Sortowanie
Źródło opisu
Książki
(16)
IBUK Libra
(2)
ebookpoint BIBLIO
(2)
Forma i typ
Książki
(15)
E-booki
(4)
Publikacje naukowe
(2)
Czasopisma
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Dostępność
tylko na miejscu
(14)
dostępne
(5)
Placówka
Wypożyczalnia
(5)
Czytelnia
(14)
Autor
Achtelik Aleksandra
(2)
Cudak Romuald
(2)
Krzyżyk Danuta
(2)
Mazur Jan
(2)
Maćkowiak Rafał
(2)
Miodunka Władysław
(2)
Niesporek-Szamburska Bernadeta
(2)
Ożóg Kazimierz
(2)
Pawłowski Adam
(2)
Praszałowicz Dorota
(2)
Seretny Anna
(2)
Smereczniak Małgorzata
(2)
Szul Roman
(2)
Tambor Agnieszka
(2)
Tambor Jolanta
(2)
Wojtczak Edyta
(2)
Zgółka Tadeusz
(2)
Baran Krzysztof Wojciech
(1)
Borski Maciej (1975- )
(1)
Bury Magdalena
(1)
Będkowska-Obłąk Marzena
(1)
Błasiak-Tytuła Marzena
(1)
Czelakowska Danuta
(1)
Denek Kazimierz (1932-2016)
(1)
Dobrowolska Danuta (1946- )
(1)
Dobrowolski Grzegorz
(1)
Graboń Karolina
(1)
Graboń współudz. Karolina
(1)
Gronkiewicz Anna
(1)
Jakubowicz-Bryx Anna
(1)
Jaworski Bogdan
(1)
Kabaj Krzysztof
(1)
Kamińska Dominika
(1)
Kil Jan (1991- )
(1)
Kiszluk Krzysztof
(1)
Koczur Sebastian
(1)
Komorowska Hanna
(1)
Konieczny Marcin
(1)
Korzeniowska Ewa
(1)
Krauze Katarzyna
(1)
Kubas Ewa
(1)
Kuczkowska Ewelina
(1)
Kwaśniak Aleksander (1983- )
(1)
Majchrowska Elżbieta
(1)
Majer Anna
(1)
Matuszek Anna
(1)
Michalak Alina
(1)
Michalewska Maria Teresa
(1)
Miodunka Władysław T
(1)
Miłkowski Tomasz (1970- )
(1)
Orłowska-Popek Zdzisława
(1)
Pomirska Zofia
(1)
Prościak Beata
(1)
Przeklasa Dorota
(1)
Przeklasa Paweł
(1)
Rozmus Dariusz (1961- )
(1)
Sagan-Martko Marta
(1)
Siudak Anna
(1)
Szyszkowski Artur
(1)
Wiroński Piotr
(1)
Włodarczyk Anna
(1)
Zadworna Sylwia
(1)
Łozińska-Piekarska Agnieszka
(1)
Ślęzak-Stachulak Alicja
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(11)
2000 - 2009
(7)
1990 - 1999
(1)
Kraj wydania
Polska
(20)
Język
polski
(20)
Temat
Język polski
(12)
Nauczanie początkowe
(5)
Czytanie
(3)
Dziecko
(3)
Języki
(3)
Pisanie
(3)
Dwujęzyczność
(2)
Język
(2)
Nauczyciele języka polskiego
(2)
Szkolnictwo
(2)
Adres e-mail
(1)
Antyterroryzm
(1)
Bezpieczeństwo wewnętrzne
(1)
Biegli sądowi
(1)
Budżet państwa
(1)
Dowody (prawo)
(1)
Dysleksja i dysgrafia
(1)
Ekspertyza (prawo)
(1)
Elektroniczne dostarczanie dokumentów
(1)
Elementarz polski
(1)
Frazeologia
(1)
Gospodarowanie nieruchomościami
(1)
Grafologia
(1)
Hodowcy psów
(1)
Instytut Rozwoju i Języka Polskiego im. Świętego Maksymiliana Marii Kolbego
(1)
Język a kultura
(1)
Język polski (przedmiot szkolny)
(1)
Kradzież dóbr kultury
(1)
Kształcenie
(1)
Kwesta
(1)
Leczenie
(1)
Mediacja (socjol.)
(1)
Metody nauczania
(1)
Nauczanie
(1)
Nauczanie języków obcych
(1)
Nauczanie zintegrowane
(1)
Nauczyciel
(1)
Nauczyciele języków
(1)
Nauczyciele wychowania obywatelskiego
(1)
Neurologopedia
(1)
Nielegalne przekroczenie granicy
(1)
Niepowodzenia szkolne
(1)
Nieważność czynności prawnej
(1)
Ochrona środowiska
(1)
Osoby z zaburzeniami psychicznymi
(1)
Oświata
(1)
Partenon (Ateny)
(1)
Pedagogika wczesnoszkolna
(1)
Podatek dochodowy od osób fizycznych
(1)
Policja administracyjna
(1)
Polityka bezpieczeństwa
(1)
Polityka mieszkaniowa
(1)
Polityka zatrudnienia
(1)
Polska
(1)
Postępowanie administracyjne
(1)
Postępowanie dyscyplinarne
(1)
Pośrednicy w obrocie nieruchomościami
(1)
Prawo administracyjne
(1)
Prawo do mieszkania
(1)
Prawo do pracy
(1)
Prawo do sądu
(1)
Prawo konkurencji
(1)
Przemoc w szkole
(1)
Przestępczość graniczna
(1)
Przestępczość zorganizowana
(1)
Przesłuchanie (prawo)
(1)
Przesłuchanie świadka
(1)
Przymus bezpośredni
(1)
Reforma prawodawstwa
(1)
Relief (płaskorzeźba)
(1)
Restytucja dóbr kultury
(1)
Rynek pracy
(1)
Sankcje prawne
(1)
Sozologia
(1)
Społeczeństwo obywatelskie
(1)
Straż graniczna
(1)
Szkolnictwo wyższe
(1)
Sędziowie
(1)
Trybunał Konstytucyjny (Polska)
(1)
Uczniowe
(1)
Układ zbiorowy pracy
(1)
Wielojęzyczność
(1)
Wolność zrzeszania się
(1)
Wychowanie obywatelskie
(1)
Wykładnia prawa
(1)
Zabytki archeologiczne
(1)
Zasada in dubio pro libertate
(1)
Zasady prawa
(1)
Zbiorowe stosunki pracy
(1)
Zdolność testowania (prawo)
(1)
Światowa Organizacja Handlu (WTO)
(1)
Temat: czas
1989-
(1)
1989-2000
(1)
2001-
(1)
Temat: miejsce
Grecja
(1)
Obwód ługański (Ukraina)
(1)
Polska
(1)
Wielka Brytania
(1)
Gatunek
Czasopismo naukowe
(1)
Czasopismo prawnicze
(1)
Opracowanie
(1)
Podręcznik
(1)
Podręczniki szkolne
(1)
Ćwiczenia i zadania
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(2)
Językoznawstwo
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
20 wyników Filtruj
E-book
W koszyku
W wielojęzycznej i wielokulturowej Europie, z którą wiąże się wiele programów europejskich, ten tom młodych naukowców jest bardzo potrzebny. Świadczy o tym, że młodzi ludzie widzą sens Unii Europejskiej, doceniają programy europejskie i aktywnie w nich uczestniczą. Chcą również przybliżyć Polskę, jej język i kulturę innym narodom. Sprzyja temu aktywna wymiana naukowców i studentów między krajami Unii. W tym aspekcie podejmowane badania są jak najbardziej uzasadnione. Jest to, co trzeba podkreślić, już czwarty tom z cyklu Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców. Są w nim przedstawione dwa ujęcia: spojrzenie Polaków na cudzoziemców i cudzoziemców na nas. Znaczna część artykułów poświęcona jest też glottodydaktyce języków obcych, a przede wszystkim nauczaniu języka polskiego jako obcego. Nie znam drugiej takiej publikacji, w której na ten temat wypowiadaliby się tylko młodzi naukowcy. Z recenzji prof.zw. dr hab. Bożeny Ostromęckiej-Frączak
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku

W wielojęzycznej i wielokulturowej Europie, z którą wiąże się wiele programów europejskich, ten tom młodych naukowców jest bardzo potrzebny. Świadczy o tym, że młodzi ludzie widzą sens Unii Europejskiej, doceniają programy europejskie i aktywnie w nich uczestniczą. Chcą również przybliżyć Polskę, jej język i kulturę innym narodom. Sprzyja temu aktywna wymiana naukowców i studentów między krajami Unii. W tym aspekcie podejmowane badania są jak najbardziej uzasadnione. Jest to, co trzeba podkreślić, już czwarty tom z cyklu Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców. Są w nim przedstawione dwa ujęcia: spojrzenie Polaków na cudzoziemców i cudzoziemców na nas. Znaczna część artykułów poświęcona jest też glottodydaktyce języków obcych, a przede wszystkim nauczaniu języka polskiego jako obcego. Nie znam drugiej takiej publikacji, w której na ten temat wypowiadaliby się tylko młodzi naukowcy.

Z recenzji prof.zw. dr hab. Bożeny Ostromęckiej-Frączak

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Książka
W koszyku
(Edukacja Jutra)
R. 1 Dziś i jutro edukacji: Oświata, nauka i szkolnictwo wyższe w Polsce znajduje się w kryzysie; Przeszkody w reformowaniu oświaty, nauki i szkolnictwa wyższego; Ostrze krytyki skierowanie pod adresem edukacji; Prognozowanie oświaty, nauki i szkolnictwa wyższego; Dostosowywanie edukacji do społeczeństwa wiedzy; Zamiast podsumowania. R. 2 Dążenie ku szkole jutra: Jaka jest polska szkoła?; Tocząca się reforma szkoły; Szkoła jutra; Oczekiwania w stosunku do szkoły jutra. R. 3 Edukacja procesem komunikowania się: Logosfera i dewastacja potęgi słowa; Teoria racjonalnego działania komunikacyjnego; Funkcje języka w procesie edukacji; Istotny wyznacznik tożsamości narodowej; Czy nieuleczalne okaleczenie?; Wulgaryzacja języka; Inwazja nowomowy do edukacji; Co przeszkadza szkole w byciu źródłem poprawnej polszczyzny? Sprzężenie zwrotne między językiem teorii i praktyki i edukacji; Kultura języka i troska o nią; Przesłanie. R. 4 Uniwersytet w poszukiwaniu misji adekwatnej do wyzwań społeczeństwa wiedzy: Istota uniwersytetu i jego systemowa transformacja; uczestnicy uniwersyteckiej dydaktyki i wzajemne oczekiwania wobec siebie; Równorzędne podmioty w procesie dydaktyki akademickiej i badań naukowych; etos uniwersytecki; Wyraz stałego zainteresowania i trosk; Uniwersytet w kontekście kapitału ludzkiego; Określanie edukacyjnej jakości pracy uniwersytetu; Niepokój o dydaktykę akademicką i jego przezwyciężanie; Krajowe Ramy Kwalifikacji; Parametryzacja; konkluzje. R. 5 Sens wartości w edukacji: Pojęcie wartości; Podstawowe przyczyny wzrostu zainteresowania wartościami; Zasadnicze kwestie związane z wartościami i ich funkcje; Wartości poznawcze i uniwersalne; Wartości ogólnoludzkie (ponadczasowe, uniwersalne); Praca jako wartość; Taksonomia wartości; Wartości patriotyczne; Rola wartości w edukacji; Relacje między wartościami; Ukąszenie neoliberalizmu i postmodernizmu; Klasyfikacja wartości i jej techniki; Państwo na straży systemy wartości; Wartości społeczne w świetle badań; Ojczyzna; Patriotyzm. R. 6 Cele kształcenia w kategoriach funkcji, czynności i zdań: Kiedy możemy mówić o efektywności systemu edukacji?; Pojęcie celów kształcenia i ich źródła; Wartość, siła regulacyjna i funkcje celów procesu kształcenia; Europejski horyzont celów edukacji w Polsce i ich klasyfikacja; Kontekst ekonomiczny celów kształcenia; Źródła celów edukacji; ustalenie celów procesu kształcenia; Operacjonalizacja celów kształcenia według R.H. Daviesa, L.T. Alexandra i S.L. Yelona; Operacjonalizacja celów edukacji w ujęciu J.J. Guilberta; Istotne momenty realizacji celów edukacyjnych; Projektowanie celów procesu edukacji. R. 7 Uczyć w duchu mądrości i wiedzy: By mogły służyć edukacji refleksyjnej; Dostosowywanie metod dydaktycznych do potrzeb społeczeństwa w drodze do wiedzy; Troska o wysoki poziom zajęć dydaktyczno-wychowawczych; Aktywność, kreatywność ucznia/studenta i metody dydaktyczne; Kategoryzacja metod dydaktycznych i ich wpływ na aktywność kreatywną uczniów/studentów. R. 8 Kwalifikowanie postępów w nauce: Nowy wymiar ewaluacji postępów uczniów w nauce; Funkcje i rodzaje oceniania uczniowskich osiągnięć szkolnych; Wewnątrzszkolna ewaluacja osiągnięć uczniów; Ocenianie zewnętrzne; Sprawdziany, egzaminy gimnazjalne, matura, testy PISA i nowy ranking dydaktyczny OECD; Testowa ewaluacja wiedzy uczniów; Typy zadań testowych; Etapy opracowywania testów; Określanie wyników kształcenia za pomocą testów; Wpływ oceniania na jakość edukacji. R. 9 Przede wszystkim nauczyciel: Właściwości edukacji nauczycieli; Tożsamość nauczyciela; Jak przygotować nauczycieli do wymagań społeczeństwa wiedzy?; Role i funkcje nauczyciela; Kompetencje nauczyciela; Doskonalenie zawodowe nauczycieli w miejscu ich pracy; Europejski drogowskaz kształcenia nauczycieli w Polsce; Konkluzje. Zakończenie.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1. Kompetencje leksykalne uczniów w edukacji wczesnoszkolnej- próba określenia ich natury: Język i jego istota; Współczesne koncepcje teoretyczne w badaniach nad językiem dziecka; Koncepcja rozwoju języka; Właściciel języka dzieci w młodszym wieku szkolnym; Uwarunkowania rozwoju języka uczniów klas niższych; Sposoby wzbogacania słownictwa uczniów w środowisku szkolnym; 2. Procedura badań własnych: problemy badawcze; Definicje, wskaźniki, kryteria i operacjonalizacja zmiennych; Hipotezy badawcze; Dobór populacji do badań; Plan i organizacja badań; 3. Determinanty kompetencji leksykalnych uczniów klas niższych w świetle badań własnych: Szczegółowa charakterystyka próby badawczej; Poziom słownictwa uczniów w świetle przeprowadzonych badań empirycznych; Podręczniki jak źródło wiedzy leksykalnej uczniów klas niższych; 4. Weryfikacja hipotez, wnioski z badań oraz wskazania dla praktyki edukacyjnej: Zasób leksykalny języka dzieci w młodszym wieku szkolnym; Podręczniki stosowane w edukacji wczesnoszkolnej jako baza dla rozwijania słownictwa uczniów; Wybrane aspekty środowiska rodzinnego i szkolnego a poziom leksyki uczniów w edukacji wczesnoszkolnej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1.Cele polonistycznej edukacji wczesnoszkolnej; 2. Metody nauki czytania i pisanie w ujęciu porównawczym; 3. Proces nauki czytania; 4. Proces pisania; 5. Rozwój i kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym; 6. Praca z tekstem literackim; 7. Nauczanie gramatyki w edukacji wczesnoszkolnej; 8. Nauczanie ortografii i interpunkcji; 9. Rozwijanie twórczej aktywności uczniów; 10. Gry i zabawy dydaktyczne w polonistycznej edukacji dzieci; 11. Dramatyzacje w nauczaniu wczesnoszkolnym języka polskiego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
