1. Kreacja plastyczna w działaniach psychoterapeutycznych i edukacyjnych; 2. Arteterapia; 3. Warsztaty edukacji twórczej; 4. Arteterapia a warsztaty edukacji twórczej- podobieństwa i różnice; 5. Procesy psychiczne w kreacji plastycznej w świetle funkcji psychoterapeutycznej i edukacyjnej; 6. Trudności, ograniczenia oraz etyczne problemy w artetarapii i warsztatach edukacji twórczej.
1. Twórczość - natura zjawiska i płaszczyzny jego rozpatrywania. 2. Osobowość ludzi twórczych. 3. Proces twórczy i jego uwarunkowania osobowościowe i społeczne. 4. Zdolności i uzdolnienia jako niezbędne warunki twórczości. 5. Społeczne uwarunkowania twórczości. 6. Znaki zapytania. 7. Materiały źródłowe. Twórcy i twórczość.
Podziękowania; Wstęp: Projekt i zachowania społeczne; 1. Czy „społeczności” internetowe to prawdziwe społeczności? Co to jest „społeczność”? Kapitał społeczny; Silne i słabe więzy; Trwała i wszechobecna społeczność; Trzecie miejsca; Trzecie miejsca online; Role społeczne; Normy społeczne; Teoretyczne podsumowanie; Praktyczne zastosowania. 2. Co można osiągnąć dzięki współpracy online? Od World Book do Wikipedii; Nauka obywatelska; Motywacja w nauce obywatelskiej; Produkcja rówieśnicza i intelektualne wyzwanie: Polymath Project; Rozumienie współpracy online jako sposobu produkcji; Struktura Wikipedii; Oprogramowanie typu open-source: katedra i bazar; Innowacyjność i przywództwo we współpracy online; Kiedy dobra wola zawodzi: Boaty McBoatface; Teoretyczne podsumowanie; Praktyczne zastosowania. 3. Czy możemy ufać Wikipedii? Skąd wiesz? Metafizyka: realizm wewnętrzny; Epistemologia; Społeczna konstrukcja wiedzy; Recenzja rówieśnicza; Realność oceny; Czy powinniśmy wierzyć Wikipedii? Teoretyczne podsumowanie; Praktyczne zastosowania. 4. Jak Internet zmienia to, w jaki sposób myślisz? Zostać częścią wspólnoty budującej wiedzę; Budowanie wiedzy jako system socjotechniczny; Na odległość; Komora pogłosowa; Zagrożenia związane z budowaniem wiedzy; Czy Internet zachęca do wiary w teorie spiskowe? Wejść między trolle; Jakość produktu; Teoretyczne podsumowanie; Praktyczne zastosowania; 5. Jak ludzie wyrażają swoją tożsamość w Internecie i dlaczego jest to ważne dla interakcji online? Autoprezentacja na co dzień; Wyrażania przekazywane i wywołane; Fasady i role; Tożsamość online: nazwa użytkownika; Elementy tożsamości online; Płeć online; Warsztat tożsamości; Fałszywa tożsamość; Wiek i rasa; Tożsamość i społeczności skupione na określonej grupie demograficznej; Podgrupa konwersacyjna w przestrzeni społecznej: Black Twitter; Prywatność; Sieci społecznościowe i prywatność; Od bycia anonimowym do identyfikacji; Dlaczego potrzebujemy pseudonimów; Anonimowość i odpowiedzialność; Przyszłość tożsamości w sieci; Teoretyczne podsumowanie; Praktyczne zastosowania. 6. Co to jest złe zachowanie w sieci i jak możemy temu zaradzić? Co reguluje zachowanie? Prawa; Jak można poprawić prawa dotyczące języka? Zasady i normy społeczne; Grupy internetowe, kultura i radykalizacja; Technologia; Moderowanie: program, ochotnicy i pracownicy; Nieco prewencji; Internetowe publiczne upokarzanie; Treści generowane przez komputery; Lojalność, krytyka, rozstanie; Ocena wartości; Teoretyczne podsumowanie; Praktyczne zastosowania. 7. W jaki sposób modele biznesowe kształtują społeczności internetowe? Rynki jako regulator; Koszt obsługi klienta; Ewolucja modeli biznesowych dla społeczności internetowych; Modele biznesowe jako regulatory; Czy możliwe są nowe modele biznesowe? Teoretyczne podsumowanie; Praktyczne zastosowania. 8. Jak możemy pomóc Internetowi wydobyć z nas to, co najlepsze? Społeczność; Współpraca; Prawda i wiedza; Tożsamość; Radzenie sobie ze złym zachowaniem i zarządzanie nim; Potrzeba edukacji; Aspiracje i projekt; Bibliografia.
Zawiera: Cz. I O sztukach plastycznych: Edukacja plastyczna dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Inspiracje, metody, praktyka; Sztuka w życiu człowieka – dekoracja czy znak duchowości?; Idea wychowania przez sztukę/do sztuki a współczesne wychowanie plastyczne gimnazjalistów; Zagłada w obrazach – o „szkolnym” czytaniu ikonografii dotyczącej Holokaustu. Cz. II O sztukach muzycznych: dziecko w muzyce polskiej II połowy XX wieku; Muzyka i jej wychowawcze oraz edukacyjne oddziaływanie na dzieci w wieku szkolnym; Teatr muzyczny jako miejsce wychowania teatralnego dzieci w wieku przedszkolnym na przykładzie działalności Opery Śląskiej; Wychowanie muzyczno-ruchowe wobec mediomorfozy człowieka. Cz. III O sztukach literackich: Dylematy metodologii, teorii i zorientowanych na artyzm/mistrzostwo – pisarskich praktyk humanistów; Wybrane formy terapii kreatywnej wspierające procesy leczenia osób z różnych grup wiekowych; Kształtowanie świadomości metaforycznej uczniów klas I-III jako element edukacji literackiej; Edukacyjna rola obrazka dewocyjnego w kontekście walki ideologicznej o kształt kultury religijnej w Polsce po II wojnie światowej; Co (wy)myśli animator kultury o współczesnym nauczaniu? O metodycznych, dydaktycznych i twórczych inspiracjach w animacji kultury; Priorytety studenckie w obszarze edukacji literackiej podczas praktycznych działań pozalekcyjnych; Edukacja mądrościowa a edukacja artystyczna; Tomik poetycki – szansa na zintegrowane zajęcia artystyczne. Cz. IV O sztukach teatralnych: Kultura ludowa w edukacji teatralnej na przykładzie działalności Teatru Węgajty; Drama jako aktywizująca metoda pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym wpływająca na twórczość artystyczną oraz wzrost kompetencji emocjonalnych.
Część I Teoretyczne konteksty edukacji kreatywnej: 1. Twórczość, 2. Edukacja kreatywna, 3. Teorie i praktyki eksperymentów szkolnych. Część II Edukacja kreatywna - studia i konfrontacje: 1. Założenia metodologiczne prowadzonych metaanaliz, 2. Stawianie wyzwań, 3. Między wolnością a koniecznością, 4. Tworzywo edukacji, 5. Standard i ewaluacja osiągnięć szkolnych dziecka, 6. Spotkanie z człowiekiem, 7. Edukacja kreatywna: propozycja na dzisiaj
1. Summerhill 2. Szkoła Dartington Hall 3. Szkoła Tamariki 4. Szkoła Sudbury Valley 5. Szkoła Bramblewood 6. Countesthorpe Community College 7. Neel Bagh i Sumavanam 8. Szkoła "Pesta" 9. Kleingruppe Lufingen 10. Mirambika 11. Szkoła Barbary Taylor 12. Japonia 13. Demokratyczna Szkoła Hadera 14. Szkoła Sands
1. Efektywność- warunki efektywnego uczenia się: Czynniki zewnętrzne- egzogenne (środowiskowe); Czynniki wewnętrzne- endogenne (tkwiące w dziecku); 2. Efektywne metody pracy z dziećmi: Metoda projektów; Metoda projektowania okazji edukacyjnych; Metoda story-line; Konstrukcja scenariusza; Metoda syntetyki; Metoda pytań; Metody zabawowe; Gry edukacyjne; Metoda ośrodków zainteresowań; Metody ewaluacyjne; 3. Techniki pracy jako narzędzia efektywnych działań z dziećmi: Techniki twórczego rozwiązywania problemów; Techniki przyśpieszonego uczenia się; Techniki dyskusyjne; Wywiad; 4. Efektywne formy organizacyjne w pracy z dziećmi: Uczymy się- uczymy innych; Praca w obwodach stacyjnych; Praca w kącikach badawczo-poznawczych; Portfolio.
1. Efektywność- warunki efektywnego uczenia się: Czynniki zewnętrzne- egzogenne (środowiskowe); Czynniki wewnętrzne- endogenne (tkwiące w dziecku); 2. Efektywne metody pracy z dziećmi: Metoda projektów; Metoda projektowania okazji edukacyjnych; Metoda story-line; Konstrukcja scenariusza; Metoda synek tyki; Metoda pytań; Metody zabawowe; Gry edukacyjne; Metoda ośrodków zainteresowań; Metody ewaluacyjne; 3. Techniki pracy jako narzędzia efektywnych działań z dziećmi: Techniki twórczego rozwiązywania problemów; Techniki przyśpieszonego uczenia się; Techniki dyskusyjne; Wywiad; 4. Efektywne formy organizacyjne w pracy z dziećmi.
This book provides university administrators, professors, and career specialists with a comprehensive introduction to the BE(A)ST (BE Aware Student) approach. The BE(A)ST approach aims at enhancing students’ awareness of personalized career development, fostering a connection between their professional identity, beliefs, and actions to support career awareness. With the BE(A)ST approach, we provide a solution to improve the alignment between the career and the life of our students. The Personalized Career Development (PCD) course based on the BE(A)ST approach and described in this book is the result of three research programs focused on the development of the method and on its adaptation, scientific validation, and dissemination. This book is a must-read for anyone who is serious about career planning, life design or teaching about these ideas. It includes an extremely well researched and authoritative review of all the major books, methods and tools available and advances the state-of-the-art. With suggested improvements and refinements. It also packages these tools into several different university-level workshop and course formats and provides the authors' experiences with delivering these programs to students across different disciplines, cultures and countries. (Steven A. Gedeon, BSc, MSc, MBA, Peng, PE, PhD, Associate Professor, Entrepreneurship and Strategy Department Ted Rogers School of Management, Toronto Metropolitan University (formerly Ryerson University), Canada) The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ****** Książka – przeznaczona dla kadry zarządzającej wyższych uczelni, nauczycieli akademickich i doradców zawodowych z uczelnianych biur karier – zawiera kompleksowe wprowadzenie do metodyki BE(A)ST (BE Aware Student). Metodyka ta ma na celu podniesienie świadomości studentów w zakresie spersonalizowanego rozwoju kariery oraz wzmocnienie związku między ich profilem zawodowym, własnymi przekonaniami a podejmowanymi działaniami wspierającymi świadomy wybór ścieżki rozwoju zawodowej. BE(A)ST jest zatem rozwiązaniem umożliwiającym dopasowanie kariery i życia osobistego studentów. Kurs Spersonalizowanego Rozwoju Kariery (Personalized Career Development – PCD) oparty na metodyce BE(A)ST i opisany w prezentowanej książce to wynik trzech programów badawczych skupionych na rozwoju metody oraz na jej adaptacji, naukowej walidacji i upowszechnieniu. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).
Dwadzieścia lat temu, 19.01.1995 r., Uniwersytet Łódzki nadał ks. prof. Józefowi Tischnerowi tytuł doktora honoris causa. Dziś znaczenie myśli Tischnera w dyskursie naukowym i społecznym wydaje się jeszcze bardziej istotne. Jego głos humanisty – pojmującego relacje z innym jako miejsce spotkania i dialogu, jako obustronne zobowiązanie etyczne – winien brzmieć szczególnie donośnie we współczesnym świecie, którym w coraz większym stopniu rządzą depersonalizujące procesy. „Wiara jest wartością, która wykracza poza wszystko to, co w otaczającym człowieka świecie, ukazuje się jako «coś-do-czegoś-ze-względu-na-coś». Wiara jest sposobem wyrażania i kształtowania samego człowieczeństwa człowieka. […] Łaska wiary jest łaską wyzwolenia. Do świata wiary wkracza się zawsze tylko przez bramę wolności”. Wiara zatem łączy się nierozerwalnie nie z nakazami instytucji, ale z wyzwoleniem i wolnością. Jest bardziej dążeniem i powinnością niż normą. „Trzeba dziś podnosić do poziomu pojęć doświadczenia powrotu do źródeł wiary, rozumu i wolności”, takimi słowy kończy Tischner swój wykład O myśleniu i doświadczeniu w Królestwie wiary. W ten sposób wyznacza także nasz „Horyzont dialogu i rozumienia”. Dlatego wyrażenie stało się głównym tytułem niniejszej książki, wydobywając w ten sposób charakter powinnościowy ludzkiego sposobu istnienia, konstytuowany przez poczucie odpowiedzialności i troski, ale także wynikający z potrzeby łączenia wiary z racjonalnym namysłem nad różnymi wymiarami rzeczywistości.
1. Jedność czy wielość?, 2. Wolność czy zniewolenie?, 3. Równość czy nierówność?, 4. Sprawiedliwość czy niesprawiedliwość?, 5. Porządek czy nieporządek? Zorganizowanie czy chaos?, 6. Ograniczoność czy nieograniczoność?, 7.Współpraca czy podporządkowanie?, 8. Stałość czy zmienność?, 9 .Prawda czy kłamstwo?, 10. Dobro czy zło?
1. Edukacja menedżerska - kreatywny aspekt kształcenia przywódcy, 2. Kształcenie dla innowacyjności w dydaktyce, 3. Tworzenie nowej wiedzy i innowacji w organizacyjnych warunkach, 4. Dokonywanie skojarzeń źródłem pomysłów w reklamie oraz nowości produktowych, 5. Analiza morfologiczna czyli trysocjacyjne ujęcie odkrycia, 6. Wykorzystywanie umysłowych transformacji w tworzeniu nowych produktów i usług, 7. Antologie i metafory źródłem nowego produktu widzenia na rozpatrywany problem, 8. Sonety oraz myślenie krytyczne w ocenie tworzenia sonetów, 9. Pomysły na logo firmy oraz myślenie krytyczne w ocenie loga firm istniejących, 10. Definiowanie problemów, 11. Rozwiązywanie problemów - sesja "burzomózgowa" i jej wyniki, 12. Rozwiązywanie rzeczywistych problemów przez studentów, 13. Twórczość w praktyce - -pomysły na nowe i rozszerzone usługi w przewozach pasażerskich, 14. Skojarzenia i cechy dobrej organizacji źródłem sloganów reklamowych, 15. Analiza morfologiczna w projektowaniu systemów zarządzania jakością, 16. Myślenie przez analogie, 17. Myślenie krytyczne w ocenie informacji
Cz.I Przygotowania do wyprawy : 1.Wyjazd ze znanej kra iny, 2.Przybycie do nowych obszarów. Cz.II Rozumienie umysłu na rynku : 1.Spojrzenie na umy sł, 2.Badanie umysłu/mózgu, 3.Pomyśl o tym, 4.Odczyty wanie umysłu rynku, 5.Krucha siła pamięci, 6.Pamięć, metafora i opowieści, 7.Opowieści i marki. Cz.III Myśleć inaczej i głębiej : 1.Klucze do myślenia kreatywnego, 2.Dobre pytania rodzą dobre odpowiedzi, 3 .Początek nowej mentalności
Zawiera: Kreatywność w procesie profesjonalizacji: Koncepcja kształcenia w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi; Gotowość do działań transgresyjnych studentów o różnym poziomie postawy twórczej; Wybrane aspekty profesjonalizacji i komercjalizacji kreatywności; Orientacja kolektywistyczna vs orientacja indywidualistyczna, homo sociologicus vs homo creator - dychotomia czy integralność postaw?; Od pomysłu do wdrożenia - istota, etapy i uwarunkowania procesu powstawania innowacji; Kreowanie wiedzy w kontekście teorii 6 filarów poczucia własnej wartości. Kreatywność w szkole: Kreatywność w działalności pedagoga. Perspektywa poszerzona; Kreatywny nauczyciel - w poszukiwaniu nowych źródeł zabaw. Kreatywność w przestrzeni miasta: Łódź jako przestrzeń sprzyjająca twórczości; Street art. Jako narzędzie marketingowe na poziomie samorządu terytorialnego; Dobre praktyki projektowe w sektorze usług medycznych; Creativity, innovation, enterpreneurship - the big three of modern business.
Cz. I. Nauczyciel i uczeń w edukacji artystycznej i twórczej; Cz. II. Wstęp do części praktycznej; 1. Zabawy rozwijające ekspresję muzyczno-ruchową dziecka; Propozycje zabaw integracyjnych i muzyczno-ruchowych; 2. Zabawy rozwijające twórczość plastyczną dziecka; Propozycje zabaw plastyczno-technicznych; 3. Zabawy słowne rozwijające myślenie i postawę twórczą dziecka; Zabawy słowem malowane; Cz. III. Metodologiczne podstawy badań; Analiza wyników badań
Zawiera: 1.Teorie arteterapii – problem teoretycznego osadzenia terapii przez sztukę 2.Arteterapia jako sposób kształtowania postawy twórczej w kontekście rozwoju psychospołecznego dziecka w wieku przedszkolnym – przykłady działań warsztatowych 3.Kreatywność nie wyklucza! Muzykoterapia w kształtowaniu resilience i kreatywność młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym 4.Kreatywność jako ścieżka emocjonalnego rozwoju jednostki w procesie muzykoterapeutycznym 5.Możliwości zastosowania muzykoterapii we wzmacnianiu procesy inkluzji dzieci z autyzmem 6.Rozwijanie kreatywności dzieci i młodzieży z autyzmem na przykładzie zajęć muzycznych w Szkole Podstawowej z oddziałami Gimnazjum dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Poznaniu 7.Świat udomowiony – rozważania na temat kreatywności w ujęciu muzykoterapii Nordoff-Robbins 8.Udźwiękawianie animacji w czasie rzeczywistym jako metoda rozwijania kreatywności pacjentów w muzykoterapeutycznej pracy 9.Potencjał rozwoju kreatywności człowieka poprzez zajęcia ruchowo-taneczne 10.Twórcze pisanie ekspresywne i terapeutyczne w arteterapii. Przykład zajęć warsztatowych 11.Nieznane oblicze arteterapii w terapii uzależnień 12.Arteterapia jako środek integracyjno-usprawniający dzieci i młodzież na terenie powiatu czarnkowsko-trzcianeckiego
Odkrywanie ludzkiego tworzenia; Wartości działania kreatywnego; Kreatywność w pracy nauczyciela; Innowacje dydaktyczne: przegląd wybranych klasyfikacji i próba formowania własnego stanowiska na podstawie prowadzonych badań empirycznych; Grywalizacja w szkolnej ławce; Profesjonalizacja improwizacji; Metoda projektów - kreatywność i przedsiębiorczość; Twórczość artystyczna jako jedna z możliwości profesjonalizacji kreatywności; Kreacja przestrzeni - przestrzeń kreacji. Od LPNT do Szucha Premium Offices; Street art i land art jako twórcza ekspresja w edukacji alternatywnej; Teatr Forum jako twórcza metoda pracy z grupą; Sektor twórczy - nierówny udział kobiet i mężczyzn; Humanistyczno-społeczna strona start-upów; Zarządzanie zasobami ludzkimi w koncepcji CSR poprzez zastosowanie grywalizacji; Marka osobista w YouTube jako przykład wywierania wpływu społecznego; Sposoby wsparcia przemysłów kreatywnych na przykładzie działalności Lubelskiego Instytutu Designu; Profilaktyczne i psychoterapeutyczne znaczenie kreatywnej aktywności w okresie późnej starości.