1. Ogólne zasady i instytucje bezpieczeństwa i higieny pracy w służbie zdrowia; 2. Czynniki szkodliwe oraz uciążliwe występujące na stanowiskach pracy w podmiotach leczniczych; 3. Szczegółowe zasady i normy bhp w służbie zdrowia; 4. Wypadki przy pracy w służbie zdrowia; 5. Choroby zawodowe; 6. Nadzór nad bhp w placówkach służby zdrowia oraz sankcje za naruszenie przepisów bhp.
1. Wprowadzenie; 2. Ocena ryzyka: Definicje; Cele oceny ryzyka; Kiedy wykonywać ocenę ryzyka zawodowego; Wymagania gwarantujące poprawną ocenę ryzyka; Algorytm oceny ryzyka zawodowego. 3. Dokumentowanie oceny ryzyka: Charakterystyka stanowisk pracy; Informacje dot. identyfikacji zagrożeń; Szacowanie parametrów ryzyka i jego wartościowanie; Informacje dot. kryteriów akceptacji oraz poziomu ryzyka akceptowanego; Środki ochrony konieczne do zlikwidowania zagrożeń lub zmniejszenia ryzyka; Wynik końcowy oceny ryzyka oraz zlecenia dot. monitorowania ryzyka i jego okresowej oceny; Przepisy, normy lub wytyczne stosowane przy ocenie ryzyka. 4.Informowanie o ryzyku zawodowym. Cz. II 5. Metody badania zagrożeń i szacowania ryzyka: Metoda ALARP - As Low As Reasonably Practicable - Tak Małe Jak Rozsądnie Możliwe (wg AEA Technology); Matryce ryzyka; Wskaźniki ryzyka; Grafy ryzyka; Inne metody oceny ryzyka zawodowego; Uwagi do metod oceny ryzyka zawodowego; Wybór metody, a osiągnięcia celów oceny ryzyka zawodowego; Inne metody oceny ryzyka. Cz. III 6. Przykłady: charakterystyka stanowisk pracy; Identyfikacja i charakterystyka zagrożeń; Szacowanie i wartościowanie ryzyka zawodowego; Karta informacji o ryzyku zawodowym na stanowiska pracy.
1. Wypadek przy pracy i choroba zawodowa; 2. Świadczenia z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych; 3. Wypadki i choroby zawodowe powstałe w szczególnych okolicznościach; 4. Cywilna odpowiedzialność pracodawcy ze szkody na osobie pracownika, jakie powstały wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej.
1. Prawna ochrona pracy. 2. Możliwości psychfizyczne człowieka w środowisku pracy. 2.1. Fizjologia pracy. 2.2. Biomechanika pracy. 2.3. Ryzyko psychospołeczne w miejscu pracy i jego ograniczanie. 2.4. Fizjologiczne podstawy stresu. 3. Podstawowe czynniki zagrożeń w środowisku pracy. 3.1. Czynniki chemiczne. 3.2. Pyły. 3.3. Zagrożenia wibroakustyczne. 3.4. Pola elektromagnetyczne i zagrożenia elektromagnetyczne. 3.5. Elektryczność statyczna. 3.6. Prąd elektryczny. 3.7. OŚwietlenie wnętrz i stanowisk pracy światłem elektrycznym. 3.8. Nielaserowe promieniowanie optyczne. 3.9. Promieniowanie laserowe. 3.10. Promieniowanie jonizujące. 3.11. Obciążenia termiczne na stanowiskach pracy. 3.12. Ciśnienie atmosferyczne. (podwyższone i obniżone) 3.13. Zagrożenia mechaniczne. 3.14. Czynniki biologiczne. 4. Skutki zagrożeń w procesach pracy. 4.1. Choroby zawodowe. 4.2. Wypadki przy pracy. 4.3. Poważne awarie przemysłowe. 4.4. System pierwszej pomocy w przedsiębiorstwie i procedury ratownicze. 5. Podstawowe kierunki kształcenia warunków bezpieczeństwa pracy i ergonomii. 5.1. Ocena ryzyka zawodowego. 5.2. Czyności robocze - metody i zasady oceny. 5.3. Praca zamianowa. 5.4. Środki ochrony indywidualnej. 5.5. Maszyny - kształtowanie bezpieczeństwa i ergonomii w procesie projektowania i użytkowania. 5.6. Zasady stosowania przemysłowych urządzeń ochronnych. 5.7. Metody i modele systemów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. 5.8. Edukacja w zakresie bezpieczeństwa pracy i ergonomii.
1. Przepisy ogólne; 2. Badania lekarskie; 3. BHP w różnych branżach; 4. Budynki; 5. Choroby zawodowe; 6. Czynniki szkodliwe dla zdrowia; 7. Inspekcje; 8. Kobiety i pracownicy młodociani; 9. Kwalifikacje zawodowe i szkolenia bhp; 10. Maszyny i urządzenia; 9. Prace wymagające szczególnej sprawności psychofizycznej; 12. Profilaktyczne posiłki i napoje; 13. Przepisy przeciwpożarowe; 14. Roboty budowlane montażowe i rozbiórkowe; 15. Ręczne prace transportowe; 16. Wypadki przy pracy.
Zawiera: Rozdział 1. Ryzyko operacyjne jako nowe pojęcie w czynnościach operacyjno-rozpoznawczych: 1.1. Istnienie potrzeby rozważań o ryzyku operacyjnym; 1.2. Pojęcie ryzyka. Etymologia; 1.3. Wpływ oceny ryzyka operacyjnego na legalność i efektywność działań policyjnych; 1.4. Wykorzystanie analizy kryminalnej do oceny ryzyka operacyjnego. Rozdział 2. Ryzyko jako pojęcie interdyscyplinarne: 2.1. Ryzyko prawne w naukach ekonomicznych; 2.2. Ryzyko operacyjne. Rozdział 3. Rodzaje ryzyka operacyjnego: 3.1. Ryzyko doboru i stosowania metod operacyjnych; 3.2. Ryzyko gromadzenia, a następnie wykorzystania materiałów z niektórych czynności operacyjno-rozpoznawczych w procesie karnym – wybrane obszary oceny; 3.3. Udostępnianie informacji stanowiących tajemnicę bankową podczas procesu karnego; 3.4. Inne wybrane rodzaje ryzyka; 3.5. Ryzyko w ustawie o ochronie informacji niejawnych i ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej. Rozdział 4. Ryzyko taktyki i techniki prowadzenia rozmów, aspekty kryminalistyczne: 4.1. Prowadzenie rozmów; 4.2. Przebieg rozmowy zasadniczej; 4.3. Rodzaje i obszary ryzyka operacyjnego w prowadzeniu rozmów; 4.4. Prowadzenie rozmów – etyka zawodowa funkcjonariusza i prawa człowieka. Rozdział 5. Ryzyko gromadzenia i wykorzystania w procesie karnym materiałów z obserwacji: 5.1. Obserwacja jako metoda kryminalistyczna w zwalczaniu przestępczości; 5.2. Kryminalistyczna definicja obserwacji; 5.3. Obserwacja stosowana przez służbę Celno-Skarbową; 5.4. Obserwacja stosowana przez Policję; 5.5. Gromadzenie i wykorzystanie wyników obserwacji – uwagi co do przyszłych zmian ustawowych; 5.6. Rodzaje i obszary ryzyka operacyjnego, podlegające ocenie w obserwacji. Rozdział 6. Ryzyko gromadzenia i wykorzystania w postępowaniu karnym materiałów z zakupu kontrolowanego oraz przyjęcia lub wręczenia korzyści majątkowej: 6.1. Przyjęcie lub wręczenie korzyści majątkowej oraz zakup kontrolowany we współczesnym systemie czynności operacyjno-rozpoznawczych wszystkich służb; 6.2. Warunki dopuszczalności stosowania metod; 6.3. Aspekty prawne oceny wiarygodności informacji; 6.4. Działania pod przykryciem – aspekty kryminalistyczne; 6.5. Warunki legalności wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych podczas działań specjalnych – dokumenty legendujące; 6.6. Zjawisko asymetrii informacji stanowiących podstawę zastosowania metod; 6.7. Analiza i zarządzanie ryzykiem operacyjnym przy stosowaniu przyjęcia i wręczenia korzyści majątkowej oraz zakupu kontrolowanego; 6.8. Obszary oceny ryzyka operacyjnego w stosowanych metodach zakupu kontrolowanego oraz przyjęcia lub wręczenia korzyści majątkowej. Rozdział 7. Wybrane obszary diagnozy ryzyka kontroli operacyjnej – aspekty kryminalistyczne: 7.1. Kontrola operacyjna we współczesnym systemie prawa; 7.2. Pojęcie i zakres kontroli operacyjnej na tle oceny obszarów szacowania ryzyka; 7.3. Ustawowe wyróżnienie środka technicznego jako nowy obszar oceny ryzyka operacyjnego dla działań legalnych; 7.4. Obszary podstaw prawnych w ocenie ryzyka operacyjnego, związanego z wykorzystaniem materiałów zgromadzonych na podstawie art. 20c i 20da ustawy o Policji; 7.5. Warunki dopuszczalności stosowania kontroli operacyjnej jako obszary szczególne oceny ryzyka; 7.6. Zgoda następcza w orzecznictwie Sądu Najwyższego jako warunek wykorzystania niektórych materiałów z podsłuchu operacyjnego; 7.7. Zgoda następcza ujęcie intertemporalne oraz wyróżnienie obszarów szacowania ryzyka operacyjnego. Rozdział 8. Wykorzystanie wyników diagnozy ryzyka operacyjnego w ustawodawstwie. Uwagi de lege lata: 8.1. Pojęcie czynności operacyjno-rozpoznawczych w systemie prawa polskiego; 8.2. Historyczny projekt ustawy o czynnościach operacyjno-rozpoznawczych na tle obecnych potrzeb legislacyjnych; 8.3. Historyczne stanowisko Rządu do poselskiego projektu ustawy o czynnościach operacyjno-rozpoznawczych; 8.4. Definicja pracy operacyjnej; 8.5. Ryzyko operacyjne jako kontratyp wyłączający odpowiedzialność karną funkcjonariusza; 8.6. Analiza wybranych zapisów historycznego projektu ustawy na tle uwag de lege ferenda – art. 14 ust. 4, ust. 6 pkt. 4 oraz ust. 18 i 19 projektu ustawy o czynnościach operacyjno-rozpoznawczych – na tle współczesnej zgody następczej; 8.7. Charakter czynności operacyjno-rozpoznawczych; 8.8. Aktualne uwagi do współczesnego procesu ustawodawczego na tle historycznego projektu ustawy o czynnościach operacyjno-rozpoznawczych; 8.9. Kontrola prokuratorska wyników czynności operacyjno-rozpoznawczych. Rozdział 9. Ryzyko dotyczące oceny materiałów z podsłuchu w Unii Europejskiej: 9.1. Wyjaśnienie pojęć „kontrola operacyjna” oraz „kontrola i utrwalanie rozmów” na potrzeby współpracy służb w Unii Europejskiej; 9.2. Współpraca policyjna i sądowa w zakresie podsłuchu operacyjnego i procesowego; 9.3. Ocena obszarów ryzyka operacyjnego wyróżniona w Europejskiej Konwencji o pomocy prawnej w sprawach karnych; 9.4. Orzecznictwo sądów polskich dotyczące wykorzystania materiałów z podsłuchu w Unii Europejskiej – proponowane obszary oceny ryzyka operacyjnego; 9.5. Wykorzystanie wyników podsłuchu elektronicznego w świetle prawa niemieckiego; 9.6. Pozaprocesowy podsłuch elektroniczny w Niemczech; 9.7. Ograniczenia wykorzystania materiałów z podsłuchu elektronicznego w Niemczech. Podsumowanie.
1. Interpretacja i zakres metodologii projektowania; 2. Wybrane obszary projektowania; 3. Zasady projektowania; 4. Klasyczne i współczesne metodyki projektowania; 5. Projektowanie usprawniające i projektowanie bazowe; 6. Uniwersalne ujęcie procesu projektowo-realizacyjnego; 7. Dyspozycje projektów; 8. Procedura operacjonizacji; 9. Makiety badawcze i listy kontrolne; 10. Ryzyko i wykonalność projektu; 11. Podejście systemowe w projektowaniu organizacji; 12. Projektowanie struktur organizacyjnych w perspektywie gospodarki opartej na wiedzy; 13. Projektowanie zintegrowane systemu zadaniowego; 14. Projektowanie systemów zarządzania procesowego; 15. Projektowanie systemów zarządzania strategicznego; 16. Projektowanie łańcucha wartości; 17. Projektowanie systemów zarządzania jakością; 18. Projektowanie systemów logistycznych i operacyjnych; 19. Projektowanie struktur sieciowych; 20. Projektowanie struktur algorytmicznych; 21. Projektowanie systemów wczesnego ostrzegania; 22. Projektowanie systemów zarządzania kryzysowego; 23. Projektowanie systemów zarządzania ryzykiem; 24. Projektowanie systemów motywacyjnych; 25. Projektowanie systemu oceny kompetencji kadry menedżerskiej.