kształcenia zintegrowanego: 1. Podstawy filozoficzne i pedagogiczne edukacji wczesnoszkolnej; 2. Kompetencje kluczowe; 3. Zasady integracji; Bibliografia. Rozdział II. Planowanie pracy dydaktycznej: 1. Dokumenty programowe związane z prawem oświatowym: podstawa programowa, programy nauczania, podręczniki; 2. Dokumenty nauczyciela; 2.1. Plan metodyczny (konspekt, scenariusz, struktura lekcji); 2.2. Plan dydaktyczno-wychowawczy (rozkład materiału, plan wynikowy); 3. Cele dydaktyczne; Bibliografia. Rozdział III. Metodyka nauki czytania i pisania: 1. Metody wprowadzania głoski i litery; 1.1. Metody syntetyczne; 1.2. Metody analityczne; 2. Etapy wprowadzania głoski i litery; 2.1. Pisanie nowej litery; 3. Nauka czytania i pisania dwuznaków: sz, cz, ch, rz, dz, dż; 4. Formy czytania; 4.1. Uwagi praktyczne; 5. Przykłady ćwiczeń; Bibliografia. Rozdział IV. Ćwiczenia w mówieniu i pisaniu jako przygotowanie do tworzenia tekstów: 1. Przygotowanie do pracy z lekturą; 2. Rodzaje ćwiczeń słownikowych; 3. Ćwiczenia syntaktyczne - praca nad budową zdania; 4. Pisma użytkowe: list, zaproszenie, życzenia, telegram, dziennik, pamiętnik; 4.1. List; 4.2. Zaproszenie; 4.3. Życzenia; 4.4. Telegram; 4.5. Dziennik, pamiętnik; 5. Formy podawcze: opowiadanie, opis, sprawozdanie, kronika, streszczenie, opis postaci, rozprawka; 5.1. Opowiadanie; 5.2. Opis; 5.3. Sprawozdanie i kronika (notatka kronikarska); 5.4. Streszczenie; 5.5. Opis postaci; 5.6. Rozprawka; 6. Ćwiczenia w redagowaniu tekstów; Bibliografia. Rozdział V. Gramatyka a program kształcenia językowego w edukacji klas I-III: 1. Zagadnienia gramatyczne w edukacji wczesnoszkolnej; 2. Nowe podejście do gramatyki (kształcenie języka w świetle teorii aktów mowy); 3. Kształtowanie pojęcia zdania; 4. Kształtowanie pojęcia wyrazu; 5. Ćwiczenia przygotowujące do rozróżniania części mowy; 5.1. Rzeczownik; 5.2. Przyimek; 5.3. Przymiotnik; 5.4. Stopniowanie przymiotników; 5.5. Czasownik; 5.6. Przysłówek; 5.7. Liczebnik; 5.8. Równoważnik zdania; Bibliografia. Rozdział VI. Atrakcyjna ortografia: 1. Koncepcja nauczania ortografii w klasach I-III; 2. Treści nauczania; 3. Zasady nauczania ortografii; 4. Metody nauczania ortografii; 5. Formy sprawdzania umiejętności poprawnego pisania; 6. Pisownia spółgłosek miękkich; 6.1. Wiedza dla studenta i nauczyciela; 6.2. Błędy uczniowskie; 6.3. Jak uczyć pisowni spółgłosek miękkich?; 7. Atrakcyjne ćwiczenia ortograficzne; 7.1. Eliminatki tekstowe; 7.2. Zakreślanie wyrazów; 7.3. Ortograficzny bałwanek; 7.4. Podsumowanie; Bibliografia. Część II. Kształcenie literackie Rozdział I. Współczesne lektury w edukacji wczesnoszkolnej: 1. Baśń - jej poznawcze i wychowawcze walory; 2. Tabu w literaturze dla dzieci i nowe lektury; 3. Metodologie i wynikająca z nich metodyka; 3.1. Strukturalizm; 3.2. Hermeneutyka; 4. Klasyfikacja metod pracy z literaturą; Bibliografia. Rozdział II. Metodyka pracy z tekstem literackim - model strukturalistyczny: 1. Praca z poezją metodami werbalno-czynnościowymi/zadaniowymi Charakterystyka metody; 2. Propozycja pracy metodą werbalną według Wiesławy Żuchowskiej; 3. Praca z wierszami Juliana Tuwima, Jana Brzechwy, Danuty Wawiłow, Doroty Gellner; 3.1. Analiza wiersza Juliana Tuwima Lokomotywa; 3.2. Praca z innymi wierszami Danuty Wawiłow; 4. Przykłady zastosowania metod werbalnych w pracy z poezją Anny Kamieńskiej; 4.1. Metoda ukonkretnienia metafory; 4.2. Metoda substytucji; 5. Praca z prozą metodami werbalnymi; Bibliografia. Rozdział III. Metody pozawerbalne - przekład intersemiotyczny: 1. Interpretacje wierszy metodą ekspresywnego wykonania utworów; 2. Ukonkretnianie metafory w zabawie ruchowej; Bibliografia. Rozdział IV. Metody aktywizujące - model hermeneutyczny: 1. Klasyfikacja i omówienie metod; 2. Przykłady zastosowań metod aktywizujących; 2.1. Typy dyskusji; 2.2. Techniki dyskusji; 3. Metody eksponujące: słuchowisko, komiks, film, drama; 3.1. Słuchowisko radiowe jako forma artystyczna; 3.2. Komiks i inne formy pracy z wykorzystaniem multimediów; 3.3. Film; 3.4. Pokaz połączony z przeżyciem; 3.5. Drama; 4. Metody programowane - z użyciem komputera, maszyny dydaktycznej, podręcznika programowanego; 5. Metody praktyczne; 5.1. Podsumowanie; 6. Przykłady pracy z literaturą dla dzieci metodami aktywizującymi; Bibliografia. Rozdział V. Ewaluacja: 1. Ocenianie w edukacji wczesnoszkolnej; 2. Przykłady metod ewaluacyjnych; 2.1. Kosz i walizeczka; 2.2. Rybi szkielet; Zakończenie. Bibliografia. Aneks: Natalia Leszkiewicz. Książka obrazkowa dla dzieci - refleksje o jakości treści obrazka; Olga Tuszyńska. Integracja języka polskiego z matematyką metodą dramy; Paulina Pająk. Współczesne formy zabawy w edukacji wczesnoszkolnej; Monika Szubierajska. Jakie metody aktywizujące najbardziej rozwijają kreatywność poznawczą dziecka. Zareklamuj kilka z nich, uzasadniając wybór (teatrzyk, słuchowisko, komiks).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
E-book
W koszyku
„Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie. Diagnoza – stan – perspektywy” to pozycja obowiązkowa na półkach nauczycieli, wykładowców, lektorów, działaczy polonijnych, animatorów kultury, dziennikarzy, dyplomatów – jednym słowem wszystkich, którym prestiż języka polskiego w świecie leży na sercu i od których los i status języka polskiego na świecie zależy. Publikację stworzył zespół autorski w składzie: Władysław Miodunka, Jolanta Tambor, Aleksandra Achtelik, Romuald Cudak, Danuta Krzyżyk, Jan Mazur, Bernadeta Niesporek-Szamburska, Kazimierz Ożóg, Adam Pawłowski, Dorota Praszałowicz, Anna Seretny, Roman Szul, Agnieszka Tambor, Tadeusz Zgółka (współpraca: Małgorzata Smereczniak, Karolina Graboń). Autorzy to jednocześnie zespół ekspertów powołany przez JM Rektora UŚ na mocy umowy z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego w styczniu 2017 roku w celu opracowaniu strategii nauczania i promocji języka polskiego w świecie, która miała uwzględniać: - nauczanie języka polskiego jako obcego we wszystkich grupach wiekowych, na wszystkich poziomach, zarówno w systemie oświaty i szkolnictwa wyższego, jak i w innych formach; - promocję języka polskiego w świecie, wraz ze wskazaniem priorytetowych kierunków geograficznych i obszarów merytorycznych oraz narzędzi promocji; - koordynację działań oraz określenie zadań poszczególnych instytucji; - wskazanie zakresu niezbędnych zmian legislacyjnych i sposobów finansowania. Prace nad strategią ukończono w lipcu 2017 roku, książka ukazuje się w lipcu 2018 roku. Odległość czasowa niezbyt wielka, ale brzemienna w wydarzenia. Przede wszystkim w październiku 2017 roku została powołana do życia Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, instytucja, która przejęła zadania Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynrodowej, ale też kilku innych działów, wydziałów i departamentów resortowych. Przed publikacją autorzy starali się wprowadzić konieczne zmiany, uwzględniające nową sytuację, choć nie zawsze było to możliwe. Autorzy diagnozują aktualny stan nauczania i promocji języka polskiego w świecie i sugerują najlepsze sposoby rozwikłania problemów, podpowiadają najlepsze rozwiązania. Zdajemy sobie sprawę, że szybka realizacja niektórych proponowanych zmian nie jest możliwa, gdyż wymagałaby ogromnych zmian systemowych – są to jednak plany maksimum, które pokazują bolączki i rzeczy ważne dla nauczycieli, uczniów, studentów, rodziców dzieci polskiego pochodzenia i cudzoziemców z różnych powodów uczących się języka polskiego (np. migrantów, uchodźców, ale też reemigrantów, którzy wchodzą w polski system edukacyjny), ważne także dla miłośników polskiej literatury, polskiego teatru i polskiego kina, przebywających za granicą, gdzie dostęp do dóbr kultury bywa bardzo ograniczony; dla polskich turystów, podróżników, pasażerów, którzy próżno oczekują polskich zapowiedzi w samolotach, polskojęzycznej obsługi w pociągach czy polskich napisów na takich lotniskach. Fragmenty tej publikacji będą przydatne na specjalnościach glottodydaktycznych, na podyplomowych studiach kształcących przyszłych nauczycieli języka polskiego jako obcego. Powinni po nią sięgnąć nauczyciele i wykładowcy, ale też studenci. Inspirację z tego opracowania winni czerpać ci, od których pewne zmiany, decyzje, możliwości wcielenia w życie proponowanych rozwiązań zależą. Opracowanie pokazuje stan na przełomie lat 2017 i 2018 – stan, który systemowo wciąż jest taki sam. Daje podstawę do przemyślenia, wskazuje, co można naprawić szybko i łatwo, a co wymaga o wiele większego wysiłku. Chcemy zdecydowanie podkreślić – a to bardzo ważne – że opracowanie pokazuje też wszystkie dotychczasowe osiągnięcia, sukcesy i mocne strony polskiej edukacji glottodydaktycznej oraz promocji Polski i języka polskiego.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku

„Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie. Diagnoza – stan – perspektywy” to pozycja obowiązkowa na półkach nauczycieli, wykładowców, lektorów, działaczy polonijnych, animatorów kultury, dziennikarzy, dyplomatów – jednym słowem wszystkich, którym prestiż języka polskiego w świecie leży na sercu i od których los i status języka polskiego na świecie zależy. Publikację stworzył zespół autorski w składzie: Władysław Miodunka, Jolanta Tambor, Aleksandra Achtelik, Romuald Cudak, Danuta Krzyżyk, Jan Mazur, Bernadeta Niesporek-Szamburska, Kazimierz Ożóg, Adam Pawłowski, Dorota Praszałowicz, Anna Seretny, Roman Szul, Agnieszka Tambor, Tadeusz Zgółka (współpraca: Małgorzata Smereczniak, Karolina Graboń). Autorzy to jednocześnie zespół ekspertów powołany przez JM Rektora UŚ na mocy umowy z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego w styczniu 2017 roku w celu opracowaniu strategii nauczania i promocji języka polskiego w świecie, która miała uwzględniać:

  • nauczanie języka polskiego jako obcego we wszystkich grupach wiekowych, na wszystkich poziomach, zarówno w systemie oświaty i szkolnictwa wyższego, jak i w innych formach;
  • promocję języka polskiego w świecie, wraz ze wskazaniem priorytetowych kierunków geograficznych i obszarów merytorycznych oraz narzędzi promocji;
  • koordynację działań oraz określenie zadań poszczególnych instytucji;
  • wskazanie zakresu niezbędnych zmian legislacyjnych i sposobów finansowania.

Prace nad strategią ukończono w lipcu 2017 roku, książka ukazuje się w lipcu 2018 roku. Odległość czasowa niezbyt wielka, ale brzemienna w wydarzenia. Przede wszystkim w październiku 2017 roku została powołana do życia Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, instytucja, która przejęła zadania Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynrodowej, ale też kilku innych działów, wydziałów i departamentów resortowych. Przed publikacją autorzy starali się wprowadzić konieczne zmiany, uwzględniające nową sytuację, choć nie zawsze było to możliwe.

Autorzy diagnozują aktualny stan nauczania i promocji języka polskiego w świecie i sugerują najlepsze sposoby rozwikłania problemów, podpowiadają najlepsze rozwiązania. Zdajemy sobie sprawę, że szybka realizacja niektórych proponowanych zmian nie jest możliwa, gdyż wymagałaby ogromnych zmian systemowych – są to jednak plany maksimum, które pokazują bolączki i rzeczy ważne dla nauczycieli, uczniów, studentów, rodziców dzieci polskiego pochodzenia i cudzoziemców z różnych powodów uczących się języka polskiego (np. migrantów, uchodźców, ale też reemigrantów, którzy wchodzą w polski system edukacyjny), ważne także dla miłośników polskiej literatury, polskiego teatru i polskiego kina, przebywających za granicą, gdzie dostęp do dóbr kultury bywa bardzo ograniczony; dla polskich turystów, podróżników, pasażerów, którzy próżno oczekują polskich zapowiedzi w samolotach, polskojęzycznej obsługi w pociągach czy polskich napisów na takich lotniskach. Fragmenty tej publikacji będą przydatne na specjalnościach glottodydaktycznych, na podyplomowych studiach kształcących przyszłych nauczycieli języka polskiego jako obcego. Powinni po nią sięgnąć nauczyciele i wykładowcy, ale też studenci. Inspirację z tego opracowania winni czerpać ci, od których pewne zmiany, decyzje, możliwości wcielenia w życie proponowanych rozwiązań zależą.

Opracowanie pokazuje stan na przełomie lat 2017 i 2018 – stan, który systemowo wciąż jest taki sam. Daje podstawę do przemyślenia, wskazuje, co można naprawić szybko i łatwo, a co wymaga o wiele większego wysiłku. Chcemy zdecydowanie podkreślić – a to bardzo ważne – że opracowanie pokazuje też wszystkie dotychczasowe osiągnięcia, sukcesy i mocne strony polskiej edukacji glottodydaktycznej oraz promocji Polski i języka polskiego.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Książka
W koszyku
Ocena rozwoju mowy dzieci polskich za granicą – na podstawie badań w północnych Włoszech, Kształtowanie kompetencji leksykalnej uczących się – ku optymalizacji działań dydaktycznych, Neurobiologiczne uwarunkowania procesu glottodydaktycznego. W stronę językowych badań neurodydaktycznych, Język ojczysty jako narzędzie technologii społecznej: polityka językowa w edukacji, Dwujęzyczność w praktyce glottodydaktycznej – programy i podręczniki dla dzieci i młodzieży uczącej się za granicami Polski, Dwujęzyczne dzieci dyslektyczne w polskiej szkole za granicą. Na przykładzie Polskiej Szkoły Sobotniej w Plymouth, Nauczanie języka polskiego jako odziedziczonego dzieci zagrożonych dysleksją, Polski jako język odziedziczony – zasada Focus on form w nauczaniu gramatyki, Programowanie języka polskiego jako obcego na zajęciach z cudzoziemcami – wprowadzanie zaimków, Rola kompetencji fonologicznej we współczesnych koncepcjach glottodydaktycznych – ujęcie diachroniczne, Techniki addytywne w ćwiczeniach artykulacyjnych dla obcokrajowców, Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstów internetowych na lekcjach języka polskiego jako obcego, Rozwijanie językowych kompetencji komunikacyjnych u dorosłych osób dwujęzycznych, Dwujęzyczność w praktyce glottodydaktycznej – nauczanie dorosłych języka polskiego jako odziedziczonego: programy nauczania i praca z tekstem, Nauczanie języka poprzez strategię ludyczną w każdej grupie wiekowej, Nauczanie języka angielskiego metodą krakowską. Studium przypadku, Dwujęzyczność mieszana – drogą do „ajęzyczności” u osób z głuchotą prelingwalną, „Komnata tajemnic” – obraz przeżyć rodziców dwujęzycznych
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego / pod red. Władysław T. Miodunka ; Katedra Języka Polskiego Jako Obcego Uniwersytetu Jagiellońskiego ; 7)
1. Studia przypadków wielo- i dwujęzyczności: Pomiędzy językami hiszpańskim, francuskim, angielskim i polskim. Psychologiczne aspekty wielojęzyczności; Bilingwizm w sytuacji komunikacyjnej wyrażania emocji. Studium przypadków dwujęzyczności polsko-włoskiej; 2. Badania motywacji cudzoziemców uczących się języka polskiego: Motywacja studentów uczących się języka polskiego jako obcego na kursach semestralnych; 3. Teoria leksykultury Roberta Galissona a nauczania języka polskiego obcego: perspektywa kulturoznawcza nauczania kodu: teoria leksykultury Roberta Galissona; Leksykultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego; Frazeologia w nauczaniu języka polskiego jako obcego
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1. Zagadnienia ogólne: Gramatyka uniwersytecka a gramatyka szkolna; Z problemów paralingwistyki- niektóre aspekty edukacji lingwistycznej; O semantycznych aspektach edukacji lingwistycznej jako problemie badań porównawczych; Komputerowe wspomaganie edukacji lingwistycznej; 2. Edukacja lingwistyczna w początkach nauczania: Kompetencja zawodowa nauczyciela niższych klas szkoły podstawowej a jego wiedza lingwistyczna; Akty mowy w języku nauczyciela; Edukacja semantyczna w nauczaniu początkowym; Wymiana znaczeń między nauczycielem a uczniem w komunikacji werbalnej; Determinanty regionalne sprawności językowej uczniów w młodszym wieku szkolnym; Kształcenie sprawności językowych dziecka w okresie wczesnoszkolnym; Modelowe ujęcie determinantów aktywności werbalnej dziecka w młodszym wieku szkolnym; O nabywaniu doświadczeń językowych w sytuacjach szkolnych; Kompetencje językowe młodszych uczniów a zjawisko analfabetyzmu funkcjonalnego; Środowisko rodzinne a poziom rozwoju kompetencji komunikacyjnej u dziecka 6-7 letniego; Neologizmy przykładem kreatywności językowej uczniów klas młodszych; Wpływ fiszek autokreatywnych na sprawności polonistyczne uczniów w edukacji wczesnoszkolnej; Ocena poziomu rozumienia wybranych pojęć przez sześciolatki na podstawie ich wypowiedzi; Znaczenie zasobu słownikowego oraz kompetencji lingwistycznej w procesie rozumienia tekstu; O nowy model pracy z tekstem z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym; Sytuacja przedrecepcyjna i nadanie oralne tekstu jako elementy refleksji nad użyciem języka; Forma dźwiękowa wypowiedzi uczniów klasy I szkoły specjalnej dla lekko upośledzonych językowo; 3. Problemy dwujęzyczności: Edukacja lingwistyczna jako składnik studiów polskich na uniwersytecie koreańskim Hankuk University of Foreign Studies w Seulu; Z dziejów pewnego eksperymentu, czyli o wprowadzeniu odmiany specjalistycznej w początkach nauczania języka polskiego jako obcego; Trudności studentów francuskich z przyswajaniem polskiej fleksji i składni; Podręczni i polszczyzna w nauczaniu języka polskiego w północnej Francji; Charakterystyka morfo syntaktyczna polszczyzny dzieci dwujęzycznych polsko-francuskich; Sprawność językowa uczniów szkół podstawowych z polskim językiem nauczania w Republice Czeskiej; Korespondencja zagraniczna w doskonaleniu kompetencji komunikacyjnej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1. Nowe koncepcje programowe a ich realizacja w zreformowanej szkole: Psychologiczne aspekty procesu uczenia się języka obcego; Możliwości wykorzystania wyników badań nad przyswajaniem języka obcego w nauczaniu; Zasady konstrukcji programu autorskiego; Programy nauczania języka angielskiego w gimnazjum; Podejście do błędu językowego w programach nauczania języka angielskiego w gimnazjum; Koncepcje pedagogiczne i cele zintegrowanego programu nauczania języka francuskiego i przedmiotów artystycznych dla pierwszego etapu kształcenia; Innowacyjne materiały w nauczaniu języków obcych . Europejskie projekty współpracy w ramach programu Socrates-Lingua; 2. Podręczniki do nauki języków obcych: Wybór i ocena podręczników do nauki języków obcych; rozwijanie kompetencji interkulturowej w nowych materiałach do nauczania języka angielskiego dla szkół średnich; Ukryty program w podręcznikach do nauki języków obcych; Podręczniki do nauki języka angielskiego w gimnazjum; Materiały dydaktyczne w nauczaniu języka angielskiego do celów specjalistycznych (ESP); Podręczniki elektroniczne do nauki języków obcych; 3. Kształcenie nauczycieli języków obcych: Paradygmaty wstępnego kształcenia nauczycieli języków obcych; Tworzenie programu językowego w kształceniu nauczycieli na przykładzie programu zajęć z konwersacji; Autorski program doskonalenia nauczycieli języka angielskiego w zakresie techniki oceniania i testowania.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 811 (1 egz.)
Brak okładki
Czasopismo
W koszyku
(Roczniki Administracji i Prawa : teoria i praktyka , ISSN 1644-9126 ; Rok XXIII. Zeszyt 3)
Kwartalnik, 2020-
Wcześniejsza częstotliwość: Rocznik, 2000-2013, Półrocznik, 2014-2019
Forma i typ
Temat
I. Zagadnienia konstytucyjnoprawne i teoretycznoprawne: 1. Public collections and the freedom of association; 2. Prawo do pracy w świetle obowiązującego prawa polskiego; 3. Kilka refleksji na temat Instytutu Rozwoju Języka Polskiego w kontekście praw językowych jednostek; 4. O konstytucyjności modelu postępowania dyscyplinarnego w sprawach sędziów Trybunału Konstytucyjnego; 5. Ewolucja ustroju konstytucyjnego i położenia prawnomiędzynarodowego Ługańskiej Republiki Ludowej w latach 2014-2022. II. Zagadnienia prawnomiędzynarodowe: 1. Wielostronny tymczasowy arbitraż odwoławczy (MPIA) i jego znaczenie dla reformy Światowej Organizacji Handlu; 2. Unia Europejska a zagrożenia terrorystyczne: kolejny etap (część II). III. Zagadnienia prawa publicznego: 1. Policja jako podmiot administracji bezpieczeństwa wewnętrznego; 2. Ocena rozwiązań zaproponowanych w ramach programu „Pierwsze mieszkanie” w świetle dotychczasowej polityki mieszkaniowej państwa; 3. Opodatkowanie hodowli psów rasowych podatkiem dochodowym od osób fizycznych a zasada ustawowej regulacji stosunku prawnopodatkowego. Zarys problematyki; 4. Sozologia w kształtowaniu prawnych instrumentów ochrony środowiska. IV. Z zagadnień prawa karnego i procedury karnej: 1. Fighting cross-border crime as a challenging task of Polish Border Guard; 2. Przyczyny nadużywania stosowania środków przymusu bezpośredniego wobec osób z zaburzeniami psychicznymi – analiza historyczna i postulaty de lege ferenda; 3. Problematyka wymogu niekaralności pośrednika w obrocie nieruchomości. V. Zagadnienia proceduralne: 1. Dowód z zeznań świadka na piśmie jako przykład wypaczenia idei środka dowodowego; 2. Opinia pismoznawcy o stanie psychofizycznym testatora; 3. Rozstrzyganie niedających się usunąć wątpliwości na korzyść strony w świetle art. 7a oraz 81a Kodeksu postępowania administracyjnego; 4. Zmiany w zakresie doręczeń elektronicznych w Kodeksie postępowania administracyjnego. VI. Z problematyki prawa prywatnego: 1. Anti-crisis arrangements in the Polish labour law system; 2. Nieważność bezwzględna w ujęciu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów; 3. Marmury z Partenonu – spór czy aby tylko prawny? Sprawozdania: Sprawozdanie z ogólnopolskiej konferencji naukowej pt. „Kryzys zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa”. Sosnowiec, 12 czerwca 2023 r.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 340 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 340 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wstęp; Idea obywatelskości w prawie i nauce; Edukacja obywatelska (model szkoleniowy); Praktyka wychowania obywatelskiego; Nauczyciel- trener
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
( Edukacja Nauczycielska Polonisty / red. Anna Janus-Sitarz)
1. Humanizm - odkrywanie osobowości nauczyciela-terapeuty, 2. Zdarzenia krytyczne w nauczaniu - budowanie refleksyjnej postawy nauczyciela, 3. Analiza transakcyjna - odkrywanie relacji nauczyciel-uczeń w sytuacjach dydaktyczno-wychowawczych, 4. Istota stylu terapeutycznego na lekcjach języka polskiego
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zawiera: 1. Współczesne mity o nauczycielu i jego wizerunki: 1.1. Nauczyciel – mediator; 2. O współczesnych uzależnieniach: 2.1. Uzależnienie od mediów a manipulacja; 2.2. „Pokolenie spektaklu”; 2.3. Charakter filmowych zainteresowań współczesnej młodzieży; 3. Jak mówić o cierpieniu i bólu z radością?; 4. O mediacjach; 5. O inteligencjach wielorakich; 6. O mediacjach uwzględniających różne typy inteligencji uczniów; 7. Spojrzenie młodzieży na nieagresywny i bezkonfliktowy wymiar życia człowieka w oparciu o literaturę – stan obecny; 8. Czy można nabyć umiejętności mediacji, zdając dzisiejszą maturę z języka polskiego?; 9. Nowy kształt matury z języka polskiego; 10. Mediacje w pracy i w życiu dorosłym; 11. Piramida mediacji literackich w obszarze wielu inteligencji – przykłady; 12. Między krytyczną i alternatywną akceptacją a lansowaniem fascynacji młodych – czyli o możliwościach przełożeń w piramidzie mediacji.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (2 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Profesor Jagoda Cieszyńska Poleca.)
Białe mięso; Biała kawa; Ciało niebieskie; Myśleć o niebieskich migdałach; Obiecywać komuś złote góry; Nie mieć zielonego pojęcia; czarna rozpacz; Czerwony jak burak; Złote ręce; Czarny charakter; Czarny jak smoła; Zielona szkoła; Czarno na białym; Być na szarym końcu; Czarna godzina.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1. Dysleksja jako specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania: Co warto wiedzieć o dysleksji; Specjalne trudności w czytaniu i pisaniu jako przyczyna niepowodzeń szkolnych; Wpływ dysleksji na funkcjonowanie psychospołeczne uczniów; 2. Niekonwencjonalne sposoby działań terapeutycznych: Terapia pedagogiczna dziecka dyslektycznego; Zastosowanie map myśli w terapii dysleksji; Humor w procesie nauczania dzieci dyslektycznych; Bajkoterapia- motywacja do nauki czytania i pisania; 3. Multimedia w terapii dzieci z zaburzeniami czytania i pisania: Zastosowanie komputera w terapii dzieci z zaburzeniami czytania i pisania
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Językoznawstwo / Wyższa Szkoła Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych w Katowicach ; 9)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (4 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej