I. Doskonalenie umiejętności: Wprowadzenie; Organizacja pracy; Od pomysłu do publikacji; Różne pomysły; Badanie rynku prasowego; Tematy i sposoby ujęcia; Zamówienie i redakcja artykułu; Szukanie informacji; Szukanie informacji i dziennikarstwo internetowe; Układ informacji w tekście; Spójność tekstu; Techniki pisania; Zgodność stylu i celu; Sztuka ilustrowania. II. Poszerzenie horyzontów: Teksty reklamowe; Wywiady i sylwetki; Stały felietonista; Recenzent; Ekspert; Prasa zagraniczna; Prawo i etyka
1. Najlepszy zawód na świecie; 2. Kontekst: świat mediów; 3. Redakcja sportowa; 4. Źródła; 5. Dziennikarstwo prasowe: relacjonowanie wydarzeń sportowych; 6. Dziennikarstwo prasowe: informacje sportowe i fotografia; 7. Dziennikarstwo prasowe: artykuły i teksty publicystyczne o tematyce sportowej; 8. Przeprowadzenie wywiadu; 9. Media elektroniczne; 10. Publikacje ogólne
O książce Krzysztofa Mroziewicza "Dziennikarz w globalnej wiosce". Wstęp. Opis wioski globalnej. Instrumenty: Depesza. Reportaż. Korespondencja wojenna. Wywiad. Felieton. Publicystyka. Artykuł wstępny. Komentarz. Esej. Książka. Fotoreportaż. Film dokumentalny. Arcydzieła dziennikarstwa. Umiejętność pisania - kryterium prawdy ostatecznej. Jak to robią mistrzowie: Pierwsze kroki Hemingwaya. Gabriel García Márquez. Kim jest Mario Vargas LLosa. Przeciwko populizmowi. "Pisanie to rzecz niemęska". Wizytantki. Kadeci. Diabli. Miłość do Magdy i Sartre`a. Instant literatura. Katorga. Piętnastu goryli. Przesąd. Druga Japonia. Opowiadanie różnych rozmiarów. Długonoga ciotka. Doświadczenie ponad granicami. Wyrzuty sumienia. Bezradność. W czym?: Gazeta. Agencja. Archiwum. Podręczniki dziennikarstwa i literatury. Rola ucha. Jak zacząć pisać. Jak nie zaczynać. Jak nie kończyć. Tytuły. Śródtytuły. Skrót. Przypisy. Język. Plagiat. Powtórzenia. Powtarzalność tematów. Erudycja. Miachałki. Wpadki, gafy. dziennikarstwo śledcze. Metody i skutki zdobywania informacji. dziennikarstwo a szpiegostwo. Sztuka słuchania. Korupcja. gatunki medialne po 11 września. Zakończenie. About the book "Journalist in a global village"
1. Rzeczywistość utrwalona, czyli od rysunku do fotografii prasowej, 2. Rzeczywistość zatrzymana w kadrze, czyli semiotyka obrazu, 3. Próba typologii, 4. Fotograficzne gatunki informacyjne, 5. Fotograficzne gatunki publicystyczne, 6. Miedzy etyką a sensacją
1. Podstawowe pojęcia oraz problemy dotyczące rodzajów i gatunków dziennikarskich. 2. Gatunki informacyjne. 3. Gatunki publicystyczne. 4. Gatunki pograniczne. 5. Gatunki dziennikarskie w praktyce redakcyjnej. 6. Gatunki dziennikarskie a język.
1. Wprowadzenie. Rekonfiguracja komunikacji społecznej; Uwagi o hipertekście; Chaos, baza danych i internetowe gatunki dziennikarskie; Spojrzenie historyka mediów na internet. 2. Gatunki. Gatunek w sieci; Blog jako gatunek dziennikarski - ewolucja i transgresja; Moda na blogowanie. Blog jako komentarz, element polityki redakcyjnej i narzędzie kreacji politycznej rzeczywistości; Wykorzystanie blogów politycznych w dziennikarstwie internetowym; Felieton w ujęciu tradycyjnym oraz w e-modyfikacjach. 3. Redagowanie. Deadline 24 godziny na dobę czyli o regionalnej gazecie, radiu i konwergencji; Radio w eterze i w internecie. Sposoby kontaktu ze słuchaczami; Dziennikarstwo społeczne jako nowy trend w kulturze; Zmiana kształtu przekazów dziennikarskich w internecie na przykładzie portali internetowy koncernu "Media Regionalne"; Detronizacja czwartej władzy? Relacje dziennikarze - użytkownicy na przykładzie internetowego forum gazeta.pl; Relacje międzygatunkowe w strukturze oficjalnego serwisu internetowego serialu "Ekipa" Agnieszki Holland; www.motel.wp.pl jako przykład konwergencji różnych form komunikacji; Telewizja internetowa czy telewizja w internecie? Nowe usługi medialne. 4. Konteksty. Granice wolności internetowych gatunków dziennikarskich; Zasady ochrony ogólnie dostępnego dorobku naukowego w internecie; Techniki manipulowania a specyfika warsztatowa ogólnoinformacyjnych portali internetowych; Internetowy komunikat dla mediów; E-film jako najnowszy sposób percepcji sztuki filmowej; RSS - cechy i ewolucja.
1. Perspektywy badań nad retoryką dziennikarską, 2. Obraz europejskich mass mediów w twórczości Ryszarda Kapuścińskiego, 3. Retoryczność reportaży międzywojnia na wybranych przykładach, 4. Dydaktyzm reportaży socrealizmu, 5. Polifonia stylistyczna w literackich reportażach "Gazety Wyborczej", 6. O pisarstwie felietonowym Jacka Podsiadło, 7. Stylistyka interakcyjna tekstów dziennikarskich,. 8. Środki perswazyjne i stylistyka argumentacji w gatunkach publicystycznych, 9. Współczesne hybrydy literatury i dziennikarstwa, 10. Poetyka "prozy internetowej" i " SMS-owej", 11. Osoba i relacje osobowe w prozie autobiograficznej, 12. "Podróże w czasie" we współczesnej prozie autobiograficznej (krąg problemów stylistycznych), 13. Joanny Kulmowej tropienie przyszłości, 14. Współczesna literatura drogi, czyli podróże w przestrzeni, 15. Stylistyka i retoryka tytułów.
Część 1. Teatr wojenny: bój się Wschodu, prawie Europa, pełzająca wojna światowa, Dżihad, tajna historia Bliskiego Wschodu, Rewolucja Naserowska, terroryzm religijny, Jaser "nie przejmuj się" Arafat; Część 2. 11 Września: dzisiejszy nieład świata, Ibn Laden, krew oczyszcza religię; Część 3. Afganistan : koniec Ibn Ladena, dość cierpień, krew za krew, wielkie dżirgowanie w Kabulu, Chirurgia rakietowa, królowa piękności politycznej, muzułmańska Guantanamera, demokracja dla ludu i opium dla elit; Część 4. Irak: wielki wuj - Nabucco, sobowtóry dyktatora, lęki Kaddafiego, co wiedzieli Amerykanie, wywiad zawsze przegra, demokracji nie będzie, pożegnanie z Kurdystanem, Wojna Amerykańsko - Arabska, modernizowanie Arabii, Polacy strzegą czyśćca, dookoła Polskiej Strefy, nibywojna, dwie operacje Busha, Arabowie - bracia Żydów, media i wojna; Część 5. reszta Azji: wiara w Turcję, koniec historii według Chomeiniego, Indie - Pakistan, Kaszmir czyli koszmar, bomby w Bombaju, protektor Ibn Ladena i Talibów, wojna w raju, Tamilskie Tygrysy, czarna przysięga, północ trzech króli, cmentarny smutek pięciogwiazdkowych hoteli, Timor znaczy lęk; Część 6. Potencjalne ogniska: okrakiem na dachu świata, gdzie jest dziś Rosja, ojczyzna Kropotkina; Część 7. latynoamerykańska ojczyzna terroryzmu: cień szakala, świetlisty szlag, karnawał przemocy, lewicowy wałęsa z Brazylii; Część 8. Terroryzm starych dziadów: nie bój Dżaby, Rodezja - finezja czyli czarna niewdzięczność, stan zjednoczony, kim jest Kim?, Część 9: Mechanika lęku: pomarańczowy kolor czarnej skrzynki; Część 10 Prywatyzacja wojny: żołnierze fortuny, dzieci wojny; Część 11 Terroryzm i moda: nakrycia głowy terrorysty; Część 12...: na zakończenie.
I. Dziennikarstwo śledcze wobec poznania i wartości. Trendy i zagrożenia: Dziennikarstwo śledcze na medialnym rynku; Skandal na pierwszej stronie. Sensacyjność jako element oceny wiarygodności śledztw dziennikarskich; Czy poszukiwanie prawdy w dziennikarstwie śledczym ma granice etyczne?; Obiektywizm dziennikarski a dziennikarstwo śledcze. Analiza typologiczna. II. Prawne i etyczne aspekty dziennikarstwa śledczego: Dziennikarstwo śledcze w opinii prawników; Informacja o przestępstwach i postępowaniach karnych - standardy prawne i etyczne; Wybrane prawne i etyczne aspekty "przecieków"; działania faktyczne dziennikarzy stosujących prowokację dziennikarską jako próba ustanowienia okoliczności wyłączającej odpowiedzialność za podżeganie do przestępstwa. III. Problematyka źródeł informacji w dziennikarstwie śledczym: Źródła informacji w pracy dziennikarza śledczego; Europejski Trybunał Praw Człowieka o ochronie dziennikarskich źródeł informacji. IV. Analiza gatunków tekstów śledczych: Reportaż, artykuł iů - charakterystyka genologiczna prasowych tekstów śledczych; Retoryka dziennikarstwa śledczego w programach telewizyjnych z lat 2005-2007; Morfologia radiowego reportażu śledczego - struktura gatunku (uwagi wstępne); Krzywda i ofiara w radiowych reportażach śledczych; Wątki kryminalne i śledcze w radiowym gatunku artystycznym.
1. Dziennikarz w radiu - uwagi, sugestie, propozycje , 2. Opowiadanie obrazem - zapiski z warsztatu, 3. Zawód - korespondent telewizyjny. Nowe wyzwania, 4. Gatunki dziennikarskie - rodowód, cechy i funkcje
W dotychczasowych badaniach dotyczących dziennikarstwa sportowego brakuje systematyczności i prób ujęć całościowych. Nie zajmowano się dotąd genezą terminologii sportowej, prawie w ogóle nie prowadzi się badań diachronicznych języka sportu. Nie ma też publikacji podejmujących problematykę rozwoju gatunków charakterystycznych dla tej odmiany specjalistycznej. Nie interesowano się również kształtowaniem się publicystyki sportowej. Jedyne opracowania sięgające do początków polskiego dziennikarstwa sportowego skupione były na historii prasy. Prezentowana publikacja dotyczy burzliwych dziejów początków żurnalistyki sportowej w Polsce. Autor prezentuje środowisko dziennikarzy sportowych z początku wieku XX, ich uwikłanie w świat działaczy i instytucji zajmujących się kulturą fizyczną. Poddaje analizie unikalny materiał (355 tekstów) z pierwszych lat istnienia „Przeglądu Sportowego”, który wyznaczał nowe drogi rozwoju publicystyki sportowej i stał się wzorem do naśladowania dla innych tytułów. Przedstawia początki kształtowania się takich form wypowiedzi, jak artykuł publicystyczny, komentarz prasowy, felieton. Omawiając te zagadnienia, wprowadza czytelnika w czas narodzin publicystki sportowej w Polsce – jej kształtowania się w trudnych warunkach zewnętrznych (niski prestiż zawodu dziennikarza i tematyki sportowej) i wewnętrznych (problemy finansowe i brak doświadczenia organizacyjnego redakcji pierwszych pism sportowych).
Niechaj Czytelników nie zaskoczy wielość tematów, problemów i stanowisk badawczych zaprezentowanych w publikacji. Autorzy podjęli bowiem nie lada wyzwanie – podążania tropami, jakie na swej wieloletniej drodze naukowej pozostawiła Profesor Barbara Bogołębska. Retoryka, dziennikarstwo, stylistyka, literaturoznawstwo, media, genologia, perswazja – to najważniejsze z nich. Tom dedykowany Pani Profesor jest okazją do spotkania z praktycznym zastosowaniem różnych podejść metodologicznych, warsztatem dziennikarskim oraz refleksjami nad procesem twórczym. Mamy nadzieję, że dla badaczy szeroko rozumianej komunikacji medialnej, praktyków, a także studentów kierunków humanistycznych stanie się on inspiracją do samodzielnych, wielodyscyplinarnych studiów prowadzących do lepszego rozumienia zjawisk, których jesteśmy świadkami i uczestnikami. Redaktorki
Niechaj Czytelników nie zaskoczy wielość tematów, problemów i stanowisk badawczych zaprezentowanych w publikacji. Autorzy podjęli bowiem nie lada wyzwanie – podążania tropami, jakie na swej wieloletniej drodze naukowej pozostawiła Profesor Barbara Bogołębska. Retoryka, dziennikarstwo, stylistyka, literaturoznawstwo, media, genologia, perswazja – to najważniejsze z nich. Tom dedykowany Pani Profesor jest okazją do spotkania z praktycznym zastosowaniem różnych podejść metodologicznych, warsztatem dziennikarskim oraz refleksjami nad procesem twórczym. Mamy nadzieję, że dla badaczy szeroko rozumianej komunikacji medialnej, praktyków, a także studentów kierunków humanistycznych stanie się on inspiracją do samodzielnych, wielodyscyplinarnych studiów prowadzących do lepszego rozumienia zjawisk, których jesteśmy świadkami i uczestnikami.
1. Public relations w BWA Awangarda. Analiza organizacji szczególnego ryzyka drugiego typu, 2. Milczenie profesora Tutki. Opowiadania Jerzego Szaniawskiego jako utwory kolektywne, 3. Wykorzystanie statusu reportera i dokumentalisty filmowego w wykrywaniu mowy ezopowej i struktur niejawnych, Opis metody na podstawie badań syberyjskiej sekty "Ostatniego Testamentu", 4. Społeczne i kulturowe uwarunkowania dziennikarstwa śledczego, 5. Prowokacja czy zaniechanie, czyli jak policjanci wprowadzili w błąd "Gazetę Wyborczą", 6. O obiektywności w poznaniu reportażowym na przykładzie twórczości Ryszarda Kapuścińskiego, 7. Wolne oprogramowanie - wolne publikowanie. Wzajemne relacje i inspiracje, 8. Kompetencja kreatywnej CMC. Wybrane aspekty, 9. Literatura wobec nowych technologii, 10. Efektywność stron internetowych " Rzeczpospolitej" i " Super Expresu" w świetle badań Eyetrack III, 11. Programy neotelewizyjne. Rekonesans, 12. Śmierć dźwignią reklamy. Przypadki medialne, 13. Zajadając hamburgera i pikantne skrzydełka kurczaka - rozważania nad przestrzenią Fast foodów (McDonald's i KFC), 14. Czytelnik - współtwórcą utworu, czyli spodziewana zmiana miejsc. Różne strategie aktywności odbiorcy, wpisane w konstrukcję i formę utworu, jako zapowiedź rozwoju literatury multimedialnej i hipertekstowej, 15. Regionalna prasa codzienna w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem Dolnego Śląska, 16. Fenomen popularności Briget Jones w świetle studiów kulturowych