacji Tomasza Sianeckiego w Faktach TVN) 4. Internetowe zagrożenia w oczach nauczycieli 5. Internet - szansa na rozwój kompetencji społecznych czy zagrożenie uzależnieniem? 6. Komputer oraz inne wynalazki zaawansowanej technologii wśród ważnych zagrożeń współczesności VII. Kościół i sekty - kreowanie i oswajania lęków 1. Kościół - przestrzeń kreowania i oswajania lęków 2. Sekty - zagrożenie realne czy medialne? 3. Rodzice uczniów szkół średnich wobec sekt i związanych z nimi zagrożeń VIII. Przeciwdziałanie i zapobieganie porażkom wychowawczym 1. Na co nam postmodernizm w pedagogice? O tożsamości otwartej współczesnego człowieka 2. Stowarzyszenie Terapeutów i Arteterapeutów "LINIE" - sukcesy i porażki 3. STACJA - program streetworkerski adresowany do zbłąkanej młodzieży 4. Skauting bezpieczną i ciekawą drogą do dorosłości 5. Wykorzystanie Teatru Stosowanego w poszerzaniu świadomości i wiedzy na tematzdrowia psychicznego
Część I DZIAŁANIA ELIMINUJĄCE Rozdział 1. Broń masowej zagłady jako zagrożenie życia w skali całej planety: 1.1. Zagrożenia militarne; 1.2. Nieproliferacja; 1.3. Taktyczna broń nuklearna. Rozdział 2. Wojna jako ekstremalne zagrożenie dla życia: 2.1. Rodzaje konfliktów zbrojnych; 2.2. Analiza komputerowa konfliktów; 2.3. Przyczyny konfliktów; 2.4. Przyczyny agresji; 2.5. Potencjał obronny; 2.6. "Dylemat bezpieczeństwa"; 2.7. Teoria Tofflerów; 2.8. Straty ludności. Rozdział 3. Zbrojne konflikty na tle etnicznym lub religijnym: 3.1. Poczucie krzywdy; 3.2. Zjawisko społecznej kategoryzacji; 3.3. Konflikty jako kryzys światowej polityki; 3.4. Infrahumanizacja. Rozdział 4. Wojny i konflikty społeczne na tle ekonomicznym: 4.1. Strukturalne naruszanie praw człowieka; 4.2. Ekonomia wojenna; 4.3. Niedobory zasobów odnawialnych; 4.4. Nierówności ekonomiczne; 4.5. Konflikty społeczne: Rozdział 5. Zbrodnie wojenne i tortury: 5.1. "Ludobójstwo"; 5.2. Zbrodnie w czasie konfliktów; 5.3. Naruszenia praw człowieka; 5.4. Problematyka tortur. Rozdział 6. Kobiety i dzieci jako ofiary wojen i konfliktów zbrojnych: 6.1. Przemoc w okresie wojny; 6.2. Dziecko jako żołnierz. Rozdział 7. Kryzysy humanitarne: 7.1. Pomoc ofiarom kryzysów humanitarnych; 7.2. Pomoc ofiarom; 7.3. Obozy dla uchodźców; 7.4. Regulacja praw własności; 7.5. Uchodźcy w miastach. Rozdział 8. Państwo Islamskie jako hybrydowa struktura terrorystyczna: 8.1. Strategia Państwa Islamskiego; 8.2. Cele Państwa Islamskiego; 8.3. Źródła finansowania Państwa Islamskiego; 8.4. Krwawa propaganda; 8.5. Państwo Islamskie żądające podmiotowości w stosunkach międzynarodowych. Rozdział 9. Fanatyzm religijny jako źródło terroryzmu: 9.1. Rys historyczny związków religii z terroryzmem; 9.2. Prawo islamu; 9.3. Sekty i ruchy parareligijne; 9.4. Salafizm; 9.5. Prewencja kryminalna. Rozdział 10. Terroryzm o podłożu politycznym: 10.1. Wielowymiarowość polityki; 10.2. Terroryzm po II wojnie światowej; 10.3. Typologia nurtów terrorystycznych; 10.4. Wspieranie terroryzmu przez państwo; 10.5. Nowa era terroryzmu; 10.6. Doktryna Busha. Rozdział 11. Terror indywidualny: 11.1. Nowy typ terrorysty; 11.2. Poczucie alienacji; 11.3. Zaburzenia osobowości; 11.4. Rola internetu w popularyzacji materiałów wybuchowych; 11.5. Zagrożenia bronią bakteriologiczną. Rozdział 12. Terroryzm w kontekście problemu imigracji i uchodźstwa: 12.1. Napływ imigrantów do