Kluczowym elementem umożliwiającym stworzenie sprawnie funkcjonującego systemu zarządzania bhp w firmie jest ocena ryzyka zawodowego, poprzedzona rzetelną i wykonaną profesjonalnie identyfikacją zagrożeń. Pozwala ona na opracowanie (np. w postaci instrukcji, zarządzeń) wytycznych dotyczących monitorowania bezpieczeństwa i higieny pracy. Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy to przecież jedno z ważniejszych celów każdej firmy. Przedstawiamy najnowsze wydanie praktycznego informatora „Ocena Ryzyka Zawodowego” z aktualizacją o koronawirusa.
Kluczowym elementem umożliwiającym stworzenie sprawnie funkcjonującego systemu zarządzania bhp w firmie jest ocena ryzyka zawodowego, poprzedzona rzetelną i wykonaną profesjonalnie identyfikacją zagrożeń. Pozwala ona na opracowanie (np. w postaci instrukcji, zarządzeń) wytycznych dotyczących monitorowania bezpieczeństwa i higieny pracy. Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy to przecież jedno z ważniejszych celów każdej firmy. Przedstawiamy najnowsze wydanie praktycznego informatora „Ocena Ryzyka Zawodowego” z aktualizacją o koronawirusa.
Zawiera: Zagadnienia prawnokonstytucyjne: Instytucja ombudsmana w Turkmenistanie, Nadzwyczajne kompetencje Prezydenta Rzeszy; Utopie a wolność jednostki. Mit czy postulat?; Zasada równego traktowania w odniesieniu do dostępu do edukacji ucznia z niepełnosprawnością – wprowadzenie do problematyki. Z problematyki funkcjonowania administracji publicznej: Prawo do informacji a partycypacja obywatelska; Skutki objęcia wójta treścią art. 24f ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym; Criteria for distinguishing police models; Sądownictwo sędziów pokoju w drobnych sprawach karnych – perspektywa legislacyjna; Kontrowersje wokół umorzenia rejestrowego w polskim procesie karnym; Częściowe cofnięcie skargi zasadniczej przez oskarżyciela w polskim procesie karnym. Zagadnienia prawnofinansowe: Compliance risk management in the bank after the changes from 2017 in Poland; Podatnicy podlegający podatkowi dochodowemu od osób prawnych – statystyki dotyczące wpływów podatkowych; Mechanizm waloryzacji w systemie zdefiniowanej składki. Zagadnienia prawa publicznego: Grenlandzka niepodległość – głos w dyskusji; Zarządzanie ryzykiem jako element kontroli zarządczej w Policji; Dualizm dróg sądowych w sprawach ze stosunku służbowego funkcjonariuszy Służby Więziennej; Zakaz wprowadzania zwierząt domowych do obiektów użyteczności publicznej jako przedmiot regulacji regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy; Rola inspektora ochrony danych w strukturze organizacji. Z problematyki prawa prywatnego: Krótkoterminowa, ekonomiczno-społeczna prognoza przyszłości pracy; Interes publiczny jako element podstawowy funkcji ochronnej prawa pracy – w kontekście ochrony sygnalistów; Missio canonica jako podstawa trwania stosunku pracy katechety; Nowa regulacja „monitoringu wizyjnego” w kodeksie pracy w kontekście ochrony praw i interesów pracowników; Nowelizacja ustawy o związkach zawodowych a prawo do pracy; Współzależność małżeńska w działalności gospodarczej prowadzona w ramach spółki cywilnej i spółki osobowej. Sprawozdania: Sprawozdanie z V Seminarium Naukowego Stowarzyszenia Badań nad Źródłami i Funkcjami Prawa „Fontes” Oddział w Sosnowcu. Recenzje: Anna Moszyńska, Geneza prawa spadkowego w polskim kodeksie cywilnym z 1964 roku; Jacek Przygodzki, Komisje dla usprawnienia administracji publicznej w II Rzeczypospolitej. Studium historycznoprawne.
Zawiera: Scientific examination and valuation of holistic managerial competence; Innovation culture as the basis for innovative environment of the enterprise; Innowacyjne produkty i usługi w polskiej bankowości; Financial risk in the contemporary environment of enterprises; Wdrożenie koncepcji „szczupłego” zarządzania w szkole wyższej; „Rodzinny znaczy godny zaufania” - przedsiębiorstwa rodzinne w opinii polskich konsumentów; Talent jako element potencjału organizacji XXI wieku; Istota kapitału relacyjnego - ujęcie empiryczne oraz dalsze kierunki badań; Big data jako narzędzie zarządzania procesem budowania społeczeństwa idealnego; Wynagrodzenie i zatrudnienie w mikroprzedsiębiorstwach; Integralne oceny równowagi makroekonomicznej na przykładzie polskiej gospodarki; Analiza założeń teorii uwarunkowań sytuacyjnych w kontekście zarządzania projektem europejskim; Change or continuation? Long-term city management on the example of local development strategy of Katowice; Zastosowanie chmury obliczeniowej dla potrzeb systemów BPMS; Chosen aspects of it resources security in sme sector enterprises - results of the research; Koncepcja modelu zagrożenia w systemach ostrzegających organizację; Recenzja książki: D. Martin, J. Schouten, Sustainable Marketing.
Ocena ryzyka zawodowego w aspekcie stresu nie jest zjawiskiem oczywistym. Wymaga indywidualnego podejścia, czasu i wysiłku. Niezaprzeczalna jest jednak potrzeba przeprowadzania takiego pomiaru, jak również wprowadzanie działań, które zmierzają do minimalizowania stresu w pracy. Wzrastają wówczas efekty wykonywanej pracy, co znowu przyczynia się do rozwoju organizacji. Niemal każdy pracownik doświadcza stresu w pracy. Wydaje się, że zagadnienie to jeszcze bardziej zyskuje na aktualności w ostatnich miesiącach. Sprawdź, jak dokonać oceny ryzyka zawodowego pod kątem czynników stresogennych. Dowiesz się m.in.: czym jest stres i jak przebiega; jakie są źródła stresu, a także konsekwencje działania czynników stresogennych; kto jest narażony na stres; jak zidentyfikować zagrożenia; jak oszacować ryzyko zawodowe pod kątem czynników stresogennych; jakie działania naprawcze i eliminujące elementy stresogenne można odjąć; jak wyglądają dobre praktyki w zakresie eliminowania czynników stresogennych;
„BHP w firmie. Bezpieczeństwo i higiena pracy od A do Z” to jedyna taka publikacja dla pracowników służby bhp, która pozwoli stworzyć faktyczne bezpieczeństwo w zakładzie pracy. Można się z niej przede wszystkim dowiedzieć, jak rozmawiać z pracownikami, aby przestrzegali zaleceń, i jak przewidywać ich najbardziej niespodziewane zachowania. W „BHP w firmie. Bezpieczeństwo i higiena pracy od A do Z” znajdują się szczegółowe i zarazem praktyczne omówienia przepisów oraz zasad bhp, których znajomość jest niezbędna w codziennej pracy.
Tematyka artykułów koncentruje się wokół kwestii optymalizacji systemu współpracy między przedsiębiorstwami i instytucjami w zakresie godzenia życia zawodowego z rodzinnym, tzw. work–life balance; znaczenia bezpośrednich inwestycji zagranicznych na działalność badawczo-rozwojową polskich przedsiębiorstw w ostatnich dziesięciu latach. Kolejne prace zawierają opis korzyści z implementacji metod zarządzania, na przykład blockchain w logistyce, Corporate Governance Scorecard w nadzorze korporacyjnym, interaktywnej koncepcji oceny ryzyka zawodowego, jak również wielokryterialnej certyfikacji budynków budowanych w aspekcie jakości środowiska pracy w ergonomii czy koncepcji doskonalenia systemu czasu pracy z wykorzystaniem metod pracy oraz wspomnianej zasady work–life balance w organizacji pracy. Przedstawiono także teoretyczny model wykorzystania idei czwartej rewolucji przemysłowej w projektowaniu przestrzennego wymiaru środowiska pracy. Jak można zauważyć, Czytelnik znajdzie w tym numerze wiele oryginalnych ujęć teoretycznych oraz spostrzeżeń natury praktycznej (...).
Problematyka artykułów składających się na niniejszy Zeszyt koncentruje się głównie wokół zagadnień ochrony i humanizacji pracy oraz implementacji ergonomicznych warunków pracy w przedsiębiorstwie. W szczególności poruszone zostały kwestie kształtowania fizycznych cech pracy, zarządzania czasem dojazdów do pracy i zmęczeniem pracowników, rozwojem świadomości ergonomicznej pracowników i pracodawców, kultury bezpieczeństwa pracy w przedsiębiorstwie. Przedstawiono również interesujące modele zarządzania ergonomicznymi czynnikami ryzyka, koncepcję systemu zarządzania absencją w przedsiębiorstwie czy metodę oceny koincydencji zadań wywołujących efekt synergii negatywnej w obszarze bezpieczeństwa pracy. Zawartość Zeszytu obejmuje także tematy ogólniejszej natury, jakimi są: badanie wzrostu gospodarczego regionu oraz doskonalenie procesu obsługi klienta w kontekście rozwoju marki i jakości wyrobu. Problematyka ta jest niezwykle istotna od strony teorii ekonomii i zarządzania oraz realizacji procesu restrukturyzacji gospodarki polskiej. Zidentyfikowane czynniki stanowiące źródło stresu pracowników oraz coraz większa skala tego zjawiska są przykładem, jak słabość teorii i praktyki zarządzania (jak również teorii ekonomii) nie pozwala zapobiegać destrukcyjnym działaniom. Skutkiem takiego stanu rzeczy jest marnowanie siły roboczej, a więc głównego czynnika sprawczego postępu i korzystnych zmian. Podstawą uczciwej, stabilnej finansowo gospodarki przedsiębiorstwa pozostaje zgodność warunków pracy ze standardami ergonomii, której jednak brakuje w odniesieniu do zarówno tradycyjnych, jak i nowoczesnych form organizacji pracy i zarządzania nią.(...)
W numerze [Contents] Aleksandra Szymków, Michał Parzuchowski: Wspólnotowość ucieleśniona: wpływ aktywizacji cech wspólnotowych na odczuwanie temperatury [Communion embodied: The influence of communion priming on temperature estimates], s. 367–379; Ryszard Makarowski, Joanna Kasprowicz: Poczucie zagrożenia pracowników organizacji humanitarnych w Afganistanie [Feeling of threat among humanitarian aid organization workers in Afghanistan], s. 380–395; Joanna Różycka-Tran, Magdalena Żemojtel-Piotrowska, Truong Thi Khanh Ha: Wartości osobiste i kulturowe w ujęciu Shaloma Schwartza w kulturze polskiej i wietnamskiej [Schwartz’ personal and cultural values in Polish and Vietnamese cultures], s. 396–407; Sławomir Trusz, Magdalena Kwiecień: Społeczne piętno eurosieroctwa [Sławomir Trusz, Magdalena Kwiecień], s. 408–421; Łukasz Baka: Relacje społeczne w pracy jako moderator zależności: wymagania w pracy – zdrowie psychiczne i fizyczne nauczycieli [Social relations at work as a moderator of the effects of job demands on mental and physical health among teachers], s. 422–434; Maria Kaźmierczak: Postrzegana empatia partnera jako predyktor satysfakcji ze związku romantycznego [Perceived partner’s empathy as a determinant of satisfaction with a romantic relationship], s. 435–448; Maria Jarymowicz, Kamila Dobrenko, Natalia Michalak: Złożoność standardów Ja a efektywność rozpoznawania treści utajonych słów o różnych komponentach afektywnych [The Self standards’ complexity and recognition of subliminally exposed words with diverse affective components], s. 448–458; Agata Gąsiorowska: Skrócona wersja Skali postaw wobec pieniędzy (SPP-25). Dobór pozycji i walidacja narzędzia [Short version of Money Attitudes Questionnaire. Items selection and scale validation], s. 459–478.
Tom poświęcony jest problematyce podziałów społecznych, ich przeobrażeń, uwarunkowań i konsekwencji. Główne wątki analiz prezentowane w tomie odnoszą się do przemian, jakim podlegają struktury współczesnych społeczeństw w pierwszej dekadzie XXI wieku, poddane oddziaływaniu procesów globalizacyjnych i transformacyjnych. Większość artykułów zamieszczonych w tomie charakteryzuje klasyczne podejście do analiz struktury społecznej oparte na próbach dobranych metodą losową. Analizy te dokumentują, iż współczesne społeczeństwa nadal mają strukturę warstwową, a teorie klasowe wciąż pozwalają nam wyjaśnić sposób, w jaki nierówności związane z produkcją i rynkiem, dostępem do edukacji i zasobów organizacyjnych, utrwalają stare i nowe nierówności w czasie. Procesy klasowe nie są jednak jedynymi czynnikami przyczyniającymi się do utrzymania i reprodukcji nierówności. Stąd badanie strukturalnych nierówności społecznych pozostaje wyzwaniem i jednym z głównych celów socjologicznych eksploracji. Teksty zamieszczone w tomie ilustrują różne podejścia stosowane przez badaczy dla wyjaśniania strukturalnych nierówności społecznych wraz z towarzyszącymi im wzorami przekonań i działań.