Część I: Rozwój biologiczny jest podstawąrozwoju pyschicznego i społecznego. 1. Jak geny kształtują organizm i jego życie. 2. Rozród płciowy sposobem na zapewnienie zróżnicowania jednostek. 3. Rozwój somatyczny i motoryczny daje się mierzyć i rejestrować. 4. Zaburzenia rozwoju są częstsze niż myślisz. Część II: Trochę anatomii i fizjologii nie zaszkodzi. 1. Wszystko opiera się na kośćcu. 2. Płyny docierają wszędzie. 3. Krążenie i oddychanie mają wspólne cele. 4. Jemy, aby żyć. 5. Pod skórą cieplej. 6. Układ wydalniczy, albo jak pozbyć się trucizn oszczędzając wodę. Część III: Nasze ciało jest przystosowane do wykonywania pracy fizycznej. 1. Układ ruchu. 2. Praca fizyczna to nie tylko skurcze mięśni. Część IV: Organizm jest całością. Homeostaza i mechanizmy integracji organizmu. 1. Homeostaza to stabilność stanu. 2. Układ hormonalny scala działanie komórek. Część V: Budowa układu nerwowego i narządów zmysłów determinuje ich czynności. 1. Z otoczenia odbieramy informacje. Część VI: Wiedza neurobiologiczna jest przydatna pedagogowi. 1. W jaki sposób budowa układu nerwowego wpływa na jego czynności. Część VII: Wiedza neurobiologiczna jest przydatna prawdziwym humanistom. 1. Biologiczne podstawy pschologii i praktyki pedagogicznej. Część VIII: Środowisko oddziałuje na nas. Jakie są granice przystosowania? 1. Jesteśmy częścią środowiska. Część IX: Wiele zależy od nas samych. Higiena się przydaje. 1. Gdy zawodzi instynkt, potrzebna jest higiena. Część X: Zdrowie i choroba to przeplatające się stany. 1. Podobno najwięcej jest wśród nas lekarzy. 2. To dzięki odporności jeszcze żyjemy, chociaż alergicy mówią, że jest to męczące. 3. Gdy jestesmy zdani na siebie.
R.1 Podstawowe problemy wychowania zdrowotnego dzieci i młodzieży; R.2. Rodzina w procesie wychowania zdrowotnego dzieci w okresie wczesnej edukacji; R.3 Podstawy metodologiczne pracy i organizacji badań; R.4 Wychowanie zdrowotne oraz poziom aktywizacji ruchowej dzieci w okresie wczesnej edukacji w środowisku rodzinnym - prezentacja wyników badań; R.5 Rola szkoły w procesie wspomagania rodziny w wychowaniu zdrowotnym dzieci w okresie wczesnej edukacji; Zakończenie.
Reformowanie wychowania i nauczania, jakie dokonało się w drugiej połowie XIX i początkach wieku XX, zawdzięcza rozwojowi higieny szkolnej, która inspirowała do rozleglejszego i wnikliwszego spojrzenia na praktykę szkolną oraz pobudzała do poszukiwań bardziej optymalnych rozwiązań organizacyjnych, programowych i metodycznych w dziedzinie szeroko pojętej edukacji. Narastająca świadomość ważności zdrowia jako podstawy wychowania i kształcenia zyskała intensywniejsze uzasadnienie ze strony higieny szkolnej, wyodrębniającej się z higieny ogólnej, jako nauki zajmującej się zachowaniem zdrowia, stanowiącej jedną z najstarszych dyscyplin medycznych. Postęp w pedagogice, wiążący się pod koniec XIX w. z rozwojem psychologii eksperymentalnej, współgrał z osiągnięciami nauk medycznych. Szczególnie bakteriologia, okulistyka i pediatria odegrały w procesie formowania się higieny szkolnej ważną rolę. Można łączyć rozwój higieny szkolnej ze stopniowym wprowadzaniem obowiązku szkolnego i upowszechnianiem nauczania, jakie dokonywały się w drugiej połowie wieku XIX, mając jednakże świadomość daleko głębiej sięgających w przeszłość związków pedagogiki i medycyny. Problematyka zawarta w książce ma charakter interdyscyplinarny, ale jest mocno osadzona w nurcie rozważań pedagogiki i historii wychowania. Praca jest wartościowym przedsięwzięciem badawczym i może stanowić ważną lekturę nie tylko dla historyków wychowania, pedagogów, ale i dla osób zajmujących się zagadnieniami kultury fizycznej.
Wybrane zagadnienia wychowania zdrowotnego w aspekcie zachowań zdrowotnych dzieci i młodzieży: Zdrowie i jego zagrożenie w świadomości młodszych uczniów; Pedagogika zdrowia a zadania szkoły wobec zagrożenia zdrowia dzieci ze środowisk wiejskich w okresie edukacji (na przykładzie Podkarpacia); Zdrowie młodzieży szkolnej w powiecie cieszyńskim - wybrane aspekty; Lęki szkolne czy lęki rodzinne?; Dylematy nauk o kulturze fizycznej w kształtowaniu prozdrowotnych postaw człowieka; Wychowanie zdrowotne a społeczno-kulturowy kontekst promocji zdrowia. Niepełnosprawność wyzwaniem dla edukacji: Edukacja niepełnosprawnych wobec zagrożeń i wyzwań XXI wieku; Integracja dzieci zdrowych i niepełnosprawnych - szansą na ich efektywne funkcjonowanie w globalnej rzeczywistości; Wybrane uwarunkowania normalizacji sytuacji dziecka z lekkim upośledzeniem umysłowym w recesie kształcenia ogólnodostępnego; Opieka nad uczniami niepełnosprawnymi w szkole - wyzwaniem dla pielęgniarki szkolnej; Standardy opieki pielęgniarskiej nad uczniami niepełnosprawnymi w szkole. Opieka zdrowotna i edukacja zdrowotna jako działania w promocji zdrowia: Szanse poprawy profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami w środowisku nauczania i wychowania; Realizacja w szkole programów profilaktycznych na przykładzie programu edukacyjnego dla młodzieży: "Już dziś mogę zadbać oz zdrowie swego przyszłego dziecka".
1. Środowisko zewnętrzne człowieka, 2. Wybrane zagadnienia z zakresu żywienia i żywności, 3. Medycyna szkolna, 4. Wybrane zagadnienia z medycyny pracy.