Sortowanie
Źródło opisu
Książki
(26)
IBUK Libra
(12)
ebookpoint BIBLIO
(1)
Forma i typ
Książki
(25)
E-booki
(13)
Publikacje naukowe
(5)
Publikacje fachowe
(2)
Czasopisma
(1)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
tylko na miejscu
(22)
dostępne
(11)
Placówka
Wypożyczalnia
(11)
Czytelnia
(22)
Autor
Białobrzeska Katarzyna
(2)
Kawula Stanisław (1939-2014)
(2)
Klebaniuk Jarosław
(2)
Marcińczak Szymon
(2)
Różalska Ewa
(2)
Topińska Irena
(2)
Balcerowicz Leszek (1947- )
(1)
Baradziej Eryk
(1)
Bauman Zygmunt (1925-2017)
(1)
Boniecki Adam
(1)
Borski Maciej (1975- )
(1)
Castells Manuel
(1)
Churski Paweł
(1)
Ciechański Ariel
(1)
Czornik Małgorzata
(1)
Dolata Roman
(1)
Germain Juliette
(1)
Gibas Piotr
(1)
Giddens Anthony (1938- )
(1)
Gmerek, Tomasz
(1)
Golinowska Stanisława (1947- )
(1)
Gorzelak Grzegorz
(1)
Hausner Jerzy
(1)
Herodowicz Tomasz
(1)
Jacyno Małgorzata
(1)
Jakimowicz Wojciech
(1)
Kaczurba Janusz (1938- )
(1)
Kochanowicz Maciej
(1)
Konecka-Szydłowska Barbara
(1)
Kowalik Tadeusz
(1)
Kucia Marek (1962- )
(1)
Kupiec Tomasz
(1)
Kłos Bożena
(1)
Lackowski Jerzy
(1)
Larrandaburu Iban
(1)
Lewicka Maria
(1)
Lister Ruth
(1)
Maggi-Germain Nicole
(1)
Maroda Mirosława
(1)
Mickus Francis
(1)
Nayagom Olivier Antoine
(1)
Obirek Stanisław (1956- )
(1)
Orłowski Witold M
(1)
Ostrowska Antonina
(1)
Perdał Robert
(1)
Piechowiak Marek
(1)
Piskała Kamil
(1)
Podemski Krzysztof
(1)
Radziewicz-Winnicki Andrzej
(1)
Rakowski Mieczysław F
(1)
Rapaczyńska Wanda
(1)
Roter Adam
(1)
Schmitt Mélanie
(1)
Schramm Tomasz
(1)
Sen Amartya (1933- )
(1)
Siara Olga
(1)
Sobol Michał
(1)
Stanaszek Alina
(1)
Stawiński Janusz
(1)
Stemplowski Ryszard
(1)
Sutton Philip W. (1959- )
(1)
Szlendak Tomasz
(1)
Sztompka Piotr (1944- )
(1)
Szulżycka Alina
(1)
Szymańczak Jolanta
(1)
Szymański Sebastian
(1)
Tarkowska Elżbieta (1944-2016)
(1)
Tomanek Paweł (1980- )
(1)
Turner Jonathan H
(1)
Turner Jonathan H. (1942- )
(1)
Wagner Anne Catherine
(1)
Wasilewski Jacek
(1)
Winiecki Jan
(1)
Zawistowska Alicja
(1)
Zwęglińska-Gałecka Dominika
(1)
Zysiak Agata
(1)
Ćwiertnia Michał
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(2)
2010 - 2019
(14)
2000 - 2009
(22)
1990 - 1999
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
Kraj wydania
Polska
(39)
Język
polski
(37)
angielski
(2)
Temat
Nierówności społeczne
(24)
Ubóstwo
(8)
Wykluczenie społeczne
(6)
Globalizacja
(5)
Interakcje społeczne
(4)
Socjologia
(4)
Struktura społeczna
(4)
Zmiana społeczna
(4)
Marginalizacja społeczna
(3)
Polityka społeczna
(3)
Socjalizacja
(3)
Szkolnictwo
(3)
Decentralizacja (administracja)
(2)
Gospodarka
(2)
Grupy społeczne
(2)
Mniejszości narodowe
(2)
Opieka społeczna
(2)
Oświata
(2)
Patologia społeczna
(2)
Państwo dobrobytu
(2)
Pedagogika społeczna
(2)
Postawy
(2)
Praca
(2)
Płeć
(2)
Rodzina
(2)
Ruchy społeczne
(2)
Rynek pracy
(2)
Społeczeństwo obywatelskie
(2)
Społeczności lokalne
(2)
Sprawiedliwość społeczna
(2)
Symbole
(2)
Wzrost gospodarczy
(2)
AIDS
(1)
Bezdomność
(1)
Bezrobocie
(1)
Choroby ludzi
(1)
Dialog społeczny
(1)
Dobro wspólne
(1)
Dochody indywidualne
(1)
Dostęp do oświaty
(1)
Dyskryminacja
(1)
Dziedzictwo naturalne
(1)
Ekonomia dobrobytu
(1)
Ekorozwój
(1)
Ekoteologia
(1)
Erotyzm
(1)
Gender
(1)
Godność ludzka
(1)
HIV
(1)
Integracja pracowników
(1)
Interes prawny
(1)
Interes prywatny
(1)
Interes społeczny
(1)
Jakość życia
(1)
Język
(1)
Klasy społeczne
(1)
Kobieta
(1)
Kolektywizm (psychologia)
(1)
Kompetencja (prawo)
(1)
Komunikacja niewerbalna
(1)
Konsumenci
(1)
Konsumpcja (ekonomia)
(1)
Kontrola społeczna (socjologia)
(1)
Kształcenie
(1)
Kultura
(1)
Kultura języka
(1)
Ludobójstwo
(1)
Manipulacja (psychol.)
(1)
Miasta
(1)
Migracje
(1)
Międzynarodowa Organizacja Pracy (MOP)
(1)
Międzynarodowe stosunki gospodarcze
(1)
Młodzież
(1)
Nacjonalizm
(1)
Naród
(1)
Natura
(1)
Nauki społeczne
(1)
Nierówności społeczne -- Polska
(1)
Nirówności społeczne
(1)
Norma językowa
(1)
Ochrona przyrody
(1)
Ochrona środowiska
(1)
Odmiany człowieka
(1)
Osoby w wieku starszym
(1)
Osoby z niepełnosprawnością
(1)
Pedagogika porównawcza
(1)
Poczucie wspólnoty
(1)
Polityka
(1)
Polityka międzynarodowa
(1)
Polityka oświatowa
(1)
Populizm (ideologia)
(1)
Porządek stochastyczny
(1)
Postęp
(1)
Prawa człowieka
(1)
Prawa i obowiązki pracownika
(1)
Prawo Unii Europejskiej
(1)
Prawo administracyjne
(1)
Prawo cywilne procesowe
(1)
Prawo do informacji
(1)
Prawo pracy
(1)
Temat: dzieło
Konstytucja Polski (1997)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(5)
2001-
(5)
1989-2000
(3)
1918-1939
(1)
1945-1989
(1)
1989-
(1)
2001-0
(1)
Temat: miejsce
Polska
(6)
Europa Środkowo-Wschodnia
(1)
Kraje Unii Europejskiej
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Warszawa
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(8)
Materiały konferencyjne
(3)
Opracowanie
(3)
Podręcznik
(2)
Antologia
(1)
Czasopismo naukowe
(1)
Czasopismo prawnicze
(1)
Esej
(1)
Monografia
(1)
Dziedzina i ujęcie
Socjologia i społeczeństwo
(13)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(4)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(3)
Edukacja i pedagogika
(2)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
39 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Bieda / Ruth Lister ; przeł. Alina Stanaszek. - Warszawa : Sic! Wydawnictwo, 2007. - 281, [1] s. ; 20 cm.
(Key Concepts)
1. Definicje biedy, 2. Pomiary ubóstwa, 3. Nierówności, podziały społeczne i zróznicowane doświadczanie biedy, 4. Ubóstwo a wykluczenie społeczne, 5. Dyskursy biedy: od traktowania w kategoriach Innego do szacunku, 6. Bieda a sprawstwo: od wziązania końca z końcem do organizowania się, 7. Ubóstwo, prawa człowieka i obywatelstwo
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 316 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Problemy Pracy Socjalnej )
Pedagogika społeczna wobec zjawiska marginalizacji i normalizacji; Nierówności społeczne w globalizującym się świecie. Wybrane zagadnienia; W potrzasku globalizacji; Ubóstwo w Polsce w okresie przemian: fakty i mity; Wykluczenie i marginalizacja społeczna jako zagrożenia człowieka współczesnego; Modele demokracji a problem równych szans edukacyjnych; Biograficzny wymiar uczestnictwa społecznego i jego marginalizacja; Wykluczeni z ojczyzn prywatnych; Między stygmatyzacją a "nową etnicznością". Wybrane problemy edukacji mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce; Stygmat HIV/AIDS, wykluczenie i dyskryminacja: wyzwania dla pedagogów; Marginalizacja i wykluczenie społeczne rodziny - perspektywa pedagogiczna; Matki samotnie wychowujące dzieci - marginalizacja czy wykluczenie społeczne?; Marginalizacja społeczna młodzieży w kontekście ograniczenia jej podmiotowości; Młodzież studencka. Rozwój, problemy, pomoc i wsparcie; Marginalizacja starości w dobie późnonowoczesnego konsumeryzmu - spojrzenie feminologii na media masowe; Seniorzy wobec marginalności i marginalizacji społecznej; Śmierć i przemijanie człowieka w dobie współczesnych przemian cywilizacyjnych; Wolontariat - definicja. Prawa i obowiązki wolontariusza; O funkcjonowaniu trzech pojęć: żebracy (żebractwo), włóczędzy (włóczęgostwo), bezdomni (bezdomność); Podmiotowość jednostki ludzkiej w aspekcie systemu społecznego
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 316 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1. Formuła MFW : Tworzenie ubóstwa, 2. Joseph Stiglitz przeciw MFW, 3. WTO : Służenie bogatym, a nie biednym, 4. Jak Bank Światowy szkodzi ubogim, 5. Utrata ziemi, bieda i głód, 6. Głód w Etiopii - winowajcą nie jest pogoda, 7. Regulacje rolne WTO : zagrożenie dla chłopów Trzeciego świata, 8. Globalizacja niszczy lokalne systemy ekologiczne i kulturowe, 9. WTO krzywdzi kraje rozwijające się. I. Globalizacja biedy i nierówności, 2. Bieda i nierówność w USA, 3. Globalna koncentracja kapitału i władzy w rękach koncernów, 4. Globalny głód, 5. Eliminacja usług publicznych
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (2 egz.)
Książka
W koszyku
1. Zróżnicowanie społeczne a edukacja, 2. Rola i znaczenie decentralizacji zarządzania dla oświaty wiejskiej i małomiasteczkowej, 3. Reformy edukacji a SNE, 4. Nauczyciele wobec społecznych nierówności edukacyjnych, 5. Polityka oświatowa samorządów terytorialnych w kontekście SNE, 6. Efekty edukacyjne uczniów z badanych gmin w kontekście SNE, 7. Oświatowe sukacsy i porażki badanych gmin w zakresie poprawy szans edukacyjnych uczniów, 8. Propozycja modelu zarządzania zdecentralizowaną oświatą
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1. Teoretyczne koncepcje relacji między edukacją a strukturą społeczną: Interpretacje roli szkolnictwa w tworzeniu struktury- społecznej- dyskusja teoretyczna i porównawcza; Edukacja i nierówności społeczne w ujęciu teorii porządku społecznego; 2. Studia przypadku: Edukacja i nierówności społeczne w Anglii; Edukacja i nierówności społeczne w Hiszpanii; Edukacja i nierówności społeczne w Rosji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Część I: Nierówności w edukacji: 1. Edukacja i konstruowanie społecznych nierówności, 2. Pozytywne i negatywne aspekty selekcji i segregacji uczniów w szkołach, 3. Selekcja i segmentacja społeczna jako immanentna funkcja systemu edukacji, 4. "Wkład" ukrytego programu szkoły w utrwalanie poczucia nierówności społecznych, 5. Rodziny dysfunkcyjne a szanse edukacyjne dzieci i młodzieży. Część II: Nierówność płci: 6. Nierówność płci we współczesnym dyskursie emancypacyjnym, 7. Prawne i instytucjonalne formy przeciwdziałania dyskryminacji kobiet w Polsce (2001-2005), 8. Stereotypizacja ze względu na płeć a szanse u kobiet i mężczyzn na rynku pracy, 9. Możliwości godzenia życia rodzinnego i zawodowego przez kobiety przebywające na urlopach wychowawczych, 10. Szowinizm płci na stanowiskach kierowniczych. Propagowanie kobiecego stylu zarządzania, 11. Empiryczna weryfikacja stereotypowego wizerunku kobiet i mężczyzn pełniących role menedżerskie, 12. Medykalizacja ciała i zdrowia kobiet jako odmiana nierówności, 13. Feministyczne inspiracje dla rozwoju pedagogiki społecznej. Część III; Marginalizacja i wykluczenie: 14. Prawo do informacji a dostęp do mediów,15. nierówności cyfrowe - nowy wymiar zróżnicowania społecznego,16. Elitarny charakter Internetu. Bariery i wykluczenia, 17. Ubóstwo a procesy marginalizacji społecznej, 18. Nierówności społeczne jako istotne źródło problemów społecznych, 19. Rola instytucji oświatowych w procesie wdrażania kultury prawomocnej i marginalizacji. Część IV. : Doświadczenie nierówności: 20. Sfera prywatna jako obszar nierówności. Komunikacyjne praktyki wykluczania., 21. Poradnictwo wobec przerwanej ciągłości narracji biograficznej, 22. Potrzeby środowisk wiejskich w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych, Częśc V: Podstawy wobec nierówności: 23. O postawach Polaków wobec (nie)równości, 24. Czy bogaci są mniej uczciwi od biednych? Treść mitów legitymizujących status quo, 25. Alienacja polityczna i poczucie zagrożenia a dynamika akceptacji rządów silnej ręki w okresie transformacji systemowej, 26. Akceptacja nierówności społecznych jako predykator wrogiego seksizmu. Rola kontekstu., 27. Psychologiczne uwarunkowania przekonań socjopolitycznych, 28. Równość ludzi jako wartość na dziś? Systemy wartości studentów ekonomii, 29. Prawdy i mity na temat nierówności społecznych. Część VI: Filozoficzne i makrospołeczne aspekty nierówności: 30. O konstytuowaniu sie obywatelstwa. Przyczynek do kwestii nierówności w sferze politycznej, 31. Niespójności, racjonalizacje, hipokryzja. egalitaryści a filozofie równości i nierówności.32. Demokratyzacja czy egalitarny nieład? Juliena Freunda interpretacja zasady równości, 33. Teoria mitu dziejotwórczego - rozwiązanie powszechnej patologii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 316 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Wiek informacji : ekonomis, społeczeństwo i kultura ; T.3)
1. Kryzys industrialnego etatyzmu i upadek związku radzieckiego: Ekstensywny model wzrostu gospodarczego i granice hiperindustrializmu; Problem technologii; Odrodzenie tożsamości i kryzys radzieckiego federalizmu; Ostatnia pieriestrojka; Nacjonalizm, demokracja i rozpad radzieckiego państwa; Blizny historii, nauka dla teorii, spuścizna dla społeczeństwa; 2. Narodziny czwartego świata: kapitalizm informacyjny, ubóstwo i wykluczenie społeczne: Ku popularyzacji świata? Spojrzenie globalne; Dehumanizacja Afryki; Nowy amerykański dylemat: nierówność, Miejska bieda i wykluczenie społeczne w wieku Informacji; Globalizacja, wyzysk i wykluczenie społeczne: obraz z punktu widzenia dzieci; Podsumowanie: czarne dziury informacyjnego kapitalizmu; 3. Wypaczone powiązanie: globalna gospodarka przestępcza: Organizacyjna globalizacja przestępczości, kulturowa identyfikacja przestępców; Grabież Rosji; Mechanizmy akumulacji; Narcotrafico, rozwój i zależność Ameryki Łacińskiej; Wpływ globalnej przestępczości na gospodarkę, politykę i kulturę; 4. Rozwój i kryzys w azjatyckim basenie Pacyfiku: globalizacja i państwo: Zmienne losy Azji Pacyficznej; Japonia epoki Heisei: państwo rozwojowe a społeczeństwo informacyjne; Ściąć głowę smokowi? Cztery azjatyckie tygrysy z głową smoka a ich społeczeństwa obywatelskie; Chiński nacjonalizm rozwojowy o cechach socjalistycznych; Podsumowanie: globalizacja i państwo; 5. Zjednoczenie Europy: globalizacja, tożsamość i państwo sieci: Zjednoczenie Europy jako sekwencja reakcji obronnych: perspektywa półwiecza; Globalizacja i integracja europejska; Tożsamość kulturowa i zjednoczenie Europy; Instytucjonalizacja Europy: państwo sieci; Tożsamość europejska czy europejski projekt?; Podsumowanie: nadawanie sensu naszemu światu: Geneza nowego świata; Nowe społeczeństwo; Nowe możliwości zmiany społecznej; Poza to tysiąclecie; Co robić? Finał
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 316 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
W numerze [Contents] Mikołaj Lewicki, Mirosław Filiciak: Wynalezienie poszerzonego pola kultury [The Invention of the Enlarged Field of Culture], doi 10.7366/KIR.2017.1.2.01, s. 7–32; Bartłomiej Biga: Alternatywy dla patentu [Alternatives to Patent], doi 10.7366/KIR.2017.1.2.02, s. 33–44; Joanna Sanetra-Szeliga: Kultura jako element składowy jakości życia w mieście [Culture: Quality of Life Component], doi 10.7366/KIR.2017.1.2.03, s. 45–60; Anna Świętochowska: Wartość kultury w perspektywie polityki publicznej [Cultural Value in Public Policy Perspective], doi 10.7366/KIR.2017.1.2.04, s. 61–72; Juliusz Gardawski: Klasy społeczno-ekonomiczne a normatywne wizje gospodarki [Socio-Economic Classes and Normative Visions of the Economy], doi 10.7366/KIR.2017.1.2.05, s. 73–119. Omówienia Krzysztof Dudek: Ekonomiczne wątki polskiej awangardy w stulecie jej powstania. Wybrane zagadnienia, doi 10.7366/KIR.2017.1.2.06, s. 123–128.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Wprowadzenie; Rozdział I Stopa w drzwiach: wejście kobiet do systemu edukacji; Rozdział II Generacyjne zmiany w strukturze wykształcenia kobiet i mężczyzn: nowe trendy na tle starych zróżnicowań; Rozdział III Kobiety i mężczyźni na studiach – charakterystyka trendów; Rozdział IV Ekonomiczne tło wyborów edukacyjnych kobiet i mężczyzn; Rozdział V Związek czynników społecznych i osobowościowych z luką płci w edukacji; Rozdział VI Zróżnicowanie osiągnięć szkolnych ze względu na płeć; Rozdział VII Płeć i stosunek wobec matematyki oraz czytania; Rozdział VIII Środowisko społeczne a wybory edukacyjne; Zakończenie; Bibliografia; Aneks; Streszczenie; Nota o autorce.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 378 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1. Czego winna dotyczyć równość?; 2. Wolność, osiągnięcia i zasoby; 3. Funkcjonowanie i zdolność; 4. Wolność, działanie, dobrobyt; 5. Sprawiedliwość i zdolność; 6. Ekonomia dobrobytu i nierówność; 7. Ubóstwo i zamożność; 8. klasy, płeć i inne kategorie; 9. Warunki równości.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 316 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1.Wzrost gospodarczy, regulacje monetarne i fiskalne w procesie generowania nierówności, 2.Systemow uwarunko wania nierówności, 3.Małe i średnie przedsiębiorstwa w rozwiązywaniu problemów nierówności i wzrostu gospodar czego, 4.Nierówności i wzrost w wymiarze regionalym i lokalnym
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 338 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wprowadzenie; Nierówności społeczne a rozwój gospodarczy; Polityka społeczna a nierówności społeczne; Nierówności społeczne i ich dziedziczenie jako problem strukturalny i polityczny; Nierówności regionalne; Nierówność dochodowa w Polsce; Nierówności na rynku pracy w Polsce; Państwo i nierówności w systemie edukacji: kierunki działań; Nierówności w zdrowiu; Determinanty nierówności w kompetencjach cyfrowych dorosłych Polaków.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Część I: Ekonomiczne oblicza nierówności. Struktura własności podstawą nierówności; Paradoksy rozwoju kapitału ludzkiego jako źródło nierówności społecznych. Przypadek Polski; Społeczne implikacje dysproporcji ekonomicznych w zglobalizowanym świecie; Ubóstwo dochodowe w Polsce - tendencje i uwarunkowania; Zróżnicowanie dochodów w Polsce międzywojennej; Zróżnicowanie dochodów i wydatków w grupach społeczno-ekonomicznych 1993-2004; Wpływ nierówności społecznych na sytuację w gospodarstwach domowych w zakresie ubezpieczeń na życie. Część II: Społeczno-polityczne oblicza nierówności. Nierówności i ideologie w Polsce 1989-2006; Wykluczenie czy integracja? Mniejszości narodowe i etniczne w III RP; Problem niskiej obywatelskiej partycypacji w Polsce jako przyczyna nierówności społecznych; Realizacja zasady równości na gruncie prawa wyborczego; Znaczenie organizacji pozarządowych dla przeciwdziałania skutkom nierówności społecznych - argumenty teoretyczne; Przeciwdziałanie ubóstwu i bezrobociu na Warmii i Lubelszczyźnie. Próba analizy porównawczej; Dziedziczenie nierówności społecznych w percepcji elit politycznych. Porównawcze studium przypadku; Rodzaje i rola świadczeń społecznych wobec usamodzielnionych wychowanków placówek socjalizacyjnych w Polsce. Część III: Kulturowe oblicza nierówności. Moda jako narzędzie pozycjonowania klasowego; (Neo)awangarda wobec nierówności. Społeczny sens sztuki. E-exclusion - nowy obszar generowania nierówności społecznych; Ramy problemu bezrobocia w programach informacyjnych TVN i TVP1; Nierówności społeczne w debacie prasowej: dyskusja o polskiej biedzie na łamach "Gazety Wyborczej"; Prestiżowa polaryzacja typowej zabudowy mieszkalnej a różnice i nierówności społeczne. Część IV: Psychospołeczne oblicza nierówności. Nierówności interpersonalne. Jak samoocena narodowa Polaków może wpływać na ich relacje interpersonalne z rodakami; Polaków etyczne przesłanki potocznego rozumienia produktywności; Kondycja współczesnej rodziny w perspektywie demograficznej a nierówności społeczne; Zwielokrotniona nierówność. Refleksje o nierówności społecznej w kontekście niepełnosprawności; Motywacja pracy i czynniki sukcesu zawodowego a poczucie jakości życia pracowników. Część V: Kliniczne oblicza nierówności. Sposoby radzenia sobie z lękiem wśród młodzieży niedostosowanej społecznie; Rodzaje konfliktów społecznych i reakcje na nie przejawiane przez bezdomnych; Nierówności społeczne a społeczno-kulturowe podłoże kryzysów w ujęciu interwencji kryzysowej opartej na modelu Lee Ann Hoff; Nierówności społeczne a choroby psychiczne; Nierówności interpersonalne z punktu widzenia neuropsychologii klinicznej; Charakterystyka psychospołeczna uczestników psychoterapii uzależnień w ośrodku pomocy społecznej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 316 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1. Znaczenie pracy: powstanie etyki pracy, 2. Od etyki pracy do estetyki konsumpcji, 3. Powstanie i upadek państwa opiekuńczego, 4. Etyka pracy i nowi ubodzy, 5. Praca i zbyteczność w zglobalizowanym świecie, 6. Perspektywy dla nowych ubogich
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 316 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
EDITORAL REMARK This volume of the Przegląd Socjologiczny builds on the Final Activity Report delivered by the PROFIT project consortium to the European Commission. Articles presented below are based on the results produced by an international research team involved in conducting the project called PROFIT (Policy Responses Overcoming Factors in the Intergenerational Transmission of Inequalities) financed by the European Commission within the 6th Framework Programme(CIT2CT2004-506245). Realization of the project was a common endeavor of researchers from universities and research centres in eight European countries: Bulgaria, Estonia,Finland, Germany, Italy, Lithuania, Poland and the United Kingdom. Institute of Sociology of the University of Łódź served as the project coordinating institution. The project was policy oriented and its aim was producing knowledge to support policy-makers and policy-executives in their obligation to reach Lisbon strategy objectives focused on alleviating of poverty and social exclusion and, thus, counteracting inequality/poverty inheritance. Particular parts and paragraphs of the Volume are composed in a way enabling a Reader to be acquainted with theoretical foundation, objectives, methodology and results of the project. Main findings are presented in both comparative and national perspectives. While paragraphs providing comparisons have been written mainly by scholars working for the University of Łódź, serving as the project coordinating institutions, summaries of research results obtained in particular countries were elaborated by national research teams. PROFIT research team wishes to thank the European Commission for financing the project and subsequent scientific officers: Virginia Vitorino, Myria Vassiliadou and Marc Goffart for their advice and support.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Od Redakcji Niniejszy tom zawiera teksty dotyczące szerokiego spectrum zjawisk i procesów związanych z funkcjonowaniem systemu edukacji w nowym typie społeczeństwa i gospodarki opartej na wiedzy. Większość artykułów dotyczy szkolnictwa wyższego, które zarówno w Strategii Lizbońskiej, jak i w Procesie Bolońskim, zostało uznane za główny motor rozwoju społeczno-ekonomicznego. W nurcie tych rozważań mieszczą się teksty następujących Autorów: M. Wójcickiej, J. Kochanowskiego, K. Karczmarczuka, A. Boczkowskiego. Z kolei K. Musiał i A. Dziedziczak-Foltyn opisują próby wprowadzenia zmian w różnych systemach szkolnictwa wyższego. Tym niemniej jakość szkolnictwa wyższego i jego rola w modernizacji społecznej zależy od wcześniejszych etapów kształcenia, stąd też reformy dotyczą także innych elementów systemu edukacji. Dobitnie pokazuje to artykuł M. Zahorskiej omawiający przebieg i rezultaty reformy oświatowej w Polsce. W tym kontekście interesujący wydaje się tekst E. Wejbert-Wąsiewicz i E. Pęczkowskiej opisujący wydawałoby się uboczny problem (z punktu widzenia modernizacji społecznej), ale faktycznie dość kluczowy, gdyż pokazujący społeczno-kulturowe bariery wprowadzania zmian w systemie edukacji.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Od Redakcji Przedkładany uwadze czytelników zeszyt Przeglądu Socjologicznego jest poświęcony problematyce kobiecej. Wiadomo, że jest to problematyka bogata i różnorodna, związana z wieloma aspektami życia jednostek i społeczności. W tym tomie znalazły się tylko niektóre kwestie, może rzadziej dyskutowane. Zeszyt otwiera artykuł E. Malinowskiej na temat świadomości feministycznej kobiet – uczestniczek „Solidarności” w latach 80. Artykuł dedykujemy pamięci 30-lecia NSZZ. Kolejne teksty pokazują kulturowe uwarunkowania sytuacji kobiet odrzucających macierzyństwo (czyli istotny element stereotypu kobiecości) w artykule E. Garncarek. E. Paprzycka analizuje ambiwalencję procesu socjalizacji kobiet. Nieco prowokacyjnie brzmi teza A. Piekarskiej o walorach kobiet na rynku pracy: ich zatrudnianie jest wysoce racjonalne, bo są wykształcone, kompetentne i... tańsze. A. Dziedziczak-Foltyn podnosi problem równości płci w nauce i edukacji akademickiej. Na uwagę zasługuje tekst M. Nowickiej poświęcony koncepcji postkolonializmu. Koncepcja ta zyskała powodzenie wśród badaczek, m.in. jako sposób wyjaśniania społecznego położenia kobiet. I wreszcie I. Desperak omawia aktualny stan ruchu kobiecego w Polsce, podkreślając szczególną rolę dwu Kongresów Kobiet. Całości zeszytu dopełniają recenzje. Omówiona jest monografia dotycząca biedy kobiet oraz autobiografia Marii Jarosz jako przykład sukcesu wcale niełatwo osiągniętego.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Zdrowie, choroba i medycyna w społeczeństwie globalnym. Niniejszy tom „Przeglądu Socjologicznego” jest prezentacją problematyki socjologii zdrowia, choroby i medycyny, podejmowanej przez polskich badaczy reprezentujących różne ośrodki. Ich celem jest przedstawienie najnowszych wyników badań własnych oraz analiz literaturowych obejmujących problemy medycyny i zdrowia, mających wpływ na postrzeganie sytuacji zdrowotnej polskiego społeczeństwa i stanu polskiego sektora ochrony zdrowia. Artykuły prezentowane w tomie, odwołując się do teorii socjologicznych i badań empirycznych, omawiają najważniejsze zagadnienia zdrowia, choroby i medycyny widziane w perspektywie globalnych procesów cywilizacyjnych. Dominujące tematy i wątki skupiają się wokół takich zagadnień, jak: a) swoistość i budowanie tożsamości socjologii medycyny w Polsce wobec trendów światowych; b) analiza zdarzeń dotyczących zdrowia i choroby w kontekście procesów epidemiologicznych, emigracyjnych i medykalizacji życia codziennego; c) zmiany w modelach relacji lekarz – pacjent, wynikające z nowych technologii komunikowania i zastosowania Internetu w organizacji usług zdrowotnych; d) choroby przewlekłe w analizach socjologii niepełnosprawności; e) opis zależności między religią a zdrowiem w perspektywie medycyny konwencjonalnej i niekonwencjonalnej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Tom poświęcony jest problematyce podziałów społecznych, ich przeobrażeń, uwarunkowań i konsekwencji. Główne wątki analiz prezentowane w tomie odnoszą się do przemian, jakim podlegają struktury współczesnych społeczeństw w pierwszej dekadzie XXI wieku, poddane oddziaływaniu procesów globalizacyjnych i transformacyjnych. Większość artykułów zamieszczonych w tomie charakteryzuje klasyczne podejście do analiz struktury społecznej oparte na próbach dobranych metodą losową. Analizy te dokumentują, iż współczesne społeczeństwa nadal mają strukturę warstwową, a teorie klasowe wciąż pozwalają nam wyjaśnić sposób, w jaki nierówności związane z produkcją i rynkiem, dostępem do edukacji i zasobów organizacyjnych, utrwalają stare i nowe nierówności w czasie. Procesy klasowe nie są jednak jedynymi czynnikami przyczyniającymi się do utrzymania i reprodukcji nierówności. Stąd badanie strukturalnych nierówności społecznych pozostaje wyzwaniem i jednym z głównych celów socjologicznych eksploracji. Teksty zamieszczone w tomie ilustrują różne podejścia stosowane przez badaczy dla wyjaśniania strukturalnych nierówności społecznych wraz z towarzyszącymi im wzorami przekonań i działań.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
This issue of Sociological Review commemorates the 25th anniversary of the adoption by the UN General Assembly of The Convention on the Rights of the Child on November 20, 1989. It should be recalled that the beginnings of children’s studies and the sociology of childhood coincided in time with the introduction of this treaty, which established international standards for children’s protection and development. The Convention aims at safeguarding the youngest society members from different forms of abuse, exploitation and violence, as well as at promoting their rights to a decent standard of living and to broad social participation. The authors of the articles presented herein, representing the current sociological attitude towards children and youth, follow these assumptions. The articles thus mirror some important attributes of contemporary children’s studies – its cognitive multidimensionality, differentiated quantitative and qualitative methodologies, the shift from “research on children” to “research with children”, scholars’ interest in the results of comparative studies (especially the results of natural sciences), and the concern about the practical implementation of research outcomes. The main topics tackled in this collection of texts are children’s poverty and social inequalities rooted in the first phase of their life cycle, suffering and various risks experienced by children and teenagers, framed in both the national and international contexts, as well as children’s quality of life, youngsters’ well-being, youth participation, civic engagement and the new concept of investing in children. Children, considered as equal social actors and citizens – although still most vulnerable to abuse, discrimination and social exclusion – are presented in the framework of their complicated networks of relationships with peers, adults, collectivities and societies, the welfare state, social policy institutions and other organizations, with the notion to important factors decisive for their present life and their future.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej