Funkcje dwu lub więcej zmiennych; Funkcje uwikłane; Zastosowania geometryczne rachunku różniczkowego do krzywej płaskiej; Całki podwójne; Całki potrójne; Całki krzywoliniowe i powierzchniowe; Równania różniczkowe zwyczajne rzędu pierwszego o rozdzielonych zmiennych; Niektóre równania różniczkowe zwyczajne rzędu pierwszego rozwiązalne metodą podstawienia; Równania różniczkowe liniowe rzędu pierwszego; Rodziny linii; Niektóre równania różniczkowe nieliniowe rzędu pierwszego; Równania różniczkowe zwyczajne rzędu drugiego sprowadzalne do równań rzędu pierwszego; Równania różniczkowe liniowe o współczynnikach stałych; Równanie Eulera; Układ dwóch równań różniczkowych rzędu pierwszego; Szeregi trygonometryczne; Funkcje zmiennnej zespolonej; Transformacja Laplace'a i jej zastosowania; Równania różniczkowe cząstkowe; Rachunek wariacyjny; Rachunek przwdopodobieństwa; Rozwiązania i odpowiedzi.
Funkcje dwu lub więcej zmiennych; Funkcje uwikłane; Zastosowania geometryczne rachunku różniczkowego do krzywej płaskiej; Całki podwójne; Całki potrójne; Całki krzywoliniowe i powierzchniowe; Równania różniczkowe zwyczajne rzędu pierwszego o rozdzielonych zmiennych; Niektóre równania różniczkowe zwyczajne rzędu pierwszego rozwiązalne metodą podstawienia; Równania różniczkowe liniowe rzędu pierwszego; Rodziny linii; Niektóre równania różniczkowe nieliniowe rzędu pierwszego; Równania różniczkowe zwyczajne rzędu drugiego sprowadzalne do równań rzędu pierwszego; Równania różniczkow liniowe o współczynnikach stałych; Równanie Eulera; Układ dwóch równań różniczkowych rzędu pierwszego; Szeregi trygonometryczne; Funkcje zmiennnej zespolonej; Transformacja Laplace'a i jej zastosowania; Równania różniczkowe cząstkowe; Rachunek wariacyjny; Rachunek przwdopodobieństwa; Rozwiązania i odpowiedzi.
Wstęp; Podstawy analizy problemów; Metody wyznaczania decyzji w warunkach pewności; Decyzje w warunkach niepewności i ryzyka; Problemy z niejawnym polem decyzyjnym; Problemy magazynowania; Modelowanie procesu produkcji; Planowanie produkcji; Dystrybucja produktów
Wybrane zagadnienia programowania liniowego; Problemy transportowe i przydziału; Gry; Zagadnienie kolejek; Programowanie sieciowe; Nieliniowe zagadnienia optymalizacyjne; Elementy programowania dynamicznego; Wybrane modele zapasów; Zastosowanie badań operacyj- nych w konstrukcji biznesplanu.
Wybrane zagadnienia programowania liniowego; Problemy transportowe i przydziału; Gry; Zagadnienie kolejek; Programowanie sieciowe; Nieliniowe zagadnienia optymalizacyjne; Elementy programowania dynamicznego; Wybrane modele zapasów; Zastosowanie badań operacyjnych w konstrukcji biznesplanu, Podejmowanie decyzji na rynku kapitałowym; Budowa rankingu obiektów w swietle ocen wielokryterialnych.
Wybrane zagadnienia programowania liniowego; Problemy transportowe i przydziału; Gry; Zagadnienie kolejek; Programowanie sieciowe; Nieliniowe zagadnienia optymalizacyjne; Elementy programowania dynamicznego; Wybrane modele zapasów; Zastosowanie badań operacyjnych w konstrukcji biznesplanu, Podejmowanie decyzji na rynku kapitałowym; Budowa rankingu obiektów w swietle ocen wielokryterialnych.
Wybrane zagadnienia programowania liniowego; Problemy transportowe i przydziału; Gry; Zagadnienie kolejek; Programowanie sieciowe; Nieliniowe zagadnienia optymalizacyjne; Elementy programowania dynamicznego; Wybrane modele zapasów; Zastosowanie badań operacyjnych w konstrukcji biznesplanu, Podejmowanie decyzji na rynku kapitałowym; Budowa rankingu obiektów w swietle ocen wielokryterialnych.
Wybrane zagadnienia programowania liniowego; Problemy transportowe i przydziału; Gry; Zagadnienie kolejek; Programowanie sieciowe; Nieliniowe zagadnienia optymalizacyjne; Elementy programowania dynamicznego; Wybrane modele zapasów; Zastosowanie badań operacyj- nych w konstrukcji biznesplanu.
Podstawy budżetowania kapitałów; Szacowanie przepływów pieniężnych netto; Finansowanie inwestycji rzeczowych; Podejmowanie decyzji inwestycyjnych w warunkach ryzyka; Okres życia projektu; Decyzje inwestycyjne i decyzje finansowe; Inne obszary zastosowania procedur budżetowania kapitału; Budżetowanie kapitału na rynku międzynarodowym.
Komentarz do II wydania; Prolog: O upierzeniu ptactwa; Nowy rodzaj niewdzięczności; Życie jest bardzo niecodzienne; Platon i nerd; Zbyt nudne, żeby o tym pisać; Podsumowanie. Część I. Antybiblioteka Umberta Eco, czyli jak szukamy potwierdzeń. Rozdział 1. Terminowanie u empirycznego sceptyka: Anatomia Czarnego Łabędzia; Historia a trójca nieprzejrzystości; Klastry; 4,37 kg później. Rozdział 2. Czarny Łabędź Jewgienii. Rozdział 3. Spekulant i prostytutka: Najlepsza (najgorsza) rada; Strzeżcie się skalowalności; Skalowalność a globalizacja; Podróże w granicach przeciętnostanu. Rozdział 4. Tysiąc jeden dni albo jak nie być frajerem: Jak się uczyć od indyka; Krótka historia problemu Czarnego Łabędzia. Rozdział 5. Potwierdzenie śmotwierdzenie! Negatywny empiryzm. Rozdział 6. Błąd narracyjny: O przyczynach mojej niewiary w przyczyny; Rozszczepienie mózgu; W poszukiwaniu nie całkiem straconego czasu; Mylić się ze stuprocentową precyzją; Czarny Łabędź a pogoń za sensacją; Skróty. Rozdział 7. Życie w przedsionku nadziei: Okrucieństwo otoczenia. Rozdział 8. Niesłabnące szczęście Giacoma Casanovy: problem milczących dowodów: Historia wiernych, którzy utonęli; Cmentarz liter; Klub fitness dla szczurów; Co widać i czego nie widać; Teflonowa ochrona Giacoma Casanovy; Jestem Czarnym Łabędziem: błąd antropiczny. Rozdział 9. Błąd ludyczny albo niepewność nerda: Gruby Tony; Lunch nad jeziorem Como; Podsumowanie części I. Część II. Po prostu nie umiemy prognozować. Rozdział 10: Skandal prognozowania: O niesprecyzowanej liczbie kochanków carycy Katarzyny; Powrót ślepoty na Czarne Łabędzie; Informacje nie służą wiedzy; Problem eksperta, czyli tragedia bezmyślnej kukły; „Poza tym” było w porządku; Nie przekraczajcie rzeki, jeśli ma (średnio) 1,2 m głębokości. Rozdział 11. Jak szukać ptasich kup: Jak szukać ptasich kup; Jak przewidzieć swoje przewidywania; N-ta kula bilardowa; Ziebieskość szmaragdu; Ta wspaniała maszyna do antycypacji. Rozdział 12. Epistemokracja, marzenie: Przeszłość przeszłości i przyszłość przeszłości. Rozdział 13. Malarz Apelles albo co zrobić, skoro nie możecie przewidzieć przyszłości? Rady są tanie, bardzo tanie; Pojęcie pozytywnego przypadku. Część III. Te szare łabędzie ekstremistanu. Rozdział 14. Od przeciętnostanu do ekstremistanu i z powrotem: W ekstremistanie nikt nie jest bezpieczny; Odwrót od ekstremistanu. Rozdział 15. Rozkład normalny, czyli wielkie intelektualne oszustwo: Gaussowski i Mandelbrotowski model prawdopodobieństwa; Przeciętny potwór Quételeta; (Dosłownie) eksperyment myślowy o genezie rozkłady normalnego. Rozdział 16. Estetyka przypadkowości: Poeta przypadkowości; Splatonizowanie trójkątów; Logika przypadkowości fraktalnej (z ostrzeżeniem); Powtarzam raz jeszcze: strzeżcie się prognostów; Gdzie jest szary łabędź? Rozdział 17. Szaleńcy Locke’a albo rozkłady normalne w niewłaściwych miejscach: To tylko Czarny Łabędź. Rozdział 18. Niepewność pozera: Powrót błędu ludycznego; Ilu Wittgensteinów może zatańczyć na główce od szpilki? Część IV. Zakończenie. Rozdział 19. Pół na pół, czyli jak wyrównać rachunki z Czarnym Łabędziem: Kiedy martwi was, że spóźniliście się na pociąg; Koniec. Epilog; Słownik; Posłowie: esej postscriptum; Zapiski; Podziękowania Z i wydania książki; Bibliografia.
„Ta przeglądowa monografia jest książką trudną, nawet bardzo trudną. Niemniej jest ona istotnym wkładem w nowopowstającą dziedzinę filozofii, tj. topoontologię. Niewątpliwie wyzwaniem jest zmierzenie się z zaawansowanymi konstrukcjami, które przywołuje Bartłomiej Skowron. Nie waha się on balansować na granicy poznawalności. Kto jednak podejmie trud analizy owych problemów wraz z autorem, z pewnością dostrzeże, że zarówno koncepcje Skowrona, jak i dociekania omawianych przez niego krytycznie filozofów, rzucają nowe światło na wiele tradycyjnych problemów filozoficznych. Cierpliwość i wysiłek Czytelnika zaowocuje. Jestem tego pewien.”
1. Wstęp, 1.1. Cel i ogólne założenia projektu, 1.2. Problematyka badania 2. Główne wyniki i wnioski 3. Metoda badania: 3.1. Schemat, procedura i przebieg badania 3.2. Schemat doboru próby do badania i zasady jej ważenia; 3.3. Podstawowe pojęcia i klasyfikacje; 3.4. Charakterystyka próby według głównych klasyfikacji 4. Warunki życia gospodarstw domowych: 4.1. Dochody i sposób gospodarowania dochodami; 4.2. Wyżywienie; 4.3. Zasobność materialna; 4.4. Warunki mieszkaniowe; 4.5. Edukacja; 4.6. Kultura i wypoczynek; 4.7. Opieka zdrowotna: korzystanie, finansowanie i opieka społeczna; 4.8. Porównanie warunków życia gospodarstw domowych w układzie wojewódzkim; 4.9. Proekologiczne zachowania gospodarstw domowych; 4.10. Rynek pracy 5. Indywidualna jakość życia: 5.1. Ogólny dobrostan psychiczny; 5.2. Zadowolenie z poszczególnych dziedzin i aspektów życia; 5.3. Znaczenie wybranych obiektywnych wyznaczników życia dla subiektywnej jakości życia; 5.4. Weryfikacja cebulowej teorii szczęścia 5.5 Finanse osobiste 5.6 Zdrowie - objawy psychosomatyczne 5.7. Stres życiowy 5.8. Strategie radzenia sobie z problemami i trudnościami 5.9. Wsparcie społeczne 5.10. Cechy osobowości i styl życia 5.11. Stosunek do przemian systemowych i ocena ich wpływu na życie Polaków 5.12. Polak przed telewizorem 5.13. Psychologiczno-społeczny portret wybranych zawodów; 6. Stan społeczeństwa obywatelskiego: 6.1. Postawy i relacje społeczne 6.2. Doświadczenie i kompetencje obywatelskie Polaków 6.3. Kapitał społeczny; 7. Uwarunkowania i konsekwencje korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych: 7.1. Uwarunkowania 7.2. Konsekwencje korzystania z nowoczesnych technologii; 8. Wykluczenie społeczne: 8.1. Ubóstwo i nierówności dochodowe 8.2. Bezrobocie 8.3. Dyskryminacja społeczna 8.4. Trzy typy wykluczenia społecznego; 9. Podsumowanie. Aneks 1. Kwestionariusze i instrukcja dla ankieterów; Aneks 2. Zasady zdefiniowania próby panelowej; Aneks 3. Metody analizy kapitału ludzkiego i przepływów na rynku pracy; Aneks 4. Taksonomiczna miara warunków życia; Aneks 5. Metodologia analizy ubóstwa; Aneks 6. Ranking 95 grup społeczno-demograficznych i zawodowych na ośmiu wymiarach jakości życia w 2007 roku.
This journal is a continuation of the Dydaktyka Matematyki edited by the Department of Mathematics of Wroclaw University of Economics from 2000. Our main aim is the teaching of mathematics to students of economics. Advances of science should be accompanied by simultaneous progress in education. What is mathematics and how should we teach it? A characteristic feature of mathematics is the internal beauty of the natural logical structures. Moreover mathematics is a science just as biology, physics and economics but only given in an abstract form: that is its strength. Related subjects such as statistics, probability calculus and operations research are also areas of interest. Papers submitted for publication should be written in English or occasionally in Polish with the abstract in English. Key words should also be enclosed, but no more than five. Acceptance for publication is as usual – by the referees. Please keep to the standards given in this issue, and you should also avoid abbreviations.
Książka ta jest pierwszą częścią podręcznika dotyczącego dydaktyki matematyki. Przeznaczona jest dla studentów matematyki nauczycielskiej, ale też nauczycieli matematyki oraz innych osób, którym zależy na rozwijaniu umiejętności matematycznych. Może służyć jako podręcznik akademicki wykorzystywany podczas prowadzenia zajęć z dydaktyki matematyki. Treść dotyczy podstawowych zagadnień, z którymi powinien zapoznać się przyszły nauczyciel matematyki (cele, metody, zasady, teorie nauczania itp.). Każdy rozdział składa się z tzw. części teoretycznej, serii ćwiczeń, zagadnień do dyskusji oraz spis literatury dotyczący omawianego zagadnienia. Część 2 i 3 podręcznika będzie dotyczyła nauczania matematyki odpowiednio w szkole podstawowej oraz ponadpodstawowej. W części 1 szczegółowo opisano każde zagadnienie istotne podczas prowadzenia zajęć z dydaktyki matematyki oraz samych lekcji matematyki w szkole. Autor przedstawia kontekst historyczny, zagadnienia opisywane są w różnych ujęciach. Najbardziej istotne są tutaj przemyślenia i uwagi krytyczne Autora. Studenci często czytają literaturę naukową nie poddając jej krytycznej ocenie. Kształtowanie takich umiejętności jest dla przyszłych nauczycieli bardzo istotne. W każdym rozdziale zamieszczone są ćwiczenia dla studentów matematyki nauczycielskiej. Ćwiczenia te są tak skonstruowane, że wymagają od studenta głębokiego przemyślenia, spojrzenia krytycznego, przyjrzenia się problemowi z różnych stron, uzasadniania, argumentowania – czyli wszystkich kluczowych umiejętności, które powinien mieć nauczyciel matematyki. Zamieszczono także „Zagadnienia do dyskusji”. Można je wykorzystać jako ćwiczenia podczas zajęć z dydaktyki matematyki. Wymagają od studentów połączenia wiedzy teoretycznej z przykładami z sytuacjami praktycznymi w szkole, fragmentami podręczników, zbiorów zadań konkursowych, itp.