1. Słowo wstępne, 2. Nadawca i odbiorca - pełnoprawnymi uczestnikami zdarzenia komunikacyjnego. W poszukiwaniu narzędzia opisu, 3. Składowe komunikacyjnego zdarzenia językowego, 4. Umniejszacz jak typ nadawcy, 5. O perlokucyjnych reakcjach na językowe działania deprecjonujące czyli zachowania odbiorcy, 6. Tekstotwórcze warunki deprecjacji, 7. To nie ja tak myślę, cały świat tak myśli. Perswazyjna funkcja konstrukcji językowych, wprowadzających do wypowiedzi subiektywnej pozorną obiektywność
Aktywne starzenie się to nic innego, jak zdolność ludzi do tego, aby mimo upływu lat wieść produktywne życie w sferze społecznej i gospodarczej. Oznacza to, że potrafią oni dokonywać elastycznych wyborów w zarządzaniu swoim czasem na przestrzeni życia – czasem poświęcanym na naukę, pracę, odpoczynek i zapewnienie opieki innym. Postulat aktywizacji rozpatrywany jest głównie w kontekście podnoszenia efektywnego wieku emerytalnego, zarządzania wiekiem w miejscu pracy, podnoszenia kompetencji pracowników i dbałości o stan zdrowia.W niniejszej książce uwaga autorów została skoncentrowana na późniejszej fazie życia, zaś wszystkie zamieszczone opracowania łączy chęć określenia tych elementów życia społecznego, które zagrażają jak najdłuższemu utrzymaniu aktywności przez osoby starsze lub znajdujące się na przedpolu starości. Autorzy zwracają uwagę na różnorodne uwarunkowania polskiej starości i aktywności ludzi starych – prawne, instytucjonalne, społeczne.Opracowania te stanowią kontynuację badań prowadzonych przez Zespół do spraw Osób Starszych.
Cz. I: UMIEJĘTNOŚCI KOMUNIKACJI 1. Natura komunikacji, 2. Powszechne problemy z komunikacją, 3. Skuteczność mówienia, 4. Poprawa słuchania, 5. Umiejętność pisania, 6. Sztuka czytania Cz. II: KOMUNIKACJA W PRAKTYCE 1. Praktyczne umiejętności prezentacji, 2. Udane wywiady, 3. Prowadzenie efektywnych spotkań, 4. Organizacje: szczyty komunikacji
1. Życiodajny impuls, 2. śmierć odległości, 3. Język i społeczeństwo, 4.Świt społeczeństwa sieciowego, 5. Imperium sieciowe, 6. Mały świat kolesiów, 7. Niebezpieczne wirusy, 8. Tragedia wspólnego pastwiska, 9. Państwo nadzoru, 10. Na początku był algorytm, 11. sieciowa wojna, 12. Adaptuj albo giń, 13. I stała się ciemność, 14. Biologia systemów, 15. Nowa nauka sieci, 16. Koniec człowieka?, 17. Niezapowiedziane rewolucje
PERFORMATIVE ASPECTS OF ART The concept of performativity has been usually evoked in the discussions on the philosophy of language and the reflection on theatre and performance art. However, in recent years there have been some attempts to broaden its scope. The theoretically inclined researchers have been working out the main assumptions of the aesthetics of performativity. These are claimed to include the challenging of the boundaries of artistic disciplines, and emphasizing the active role of the recipients, for whom the art works become events developing in consequence of their actions. Besides those attempts to grasp the theoretical consequences of “the performative turn”, one should also note some very interesting practical analyses, employing the theory in the discussion on concrete works from different domain of art. It appears that one can discover transformational potential, focus on change rather than just existence, even in the domains traditionally regarded as “artifactual” (painting, sculpture, installations). The planned volume of “Art Inquiry” will be devoted to the reflection on both directions of expansion of the concept of performativity. We would like the authors to consider its general significance for aesthetics and for the theory of various domains of art. We also hope that they will show the changes occurring when its unique perspective is adopted in the discussion on both theatre, paratheatrical experiments, and film, and the domains which have traditionally emphasized the role of the artistic artifact. The title of this volume invites questions about the possible scope of performativity and its kinds. PERFORMATYWNE ASPEKTY SZTUKI Zagadnienie performatywności podejmowane było najczęściej w rozważaniach z zakresu filozofii języka oraz w refleksji nad teatrem i sztuką performance. W ostatnich latach zauważyć można jednak próby jego rozszerzenia. Z jednej strony zmierzają one do wypracowania założeń estetyki performatywności. Wśród jej cech wskazywane jest kwestionowanie granic poszczególnych dziedzin artystycznych, zaakcentowanie aktywnej roli odbiorców, dla których utwory stają się wydarzeniami rozwijającymi się w wyniku ich działań itd. Oprócz prób sformułowania teoretycznych konsekwencji „zwrotu performatywnego” zauważyć można także bardzo interesujące konkretne analizy polegające na uwzględnieniu właściwych dla niego założeń przy rozważaniu dokonań z różnych obszarów sztuki. Okazuje się, że nawet w obszarach twórczości uważanych tradycyjnie za „wytwórcze” (malarstwo, rzeźba, instalacja) odkryć można aspekty transformacyjne, zakładające nie trwanie, a przemiany. W najnowszym tomie „Art Inquiry” przewidywane jest rozważenie obu zasugerowanych wyżej obszarów ekspansji idei performatywności. Z jednej strony rozważone mają być jej ogólne konsekwencje dla estetyki i teorii różnych dziedzin sztuki. Z drugiej, pokazane zmiany występujące, gdy właściwy dla niej punkt widzenia zostanie uwzględniony zarówno w obszarze refleksji teatralnej, parateatralnej, filmowej, jak w dziedzinach, w których tradycyjnie akcentowano rolę wytwarzanego przedmiotu (dzieła). Tytuł tego tomu ma właściwie charakter pytania o możliwy zakres performatywności i jej odmiany.
1. Interakcja językowa i jej uwarunkowania. Perspektywa lingwistyczna, 2. Bariery komunikacji: indywidualne, grupowe i społeczne, 3. Jak Polka z Polakiem - językowe bariery w komunikacji pomiędzy płciami, 4. Czy gramatyka może przeszkadzać w rozmowie kobiety i mężczyzny?, 5. O porozumiewaniu się w szkole, 6. Myśli nieuczesane o deficytach komunikacyjnych funkcji prawa, 7. Komunikacja w Kościele współczesnym. Bariery i pomosty, 8. Słowa sztandarowe we współczesnych dyskursach Polaków o tym, co najważniejsze, 9. Cóż to jest prawda? Kryzys wiarygodności słowa we współczesnym dyskursie publicznym
Bariery i zakłócenia w komunikowaniu; Społeczne aspekty barier w komunikacji interpersonalnej; Bariery w komunikacji w ujęciu koncepcji memetycznej, Biologiczne i społeczno-kulturowe przyczyny trudności w komunikacji między kobietami i mężczyznami; Podstawowe problemy komunikacji międzypokoleniowej; Trudności niepełnosprawnych w międzyludzkiej komunikacji w związku z integracyjnymi tendencjami we współczesnych systemach ich edukacji; Pracoholizm jako sposób na kontakt ze społeczeństwem; Bariery w komunikowaniu masowym; Bariery komunikacji przez Internet; Morel "redivivus", "Moje wyjście na świat - drzwi jako metafora komunikacji.
1.Komunikowanie czy nie-komunikowanie?: Konteksty i podkonteksty komunikowania i nie-komunikowania; Ekrany w rozwoju komunikowania; Bariery i zakłócenia w komunikowaniu; Fazy i filtry w odbiorze przekazów; Problemy komunikowania międzykulturowego. 2. Społeczeństwo informacyjne czy (dez)informacyjne?: czym jest społeczeństwo informacyjne?; Wirtualność wirtualności; Manipulacja w społeczeństwie informacyjnym; Szanse demokratyzacji w społeczeństwie informacyjnym; Nierówności i niedostatki społeczeństwa informacyjnego; Zalew informacji a deficyt mądrości. 3. Przekaz czy przemyt?: Stereotypy w komunikowaniu i kulturze; Powab mitu. Mit o polityce i sztuce; Graffiti jako przejaw bezradności komunikacyjnej; Spektakle konsumpcji i biedy; Ufność i nieufność wobec zaufania.
1. Wstęp, 2. Sztuka a reklama, 3. Rozwój, 4. Reguły rządzące plakatem, 5. Twórcze wyzwanie, 6. Siła reklamy zewnętrznej, 7. Obrazy i słowa, 8. Marka a klient, 9. Nie tylko billboard, 10. Przyszłość, 11. Postscriptum
Rola Internetu w biegu życia ludzkiego; Wiedza dziecka na temat komputera i Internetu; Aktywność w Internecie podejmowana przez dzieci w wieku przedszkolnym; Analiza stron internetowych dla najmłodszych z punktu widzenia ich rozwoju; Cyberedukacja seksualna i cyberseks młodzieży; Edukacja moralna młodzieży w przestrzeni Internetu; Rola Internetu w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych w ocenie maturzystów; Wirtualne wspólnoty kobiet na forach internetowych jako źródło wsparcia w przygotowaniu do macierzyństwa; Komunikacja polskich emigrantów z rodzina za pośrednictwem Internetu; Wirtualny seks i zdrada w ocenie osób dorosłych; Internet z perspektywy rozwoju w wieku starczym; Ludzie starzy w świecie wirtualnym.
Zawiera: Wstęp; Wiedza o interakcjach według "oficjalnej nauki"; Teoria naturalnej wymiany George'a Caspara Homansa; Analiza transakcyjna Erica Berne'a, czyli w co ludzie grają (i dlaczego)?; Życie społeczne jako teatr, czyli Ervina Goffmana perspektywa dramaturgiczna; Teoria symbolicznej interakcj George'a Herberta Meada; Co się dzieje pomiędzy ludźmi ? Świat społecznych interakcji.
1. Terminologia procesów komunikowania. 2. Dziedziny komunikowania. Nauka: językoznawstwo, bibliometria, edukacja; Muzyka; Zarządzanie informacją. 3. Narzędzia komunikowania - nowe technologie
Zawiera: 1.O wiarygodności informacji; 2.Nauczanie i uczenie się z wykorzystaniem podręcznika elektronicznego – oczekiwania i praca z nim w opinii nauczycieli i uczniów; 3.Centrum uczenia się i kretywnych spotkań w cyfrowej szkole. Model BCI proponowany przez wydawnictwo SUKURS; 4.Pokolenie „tl; dr” – refleksje o kulturze czytelniczej młodzieży w zmediatyzowanym świecie; 5.Wątki edukacji medialnej w zapowiedziach komitetów wyborczych do Parlamentu RP (w latach 1989-2011); 6.Nauczanie interdyscyplinarne z wykorzystaniem mobilnych technologii na przykładzie aplikacji Biophilia, Björk; 7.Media i transalfabetyzm a zrozumienie informacji – kilka przykładów zastosowania narzędzi cyfrowych do przetwarzania materiału „lekcyjnego”; 8.Nowa kultura uczenia się a edukacja i praca w epoce cyfrowej; 9.Człowiek – media – inwigilacja: edukacja; 10.Działania fundacji Nowoczesna Polska w obszarze edukacji medialnej; 11.Miejsce podręczników w nowoczesnej edukacji; 12.WebQuest w pracy nauczyciela; 13.Interferencja światów: realnego i wirtualnego a postawy i nawyki dzieci w wieku szkolnym; 14.Aktywność użytkowników przestrzeni Web 2.0. w procesie przetwarzania informacji o charakterze edukacyjnym; 15.Nauczyciel przyszłości w Edukacji na Nowo – refleksje i wnioski ze szkolenia pilotażowego projektu; 16.Narzędzie do tworzenia ankiet online w usłudze Google Dysk; 17.Czy cybertechnologie uzależniają? – spory nie tylko pedagogiczne; 18.Edukacja zdalna – od teorii do praktyki; 19.Komputer jako znaczący towarzysz rodziny; 20.Otwarte środowisko aplikacji matematycznych SAGE w (samo)kształceniu fizyczno-informatycznym; 21.Od dydaktyki pouczania w kierunku szkoły umożliwiania; 22.Niebezpieczne gry komputerowe? – stereotypy i uprzedzenia; 23.Starcie paradygmatów: logosferycznego i ikonosferycznego – strategicznym wyzwaniem dla pedagogiki medialnej; 24.Edukacja medialna jako indywidualny i społeczny imperatyw normalizacji życia niepełnosprawnych; 25.Przygotowanie nauczycieli do pracy w cyfrowej szkole – Akademia e-Nauczyciela w Wyższej Szkole Biznesu w Dąbrowie Górniczej; 26.Pochwała wiedzy negatywnej. Niektóre konteksty, niektóre konsekwencje; 27.Nowe technologie a przyjazne środowisko uczenia się; 28.Kłopoty z e-learningiem (na marginesie Academia Electronica); 29.Znaczenie relacji zaufania w tutoringu akademickim; 30.Zastosowanie metod kartograficznych do tworzenia infografiki edukacyjnej; 31.e-Podręcznik środowiskowy – przegląd dostępnych możliwości; 32.Cechy pokolenia sieci w perspektywie pokolenia Y – raport z badań; 33.Technologie informacyjno-komunikacyjne a dzieci w wieku przedszkolnym – model szans i zagrożeń; 34.Przestrzeń i miejsce w kreowaniu tożsamości dziecka; 35.Międzynarodowy projekt :Twórcza Informatyka z Baltie” – zmiana myślenia w polskich szkołach?; 36.Neurobiologiczne podstawy wczesnej stymulacji funkcji poznawczych pokolenia cyfrowych tubylców; 37.Przemożna siła mediów; 38.Prezentacje multimedialne – otwartoźródłowe alternatywy dla PowerPointa; 39.Cyberbaiting – nauczyciel ofiarą agresji elektronicznej; 40.Książka papierowa czy elektroniczna – preferencje czytelnicze dzieci i rodziców w dobie ekspansji nowych technologii; 41.Edukacja w wirtualnej szkolnej sferze publicznej; 42.Legitymizacja visaul literacy w procesie kształcenia młodzieży akademickiej; 43.Dawca z Facebooka. Internet i media społecznościowe w propagowaniu idei dawstwa narządów do transplantacji; 44.Nauczyciel – uczeń: syntopia czy dysonans w działaniach medialnych; 45.Internet jako medium komunikacyjne i informacyjne wykorzystywane przez osoby niewidome.
1. Modele wyszukiwania informacji 2. Koncepcje interfejsu użytkownika 3. Interfejsy dialogowe 4. Modelowanie dialogu wyszukiwawczego 5. Wiedza systemu o użytkowniku jako podstawa prowadzenia dialogu wyszukiwawczego
1. Konstrukcja strategii: między kulturą a komunikacją. 2. Malinowski o kontakcie kulturowym. 3. Davidson o komunikacji międzyludzkiej. 4. Kontakt Malinowskiego a komunikacja Davidsona. 5. Co to jest komunikacja międzykulturowa? 6. Konsekwencje strategii dopuszczającej komunikację międzykulturową. 7. Człowiek w kontekście relacji między kulturą a komunikacją.
Demokracja w sieci, Polityka w Internecie-populizm jako konsekwencja zaburzeń dialogu, Technologia i demokracja, Demokracja a nowe technologie, Polityka społeczna i nowe media, Rola Internetu wobec procesów demokratyzacji w stosunkach międzynarodowych
Zamiast wstępu. O demontażu świadomości i świata przed stawionego; Człowiek w technologii. Benjamina szkic do portretu; Montaż i kultura atrakcji; Kultura medialna i wybór etyczny według Kierkegaarda; Postulaty odnowionej estetyki w kontekście antropologii i aksjologii; Kamp jako postawa estetyczna. O postmodernistycznych uwikłaniach; Telewizja jako sztuka postmodernistyczna; Pytania o estetykę obrazu cyfrowego; Pytania o postmodernistyczne kino; Znaczenia i wartości w reklamie. Analiza kulturologiczna; O samozwrotności tekstu reklamowego; Estetyka i anestetyka w reklamie społecznej.
R.I Doświadczenia dialogu społecznego i demokracji konsensualnej w świecie zachodnim i w Polsce. Racje za i przeciw: Dialog społeczny - standard europejski stosunków przemysłowych; Dialog społeczny - doświadczenia polskie. R.II Główni uczestnicy dialogu społecznego w dzisiejszej Polsce: Organizacje pracobiorcy; Organizacje pracodawców; Państwo jako partner stosunków i dialogu społecznego. R.III Główni aktorzy polskiej sceny politycznej wobec dialogu i demokracji konsensualnej: Partie polityczne a dylemat: konsens czy konflikt - wyniki badań; Partie polityczne a dialog społeczny - formuła i praktyka transformacji; Partie a dialog społeczny - deklaracje liderów partii; Partie a dialog społeczny - opinie i oceny partnerów społecznych i politycznych. R.IV Dialog społeczny w Polsce w okresie adaptacji go spodarki polskiej do wymogów UE - diagnoza i elementy prognozy: Koncepcje, definicje, tematyka i uczestnicy dialogu społecznego; Opis i diagnoza aktualnego stanu dialogu społecznego; Przyczyny zaniku lub osłabienia dialogu społecznego w ostatnim okresie; Integracja europejska a dialog społeczny w Polsce. Warunki zinstytucjonalizowanego dialogu społecznego; Scenariusz przyszłości dialogu społecznego w Polsce.