Unii Europejskiej; 12.2. Skutki migracji; 12.3. Strategia Unii Europejskiej w walce z terroryzmem. Rozdział 13. Terroryzm na morzu i w powietrzu: 13.1. Piractwo morskie; 13.2. Porwania samolotów. Rozdział 14. Cyberterroryzm w zglobalizowanym świecie: 14.1. Przyczyny rozwoju cyberterroryzmu; 14.2. Korzystanie z internetu przez terrorystów; 14.3. Odwoływanie się do przemocy; 14.4. Struktury sieciowe; 14.5. Aktywność propagandowa Państwa Islamskiego; 14.6. Przenikanie organizacji terrorystycznych w cyberprzestrzeni; 14.7. Zapobieganie atakom cyberterrorystycznym. Rozdział 15. Media a terroryzm: 15.1. Funkcje mass mediów; 15.2. Rodzaje mediów; 15.3. Manipulacja poprzez media; 15.4. Dwukierunkowość transmisji; 15.5. Komunikowanie masowe; 15.6. Wpływ mediów na kształtowanie opinii publicznej; 15.7. Informacje o terroryzmie. Część II DZIAŁANIA WYKLUCZAJĄCE Rozdział 16. Zagrożenia dla demokracji i wolności obywatelskich: 16.1. Istota demokracji; 16.2. Dialog społeczny; 16.3. Zachowania korupcyjne; 16.4. Bezpieczeństwo państwa; 16.5. Ograniczenia praw i wolności jednostki. Rozdział 17. Dehumanizacja - destrukcja godności człowieka: 17.1. Pojęcie godności; 17.2. Utrata godności; 17.3. Istota dehumanizacji; 17.4. Naruszenie godności pacjentów w szpitalach; 17.5. Przemoc w instytucjach totalnych; 17.6. Zniesławienie. Rozdział 18. Społeczny darwinizm - postawy egoizmu i rywalizacji w relacjach międzyludzkich: 18.1. Istota darwinizmu społecznego; 18.2. Negatywna wizja świata; 18.3. Socjocentryzm; 18.4. Konsekwencje rywalizacji; 18.5. Bezczynni obserwatorzy scen przemocy. Rozdział 19. Dysfunkcyjne aspekty zmian społecznych w globalizującym się świecie: 19.1. Istota i skutki globalizacji; 19.2. Wpływ przemian społeczno-kulturowych; 19.3. Syndrom osamotnienia; 19.4. Tożsamość współczesnego człowieka; 19.5. Nowy ład międzynarodowy. Rozdział 20. Deficyt zaufania we współczesnym świecie: 20.1. Istota deficytu zaufania; 20.2. Czynniki decydujące o zaufaniu lub nieufności; 20.3. Rodzaje zaufania; 20.4. Problem dystansu; 20.5. Nadzór. Rozdział 21. Dominacja społeczna i nietolerancja: 21.1. Przyczyny postaw nietolerancji; 21.2. Tolerancja jako wartość; 21.3. Zróżnicowane postawy; 21.4. Społeczeństwa pluralistyczne. Rozdział 22. Postawy bierności i wycofania w życiu społecznym: 22.1. Istota bierności; 22.2. Postawy fatalistyczne; 22.3. Rozproszona odpowiedzialność; 22.4. Mechanizm obronny; 22.5. Bierność a problem alienacji. Rozdział 23. Ryzyko i strach: 23.1. Pojęcie ryzyka; 23.2. Nowoczesny model życia; 23.3. Działania w celu ukształtowania postaw ludzkich; 23.4. Zaspokajanie potrzeb człowieka; 23.5. Potrzeby edukacyjne człowieka; 23.6. Zagrożenia; 23.7. Strach polityczny; 23.8. Ryzyko wprowadzenia nowych technologii; 23.9. Ryzyko działań koniecznych; 23.10. Ocena ryzyka; 23.11. Wiedza o ryzyku. Rozdział 24. Skrajne ubóstwo i jego dramatyczne konsekwencje: 24.1. Ubóstwo jako światowy problem społeczny; 24.2. Strategia walki z głodem; 24.3. Skutki ubóstwa dla jednostki; 24.4. Kryzys żywnościowy; 24.5. Walka z chorobami zakaźnymi; 24.6. Działania Unii Europejskiej; 24.7. Ekonomia rozwoju; 24.8. Uwarunkowania społeczno-gospodarcze. Rozdział 25 Nierówności ekonomiczne jako źródło marginalizacji społecznej: 25.1. Skutki nierówności ekonomicznych; 25.2. Problematyka ubóstwa; 25.3. Modele neoklasycznej ekonomii; 25.4. Nowa strukturalizacja systemu społecznego; Rozdział 26. Handel ludźmi jako forma zniewolenia we współczesnym świecie: 26.1. Prawo do wolności; 26.2. Nielegalne przekraczanie granic; 26.3. Pojęcie "handel ludźmi"; 26.4. Handel ludźmi jako przestępstwo międzynarodowe; 26.5. Rola Straży Granicznej; 26.6. Legitymizacja zysków z przestępstwa; 26.7. Handel kobietami z Europy Środkowej i Wschodniej; 26.8. Podatność wiktymogenna prostytutek; 26.9. Pozycja prawna ofiary prostytutki; 26.10. Programy finansujące działania przeciwko handlu ludźmi. Rozdział 27. Prostytucja jako forma marginalizacji społecznej: 27.1. Pojęcie prostytucji; 27.2. Etiologia prostytucji; 27.3. Prawna problematyka prostytucji; 27.4. Uwarunkowania kulturowe i środowiskowe; 27.5. Osobowość prostytutek; 27.6. Prostytutki jako ofiary przestępstw; 27.7. Formy prostytucji; 27.8. Sponsoring. Część III PRZYZWOLENIA Rozdział 28. Kara śmierci: 28.1. Historia kary śmierci; 28.2. Humanizm współczesnego prawa karnego; 28.3. Argumenty przeciwko karze śmierci; 28.4. Poglądy przeciwników kary śmierci; 28.5. Racjonalne zasady dyskusji o karze śmierci. Rozdział 29. Eutanazja - pomoc w ucieczce od bólu i cierpienia: 29.1. Pojęcie eutanazji; 29.2. Akceptacja eutanazji; 29.3. Prawna dopuszczalność eutanazji; 29.4. Argumenty przeciwko eutanazji. Rozdział 30. Eugenika: 30.1. Pojęcie eugeniki; 30.2. Popularyzacja programu eugenicznego Haecklara i Darwina; 30.3. Zagrożenia związane z możliwością klonowania człowieka; 30.4. Projekty biotechnologiczne dotyczące DNA; 30.5. Klonowanie jako problem etyczny; 30.6. Stosowanie metod eugeniki. Rozdział 31. Aborcja: 31.1. Kontrowersje wobec aborcji; 31.2. Etyczna ocena aborcji; 31.3. Ustawowe uregulowanie aborcji; 31.4. Czynniki determinujące aborcję; 31.5. Postawy wobec aborcji; 31.6. System przedaborcyjny. Rozdział 32. Pozbawienie życia w sytuacji obrony koniecznej: 32.1. Rys historyczny instytucji obrony koniecznej; 32.2. Argumenty uzasadniające obronę konieczną; 32.3. Orzecznictwo sądów w sprawach o obronę konieczną; 32.4. Skuteczność działania obronnego. Rozdział 33. Transplantacja - nadzieje i zagrożenia; 33.1. Transplantacja jako kontrowersyjny problem; 33.2. Nielegalny obrót narządami, tkankami i komórkami; 33.3. Monitorowanie transplantacji; 33.4. Zwalczanie zjawiska nielegalnej transplantacji; 33.5. Zapobieganie bezprawnym przeszczepom. Rozdział 34. Techniki wspomaganego rozrodu jako pomoc i zagrożenie dla życia: 34.1. Zapłodnienie in vitro; 34.2. Problematyka etyczna; 34.3. Zapłodnienie pozaustrojowe i mikroiniekcja; 34.4. Inne procedury związane z zapłodnieniem i transferem; 34.5. Finansowanie procedur in vitro; 34.6. Pozytywne skutki stosowania metody in vitro; 34.7. Obniżenie jakości życia po zabiegu in vitro. Rozdział 35. Medycyna i prawo wobec śmierci klinicznej: 35.1. Kryteria śmierci klinicznej; 35.2. Dyspozycja pacjenta lub jego pełnomocnika odnośnie do życia; 35.3. Stanowisko Polski w sprawie śmierci klinicznej. Rozdział 36. Śmierć pacjenta w wyniku błędu w sztuce lekarskiej oraz w czasie eksperymentów medycznych: 36.1. Definicja błędu medycznego; 36.2. Śmierć pacjenta na stole operacyjnym; 36.3. Błąd diagnostyczny; 36.4. Kodeks norymberski; 36.5. Stanowisko amerykańskich onkologów w odniesieniu; do nowotworów i AIDS; 36.6. Zmiany w strukturze badań medycznych.
R.I Środowisko zamieszkania jako przedmiot badań psychologicznych: 1. Pojęcie środowiska w wybranych koncepcjach psychologicznych, 2. Środowisko zamieszkaniaz perspektywy psychologii środowiskowej. R.II Mapy poznawcze środowiska zamieszkania: 1. Geneza i rozwój pojęcia mapy w psychologii, 2. Wiedza o środowisku. R.III Ryzyko i zagrożenie w środowisku zamieszkania: 1. Przestępczość w środowisku zamieszkania, 2. Ryzyko zostania ofiarą przestępstwa a poczucie bezpieczeństwa. R.IV Percepcja zagrożenia przestępczością w mapach poznawczych środowiska zamieszkania młodzieży: 1. Model map poznawczych środowiska zamieszkania zagrożonego przestępczością, 2. Społeczne i percepcyjne wskaźniki zagrożenia przestępczością w środowisku życia młodzieży, 3. Procedura wyodrębniająca regiony mentalne środowiska zamieszkania zagrożonego przestępczością, 4. Analiza struktury map poznawczych środowiska zamieszkania zagrożonego przestępczością
Zawiera: TEORETYCZNE UJĘCIA PROBLEMÓW PEDAGOGICZNYCH - DYSKUSJE I POLEMIKI: Współtworzenie wiedzy między ewolucją a rewolucją epistemologii pedagogicznej; Towarzystwa naukowe w przestrzeni edukacji całożyciowej; Samoobrona powszechna społeczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej; Teraźniejszość i przyszłość edukacji dla bezpieczeństwa; Jakość kształcenia w Akademii Sztuki Wojennej - uwarunkowania i wyzwania; Szkolenia obronne w administracji publicznej jako istotny element edukacji dla bezpieczeństwa w RP; Ikonosfera w komunikacji a prywatność współczesnej młodzieży; Bezpieczeństwo w rodzinie - osamotniona starość; Magia literatury i teatru - zapomniane pojęcia w terapii i wspieraniu dziecka zdrowego i dotkniętego chorobą; Wybrane psychologiczne koncepcje mądrości z perspektywy badań nad uczeniem się w okresie późnej dorosłości. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE EFEKTÓW BADAŃ PEDAGOGICZNYCH: E-meryt, czyli blogujący senior - raport z badań; Wolontariat jako forma aktywności prospołecznej młodzieży studenckiej; Wybrane motywy aktywności ruchowej w środowisku wodnym w świetle wartości; Aktywność fizyczna w czasie wolnym na przykładzie uczniów w środowisku wiejskim; W stronę przyrody: o norweskich praktykach edukacji na zewnątrz; Wpływ informacji graficznej oraz negatywnego afektu na ocenę ryzyka zachowań seksualnych. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY BADAŃ PEDAGOGICZNYCH W WYMIARZE MIĘDZYNARODOWYM: Pedagogical reflection on the usefulness of popular proverbs in a hermeneutic exploration of the world; An employee of generation Y in the face of changes in the global labour market; Characteristics of total institution based on the example of educational care; Motor skills assessment of youth aged 13-14; Eating habits of primary and middle school students; Vulnerability in Family and Creativity Support by Living-Learning Workshops; Parents’ psychological absence in upbringing children: causes, consequences, pedagogical implications; Феликс Францевич Мовчановский - основатель Александровского училища-хутора глухонемых; Духовно-моральний розвиток особистості у педагогічній спадщині Івана Огієнка.
