This publication is a result of intensive work of experts in a two year project: “Laboratory of personal competences —improving qualifications of teachers and trainers (LA.PE.CO)”done within Lifelong Learning Programme — Leonardo da Vinci Partnership that was realized by institutions from Spain, Belgium and Poland between 2009 and 2011. The world around us undergoes constant changes. Pupils and students leave schools, the unemployed and employees who take part in different training courses get to constantly evolving organizations, where they need solid and up-to date knowledge and where, probably most of all, they use soft skills. Soft competences, such as cooperation, communication, negotiation, coping with stress, management of emotions and conflicts, assertiveness, creativity, the ability to build a team, increase the efficiency and effectiveness of the management process. We offer you a publication prepared by trainers for trainers. It contains review of selected European solutions related to system of adult education, bank of exercises on improving social competences and examples of good and bad practices in teaching social competences. Bank of exercises which is the most important part of this publication is a result of extremely useful sharing of knowledge and experience. Besides the part on good and bad practice it is a contribution of the international team of trainers into the improvement of teachers‘ qualifications and creation of unique know-how transfer. All the materials elaborated in this project and the whole bank of exercisers can be found on the project website: www.lapeco.eu.
Wstęp; Wdrażanie systemu ECVET w Europie; W drodze po nowe kompetencje – rola zagranicznych mobilności w praktycznej nauce zawodu; Kompetencje na rynku pracy; Zintegrowany System Kwalifikacji – pierwsze kwalifikacje rynkowe; Kompetencje dla każdego, czyli jak wspierać rozwój pracowników o niskich kwalifikacjach; Czy grozi nam „koniec pracy”? Wyzwania i scenariusze przyszłości edukacji w świetle nadchodzącej ewolucji pracy i innowacyjnych technologii; Kompetencje miękkie i zawodowe w praktyce; Innowacyjne rozwiązania wspomagające rozwój oraz uznawanie kompetencji zawodowych; Nowa generacja standardów kompetencji zawodowych – z doświadczeń projektu Erasmus+; Potwierdzanie efektów uczenia się za pomocą cyfrowych otwartych identyfikatorów kompetencji (open badges); Program Erasmus+ na rzecz rozwoju kompetencji i umiejętności zawodowych; Program Erasmus+ a kompetencje; Międzynarodowa mobilność uczniów i kadry edukacyjnej; Przykłady projektów mobilności, w których zastosowano system ECVET; Międzynarodowe partnerstwa strategiczne; Przykładowe projekty partnerstw strategicznych.
Od autorek; 1. Etyka zawodowa: Czym jest etyka; Etyka w pracy; Etyka zawodowa ‒ wypowiedzi przedstawicieli zawodów; Studium przypadku; Podsumowanie; Rekomendowana literatura; Odpowiedzi do zadań; 2. Jak planować pracę: Opis stanowiska pracy narzędziem organizacji pracy; Pamięć i metody organizacji czasu pracy; Metody organizacji czasu w odpowiedzi na ulotność pamięci; Lista zadań TO DO, czyli do zrobienia; Karteczki przypominające; Nowe technologie w służbie organizacji czasu; Kalendarz indywidualny i wspólny; Metoda Eisenhowera; Podsumowanie; Rekomendowana literatura; 3. Dlaczego warto się rozwijać: W jaki sposób można się rozwijać i dlaczego warto; Zabawa, nauka i praca; Kotwice kariery; Kompetencje i ich rozwój; Motywacja do rozwoju i zmiany; Jak się uczyć i stawać kompetentnym specjalistą; Wolontariat jako metoda rozwoju kompetencji; Uczymy się całe życie; Czy praca może uskrzydlać; Podsumowanie; Rekomendowana literatura; 4. Jak radzić sobie ze stresem: Czym jest stres; Stres jako bodziec; Stres jako relacja. Poznawcza definicja stresu; Mechanizm stresu, biologia stresu; Fazy stresu; Objawy stresu; Stresory; Sposoby zwalczania stresu; Sposoby radzenia sobie ze stresem; Przykładowe ćwiczenia relaksacyjne; Podsumowanie; Rekomendowana literatura; Odpowiedzi do zadań; 5. Profilaktyka wypalenia zawodowego: Czym jest wypalenie; Objawy zespołu wypalenia; Kto jest narażony na wypalenie; Osobowościowe uwarunkowania wypalenia zawodowego; Organizacyjne