Form of Work
E-booki
(5)
IBUK Libra
(5)
Książki
(2)
Publikacje fachowe
(2)
Publikacje naukowe
(2)
Status
only on-site
(2)
available
(1)
unavailable
(1)
Branch
Wypożyczalnia
(2)
Czytelnia
(2)
Author
zbiorowa Praca
(4)
Waloszek Danuta (1947- )
(2)
Białoszewski Dariusz
(1)
Colonna-Kasjan Daniela
(1)
Derda Olga
(1)
Dobrakowski Paweł
(1)
Duraj-Nowakowa Krystyna (1945- )
(1)
Furman Joanna
(1)
Grabowska Tatiana
(1)
Grusiewicz Mirosław
(1)
Grzegorzewska Maria Katarzyna
(1)
Hallada Marek
(1)
Kamińska-Małek Aleksandra (1976- )
(1)
Karcz-Taranowicz Eugenia
(1)
Klasińska Barbara
(1)
Klimczak Dariusz Piotr
(1)
Korabiewska Izabela
(1)
Kowalczyk Weronika
(1)
Kryk Gabriela
(1)
Kulej Wiktoria
(1)
Laskowski Mirosław
(1)
Lewandowska Monika
(1)
Lulek Barbara
(1)
Mazaraki Karolina
(1)
Namysłowska Irena
(1)
Oleśniewicz Piotr (1968- )
(1)
Ostrowska Małgorzata
(1)
Ostrowski Kazimierz
(1)
Piasecka Małgorzata
(1)
Przewoźnik Sylwia
(1)
Skowroński Piotr
(1)
Sobieszczyk Maria
(1)
Urbańska Magda
(1)
Wereszczyńska Katarzyna
(1)
Wojciechowska Katarzyna
(1)
Łabuz-Roszak Beata
(1)
Żukiewicz Arkadiusz
(1)
Year
2020 - 2022
(2)
2010 - 2019
(5)
Time Period of Creation
2001-
(1)
Country
Poland
(7)
Language
Polish
(6)
English
(1)
Audience Group
Nauczyciele
(1)
Subject
Dzieciństwo
(2)
Nauczyciele
(2)
Wychowanie
(2)
Adaptacja społeczna
(1)
Akademia Sztuki Wojennej
(1)
Aktywność fizyczna
(1)
Altruizm
(1)
Animaloterapia
(1)
Animatorzy kultury
(1)
Cele wychowania
(1)
Cele życiowe
(1)
Dogoterapia
(1)
Dziecko autystyczne
(1)
Dziecko w wieku wczesnoszkolnym
(1)
Edukacja międzykulturowa
(1)
Emergentyzm
(1)
Epidemie
(1)
Felinoterapia
(1)
Hipoterapia
(1)
Kompetencje dydaktyczne
(1)
Kompetencje komunikacyjne
(1)
Kompetencje medialne
(1)
Kompetencje społeczne
(1)
Konflikt szkolny
(1)
Kształcenie
(1)
Mediacja szkolna
(1)
Mediatorzy szkolni
(1)
Muzykoterapia
(1)
Młodzież
(1)
Nauczanie
(1)
Nauczanie na odległość
(1)
Nauczyciele akademiccy
(1)
Oficerowie
(1)
Partycypacja społeczna
(1)
Pedagogika muzyki
(1)
Pedagogika społeczna
(1)
Praca hybrydowa
(1)
Profilaktyka społeczna
(1)
Profilaktyka zdrowotna
(1)
Reformy nauki i szkolnictwa wyższego
(1)
Relacje międzyludzkie
(1)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(1)
Socjologia dzieciństwa
(1)
Studenci
(1)
Szkolnictwo wojskowe
(1)
Szkolnictwo wyższe
(1)
Trudności wychowawcze
(1)
Umuzykalnianie
(1)
Wady postawy
(1)
Wychowanie do wartości
(1)
Wychowanie estetyczne
(1)
Wychowanie moralne
(1)
Wychowanie przedszkolne
(1)
Wyobraźnia
(1)
Zabawa
(1)
Zachowanie prospołeczne
(1)
Zastosowania komputerów w edukacji
(1)
Zawodowa służba wojskowa
(1)
Zwyczaje żywieniowe
(1)
Subject: place
Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Genre/Form
Monografia
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Domain
Edukacja i pedagogika
(2)
Psychologia
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
7 results Filter
Book
In basket
ISBN: 978-83-8017-394-1
Zawiera: Wprowadzenie do lektury: O czym jest książka? Kilka uwag o konstrukcji tekstu w książce. Argumenty za udostępnieniem eseju nauczycielom. Wsteczne lusterko czyli przeszłość w dyskusji o edukacji dzieci. Teraźniejszość/współczesność w edukacji dzieci. Zarys problemu. Vade mecum, czyli pójdź za mną… Część I - Rozważ cywilizacyjno-pedagogiczny kontekst edukacji. 1. Czym jest cywilizacja jako obszar lokowania celów edukacji. 2. Wybrane cechy/znaki naszego czasu jako podstawa edukacji człowieka. 2.1. Globalizacja. 2.2. Dataizacja/algorytmizacja. 2.3. Wieloznaczność. 2.4. Konsumeryzm. 3. kompetencje współczesnego człowieka trzeciej fali cywilizacyjnej jako podstawa doboru treści edukacyjnych. 3.1. Kreatywność jako podstawa twórczości/innowacyjności/badania. 3.2. Wyobraźnia i jej uwalnianie. 3.3. Działanie zespołowe/wspólne/grupowe. 3.4. Umiejętność porozumiewania się. 3.4.1. Kompetencja językowa. 3.4.2. Kompetencja komunikacyjna. 3.5. Umiejętności informatyczne i informacyjne. 4. Codzienność w uwalnianiu i rozwijaniu kompetencji cywilizacyjnych. 4.1. Zgiełk, szum informacyjny wokół wychowania/edukacji (gadanina). 4.2. Ciekawość. 4.3. Dwuznaczność. Podsumowanie. Część II – Spójrz – to jest dziecko i jego czas życia – dzieciństwo. Co o nim wiesz? 1. Wiedza i niewiedza o dziecku i dzieciństwie. 2. Wiedza potoczna o dziecku i dzieciństwie. Pedagogie. 3. Naukowe spojrzenie na dzieciństwo i dziecko. 3.1. Naukowa wiedza i niewiedza o dzieciństwie. 3.2. Naukowa wiedza i niewiedza o dziecku. 3.2.1. Wiedza o biologicznym rozwoju dziecka. 3.2.2. Wiedza o psychicznych procesach zachodzących w dziecku. 3.2.3. Obraz społecznych możliwości dziecka. 3.2.4. Syntetyczny naukowy obraz rozwoju dziecka. 4. Co powinnaś wiedzieć? Kilak przestróg. Podsumowanie. Część III – Poprowadź dziecko ku doświadczaniu w świecie. 1. Obszary zmiany koniecznej. 1.1. Zmiana idei, celów i funkcji edukacji. 1.2. Czy i co można/powinno się zmienić w stanowieniu celów? 2. Kierunki zmiany w edukacji. 2.1. Przejście od części do całości. 2.2. Przejście od obiektywizmu do epistemologii. 2.3. Przejście od struktur ku procesowi. 2.4. Przejście od budowy do sieci powiązań. 2.5. Przejście od prawdy do przybliżonego jej opisu. 3. Obszary i kierunki zmiany w edukacji dzieci. 4. Teoretyczny kontekst edukacji. Wybrane zakresy. 5. Krytyka jako wymiar etyczności i profesjonalizmu nauczycieli. 6. Wymiary odpowiedzialności nauczycielskiej. 7. Uczenie (się) przez dziecko odpowiedzialnych zachorowań. 8. Ustawowe zadania nauczyciela dziecka. Krytyczny ich odczyt. 9. Zasady edukacji dzieci w nowych kontekstach współczesności. Podsumowanie Część IV – przystań i zobacz, jak bawi się dziecko. 1. Zabawa jako płaszczyzna doświadczania siebie jako jednostki przez dziecko. 2. Właściwości zabawy. 3. Pierwiastki zabawy. 4. Cechy zabawy. 5. Między zabawą a grą w edukacji. 6. Lokalizacja zabawy w edukacji. Bez podsumowania – otwarcie myślenia nauczyciela na wartości zabawy, czyli ciąg dalszy zależy od Ciebie. Część V – Poszukaj dróg wspierania dziecka w doświadczaniu siebie i świata. 1. Rozpoznawanie-poznawanie jako warunek efektywnej edukacji. 1.1. Doświadczanie-doświadczenia. 1.2. Rozpoznawanie siebie przez nauczyciela. 1.3. Rozpoznanie-poznanie możliwości działaniowych dzieci. 2. Parametry rzeczywistości edukacyjnej. 2.1. Przestrzeń. 2.2. Czas. 2.3. Liczebność/liczba/liczność. 2.4. Przyczynowość. 3. Holizm w rzeczywistości edukacyjnej. Podsumowanie. Część VI – Wymiary Twojego nauczycielstwa. 1. Dziesięć proponowanych lekcji do odrobienia. 2. Autotest kompetencji pedagogicznej. 3. Obrazy z życia wzięte jako podstawa do przemyślenia stosunku do dzieci.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia
All copies are currently on loan: sygn. 37 (1 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 37 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
(Monografie Edukacja Jutra)
ISBN: 978-83-66165-62-5
Wstęp. Część I. Społeczno-kulturowe warunki zmian w edukacji. Rozdział 1. Potencjał kategorii emergencji w rozpoznawaniu kwestii społeczno-humanistycznych. Rozdział 2. Zwrot edukacyjny w perspektywie kulturowej. Rozdział 3. Środowiskowe strategie profilaktyczne jako obszar zainteresowania pedagogiki społecznej. Ewolucja teorii i praktyki pedagogicznej. Część II. Edukacja w okresie dzieciństwa a przyszłe losy człowieka. Rozdział 1. Ochrona dziecka i dzieciństwa? Niektóre, wybrane aspekty. Rozdział 2. Oczekiwania rodziców i nauczycieli w obszarze zaangażowania w proces edukacji dziecka. Afirmacja pozoru współpracy. Rozdział 3. Grupa wielowiekowa szansą na adaptację dziecka do warunków przedszkola. Rozdział 4. Plany życiowe młodszych uczniów. Część III. Zagadnienia dydaktyczno-wychowawcze we współczesnej szkole. Rozdział 1. W kręgu problemów wychowawczych współczesnej szkoły - recepcja postaw uczniów przez nauczycieli wybranych placówek oświatowych. Rozdział 2. Mediator w szkole - szansa na porozumienie w konfliktach szkolnych i rówieśniczych. Rozdział 3. Dlaczego edukacja muzyczna jest ważna? Rozdział 4. Komputer w małej szkole. Rozdział 5. Animatorzy kultury jako wychowawcy dzieci i młodzieży. Część IV. Wychowanie moralne w edukacji człowieka. Rozdział 1. Rola wartości etycznych we współczesnym świecie a wpływy wychowania i środowisko życia jednostki. Rozdział 2. Dialog w wychowaniu do wartości w szkole. Rozdział 3. Przyszłe nauczycielki wobec aktywności prospołecznej jako celu wychowania moralnego ucznia. Część V. Edukacja zdrowotna, profilaktyka i terapia. Rozdział 1. Wybrane aspekty procesu wychowania fizycznego w opinii dzieci i młodzieży bydgoskich szkół. Rozdział 2. Aktywność fizyczna u dzieci w wieku szkolnym jako profilaktyka wad postawy. Rozdział 3. Wiedza i nawyki żywieniowe dzieci w wieku szkolnym w zakresie gospodarki wapniowo-fosforanowej. Rozdział 4. Rola muzyki w wychowaniu, edukacji i terapii uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Rozdział 5. Wybrane metody zooterapii w leczeniu dzieci z autyzmem. Część VI. Edukacja wyższa w toku przemian cywilizacyjnych. Rozdział 1. Przemiany szkolnictwa wyższego - między globalnymi procesami a tradycją. Rozdział 2. Czas pandemii czasem innowacyjności, kreatywności i próby nauczyciela akademickiego. Rozdział 3. Wolność, Tomku, w swoim domku? Uwarunkowania warsztatu pracy i nauki na studiach pedagogicznych w czasach pandemii. Rozdział 4. Przygotowanie zawodowe kadry oficerskiej polskich sił zbrojnych. Rozdział 5. Badania losów absolwentów Akademii Sztuki Wojennej.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 37 (1 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 37 (1 egz.)
E-book
In basket
Pierwszy numer „Studiów Kulturoznawczych” zawiera blok artykułów tematycznie powiązanych z problematyką dzieciństwa, ujmowanego z różnych punktów widzenia: badań nad językiem oraz teorii mediów, praktyki animacyjnej i kulturowej, psychoanalizy i twórczości literackiej. W ujęciu badaczy dzieciństwo jawi się jako teoretyczny problem dla tych twórców, którzy próbują spojrzeć na nie „po czasie”, z perspektywy dorosłości. Zmaganie się z dzieciństwem okazuje się doświadczeniem, którego nie sposób pominąć w refleksji kulturowej. Z drugiej strony analiza problemów dzieciństwa otwiera obszar dla działań praktycznych, opartych na starannej obserwacji zachowań dziecięcych. Jak sprawić, by wprowadzić dzieci do przestrzeni kulturowej i stworzyć możliwości uczestniczenia w niej? Połączenie tych perspektyw tworzy podejście kulturoznawcze, w którym poprzez staranną analizę rzeczywistości wyznaczamy ramy dla integrujących działań codzienności.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
ISBN: 978-83-200-4421-8
Publikacja ta jest rozszerzoną, uzupełnioną i unowocześnioną wersją podręcznika pod tym samym tytułem. Opisano w nim zaburzenia emocjonalne okresu dzieciństwa, okresu szkolnego i dorastania. Większość rozdziałów uzupełniono o nowe informacje. Uznano także, że należy dodać rozdział dotyczący samobójstw, seksualności dzieci i młodzieży oraz poszerzyć rozdział dotyczący uzależnień od substancji psychoaktywnych. Przedstawiono związek zaburzeń emocjonalnych z czynnikami społecznymi i kulturowymi, wpływem grup rówieśniczych, szkoły i telewizji oraz z niekontrolowanym i powszechnym dostępem do narkotyków. Podkreślono podstawowe znaczenie niezaburzonych, prawidłowych relacji w rodzinie dla rozwoju w okresie dziecięcym i adolescencji. W publikacji zaprezentowano metody leczenia: psychoterapię, zwłaszcza metodę behawioralno-poznawczą, terapię rodzin, tzw. interwencję kryzysową, a także niektóre metody farmakologiczne, które, według ostatnio przyjętych koncepcji, wywołują zmiany nie tylko w zachowaniu, ale także w czynnościach mózgu i jego strukturach, co prowadzić może do powstawania objawów psychopatologicznych. Niezmieniona została klasyfikacja zaburzeń psychicznych - 10. wersja ICD, choć w najbliższych latach pojawi się 11. wersja, która zapewne ułatwi i uprości proces diagnostyczny. Adresatami podręcznika są studenci medycyny. Może on służyć pomocą w codziennej praktyce lekarzom - specjalistom psychiatrii dziecięcej i młodzieżowej, psychiatrom ogólnym, a ponadto lekarzom rodzinnym, psychologom i nauczycielom.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Od Redakcji Prezentowany zeszyt Przeglądu Socjologicznego jest poświęcony różnym interpretacjom polskiej odmiany kapitalizmu. W szczególności interesuje nas zależność między gospodarką kapitalistyczną a przemianami ustrojowymi po 1989 roku. Jerzy Stachowiak analizuje oryginalną propozycję teoretyczną pod hasłem „nowego ducha kapitalizmu” autorstwa Luca Boltanskiego i Ève Chiapello. Krzysztof Jasiecki omawia różne praktyki współczesnego kapitalizmu jako tło transformacji. Z kolei Adam Mrozowicki pokazuje perspektywę krytyki rynku oraz społeczne nań reakcje. Autor zwraca uwagę na powszechność strategii indywidualistycznych i nowe przejawy reakcji zbiorowej w postaci związkowej lub narodowej. Natomiast Piotr Michoń analizuje ukierunkowanie polityki społecznej wobec dzieci na przygotowanie ich do dorosłego życia w warunkach konkurencji, czemu towarzyszy niedocenianie dzieciństwa jako samodzielnego etapu życia. Jednym z ważnych aspektów polskiego kapitalizmu jest tzw. szara strefa, tzn. funkcjonowanie przedsiębiorstw i zatrudnienia poza legalnymi formami. Przedstawione przez Annę Baczko-Dombi i Annę Gizę wyniki badań wskazują na społeczne ramy i skutki szarej strefy oraz na jej wewnętrzną strukturę i miejsce w porządku społecznym. W artykułach ukazujemy cechy charakterystyczne kapitalizmu nie tyle jako systemu gospodarczego, ile raczej jako skomplikowanego systemu społeczno- -kulturowego. Socjologiczne interpretacje są tu oczywiście cząstkowe, a debata nad nimi jest otwarta. W dziale „Wokół książek” publikujemy dwa zestawy tekstów: polemikę Bartosza Miki i Marty Bucholc, dotyczącą w dużej mierze koncepcji Maksa Webera i jej zastosowania w książce Marty Bucholc Konserwatywna utopia kapitalizmu, oraz eseje Aleksandra Manterysa i Juliusza Gardawskiego na temat pracy zbiorowej pod redakcją Marii Jarosz pt. Polska europejska czy narodowa? Tom dopełnia recenzja książki pod redakcją Kazimiery Wódz pt. Zapomniane miejsca, zapomniani ludzie, poświęconej przemianom kulturowym na Śląsku w związku ze znaczną dezindustralizacją i restrukturyzacją gospodarki tego regionu.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
This issue of Sociological Review commemorates the 25th anniversary of the adoption by the UN General Assembly of The Convention on the Rights of the Child on November 20, 1989. It should be recalled that the beginnings of children’s studies and the sociology of childhood coincided in time with the introduction of this treaty, which established international standards for children’s protection and development. The Convention aims at safeguarding the youngest society members from different forms of abuse, exploitation and violence, as well as at promoting their rights to a decent standard of living and to broad social participation. The authors of the articles presented herein, representing the current sociological attitude towards children and youth, follow these assumptions. The articles thus mirror some important attributes of contemporary children’s studies – its cognitive multidimensionality, differentiated quantitative and qualitative methodologies, the shift from “research on children” to “research with children”, scholars’ interest in the results of comparative studies (especially the results of natural sciences), and the concern about the practical implementation of research outcomes. The main topics tackled in this collection of texts are children’s poverty and social inequalities rooted in the first phase of their life cycle, suffering and various risks experienced by children and teenagers, framed in both the national and international contexts, as well as children’s quality of life, youngsters’ well-being, youth participation, civic engagement and the new concept of investing in children. Children, considered as equal social actors and citizens – although still most vulnerable to abuse, discrimination and social exclusion – are presented in the framework of their complicated networks of relationships with peers, adults, collectivities and societies, the welfare state, social policy institutions and other organizations, with the notion to important factors decisive for their present life and their future.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Tom poświęcony jest problematyce podziałów społecznych, ich przeobrażeń, uwarunkowań i konsekwencji. Główne wątki analiz prezentowane w tomie odnoszą się do przemian, jakim podlegają struktury współczesnych społeczeństw w pierwszej dekadzie XXI wieku, poddane oddziaływaniu procesów globalizacyjnych i transformacyjnych. Większość artykułów zamieszczonych w tomie charakteryzuje klasyczne podejście do analiz struktury społecznej oparte na próbach dobranych metodą losową. Analizy te dokumentują, iż współczesne społeczeństwa nadal mają strukturę warstwową, a teorie klasowe wciąż pozwalają nam wyjaśnić sposób, w jaki nierówności związane z produkcją i rynkiem, dostępem do edukacji i zasobów organizacyjnych, utrwalają stare i nowe nierówności w czasie. Procesy klasowe nie są jednak jedynymi czynnikami przyczyniającymi się do utrzymania i reprodukcji nierówności. Stąd badanie strukturalnych nierówności społecznych pozostaje wyzwaniem i jednym z głównych celów socjologicznych eksploracji. Teksty zamieszczone w tomie ilustrują różne podejścia stosowane przez badaczy dla wyjaśniania strukturalnych nierówności społecznych wraz z towarzyszącymi im wzorami przekonań i działań.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again