Sortowanie
Źródło opisu
ebookpoint BIBLIO
(45)
Książki
(27)
IBUK Libra
(3)
Forma i typ
E-booki
(48)
Książki
(27)
Poradniki i przewodniki
(1)
Dostępność
tylko na miejscu
(20)
dostępne
(11)
Placówka
Wypożyczalnia
(11)
Czytelnia
(20)
Autor
Bazan-Bulanda Anna
(5)
Bylok Felicjan
(5)
Kempa Ewa
(4)
Kwiatek Agnieszka
(4)
Skiba Maja
(4)
Bartkowiak Piotr
(3)
Garbiec Roman
(3)
Gostkowska-Dźwig Sylwia
(3)
Królik Ryszard
(3)
Mrozik Magdalena
(3)
Nowicki Adam
(3)
Sitek Eugeniusz
(3)
Dziembek Damian
(2)
Głębocki Konrad
(2)
Janik Robert
(2)
Kukowska Katarzyna
(2)
Milian Lech
(2)
Nowicka-Skowron Maria
(2)
Rosińska Agata
(2)
Skolik Sebastian
(2)
Skowron-Grabowska Beata
(2)
Stępniak Cezary
(2)
Wójcik-Mazur Agnieszka
(2)
Ziora Leszek
(2)
Anna Grosser
(1)
Artemenko Lina
(1)
Belof Aleksandra
(1)
Chluski Andrzej
(1)
Cichobłaziński Leszek
(1)
Cichoń Seweryn
(1)
Czarnecka Aleksandra
(1)
Dogadamycie.pl
(1)
Dudek Agata
(1)
Ewa
(1)
Gawlak Anna
(1)
Gierzyńska-Dolna Monika
(1)
Goliński Jan
(1)
Gorczycka Ewa
(1)
Grabińska Aleksandra
(1)
Harciarek Mirosław
(1)
Jastrzębowski Zbigniew
(1)
Jelonek Dorota
(1)
Kabus Katarzyna Olejniczak-Szuster Michał Dziadkiewicz Katarzyna Brendzel-Skowera Judyta
(1)
Karbownik Karolina
(1)
Karczewska Anna
(1)
Karwowska Beata
(1)
Kiełtyka Leszek
(1)
Konodyba-Rorat Bogna
(1)
Konodyba-Szymański Bogumił
(1)
Konopka Michał
(1)
Kott Iga
(1)
Kowalczyk Mariusz
(1)
Kowalska Sylwia
(1)
Krzyżowska Ewelina
(1)
Kuraś Piotr
(1)
Lemańska-Majdzik Anna
(1)
Madeła Magdalena
(1)
Major Izabela
(1)
Major Maciej
(1)
Marcinkiewicz Cezary
(1)
Neczaj
(1)
Odzimek Tomasz
(1)
Okręglicka Małgorzata
(1)
Olejniczak-Szuster Katarzyna
(1)
Pachura Aneta
(1)
Pawełoszek Ilona
(1)
Pichugina Maryna
(1)
Pozorska Jolanta
(1)
Przedsiębiorczość
(1)
Przewoźna-Krzemińska Agata
(1)
Puto Agnieszka
(1)
Rubik Jolanta
(1)
Scherer Magdalena
(1)
Seroka-Stolka Oksana
(1)
Sikora Iwona
(1)
Sikora Jan
(1)
Skibińska Wioletta
(1)
Sobociński Maciej
(1)
Staniewska Ewa
(1)
Sukiennik Katarzyna
(1)
Szopa Janusz
(1)
Sztuka Jacek
(1)
Sztumska Bożena
(1)
Sętowski Juliusz
(1)
Urbański Mariusz
(1)
Walasek Tomasz
(1)
Wichliński Michał
(1)
Wielgórka Dariusz
(1)
Wiśniowska Marta
(1)
Worwąg Małgorzata
(1)
Zachorowska Alfreda
(1)
Zamorska Izabela
(1)
Zasempa Marek
(1)
Zawieja Iwona
(1)
Ziółkowska Bogusława
(1)
cyfrowa transformacja
(1)
konkurencyjność
(1)
Łukomska-Szarek Justyna
(1)
Łyda Andrzej
(1)
Ślusarczyk Beata
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(48)
2010 - 2019
(1)
2000 - 2009
(25)
1990 - 1999
(1)
Kraj wydania
Polska
(75)
Język
polski
(75)
Temat
Przedsiębiorstwo
(6)
Przedsiębiorstwa małe i średnie
(3)
Zarządzanie
(3)
Banki
(2)
Ekorozwój
(2)
Fundusze strukturalne UE
(2)
Informacja dla zarządzania
(2)
Praca
(2)
Przedsiębiorstwo turystyczne
(2)
Rynek pracy
(2)
Systemy informacyjne
(2)
Systemy informatyczne zarządzania -- podręcznik akademicki
(2)
Unia Europejska
(2)
Zarządzanie ryzykiem
(2)
Absolwenci szkół wyższych
(1)
Agrobiznes
(1)
Baza danych
(1)
Bhp
(1)
Biblioteki akademickie
(1)
Etyka biznesu
(1)
Globalizacja
(1)
Gospodarstwo rolne
(1)
Informatyka
(1)
Integracja europejska
(1)
Inwestycje
(1)
Inżynierowie
(1)
Jakość produktu
(1)
Joga
(1)
Kariera
(1)
Kobieta
(1)
Konsumenci (ekon.)
(1)
Marketing
(1)
Marketing usług
(1)
Narodowy Bank Polski
(1)
Nauczyciele
(1)
Nauki ekonomiczne
(1)
Nieruchomości
(1)
Ochrona środowiska
(1)
Osobowość
(1)
Planowanie regionalne
(1)
Planowanie strategiczne
(1)
Politechnika Częstochowska. Biblioteka Główna
(1)
Polityka regionalna UE
(1)
Polityka społeczna
(1)
Polityka strukturalna UE
(1)
Poszukiwanie pracy
(1)
Psychofizjologia
(1)
Regiony (adm.)
(1)
Rolnictwo
(1)
Rynek
(1)
Ryzyko bankowe
(1)
Ryzyko zdrowotne
(1)
Ryzyko środowiskowe
(1)
Rzemiosło
(1)
Samorząd lokalny
(1)
Samorząd terytorialny
(1)
Socjologia
(1)
Społeczności lokalne
(1)
Spożycie
(1)
Stres
(1)
Studenci
(1)
Systemy informatyczne zarządzania
(1)
Szkolnictwo zawodowe
(1)
Turystyka
(1)
Wykształcenie
(1)
Zarządzanie jakością
(1)
Zarządzanie wiedzą
(1)
Zatrudnienie
(1)
Temat: czas
1989-
(3)
1989-2000
(1)
2001-
(1)
2001-0
(1)
Temat: miejsce
Częstochowa (woj. śląskie)
(3)
Polska
(1)
Śląskie, województwo (od 1999)
(1)
Gatunek
Poradnik
(1)
Dziedzina i ujęcie
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
75 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1. Rynek konsumencki i jego determinanty rozwoju we współczesnym wysoko rozwiniętym społeczeństwie. 2. Etyka działalności gospodarczej w warunkach gospodarki wolnorynkowej. 3. Wybrane czynniki wpływające na funkcjonowanie współczesnego rynku pracy. 4. Społeczne uwarunkowania rozwoju zawodowego kobiet. 5. Wyższe wykształcenie i jego wartość w poglądach osób aktywnych zawodowo i studiujących zaocznie w uczelniach częstochowskich. 6. Uwarunkowania społeczno-kulturowe i ekonomiczne przedsiębiorczości w społeczności lokalnej. 7. Sytuacja społeczno-ekonomiczna częstochowskiego rzemiosła na rynku lokalnym w świetle badań empirycznych. 8. Społeczno-polityczne determinanty funkcjonowania samorządu lokalnego na przykładzie wybranych gmin województwa śląskiego. 9. Przestrzeń społeczna Częstochowy w świadomości jej użytkowników.