1. Rola służb społecznych w upowszechnianiu aktywnej polityki społecznej; 2. Sytuacja służb pomocy społecznej- raport z badań na terenie Mazowsza; 3. Perspektywy wsparcia systemu pomocy społecznej w Polsce w kontekście wykorzystania możliwości programu operacyjnego Kapitał Ludzki; 4. Program operacyjny Kapitał Ludzki- nowe możliwości i wyzwania; 5. Ewaluacja i efektywność programów społecznych w Polsce; 6. Rozwiązania stosowane w innych krajach; 7. Drogi do partnerstwa; 8. Modernizacja pomocy społecznej- pomoc społeczna jako instrument rozwoju lokalnego.
1. Po co praktyki ?; 2. System kształcenia nauczycieli w Polsce i na świecie; 3. Kto może być nauczycielem?; 4. Szkoła jako miejsce pracy nauczyciela; 5. Kluczowe kompetencje; 6. Efektywna dydaktyka; 7. Etyka zawodowa; 8. Negatywne aspekty pracy nauczyciela; 9. Nauczyciel w XXI wieku.
1. Wychowawca - zawód czy rola społeczna?; 2. Równouprawnienie na rynku pracy; 3. Praktyczny wymiar pracy wychowawcy; 4. Przygotowanie zawodowe; 5. Wychowawca poza szkołą: kolonie, wycieczki szkolne etc.; 6. Wychowawca wobec współczesnych przemian społecznych; 7. Sprawdź, czy sobie poradzisz.
Publikacja ta jest udaną próbą przedstawienia różnych podejść dotyczących oceny efektywności ZZL. Opracowanie charakteryzuje się interdyscyplinarnym podejściem, łączącym wiedzę z zakresu rachunkowości, finansów, ekonomii i zachowań ludzi. Książka wpisuje się w nurt rozważań dotyczących sposobów oceny efektywności funkcji personalnej. Działania związane z ZZL najczęściej oceniane są w kategoriach behawioralnych lub statystycznych, jednak coraz bardziej widoczna w polskich firmach staje się potrzeba oceny działań związanych z ZZL także w kategoriach ekonomicznych. W obecnej sytuacji coraz częściej kierownicy firm domagają się szacowania spodziewanych korzyści i kosztów związanych z prowadzeniem procesów i programów personalnych.
Autorzy książki EkoMiasto#Gospodarka koncentrują swoją uwagę na gospodarczym wymiarze trwałego i zrównoważonego rozwoju miasta. Rozważania ogniskują się wokół nowych czynników i uwarunkowań rozwoju współczesnych miast i osadzone są w kontekście globalnych przemian. Eksponowane są tu takie zjawiska, jak metropolizacja przestrzeni, zachowania przestrzenne użytkowników miast, znaczenie sektora publicznego czy rola wiedzy i kapitału ludzkiego w procesach rozwoju gospodarczego. Uwaga zwrócona została także na zagadnienia z zakresu logistyki miejskiej i transportu zrównoważonego, finansowania rozwoju miast oraz modelowania rozwoju gospodarczego. Całość pracy zamyka rozdział przygotowany w języku angielskim, analizujący podstawowe pojęcia z zakresu rynku pracy. W monografii rozważania teoretyczne ilustrowane są wieloma przykładami i odwołują się do praktycznych implikacji. Publikacja adresowana jest zarówno do praktyków, jak i teoretyków zajmujących się kształtowaniem zrównoważonego rozwoju miast. Do lektury tej publikacji zachęcamy przede wszystkim studentów kierunków: ekonomia miasta zrównoważonego, gospodarka przestrzenna czy ekonomia sektora publicznego, ale także pracowników administracji publicznej, którzy swoimi decyzjami i aktywnością współtworzą zrównoważony rozwój miast.
Problematyka szeroko rozumianej ekonomii zrównoważonego rozwoju często wywołuje dyskusje zarówno w krajowych, jak i międzynarodowych gremiach naukowo-badawczych. Publikacja zawiera artykuły zaprezentowane podczas II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Ekonomia Zrównoważonego Rozwoju, zorganizowanej z inicjatywy członków studenckiego koła naukowego SKN Ekobiznes oraz doktorantów Katedry Gospodarki Światowej i Integracji Europejskiej Uniwersytetu Łódzkiego. Celem konferencji była wymiana wiedzy i doświadczeń w obszarze „Gospodarka. Środowisko. Inwestycje”. Autorzy omówili tematykę finansowania, opodatkowania i handlu w obszarze odnawialnych źródeł energii, a także zagadnienia społecznej odpowiedzialności biznesu oraz inwestowania w kapitał ludzki. Ponadto poruszyli kwestie współpracy międzynarodowej, bezpośrednich inwestycji zagranicznych i rozwoju regionów. Zajęli się też problematyką kobiet na rynku pracy czy zrównoważonego rozwoju w kontekście rolnictwa oraz szeroko rozumianego rozwoju społeczno-gospodarczego.
Problematyka szeroko rozumianej ekonomii zrównoważonego rozwoju często wywołuje dyskusje zarówno w krajowych, jak i międzynarodowych gremiach naukowo-badawczych. Publikacja zawiera artykuły zaprezentowane podczas II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Ekonomia Zrównoważonego Rozwoju, zorganizowanej z inicjatywy członków studenckiego koła naukowego SKN Ekobiznes oraz doktorantów Katedry Gospodarki Światowej i Integracji Europejskiej Uniwersytetu Łódzkiego. Celem konferencji była wymiana wiedzy i doświadczeń w obszarze „Gospodarka. Środowisko. Inwestycje”.
Autorzy omówili tematykę finansowania, opodatkowania i handlu w obszarze odnawialnych źródeł energii, a także zagadnienia społecznej odpowiedzialności biznesu oraz inwestowania w kapitał ludzki. Ponadto poruszyli kwestie współpracy międzynarodowej, bezpośrednich inwestycji zagranicznych i rozwoju regionów. Zajęli się też problematyką kobiet na rynku pracy czy zrównoważonego rozwoju w kontekście rolnictwa oraz szeroko rozumianego rozwoju społeczno-gospodarczego.
Zawiera: Wstęp. Rozdział 1. Pojęcie i przedmiot badań ekonomii eksperymentalnej oraz ich powiązanie z problematyką HR-ową: 1.1. Nurt behawioralny w ekonomii; 1.2. Relacje pomiędzy ekonomią i psychologią; 1.3. Wybrane koncepcje ekonomii behawioralnej - heurystyki i błędy poznawcze, teoria perspektywy; 1.4. Ekonomia eksperymentalna a ekonomia behawioralna; 1.5. Eksperyment w psychologii i ekonomii - podobieństwa i różnice; 1.6. Przykłady zrealizowanych badań eksperymentalnych oraz możliwości wykorzystywania ich efektów na użytek HR; 1.7. Podsumowanie. Rozdział 2. Organizacja eksperymentu w obszarze HR: 2.1. Przedmiot i kanony eksperymentowania; 2.2. Zastosowanie podstawowych schematów badań eksperymentalnych w rozwiązaniach HR-owych; 2.2.1. Podstawowe prawdziwe schematy eksperymentalne proste; 2.2.2. Podstawowe schematy preeksperymentalne proste; 2.2.3. Podstawowe schematy quasi-eksperymentalne proste; 2.2.4. Podstawowe schematy złożone; 2.3. Podsumowanie. Rozdział 3. Ryzyko badań eksperymentalnych zorientowanych na weryfikację rozwiązań HR-owych: 3.1. Usytuowanie ryzyka eksperymentów HR-owych wśród wybranych rodzajów ryzyka; 3.2. Typologia ryzyka eksperymentowania w warunkach kreowania rozwiązań dla HR; 3.2.1. Rodzaje ryzyka determinującego trafność wewnętrzną eksperymentu; 3.2.2. Rodzaje ryzyka dotyczącego trafności zewnętrznej eksperymentu; 3.3. Wybrane metody analizy i oceny ryzyka stosowania eksperymentu dla celów HR-owych; 3.4. Przykładowe sposoby oddziaływania na ryzyko przy kreacji rozwiązań HR-owych; 3.5. Podsumowanie. Rozdział 4. Etyka eksperymentowania w projektowaniu rozwiązań HR-owych: 4.1. Zastrzeżenia etyczne wobec badań eksperymentalnych w naukach społecznych oraz sposoby ich ograniczania; 4.2. Etyka badań na użytek HR opartych na innych wybranych metodach i technikach; 4.2.1. Etyka obserwacji; 4.2.2. Etyka badań socjometrycznych; 4.2.3. Etyka analizy dokumentów; 4.2.4. Etyka metody sondażu; 4.2.5. Etyka metody dialogowej; 4.2.6. Etyka metody biograficznej; 4.3. Podsumowanie. Rozdział 5. Grywalizacja jako przykład eksperymentu w obszarze HR: 5.1. Pojęcie gry i jej wybrane rodzaje; 5.2. Grywalizacja - definicje i przykładowe zastosowania; 5.3. Koncepcja projektu eksperymentu grywalizacyjnego dotyczącego prowadzących koła naukowe; 5.3.1. Opis gry; 5.3.2. Zasady wdrożenia eksperymentu – gry; 5.4. Podsumowanie. Zakończenie. Biblio- i netografia. Spis tabel. Spis rysunków.
Wstęp; Rozdział 1. Słów kilka o employer brandingu 1.1. Kluczowe definicje i pojęcia związane z employer brandingiem 1.2. Modele EB 1.3. Interesariusze działań EB Rozdział 2. Od czego rozpocząć przygodę z EB? 2.1. Na czym stoimy? 2.2. Odkrywanie EVP 2.3. Transparentność wynagrodzeń 2.4. Strategia komunikacji 2.5. Mierzenie działań EB Rozdział 3. Kandydat w centrum uwagi 3.1. Ogłoszenie o pracy 3.2. Strona Kariera 3.3. Targi pracy 3.4. Współpraca z uczelniami 3.5. Social media 3.6. Personal branding jako składowa EB 3.7. Akcja rekrutacja 3.8. Wideo w employer brandingu 3.9. Opinie w sieci 3.10. Agencja pracy/headhunter — rola w budowaniu marki pracodawcy Rozdział 4. Osoba ubiegająca się o pracę 4.1. Doświadczenie na wagę złota 4.2. Odpowiadanie na ofertę pracy 4.3. Informacja zwrotna 4.4. Spotkanie 4.5. Komunikacja 4.6. Rola osób rekrutujących oraz hiring managerów 4.7. Ambasador za 0 zł Rozdział 5. Osoba, która przyjęła ofertę 5.1. Pre-boarding Rozdział 6. Pracownik 6.1. On-boarding 6.2. Re-boarding 6.3. Employee experience Rozdział 7. Były pracownik 7.1. Rozstanie z pracownikiem 7.2. Off-boarding 7.3. Exit interview Rozdział 8. Kadra zarządzająca Rozdział 9. Klient; Podsumowanie; Bibliografia.
1.Fundusze Unii Europejskiej jako instrumenty wspierające wspólnotowy i polski rozwój społeczno-gospodarczy: Fundusze Unii Europejskiej we wspólnotowej polityce regionalnej; Instrumenty realizacji wspólnotowej polityki spójności, polityki rolnej i polityki rybackiej w latach 2007-2013; Polityka spójności, polityka rolna i polityka rybacka w Polsce - Strategia Rozwoju Kraju na lata 2007-2015; 2. Strategia i programy operacyjne polityki spójności dla celu Konwergencja: Narodowa Strategia Spójności na lata 2007-2013; Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko; Program Operacyjny KapitałLudzki; Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka; Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej; Program Operacyjny Pomoc techniczna; Regionalne Programy Operacyjne; 3. Programy operacyjne polityki spójności dla Celu Europejska Współpraca terytorialna: Programy Europejskiej Współpracy Transgranicznej; Programy Europejskiej Współpracy Transnarodowej i Międzyregionalnej; 4. Programy operacyjne polityki rolnej i polityki rybackiej: Program Rozwoju Obszarów Wiejskich; Program Operacyjny Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich; 5. Wybrane aspekty wdrażania programów operacyjnych: Procedura naboru projektów w ramach programów operacyjnych; Udzielanie pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego kapitał Ludzki oraz w ramach regionalnych programów operacyjnych.
Sytuacja w obszarze systemu kształcenia - najważniejsze wydarzenia; Polityka edukacyjna państwa; Program rozwoju szkół/placówki oświatowej; Wsparcie dla systemu oświaty w ramach PO KL. Projekty realizowane w Priorytecie III i IX; Projekt edukacyjny jako sposób realizacji programu rozwojowego szkoły. Etapy przygotowania projektu; Przykłady dobrej praktyki, czyli jakie projekty udało się zrealizować w polskich szkołach ze środków Unii Europejskiej.
Monografia wpisuje się w szeroki nurt publikacji naukowych dotyczących problematyki gospodarowania kapitałem ludzkim w organizacjach. Podejmuje wiele wątków szczegółowych układających się w obszary, w ramach których poszukuje się odpowiedzi na kluczowe pytania: jak tworzyć i kumulować kapitał ludzki w organizacji? jak skutecznie chronić jego wartość przed różnymi formami deprecjacji? jak wreszcie wykorzystywać posiadany do osiągania strategicznych celów organizacyjnych (m.in. poprzez podejmowanie właściwych działań z zakresu szeroko rozumianego motywowania)? Żywotność problematyki gospodarowania kapitałem ludzkim sprawia, że – mimo znacznej aktywności różnych oficyn wydawniczych w tym obszarze – ustawicznie obserwuje się niesłabnące zapotrzebowanie rynku czytelniczego na książki dotyczące tych zagadnień.
Z dużą przyjemnością przedstawiamy kolejny numer kwartalnika „Informatyka Ekonomiczna. Business Informatics”. Niniejszy numer zawiera artykuły przedstawiające wyniki badań naukowych autorów dotyczących zastosowania nowoczesnych rozwiązań ICT w informatyce biznesowej. Dynamiczny rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych znajduje swoje odzwierciedlenie w codziennej praktyce biznesowej polskich przedsiębiorstw. Szybko upowszechniają się technologie mobilne, media społecznościowe są zaś coraz częściej wykorzystywane w praktyce biznesowej. Obserwujemy szybki rozwój prac badawczych w zakresie odkrywania wiedzy zarówno z tradycyjnych baz danych, jak i z tekstów. Na problematykę analizowania dużych wolumenów danych nie tylko biznesowych, ale i medycznych również zwrócono uwagę w niniejszym numerze. Czytelnik odnajdzie w nim także artykuły poświęcone zagadnieniom ontologii. Przez wielu naukowców nadal prowadzone są prace badawcze nad wspomaganiem procesów produkcyjnych w przedsiębiorstwach. Badacze koncentrują się na zagadnieniach projektowania czy wdrażania systemów informatycznych w przedsiębiorstwach, a inni skupiają swoją uwagę na problematyce miękkich aspektów zarządzania, jak kapitał ludzki czy tzw. social business.
1. Wyzwania edukacji XXI wieku -innowacje i ICT w nowoczesnym procesie nauczania; 2. ICT w warsztacie nauczyciela i praktyce szkolnej; 3. Nauczanie zdalne (e-learning); 4. Innowacyjna Szkoła - przegląd nowoczesnych trendów i rozwiązań z zakresu metodologii nauczania.
Niniejsza książka poświęcona jest zagadnieniu stresu w pracy, a w szczególności interwencjom antystresowym, zdefiniowanym jako zorganizowane działania, których celem jest niwelowanie negatywnych skutków stresu i polepszanie dobrostanu pracowników, a także poprawa wyników ekonomicznych organizacji poprzez redukowanie kosztów związanych ze stresem w pracy. W opracowaniu zastosowano podejście interdyscyplinarne łączące wiedzę z różnych dyscyplin naukowych, takich, jak: zarządzanie, psychologia, ekonomia i nauki o zdrowiu. Główny jednak nacisk położono na analizę procesu zarządzania interwencjami antystresowymi w organizacjach. Wskazano również na czynniki warunkujące skuteczność i efektywność implementacji owych interwencji, ukazując tym samym wymiar ekonomiczny zagadnienia stresu.
R.1 Zarządzanie zasobami pracy i konkurencyjność firmy R.2 Metody doskonalenia jakości personelu. R.3 Kultura organizacji i kapitał intelektualny. R.4 Kompetencje a jakość zarządzania zasobami ludzkimi. R.5 Motywowanie pracowników w inteligentnej organizacji. R.6 Wynagradzanie wspierające konkurencyjność firmy. R.7 Prognostyczno- zapobiegawcze kierowanie zatrudnieniem. R.8 Jutro zarządzania przez jakość.