Część I ANTYNOMIA ŻYCIA I ŚMIERCI Rozdział 1. Życie jako zjawisko biologiczne: 1.1. Ogólna teoria systemów i cybernetyki; 1.2. Definicja życia; 1.3. Poglądy na genezę życia. Rozdział 2. Biogeneza i rozwój życia w teorii ewolucji: 2.1. Istota ewolucji; 2.2. Teorie postępu ewolucyjnego; 2.3. Dryf genetyczny; 2.4. Darwinowska chronologia dziejów człowieka; 2.5. Mechanizm procesu starzenia się. Rozdział 3. Życie w perspektywie kosmologii: 3.1. Problem życia we Wszechświecie; 3.2. Grawitacja; 3.3. Zasada antropiczna; 3.4. Modele "innych wszechświatów". Rozdział 4. Ujęcie ekologiczne życia i śmierci: 4.1. Rola ekosystemów w promocji życia; 4.2. Międzynarodowe konwencje o ochronie środowiska; 4.3. Zmiany klimatu; 4.4. Światowy kryzys deficytu wody. Rozdział 5. Problem życia w medycynie: 5.1. Postęp w dziedzinie nauk medycznych; 5.2. Opieka medyczna; 5.3. Stan psychiczny człowieka w genezie choroby i powrotu do zdrowia; 5.4. Mechanistyczny stosunek do zdrowia; 5.5. Współczesny rozwój technologii; 5.6. Systemowe ujęcie życia. Rozdział 6. Prokreacja: 6.1. Norma seksualna; 6.2. Modele zachowań seksualnych; 6.3. Psychologia prokreacji; 6.4. Działania profilaktyczne. Rozdział 7. Życie i śmierć w filozofii: 7.1. Filozofia życia; 7.2. Naturalizm ontologiczny; 7.3. Pierwotna intuicja Henri Bergsona; 7.4. Egzystencjalizm. Rozdział 8. Religia wobec życia i śmierci: 8.1. Metafizyka śmierci; 8.2. Śmierć i miłość; 8.3. Bezsilność wobec śmierci; 8.4. Wiara w życie wieczne; 8.5. Wielowymiarowość życia i śmierci; 8.6. Relatywizm form religijności; 8.7. Relacje między psychologią a religią; 8.8. Sekty religijne. Rozdział 9. Psychologiczne wymiary życia: 9.1. Lęk przed śmiercią; 9.2. Reakcje w sytuacji żałoby; 9.3. Zagrożenia życia; 9.4. Zapobieganie chorobom cywilizacyjnym; 9.5. Ocena życia. Rozdział 10. Moralność a życie: 10.1. Pojęcia "etyka" i "moralność"; 10.2. Inżynieria genetyczna; 10.3. Podejście holistyczne; 10.4. Biomedycyna. Rozdział 11.Regulacje prawne w zakresie życia i śmierci: 11.1. Fundamentalne prawa człowieka; 11.2. Nienaruszalność życia; 11.3. Eutanazja; 11.4. Ochrona życia. Rozdział 12. Kulturowe aspekty życia i śmierci: 12.1. Pojęcie kultury; 12.2. Tradycje oświecenia; 12.3. Kulturowe zmiany Europy; 12.4. Globalizacja a kultura; 12.5. Konflikty zbrojne; 12.6. Bieda; 12.7. Dehumanizacja kultury. Rozdział 13. Śmierć i zagrożenia życia w mediach: 13.1. Funkcje mediów; 13.2. Internet jako źródło wiedzy i rozrywki; 13.3. Manipulacja ludźmi; 13.4. Zagadnienie interakcji; 13.5. Kultura masowa jako przedmiot krytyki; 13.6. Opinia publiczna; 13.7. Wpływ mediów na proces myślenia ludzi. Rozdział 14. Śmierć w ujęciu nauk politycznych: 14.1. Ogólna problematyka konfliktów; 14.2. Przyczyny konfliktów; 14.3. Teorie wyjaśniające konflikty; 14.4. Skutki konfliktów; 14.5. Czynniki neutralizacji konfliktów. Rozdział 15. Ambiwalentna rola postępu technicznego: 15.1. Rozwój nauki i techniki; 15.2. Los człowieka w warunkach współczesnej cywilizacji; 15.3. Wpływ technologii na ludzkość. CZĘŚĆ II ŚRODOWISKO NATURALNE I CYWILIZACJIA TECHNICZNA PRZECIWKO ŻYCIU Rozdział 16. Kosmos jako destruktor życia: 16.1. Historia kosmosu; 16.2. Zagrożenia ze strony komet i planetoid; 16.3. Zderzenia z innymi ciałami niebieskimi; 16.4. Rola kosmicznych katastrof w rozwoju życia na Ziemi; 16.5. Zniszczenia w wyniku zderzeń; 16.6. Programy rozpoznawania niebezpieczeństwa ze strony Kosmosu. Rozdział 17. Naturalne czynniki destrukcji życia: 17.1. Zmiany klimatu i ich skutki; 17.2. Przebiegunowanie Ziemi; 17.3. Promieniowanie kosmiczne; 17.4. Trzęsienia ziemi; 17.5. Powodzie; 17.6. Aktywność wulkanów; 17.7. Huragany. Rozdział 18. Antropogenne czynniki destrukcji życia: 18.1. Prawo ochrony środowiska; 18.2. Redukcja zasobów materialnych; 18.3. System ochrony morza; 18.4. Degradacja lasów; 18.5. Rozwój rynku biopaliw jako zagrożenie dla środowiska; 18.6. Ocieplenie klimatu; 18.7. Katastrofy wywołane przez człowieka; 18.8. Odpady i śmieci; 18.9 Kodyfikacja prawna w zakresie ochrony środowiska. Rozdział 19. Wybrane problemy biotechnologii: 19.1. Bioetyka; 19.2. Mukowiscydoza; 19.3. Terapia genowa; 19.4. Klonowanie. Rozdział 20. Patologie genetyczne: 20.1. Depresja; 20.2. Schizofrenia; 20.3. Pląsawica Huntingtona; 20.4. Choroba Parkinsona; 20.5. Choroba Alzheimera; 20.6. Nowotwory; 20.7. Biologia syntetyczna. Rozdział 21. Wyczerpanie zasobów koniecznych do utrzymania: 21.1. Trendy w gospodarce żywnościowej; 21.2. Susze; 21.3. Pustynnienie; 21.4. Las; 21.5. Woda. Rozdział 22. Życie w świecie niedoboru energii: 22.1. Problem bezpieczeństwa energetycznego; 22.2. Konta energetyczne; 22.3. Międzynarodowa Agencja Energii; 22.4. Energetyka w systemie gospodarczym państwa; 22.5. Degradacja środowiska; 22.6. Dostęp do surowców energetycznych; 22.7. Wykorzystanie węgla; 22.8. Energetyka jądrowa; 22.9. Cyberterroryzm; 22.10. Trendy podaży i konsumpcji energii. Rozdział 23. Zagrożenia demograficzne: 23.1. Proces starzenia się ludzkości; 23.2. Warunki życia a umieralność; 23.3. Stosunek społeczeństwa do płci; 23.4. Wzrost populacji; 23.5. Zjawisko niepłodności; 23.6. Bezdzietność; 23.7. Załamanie demograficzne w Polsce; 23.8. Znaczenie macierzyństwa i rodziny. Rozdział 24. Zagrożenia mikrobiologiczne: 24.1. Choroby zakaźne; 24.2. Grzyby; 24.3. Gruźlica; 24.4. Zakażenia szpitalne; 24.5. Choroby pasożytnicze. Rozdział 25. Wadliwy system żywienia: 25.1. Głód i niedożywienie; 25.2. Obróbka pożywienia; 25.3. Bezpieczeństwo żywności; 25.4. Jod w produktach spożywczych; 25.5. Żywność genetycznie zmodyfikowana. Rozdział 26. Antropopresja w środowisku wielkich miast: 26.1. Postrzeganie przestrzeni; 26.2. Zachowania terytorialne; 26.3. Sytuacja przegęszczenia; 26.4. Procesy urbanizacji; 26.5. Jakość życia. Rozdział 27. Zagrożenia dla życia w ruchu drogowym: 27.1. Skutki wypadków drogowych; 27.2. Modernizacja dróg; 27.3. Nadmierna prędkość; 27.4. Udział osób starszych w ruchu drogowym; 27.5. Nietrzeźwość uczestników ruchu; 27.6. Ruch drogowy jako sytuacja trudna. Rozdział 28. Choroby cywilizacyjne: 28.1. Ujemne skutki cywilizacji dla zdrowia; 28.2. Czynniki ryzyka; 28.3. Wpływ zmian cywilizacyjnych na płodność. Rozdział 29. Nowotwory: 29.1. Etiologia nowotworów; 29.2. Rak jelita grubego; 29.3. Nowotwór piersi; 29.4. Wsparcie społeczne osób chorych na nowotwory; 29.5. Zapobieganie chorobom nowotworowym. Rozdział 30. Zaburzenia rytmu biologicznego i snu: 30.1. Pojęcie rytmu biologicznego; 30.2. Efektywność funkcjonowania pamięci i procesów emocjonalnych; 30.3. Rytm okołodobowy; 30.4. Cykl snu i czuwania. Rozdział 31. Bezczynność ruchowa: 31.1. Skutki bezczynności ruchowej; 31.2. Rola aktywności ruchowej. Rozdział 32. Zaburzenia łaknienia: 32.1. Przyczyny otyłości; 32.2. Leczenie otyłości; 32.3. Anoreksja.
1. Zagadnienia metodologiczne; 2. Ocena poczucia bezpieczeństwa obywateli; 3. Ocena Polski pod kątem bezpieczeństwa przez funkcjonariuszy publicznych w świetle badań własnych z 2009 r.; 4. Poczucie bezpieczeństwa i zagrożenia w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych; 5. Identyfikacja współczesnych zagrożeń bezpieczeństwa obywateli w świetle badań własnych z 2008 r.; 6. Identyfikacja współczesnych zagrożeń bezpieczeństwa przez funkcjonariuszy publicznych; 7. Poczucie osobistego zagrożenia obywateli; 8. Przeciwdziałania zagrożeniom bezpieczeństwa obywateli w ocenie funkcjonariuszy; 9. Ocena działania państwa w płaszczyźnie zapewniania bezpieczeństwa obywatelom; 10. Ocena wykorzystania tajnych metod pracy Policji w kontekście skali społecznej akceptacji ingerencji państwa w sferę prywatności oraz stopień gotowości do współpracy w zwalczaniu przestępczości.
1. Securitas w mitach i wierzeniach; 2. Nauki o bezpieczeństwie; 3. Bezpieczeństwo jako przedmiot securitologii; 4. Bezpieczeństwo jako dobro społeczne; 5. Bezpieczeństwo informacyjne; 6. Zarządzanie bezpieczeństwem.
1. Zjawiska społeczne postrzegane jako zagrażające bezpieczeństwu społecznemu i osobistemu osób badanych: Opinie badanych o zjawiskach zagrażających bezpieczeństwu całego społeczeństwa; Opinie badanych o zjawiskach zagrażających ich osobistemu bezpieczeństwu; Relacje między postrzeganiem zjawisk społecznych jako zagrożeń osobistego bezpieczeństwa i zagrożeń bezpieczeństwa w skale całego kraju; 2. Stosunek społeczeństwa polskiego do zachowań godzących w cenione wartości i naruszające normy prawne, moralne i obyczajowe: Stosunek do: czynów godzących w życie i zdrowie; czynów terrorystycznych oraz szpiegostwa; czynów godzących w rodzinę; do nałogów i czynów sprzyjających uzależnieniom; do czynów godzących w wolność seksualną i obyczajność; do homoseksualizmu oraz praw gejów i lesbijek; do zachowań polegających na znieważeniu człowieka, symboli religijnych i państwowych oraz prezydenta, a także wykorzystania w twórczości artystycznej symboli religijnych w sposób godzący w uczucia religijne innych osób; do czynów godzących w wymiar sprawiedliwości; do zachowań agresywnych dzieci i młodzieży; do czynów godzących w mienie publiczne i prywatne, a także do innych czynów, których celem jest uzyskanie nielegalnych korzyści; do korupcji i zachowań nagannych związanych z korupcją; o różnych form zbiorowego protestu; do innych czynów przestępczych, kontrowersyjnych i moralnie nagannych; 3. Opinie badanych na temat celu kary i reformy prawa karnego oraz propozycje dotyczące sposobu karania sprawców różnych przestępstw
OD REDAKCJI Kolejny, podwójny LX/2–3 tom „Przeglądu Socjologicznego” poświęcony jest problematyce miejskiej. Przedstawiciele różnych ośrodków akademickich prezentują teksty, dla których wspólnym mianownikiem jest idea kulturowego pejzażu współczesnego środowiska miejskiego. Jedną z przewodnich myśli zawartych w niniejszym zbiorze stanowi teza, że współczesne miasto, powiązane z gospodarką globalną, jest konceptualizowane w kategoriach dynamicznej,płynnej i zmiennej struktury, dla której wymiar kulturowy staje się równie istotny jak wymiar ekonomiczny. Jednakże zawarte w tomie analizy znacznie wykraczają poza wąsko ujmowany kulturowy paradygmat socjologii miasta. Są próbą określenia sposobu, w jaki dzisiejsze miasta odpowiadają na najpilniejsze potrzeby współczesnego świata, będąc głównymi przestrzeniami tworzenia globalnych przepływów, materializujących się w konkretnych lokalizacjach. Zmiana w postrzeganiu roli czasu i przestrzeni polega na ich oddzieleniu i kompresji, co prowadzi do kolejnego pytania o rolę miejsca w budowaniu tożsamości jednostkowej i grupowej. Niezależnie bowiem od „mechanizmów wykorzeniających” ludzie wciąż poszukują podstaw identyfikacji i przynależności, usiłując odnaleźć je w miejscach, wokół których ogniskuje się życie społeczne.
Podmiot badań niniejszej pracy jest dwojakiej natury. Z jednej strony są to przestępstwa (ujawnione, czyli zarejestrowane przez statystyki policyjne oraz tzw. nieujawnione, czyli ciemna liczba przestępstw określona w wyniku badań wiktymizacyjnych), z drugiej zaś strony są to również ankietowani mieszkańcy Łodzi, których pytano o różne kwestie związane z przestępczością. Przedmiotem badań jest natomiast zróżnicowanie przestrzenne przestępstw oraz poczucia bezpieczeństwa. Przedmiot ten wynika z ogólnego celu przyjętego dla podjętych rozważań, jakim jest analiza związków i relacji między zróżnicowaniem przestrzennym przestępstw i zdarzeń policyjnych dokonanych w Łodzi w latach 2006–2010 oraz postaw mieszkańców łączących się z percepcją przestępczości i z poczuciem bezpieczeństwa, wyrażonych w badaniach ankietowych z 2010
1. Aktywność środowiska lokalnego na rzecz poczucia bezpieczeństwa jako zagadnienie pedagogiki społecznej, 2. Metodologia i problematyka badan własnych, 3. Poczucie bezpieczeństwa w wymiarze społecznym, 4. Wizerunek dzielnicowego jako członka społeczności lokalnej, 5. Dydaktyka oraz programy szkoleń zawodowych policjantów prewencji, 6. Środki masowego przekazu oraz opinia publiczna a poczucie bezpieczeństwa, 7. Uspołeczenianie Policji poprzez zarządzanie jakością, 8. Znaczenie prewencji kryminalnej w procesie kształtowania poczucia bezpieczeństwa w społeczności lokalnej
1. Historia, filozofia, istota jakości; 2. Pomiar i ocena jakości; 3. Zasady zarządzania jakością; 4. Normalizacja; 5. Systemy oceny zgodności (bezpieczeństwo produktu); 6. Samoocena- modele nagród jakości; 7. Koszty jakości; 8. Metody i narzędzia wspomagające zarządzanie jakością; 9. Kontrola, sterowanie i doskonalenie jakości; 10. System zarządzania środowiskowego; 11. System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy; 12. Integracja normatywnych systemów zarządzania; 13. Projektowanie strategii przedsiębiorstwa z uwzględnieniem jakości, środowiska oraz bezpieczeństwa i higieny pracy.