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 331 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1. Klasyfikacja województw ze względu na korzystanie z funduszy Unii Europejskiej służących rozwojowi regionalnemu w latach 90. 2. Model badania wpływu funduszy strukturalnych Unii Europejskiej na strategiczne planowanie rozwoju województwa. Rozdział 3. Badanie wpływu funduszy strukturalnych Unii Europejskiej na strategiczne planowanie rozwoju województw prowadzone w latach 1999-2001. 4. Koncepcja zrównoważonego rozwoju w planowaniu strategicznym województw - analiza dokumentów strategicznych. 5. Wielkość budżetu Unii Europejskiej a finansowanie polityki strukturalnej. 6. Rola funduszy strukturalnych w procesie spójności społeczno-gospodarczej. 7. Fundusze strukturalne Unii Europejskiej a rozwój lokalny.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 338 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 338 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Prace Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej ; Zarządzanie i Marketing Nr 7)
Artykuły- Polityka społeczna: Uczyć się i pracować w społeczeństwie informacyjnym czyli aktualna ekspansja metody pracy projektowej; Konkurencyjność rzeczy i idei, czyli o komplementarności zamożności i wiedzy; Kształtowanie w zakresie zarządzania w polskich uczelniach technicznych w perspektywie wyzwań XXI wieku; Rola organizacji państwowej w kształtowaniu się doktryny welfare state; Wolność gospodarcza a interwencjonizm państwowy w pismach ks. Antoniego Szymańskiego. Artykuły Socjologia i psychologia: Stres a funkcjonowanie człowieka; Rola i znaczenie norm społecznych w organizacjach przemysłowych; Planowanie karier pracowniczych, czynniki wspomagające i utrudniające; Metoda socjometryczna w badaniu struktury nieformalnej grupy studenckiej; Sugestywność i perseweracja wyznacznikiem stabilności struktury psychicznej studentów zarządzania; Stres w zawodzie lekarza. Z badań nad bezpieczeństwem pracy i ryzykiem zawodowym lekarza; Wybrane zagadnienia zarządzania czasem studentów. Przykład Politechniki Częstochowskiej; Charakter merkantylny a sukces i zadowolenie z życia Posłuszeństwo wobec autorytetów zwolnieniem z myślenia; Blokowanie emocji przez menedżerów a problematyka zdrowia. Komunikaty: Polska samorządna podstawowe standardy prawne ustroju samorządu terytorialnego; Poglądy maturzystów na historię i państwo.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 316 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Marketing usług turystycznych / Cezary Marcinkiewicz. - Wyd.2 uzupeł. i popr. - Częstochowa : Wydział Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, 2003. - 164 s. : tab., wykr. ; 24 cm.
R. I Turystyka i rynek turystyczny : 1. Pojęcie turystyki i biura turystycznego, 2. Definicja biura turystyczne go, 3. Kryteria podziału turystyki, 4. Usługi turystyczne, 5. Funkcje współczesnej turystyki, 6. Dysfunkcje współczesnej turystyki, 7. Popyt i podaż turystyczna. R. II Instrumenty marketingu w działalności firm i biur
turystycznych : 1.Znaczenie marketingu w usługach, 2. Produkt turystyczny, 3.Cena jako narzędzie marketingumix usług turystycznych, 4.Promocja, 5.Dystrybucja, 6. Personel. R.III Plan marketingowy a ogólna strategia przedsiębio rstwa turystycznego : 1.Pojęcie zarządzania strategi cznego, 2.Proces planowania. R.IV Działalność firm usługowych zorientowanych na kli enta : 1.Proces zachowań nabywcy, 2.Zachowanie nabywcó w wobec czynników ekonomicznych, 4.Proces dokonywania zakupu i jego ocena, 5.Marketingowa obsługa klienta w przedsiębiorstwie turystyczno-usługowym zorientowanym na klienta, 6.Obsługa kliena-jakość obsługi, 7.Jakość obsługi i marketing, 8.Rola, jaką odgrywają marketing wewnętrzny i personel w usługach turystycznych. R.V Badania marketingowe : 1.Istota badań marketingowy ch, 2.Cele badań marketingowych, 3.Problematyka badań marketingowych, 4.Badania marketingowe średnio i długo
okresowe, 5.Wtórne i pierwotne źródła badań marketing owych, 6.Badania zz biurka (desk research), 7.Badania terenowe (field research), 8.Ankiety do badań marketin gowych. R.VI Turystyka wczoraj, dziś i jutro : 1.Podróże w uję ciu retro, 2.Drugi obieg turystyczny (niezwykłe miejsc a mało znanej Polski), 3.Wieliczka, 4.Kosmiczne wakacj e, 5.Atlandyta XX wieku, 50 ginących cudów świata
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 379.85 (2 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 379.85 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Część I: Proceduralne, finansowe i środowiskowe aspekty wnioskowania w ramach funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. 1. Zarządzanie procesem aplikowania o środki z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. 2. Analiza spójności dokumentów programowania rozwoju w aplikowaniu o środki z Funduszy Strukturalnych. 3. Analiza finansowa, analiza wrażliwości oraz źródła finansowania. 4. Wsparcie zrównoważonego rozwoju w ramach funduszy strukturalnych - ocena oddziaływania na środowisko. 5. Zasady postępowania przy ubieganiu się o środki z funduszy strukturalnych UE na przykładzie modernizacji budynku biblioteki. Część II: Modernizacja budynku biblioteki w ramach funduszy strukturalnych - aspekty wykonalności technicznej. 6. Określenie zasad programowania remontów w budynkach użyteczności publicznej na przykładzie modernizacji budynku biblioteki Politechniki Częstochowskiej 7. Zasady kształtowania przestrzeni użyteczności publicznej w odniesieniu do potrzeb osób niepełnosprawnych. 8. Możliwości zmiany zapotrzebowania na ciepło budynku Biblioteki Głównej Politechniki Częstochowskiej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 339.9 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Cz. I Wpływ technologii informacyjnej na współczesne procesy zarządzania : 1. Strategia informacyjna przedsiębiorstwa - istota, cele i zadania, 2. Rola zasobów informacyjnych w dynamice przedsiębiorstwa, 3. System zarządzania bazą danych elementem integrującym współczesne organizacje, 4. Wpływ technologii informacyjnej na funkcjonowanie jednostek w systemach franchisingowych, 5. Architektura wirtualnych branżowych systemów wspomagania decyzji, 6. Specyfika wirtualnego outsourcingu informatycznego, 7. Sieci neuronowe jako alternatywne narzędzie prognostyczne w przedsiębiorstwie, 8. Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie symulacji próbki z populacji, 9. Technologie informatyczne umożliwiające komunikację w korporacjach na szczeblach Rad Nadzorczych, 10. Wybrane źródła konkurencyjnej przewagi przedsiębiorstwa w przestrzeni Internetowej. Cz. II Zarządzanie informacją i wiedzą : 11. Technologie sieciowe i elektroniczna wymiana danych (EDI) jako narzędzia wspomagające obieg dokumentów księgowych w przedsiębiorstwie , 12. Pakiety oprogramowania służące weryfikacji wiedzy analizujące wypowiedzi otwarte, 15. Znaczenie systemów informacyjnych w łańcuchu wartości uczelni wyższej, 16. Standardy wymiany informacji naukowej w Internecie. Cz. III Teoria i praktyka projektowania, wdrażania i eksploatacji systemów informatycznych zarządzania : 17. Proces Tworzenia systemu klasy ERP na przykładzie metodyki BPSC S.A., 18. Wpływ elastycznego oprogramowania SIZ na proces wdrażania i eksploatację, 19 .Integracja sieciowa systemów informatycznych. Analiza wybranych rozwiązań modelowych, 20. Próba klasyfikacji informatycznych systemów budżetowania firm, 21. Specyfikacja wdrażania współczesnych systemów informatycznych wspomagających zarządzanie projektami, 22.Integracja procesowa w projektowania systemów zintegrowanych klasy ERPII w obszarze zarządzania łańcuchem dostaw SCM. Cz. IV Kierunki zmian w metodach i technikach nauczania informatyki ekonomicznej : 23. Kierunki kształcenia przyszłych menedżerów informacji w szkolnictwie wyższym, 24. Nauczanie informatyki ekonomicznej dla inżynierów, 25. Klasyfikacja pojęć obszaru distance laerning, 26. Analiza szans oraz zagrożeń związanych z wykorzystaniem Internetu w edukacji, 27. Rola portalu edukacyjnego w procesie nauczania, 28. Idea OpenSource w procesie edukacji na uczelni wyższej, 29. Zastosowanie systemów wnioskujących przez przypadki w inteligentnych systemach autorskich
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 004 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 004 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1. Stres jako kategoria systemowa. 2. Stres zawodowy. 3. Stres psychofizyczny. 4. Stres w pracy. 5. Stres jako składnik funkcji życiowych. 6. Stres kulturowy
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 159.9 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Wstęp. R.I Rynek jako kategoria społeczna : 1.Wokół po jęcie "rynek", 2.Modele rynku w literaturze socjologic znej, 3.Społeczne czynniki warunkujące zachowanie się jednostek na rynku, 4.Kategoria władzy w procesie wymi any rynkowej. R.II Podstawowe wartości rynkowe : 1.Wartości i ich fu nkcje w systemie rynkowym, 2.Rynek a wolność, 3.Rynek a sprawiedliwość, 4.Rynek a równość, 5.Rynek a odpowie dzialność. R.III Przemainy funkcji pieniądza w systemie rynkowym : 1.Ewolucja pieniądza, 2.Formy współczesnego pieniądz a, 3.Ekonomiczne funkcje współczesnego pieniądza, 4. Społeczne funkcje pieniądza, 5.Znaczenie pieniądza eur o w procesie integracji społeczeństw europejskich. R.IV Rynek konsumpcyjny i jego rola w kształtowaniu społeczeństwa konsumpcyjnego : 1.Konsumpcja jako kateg oria socjologiczna, 2.Rynek konsumencji, 3.Społeczne determinanty konsumpcji, 4.Wpływ zbiorowości społeczny ch na zachowania konsumenckie, 5.Wpływ kultury na zach owania konsumenckie. R.V Działalność gospodarcza a zachowania uczestników r ynku : 1.Etyczne zagadnienia w działalności gospodar czej, 2.Etyczne aspekty występujące w relacji producen t-nabywca, 4.Nieetyczne i patologiczne zachowania w sy stemie rynkowym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 339.138 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1. Wprowadzenie; 2. Cel, zakres i metodologia badań; 3. Struktura gospodarki województwa śląskiego; 4. Innowacyjność przedsiębiorstw województwa śląskiego; 5. Analiza zatrudnienia i rozwoju kadr inżynierskich w przedsiębiorstwach województwa śląskiego; 6. Analiza krzyżowa czynników charakteryzujących przedsiębiorstwa pod względem kadr inżynierskich; 7. Diagnoza rynku pracy kadr inżynierskich; 8. Ocena studiów na kierunkach inżynierskich; 9. Rekomendacja i scenariusze porgnostyczne.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 338 (1 egz.)
E-book
W koszyku

Podręcznik zawiera treści dotyczące psychospołecznych aspektów zarządzania zasobami ludzkimi i może stanowić źródło cennej wiedzy dla współczesnego czytelnika. Skierowany jest w głównej mierze do studentów kierunków związanych z dyscypliną nauk o zarządzaniu, ale ze względu na syntetyczne ujęcie podejmowanych problemów może być również przydatny dla studentów innych kierunków oraz praktyków. Opracowanie składa się z dwunastu rozdziałów. Na końcu znajduje się spis literatury oraz słownik najważniejszych pojęć.

W książce omówiono:

  • podstawowe pojęcia takie jak: „praca”, „jakość pracy”, „jakość życia” oraz „zasoby ludzkie”;
  • zależności pomiędzy jakością pracy a jakością życia w świetle funkcjonowania zasobów ludzkich;
  • aspekty związane ze zróżnicowaniem kulturowym rynku przekładające się na problemy w zarządzaniu przedsiębiorstwem;
  • koncepcje i metody oceniania pracowników;
  • istotę, cele oraz korzyści wynikające z zarządzania różnorodnością pracowników w organizacji;
  • rolę zarządzania talentami w zarządzaniu organizacją;
  • pojęcie „pracoholizmu” oraz konsekwencje tego uzależnienia;
  • problematykę promowania „miękkiego” podejścia do ZZL oraz zagadnienie przywództwa w środowisku wirtualnym;
  • istotne procesy zatrudniania pracowników, które dostosowują się do zmian społeczno-ekonomiczno-technologicznych;
  • efektywne komunikowanie się w organizacji, w tym związane z przestrzenią wirtualną;
  • „Ideę Porozumienia Bez Przemocy”;
  • negocjacje w organizacji;
  • kreowanie własnego wizerunku menadżera.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Współczesna organizacja funkcjonuje w szybko zmieniającej się rzeczywistości obejmującej wiele sfer i dziedzin życia, m.in. polityczną, prawną, społeczną, rynkową czy technologiczną. Zmianom ulega również otoczenie organizacji. Jego złożoność, zmienność, niepewność i nieprzewidywalność powodują, że współczesne organizacje stają przed poważnymi wyzwaniami, którym muszą sprostać. Zarządzanie organizacją w turbulentnym środowisku wymaga od osób, które nią kierują, znajomości uwarunkowań społecznych, psychologicznych i prawnych. Ich zrozumienie jest zatem potrzebne również studentom wielu kierunków związanych z zarządzaniem, logistyką, finansami, bezpieczeństwem i higieną pracy, a także studentom kierunku Public Management, studiującym w języku angielskim (stąd pojawił się jeden rozdział w języku angielskim). Opisana problematyka może uzupełnić materiał wykładów, ćwiczeń i warsztatów. Pojęcia scharakteryzowane w niniejszym podręczniku mogą być wykorzystane także przez praktyków pragnących poszerzyć swą wiedzę o aktualne informacje.

W książce omówiono:

  • podstawowe pojęcia związane z humanizmem oraz znaczenie idei humanizmu w zarządzaniu i jakości;
  • metody humanizujące pracę w organizacji;
  • charakterystykę zespołu pracowniczego, strukturę więzi zachodzących między członkami zespołu pracowniczego w procesie organizowania się oraz relacje podrzędności i nadrzędności w kontekście płci członków zespołu w ujęciu ewolucyjnym;
  • ideę wpływu społecznego, najważniejsze reguły wywierania wpływu oraz problematykę wpływu w organizacjach;
  • pojęcia „rywalizacja” i „współpraca” oraz ich znaczenie w zarządzaniu zasobami ludzkimi i zarządzaniu zespołami pracowniczymi;
  • zarządzanie instytucjami administracji publicznej, w tym instytucjami samorządu terytorialnego;
  • prawne aspekty zarządzania współczesną organizacją, w tym zarządzania nieruchomością, przedawnienie roszczeń i jego skutki dla zarządzania organizacją;
  • pojęcie „własności intelektualnej” w przedsiębiorstwie, przykłady tej własności, ochronę prawną oraz problematykę zarządzania własnością intelektualną w przedsiębiorstwie;
  • ogólną charakterystykę podatków w Polsce;
  • podatek VAT i jego znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem;
  • wybrane zagadnienia polityki społecznej oraz ubezpieczeń społecznych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Publikacja stanowi podręcznik akademicki dotyczący psychospołecznych i prawnych aspektów zarządzania współczesnymi organizacjami. Złożoność, zmienność, niepewność i nieprzewidywalność otoczenia organizacji powoduje, że zarządzanie nimi wymaga od osób, które nimi kierują, znajomości uwarunkowań społecznych, psychologicznych i prawnych. Ich zrozumienie jest potrzebne również studentom wielu kierunków związanych z zarządzaniem, logistyką, finansami, bezpieczeństwem i higieną pracy, a także studentom kierunku Public Management, studiującym w języku angielskim (stąd pojawił się jeden rozdział w języku angielskim). Opisana problematyka może stanowić uzupełnienie materiału z wykładów oraz inspirację do ćwiczeń czy warsztatów. Zagadnienia przedstawione w niniejszym opracowaniu mogą być przydatne także dla praktyków pragnących poszerzyć i uaktualnić swą wiedzę. Na końcu podręcznika znajduje się spis literatury oraz słowniczek ułatwiający odszukanie najważniejszych pojęć, które zostały scharakteryzowane w poszczególnych rozdziałach.

W książce przedstawiono:

  • środowisko pracy jako istotny obszar funkcjonowania człowieka i kształtowania się różnych relacji międzyludzkich;
  • grupę społeczną w ujęciu socjologicznym i jej właściwości;
  • relacje interpersonalne w miejscu pracy jako istotny czynnik kształtujący atmosferę pracy;
  • emocje, ich mechanizmy, rodzaje i funkcje w perspektywie zachowań pracowniczych;
  • budowanie strategii negocjacyjnej, style negocjowania i techniki perswazji;
  • nowoczesne praktyki i narzędzia pobudzające motywację i zaangażowanie pracownicze w przedsiębiorstwie;
  • wybrane japońskie metody zarządzania i ich wpływ na motywację pracowników w japońskich oraz zachodnich przedsiębiorstwach;
  • współczesną metodę rekrutacyjną, jaką jest grywalizacja;
  • pojęcie, ideę i podstawowe założenia freelancingu;
  • audyt personalny jako narzędzie wspomagające zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji;
  • różne rodzaje przywództwa w organizacjach;
  • znaczenie kreatywności we wspieraniu postaw proinnowacyjnych w organizacji;
  • proces organizacji spotkań służbowych i jego etapy;
  • proces zarządzania projektami;
  • oświadczenie woli w procesie dokonywania czynności prawnych przedsiębiorstwa;
  • przedstawicielstwo w procesie dokonywania czynności prawnych przedsiębiorstwa;
  • aspekty prawne w handlu elektronicznym;
  • zagadnienie umów w obrocie gospodarczym.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Niniejsza publikacja poświęcona jest wielowymiarowości zarządzania organizacjami i stanowi wieloaspektową i interdyscyplinarną debatę nad czynnikami determinującymi zarządzanie organizacjami na poziomie indywidualnym, wewnątrzorganizacyjnym oraz międzyorganizacyjnym. Monografia jest wynikiem prac badaczy biorących udział w trzech konferencjach organizowanych przez Katedrę Socjologii Stosowanej i Zarządzania Zasobami Ludzkimi Politechniki Częstochowskiej, tj.: 12th International Conference of Management "Sustainability - Security - Quality", Częstochowa 15-16 czerwca 2023 r., "Człowiek w organizacji - nowe trendy w zarządzaniu zasobami ludzkimi", Olsztyn 28-29 września 2023 r. oraz "Ludzie - przedsiębiorstwa - instytucje. Współdziałanie i współdzielenie się w relacjach społecznych i gospodarczych", Częstochowa 19-20 października 2023 r.

Przedkładana monografia z pewnością dostarczy inspirującego materiału do refleksji oraz przyczyni się do lepszego zrozumienia zmian zachodzących w otoczeniu i wpływających na procesy zarządzania organizacjami. Zainteresuje nie tylko badaczy z obszaru nauk o zarządzaniu, socjologii i psychologii, lecz także praktyków - menedżerów i decydentów na różnych szczeblach, odpowiedzialnych za kształtowanie polityki gospodarczej.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

W wyniku szybko zmieniających się warunków rynkowych w XXI wieku (m.in. kryzysy ekonomiczne, pandemia COVID-19, konflikty wojenne) pojawiają się nowe wyzwania przed organizacjami i ich pracownikami. Mnogość i różnorodność tych wyzwań znalazła swoje odzwierciedlenie w rozważaniach prowadzonych przez autorów tej monografii, przy czym w centrum dociekań znajduje się człowiek, na którego oddziałuje splot czynników zarządczych, społecznych, psychologicznych i prawnych.

Celem monografii jest przedstawienie najistotniejszych uwarunkowań funkcjonowania organizacji i jej pracowników oraz uwypuklenie dylematów związanych z pełnionymi rolami. Pracownik staje przed dylematem. Z jednej strony tworzy organizację, która ma być sprawniejsza, przynosić coraz większe zyski właścicielom, a pracownikom dawać możliwość zaspokojenia potrzeb i realizacji ich celów. Z drugiej strony ta sama organizacja ogranicza podmiotowość pracowników, którzy muszą przestrzegać różnych norm i procedur i są niekiedy traktowani jako zasób organizacyjny.

Książka składa się z czterech części. Pierwsza przybliża problematykę uwarunkowań zarządczych człowieka w organizacji. Autorzy podjęli wątki związane z szerszym kontekstem zarządczym funkcjonowania człowieka w organizacji. W drugiej znajdują się rozważania nad czynnikami funkcjonowania człowieka sytuowanymi w społecznym kontekście organizacji. Można w tym przypadku mówić o bliższym kontekście, do którego zaliczyć można zaufanie, komunikację i relacje pracownicze, zaangażowanie pracowników, humanizację pracy oraz psychospołeczne uwarunkowania pracy. Część trzecia została poświęcona roli, jaką odgrywają uwarunkowania prawne w funkcjonowaniu organizacji i jej pracowników. Poruszono w niej kwestie stosunku pracy oraz pracy zdalnej. W części czwartej przedstawiono problemy związane z sytuacją postpandemiczną pracowników w organizacji.

Monografia adresowana jest do szerokiego grona czytelników, w szczególności do badaczy organizacji, studentów i praktyków zarządzania, którzy poszukują wiedzy o niematerialnych czynnikach wpływających na funkcjonowanie współczesnego przedsiębiorstwa. Autorzy mają nadzieję, że czytelnicy odnajdą treści inspirujące ich do własnych przemyśleń dotyczących funkcjono-wania człowieka we współczesnych organizacjach.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Problemy i zagadnienia związane z bezpieczeństwem są nieodłącznym elementem funkcjonowania i egzystencji każdej jednostki, a także wszystkich grup społecznych, społeczeństw, państw oraz wspólnot międzynarodowych. Termin „bezpieczeństwo” jest pojęciem wieloznacznym, interdyscyplinarnym, dotyczącym umiejętności zabezpieczenia potrzeb o charakterze egzystencjalnym: przetrwania, istnienia i rozwoju. W związku z tym może być opisywane i badane z różnych perspektyw. Jedną z nich jest bezpieczeństwo pozamilitarne, związane z różnorodnymi zagrożeniami obejmującymi obszary bezpieczeństwa publicznego (zwłaszcza przestępczość zorganizowana), bezpieczeństwa informacyjnego (działania wywiadowcze), terroryzmu i związanego z nim ekstremizmu politycznego, obszaru cyberprzestrzeni (cyberprzestępczość, szpiegostwo w sieci, działania hakerskie itd.), a także zagrożeniami ekologicznymi, ekonomicznymi, religijnymi itp.

Monografia kierowana jest do przedstawicieli środowisk naukowych, administracji publicznej, jednostek samorządów terytorialnych, służb mundurowych, organizacji pozarządowych, firm i osób zainteresowanych problematyką bezpieczeństwa pozamilitarnego, a także studentów, w tym studentów kierunków związanych z bezpieczeństwem. Poruszone w niej mogą stanowić punkt wyjścia do refleksji nad procesami związanymi z bezpieczeństwem we współczesnym społeczeństwie i w jego organizacjach.

W książce omówiono:

  • sposoby przeciwdziałania i minimalizowania zagrożeń wynikających z konsumpcji suplementów diety;
  • wpływ akredytacji w podmiotach leczniczych na poczucie bezpieczeństwa pacjentów;
  • wsparcie osób niepełnosprawnych;
  • rolę zaufania społecznego w propagowaniu szczepień przeciw COVID-19;
  • działania typowe dla inteligentnego miasta, ograniczające emisję wirusa;
  • znaczenie komunikacji interpersonalnej w zapewnianiu pracownikom bezpieczeństwa podczas pandemii COVID-19;
  • bezpieczeństwo cyfrowe w Smart City;
  • zagadnienie ochrony informacji niejawnych;
  • bezpieczeństwo informacyjne i bezpieczeństwo danych osobowych;
  • szkolenia związane z bezpieczeństwem zdrowotnym, cybernetycznym i militarnym;
  • wpływ pracy zdalnej w czasach pandemicznych na bezpieczeństwo i higienę pracy nauczycieli akademickich;
  • koncepcję inteligentnego miasta w kontekście wykorzystania energii odnawialnej;
  • zagadnienie zagrożeń o charakterze ideologiczno-politycznym;
  • wpływ współpracy transgranicznej na bezpieczeństwo kulturowe w Polsce;
  • bezpieczeństwo religijne w relacjach z mniejszościowymi związkami wyznaniowymi;
  • skutki destrukcyjnych kultów w społeczeństwie;
  • ekostrategię dla obszaru chronionego o uznanych walorach przyrodniczych;
  • pomoc materialną państwa dla polskich rodzin, zwłaszcza wielodzietnych;
  • rolę służb specjalnych w walce z terroryzmem oraz ich działania o charakterze wywiadowczym i kontrwywiadowczym realizowane w otoczeniu wewnętrznym i zewnętrznym państwa.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

W monografii przedstawiono różnorodne zagadnienia z dyscypliny inżynierii materiałowej oraz zarządzania produkcją i usługami, które zostały omówione na 44. Studenckiej Konferencji Naukowej. Materiał badawczy opiera się na pracach studentów, członków kół naukowych oraz doktorantów z polskich uczelni. Teksty zawarte w monografii skupiają się na istotnych i aktualnych zagadnieniach oraz problemach, ze szczególnym uwzględnieniem idei zrównoważonego rozwoju.

W pierwszej części tej publikacji skoncentrowano się na innowacjach w inżynierii materiałowej, omawiając różne tematy, takie jak np. analiza mikrostruktury, właściwości użytkowe czy zużycie materiałów inżynierskich. W drugiej części uwzględniono zagadnienia dotyczące zarządzania i inżynierii produkcji, których podstawowym obszarem rozważań jest zapewnienie wysokiego poziomu efektywności podejmowanych działań. Znaczna część prezentowanej monografii obejmuje niezwykle istotne zagadnienia dotyczące innowacyjnych rozwiązań ekologicznych, optymalizacji materiałowej, odnawialnych źródeł energii oraz efektywnego gospodarowania odpadami.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Monografia w wieloaspektowy sposób przybliża zagadnienia teoretyczne i praktyczne związane z konkurencyjnością i przedsiębiorczością w dobie transformacji cyfrowej. Autorzy wywodzący się z różnych ośrodków naukowych przedstawili swoje przemyślenia i wyniki badań, ukazując możliwości i kierunki zastosowań technologii cyfrowych, przeobrażenia w zakresie organizacji i zarządzania wywołane technologiami informacyjno-komunikacyjnymi oraz trendy i wyzwania transformacji cyfrowej. Autorom pozostawiono dużą swobodę w zakresie poruszanej tematyki, a ich rozważania zostały zaprezentowane w czternastu rozdziałach.

Książka kierowana jest do szerokiego grona odbiorców zainteresowanych możliwościami i zastosowaniem nowych technologii w działalności gospodarczej.

W rozdziale pierwszym zaprezentowano zwinne cechy kapitału ludzkiego jako determinanty innowacyjności i konkurencyjności współczesnej organizacji, przedstawiając kapitał ludzki jako jej bogactwo. W części empirycznej rozdziału skoncentrowano się na zależności pomiędzy atrybutami zwinnymi a innowacyjnością i konkurencyjnością. W kolejnym rozdziale ukazano wpływ IT na efektywność wykorzystania wiedzy w kreowaniu przedsiębiorczości, odpowiadając jednocześnie na istotne pytania badawcze, tj. jakie znaczenie dla przedsiębiorstwa ma wiedza jego pracowników oraz czy w przedsiębiorstwach zwraca się uwagę na unowocześnienie narzędzi IT. W rozdziale trzecim przedstawiono wpływ technologii cyfrowych na model doskonalenia kompetencji pokolenia Y w okresie pandemii COVID‑19, analizując kompetencje cyfrowe, takie jak umiejętność korzystania z treści cyfrowych, zdalne rozwiązywanie problemów, korzystanie z narzędzi komunikacyjnych oraz danych i informacji czy też myślenie cyfrowe. Jednocześnie w rozdziale skonkretyzowano, czym są dla respondentów kompetencje cyfrowe i czy te same modele kompetencji, które funkcjonowały przed pandemią, mogą w niezmienionej formule funkcjonować obecnie. W rozdziale czwartym przedstawiono potencjał technologii wirtualnych w opinii polskich konsumentów, koncentrując się m.in. na obszarach zastosowań technologii rzeczywistości wirtualnej, jak i rozszerzonej. W piątym rozdziale ukazano możliwości zastosowania widzenia komputerowego opartego na technologii sieci neuronowych w inteligentnych systemach transportowych na przykładzie aglomeracji szczecińskiej. W rozdziale szóstym opisano zastosowanie sieci semantycznej dla opisu zakresu odpowiedzialności dostawcy chmury obliczeniowej, przedstawiając m.in. relacje taksonomiczne, semantyczne. Rozważania w rozdziale siódmym skoncentrowano na przedstawieniu schematu zarządzania poziomem świadczenia usług, ukazaniu negocjacji jako jednego z etapów cyklu życia umowy SLA oraz zaprezentowaniu automatyzacji procesu negocjacji umów SLA. W rozdziale ósmym przedstawiono poziom świadomości z zakresu technologii blockchain wśród studentów Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. W rozdziale dziewiątym przedstawiono transakcje oszukańcze dokonywane przy użyciu bezgotówkowych instrumentów płatniczych jako przykład cyberprzestępczości, a główny nacisk położono na procedury uwierzytelniania i autoryzacji, analizując oszukańcze transakcje w wybranym banku. W dziesiątym rozdziale zaprezentowano temat chatbotów w obsłudze klienta i omówiono ich wpływ na zarządzanie sprzedażą, ukazano możliwość automatyzacji procesów w organizacji, przedstawiając ich zastosowania na podstawie firmy z branży motoryzacyjnej. Rozdział jedenasty poświęcono zarządzaniu procesami biznesowymi w polskich przedsiębiorstwach usługowych sektora bankowości i ubezpieczeń, odpowiadając m.in. na pytania badawcze, jakie korzyści wynikają ze stosowania podejścia procesowego do zarządzania, jakie trudności, ograniczenia, wyzwania związane są ze stosowaniem podejścia procesowego do zarządzania czy też jakie są plany organizacji w zakresie podejścia procesowego do zarządzania w najbliższych trzech latach. W dwunastym rozdziale rozważono bezpieczeństwo w zarządzaniu transportem drogowym w Polsce, analizując m.in. wypadki drogowe z udziałem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. W rozdziale trzynastym zaprezentowano rachunek kosztów działań w zarządzaniu samorządowym wielobranżowym przedsiębiorstwem komunalnym, prezentując dynamiczny model zarządzania zmianą oraz wybrane mierniki efektywności procesów i działań wielobranżowego przedsiębiorstwa komunalnego. W ostatnim, czternastym rozdziale przedstawiono tematykę User Experience i User Interface w kreowaniu wizerunku organizacji na przykładzie instytucji administracji publicznej. Przedstawiono doświadczenia użytkownika, interakcję użytkownik–komputer oraz przegląd wybranych narzędzi do analizy dostępności witryny.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Współczesne przedsiębiorstwa – w celu zachowania swej pozycji rynkowej i podnoszenia konkurencyjności w dynamicznym otoczeniu rynkowym – powinny dysponować właściwymi zasobami wiedzy oraz niezbędnymi rozwiązaniami technologii informacyjnej. Różnorodne rozwiązania z zakresu technologii ICT (ang. information and communication technologies) umożliwiają przedsiębiorstwom szerokie wspomaganie obszaru zarządzania oraz doskonalenie swych procesów biznesowych. Ponadto szeroki zakres zastosowania różnych rozwiązań wpływa na transformację cyfrową przedsiębiorstw, ułatwiając ich funkcjonowanie na nieustannie zmieniającym się rynku.

Z kolei elastyczność dostosowywania się przedsiębiorstwa do zmian turbulentnego otoczenia warunkuje przedsiębiorczość i posiadane aktywa wiedzy (w tym kompetencje cyfrowe), umożliwiające m.in. generowanie nowych produktów, doskonalenie działalności oraz dynamiczne wprowadzanie innowacji. Powyższe zagadnienia stają się niezwykle aktualne w dobie wyzwań cyfrowej rewolucji i e-gospodarki.

Postęp technologiczny i zwiększająca się skala informatyzacji w przedsiębiorstwach i gospodarce stymuluje badaczy do podejmowania zagadnień dotyczących implementacji i optymalizacji narzędzi ICT.

Niniejsza monografia przedstawia rozważania teoretyczne i wyniki badań autorów pochodzących z różnych ośrodków naukowych, którzy poruszają różnorakie aspekty zastosowania wiedzy i technologii informacyjno-komunikacyjnej.

Treści prezentowane w publikacji poszerzą wiedzę Czytelników i mogą inspirować ich do własnych przemyśleń oraz dalszych badań w zakresie znaczenia wiedzy
i technologii informacyjnych w zarządzaniu przedsiębiorstwem.

Zachęcamy do zapoznania się z lekturą.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Ubezpieczenie jest procesem ekonomicznym i społecznym. W ubezpieczeniach występuje alokacja środków finansowych pomiędzy ubezpieczycielami a ubezpieczonymi w sytuacjach ściśle określonych w umowie ubezpieczenia. Alokacja tych środków uzależniona jest od ram prawnych regulujących działanie podmiotów ubezpieczeniowych. Funkcjonowanie ubezpieczeń na rynku związane jest z działalnością marketingową zakładów ubezpieczeń i pośredników ubezpieczeniowych. Ich działalność jest zróżnicowana i również uzależniona od norm prawnych określonych w aktach legislacyjnych. Dokonywanie wyboru zakładu ubezpieczeń jako strony umowy ubezpieczenia winno opierać się na podstawie szczegółowej analizy wskaźnikowej. Sam proces ubezpieczania się jest procesem społecznym, w którym dochodzi do interakcji pomiędzy przedstawicielami zakładów ubezpieczeń a ubezpieczającymi. Jak w każdym procesie społecznym występują w nim określone mechanizmy wywierania wpływu, perswazji czy też oddziaływania marketingowego. Wszystkie te elementy funkcjonowania ubezpieczeń gospodarczych oparte są na określonych mechanizmach: ekonomicznych, społecznych i prawnych, które zaprezentowane zostały w niniejszej monografii.

Celem dydaktycznym sporządzenia tej publikacji jest przybliżenie zagadnień ubezpieczeń studentom kierunku zarządzanie oraz kierunku finanse i rachunkowość w biznesie, realizowanych w ramach przedmiotu ubezpieczenia gospodarcze.

Wiedzę z zakresu ubezpieczeń można praktycznie wykorzystać w indywidualnej i zbiorowej działalności, zwłaszcza że część ubezpieczeń gospodarczych jest w Polsce obowiązkowa.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Funkcjonowanie na rynku wymaga znajomości zasad podlegania ubezpieczeniu, opłacania składek oraz kryteriów nabywania prawa do określonych świadczeń ubezpieczeniowych. Ze względu na to, iż ubezpieczenia społeczne są obowiązkowe i ściśle powiązane z pracą, znać je powinien każdy absolwent uczelni. Obecnie dostępne pozycje książkowe na temat ubezpieczeń społecznych są nieaktualne bądź zajmują się raczej filozofią zmian systemu niż podawaniem niezbędnej i praktycznej wiedzy z tego zakresu, zawartej w kilkudziesięciu aktach prawnych. Niniejszy skrypt to praktyczny przewodnik po najważniejszych zagadnieniach ubezpieczeń społecznych. Zawiera informacje na temat: kryteriów, jakie należy spełnić, aby je otrzymać; okresu pobierania świadczenia; zasad obliczania wysokości świadczenia oraz niezbędnych dokumentów, jakie należy zgromadzić przy ubieganiu się o dane świadczenie.

W skrypcie omówiono:

  • pojęcie „ubezpieczenia” i inne terminy pochodne;
  • klasyfikację ubezpieczeń opartą na aktualnie obowiązujących przepisach prawnych i praktyce instytucji realizujących ubezpieczenia;
  • pojęcie, cechy i zasady zabezpieczenia społecznego i ubezpieczeń społecznych.
  • obowiązki osób fizycznych oraz firm wobec ubezpieczenia społecznego oraz fundusze związane z tego typu ubezpieczeniami;
  • charakterystykę najliczniejszych grup ubezpieczonych;
  • filary emerytalne nowego systemu ubezpieczeń;
  • rodzaje świadczeń rentowych;
  • typy zasiłków z ubezpieczenia społecznego;
  • świadczenia przysługujące ubezpieczonym z ubezpieczenia wypadkowego.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej