Sortowanie
Źródło opisu
Książki
(9)
IBUK Libra
(2)
Forma i typ
Książki
(9)
E-booki
(2)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(4)
tylko na miejscu
(4)
Placówka
Wypożyczalnia
(4)
Czytelnia
(4)
Autor
Wilkoszewska Krystyna
(3)
Bürger Peter
(1)
Gwóźdź Andrzej
(1)
Kita-Huber Jadwiga
(1)
Linder Burkhardt
(1)
Maślanka Tomasz
(1)
Sawisz Anna
(1)
Tatarkiewicz Władysław (1886-1980)
(1)
Vandendorpe Christian
(1)
Zajda Katarzyna
(1)
Zemanek Adina
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(2)
2000 - 2009
(8)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(11)
Język
polski
(10)
angielski
(1)
Temat
Estetyka
(7)
Haiku
(2)
Herbata
(2)
Japonia
(2)
Sztuka ogrodowa japońska
(2)
Aksjologia
(1)
Antropologia filozoficzna
(1)
Digitalizacja
(1)
Film polski
(1)
Filozofia kultury
(1)
Filozofia literatury
(1)
Filozofia polska
(1)
Filozofowie
(1)
Forma
(1)
Historia sztuki
(1)
Indianie
(1)
Ingarden, Roman (1893-1970)
(1)
Książka
(1)
Kutz, Kazimierz (1929- )
(1)
Metafizyka
(1)
Pismo
(1)
Piękno
(1)
Reżyseria
(1)
Sztuka
(1)
Sztuka chińska
(1)
Sztuka indiańska
(1)
Sztuka kolumbijska
(1)
Sztuka ludów pierwotnych
(1)
Tatarkiewicz, Władysław (1886-1980)
(1)
Teatr polski
(1)
Tekst
(1)
Twórczość
(1)
Śląsk
(1)
Temat: czas
1901-2000
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
1945-1989
(1)
Temat: miejsce
Ameryka Południowa
(1)
Chiny
(1)
Polska
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(3)
Monografia
(2)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(1)
Historia
(1)
Kultura i sztuka
(1)
11 wyników Filtruj
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
PERFORMATIVE ASPECTS OF ART The concept of performativity has been usually evoked in the discussions on the philosophy of language and the reflection on theatre and performance art. However, in recent years there have been some attempts to broaden its scope. The theoretically inclined researchers have been working out the main assumptions of the aesthetics of performativity. These are claimed to include the challenging of the boundaries of artistic disciplines, and emphasizing the active role of the recipients, for whom the art works become events developing in consequence of their actions. Besides those attempts to grasp the theoretical consequences of “the performative turn”, one should also note some very interesting practical analyses, employing the theory in the discussion on concrete works from different domain of art. It appears that one can discover transformational potential, focus on change rather than just existence, even in the domains traditionally regarded as “artifactual” (painting, sculpture, installations). The planned volume of “Art Inquiry” will be devoted to the reflection on both directions of expansion of the concept of performativity. We would like the authors to consider its general significance for aesthetics and for the theory of various domains of art. We also hope that they will show the changes occurring when its unique perspective is adopted in the discussion on both theatre, paratheatrical experiments, and film, and the domains which have traditionally emphasized the role of the artistic artifact. The title of this volume invites questions about the possible scope of performativity and its kinds. PERFORMATYWNE ASPEKTY SZTUKI Zagadnienie performatywności podejmowane było najczęściej w rozważaniach z zakresu filozofii języka oraz w refleksji nad teatrem i sztuką performance. W ostatnich latach zauważyć można jednak próby jego rozszerzenia. Z jednej strony zmierzają one do wypracowania założeń estetyki performatywności. Wśród jej cech wskazywane jest kwestionowanie granic poszczególnych dziedzin artystycznych, zaakcentowanie aktywnej roli odbiorców, dla których utwory stają się wydarzeniami rozwijającymi się w wyniku ich działań itd. Oprócz prób sformułowania teoretycznych konsekwencji „zwrotu performatywnego” zauważyć można także bardzo interesujące konkretne analizy polegające na uwzględnieniu właściwych dla niego założeń przy rozważaniu dokonań z różnych obszarów sztuki. Okazuje się, że nawet w obszarach twórczości uważanych tradycyjnie za „wytwórcze” (malarstwo, rzeźba, instalacja) odkryć można aspekty transformacyjne, zakładające nie trwanie, a przemiany. W najnowszym tomie „Art Inquiry” przewidywane jest rozważenie obu zasugerowanych wyżej obszarów ekspansji idei performatywności. Z jednej strony rozważone mają być jej ogólne konsekwencje dla estetyki i teorii różnych dziedzin sztuki. Z drugiej, pokazane zmiany występujące, gdy właściwy dla niej punkt widzenia zostanie uwzględniony zarówno w obszarze refleksji teatralnej, parateatralnej, filmowej, jak w dziedzinach, w których tradycyjnie akcentowano rolę wytwarzanego przedmiotu (dzieła). Tytuł tego tomu ma właściwie charakter pytania o możliwy zakres performatywności i jej odmiany.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Książka
W koszyku
(Jubileusze)
Słowo wstępne. Wielowarstwowy świat myśli Romana Ingardena. Realność. Między realnością bytu a kruchością istnienia – metafizyka, aksjologia, filozofia człowieka: Ontologia i metafizyka. Fenomenologia i/czy metafizyka. Na marginesie sporu Ingardena z Husserlem. Dwaj uczniowie Husserla – Ingarden i Heidegger. Państwo jako przedmiot intencjonalny. Homo duplex. Filozofia człowieka Romana Ingardena: między socjologizmem Émile’a Durkheima a personalizmem Edith Stein. Fenomenologia analityczna Romana Ingardena. Szkic o metodzie analizy języka potocznego na przykładzie pracy O pytaniach esencjalnych. Niedookreśloność. „Okręty myśli na oceanach czasu” – filozofia literatury: O dziele literaturoznawczym Romana Ingardena. Poezja cyfrowa – „przypadek graniczny” literatury. Ingardenowska filozofia literatury w perspektywie kulturoznawczej. „Zstępowanie w praźródła bytu”. Ingardenowska koncepcja jakości metafizycznych. Kompozycyjne podstawy uobecniania się jakości metafizycznych w literaturze – prolegomena. Intencjonalność. „Bo piękno na to jest, by zachwycało” - filozofia kultury i sztuki: Roman Ingarden o wartościach i wartościowaniu dzieła sztuki. Intencjonalność a fikcja. Aktualność fenomenologicznych rozwiązań estetyki Romana Ingardena. Ślepota aksjologiczna. Niedookreśloność w kulturze. Zarys Ingardenowskiej koncepcji kultury. Roman Ingarden wobec problemu konkretyzacji malarstwa granicznego. Filozofia muzyki Romana Ingardena (z widokiem na nowości). Roman Ingarden i Hans-Georg Gadamer – o doświadczaniu kultury i sztuki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1. Sztuka: dzieje pojęcia, 2. Sztuka: dzieje klasyfikacji, 3. Sztuka: dzieje stosunku sztuki i poezji, 4. Piękno: dzieje pojęcia, 5. Piękno: dzieje kategorii, 6. Piękno: spór obiektywizmu i subiektywizmu, 7. Forma: dzieje jednego wyrazu i pięciu pojęć, 8. Twórczość: dzieje pojęcia, 9. Odtwórczość: dzieje stosunku sztuki do rzeczywistości, 10. Odtwórczość: dzieje stosunku sztuki do natury i prawdy, 11. Przeżycie estetyczne: dzieje pojęcia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Estetyki Świata)
Część I Teksty ogólne: 1. Ukształtowanie się estetyzującego stylu życia, 2. Wstepne rozważania na temat kluczowych pojęć hiostorii estetyki chińskiej. Część III Początki chińskiej myśli estetycznyej: 3. Xunzi. O muzyce, 4. Księga pieśni. Wielka przedmowa, 5. Dawna chińska muzyka a pochodzenie terminologii etsteycznej. Część III. Poezja: 6. Wzorcowe rozprawy. Rozprawa o literaturze, 7. Poemat o literaturze, 8. Umysł literacki i rzeźbienie smoków, 9. Poezja w tradycji chińskiej, 10. Chińska 'liryczna krytyka literacka" w okresie sześciu dynastii, 11. Chińska twórzcość poetycka. Część IV Kaligrafia i malarstwo: 12. O malowaniu pejzaży. Przedmowa, 13. Patrząc na sekretarza Zhanga malującego sosny i skały, 14. Zapiski o słynnych malarzch poprzez wieki, 15. Zapiski o sztuce pędzla, 16. Zapis tego, co widziałem i zasłyszałem o malarstwie, 17. Niedoścignione uroki lasów i strumieni, 18. Zapiski o malowaniu w świątyni Jingyin, 19. Kolofony malarskie Szerokiego Strumienia, 20. Cieg daszy o malarstwie, 21. tajemnica opisywania krajobrazu, 22. Słowa mistrza o malarstwie, 23. Łódź Gorczycy. O nauce malarstwa, 24. Poemat o tuszu i bambusach, 25. Zapiski o malarstwie bambusów tuszem, 26. Wzornik malarstwa śliw Huaguanga, 27. Wzornik malarstwa śliw z Sosnowego Studia, 28. Spokój duszy odzwierciedlony w chińskim malarstwie, 29. Pustka w chińskim malarstwie, 30. Świadomość przestrzeni wyrażana w chińskiej i zachodniej technice malarskiej. Część V Sztuka ogrodów: 31. O tworzeniu ogrodów, 32. Plony, idee i techniki, 33. Okiem malarza, 34. Znaczenia chińskiego ogrodu. Zakończenie: 35. Sztuka chińska i jej wpływ na Zachodzie
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 930.85 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Estetyki Świata)
1. Pomiędzy maturą i wizją, 2. Kosmos i kod, 3. Obecność, 4. Magia, 5. Transformacja
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 930.85 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Estetyki Świata)
T.1. Wymiary przestrzeni (273 s.: rysunki, fotografie).
1.Estetyka japońska.Wprowadzenie, 2.Makura no soshi.Ze szyty spod poduszki, czyli notatnik osobisty Pani Sei Shonagon. 3.Hojoki.Zapiski z pustelni. 4.Tsurezegusa. Zapiski dla zabicia czasu. 5.Estetyka japońska, 6.Ogól ne pojęcie piękna, 7.Metafizyczne tło teorii no.Analiz a "dziweięciu etapó" Zeamiego, 8.Realizam i nierzeczy wistość w teatrze japońskim, 9.Estetyczna struktura po ezji Waka, 10.Świat Poezji Hakai, 11.Haiku jako wyda rzeni egzystencjalne, 12.Sztuka herbaty, 13.Piekno w herbacie, 14.Droga herbaty.Sztuka świadomości przestrz ennej, 15.Japońskie pojęcie przestrzeni, 16.Natura i miasto, 17.Sztuka ogrodów, 18.Kwiaty Japonii
Książka
W koszyku
(Estetyki Świata)
. Estetyka japońska. Wprowadzenie , 2. Makura no Soski. Zeszyty spod poduszki, czyli notatnik osobisty pani Się Shonagon , 3. Hojki. Zapiski z pustelni. 4. Tsurezuregusa. Zapiski zabicia czasu , 5. Estetyka japońska , 6. Ogólne pojęcie piękna , 7. Metafizyczne tło No. Analiza "Dziewięciu etapów" Zeamiego , 8. Realizm i nierzeczywistość w teatrze japońskim , 9. Estetyczna struktura poezji waka , 10. Świat poezji haikai, 11. Haiku jako wydarzenie egzystencjonalne , 12. Sztuka herbaty , 13. Piękno w herbacie , 14. Droga herbaty. Sztuka świadomości przestrzennej, 15. Japońskie pojęcie przestrzeni , 16. Natura i miasto , 17. Sztuka ogrodów , 18. Kwiaty Japonii