uwarunkowania wypalenia zawodowego; Podsumowanie; Rekomendowana literatura; Odpowiedzi do zadań; 6. Emocje ‒ wróg czy przyjaciel: Czym jest inteligencja emocjonalna; Czym są emocje; Rozpoznawanie emocji; Rola emocji; Rozumienie emocji i radzenie sobie z nimi; Wpływ emocji na myślenie, podejmowanie decyzji i działanie; Radzenie sobie z trudnymi emocjami; Empatia; Radzenie sobie z trudnymi emocjami klientów; Porwanie emocjonalne; Kiedy jesteś szefem; Inteligencja emocjonalna; Podsumowanie; Rekomendowana literatura; Odpowiedzi do zadań; 7. Jesteśmy jedną drużyną. Budowanie zespołu: Grupa a zespół – definicje; Grupa; Zespół; Kiedy grupa staje się zespołem – elementy procesu grupowego; Etapy (fazy) rozwoju grupy; Faza 1 – formowanie; Faza 2 – docieranie; Faza 3 – normowanie; Faza 4 – współdziałanie; Normy grupowe; Struktura grupy; Role grupowe; Jak budować zespół. Warunki zaistnienia procesu grupowego; Rola kierownika w budowaniu zespołu; Podsumowanie; Rekomendowana literatura; Odpowiedzi do zadań; 8. Ja w roli kierownika: Cechy skutecznego lidera; Motywacja lidera; Przywódca z wizją; Style kierowania; Rozwój umiejętności przywódczych; Krótki kurs przywództwa; Podsumowanie; Rekomendowana literatura; Odpowiedzi do zadań; 9. Jak rozmawiać: Czym jest komunikacja; Kanały komunikacji; Komunikacja werbalna; Komunikacja niewerbalna; Przestrzeń w komunikacji; Komunikacja w sytuacjach trudnych. Podstawowe narzędzia komunikacyjne; Parafraza; Pytania; Klaryfikacja; Odzwierciedlenie; Komunikat „ja”; Informacja zwrotna (ang. feedback); Asertywność; Techniki i narzędzia asertywnej komunikacji; Stawianie granic; Radzenie sobie z krytyką; Komunikacja z klientem – standardy; Podsumowanie; Rekomendowana literatura; Odpowiedzi do zadań; 10. Współpraca z klientami: Profesjonalna obsługa; Nawiązanie kontaktu, autoprezentacja; Rozpoznanie potrzeb klientów; Prezentacja oferty; Odpowiedź na pytania lub radzenie sobie z zastrzeżeniami; Realizacja usługi; Zakończenie i podziękowanie; Kontakt podtrzymujący współpracę; Bariery komunikacyjne w relacjach z klientem; Konflikty i negocjacje; Podsumowanie; Rekomendowana literatura; Odpowiedzi do zadań; 11. Zmiana i kreatywność: Postawa; Model „wielkiej piątki”; Kreatywność; Trenowanie kreatywności; Dlaczego dziwienie się jest wartościowe; Kwestionariusz Moje kotwice kariery; Podsumowanie; Rekomendowana literatura; Odpowiedzi do zadań; Spis tabel; Spis rysunków.
Podziękowanie; Wprowadzenie: 1. Polskie szkoły a ukraińscy uchodźcy; 2. Dane statystyczne; 3. Przyczyny migracji ludności. I. Prawne i praktyczne aspekty funkcjonowania ukraińskich uczniów w polskim systemie oświaty: 1. System oświaty w Polsce i w Ukrainie; 2. Zmiany w przepisach prawa dotyczące uczniów z Ukrainy; 3. Egzamin ósmoklasisty w roku szkolnym 2021/2022; 4. Kształcenie uczniów z Ukrainy po 1 września 2022 r. II. Ukraińscy uchodźcy w polskiej szkole: 1. Uchodźcy i ich problemy; 2. Oddziały przygotowawcze; 3. Dostosowania edukacyjne dla uczniów z Ukrainy; 4. Nauka zdalna w ukraińskim systemie oświaty; 5. Polscy uczniowie wobec swoich koleżanek i kolegów z Ukrainy. III. Raport badań: 1. Cel badania; 2. Metodologia, narzędzia oraz etyka badania; 3. Przedstawienie wyników badania; 4. Wnioski i rekomendacje z pierwszej części badań; 5. Nauka języka polskiego obcokrajowców. Studium przypadku; 6. Nauka języka polskiego ucznia ukraińskiego przed 24 lutego 2022 r. 7. Nauczanie języka polskiego ucznia ukraińskiego po 24 lutego 2022 r. 8. Wnioski i rekomendacje z drugiej części badań. IV. Praca nauczycieli z ukraińskimi uczniami: 1. Ukraiński nauczyciel w polskiej szkole; 2. Zatrudnianie obywateli Ukrainy na stanowisku nauczyciela; 3. Uznawanie kwalifikacji nauczyciela z Ukrainy; 4. Ukraińscy nauczyciele ze znajomością języka polskiego; 5. Polscy nauczyciele ze znajomością języka ukraińskiego; 6. Przygotowanie nauczycieli do pracy w klasach zróżnicowanych pod względem narodowościowym. V. Nowa szkolna rzeczywistość a wielokulturowość: 1. Badania na wielokulturowością i międzykulturowością w edukacji; 2. „Sami swoi” i „Ten obcy”; 3. Spotkanie z Innym; 4. Szkoła jako miejsce spotkań. Zakończenie; Bibliografia; Spis tabel; Ankiety.
Zawiera: Wprowadzenie: Przedmiot pedeutologii; O pragmatyce zawodowej. R. 1 Kształcenie: Standardy kształcenia nauczycieli; Praktyki zawodowe; Krytyka kształcenie nauczycieli; Wyniki kontroli NIK; R. 2 Kwalifikacje: Akty normatywne regulujące kwalifikacje nauczycieli; Zmiany w zakresie wymagań kwalifikacyjnych; Przygotowanie, kompetencje i możliwości; R. 3 Obowiązki i powinności nauczyciela: Prawne uregulowania zadań nauczycieli; Powinności nauczycieli; Rozwój kompetencji nauczycieli; Etyka zawodowa nauczycieli; Dokumentowanie pracy nauczyciela; R. 4 Rozwój zawodowy: Dokształcanie i doskonalenie; Awans zawodowy; Innowacyjność; R. 5 Ocena pracy: Uregulowania prawne; Procedura oceny; Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli; R. 6 Nauczyciel w obliczu zmian: Wynagrodzenie nauczycieli; Obraz nauczyciela w mediach; Zapowiadane zmiany w przepisach prawa; Zakończenie: Nauczyciel – przewodnik czy translator? Perspektywy.
1. Zagadnienia ogólne; 2. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych na nowych zasadach; 3. Szkolenia i podnoszenie kwalifikacji zawodowych w pytaniach i odpowiedziach.
Zawiera: Wprowadzenie; Cz. I: ZARZĄDZANIE PRACĄ I KOMPETENCJAMI: Istota pracy, praca jako zasób, Trzy funkcje zatrudnienia, Dwa rynki pracy, Bezrobocie, przedsiębiorstwo wobec bezrobocia, Zarządzanie kompetencjami, Polityka personalna; Cz. II OCENA: Istota i znaczenie ocen, system ocen, Formy ocen, Kryteria ocen Techniki ocen okresowych, Pragmatyka postępowania; Ocena przy rekrutacji i doborze kadr; Cz. III: ZARZĄDZANIE PRZEZ MOTYWACJĘ: Istota motywowania, zarys teorii motywacji, Wynagradzanie, Formy płac, Wartościowanie pracy, Tabele i siatki płac zasadniczych.
Zawiera: Wprowadzenie; Cz. I: ZARZĄDZANIE PRACĄ I KOMPETENCJAMI: Istota pracy, praca jako zasób, Trzy funkcje zatrudnienia, Dwa rynki pracy, Bezrobocie, przedsiębiorstwo wobec bezrobocia, Zarządzanie kompetencjami, Polityka personalna; Cz. II OCENA: Istota i znaczenie ocen, system ocen, Formy ocen, Kryteria ocen Techniki ocen okresowych, Pragmatyka postępowania; Ocena przy rekrutacji i doborze kadr; Cz. III: ZARZĄDZANIE PRZEZ MOTYWACJĘ: Istota motywowania, zarys teorii motywacji, Wynagradzanie, Formy płac, Wartościowanie pracy, Tabele i siatki płac zasadniczych.
1.Edukacja europejska w szkole, 2.Europa dla młodzieży, 3.Studia europejskie, 4.Rozwój zasobów ludzkich w unii Europejskiej, 5.Szukam szkoły-szukam pracy
Publikacja ma dużą wartość praktyczną z uwagi na obserwowane w Polsce wysokie bezrobocie wśród osób starszych i brak spójnego programu polityczno-społecznego w tej kwestii. Założeniem badawczym projektu była próba przedstawienia w ujęciu modelowym zespołu przedsięwzięć i środków prawnych, które należy podjąć, by doprowadzić do ograniczenia rozmiarów prezentowanego zjawiska. Poszukiwania rozwiązań zaczęto od analizy regulacji prawnych wybranych państw europejskich: Belgii, Czech, Danii, Finlandii, Holandii, Litwy, Niemiec, Słowacji i Węgier. Zakres przedmiotowy badań obejmował instytucje prawne, które w danym kraju z pozytywnym skutkiem wykorzystywano do ograniczania lub eliminowania bezrobocia, została także rozważona ich przydatność w warunkach polskich. Książka jest adresowana do teoretyków i praktyków polityki społecznej, prawa rynku pracy, prawa zabezpieczeni a społecznego oraz do podmiotów i osób podejmujących trud procesu legislacyjnego.
Publikacja ma dużą wartość praktyczną z uwagi na obserwowane w Polsce wysokie bezrobocie wśród osób starszych i brak spójnego programu polityczno-społecznego w tej kwestii. Założeniem badawczym projektu była próba przedstawienia w ujęciu modelowym zespołu przedsięwzięć i środków prawnych, które należy podjąć, by doprowadzić do ograniczenia rozmiarów prezentowanego zjawiska. Poszukiwania rozwiązań zaczęto od analizy regulacji prawnych wybranych państw europejskich: Belgii, Czech, Danii, Finlandii, Holandii, Litwy, Niemiec, Słowacji i Węgier. Zakres przedmiotowy badań obejmował instytucje prawne, które w danym kraju z pozytywnym skutkiem wykorzystywano do ograniczania lub eliminowania bezrobocia, została także rozważona ich przydatność w warunkach polskich. Książka jest adresowana do teoretyków i praktyków polityki społecznej, prawa rynku pracy, prawa zabezpieczeni a społecznego oraz do podmiotów i osób podejmujących trud procesu legislacyjnego.
1. Szkoła w społeczeństwie obywatelskim. 2. Standardy kwalifikacji zawodowych: rynkowe i szkolne. 3. Szkolny i pozaszkolny system kształcenia zawodowego. 4. Współczesne technologie kształcenia. 5. Jakość kształcenia zawodowego. 6. Uznawalność dyplomów i świadectw w krajach Unii Europejskiej. 7. Etyczne podstawy edukacji i świata pracy.
1. Prawo instytucjonalne; Unia Europejska - zagadnienia podstawowe; System instytucjonalny Unii Europejskiej; Źródła prawa Unii Europejskiej i ich tworzenie; Koordynacja polityki integracyjnej w Polsce, Dostęp do dokumentów instytucji Wspólnot Europejskich; Stosowanie i interpreatacja prawa Unii europejskiej; Procedura orzeczeń wstępnych; postępowanie o naruszenie prawa wspólnotowego przez państwa członkowskie; Sądowa kontrola legalności aktów prawa Unii Europejskiej; Stosunki kontraktowe Wspólnot Europejskich; Odpowiedzialność deliktowa Wspólnot Europejskich; procedura przed Trybunałem Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich. 2. Prawo gospodarcze: Swobodny przepływy towarów na rynku wewnętrznym; Oznakowanie CE na wyrobach przemysłowych - bezpieczeństwo i swobodny obrót; Wspólna polityka handlowa; Swobodny przepływ osób; Swoboda zakładania przedsiębiorstw; swoboda świadczenia usług; Wzajemne uznawanie dyplomów; prawo konkurencji; Pomoc państwa, Zamówienia publiczne w prawie Wspólnot Europejskich; współpraca sądowa w sprawach cywilnych i handlowych; współpraca policyjna i sądowa w sprawach karnych
1. Prawo instytucjonalne; Unia Europejska - zagadnienia podstawowe; System instytucjonalny Unii Europejskiej; Źródła prawa Unii Europejskiej i ich tworzenie; Koordynacja polityki integracyjnej w Polsce, Dostęp do dokumentów instytucji Wspólnot Europejskich; Stosowanie i interpreatacja prawa Unii europejskiej; Procedura orzeczeń wstępnych; postępowanie o naruszenie prawa wspólnotowego przez państwa członkowskie; Sądowa kontrola legalności aktów prawa Unii Europejskiej; Stosunki kontraktowe Wspólnot Europejskich; Odpowiedzialność deliktowa Wspólnot Europejskich; procedura przed Trybunałem Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich. 2. Prawo gospodarcze: Swobodny przepływy towarów na rynku wewnętrznym; Oznakowanie CE na wyrobach przemysłowych - bezpieczeństwo i swobodny obrót; Wspólna polityka handlowa; Swobodny przepływ osób; Swoboda zakładania przedsiębiorstw; swoboda świadczenia usług; Wzajemne uznawanie dyplomów; prawo konkurencji; Pomoc państwa, Zamówienia publiczne w prawie Wspólnot Europejskich; współpraca sądowa w sprawach cywilnych i handlowych; współpraca policyjna i sądowa w sprawach karnych