Sortowanie
Źródło opisu
IBUK Libra
(4)
ebookpoint BIBLIO
(3)
Książki
(2)
Forma i typ
E-booki
(7)
Książki
(2)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
tylko na miejscu
(2)
dostępne
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(1)
Czytelnia
(2)
Autor
Szewczyk Jarosław
(2)
Bałus Wojciech
(1)
Falski Maciej
(1)
Hanulanka Danuta
(1)
Kobylińska Anna
(1)
Kołodziej Karolina
(1)
Kronenberg Maciej
(1)
Rozmus Dariusz (1961- )
(1)
Wölfflin Heinrich
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(4)
2010 - 2019
(4)
2000 - 2009
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(9)
Język
polski
(7)
angielski
(2)
Temat
Architektura
(1)
Badania archeologiczne
(1)
Cmentarze żydowskie
(1)
Macewy
(1)
Malarstwo (szt.plast.)
(1)
Nagrobki
(1)
Ochrona dziedzictwa kulturowego
(1)
Prawo ochrony zabytków
(1)
Rysunek
(1)
Rzeźba
(1)
Sztuka
(1)
Sztuka sepulkralna
(1)
Zabytki archeologiczne
(1)
Żydzi
(1)
Temat: czas
1001-1100
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1901-2000
(1)
2001-
(1)
Temat: miejsce
Europa
(1)
Polska
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(2)
Monografia
(1)
Dziedzina i ujęcie
Archeologia
(1)
Architektura i budownictwo
(1)
Historia
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
9 wyników Filtruj
E-book
W koszyku

W pierwszej opracowania można znaleźć zarys dziejów Uniwersytetu, uwzględniający jego rolę w tworzeniu przestrzeni miasta w ciągu ostatniego siedemdziesięciolecia, natomiast w drugiej – zestawienie kilkudziesięciu budynków, które Uniwersytet przez krótszy lub dłuższy czas w tym okresie użytkował. Nie są to wszystkie budynki, należące do uczelni – taki rejestr musiałby obejmować około stu obiektów. Jest to jednak grupa przekrojowa, pokazująca, w jak zróżnicowanych (i na ogół zupełnie nieprzystosowanych do funkcji akademickich) budynkach przyszło Uniwersytetowi funkcjonować. Celowo, pisząc o tych obiektach, autorzy nie ograniczyli się tylko do przedstawienia ich związków z uczelnią, której początki działalności są związane z budynkiem szkoły włókienniczej przy ul. Żeromskiego 115 – tam odbywały się pierwsze wykłady, a ponieważ budynek nie należał formalnie do UŁ, korzystano z zaproszenia władz szkoły. Historia każdego z budynków została opisana znacznie szerzej. Dzięki temu Czytelnik może dostrzec, jak Uniwersytet Łódzki wpisywał się w historię Łodzi, a także – jak dynamicznie zmieniała się ona sama w ciągu ostatnich dwóch stuleci.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
The idea of looking at the architects operating within the cultural framework of the Habsburg Empire, embedded in this book, stems from our previous research. It has its roots in the research on Slavic peripheral narratives, conducted by the Research Group on the Slavic Cultures in the Habsburg Monarchy (http://uwhabsburgstudies.uw.edu.pl/), which has operated since 2011 at the Institute of Western and Southern Slavic Studies of the University of Warsaw. We studied the issue of peripheral attitudes towards both national narratives, created after 1861 by the Slovak, Czech and Croatian elites, and the imperial project imposed by Vienna and Budapest. Faithful to the microlevel approach, we looked at figures, spaces and social phenomena that do not fit into the stereotypical view of national historiography (Anna Kobylińska, Maciej Falski). The value of the book is in shedding light on quite many underrated or allegedly well-known persons, places, and buildings within a clear and persuasive theoretical framework. Original in its comparative perspective, as well as in its chronology (trespassing the demise of the Empire usually seen as a clear-cut caesura), the volume offers well-grounded hints in the interpretation of architecture. Written by specialists who convincingly provide synthetic information, it can be recommended to a wider audience interested in cultural phenomena. Going beyond disciplinary boundaries, the chapters sharpen the eyes of the reader and provide guidance in reading the specificity of places. Well-known monuments seem more complex and appealing. Provincial towns appear not as belated environments but receptacles of forgotten layers of modernity (Prof. Daniel Baric, Sorbonne Université, Paris).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
PERFORMATIVE ASPECTS OF ART The concept of performativity has been usually evoked in the discussions on the philosophy of language and the reflection on theatre and performance art. However, in recent years there have been some attempts to broaden its scope. The theoretically inclined researchers have been working out the main assumptions of the aesthetics of performativity. These are claimed to include the challenging of the boundaries of artistic disciplines, and emphasizing the active role of the recipients, for whom the art works become events developing in consequence of their actions. Besides those attempts to grasp the theoretical consequences of “the performative turn”, one should also note some very interesting practical analyses, employing the theory in the discussion on concrete works from different domain of art. It appears that one can discover transformational potential, focus on change rather than just existence, even in the domains traditionally regarded as “artifactual” (painting, sculpture, installations). The planned volume of “Art Inquiry” will be devoted to the reflection on both directions of expansion of the concept of performativity. We would like the authors to consider its general significance for aesthetics and for the theory of various domains of art. We also hope that they will show the changes occurring when its unique perspective is adopted in the discussion on both theatre, paratheatrical experiments, and film, and the domains which have traditionally emphasized the role of the artistic artifact. The title of this volume invites questions about the possible scope of performativity and its kinds. PERFORMATYWNE ASPEKTY SZTUKI Zagadnienie performatywności podejmowane było najczęściej w rozważaniach z zakresu filozofii języka oraz w refleksji nad teatrem i sztuką performance. W ostatnich latach zauważyć można jednak próby jego rozszerzenia. Z jednej strony zmierzają one do wypracowania założeń estetyki performatywności. Wśród jej cech wskazywane jest kwestionowanie granic poszczególnych dziedzin artystycznych, zaakcentowanie aktywnej roli odbiorców, dla których utwory stają się wydarzeniami rozwijającymi się w wyniku ich działań itd. Oprócz prób sformułowania teoretycznych konsekwencji „zwrotu performatywnego” zauważyć można także bardzo interesujące konkretne analizy polegające na uwzględnieniu właściwych dla niego założeń przy rozważaniu dokonań z różnych obszarów sztuki. Okazuje się, że nawet w obszarach twórczości uważanych tradycyjnie za „wytwórcze” (malarstwo, rzeźba, instalacja) odkryć można aspekty transformacyjne, zakładające nie trwanie, a przemiany. W najnowszym tomie „Art Inquiry” przewidywane jest rozważenie obu zasugerowanych wyżej obszarów ekspansji idei performatywności. Z jednej strony rozważone mają być jej ogólne konsekwencje dla estetyki i teorii różnych dziedzin sztuki. Z drugiej, pokazane zmiany występujące, gdy właściwy dla niej punkt widzenia zostanie uwzględniony zarówno w obszarze refleksji teatralnej, parateatralnej, filmowej, jak w dziedzinach, w których tradycyjnie akcentowano rolę wytwarzanego przedmiotu (dzieła). Tytuł tego tomu ma właściwie charakter pytania o możliwy zakres performatywności i jej odmiany.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Jeszcze do niedawna sztukę sakralną XIX wieku uważano za wytwór niższej kategorii, pozbawiony większej wartości artystycznej i treściowej głębi. Książka stara się pokazać, że było wręcz przeciwnie, że mianowicie architekturze kościelnej w epoce historyzmu przypisywano znaczenia symboliczne niemniej poważne niż w czasach wcześniejszych. Po upadku witruwianizmu jako obowiązującej wykładni budownictwa, co nastąpiło w drugiej połowie XVIII stulecia, na nowo zdefiniowano podstawy architektury, wskazując na rolę charakteru i „mówiącej" formy. Na tej podstawie skonstruowano koncepcję znaczenia stylów historycznych, rozwijaną w kręgu wszystkich konfesji chrześcijańskich. Natomiast w obrębie katolicyzmu sięgać zaczęto do średniowiecznych traktatów teologicznych i liturgicznych, odnajdując w nich podstawy dla symbolicznej wykładni całego budynku kościelnego, jego części i zdobiących go dekoracji. W książce zanalizowano zapomniane i nieprzywoływane od końca XIX wieku teksty rozpraw na temat symbolicznej wymowy świątyń katolickich, pochodzące z Francji, Niemiec, Polski i częściowo Wielkiej Brytanii. Dokonano też próby interpretacji owego materiału w kontekście fundamentalnych pojęć takich jak styl, sacrum i reprezentacja.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Na podstawie dawnego piśmiennictwa technicznego, poradnikowego i encyklopedycznego, którego analizę poparto współczesnymi opracowaniami etnograficznymi i archeologicznymi, rozpoznano dawne, dziś już nieużywane, techniki hydroizolacji budynków. Opisano służące temu celowi materiały budowlane. W opisie skoncentrowano się na rozwiązaniach obecnie uchodzących za nietypowe czy alternatywne, opisywanych w publikacjach do połowy XIX wieku. Uwzględniono też i scharakteryzowano odnośne surowce materiałowe, takie jak glina, kora brzozowa, węgiel drzewny, dziegieć i tym podobne. Rozpoznanie i porównanie rozpoznanych surowców, budulców i rozwiązań technologicznych uzasadnia wniosek o znacznej różnorodności dawnych sposobów ochrony budynków przed wilgocią. W świetle takiej oceny walka z wilgocią wydaje się jednym z najsilniejszych stymulatorów postępu technologicznego i wręcz motorem rozwoju cywilizacji.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Na podstawie dawnego piśmiennictwa technicznego, poradnikowego i encyklopedycznego, zwłaszcza dziewiętnasto- i wczesno-dwudziestowiecznego, w tym dzieł polsko-, rosyjsko- i niemieckojęzycznych, opisano i podsumowano ewolucje wybranych konceptów budowania z użyciem kompozytów drewnoglinianych i drewnobetonowych, a także innych połączeń drewna i podobnych mu materiałów (na przykład chrustu) z gliną, zaprawą wapienną, murem kamiennym lub ceglanym itp. Uwagę poświecono przede wszystkim rozwiązaniom autorskim, takim jak „belki Vorherra”, „sklepienia Treskowa”, „ściany Hundta”, „wrzosianka” Kajetana Krassowskiego, „belki Marcichowskiego”, „ligno-concrete” Geralda Case’a i „system Niewierowicza”. Analizę poparto odniesieniami do analogicznych rozwiązań wernakularnych i zaprezentowano na tle szerszego kontekstu historycznego. Wyniki świadczyć mogą o uniwersalności i optymalności połączeń drewna z materiałami mineralnymi.

Jednocześnie badania ujawniły również istotność dawnych autorskich poszukiwań związanych z badanym tu tematem jako zjawisk historyczno-kulturowych. Ten aspekt wydaje się szczególnie interesujący w odniesieniu do działalności w latach 1895-1930 Mikołaja Niewierowicza, lokalnego społecznika i racjonalizatora z terenów Wileńszczyzny, lecz związanego też z obecna Białostocczyzną. W pracy podsumowano jego wpływ na wiejską kulturę budowlaną Polski północno-wschodniej.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Książka
W koszyku
(Klasyka Światowej Humanistyki)
I. Wstęp: podwójne korzenie stylu. Najogólniejsze formy przedstawienia. Imitacja i dekoracja. II.Linearyzm i malarskość: Część ogólna. Rysunek. Malarstwo. Rzeźba. Architektura. III.Płaszczyzna i głebia: Malarstwo. Rzeźba. Architektura. IV.Forma zamkniąta i forma otwarta [tektoniczna i atektoniczna]: Malarstwo. Rzeźba. Architektura. V.Wielość i jedność [mnoga jedność i jednolita jedność]: Malarstwo. Architektura. VI. Jasność i niejasność [bezwarunkowa i warunkowa jasność]: Malarstwo. Architektura. VII.Zakończenie: Zewnętrzna i wewnętrzna hostoria sztuki.Formy imitacji i dekoracji. "Dlaczego" rozwoju. Periodyzacja rozwoju. Problem rozpoczynania od nowa. Charaktery narodwe. Przesunięcie punktu ciężkości w europejskiej sztuce. VIII.Zamiast posłowia: Rewizja poglądów z 1933 roku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 930.85 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Zawiera: Część 1. Cmentarze żydowskie. Historia badań oraz przykłady działań praktycznych 1.1. Cmentarze żydowskie. Uwagi wstępne 1.2. Zarys tematyki badawczej 1.3. Opracowywanie cmentarzy żydowskich. Zainteresowania regionalistyczne, epigraficzne i konserwatorskie, inwentaryzacja i publikacje monografii cmentarzy - zarys stanu badań 1.4. Praktyczne działania związane z ochroną cmentarzy żydowskich i nagrobków 1.5. Macewy ze starego cmentarza żydowskiego w Pilicy Część 2. Sztuka sepulkralna - bogactwo możliwości badawczych 2.1. Sztuka sepulkralna - uwagi ogólne 2.2. Nagrobek żydowski 2.3. Sztuka sepulkralna - kilka przykładów 2.4. Sztuka sepulkralna - koronkowa robota 2.5. Sztuka sepulkralna - polichromie nagrobków 2.6. Sztuka sepulkralna - kolejne odwołania do Edenu i Świata, który nadejdzie 2.7. Sztuka sepulkralna - różnice w wykorzystaniu motywów sztuki sepulkralnej. Uwagi ogólne 2.8. Sztuka sepulkralna - porównanie motywów dekoracji symbolicznej na cmentarzach w Chrzanowie i Czeladzi 2.9. Sztuka sepulkralna - interpretacja motywu księgi i biblioteczki 2.10. Sztuka sepulkralna - wędrówka i znaczenie symboli sepulkralnych 2.11. Sztuka sepulkralna - „ukoronowany” Chrzanów 2.12. Sztuka sepulkralna - warsztaty kamieniarskie 2.13. Sztuka i architektura sepulkralna - typologia macew Część 3. Archeologia na cmentarzach żydowskich 3.1. Pytanie o tożsamość - archeologia żydowska 3.2. Badania archeologiczne na cmentarzach żydowskich - uwagi wstępne 3.3. Uwagi o wykopaliskach na cmentarzach żydowskich w Europie 3.4. Badania archeologiczne na cmentarzach żydowskich w Polsce 3.5. Badania nieinwazyjne Część 4. Zagadnienia ochrony prawnej cmentarzy żydowskich 4.1. Ochrona prawna - uwagi ogólne 4.2. „Proch powróci do ziemi, z której powstał, zaś duch powróci do Boga, który go dał” (Księga Koheleta 12,1-7) 4.3. Nienaruszalność grobów i cmentarzy - zarys zagadnienia 4.4. Potrzeba spokoju i pamięci 4.5. Obyczaje i regulacje 4.6. Wytyczne Komisji Rabinicznej dotyczące prac porządkowych na cmentarzach żydowskich Część 5. Synagogi 5.1. Badania synagog - synagogi późnoantyczne i synagogi średniowieczne. Uwagi wstępne 5.2. Badania synagog - synagogi nowożytne. Uwagi wstępne 5.3. Synagogi w Polsce - uwagi wstępne 5.4. Synagogi drewniane 5.5. Średniowieczne synagogi 5.6. Synagoga w Kaliszu 5.7. Synagoga w Cieszynie 5.8. Synagoga w Skoczowie 5.9. Synagoga w Oświęcimiu 5.10. Synagoga w Tarnowskich Górach 5.11. Synagoga w Olkuszu - badania archeologiczne Część 6. Dzielnice żydowskie i osadnictwo pozamiejskie - kilka uwag 6.1. Badania dzielnic żydowskich i innych punktów osadniczych 6.2. Zabytki z lokalnego browaru w Dąbrowie Górniczej Część 7. Olkusz i tajemnice początków górnictwa i hutnictwa kruszcowego 7.1. Olkusz. Uwagi wstępne 7.2. Wczesnośredniowieczne zagłębie 7.3. Ha-Elqoš, Lcuhs, Hilcus, Ilcus, Ilkusz, Helcus, De Ilcus, Ylkus, Ilcusz Elkus, Elkosch 7.4. Tradycja żydowskiej aktywności w górnictwie i hutnictwie kruszcowym 7.5. Zabytki z badań sondażowych na terenie synagogi w Olkuszu 7.6. Nadzory archeologiczne na obszarze dzielnicy żydowskiej - kilka uwag 7.7. Semicka etymologia słowa „kilof ” Część 8. Zabytki luźne - kilka uwag 8.1. Uwagi o poszukiwaniach detektorystycznych 8.2. Przykładowe zabytki kultury żydowskiej znalezione podczas poszukiwań archeologicznych i detektorystycznych; Zakończenie; Bibliografia; Spis ilustracji; Indeks.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 930.85 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 930.85 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
OD REDAKCJI Kolejny, podwójny LX/2–3 tom „Przeglądu Socjologicznego” poświęcony jest problematyce miejskiej. Przedstawiciele różnych ośrodków akademickich prezentują teksty, dla których wspólnym mianownikiem jest idea kulturowego pejzażu współczesnego środowiska miejskiego. Jedną z przewodnich myśli zawartych w niniejszym zbiorze stanowi teza, że współczesne miasto, powiązane z gospodarką globalną, jest konceptualizowane w kategoriach dynamicznej,płynnej i zmiennej struktury, dla której wymiar kulturowy staje się równie istotny jak wymiar ekonomiczny. Jednakże zawarte w tomie analizy znacznie wykraczają poza wąsko ujmowany kulturowy paradygmat socjologii miasta. Są próbą określenia sposobu, w jaki dzisiejsze miasta odpowiadają na najpilniejsze potrzeby współczesnego świata, będąc głównymi przestrzeniami tworzenia globalnych przepływów, materializujących się w konkretnych lokalizacjach. Zmiana w postrzeganiu roli czasu i przestrzeni polega na ich oddzieleniu i kompresji, co prowadzi do kolejnego pytania o rolę miejsca w budowaniu tożsamości jednostkowej i grupowej. Niezależnie bowiem od „mechanizmów wykorzeniających” ludzie wciąż poszukują podstaw identyfikacji i przynależności, usiłując odnaleźć je w miejscach, wokół których ogniskuje się życie społeczne.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej