Sortowanie
Źródło opisu
Książki
(171)
IBUK Libra
(2)
Forma i typ
Książki
(169)
Publikacje naukowe
(25)
Publikacje fachowe
(9)
Czasopisma
(2)
E-booki
(2)
Poradniki i przewodniki
(1)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Publikacje informacyjne
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(103)
tylko na miejscu
(99)
wypożyczone
(10)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(114)
Czytelnia
(99)
Autor
Radzicki Józef
(11)
Strelau Jan (1931-2020)
(8)
Zimbardo Philip G. (1933- )
(8)
Kowalczewska Joanna
(6)
Czarnecki Kazimierz M. (1933- )
(5)
Materska Maria (1942- )
(5)
Oleś Piotr K
(5)
Gerrig Richard J. (1959- )
(4)
Gilewicz Joanna
(4)
Jaworska Aleksandra
(4)
Brzezińska Anna
(3)
Czerniawska Ewa
(3)
Czerniawska Ewa (1955- )
(3)
Hall Calvin S
(3)
Kacmajor Anna
(3)
Kacmajor Magdalena
(3)
Lindzey Gardner
(3)
Majczyna Beata
(3)
Ogińska-Bulik Nina
(3)
Rudkowska Grażyna
(3)
Studenski Ryszard
(3)
Suchecki Jacek
(3)
Wrona Leszek
(3)
Appelt Karolina
(2)
Butcher James N
(2)
Campbell Jihn B
(2)
Carson Robert C
(2)
Colman Andrew M
(2)
Dietrich Włodzimierz
(2)
Doliński Dariusz (1959- )
(2)
Eichelberger Wojciech
(2)
Eysenck Hans (1916-1997)
(2)
Eysenck Michael W. (1944- )
(2)
Friedman Howard S
(2)
Gasiul Henryk (1950- )
(2)
Guzowska-Dąbrowska Małgorzata
(2)
Harwas-Napierała Barbara
(2)
Johnson Robert Lee (1941- )
(2)
Kowlaczewska Joanna
(2)
Leary Mark
(2)
Majczyna Marek
(2)
McCann Vivian
(2)
McWilliams Nancy
(2)
Milska-Wrzosińska Zofia
(2)
Mineka Susan
(2)
Niewiadomska Iwona
(2)
Orski Marek
(2)
Ostrowska Krystyna
(2)
Pałynyczko-Ćwiklińska Agnieszka
(2)
Pervin Lawrence A. (1936- )
(2)
Pikiel Sylwia
(2)
Pilecka Władysława
(2)
Rosenhan David L
(2)
Siek Stanisław (1930- )
(2)
Sikora Katarzyna
(2)
Sęk Helena (1938- )
(2)
Sękowski Andrzej E
(2)
Trempała Janusz (1953- )
(2)
Walker Elaine F
(2)
Wilkin-Day Aleksandra
(2)
Wojciechowski Aleksander
(2)
Wojciszke Bogdan (1952- )
(2)
Zagrodzki Michał
(2)
Ziółkowska Beata
(2)
Łuczyński Jan
(2)
Aboujaoude Elias (1971- )
(1)
Andruszko Robert
(1)
Argyle Michael (1925- )
(1)
Aronson Elliot
(1)
Augustynek Andrzej
(1)
Baka Łukasz
(1)
Bańka Augustyn
(1)
Berryman Julia C
(1)
Bilikiewicz Adam
(1)
Borecka-Biernat Danuta
(1)
Brzezińska Maria
(1)
Brzeziński Jerzy (1947- )
(1)
Brzozowski Piotr
(1)
Bucki Piotr
(1)
Buss David M
(1)
Byra Stanisława
(1)
Cervone Daniel
(1)
Chanduszko-Salska Jolanta
(1)
Chlewiński Zdzisław
(1)
Chwaszcz Joanna
(1)
Cibor Ryszard
(1)
Cierpiałkowska Lidia (1950- )
(1)
Cooper Cary
(1)
Cooper Mick
(1)
Costa Paul T. Jr
(1)
Cox Charles
(1)
Cudowska Agata
(1)
Czajkowska Anna
(1)
Czapliński Janusz (1951- )
(1)
Czarkowska Lidia
(1)
Denek Kazimierz (1932-2016)
(1)
Derber Charles
(1)
Dodziuk Anna
(1)
Domachowski Waldemar (1948- )
(1)
Dowhyluk Magdalena
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(3)
2010 - 2019
(34)
2000 - 2009
(114)
1990 - 1999
(12)
1980 - 1989
(2)
1970 - 1979
(3)
1960 - 1969
(5)
Okres powstania dzieła
2001-
(7)
Kraj wydania
Polska
(173)
Język
polski
(173)
Temat
Osobowość
(142)
Psychologia
(60)
Psychologia społeczna
(23)
Stres
(23)
Uczucia
(22)
Motywacja
(18)
Psychologia rozwojowa
(18)
Uczenie się
(15)
Młodzież
(14)
Psychoterapia
(13)
Zachowanie
(13)
Choroby psychiczne
(12)
Psychologia osobowości
(12)
Rozwój osobowości
(12)
Poznanie
(11)
Inteligencja (psychologia)
(10)
Psychologia różnic indywidualnych
(10)
Dziecko
(9)
Metody badawcze
(8)
Myślenie
(8)
Pamięć
(8)
Psychopatologia
(8)
Zaburzenia psychiczne
(8)
Świadomość
(8)
Lęk
(7)
Psychiatria
(7)
Psychologia kliniczna
(7)
Samopoznanie
(7)
Stosunki interpersonalne
(7)
Temperament
(7)
Testy psychologiczne
(7)
Inteligencja (psychol.)
(6)
Metodologia
(6)
Mowa
(6)
Samorealizacja
(6)
Schizofrenia
(6)
Sen
(6)
Twórczość
(6)
Zaburzenia osobowości
(6)
Zmysły
(6)
Depresja psychiczna
(5)
Praca
(5)
Rodzina
(5)
Wartość
(5)
Wypalenie zawodowe
(5)
Zawód
(5)
Agresywność
(4)
Alkoholizm
(4)
Kobieta
(4)
Kształcenie
(4)
Leczenie
(4)
Mózg
(4)
Odżywianie
(4)
Relacje międzyludzkie
(4)
Rozwój społeczny
(4)
Sukces
(4)
Uczniowie
(4)
Anoreksja
(3)
Bulimia
(3)
Ból
(3)
Choroby afektywne
(3)
Dzieci
(3)
Genetyka zachowania
(3)
Inteligencja emocjonalna
(3)
Komunikacja społeczna
(3)
Kwestionariusz osobowości
(3)
Nauczanie
(3)
Nerwice
(3)
Neuropsychologia
(3)
Paranoja
(3)
Podmiotowość
(3)
Przestępcy
(3)
Psychoanaliza
(3)
Psychologia dziecka
(3)
Psychologia sądowa
(3)
Psychologia wychowawcza
(3)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(3)
Ryzyko
(3)
Samoakceptacja
(3)
Stres pourazowy
(3)
Studenci
(3)
Umysł
(3)
Zaburzenia i dewiacje seksualne
(3)
Zdolności
(3)
Aktorstwo
(2)
Aktorzy
(2)
Autorytet
(2)
Behawioryzm
(2)
Charakter
(2)
Choroby
(2)
Decyzje
(2)
Diagnoza psychologiczna
(2)
Dusza
(2)
Dziecko trudne
(2)
Dziecko zdolne
(2)
Gry i zabawy
(2)
Higiena psychiczna
(2)
Historia psychologii
(2)
Język
(2)
Konflikt
(2)
Temat: czas
1989-
(3)
2001-
(2)
Temat: miejsce
Polska
(2)
Województwo lubelskie (1999- )
(1)
Województwo podkarpackie (1999- )
(1)
Gatunek
Podręcznik
(35)
Opracowanie
(13)
Praca zbiorowa
(5)
Monografia
(3)
Czasopismo naukowe
(2)
Materiały konferencyjne
(2)
Ankieta
(1)
Czasopismo pedagogiczne
(1)
Czasopismo polskie
(1)
Poradnik
(1)
Raport z badań
(1)
Sprawdziany i testy
(1)
Wydawnictwa popularne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Psychologia
(59)
Edukacja i pedagogika
(7)
Socjologia i społeczeństwo
(5)
Medycyna i zdrowie
(4)
Zarządzanie i marketing
(2)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Nauka i badania
(1)
Rozwój osobisty
(1)
173 wyniki Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Biblioteka Klasyków Psychologii)
Część I: Teoria motywacji. 1. Wstęp do teorii motywacji. 2. Teoria ludzkiej motywacji. 3. Zaspokajanie potrzeb podstawowych. 4. Rewizja teorii instynktu. 5. Hierarchia potrzeb. 6. Zachowanie niemotywowane. Część II: Psychopatologia i normalność. 7. Geneza patologii. 8. Czy destrukcyjność jest instynktowna? 9. Psychoterapia jako dobre relacje międzyludzkie. 10. Sposoby podejścia do normalności i zdrowia. Część III: Samorealizacja. 11. Ludzie samorealizujący się: studium zdrowia psychicznego. 12. Miłość u ludzi samorealizujących się. 13. Twórczość u ludzi samorealizujących się. Część IV: Metodologia nauk humanistycznych. 14. Pytania do nowej psychologii. 15. Psychologiczne podejście do nauki. 16. Koncentracja na środkach a koncentracja na problemie. 17. Stereotypizacja a prawdziwe poznanie. 18. Holistyczne podejście do psychologii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 159.9 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Prace Wydziału Nauk Społecznych - Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II ; 139.)
1. Niektóre metodologiczne aspekty poznania osobowości; 2. Ślepe uliczki psychologii osobowości; 3. Nowa wizja "natury człowieka" psychologii naukowej: czy stoimy przed możliwością stworzenia nowej całościowej teorii osobowości?; Poczucie tożsamości, pamięć autobiograficzna iů; W stronę biopsychologicznej koncepcji osobowości. Jak wyjść poza naiwny monizm starej i nowej frenologii?; Ewolucyjna psychologia osobowości; Wpływ kultury na rozwój osobowości; Narracja- wartościowanie- dialog. Teoria Huberta J. M. Hermansa; Abrahama Maslowa podejście synergetyczne w psychologii osobowości; Czy Williama Sterna koncepcja osoby ludzkiej jest wciąż inspirująca?; Henry A. Murray- elementy podejścia personologicznego we współczesnych koncepcjach psychologicznych; Jaki jest człowiek naprawdę?- koncepcja osobowości Antoniego Kępińskiego; Niektóre aspekty sporu o status poznawczy teorii z perspektywy filozofii nauki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 159.9 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Psychologia Osobowości ; t. 4)
Zawiera: I.Specyfika psychologicznego ujmowania tożsamości. II.Podmiotowość a tożsamość. III.Tożsamość a poczucie tożsamości. Próba uporządkowania problematyki. IV.Psychologiczna problematyka maski. V.Pamięć autobiograficzna. VI.Paula Ricoeura koncepcja tożsamości narracyjnej. VII.Narracyjne ujecie „ja” na tle innych sposobów jego ujmowania. VIII.Transpersonalna koncepcja tożsamości. IX.Rola rytuałów przejścia w tworzeniu się tożsamości w okresie dorastania. X.„Dźwięk, który nie jest nawet cząstką ciebie”. XI. Obraz świata w procesie tworzenia się tożsamości: światopogląd i ideologia. XII.Odraczanie decyzji o tożsamości: problemy z dojrzałością emocjonalna jako przyczyna przedłużania moratorium. XIII.Teoria dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego. Trud rozwoju ku tożsamości i osobowości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Struktura osobowości / Joseph Nuttin ; tł. Tamara Kołakowska. - Warszawa : Państwowe Wydawnictwo Naukowe , 1968. - 298, [2] s. : rys., tab., [2] s. tab. fot. ; 20 cm.
Zawiera: R. 1. Pojęcie osobowości w psychologii; różne ujęcia; R.2. Kilka podstawowych pojęć; R. 3. Struktura czynnikowa; R.4. Pochodzenie i teoretyczne podstawy metody typologicznej; R. 5. Struktura charakteru według Heymansa; R. 6. Struktura postaw i funkcji psychicznych według Junga; R. 7. Struktura somatopsychiczna według Kretschmera i Sheldona; R. 8. Struktura ja – Świat. Szkic relacyjnej teorii osobowości. Zakończenie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Wprowadzenie do psychologii osobowości / Piotr K. Oleś. - Wyd. 3 - 6 dodruk. - Warszawa : SCHOLAR Wydaw. Naukowe, cop. 2018. - 478, [2] s. : rys.; tab. ; 24 cm.
(Wykłady z psychologii / red. nauk. Jerzy Brzeziński ; Tom 11)
Zawiera: R. 1 Na czym polega specyfika nauki o osobowości? Wprowadzenie: Czym jest psychologia osobowości?; Czym jest osobowość?; Główne kontrowersje wokół osobowości; Jak poznajemy osobowość?; Jak budowane są teorie osobowości?; Kryteria oceny nauki o osobowości jako teorii naukowej; Na jakich metaforach można oprzeć naukę o osobowości?; Podsumowanie; Podstawowe pojęcia. Cz. I Motywacja świadoma czy nieświadoma R. 2 Co steruje osobowością? Nieświadomość indywidualna i zbiorowa: popędy i nieświadomość indywidualna: psychoanaliza Zygmunta Freuda; Archetypy i nieświadomość zbiorowa – psychologia analityczna Carla G. Junga; Podstawowe pojęcia. R. 3 Co warunkuje odniesienie do świata? Odzwierciedlenie relacji i struktura Ja: Kontakty z ludźmi pochodną wczesnych relacji: teorie relacji z obiektem’; Tworzenie się i funkcje struktury Ja: psychodynamiczna teoria Ja; Empiryczne weryfikacje; Poza teorie psychodynamiczne: teoria przywiązania; Podsumowanie; Podstawowe pojęcia. R. 4 Co wpływa na aktywność człowieka? Lęk i autonomia ego: Obrona przed lękiem: neopsychoanaliza; W kierunku autonomii jednostki: teorie ego; Podsumowanie; Podstawowe pojęcia. R. 6 W kierunku świadomej motywacji: potrzeby i cele: Personologia Henry’ego A. Murraya; Świadome cele – psychologia indywidualna Alfreda Adlera; Podsumowanie; Podstawowe pojęcia. Cz. II CO decyduje o zachowaniu: osoba czy sytuacja R. 6 Struktura osobowości: cechy indywidualne czy wspólne?: Unikalność jednostki – teoria Gordona W. Allporta; W kierunku koncepcji cech wspólnych; O podobieństwie ludzi – teoria cech Raymonda B. Cattella; Podsumowanie; Podstawowe pojęcia. R. 7 Ile jest wymiarów osobowości: trzy czy pięć?: Cechy jako uwarunkowane biologicznie: teoria Hansa J. Eysencka; Teoria wielkiej piątki; Gigantyczna trójka czy wielka piątka? Kryteria podstawowych wymiarów osobowości; Podsumowanie; Podstawowe pojęcia. R. 8 Jak kształtuje się osobowość: od uczenia się do poznania: Behawioryzm jako źródło inspiracji; Społeczne teorie uczenia się; W kierunku poznawczej nauki o osobowości; Podsumowanie; Podstawowe pojęcia. R. 9 Co decyduje o regulacji zachowania: przekonanie o własnej skuteczności czy złożony system Ja?: Społeczno-poznawcza teoria Alberta Bandury; Poznawcza teoria Ja; Podsumowanie; Podstawowe pojęcia. R. 10 Podsumowanie kontrowersji „osoba-sytuacja”: Próby przezwyciężenia kontrowersji „osoba-sytuacja”; Spójność i zmienność zachowania: alternatywne wyjaśnienia; Podsumowanie kontrowersji; Podstawowe pojęcia. Cz. III Jaki program realizuje człowiek w czasie: biologiczny czy intencjonalny? R. 11 Program gatunkowy czy indywidualny? Socjobiologia i psychologia humanistyczna: Jak program biologiczny determinuje osobowość – socjobiologia; Jak człowiek realizuje program indywidualny – psychologia humanistyczna; programy wspólne i indywidualne – podsumowanie; Podstawowe pojęcia. R. 12 Co decyduje o ukierunkowaniu dążeń: sens życia czy treść opowieści?: Psychologia egzystencjalna; Psychologia narracyjna: co znaczą historie tworzone przez ludzi?; W kierunku podsumowania: sens czy historia?; Podsumowanie trzeciej kontrowersji: programy biologiczne czy intencjonalne; Podstawowe pojęcia. R. 13 Perspektywa integracji nauki o osobowości: Kilka uwag o biologicznych podstawach osobowości; Dojrzałość osobowości i zdrowie psychiczne – różne ujęcia; Rozmaitość założeń, wielość ujęć, bogactwo interpretacji – siła czy słabość nauki o osobowości?; Jak uprawiać naukę o osobowości – zakres poznania czy metodologiczna precyzja?; W kierunku założeń metasystemowych w psychologii osobowości; Integracja nauki o osobowości?; Podsumowanie: status i perspektywy; Podstawowe pojęcia.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (2 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 159.9 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wprowadzenie do psychologii osobowości / Piotr K. Oleś. - Wyd. 3. - Warszawa : SCHOLAR Wydaw. Naukowe, 2009. - 478, [2] s. : rys.; tab. ; 24 cm.
(Wykłady z psychologii / red. nauk. Jerzy Brzeziński ; Tom 11)
Na czym polega specyfika nauki o osobowości; 1. Motywacja świadoma czy nieświadoma: Co steruje osobowością? Nieświadomość indywidualna i zbiorowa; Co warunkuje odniesienie do świata? Odzwierciedlone relacje i struktura Ja; Co wpływa na aktywność człowieka? Leki i autonomia ego; W kierunku świadomej motywacji: potrzeby i cele; 2. Co decyduje o zachowaniu: osoba czy sytuacja: Struktura osobowości: cechy indywidualne czy wspólne?; Ile jest wymiarów osobowości: trzy czy pięć?; Jak kształtuje się osobowość: od uczenia się do poznania; Co decyduje o regulacji zachowania: przekonanie o własnej skuteczności czy złożony system ja?; Podsumowanie kontrowersji "osoba-sytuacja"; 3. Jaki program realizuje człowiek w czasie: biologiczny czy intencjonalny?: Program gatunkowy czy indywidualny? Socjobiologia i psychologia humanistyczna; Co decyduje o ukierunkowaniu dążeń: sens życia czy treść opowieści; Perspektywa integracji nauki o osobowości
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Wprowadzenie do psychologii osobowości / Piotr K. Oleś. - Warszawa : SCHOLAR Wydaw. Naukowe, 2003. - 444, [4] s.. : rys.; tab. ; 24 cm.
(Wykłady z psychologii / red. nauk. Jerzy Brzeziński ; Tom 11)
Na czym polega specyfika nauki o osobowości; 1. Motywacja świadoma czy nieświadoma: Co steruje osobowością? Nieświadomość indywidualna i zbiorowa; Co warunkuje odniesienie do świata? Odzwierciedlone relacje i struktura Ja; Co wpływa na aktywność człowieka? Leki i autonomia ego; W kierunku świadomej motywacji: potrzeby i cele; 2. Co decyduje o zachowaniu: osoba czy sytuacja: Struktura osobowości: cechy indywidualne czy wspólne?; Ile jest wymiarów osobowości: trzy czy pięć?; Jak kształtuje się osobowość: od uczenia się do poznania; Co decyduje o regulacji zachowania: przekonanie o własnej skuteczności czy złożony system ja?; Podsumowanie kontrowersji "osoba-sytuacja"; 3. Jaki program realizuje człowiek w czasie: biologiczny czy intencjonalny?: Program gatunkowy czy indywidualny? Socjobiologia i psychologia humanistyczna; Co decyduje o ukierunkowaniu dążeń: sens życia czy treść opowieści; Perspektywa integracji nauki o osobowości
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1. Historyczne korzenie i okresy rozwoju psychologii osobowości, 2. Kontrowersje wokół psychologii osobowości, 3. Człowiek jako podmiot i jego właściwości - teorie cech, 4. Człowiek jako podmiot i jego właściwości - leksykalno-statystyczne podejście do interpretacji cech osobowości, 5. Kontrowersje wokół teorii cech - sytuacjonalizm a teorie cech, 6. Podmiot kształtowany w procesie adaptacji - od natury biologicznej ku naturze kreowanej przez kulturę, 7. Właściwości natury i jej sposób spełniania się w interakcji z otoczeniem - sięgając ku przeszłości, która wciąż ma znaczenie. Ewolucja a podstawą osobowości, 8. Podmiot i jego potrzeby a formy adaptacji do społeczności i kultury, 9. Człowiek jako podmiot w interakcji z innym - teorie relacji z obiektem, 10. Człowiek jako podmiot w procesie adaptacji i rozwoju własnego potencjału - ku odkrywaniu własnej tożsamości, 11. Człowiek jako podmiot działający i samoregulujący - aktywistyczno-regulacyjne teorie osobowości, 12. Od spełnienia potrzeb i doświadczanie siebie ku tworzeniu własnej tożsamości w interakcji, 13. Człowiek jako podmiot odkrywający sens - egzystencjalna psychologia osobowości. W stronę podmiot osobowego, 14. Autorska propozycja personalistycznej interpretacji osobowości
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Zawiera: I. Teoria kształtowania się charakteru: Teoria charakterologiczno-rozwojowa; Zagadnienia charakterologiczne związane z problematyką przywiązania i więzi; Charakterologiczne zagadnienia rozwoju self; Problematyka charakterologiczna self w systemie. 2. Style charakteru: Dziecko znienawidzone: doświadczenia schizoidalne; Dziecko porzucone: wycofanie społeczne; Dziecko zawłaszczone: charakter symbiotyczny; Dziecko wykorzystane: doświadczenie narcystyczne; Dziecko pokonane: społeczny masochim i wzorce samozniszczenia; Dziecko uwiedzione: obrona histeryczna i osobowość histrioniczna; dziecko zdyscyplinowane: osobowość obsesyjno-kompulsywna. Załączniki: Glosariusz: wybrane pojęcia psychoanalityczno-rozwojowe; Cele terapeutyczne dla poszczególnych struktur charakteru; Przegląd badań nad osobowością histeryczną.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 159.9 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Psychologia osobowości : nurty, teorie, koncepcje / Henryk Gasiul. - Wyd. 3 rozszerz. - Warszawa : Difin SA, 2020. - 654 s. : rys., tab. ; 24 cm.
(Engram)
Wstęp; Rozdział I. Historyczne korzenie i okresy rozwoju psychologii osobowości 1. U źródeł współczesnych teorii osobowości – wkład klasycznej psychologii 2. U źródeł współczesnych teorii osobowości – znaczenie analiz 3. U źródeł współczesnych teorii osobowości– rola psychologii personalistycznej 4. Ku współczesnym kształtom psychologii osobowości 4.1. Tradycje badawcze w psychologii osobowości 4.2. Okresy w nowożytnej psychologii osobowości Rozdział II. Kontrowersje wokół psychologii osobowości 1. Wiedza potoczna a wiedza naukowa o osobowości 2. Przyrodniczy i humanistyczny model interpretacji osobowości 3. Kryteria oceny wartości naukowej teorii osobowości 4. Teoria osobowości jako ogólna teoria zachowania 5. O metodach stosowanych w psychologii osobowości 6. Perspektywy analizy teorii osobowości 7. Zasada wyróżniania kategorii teorii osobowości – propozycja autorska Rozdział III. Człowiek jako podmiot i jego właściwości – dyspozycyjne podejście do interpretacji cech osobowości 1. Sięgając do przeszłości 2. Podstawowe sposoby i strategie interpretacji cech we współczesnej psychologii 3. Konstytucjonalne teorie osobowości 4. Główne wątki czynnikowej teorii osobowości H.J. Eysencka – teoria Wielkiej Trójki (PEN) 5. Neurofizjologiczne podstawy ekstrawersji i neurotyzmu – kontrowersje i propozycje 6. Psychobiologiczna teoria osobowości C.R. Cloningera 7. Humanistyczne podejście G.W. Allporta Rozdział IV. Człowiek jako podmiot i jego właściwości – deskryptywne podejście do sposobu analizy cech osobowości 1. Czynnikowa teoria cech R. Cattella 2. Wielka Piątka jako efekt analiz leksykalno-statystycznych 2.1. Wprowadzenie – krótka historia dążeń do odkrycia pięciu cech osobowości 2.2. Teoria Wielkiej Piątki R.R. McCrae i P.T. Costy 3. Cechy jako właściwości interpersonalne w interpretacji J.S. Wigginsa 4. Cechy interpersonalne w ujęciu T. Leary’ego 5. Cechy jako konstrukcje społeczne Rozdział V. Wielka Piątka jako źródło i inspiracja współczesnych badań nad osobowością. Próby integracji dyspozycyjnego i deskryptywnego podejścia do interpretacji cech 1. Kontrowersje wokół liczby czynników osobowości 2. Trudności z modelami bazującymi na Wielkiej Piątce 3. Podstawy biologiczne pięciu wymiarów osobowości – zwrot w kierunku dyspozycyjnych teorii cech 4. Przełamując słabości Wielkiej Piątki – Cybernetyczna Teoria Wielkiej Piątki C.G. DeYounga (CB5T) 5. Kołowy Model Metacech Osobowości W. Strusa, J. Cieciucha, T. Rowińskiego jako propozycja analizy struktury i dynamiki osobowości bazującej na modelu Wielkiej Piątki Rozdział VI. Kontrowersje wokół teorii cech – sytuacjonizm a teorie cech. Propozycje będące już historią wciąż obecną oraz propozycje współczesne 1. Behawioralne modele relacji podmiot – sytuacja – sięgając ku przeszłości 1.1. Podejście behawioralne J. Dollarda i N. Millera 1.2. Interpretacja osobowości według B.F. Skinnera 2. Interpretacja relacji podmiot – sytuacja w teorii pola K. Lewina 3. Sytuacjonizm jako przeciwwaga teorii cech – współczesność 4. Współczesne sposoby rozwiązania dylematu sytuacja – cecha – w obronie teorii cech 5. Motywacja jako podstawa wnioskowania o cechach – cechy intencjonalne w ujęciu J.C. Wakefielda 6. Interakcyjne modele cech – ogólne współczesne trendy interpretacji 7. Podejście interakcyjne o sposobie rozwiązania dylematu cecha – stan Rozdział VII. Propozycje rozwiązania dylematu cechy – sytuacja. Modele społeczno-poznawcze oraz ich rewizje i uzupełnienia 1. Modele oparte na społecznym uczeniu i na procesach samoregulacji 1.1. Specyfika i charakterystyka zjawiska samoregulacji 1.2. W kierunku uczenia społecznego – propozycja J. Rottera 1.3. Podejście interakcyjne A. Bandury – teoria społecznego uczenia się 1.4. Osobowość a społeczne uczenie w interpretacji W. Mischela 2. Wybrane modele integrujące podejście strukturalne i procesualne 2.1. Zmodyfikowana propozycja bazująca na podejściu społeczno-poznawczym – interpretacja D. Cervone 2.2. Próba powiązania podejścia cechowego z podejściem społeczno-poznawczym – analizy W. Fleesona 2.3. Model neuronalnej sieci według S.J. Reada, L.C. Millera Rozdział VIII. Podmiot kształtowany w procesie adaptacji – od natury biologicznej ku naturze kreowanej przez kulturę. Ewolucyjna perspektywa interpretacji osobowości 1. Proces adaptacji jako podstawa rozwoju osobowości – współczesne trendy interpretacyjne 2. Społeczno-analityczna interpretacja osobowości według R. Hogana 3. Ewolucja i środowisko podstawą osobowości w interpretacji T. Millona 4. Ewolucyjne podejście do osobowości – teoria osobowości oparta na podstawowych systemach neuroafektywnych w ujęciu J. Pankseppa 5. Podejście ewolucyjne R. Fischera Rozdział IX. Podmiot kształtowany w procesie adaptacji – od natury biologicznej ku naturze kreowanej przez kulturę. Kultura i jej znaczenie – teorie kulturowe osobowości oraz kierunki analizy relacji kultura – osobowość 1. Kultura a osobowość w interpretacji szkoły wzorców kulturowych – sięgając do historii badań i analiz 2. Współczesne kierunki badań nad relacją kultura – osobowość 2.1. Uwarunkowanie środowiskowo-kulturowe a osobowość (ewokacja kultury) 2.2. Problem akulturacji a rozwój osobowości 2.3. Transmisja kulturowa jako czynnik kreujący osobowość 2.4. Kategorie i formy kulturowe a przewidywane konfiguracje osobowości 2.5. Religia jako forma transmisji kultury a osobowość – na przykładzie hinduizmu 2.6. Uniwersalia kulturowe a osobowość Rozdział X. Właściwości natury i jej sposób spełniania się w interakcji z otoczeniem – sięgając ku przeszłości, która wciąż ma znaczenie. Ewolucja biologiczna i kulturowa podstawą osobowości w interpretacji S. Freuda i C.G. Junga 1. Podmiot i jego potrzeby naturalne w interakcji – psychoanaliza S. Freuda 2. Podmiot i kultura wpisana w naturę a indywidualna linia rozwoju – C.G. Jung Rozdział XI. Podmiot i jego potrzeby a formy adaptacji do społeczności i kultury 1. Człowiek i jego dążenie do twórczej adaptacji – podstawy teorii A. Adlera 2. Kultura a potrzeby podmiotu – propozycja H.S. Sullivana 3. Społeczność i kultura w interakcji z podmiotem – propozycja K. Horney 4. Kultura a potrzeby podmiotu – perspektywa psychoanalityczna E. Fromma Rozdział XII. Człowiek jako podmiot w interakcji z innymi – teorie relacji z obiektem. Kliniczne podejście w wyjaśnianiu rozwoju i zaburzeń osobowości 1. Mechanizmy obronne ego w interpretacji A. Freud 2. Mechanizmy rozwoju i zaburzeń w interpretacji M. Klein 3. Procesy kształtowania się osobowości w ujęciu M. Mahler 4. Rozwój ego w analizach W.R. Fairbairna 5. O.F. Kernberga interpretacja zaburzeń ego 6. Rozwój struktury „mnie” – propozycja D. Winnicotta 7. Psychologia self H. Kohuta Rozdział XIII. Człowiek jako podmiot w procesie adaptacji i rozwoju własnego potencjału – ku odkrywaniu własnej tożsamości 1. Psychologia ego H. Hartmanna 2. Kompetencja jako cel rozwoju i adaptacji – propozycja R. White’a 3. Teoria psychospołecznego rozwoju ego E.H. Eriksona 4. Rozwój w interpretacji kontynuatorów myśli eriksonowskiej 5. Mechanizmy i fazy rozwoju ego według J. Loevinger 6. Dążenie do spełnienia jako cel rozwoju w ujęciu Ch. Bühler Rozdział XIV. Człowiek jako podmiot działający i samoregulujący – aktywistyczno-regulacyjne teorie osobowości 1. Ogólne podstawy teorii aktywistyczno-regulacyjnych 2. Działalność jako podstawa osobowości w interpretacji S.L. Rubinsztejna 3. Aktywistyczna teoria osobowości A.N. Leontjewa 4. Osobowość w interpretacji S. Gerstmanna 5. Osobowość jako system tworzący i realizujący plany – propozycja T. Mądrzyckiego 6. Regulacyjna Teoria Osobowości J. Reykowskiego 7. Osobowość jako organizacja informacji w interpretacji W. Łukaszewskiego 8. Zadania podstawą rozwoju osobowości w interpretacji K. Obuchowskiego 9. Główne współczesne problemy aktywistycznej interpretacji osobowości 10. Działanie jako proces samoregulacji Rozdział XV. Od spełnienia potrzeb i doświadczania siebie ku tworzeniu własnej tożsamości w interakcji 1. Naturalne dążenia – od realizacji potrzeb ku wartościom 1.1. Główne idee A. Angyala 1.2. Dążenie do spójności wartości jako podstawowy motyw – interpretacja P. Lecky’ego 1.3. Syndromy osobowości w ujęciu A. Maslowa 1.4. Dążenie do realizacji siebie a rozwój osobowości – interpretacja C.R. Rogersa 2. Człowiek jako istota rozumiejąca i doświadczająca – antycypacja podstawą osobowości 3. Od potrzeb ku narracji – personologia H. Murraya 4. Biograficzne i narracyjne podstawy osobowości – konsekwencje teorii H. Murraya 5. Podmiot doświadczający w interpretacji H.J.M. Hermansa – w stronę dialogowego „ja” Rozdział XVI. Człowiek jako podmiot odkrywający sens – egzystencjalna psychologia osobowości. W stronę podmiotu osobowego 1. Podstawowe założenia psychologii egzystencjalnej 2. Stawanie się w interpretacji L. Binswangera 3. Warunki rozwoju osobowości w ujęciu R. Maya 4. Mechanizmy nadawania znaczeń w interpretacji E. Strausa 5. Wola sensu jako podstawa rozwoju osobowości w teorii V. Frankla 6. Człowiek jako podmiot osobowy w interpretacji K. Popielskiego Rozdział XVII. Autorska propozycja personalistycznej interpretacji osobowości 1. U podstaw możliwości interpretacji osobowości – ścieżki metodologiczne 2. Podstawy empiryczne uzasadniające możliwość interpretacji rozwoju osobowości poprzez odniesienie do atrybutów osoby 3. Spełnianie się osoby jako podstawa rozwoju osobowości 4. Prawa rozwoju osobowości 4.1. Zasada „przywiązanie – dystansowanie – indywiduacja” 4.2. Relacja pomiędzy perspektywą subiektywną a perspektywą obiektywną 4.3. Zasada „od zewnątrz do wewnątrzoparcia” 4.4. Rozwój w kierunku bycia podmiotem; Zakończenie; Bibliografia; Spis tabel i rysunków.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 159.9 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 159.9 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Myśl Psychologiczna / red. nauk. serii Jerzy Siuta, Stanisław Głaz)
1. Fakty i teorie dotyczące rozwoju człowieka dorosłego, 2. Cechowe ujęcie osobowości, 3. Pomiar osobowości, 4. Osobowość - poszukiwanie oznak jej wzrastania lub zaniku, 5. Osobowość i starzenie się w perspektywie międzykulturowej, 6. Przebieg rozwoju osobowości u jednostki, 7. Problem stałości - zastrzeżenia i rywalizujące hipotezy, 8. Inne ujęcie - psychologia ego i techniki projekcyjne, 9. Rozwój człowieka dorosłego widziany przez pryzmat wywiadu psychologicznego, 10. Pięcioczynnikowa teoria osobowości, 11. Oddziaływanie osobowości na przebieg życia
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 159.9 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Jakość życia a jakość rozwoju. Społeczny kontekst płci, aktywności i rodziny; Jakość interakcji międzyludzkich: Model wielkiej piątki czy poza nim; Egzemplifikacja wykorzystania psychobiografii w badaniach nad jakością życia; Percepcja czynników ryzyka zostania ofiarą przestępstwa w środowisku zamieszkania a poczucie jakości życia; Poczucie jakości życia osób bezrobotnych pięć lat temu a obecnie. Badania porównawcze; Poczucie jakości życia w małżeństwie kobiet i mężczyzn; Machiawelizm a oceny jakości życia; Struktura osobowości i podświadomy plan życia a ocena jakości życia; Poczucie jakości życia a przywiązanie pracownika do organizacji; Oddziaływania zwiększające poczucie jakości życia u pacjentów z zaburzeniami widzenia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 159.9 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Część I: Teoria. 1. Normalny rozwój subosobowości. 2. Alter ego i deja vu. 3. Jeśli nie możesz być Jekyllem, bądź Hyde'em. 4. Dialogowy umysł. 5. Kultura postmodernistyczna i wielorakie Ja. Część II: Badania. 6. Polifonia umysłu: wielogłosowe i dialogowe Ja. 7. Wielorakość z perspektywy międzykulturowej. 9. Różnice indywidualne w strukturze Ja. 10. Kontinuum dysocjacji. Część III: Praktyka. 11. Ekspresja subosobowości. 12. Wrota do wewnętrznego świata. 13. Model systemu rodziny wewnętrznej. 14. Wielorakość Ja i kultura.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 159.9 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Procesy poznawcze; Spostrzeganie jako mechanizm tworzenia doświadczenia za pomocą zmysłów; Kategoryzacja percepcyjna; Procesy uwagi; Procesy warunkowania; Uczenie się wykraczające poza warunkowanie; Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia pamięć autobiograficzna jako podstawa tworzenia doświadczenia indywidualnego; Wyobrażenia jako pierwsza forma doświadczenia generowanego przez jednostkę; Pojęcia; Język i komunikacja, Produkcja i percepcja mowy, Myślenie i rozumowanie; Emocje i motywacje; Mechanizmy wzbudzania emocji; Ekspresja emocji, emocje podstawowe i pochodne, Emocje, poznanie i zachowanie, Teorie emocji; Motywacja w najważniejszych systemach teoretycznych; Mechanizmy leżące u podstaw motywacji; Typy motywacji; Inni ludzie w procesach motywacyjnych Hipnoza; Osobowość i różnice indywidualne, osobowość jako zespół cech, Poznawcze podejście do osobowości, Teorie osobowości - podejście psychodynamiczne i humanistyczne; Różnice indywidualne: opis, determinanty i aspekt społeczny; Temperament; Inteligencja; Style poznawcze; Twórczość.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Zawiera: Cz. I. Struktura osobowości. I. Pojęcie osobowości i podstawowych elementów struktury osobowości: Definicja osobowości; Definicja cech osobowości, reakcji i schematów reagowania, wymiaru osobowości, typu psychicznego; Pojęcie struktury osobowości. II.Psychoanalityczny model struktury osobowości: ID jako komponent struktury osobowości; EGO jako komponent struktury osobowości; SUPEREGO jako obszar struktury osobowości. III. Czynnikowa koncepcja struktury osobowości: Model struktury osobowości Cattella; Koncepcja struktury osobowości Eysencka. IV. Model tradycyjny i model typów struktury osobowości: Struktura osobowości w ujęciu Rempleina; Charakterystyka typologii Kretschmera; Charakterystyka koncepcji typów charakteru Le Senne’a. V. Koncepcje struktury osobowości jako organizacji cech: Charakterystyka koncepcji struktury osobowości H. A. Murraya; Charakterystyka koncepcji struktury osobowości Guilforda. VI. Poglądy na strukturę osobowości psychologów radzieckich: Temperament jako komponent struktury osobowości; Charakter jako komponenta struktury osobowości; Uzdolnienia jako komponenta struktury osobowości; Nastawienia jako komponenta struktury osobowości. VII. Potrzeby psychiczne jako elementy struktury osobowości: Określenia potrzeby psychicznej i wyrażeń pokrewnych; Psychoanalityczna koncepcja „potrzeb” psychicznych; Potrzeby psychiczne w ujęciu Maslowa; Koncepcja dynamizmów osobowości Cattella; Koncepcja potrzeb Guilforda; Koncepcja potrzeb psychicznych Murraya; Koncepcja funkcjonowania popędów Konorskiego; Koncepcja potrzeb psychicznych Obuchowskiego. VIII. Uzdolnienia jako elementy struktury osobowości: Pojęcie zdolności i ich charakterystyka; Podział uzdolnień Murraya; Koncepcja uzdolnień Cattella; Podział i koncepcja uzdolnień Guilforda. Cz. II. Rozwój osobowości. I. Charakterystyka procesów rozwoju osobowości: Dojrzewanie jako proces rozwoju osobowości; Uczenie się jako proces rozwoju osobowości; Przystosowanie jako proces rozwoju osobowości. II. Rozwój potrzeb psychicznych: „Narzędzia” wyrażania i zaspokajania potrzeb psychicznych dziecka; Wektory jako hipotetyczne wrodzone tendencje i „zadatki” potrzeb psychicznych; Rozwój potrzeb zmierzających do przełamywania oporów środowiska; Rozwój potrzeb psychicznych wyrażających tendencje przystosowawcze zmierzające do podporządkowania się naciskom otoczenia; Rozwój potrzeb psychicznych wyrażających tendencje przystosowawcze jednostki do izolowania się od przykrości i niebezpieczeństwa; Rozwój potrzeb zmierzających do stowarzyszania się, afiliacji z obiektami środowiska; Rozwój potrzeb psychicznych wyrażających tendencje przystosowawcze jednostki zdobywania i udzielania informacji o otoczeniu; Rozwój potrzeb psychicznych wyrażających tendencje przystosowawcze jednostki zmierzające do manipulowania środowiskiem; Rozwój potrzeb zmierzających do reprodukcji gatunku; Rozwój potrzeby przyjemnych doznań zmysłowych. III. Struktura i rozwój obrazu siebie: Definicja i właściwości obrazu siebie; Uczenie się obrazu siebie przez spostrzeganie bodźców działających z własnego ciała; Oddziaływanie rodziców na formowanie się obrazu siebie; Uczenie się obrazu siebie przez porównywanie siebie z innymi; Rozwój globalnego i zróżnicowanego obrazu siebie; Rozwój poczucia rzeczywistości; Uczenie się znoszenia przykrych przeżyć; Uczenie się kontroli swoich reakcji; Uczenie się poczucia własnej wartości i akceptacji siebie; Stałość obrazu siebie i jego funkcja integracyjna; Obrona stabilności obrazu siebie. IV. Struktura i geneza reakcji lękowych: Psychoanalityczna koncepcja lęku; Koncepcja lęku K. Horney; Koncepcja lęku Cattella; Koncepcja lęku H. A. Murraya; Koncepcja lęku Konorskiego; Koncepcja genezy leku E. J. Murraya; Typowe odmiany reakcji lekowych. V. Struktura i rozwój mechanizmów obronnych: Pojęcie i struktura mechanizmów obronnych; Charakterystyka głównych, pierwotnych mechanizmów obronnych; Charakterystyka wybranych pochodnych mechanizmów obronnych; Rozwój Mechanizmów obronnych. Cz. III. Wybrane metody badania osobowości. I. Wybrane metody badania potrzeb psychicznych: Kwestionariusz Murraya; Autoportret Steina; Test Apercepcji Tematycznej jako metoda badania potrzeb otamowanych i utajonych. II. Test przymiotników Gougha i Heilbruna jako metoda badania niektórych właściwości obrazu siebie: Lista przymiotników i charakterystyka skal; Trafność i rzetelność testu przymiotników; Polska wersja testu przymiotników; Inne metody badania obrazu siebie. III. Wybrane metody badania reakcji lękowych: Kwestionariusz do badania lęku Janet Taylor; Arkusz Samopoznania Cattella jako metoda badania reakcji lękowych; Kwestionariusz Spielbergera; Kwestionariusze do oceny reakcji lękowych opracowane przez Wolpe. IV. Wybrane metody badania inteligencji, uwagi i percepcji: Test labiryntów Chapuis; Test poleceń ustnych Langmuira jako metoda badania inteligencji młodzieży i osób dorosłych; Wybrane metody badania uwagi; Pojęcie i charakterystyka percepcji; testy dla kandydatów na studia Elżbiety T. Sulivan, W. Clarka i E. Tiegsa jako metoda badania percepcji wzrokowej. V. Wybrane metody badania całych struktur osobowości: Kwestionariusz Grygiera jako narzędzie badania struktury osobowości według koncepcji psychoanalitycznej; Kwestionariusz Sterna jako metoda badania struktury osobowości opartej na koncepcji Murraya.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 159.9 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Część pierwsza: Osoba jako podmiot edukacji. Rozwój osobowy czy uczenie sprawności? O wartości paradygmatów psychologicznych dla edukacji; Kultura indywidualistyczna a problem tożsamości jednostki; Implikacje poglądów na temat sensu życia do wychowania; Edukacja młodzieży a perspektywa integracji europejskiej; Tajemnica zawodowa psychologa szkolnego w kontekście psychologii osoby; Edukacyjna funkcja rodziny. Część druga: Miejsce dialogu w edukacji. Dialog w nauczaniu a perspektywy rozwoju; Podmiotowość, wolność i odpowiedzialność a dialog w edukacji; Dyskusja w edukacji współczesnej; Dialog między rodzicami a dziećmi jako ważna metoda wychowawcza; Paradoksy nauczania. Część trzecia: Osobowość jednostki w kontekście edukacji. Osobowościowe i społeczne uwarunkowania zachowań osób o wysokim i niskim poziomie self-esteem; Skuteczność a pozytywne i negatywne komponenty dobrostanu emocjonalnego jednostki; Samooceny dzieci w wieku wczesnoszkolnym; Inteligencja i płeć młodzieży a akceptacja obrazu samego siebie ("ja"); Niektóre wyznaczniki poziomu empatii u studentek pielęgniarstwa, psychologii i kierunków technicznych; Pogląd na świat a poczucie sensu i zadowolenie z życia; Systemy wartości w subkulturach młodzieżowych (na przykładzie skinów i rastamanów). Część czwarta: Rozwój jednostki a edukacja. Zaangażowanie młodzieży we własny rozwój i autokreację - czy utracone szanse?; Ocena rozwoju poznawczego przedszkolaka w koncepcji L. S. Wygotskiego; Stymulacja rozwoju rozumowania arytmetycznego dzieci w wieku wczesnoszkolnym oparta na pracy z zagadką (informacja o badaniach); Od thymosu do logosu. O wychowaniu do wyrażania uczuć.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wprowadzenie; Rozdział 1. Teoria ewolucji: od Darwina poprzez nową syntezę do współczesnych propozycji: 1.1. Logika teorii Darwina 1.2. Nowa synteza 1.2.1. Czynniki generujące zmienność genetyczną 1.3. Poza nową syntezę Rozdział 2. Ewolucjonizm w psychologii: od socjobiologii do psychologii ewolucyjnej. Specyfika psychologii ewolucyjnej: 2.1. Ewolucjonizm w psychologii 2.2. Etologia i socjobiologia 2.3. Psychologia ewolucyjna Rozdział 3. Biologiczne i psychologiczne ujęcie modularności: 3.1. Modularność – podstawowy element systemów złożonych 3.2. Biologiczne ujęcia modularności 3.3. Wczesne psychologiczne ujęcia modularności 3.4. Powszechna modularność – ujęcie psychologii ewolucyjnej Rozdział 4. Ewolucyjne ujęcie osobowości: poziom ogólny: 4.1. Co składa się na ogólny poziom analizy osobowości? 4.2. Motywacja 4.3. Emocje 4.4. Samoświadomość i Ja 4.5. Postulaty dla ewolucyjnego ujęcia osobowości na poziomie ogólnym Rozdział 5. Ewolucyjne ujęcie osobowości: poziom różnicowy: 5.1. Zróżnicowanie fenotypu i genotypu człowieka 5.2. Problematyczność ewolucyjnego ujęcia różnic indywidualnych 5.3. Dobór zrównoważony, w tym dobór zależny od częstości, jako wyjaśnienie adaptacyjnych różnic indywidualnych 5.4. Teoria historii życia i jej znaczenie w wyjaśnianiu ewolucyjnych mechanizmów genezy cech osobowości 5.5. Psychologia ewolucyjna i genetyka ewolucyjna człowieka – nowe modele wyjaśnień genezy różnic indywidualnych 5.6. Postulaty dla ewolucyjnego ujęcia osobowości na poziomie różnicowym Rozdział 6. Ewolucyjna teoria osobowości – próba syntezy: 6.1. O możliwości wykorzystania ujęcia ewolucyjnego do stworzenia teorii osobowości 6.2. Ewolucyjna teoria osobowości: analiza metateoretyczna, teoretyczna i metodologiczna 6.3. Ewolucyjna teoria osobowości: postulaty i kierunki rozwoju. Zakończenie; Bibliografia; Indeks nazwisk.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (2 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 159.9 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Wprowadzenie; 1. Charakterystyka cechy profesjologii; 2. Zawód i praca jako podstawowe warunki profesjonalnego rozwoju człowieka; 3. Profesjonalna praca człowieka; 4. Teoretyczne podstawy profesjologii; 5. Typy i metody naukowych badań profesjologii; 6. Warunki profesjonalnego rozwoju; 7. Proces profesjonalnego rozwoju; 8. Wyniki profesjonalnego rozwoju; 9. Metody stymulacji profesjonalnego rozwoju; 10. Wybrane wyniki badań profesjonalnego rozwoju; 11. Pomocniczy słownik profesjologii ; 12. Test ćwiczeniowy KMC 2016 - poznaj profesjologię.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 331 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 331 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Laurum)
Przedmowa. Kilka słów refleksji autora z okazji wydania z 1992 roku; Wstęp. Na początek ustalmy kilka spraw; Rozdział 1 Personifikowanie, czyli imaginowanie rzeczy: Przegląd treści poniższego rozdziału; Krótka historia depersonifikowania; Dusza słów; Gdzie teraz jesteśmy; Personifikacja, antropomorfizm, animizm; Argument na rzecz personifikowania; Personifikowanie u Freuda i Junga; Archetypowe osoby Junga: „mali ludzie”; Rzymskie Imperium Ego: zmierzch i rozpad; Personifikowanie a politeistyczna psyche; Archetypy czy Bogowie? Nowoczesne dyscypliny imaginacji; Anima; Depersonalizacja; Personalizowanie i personalizm; Wiara psychologiczna. Rozdział 2 Patologizowanie, czyli rozpadanie się na części: Psychopatologia w medycynie i religii; Trzy style zaprzeczania; Ponownie łącząc ze sobą duszę i symptomy; Pozostałości modelu medycznego; Profesjonalizm i złe patologizowanie; Psychopatologia jako fantazja archetypowa; Patologizowanie jako język metaforyczny; Załamanie i rozpad normalnej psychologii; Imaginalne tło patologizowania; Patologizowanie – rekapitulacja. Rozdział 3 Psychologizowanie, czyli widzenie na wskroś: Idee psychologiczne; Wizja idei; Psychologizowanie archetypowe; W naszych ideach są Bogowie; Wstępne résumé oraz implikacje; Psychologizowanie, psychologia, psychologizm; Czym jest psychologizowanie: kilka istotnych rozróżnień; Dlaczego, jak, co – i kto; Proces widzenia na wskroś; Psychologizowanie psychologii; Psychologizowanie: ruch przez to, co literalne, ku temu, co metaforyczne; Psyche i mity; Błędny Rycerz. Rozdział 4 Dehumanizowanie, czyli stwarzanie duszy: Prolog: Psychologia politeistyczna, czyli psychologia, która mówi o Bogach, nie jest religią; Psychologia archetypowa nie jest rodzajem humanizmu; Dusza i ciało; Dehumanizowanie emocji i de-moralizowanie; Krytyka współczesnej psychologii humanizmu; Właściwą miarą człowieczeństwa jest człowiek; psychologii – dusza; Nieludzkość greckiego humanizmu; Ku psychologii renesansu; Renesansowy neoplatonizm i psychologia archetypowa; Marsilio Ficino: renesansowy prekursor psychologii archetypowej; Renesansowe patologizowanie; Hades, Persefona i psychologia śmierci; Anima w renesansie; Retoryka psychologii archetypowej; Między klęską a renesansem psychologii: psychologia zrewidowana; Religia a psychologia, raz jeszcze; Rytualna procesja schodzi ze sceny; Skróty; Przypisy; Indeks nazw osobowych; Jerzy Prokopiuk. Siedem kroków ku „ja” – a teraz: z powrotem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Procesy poznawcze; Spostrzeganie jako mechanizm tworzenia doświadczenia za pomocą zmysłów; Kategoryzacja percepcyjna; Procesy uwagi; Procesy warunkowania; Uczenie się wykraczające poza warunkowanie; Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia pamięć autobiograficzna jako podstawa tworzenia doświadczenia indywidualnego; Wyobrażenia jako pierwsza forma doświadczenia generowanego przez jednostkę; Pojęcia; Język i komunikacja, Produkcja i percepcja mowy, Myślenie i rozumowanie; Emocje i motywacje; Mechanizmy wzbudzania emocji; Ekspresja emocji, emocje podstawowe i pochodne, Emocje, poznanie i zachowanie, Teorie emocji; Motywacja w najważniejszych systemach teoretycznych; Mechanizmy leżące u podstaw motywacji; Typy motywacji; Inni ludzie w procesach motywacyjnych Hipnoza; Osobowość i różnice indywidualne, osobowość jako zespół cech, Poznawcze podejście do osobowości, Teorie osobowości - podejście psychodynamiczne i humanistyczne; Różnice indywidualne: opis, determinanty i aspekt społeczny; Temperament; Inteligencja; Style poznawcze; Twórczość.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 159.9 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej