Source
Książki
(59)
ebookpoint BIBLIO
(3)
IBUK Libra
(2)
Form of Work
Książki
(54)
Publikacje naukowe
(28)
Publikacje fachowe
(19)
Czasopisma
(5)
E-booki
(5)
Publikacje dydaktyczne
(2)
Status
only on-site
(43)
available
(31)
Branch
Wypożyczalnia
(31)
Czytelnia
(43)
Author
Gajdzica Zenon (1970- )
(7)
Borski Maciej (1975- )
(4)
Frąckiewicz Lucyna (1926-2009)
(3)
Gurdek Magdalena (1977- )
(3)
Kijak Remigiusz J. (1979- )
(3)
Koczur Wiesław
(3)
Śladkowska Ewa
(3)
Baran Jolanta
(2)
Baran Krzysztof Wojciech
(2)
Błeszyński Jacek (1963- )
(2)
Całek Grzegorz
(2)
Kamińska-Małek Aleksandra (1976- )
(2)
Kirenko Janusz (1954- )
(2)
Majewski Kamil
(2)
Miłkowski Tomasz (1970- )
(2)
Niedbalski Jakub
(2)
Paluszkiewicz Magdalena
(2)
Parchomiuk Monika
(2)
Półtorak Magdalena (1981- )
(2)
Rogacka-Łukasik Anna (1980- )
(2)
Uścińska Gertruda (1958- )
(2)
Wolan-Nowakowska Mariola
(2)
Włodarczyk Mirosław
(2)
Świątkowski Andrzej M. (1944- )
(2)
Żuchowska-Skiba Dorota
(2)
Abramski Olgierd
(1)
Adamus Rafał
(1)
Antonów Kamil
(1)
Augustyn Paulina
(1)
Augustyniak Piotr (1965- )
(1)
Bac Aneta
(1)
Baczała Ditta
(1)
Baran Beata
(1)
Baran-Wesołowska Beata
(1)
Bartnikowska Urszula
(1)
Bała Karolina
(1)
Bednarkowa Wiga
(1)
Belzyt Joanna Iza (1977- )
(1)
Bełszyński Jacek J. (1963- )
(1)
Bielak-Jomaa Edyta (1972- )
(1)
Bobińska Kinga
(1)
Bosak-Sojka Maria
(1)
Brzostek-Kleszcz Mirosława
(1)
Brząkowski Mateusz
(1)
Bręczewski Grzegorz
(1)
Buratowska Klaudia
(1)
Błeszyński Jacek J. (1963- )
(1)
Chrapoński Dariusz
(1)
Ciechorski Jan
(1)
Cierpiałowska Tamara
(1)
Colonna-Kasjan Daniela
(1)
Czaplicki Kamil
(1)
Czerniak-Swędzioł Justyna
(1)
Czerw-Bajer Monika
(1)
Daniluk Paulina
(1)
Dobrakowski Paweł
(1)
Domalewska Dorota
(1)
Doroszuk Joanna
(1)
Duda Wioleta
(1)
Duraj Tomasz
(1)
Dykas Kamil
(1)
Flaszyńska Ewa
(1)
Fleszer Dorota (1971- )
(1)
Florek Ludwik (1946- )
(1)
Gabryś Agnieszka
(1)
Gawlik Ewa
(1)
Gałecki Piotr
(1)
Giddens Anthony (1938- )
(1)
Giedrewicz-Niewińska Aneta
(1)
Giedrojć Marzenna
(1)
Glumińska-Pawlic Jadwiga
(1)
Gluźniewicz Jadwiga
(1)
Gredka-Ligarska Iwona
(1)
Grocki Romuald
(1)
Grudecki Michał
(1)
Grusiewicz Mirosław
(1)
Grzegorzewska Maria Katarzyna
(1)
Grześków Małgorzata
(1)
Gunia Grażyna
(1)
Góral Zbigniew
(1)
Hajn Zbigniew
(1)
Jagocha Konrad
(1)
Janus Edyta
(1)
Jaskulska Jagoda
(1)
Jaworska Katarzyna
(1)
Jeruszka Urszula (1952- )
(1)
Jurczyk Marta
(1)
Kaczmarczyk Michał (1981- )
(1)
Kaczmarek Żanetta
(1)
Kaczorowska-Bray Katarzyna
(1)
Kadyszewski Borys
(1)
Kaliszewska Małgorzata
(1)
Kamiński Arkadiusz
(1)
Kantowicz Ewa
(1)
Kawecka Marcelina
(1)
Kałużny Tomasz
(1)
Kil Jan
(1)
Kil Jan (1991- )
(1)
Klinik Anna
(1)
Kobroń-Gąsiorowska Łucja
(1)
Year
2020 - 2023
(19)
2010 - 2019
(30)
2000 - 2009
(15)
Time Period of Creation
2001-
(24)
Country
Poland
(64)
Language
Polish
(64)
Subject
Osoby z niepełnosprawnością
(35)
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną
(19)
Niepełnosprawność intelektualna
(5)
Pedagogika specjalna
(5)
Praca
(5)
Prawo pracy
(5)
Rehabilitacja zawodowa
(5)
Rodzina
(5)
Wsparcie społeczne
(5)
Wykluczenie społeczne
(5)
Integracja społeczna
(4)
Opieka społeczna
(4)
Prawa osób z niepełnosprawnościami
(4)
Rehabilitacja medyczna
(4)
Socjologia
(4)
Socjologia niepełnosprawności
(4)
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(4)
Zaburzenia mowy
(4)
Kształcenie integracyjne
(3)
Niepełnosprawność
(3)
Osoby w szczególnej sytuacji na rynku pracy
(3)
Postępowanie administracyjne
(3)
Postępowanie cywilne
(3)
Praca osób z niepełnosprawnością
(3)
Prawo międzynarodowe
(3)
Psychologia
(3)
Samorząd terytorialny
(3)
Socjalizacja
(3)
Szkolnictwo specjalne
(3)
Zakład pracy chronionej
(3)
Życie codzienne
(3)
Adaptacja społeczna
(2)
Bezradność
(2)
Bezrobocie
(2)
COVID-19
(2)
Dziecko z niepełnosprawnością
(2)
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
(2)
Emerytura
(2)
Globalizacja
(2)
Jakość życia
(2)
Komunikacja niewerbalna
(2)
Komunikacja werbalna
(2)
Kształcenie
(2)
Migracje
(2)
Młodzież
(2)
Nauczanie
(2)
Nauczyciele
(2)
Osoby w wieku starszym
(2)
Podmiotowość
(2)
Polityka
(2)
Polityka społeczna
(2)
Praca socjalna
(2)
Pracownicy samorządowi
(2)
Pracownicy socjalni
(2)
Prawa człowieka
(2)
Prawo Unii Europejskiej
(2)
Prawo karne
(2)
Prawo miejscowe
(2)
Prawo urzędnicze
(2)
Psychoterapia
(2)
Rehabilitacja społeczna
(2)
Renty
(2)
Rynek pracy
(2)
Seksualność
(2)
Szkolnictwo
(2)
Terroryzm
(2)
Usamodzielnianie wychowanków
(2)
Wczesna interwencja
(2)
Wypadki przy pracy
(2)
Zatrudnienie wspomagane
(2)
Zmiana społeczna
(2)
Świadczenia rodzinne
(2)
Życie seksualne
(2)
Adaptacja zawodowa
(1)
Administracja publiczna
(1)
Administracja samorządowa
(1)
Akceptacja choroby
(1)
Aktywność zawodowa
(1)
Analiza dyskursu
(1)
Analogia (prawo)
(1)
Andragogika
(1)
Antropologia filozoficzna
(1)
Antypedagogika
(1)
Antyterroryzm
(1)
Aplikacja mobilna
(1)
Asystenci sędziów
(1)
Autonomia (filozofia)
(1)
Autyzm
(1)
Bezdech senny obturacyjny
(1)
Bezdomność
(1)
Bezpieczeństwo
(1)
Bezpieczeństwo prawne
(1)
Bezpieczeństwo publiczne
(1)
Bezprawność czynu
(1)
Bezskuteczność (prawo)
(1)
Bioinformatyka
(1)
Biomateriały
(1)
Broń palna
(1)
Cele wychowania
(1)
Choroby ludzi
(1)
Subject: work
Wychowanie Fizyczne (czasopismo ; Poznań)
(1)
Subject: time
2001-
(27)
1989-2000
(7)
1901-2000
(2)
1939-1945
(2)
1801-1900
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
1945-1989
(1)
Subject: place
Polska
(30)
Kraje Unii Europejskiej
(7)
Anglia (Wielka Brytania)
(1)
Czechy
(1)
Europa
(1)
Lublin (woj. lubelskie)
(1)
Województwo lubelskie (1999- )
(1)
Województwo mazowieckie (1999- )
(1)
Województwo opolskie (1999- )
(1)
Województwo świętokrzyskie (1999- )
(1)
ZSRR
(1)
Genre/Form
Praca zbiorowa
(20)
Opracowanie
(14)
Raport z badań
(8)
Podręcznik
(7)
Czasopismo naukowe
(5)
Czasopismo prawnicze
(4)
Monografia
(4)
Komentarz do ustawy
(2)
Czasopismo pedagogiczne
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Poradnik
(1)
Ćwiczenia i zadania
(1)
Domain
Socjologia i społeczeństwo
(33)
Edukacja i pedagogika
(21)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(12)
Medycyna i zdrowie
(11)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(10)
Psychologia
(8)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(6)
Filozofia i etyka
(2)
Językoznawstwo
(2)
Zarządzanie i marketing
(2)
Informatyka i technologie informacyjne
(1)
Inżynieria i technika
(1)
64 results Filter
Book
In basket
ISBN: 978-83-227-9334-3
Zawiera: Wstęp; Rozdział I. Niepełnosprawność ruchowa – ujęcia terminologiczne i koncepcyjne: 1. Wprowadzenie w problematykę niepełnosprawności; 2. Niepełnosprawność ruchowa – definicja, zakres i klasyfikacje; 3. Psychospołeczne konsekwencje nabycia niepełnosprawności ruchowej; 4. Kategoria płci w analizach dotyczących niepełnosprawności ruchowej. Rozdział II. Akceptacja niepełnosprawności: 1. Pojęcie akceptacji; 2. Proces akceptacji niepełnosprawności; 3. Uwarunkowania akceptacji niepełnosprawności – stan badań. Rozdział III. Wybrane zasoby radzenia sobie kobiet z niepełnosprawnością ruchu: 1. Podmiotowe zasoby radzenia sobie kobiet z uszkodzeniem narządu ruchu; 2. Społeczne zasoby radzenia sobie kobiet z uszkodzeniem narządu ruchu. Rozdział IV. Metodologiczne założenia badań własnych: 1. Uzasadnienie podjętej problematyki; 2. Cel badań, problemy badawcze i hipotezy; 3. Zmienne i wskaźniki; 4. Metoda badań; 5. Charakterystyka badanej grupy; 6. Metody statystyczne analizy danych. Rozdział V. Akceptacja niepełnosprawności u badanych kobiet – analiza wyników badań empirycznych: 1. Natężenie akceptacji niepełnosprawności badanych kobiet; 2. Akceptacja niepełnosprawności badanych kobiet a zmienne socjodemograficzne; 3. Akceptacja niepełnosprawności badanych kobiet a zmienne związane z niepełnosprawnością; 4. Typologia akceptacji niepełnosprawności u badanych kobiet. Rozdział VI. Radzenie sobie i zasoby radzenia sobie badanych kobiet – analiza wyników badań empirycznych: 1. Radzenie sobie badanych kobiet; 2. Wybrane zasoby radzenia sobie badanych kobiet. Rozdział VII. Zależności między radzeniem sobie i zasobami radzenia sobie a akceptacją niepełnosprawności u badanych kobiet: 1. Radzenie sobie a akceptacja niepełnosprawności u badanych kobiet; 2. Zasoby radzenia sobie a akceptacja niepełnosprawności u badanych kobiet. 3. Znaczenie oceny niepełnosprawności w ustalaniu zależności między radzeniem sobie i zasobami radzenia sobie a akceptacją niepełnosprawności u badanych kobiet; 4. Rodzaj oceny niepełnosprawności a struktura zależności między radzeniem sobie i zasobami radzenia a akceptacją niepełnosprawności u badanych kobiet. Rozdział VIII. Podsumowanie z dyskusją wyników badań: 1. Akceptacja niepełnosprawności u badanych kobiet; 2. Radzenie sobie oraz podmiotowe i społeczne zasoby radzenia sobie badanych kobiet; 3. Zależności między radzeniem sobie oraz zasobami radzenia sobie a akceptacją niepełnosprawności u badanych kobiet z niepełnosprawnością ruchową; 4. Ocena niepełnosprawności a akceptacja niepełnosprawności, radzenie sobie i zasoby radzenia sobie u badanych kobiet z niepełnosprawnością ruchową; 5. Ocena niepełnosprawności a struktura zależności między radzeniem sobie, zasobami radzenia sobie a akceptacją ograniczeń w ruchu u badanych kobiet; 6. Ograniczenia przeprowadzonych badań; 7. Implikacje poznawcze i postulaty dla praktyki rehabilitacyjnej. Zakończenie; Literatura; Spis tabel i wykresów.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 159.9 (1 egz.)
No cover
Journal
In basket
(Roczniki Administracji i Prawa : teoria i praktyka , ISSN 1644-9126 ; Rok XX. Zeszyt 1)
Form of Work
Subject
Zawiera: Legal-constitutional and theoretical issues: Local government and security - national solutions based on a decentralized unitary state; Free legal assistance as an instrument in protecting the rights of foreigners in the Republic of Poland - a contribution to the discussion; Global population migrations as a threat to the existence and proper functioning of civil society institutions. Selected issues; Is the ban on entering into marriage for people with mental disorders and impaired mental capacity necessary to ensure adequate protection for marriage and the family?; A few remarks on legal aspects regarding the so-called “Maternity pension”. Public law issues: The expiration of the service relationship of an officer of the Prison Service in the Polish legal system; Rights of the President of the Office of Rail Transport Regarding the Supervision Over Maintaining the Administrator’s Independence in the Light of the Draft of Amendment to the Law on Rail Transport (UC139); Local government servicing units as a central contracting authority; Educational (?) function of international law. A few notes based on Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration and Global Compact on Refugees. Legal-financial issues: Reliable taxpayer = safe taxpayer?; Conclusion of a civil law contract as a premise for the municipality to act as a taxable person of tax on goods and services (VAT). Procedural issues: Obligations of public administration to provide information from the case file; Administrative seizure of firearms. Legislative policy of the state in relation to citizens legally possessing firearms; On the power of judge’s assistants to issue orders - comments pursuant to Article 47(2) of the Code of Civil Procedure; About the certifying decision - comments under art. 122f Code of Administrative Procedure; The rights of the entrepreneur under audit to use protection measures before an administrative court. Private law issues: Liability of spouses remaining in the system of joint property for the obligations of one of them and anti-enforcement actions as a means of substantive defence of the debtor’s spouse; Legal status of the succession manager; Gloss to the judgment of the Provincial Administrative Court in Szczecin of 22 August 2019, file ref. No.: II SA / Sz 597/19 (critical gloss).
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 340 (1 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 340 (1 egz.)
No cover
Journal
In basket
(Roczniki Administracji i Prawa : teoria i praktyka , ISSN 1644-9126 ; Rok XXII. Zeszyt 4)
Form of Work
Subject
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 340 (1 egz.)
Book
In basket
(Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego ; Nr 2374)
ISBN: 83-226-1494-2
Bezradność w ujęciu socjo- i psychopedagogicznym: Socjopedagogiczne konteksty wyuczonej bezradności. Bezradność w ujęciu socjologii i psychologii. Kwestia społecznego konstruowania bezradności. Zagadnienia bezradności społecznej a polityka rozwoju rynku lokalnego. Wyuczona bezradność - przegląd koncepcji. Psychologiczne uwarunkowania poczucia bezradności. Bezradność ofiary przemocy wewnątrzrodzinnej. Wprowadzenie do problematyki. Odczuwanie bezradności przez kandytaów na nauczycieli - kilka refleksji z badań. Bezradność w życiu osoby niepełnosprawnej: Bezradność osoby niepełnosprawnej na tle przestrzeni życiowej. Użyteczność kategorii pojęciowej sytuacji w badaniu bezradności osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Sytuacja osób niepełnosprawnych i ich funkcjonowanie - na przykładzie wybranej grupy. Bezradność rodziców dziecka niepełnosprawnego. Symptomy wyuczonej bezradności u osób z niepełnosprawnością intelektualną. Kształcenie nawyków jako terapia bezradności głęboko upośledzonych umysłowo. Bezradność w refleksji filozoficznej i etycznej: Wyuczona bezradność moralna Polaków. Bezradność moralności. bezradność współczesnego stoika. Tylko dwie uwagi. Bezradność człowieka w kontekście "mocy" i "niemocy" człowieka jako podmiotu. Ludzka moc w kontekście restauracji zdewastowanej przyrody. Bezradność jako problem w nauczaniu filozofii.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 316 (1 egz.)
Book
In basket
Bezrobocie, bezrobotny, praca socjalna / Ewa Flaszyńska. - Warszawa : Difin SA , 2019. - 133, [2] s. : il. ; 23 cm.
(Biblioteka Pracy Socjalnej)
ISBN: 978-83-8085-739-1
Zawiera: Wprowadzenie; Rozdział I Bezrobocie jako problem społeczny. Rozdział II Osoby bezrobotne w przepisach prawa: 2.1. Pojęcie osoby bezrobotnej; 2.2. Rejestracja w powiatowym urzędzie pracy; 2.3. Zasiłek dla bezrobotnych; 2.4. Świadczenia zdrowotne; 2.5. Osoby bezrobotne w przepisach pomocy społecznej. Rozdział III Charakterystyka osób bezrobotnych i ich rodzin. Rozdział IV: System pomocy osobom bezrobotnym: 4.1. Zadania powiatowych urzędów pracy; 4.2. Zadania ośrodków pomocy społecznej. Rozdział V Praca socjalna z osobami bezrobotnymi i ich rodzinami: 5.1. Kontrakt socjalny; 5.2. W jaki sposób przebiega proces pomocy w powiatowym urzędzie pracy; 5.3. W jaki sposób przebiega proces pomocy w ośrodku pomocy społecznej; 5.4. Współpraca ośrodka pomocy społecznej z powiatowym urzędem pracy w aktywizacji osób bezrobotnych; 5.5. Spółdzielnie socjalne; 5.6. zatrudnienie socjalne i zatrudnienie wspierane. Rozdział VI Pomoc bezrobotnej osobie niepełnosprawnej i jej rodzinie. Rozdział VII Rekomendacje dla pracowników socjalnych. Słowniczek najważniejszych pojęć; Literatura; Spis tabel; Spis wykresów.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 331 (2 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 331 (1 egz.)
Book
In basket
ISBN: 978-83-01-20026-8
Zawiera: Rozdział 1. Rekonstrukcja pojęć 1. Czas wolny – społeczna istota problemu 1.1. W gąszczu definicji 1.2. Leisure czy play 2. Niepełnosprawność 2.1. Historyczna ewolucja terminu niepełnosprawności 2.2. Społeczny wymiar włączającej filozofii jako łączenie filozofii, ekonomii i polityki 2.3. Wymiar inkluzyjny osób pełnosprawnych społecznie 2.4. Pojęcie niepełnosprawności w percepcji instytucji statystycznych Rozdział 2. Czas wolny jako społecznie uwarunkowana inkluzja 1. Czas wolny – istoty element dobrostanu 2. Czas wolny we współczesnym świecie – wymiar indywidulany 2.1. Czas wolny – zachowania mieszkańców Unii Europejskiej 2.2. Czas wolny jako styl życia współczesnych Polaków 3. Czas wolny osób niepełnosprawnych 3.1. Jedność podzielonego czasu 3.2. Czas rodzin osób niepełnosprawnych 3.3. Dobrostan osób niepełnosprawnych 3.4. Między oczekiwaniami a rzeczywistością – dostępność instytucji kultury i rekreacji dla osób niepełnosprawnych Rozdział 3. Fenomen czasu wolnego jako elementu rozwoju wykluczonych 1. Ewaluacja społecznego ujęcia miejsca czasu wolnego jako elementu oceny dobrostanu/jakości życia 1.1. Formy spędzania czasu wolnego – między uspołecznieniem a indywidualizacją: jakością życia i dobrostanu 1.2. Wybrane badania nad jakością życia osób niepełnosprawnych 1.3. Czas wolny dziecka niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu lekkim 2. W poszukiwaniu innego spojrzenia na osobę niepełnosprawną – kompetencje 3. Jakość życia 4. Spojrzenie na niepełnosprawność dzisiaj 4.1. Oblicza niepełnosprawności – niepełnosprawność intelektualna 4.2. Przykładowe prace uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim 4.3. Odmienność świadomości i organizowania czasu wolnego w perspektywie społecznej w pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie 4.4. Czy jest tak źle? Podsumowanie i wnioski wynikające z badań 5. Zmienność i ewaluacja świadomości niepełnosprawności do inności – od partycypacji do wykluczenia 5.1. Badania nad ewaluowaniem świadomości czasu wolnego 5.2. Wpływ świadomości na organizowanie i spędzanie czasu wolnego.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 316 (2 egz.)
Book
In basket
(Wymiary Duszy / red. prowadzący Joanna Karpowicz)
ISBN: 978-83-61538-04-2
1.Integracja psychiczna i duchowa: Człowiek i jego godność. Spojrzenie teologa; Sokrates jako egzemplum boskiego szaleńca; Integralna koncepcja rozwoju człowieka w ujęciu Ericha Fromma; Założenia na temat człowieka w NJP - próba interpretacji; Religijność a zdrowie psychiczne; Dualizm i jedność w życiu człowieka. 2. W stronę pedagogiki integralnej: Wychowanie jako wspomaganie prawdziwego człowieczeństwa; Odpowiedzialność moralna i jej wymiar w zawodzie nauczyciela; Świadomość pedagogiczna nauczycieli wczesnej edukacji; Wizja integralna człowieka jako osoby w pedagogice personalistycznej. 3. Integracja niepełnosprawności: Być bardziej człowiekiem? O poszanowanie godności osób niepełnosprawnych; Jakość życia osób niepełnosprawnych; Chrześcijańskie spojrzenie na niepełnosprawność - na przykładzie wspólnot Wiary i Światła oraz Arki; Podmiotowość drogą do człowieczeństwa osób niepełnosprawnych. 4. Procesy twórcze i pełnia człowieczeństwa: Twórczość literacka jako wyraz bycia i stawania się człowiekiem; Człowiek w relacji do starości i śmierci. Rozważania o końcu życia w pismach C.G. Junga i D. Levinsona. 5. Wyzwania cywilizacji: Człowieczeństwo w cyberkulturze; Edukacja dla zrównoważonego rozwoju potrzebą współczesnego człowieka; ekologiczna wizja świata i człowieka. O związkach ekologii z psychologią; Człowiek w sytuacji utraty pracy; Człowiek wobec problemów infokomputeryzacji; starość, choroba, eutanazja. Rozważania moralne i prawne.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 159.9 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
(Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych ; Tom II)
ISBN: 978-83-7308-492-6
Część I Osoba niepełnosprawna w perspektywie przeżyć traumatycznych: "Piętno" jako traumatyczny stan doznawanego upośledzenia społecznego (kontynuacja pilnej debaty nad oczekiwaną rehabilitacją społeczną osób przejawiających określoną ułomność); Kategorie opresyjne i nacechowane pozytywnie w deskrypcji sytuacji społecznej człowieka niepełnosprawnego; Niekorzystny wpływ traumatycznych wydarzeń życiowych na funkcjonowanie dzieci; Kilka obrazów z drogi życia - od Piętna do akceptacji społecznej, czyli sytuacji matek dzieci niepełnosprawnych; Macierzyństwo kobiet z niepełnosprawnością intelektualną w świetle badań własnych. Część II. Wybrane problemy postaw społecznych wobec ludzi niepełnosprawnych: Postawy młodzieży gimnazjalnej wobec osób niepełnosprawnych - analiza porównawcza; Kampanie medialne a postawy studentów pedagogiki wobec osób niepełnosprawnych; Młodzi niepełnosprawni - w obliczu antycypowanej przyszłości. Część III. Człowiek niepełnosprawny w perspektywie wsparcia społecznego: Niepełnosprawność intelektualna - problemy opieki i wyzwania społeczne; Środowiskowe uwarunkowania kompetencji społecznych młodzieży upośledzonej umysłowo; Środowiska wsparcia dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych; Współpraca szkoły kształcącej uczniów niepełnosprawnych z instytucjami zewnętrznymi. Część IV. Edukacja i opieka osób niepełnosprawnych w perspektywie doświadczeń zagranicznych: Etapy rozwoju szkolnictwa specjalnego we Francji: segregacja - adaptacja - integracja; W kierunku edukacji włączającej w Kanadzie; Spojrzenie retrospektywne na studia w zakresie pedagogiki specjalnej w Ostrawie; Jakość warunków życia mieszkańców Domu Opieki Społecznej w Osadnem.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 316.6 (1 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 316.6 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
(Logopedia XXI Wieku)
ISBN: 978-83-7744-018-6
Zawiera: ROZDZIAŁ 1. Niepełnosprawność intelektualna – wprowadzenie do problematyki 1.1. Zarys problemów 1.2. Refleksje nad inteligencją ogólną i jej regulacyjną rolą 1.3. Osoba niepełnosprawna intelektualnie w kulturze 1.4. Kierunki wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną ROZDZIAŁ 2. Zaburzenia komunikacji językowej w grupie osób z niepełnosprawnością intelektualną 2.2. Możliwości komunikacyjne dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim 2.3. Możliwości komunikacyjne dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym 2.4. Możliwości komunikacyjne osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim ROZDZIAŁ 3. Niepełnosprawność intelektualna jako zaburzenie współwystępujące 3.1. Rozwój i zaburzenia komunikacji językowej u osób z zespołem Downa 3.2. Rozwój i zaburzenia komunikacji językowej u osób z zespołem Gregga 3.3. Masaż logopedyczny 3.4. Możliwości komunikacyjne osób z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi (PDD – Pervasive Developmental Disorders) ROZDZIAŁ 4. Niepełnosprawność intelektualna jako zaburzenie mogące współwystępować z innymi zespołami 4.1. Mózgowe porażenie dziecięce jako zespół objawów chorobowych 4.2. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym 4.3. Etiologia i klasyfikacje mózgowego porażenia dziecięcego 4.4. Odmiany kliniczne mózgowego porażenia dziecięcego 4.5. Rozwój mowy i jej zaburzenia u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym ROZDZIAŁ 5. Niepełnosprawność intelektualna jako zaburzenie ujawniające się w okresie rozwoju 5.1. Możliwości komunikacyjne osób z zespołem łamliwego chromosomu X. Porównanie zespołu z niepełnosprawnością intelektualną i z autyzmem 5.2. Niepełnosprawność intelektualna jako zaburzenie w rozwoju. DIAGNOZA I TERAPIA LOGOPEDYCZNA MAŁEGO DZIECKA Z ZABURZENIAMI ZE SPEKTRUM AUTYZMU (ASD) 1. Zaburzenie ze spektrum autyzmu - kryteria diagnostycze, uwarunkowania genetyczne i neurobiologiczne 2. Komunikacja niewerbalna i werbalna dzieci z ASD oraz dzieci rozwijających się prawidłowo - uściśnienia terminologiczne 3. Zaburzenia komunikacji niewerbalnej i werbalnej u dzieci z ASD - porównanie z normatywnym rozwojem komunikacji społecznej 4. Opóźniony rozwój mowy czy zaburzony rozwój komunikacji werbalnej i niewerbalnej u dzieci z ASD - diagnozowanie i formy zaburzeń komunikacji w ASD 5. Próba porównania zachowań językowych i komunikacyjnych osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z zaburzeniem ze spektrum autyzmu 6. Diagnoza różnicowa niedokształcenia mowy pochodzenia korowego i niedokształcenia mowy w autyzmie 7. Diagnoza rozumienia mowy osób z ASD ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi - propozycja modelu badania 8. ASD a niedosłuch, neuropatia słuchowa i centralne zaburzenia przetważania słuchowego - zależności, współwystępowanie, różnicowanie 9. ASD a epilepsja 10. Zaburzenia czynności jedzenia u dzieci ze spektrum autyzmu 11. Znaczenie procesów przetwarzania sensorycznego w rozwoju komunikacji dzieci z ASD 12. ESDM (Early Start Denver Model) - wielospecjalistyczna metoda wczesnej interwencji dla małych dzieci z ASD 13. Praca logopedyczna z małym dzieckiem ze spektrum autyzmu - podstawowe cele i strategie pracy 14. Terapia logopedyczna dziecka z ASD z nadwrażliwością lub podwrażliwością dotykową obszaru orofacjalnego 15. Wspomagające i alternatywnemetody porozumiewania się (AAC) w pracy nad rozwojem mowy i komunikacji dzieci z ASD 16. Wykorzystanie gestów obrazujących ruchy artykulatorów GORA w terapii logopedycznej dziecka z ASD 17. Etyka w gabinecie logopedy.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 37 (2 egz.)
Book
In basket
ISBN: 83-7308-515-7
1. Autonomia i tożsamość osoby niepełnosprawnej: Autonomia niepełnosprawnych warunkiem ich pełnej rehabilitacji; Pytania dotyczące autonomii osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualna; Niepełnosprawność jako aksjologiczny problem tożsamości osobowej; Kształtowanie poczucia tożsamości u osób niepełnosprawnych intelektualnie; Sens życia a trud samostanowienia. Rozważania nad problemem wychowania młodzieży z deficytem intelektualnym do doświadczania sensu życia; Niepełnosprawność- konstytutywne doświadczanie osoby ludzkiej; Wizja osoby w ujęciu Karola Wojtyły a człowiek niepełnosprawny; Kategorie personalistyczne w myśleniu o osobach niepełnosprawnych intelektualnie; 2. Socjalizacja osób niepełnosprawnych: Człowiek stary w domu pomocy społecznej; Przystosowanie społeczne dzieci z astmą oskrzelową- zagadnieniem otwartym; Poczucie samotności dziecka przewlekle chorego jako problem pedagogiczny; Rola komunikacji w diagnozie, rozwoju i kontaktach społecznych dziecka niepełnosprawnego; Psychospołeczna etiologia ADHD; Poczucie osamotnienia a depresja dziecka z niepełnosprawnością intelektualną; Koszty niepełnosprawności- indywidualny kontekst ekonomiczny; Rola mediów w procesie socjalizacji dzieci i młodzieży; 3. Wokół edukacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej: Możliwości a zaburzenia językowe i komunikacyjne dzieci z uszkodzonym słuchem; Norweskie media a edukacja niesłyszących; Komputer w edukacji dzieci o obniżonej sprawności intelektualnej; Podręcznik dla dziecka z lekkim upośledzeniem umysłowym- ucznia szkoły ogólnodostępnej; Jacy są uczniowie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych?; Aspekt społeczno-wychowawczy w integracji dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim z przejawami niedostosowania społecznego na przykładzie działań w Zespole Szkół Specjalnych nr 8 w Katowicach; Wybrane uwarunkowania i życiowe konsekwencje drugoroczności uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 316 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
ISBN: 83-60594-00-7
Część I: Podstawowe zagadnienia z rehabilitacji i edukacji osób z upośledzeniem umysłowym. 1. Istota upośledzenia umysłowego. 2. Rehabilitacja i edukacja osób z upośledzeniem umysłowym. 3. Przystosowanie psychospołeczne osób z upośledzeniem umysłowym. Część II: Badania własne. 4. Założenia badawcze. 5. Prezentacja wyników badań.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 37 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
ISBN: 83-60594-00-7
Część I: Podstawowe zagadnienia z rehabilitacji i edukacji osób z upośledzeniem umysłowym. 1. Istota upośledzenia umysłowego. 2. Rehabilitacja i edukacja osób z upośledzeniem umysłowym. 3. Przystosowanie psychospołeczne osób z upośledzeniem umysłowym. Część II: Badania własne. 4. Założenia badawcze. 5. Prezentacja wyników badań.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 37 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
ISBN: 978-83-7523-779-5 (całość)
Subject
Genre/Form
Wstęp. Część I. Obraz i wyzwania współczesnej edukacji. Rozdział 1. Zmiana społeczna a edukacja. Rozdział 2. Cele i zadania edukacji jutra – dyskurs interdyscyplinarny. Rozdział 3. Metody i formy aktywizacji edukacyjnej osób dorosłych. Część II. Kultura u podstaw edukacji. Rozdział 1. Wpływ edukacji kulturowej z pogranicza dziedzin na profilaktykę stresu i kierunki rozwoju edukacji jutra. Rozdział 2. „Piękno uspołecznione”. Poglądy Johna Ruskina na społeczeństwo i wychowanie. Rozdział 3. Nauczyciel kształcenia zintegrowanego jako przewodnik po kulturze – raport z badania. Rozdział 4. Założenia organizacyjno-metodyczne edukacji muzycznej dzieci młodszych a praktyka szkolna. Rozdział 5. Możliwości wykorzystania technik muzykoterapii w edukacji. Część III. Edukacja moralna i etyczna w rozwoju jednostki i instytucji. Rozdział 1. Wychowanie moralne i jego konsekwencje w poglądach i zachowaniach młodzieży. Rozdział 2. Wyobraźnia moralna dzieci w kontekście rozważań nad wychowaniem moralnym. Część IV. Patriotyzm i edukacja obronna w rozwiązywaniu problemów współczesnego świata. Rozdział 1. Wychowawca i działanie wychowawcze w wychowaniu patriotycznym. Rozdział 2. Tożsamość narodowa i patriotyzm uczniów klas wojskowych w Polsce i studentów wojskowej uczelni wyższej jako istotne elementy bezpieczeństwa narodowego. Rozdział 3. Treści szkolenia w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Rozdział 4. Edukacja wojskowa w opinii uczniów pierwszej edycji programu certyfikowanych wojskowych klas mundurowych – porównanie. Rozdział 5. Selected problems of defence training in Poland. Część V. Przyszłość i przeszłość w edukacji zdrowotnej. Rozdział 1. Medycyna cyfrowa – nowe wyzwania społeczne. Rozdział 2. Czy edukacja zmienia świadomość żywieniową chorych na cukrzycę? Rozdział 3. Wiedza kobiet w wieku prokreacyjnym na temat zdrowego odżywania w ciąży. Rozdział 4. „Dach czy fundamenta?” – problematyka zdrowotna na łamach „Wychowania Fizycznego” z lat 1920-1939 w perspektywie przełomu dwoistości w pedagogice. Część VI. Rola wsparcia edukacyjnego w eliminowaniu zagrożeń społecznych. Rozdział 1. Społeczne uwarunkowania świadomości młodzieży Ochotniczych Hufców Pracy. Rozdział 2. Postawy rodzicielskie jako czynnik ryzyka wystąpienia depresji wśród młodzieży. Rozdział 3. Obraz nastoletniego samobójcy. Rozdział 4. Wsparcie rodzin z dzieckiem ze spektrum autyzmu we wczesnym wspomaganiu w teorii i praktyce. Rozdział 5. Znaczenie opieki wytchnieniowej dla rodziców osób o niepełnej sprawności jako formy wsparcia – rozważania wstępne. Rozdział 6. Przygotowanie uczniów z umiarkowana i znaczną niepełnosprawnością intelektualną do samodzielności.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 37 (1 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 37 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
(Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego ; Nr 2507)
ISBN: 978-83-226-1642-0
1. Wprowadzenie w problematykę badań własnych; 6. Wymiary upośledzenia umysłowego; 3. Wokół fenomenu bezradności w życiu człowieka z lekkim upośledzeniem umysłowym; 4. Organizacja i podstawowe założenia procesu kształcenia uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym; 6. Sytuacja społeczna osób z lekkim upośledzeniem umysłowym; 6. Rzeczywistość społeczna w ujęciu badawczym; 7. Edukacja współczesna wobec determinantów bezradności
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 37 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 37 (1 egz.)
E-book
In basket
ISBN: 978-83-8142-757-9

Książka dotyczy zagadnień metodologiczno-teoretycznych, w tym podmiotowości i tożsamości, a także edukacji i aktywności zawodowej oraz pozazawodowej osób z niepełnosprawnościami. Zwrócono w niej uwagę na szanse i zagrożenia wynikające z kontekstu kulturowo-społecznego oraz systemowo-instytucjonalnego w badaniach nad niepełnosprawnością. Poszczególne rozdziały zawierają konkretne przykłady ilustrujące podejmowane zagadnienia badawcze oraz bezpośrednie doświadczenia osób badających zjawisko niepełnosprawności w różnych obszarach życia społecznego. Publikacja łączy w sobie zarówno cechy opracowania naukowego, opartego na badaniach własnych poszczególnych autorów, jak i praktycznego poradnika z wnioskami o charakterze rekomendacji. Z tego względu powinna zainteresować nie tylko przedstawicieli nauki, lecz także praktyków zatrudnionych w instytucjach pomocowych, organizacjach pozarządowych i rządowych, których jednym z zasadniczych obszarów działania jest diagnozowanie sytuacji osób z niepełnosprawnościami i projektowanie zmian mających na celu aktywizację tego środowiska.
This item is available online. Expand information to see details.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
In basket
ISBN: 978-83-814-2757-9

Książka dotyczy zagadnień metodologiczno-teoretycznych, w tym podmiotowości i tożsamości, a także edukacji i aktywności zawodowej oraz pozazawodowej osób z niepełnosprawnościami. Zwrócono w niej uwagę na szanse i zagrożenia wynikające z kontekstu kulturowo-społecznego oraz systemowo-instytucjonalnego w badaniach nad niepełnosprawnością. Poszczególne rozdziały zawierają konkretne przykłady ilustrujące podejmowane zagadnienia badawcze oraz bezpośrednie doświadczenia osób badających zjawisko niepełnosprawności w różnych obszarach życia społecznego.

Publikacja łączy w sobie zarówno cechy opracowania naukowego, opartego na badaniach własnych poszczególnych autorów, jak i praktycznego poradnika z wnioskami o charakterze rekomendacji. Z tego względu powinna zainteresować nie tylko przedstawicieli nauki, lecz także praktyków zatrudnionych w instytucjach pomocowych, organizacjach pozarządowych i rządowych, których jednym z zasadniczych obszarów działania jest diagnozowanie sytuacji osób z niepełnosprawnościami i projektowanie zmian mających na celu aktywizację tego środowiska.

This item is available online. Expand information to see details.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Book
In basket
ISBN: 978-83-8095-924-8
Zawiera: Wstęp; Rozdział 1. Problemy funkcjonowania rodzin z osobą niepełnosprawną intelektualnie 1.1 Pojęcie niepełnosprawności i niepełnosprawności intelektualnej 1.2 Rodzina w życiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną 1.3 Wsparcie dla rodzin z dorosłą osobą z niepełnosprawnością intelektualną Rozdział 2. Jakość życia w kontekście niepełnosprawności intelektualnej 2.1. Teoretyczne podstawy koncepcji jakości życia 2.2. Osoby z niepełnosprawnością jako podmiot badań 2.3. Jakość życia rodzin z osobą z niepełnosprawnością w świetle badań wtórnych Rozdział 3. Wymiary jakości życia rodziny opiekującej się osobą z niepełnosprawnością intelektualną (w świetle wyników badań własnych) – jakościowych i ilościowych 3.1 Sytuacja finansowa rodziny 3.2 Samodzielność życiowa oraz sprawność fizyczna osoby niepełnosprawnej 3.3 Stan zdrowia głównego opiekuna 3.4 Aktywność życiowa i wypoczynek głównego opiekuna 3.5 Stopień zaspokojenia potrzeb 3.6 Usługi dodatkowe dla osoby z niepełnosprawnością 3.7 Wsparcie bliskiego otoczenia. Rozdział 4. Ocena jakości życia rodziny opiekującej się osobą niepełnosprawną intelektualnie (w świetle wyników badania ilościowego) 4.1. Konstrukcja syntetycznego wskaźnika jakości życia 4.2. Zróżnicowanie jakości życia między rożnymi grupami gospodarstw domowych 4.3. Analiza nastrojów głównych opiekunów osób niepełnosprawnych intelektualnie; Zakończenie; Załączniki; Załącznik 1. Kwestionariusz ankiety; Załącznik 2; Scenariusz badania jakościowego z przedstawicielami instytucji świadczących usługi na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin; Załącznik 3. Scenariusz badania jakościowego z rodzicami; Załącznik 4 Uczestnicy badania jakościowego; Załącznik 5. Umowne punkty określające sytuację materialną rodziny w zależności od dochodów oraz liczby członków; Załącznik 6. Planowana alokacja próby pomiędzy regiony; Załącznik 7. Wypowiedzi respondentów w kwestionariuszu w pytaniu 50; Bibliografia.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 316 (2 egz.)
No cover
Book
In basket
(Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach)
ISBN: 83-7246-254-2
1. Niepełnosprawni w środowisku pracy; 2. Zatrudnienie chronione w Polsce na tle rozwiązań europejskich; 3. Niepełnosprawni na otwartym rynku pracy; 4. Sytuacja zatrudnienia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce; 5. Zatrudnienie osób niepełnosprawnych w Polsce i w krajach Unii Europejskiej; 6. Wybrane problemy funkcjonowania zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności; 7. Zasady i tryb orzekania o niezdolności do pracy dla celów rentowych w pozarolniczy, ubezpieczeniu społecznym; 8. Formalnoprawne podstawy zarządzania sferą pomocy osobom niepełnosprawnym; 9. Rola podstawowej opiek i zdrowotnej w rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych; 10. Dylematy integracji społecznej osób niepełnosprawnych.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 331 (1 egz.)
Book
In basket
ISBN: 978-83-8085-748-3
Zawiera: Wprowadzenie; 1. Psychospołeczne perspektywy niepełnosprawności jako wyznaczniki w organizowaniu oddziaływań rehabilitacyjnych: 1.1. Niepełnosprawność – zagadnienia terminologiczne i definicyjne; 1.2. Podstawowe perspektywy badawcze niepełnosprawności; 1.3. Niepełnosprawność – perspektywa indywidualna; 1.4. Niepełnosprawność – perspektywa społeczna; 1.5. Niepełnosprawność – perspektywa integracyjna. 2. Zachowania pomocowe fizjoterapeutów jako forma interwencji w sytuację osoby niepełnosprawnej: 2.1. Wprowadzenie – zagadnienia terminologiczne i definicyjne; 2.2. Podstawowe wymiary procesy udzielania pomocy; 2.3. Podstawowe wyznaczniki procesy udzielania pomocy przez fizjoterapeutów; 2.4. Od typologii do strategii zachowań pomocowych. 3. Metodologia badań własnych: 3.1. Problem pracy i hipotezy badawcze; 3.2. Procedura badań; 3.3. Charakterystyka zastosowanej techniki pomiarowej; 3.4. Charakterystyka osób badanych. 4. Analiza wyników badań: 4.1. Spostrzeganie niepełnosprawności a doświadczenie zawodowe fizjoterapeutów (weryfikacja hipotezy I); 4.2. Spostrzeganie niepełnosprawności wśród personelu medycznego (weryfikacja hipotezy II); 4.3. Spostrzeganie zachowań pomocowych a doświadczenie zawodowe fizjoterapeutów (weryfikacja hipotezy III); 4.4. Spostrzeganie zachowań pomocowych wśród personelu medycznego (weryfikacja hipotezy IV); 4.5. Spostrzeganie niepełnosprawności a spostrzeganie zachowań pomocowych wśród personelu medycznego (weryfikacja hipotezy V); 4.6. Spostrzeganie niepełnosprawności i zachowań pomocowych a płeć osób badanych; 4.7. Spostrzeganie niepełnosprawności w badanych grupach – analiza uzupełniająca; 4.8. Spostrzeganie zachowań pomocowych w badanych grupach – analiza uzupełniająca. 5. Dyskusja i wnioski: 5.1. Spostrzeganie niepełnosprawności a doświadczenie zawodowe fizjoterapeutów; 5.2. Spostrzeganie niepełnosprawności wśród personelu medycznego; 5.3. Spostrzeganie zachowań pomocowych a doświadczenie zawodowe fizjoterapeutów; 5.4. Spostrzeganie zachowań pomocowych wśród personelu medycznego; 5.5. Spostrzeganie niepełnosprawności a spostrzeganie zachowań pomocowych wśród personelu medycznego; 5.6. Spostrzeganie niepełnosprawności i zachowań pomocowych – uwagi dodatkowe. 6. Uwagi końcowe.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 61 (2 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again