1.Estetyka japońska.Wprowadzenie, 2.Makura no soshi.Ze szyty spod poduszki, czyli notatnik osobisty Pani Sei Shonagon. 3.Hojoki.Zapiski z pustelni. 4.Tsurezegusa. Zapiski dla zabicia czasu. 5.Estetyka japońska, 6.Ogól ne pojęcie piękna, 7.Metafizyczne tło teorii no.Analiz a "dziweięciu etapó" Zeamiego, 8.Realizam i nierzeczy wistość w teatrze japońskim, 9.Estetyczna struktura po ezji Waka, 10.Świat Poezji Hakai, 11.Haiku jako wyda rzeni egzystencjalne, 12.Sztuka herbaty, 13.Piekno w herbacie, 14.Droga herbaty.Sztuka świadomości przestrz ennej, 15.Japońskie pojęcie przestrzeni, 16.Natura i miasto, 17.Sztuka ogrodów, 18.Kwiaty Japonii
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 930.85 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Przestrzenie etyczne filmów Kazimierza Kutza; Ekspresje powszedniości. Wokół " Milczenia " Kazimierza Kutza; Szopienicka legenda. Rzecz o " Soli ziemi czarnej "; Solidarni zawróceni. Refleksy "polskiej szkoły filmowej" w filmach Kazimierza Kutza z lat dziewięćdziesiątych; Paciorki śląskiego różańca. Historyczno - kulturowe zaplecze śląskich filmów Kazimierza Kutza; Śląska tradycja ludowa w twórczości Kazimierza Kutza: widziane z Rosji; Śląska strona świata. Znaki, symbole, realia kulturowe w filmach Kazimierza Kutza; Między ekranem a sceną. W teatrze Kutza; " Prawda jest zawsze trudna". O sztuce teatru telewizji Kazimierza Kutza; Kadry z polityką w tle; W chwilę po przeczytaniu...
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316.77 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Communicare: historia i kultura / red. nauk. Andrzej Mencwel)
Na początku było słuchanie; Pismo a utrwalanie myśli; Potęga znaku pisanego; Piśmiennictwo i oralność; Normy czytelności; Linearność i tabularność; W stronę tekstu tabularnego; Sens i wrażenie; Filtry lektury; Tekstualność: form i substancja; Złącza tesktualne; Procesy wypowiadania; Od interaktywności do pomijania słowa; Odmiany hipertekstu; Kontekst i hipertekst; Kłopoty z listą; Bezdroża hiperliteratury; Czytanie obrazu; Pisarz a obrazy; Inwazja wizualności; Kropki, Tchnienia, Bużki; Op. cit.; Czytelnik- użytkownik czy konsument znaków?; Lektura intensywna i ekstensywna albo o prawach czytelnika; Metafory lektury; Wizerunki książki; Procesy wydawnicze; CD-ROM i papirusowa nostalgia; Cała władza w ręce czytelnika; Tekst a interaktywność; Jak zarządzać linkami; Klikam, więc czytam; W#C i zmierz stronicy; Poetyka fragmentu; Korpus tekstu; Koniec powieści; Inwazja blogów; Kultura uczestnictwa i dzielenia się; W stronę ogólnoświatowej biblioteki cyfrowej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 002 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Zagadnienia Rodzajów Literackich To wielojęzyczne czasopismo zostało powołane przez założycieli przede wszystkim dla prezentacji problematyki genologicznej w ujęciach badaczy z Polski i z całego świata. Redakcja podjęła też publikację, w każdym zeszycie, materiałów do przyszłego słownika rodzajów literackich. Oprócz tego ukazywały się tu również artykuły komparatystyczne i teoretycznoliterackie. Obecnie redaktorzy zachowując dotychczasowy profil pisma, otwierają szerzej łamy dla wszelkiego typu studiów literaturoznawczych bez względu na tematykę i założenia metodologiczne. Pojawiać się będą w "Zagadnieniach Rodzajów Literackich" także teksty o tematach kulturoznawczych, które będą penetrować bliższe i dalsze konteksty literatury. "ZRL" to jedyne w Polsce czasopismo wielojęzyczne, w którym kształtuje się międzynarodowa współpraca literaturoznawców Wschodu i Zachodu. Na jego wzór powstał swego czasu w USA genologiczny periodyk „Genre” (o czym anonsowali w artykule wstępnym z pierwszego tomu jego redaktorzy).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej