W ciągu ostatnich dwóch wieków miało miejsce kilka fal masowych wyjazdów rosyjskich Żydów z Rosji. Ludność pochodzenia żydowskiego stanowiła osiemdziesiąt procent emigrantów, którzy w latach 1971–1986 opuścili Związek Sowiecki. Po roku 1990 (masowa alija 1990–1991) z Rosji wyjechało pokolenie „szestidiesiatników”, głównie intelektualistów i ludzi kultury. Obecnie w Izraelu niezwykle dynamicznie rozwija się rosyjskojęzyczna twórczość literacka pokolenia urodzonego w latach 70. Ważny wpływ na kształt „rosyjskiego Izraela” ma przywiązanie do tradycji, kultury i języka kraju pochodzenia (Rosji), a także charakter i ewolucja procesów aklimatyzacyjnych. Rosyjskojęzyczne życie literackie w Izraelu, biorąc pod uwagę zarówno liczebność jego przedstawicieli, jak i wartość interpretacyjną pisanych przez nich tekstów, stanowi istotną część kultury rosyjskiej. Tematyka ta niestety traktowana jest w polskiej rusycystyce marginalnie. Nie ma zwartych opracowań, opisujących rozmiary i złożoność zjawiska, a przede wszystkim brakuje forum, na którym owe zagadnienia byłyby podejmowane. Lukę tę wypełnia czasopismo „IUDAICA RUSSICA”. W czasopiśmie podejmowana jest tematyka najnowszej literatury rosyjsko-izraelskiej — jej ewolucji, obecnego miejsca, roli i statusu, jej odmian, charakteru oraz poetyki. Na jego łamach obecne są również badania dotyczące tematyki żydowskiej (motywów żydowskich) w twórczości rosyjskich klasyków, a zwłaszcza twórców późniejszej epoki, zwłaszcza tych o żydowskich korzeniach. Zamieszczane są również teksty poświęcone bardziej szeroko pojętej tematyce żydowskiej. W czasopiśmie „IUDAICA RUSSICA” obok artykułów naukowych publikowane są recenzje naukowe, omówienia, sprawozdania, ale także przekłady dzieł (lub ich fragmentów) rosyjskojęzycznych żydowskich twórców lub przekłady znaczących rosyjskojęzycznych tekstów (esejów, szkiców) poświęconych tematyce żydowskiej.
1. 13 bajek z królestwa Lailonii dla dużych i małych, 2. Wielki głód, 3. Cztery bajki o identyczności, 4. Legenda o cesarzu Kennedym: nowa dyskusja antropologiczna, 5. Ogólna teoria nie-uprawiania ogrodu
1.Książki cenzurowane z powodów politycznych, 2.Książki cenzurowane z powodów religijnych, 3.Książki cenzurowane z powodów obyczajowych, 4.Książki cenzurowane z powodów społecznych
1. Medieval: Old English Literature: to 1100; Middle English Literature 1066-1500; 2. Tudor and Stuart: Tudor Literature: 1500-1603; Shakespeare and the Drama; Stuart Literature: to 1700; 3. Augustan and Romantic: Augustan Literature: to 1790; The Romantics: 1790-1837; 4. Victorian Literature to 1880: The Age its Sages; Poetry; Fiction; The Victorian Literature: 1880-1900; 5. The Twentieth Century: Ends and Beginnings: 191-19; From Post-War to Post-War: 1920-55; New Beginnings: 1955-80.
1. The Middle Ages; 2. The Renaissance and the Beginning of the Seventeenth Century; 3. The Puritan Age and the Restoration; 4. The Age of Reason: Augustan Classicism; 5. Pre-Romanticism; 6. Romanticism; 7. Victorian Literature; 8. Late Victorian and Edwardian Literature; 9. Literature 1910-1945; 10. Post-War Literature.
El libro presenta un estudio completo, correcto y debidamente estructurado de la obra de Oliverio Girondo. Aporta elementos adecuados y suficientes para conocer su contexto histórico-cultural de producción, asi como las amplias lineas esteticas en las que se inscribe su poesia y los debates que la atraviesan. Estos elementos se presentan de forma clara y minuciosa, permitiendo al lector tener una visión completa de esta obra poetica antes de adentrarse en su analisis textual. Cabe destacar, especialmente, tanto la revisión de las fuentes hemerograficas como la discusión de la bibliografia actualizada. El segundo capitulo esta dedicado al analisis fenomenológico de la obra presentada, ofreciendo originales y valiosas hipótesis que recorren el conjunto de la obra antes expuesta. Por todo ello, el ensayo constituye una significativa aportación al campo de los estudios latinoamericanos y, sobre todo, al de la poesia latinoamericana. Sin duda, contribuira a multiplicar la difusión y relectura de la obra del autor estudiado.
Todo lo anterior nos reafirma en que se trata de una publicación atractiva para los lectores. Podria aseverarse que el libro renovara el interes por la obra de Oliverio Girondo, a partir de la actualización de la bibliografia especifica y de nuevas aproximaciones para su analisis.
De la resena de Claudia Roman
La originalidad estriba en la recuperación de las diferentes perspectivas de la critica sobre este periodo de la literatura argentina y en estimular a que se combinen en su investigación.
El libro presenta un estudio completo, correcto y debidamente estructurado de la obra de Oliverio Girondo. Aporta elementos adecuados y suficientes para conocer su contexto histórico-cultural de producción, así como las amplias líneas estéticas en las que se inscribe su poesía y los debates que la atraviesan. Estos elementos se presentan de forma clara y minuciosa, permitiendo al lector tener una visión completa de esta obra poética antes de adentrarse en su análisis textual. Cabe destacar, especialmente, tanto la revisión de las fuentes hemerográficas como la discusión de la bibliografía actualizada. El segundo capítulo está dedicado al análisis fenomenológico de la obra presentada, ofreciendo originales y valiosas hipótesis que recorren el conjunto de la obra antes expuesta. Por todo ello, el ensayo constituye una significativa aportación al campo de los estudios latinoamericanos y, sobre todo, al de la poesía latinoamericana. Sin duda, contribuirá a multiplicar la difusión y relectura de la obra del autor estudiado. Todo lo anterior nos reafirma en que se trata de una publicación atractiva para los lectores. Podría aseverarse que el libro renovará el interés por la obra de Oliverio Girondo, a partir de la actualización de la bibliografía específica y de nuevas aproximaciones para su análisis. De la reseña de Claudia Roman La originalidad estriba en la recuperación de las diferentes perspectivas de la crítica sobre este período de la literatura argentina y en estimular a que se combinen en su investigación. De la reseña de Lucas Margarit
Gra komputerowa na styku poetyki zabawy i humanistycznych teorii gier, 1. Najważniejsze kierunki badań nad grami, 2."Płynny" gatunek - problem geologii, 3. Opowieść instant - problem fabuły gier, 4. Sposób opowiadania świata-o narracji gier komputerowych, 5. Specyfika podmiotów a rozmycie sytuacji komunikacyjnej, 6. Mimesis i interaktywność jako kategorie badania świata przedstawionego
1. The Irish described; 2. The Irish Whiting: Eighteenth century Ireland; Early nineteenth century: Romanticism (1800-1837); Victorian Ireland (1837-1890); The Literary Revival (1890-1920); Irish literature (1920-1960); Contemporary Irish Literature.