1. Psychologiczne i społeczne koncepcje pojęcia zachowań menedżerskich; 2. Osobowość i jej znaczenie dla regulacji zachowania jednostki; 3. Problematyka stresu w ujęciu psychologicznym; 4. Specyfika stresu zawodowego; 5. Zjawisko stresu chronicznego w pracy menedżera w świetle badań własnych
Zawiera: R. 1 Organizacja edukacji dorosłych w Polsce i w Europie: historia i teraźniejszość w warunkach integracji: Wyjaśnienia terminologiczne; rys historyczny polskiej edukacji dorosłych na tle dokonań europejskich; Współczesne funkcje i cele edukacji ustawicznej dorosłych; Formy edukacji ustawicznej dorosłych Polaków, ze szczególnym uwzględnieniem studiów podyplomowych. R. 2 Wybrane czynniki sytuacji zawodowej: Pojęcie sytuacji zawodowej; Motywacja do pracy; Motywacja osiągnięć a decyzje edukacyjno-zawodowe; Postawy i ich struktura; Postawy zawodowe a decyzje edukacyjne; Satysfakcja zawodowa i czynniki warunkujące jej osiąganie; Satysfakcja zawodowa a aktywność edukacyjna pracowników; Wypaleniezawodowe i jego uwarunkowania; Zapobieganie ryzyku wypalenia zawodowego z uwzględnieniem decyzji edukacyjnych; Współzależność omawianych czynników sytuacji zawodowej. R. 3 Założenia metodologiczne badań własnych: Celem badań; Problemy badawcze; Metoda, techniki i narzędzia badawcze; Teren badań; Dobór i charakterystyka osób badanych. R. 4 Sytuacja zawodowa badanych osób studiujących w systemie komercyjnym i grantowym: Wprowadzenie; Forma realizowanych studiów podyplomowych a obiektywne czynniki sytuacji zawodowej; Forma realizowanych studiów podyplomowych a subiektywne czynniki sytuacji zawodowej; Forma realizowanych studiów podyplomowych a motywacja osiągnięć; Forma realizowanych studiów podyplomowych a postawy zawodowe; Forma realizowanych studiów podyplomowych a wypalenie zawodowe; Forma realizowanych studiów podyplomowych a satysfakcja z warunków pracy; Podsumowanie. R. 5 Staż pracy a funkcjonowanie zawodowe słuchaczy pedagogicznych studiów podyplomowych: Wprowadzenie; Staż pracy a motywacja osiągnięć; Staż pracy a postawy zawodowe; Staż pracy a wypalenie zawodowe; Staż pracy a satysfakcja zawodowa; Podsumowanie. R. 6 Forma zatrudnienia a funkcjonowanie zawodowe słuchaczy studiów podyplomowych: Wprowadzenie; Forma zatrudnienia a motywacja osiągnięć; Forma zatrudnienia a postawy zawodowe; Forma zatrudnienia a wypalenie zawodowe; Forma zatrudnienia a satysfakcja zawodowa; Podsumowanie. R. 7 Funkcjonowanie badanych słuchaczy studiów podyplomowych w zawodach nauczycielskich i nienauczycielskich: Wprowadzenie; Charakter wykonywanego zawodu a motywacja osiągnięć; Charakter wykonywanego zawodu a postawy zawodowe; Charakter wykonywanego zawodu a wypalenie zawodowe; Charakter wykonywanego zawodu a satysfakcja zawodowa; Podsumowanie. R. 8 Zajmowanie stanowisk kierowniczych a funkcjonowanie zawodowe słuchaczy pedagogicznych studiów podyplomowych: Wprowadzenie; Zajmowanie stanowisk kierowniczych a motywacja osiągnięć; Zajmowanie stanowisk kierowniczych a postawy zawodowe; Zajmowanie stanowisk kierowniczych a wypalenie zawodowe; Zajmowanie stanowisk kierowniczych a satysfakcja zawodowa; Podsumowanie. R. 9 Status zawodowy a funkcjonowanie zawodowe słuchaczy pedagogicznych studiów podyplomowych: Wprowadzenie; Status zawodowy a motywacja osiągnięć; Status zawodowy a postawy zawodowe; Status zawodowy a wypalenie zawodowe; Status zawodowy a satysfakcja zawodowa; Podsumowanie. Zakończenie.
1. Zagadnienia ogólne: Nauka o policji; Policja w starożytności; Etyczne aspekty zawodu policjanta; Kształcenie i doskonalenie zawodowe funkcjonariuszy policji; Misja społeczna policji; Tożsamość społeczna funkcjonariuszy policji jako grupy dyspozycyjnej; Postawy społeczne wobec policji; Współdziałanie policji ze społeczeństwem; Pomoc policji dla ofiar przestępstw; Zarządzanie policją; Style działania funkcjonariuszy policji; 2. Psychologiczne i socjologiczne determinanty służby policyjnej: Osobowościowe uwarunkowania efektywności zawodowej policjantów; Temperamentalne wyznaczniki efektywnego funkcjonowania zawodowego policjantów; Stres traumatyczny u funkcjonariuszy policji; Funkcjonowanie policjanta w sytuacji zagrożenia; Wypaleniezawodowe policjantów; Uzależnienia funkcjonariuszy policji; Postawy nietolerancji i uprzedzenia funkcjonariuszy policji; Reakcja policji na zagrożenia dobra dzieci; 3. Przegląd systemów organizacji i funkcjonowania policji w wybranych państwach: Afryka; Ameryka Południowa; Ameryka Północna; Australia; Azja; Europa; 4. Międzynarodowa współpraca policja: Internacjonalizacja przestępczości wyzwaniem dla organizacji policyjnych w Europie; Międzynarodowa Organizacja Policji Kryminalnej- Interpol; Europol; Międzynarodowe Akademie Policyjne; Inne organizacje międzynarodowe.
1. Pojęcie empatii w świetle różnorodnych koncepcji; 2. Empatyczny mózg; 3. Empatia w komunikowaniu się; 4. Model empatycznej komunikacji lekarz - pielęgniarka - pacjent; 5. Empatia w pomaganiu; 6. Wpływ empatii na humanizację procesu opieki medycznej; 7. Zapobieganie wypaleniu zawodowemu a empatia; 8. Kształcenie umiejętności empatycznych u studentów i profesjonalistów zawodów medycznych; 9. Rozwijanie empatii metodą treningową; 10. Metody pomiaru empatii.
1. Stres w pracy zawodowej, 2. Konsekwencje stresu zawodowego, 3. Rola zasobów osobistych i społecznych w zapobieganiu negatywnym konsekwencjom stresu zawodowego, 4. Metoda i cel badań, 5. Analiza opisowa wyników badań, 6. Zależności między zmiennymi i rola zasobów w zapobieganiu negatywnym konsekwencjami stresu zawodowego
1. Stres w pracy zawodowej, 2. Konsekwencje stresu zawodowego, 3. Rola zasobów osobistych i społecznych w zapobieganiu negatywnym konsekwencjom stresu zawodowego, 4. Metoda i cel badań, 5. Analiza opisowa wyników badań, 6. Zależności między zmiennymi i rola zasobów w zapobieganiu negatywnym konsekwencjami stresu zawodowego, 7. Podsumowanie i implikacje praktyczne.
1. Współczesna pedagogika pracy - problemy interdyscyplinarne, 2. Pracownik w organizacji, 3. Badanie pracy i zawodów, 4. Organizacja czasu pracy, 4. Przedsiębiorczość, 5. Psychologiczne mechanizmy zachowania człowieka w organizacji, 7. Przystosowanie do pracy i dobór zawodowy, 8. Motywacja do pracy, 9. Edukacja dorosłych w organizacji, 10. Sztuka bycia pracownikiem, 11. Style zachowania dorosłych, 12. Autorytet przełożonego, 13. Zjawiska patologiczne we współczesnym przedsiębiorstwie, 14. Pedagogika pracy XXI wieku - koncepcje, badania
1. Orientacja na klienta czynnikiem zapobiegania kryzysowi w przedsiębiorstwie; 2. Rozwój i stan polskiej agroturystyki; 3. Wybrane aspekty doboru personelu w administracji publicznej; 4. Powody prowadzenia własnej działalności gospodarczej małych firm; 5. Wykorzystanie outsourcingu w wybranych obszarach funkcjonowania przedsiębiorstwa; 6. Problemy związane z zastosowaniem outsourcingu w sektorze MSP; 7. Problematyka zarządzania logistycznego strumieniami powrotnymi; 8. Wykorzystanie Internetu w sprzedaży i promocji usług turystycznych; 9. Wypaleniezawodowe- pojęcie, przyczyny i objawy; 10. Globalizacja- szansa czy zagrożenie dla współczesnego świata; 11. Teoretyczne i praktyczne aspekty komunikacji społecznej na przykładzie wybranych zagadnień socjologicznych; 12. Kontrola zarządcza instrumentem zarządzania jednostką finansów publicznych; 13. Kalkulacja kosztu jednostkowego elementem zarządzania spółką X; 14. Zasady opodatkowania osób prawnych w Polsce i Niemczech- analiza porównawcza; Recenzja książki S. Kassay "Przedsiębiorstwo i przedsiębiorczość, tom I, Środowisko biznesowe. Zmiany struktur własnościowych w okresie transformacji ekonomicznej.
Wpływ motywacji na rozwój aktywności innowacyjnej pracowników; Specyfika zarządzania personelem w przedsiębiorstwach rodzinnych; Ocenianie pracowników jako element rozwoju kapitału ludzkiego w organizacji; Wypaleniezawodowe jako efekt długotrwałego stresu; Studia podyplomowe, szkolenia i kursy jako równoległe formy podnoszenia kwalifikacji; Ocena usług w edukacji dorosłych; Specyfika zarządzania przedsiębiorstwem w czasie kryzysu; Kontrola wewnętrzna jako istotna funkcja zarządzania w jednostkach administracji publicznej; Efekty społeczne działania grup kapitałowych w Polsce; Controlling w przedsiębiorstwie transportowym; Wczesna internacjonalizacja polskich firm typu "born global"; CRS- koncepcja odpowiedzialnego biznesu w świetle zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie; Analiza związku narzędzi promocji z satysfakcją nabywcy- model Kano; Zarządzanie poczuciem winy jako środek wpływu w reklamie; Zarządzanie wiedzą ekologiczną konsumentów poprzez akcje i kampanie społeczne; Jakość jako determinanta w procesie zakupu; Funkcjonowanie odwrotnych oraz lewarowanych funduszy typu Exchange-Trade Fund; Zadania banków zrzeszających i ich znaczenie w opinii zarządzających bankami spółdzielczymi; Charakterystyka przedsiębiorstwa obsługujących w zakresie pośrednictwa na rynku nieruchomości; Procesy nabywania nieruchomości przez cudzoziemców; Konkurencja na rynku energii elektrycznej.
1. Praktyczne aspekty psychologii zarządzania. 2. Psychologiczne koncepcje osobowości. 3. Profil kwalifikacyjny współczesnego menedżera. 4. Determinanty zachowań ludzi w organizacji. 5. Manipulacje w biznesie i sposoby obrony przed nimi. 6. Ekspresja emocji i manipulowanie nimi. 7. Relacje interpersonalne utrudniające i wspierające wzajemne porozumiewanie się. 8. Teoria stresu psychologicznego i wypalenie zawodowe. 9. Dysfunkcje psychologiczne w zarządzaniu.
1. Wprowadzenie, 2. Podstawowe pojęcia psychologiczne: procesy poznawcze (spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie, inteligencja), emocje i motywacja, 3. Wybrane teorie osobowości, 4. Świat jako system - o systemowym spojrzeniu na człowieka, 5. W drodze do zdrowia - koncepcja salutogenezy i poczucia koherencji Arrona Antonovsky'ego, 6. Tajemnica związku umysłu z ciałem - psychsomatyka w ujęciu historycznym i współczesnym, 7. Choroba w życiu człowieka, 8. Istota i funkcje bólu, 9. Psychologia kobiety, 10. Psychologiczne aspekty ciąży i macierzyństwa, 11. Komunikacja z pacjentem, 12. Stres i radzenie sobie ze stresem, 13. Wypalenie zawodowe, 14. Jak pomagać? - pomoc psychologiczna a psychoterapia, 15. Psychologia w służbie zdrowia - nowe wyzwania. Przykłady psychologicznych programów stosowanych w profilaktyce i leczeniu pacjentów
Część I: Wokół sytuacji trudnych - zagrożenia i możliwości zapobiegania kosztom społecznym. Praca w zespole. Rozwiązywanie problemów i konfliktów grupowych; Superwizja w pomocy społecznej; Wypalenie zawodowe wśród pracowników socjalnych i sposoby przeciwdziałania; Pomoc w konfrontacji z rzeczywistością kryzysową. Refleksje wokół zagadnienia interwencji kryzysowej; Projekt socjalny. Część II: Aktywizacja społeczności lokalnej w procesie rozwijania postaw obywatelskich. Animacja społeczne w teorii i praktyce. Wybrane zagadnienia; Trzeci sektor w Polsce. Organizacje pozarządowe w sektorze socjalnym. Część III: Główne obszary wyzwań dla współczesnej pracy socjalnej we wzmacnianiu jednostek i grup. System prawny pomocy społecznej w wybranych państwach ze szczególnym uwzględnieniem państw Unii Europejskiej; Przemoc w rodzinie - specyfika pracy socjalnej z ofiarami przemocy; Bezrobocie jako problem społeczny; Praca socjalna z osobami z zaburzeniami psychicznymi; Uzależnienie od alkoholu; Nowe spojrzenie na metody i techniki pracy socjalnej z osobami niepełnosprawnymi fizycznie.
Cz.I Teoria i praktyka interwencji kryzysowej: 1. Zbiór pojęć interwencji kryzysowej, 2. Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej, 3. Postępowanie z osobą przeżywającą kryzys. Cz.II Postępowanie w konkretnych rodzajach kryzysów: udajemy się na front; 4. Zespół stresu pourazowego, 5. Kryzys zagrożenia życia, 6. Napaść seksualna, 7. Przemoc ze strony partnera, 8. Uzależnienie od substancji chemicznych: kryzys nałogu, 9. Strata osobista: żałoba i smutek po stracie. Cz.III Kryzys w siedzibie służ społecznych: 10. Przemoc na terenie instytucji, 11. Kryzysy w szkołach, 12. Kryzysy związanie z porwaniem zakładników, 13. Pracownicy służb społecznych w kryzysie: wypalenie. Cz.IV Nowe kierunki: 14. Zejść z kozetki i wyjść na ulicę
Role pedagogiki w rozwiązywaniu problemów współczesnego człowieka; I. Teoretyczne podstawy problemów pedagogicznych - dyskusje i polemiki: Edukacja dorosłych w kontekście globalnego i wielokulturowego społeczeństwa; Założenia logoteorii Viktora Emila Frankla a wychowanie człowieka; Szkoła jako przestrzeń wspomagania rozwoju; Możliwości wykorzystania arteterapii w edukacji zdrowotnej. II. Współczesne problemy badań pedagogicznych w wymiarze międzynarodowym: Pedagogical essay in academic teaching. Genesis, humanist values, and didactic expectations; Burnout syndrome of university teachers; Communication at school and its influence on the feeling of stress; Relationship to work and learning across three generations; Specifications of functioning in a close interpersonal relationship of women with the tendency of depression education in identifying the depressive tendency; Youth subcultures in the 2nd decade of the 21st century; Forms of musical education and their implementation in artistic and pedagogical systems; Pespective of postwar maternity in Poland (the example of "Moda i życie praktyczne" in the years 1946-1950); Functioning of families with children with autism and the role of non-profit institutions; Organization of educational process in schools with polish educating and the special school for deaf children in the conditions od independent Ukraine (1991-2010). Comparative aspects; Tworzenie i rozwój edukacji dla dzieci z zaburzeniami czucia na Ukrainie i w Polsce.
W bieżącym numerze opublikowano siedem artykułów. Artykuł Justyny Brzezińskiej dotyczy modeli analizy teorii odpowiedzi na pozycje testowe w teorii pomiaru z zastosowaniem pakietu LTM programu R. Dorota Kwiatkowska-Ciotucha, Magdalena Ślazyk-Sobol i Urszula Załuska przedstawiły wyniki badań empirycznych dotyczących wspólnych i unikatowych aspektów wypalenia zawodowego. Badania prowadzono wśród pracowników sektora edukacji, szkolnictwa wyższego i służby zdrowia. Możliwości zastosowania analizy koszykowej jako metody poszukiwania odpowiednich reguł asocjacyjnych dla danych gromadzonych w ramach statystyki publicznej są tematem artykułu Marcina Szymkowiaka, Tomasza Klimanka i Tomasza Józefowskiego. Ilona Bondos, Marcin Lipowski i Zbigniew Pastuszak pokazują wyniki synergii uzyskanej, gdy podstawą badań są jednocześnie ilościowe i jakościowe badania marketingowe wraz z wykorzystaniem CAPI i samoobserwacji. Przedmiotem zainteresowań Michała Gostkowskiego jest analiza popytu konsumentów za pomocą systemu Quadratic Almost Ideal Demand System (QUAIDS), będącego rozszerzeniem systemu Almost Ideal Demand System. Małgorzata Grzywińska- Rąpca i Lesław Markowski przedstawiają wyniki badań niektórych aspektów zatrudnienia w polskim sektorze finansowym w latach 2005-2016. Badanie zarejestrowanych podmiotów tego sektora przeprowadzono na poziomie województw. Wykorzystano techniki wielowymiarowej analizy statystycznej. W artykule Anety Ptak-Chmielewskiej i Piotra Kulety pokazano wyniki zastosowania regresji logi-stycznej do weryfikacji skuteczności modeli statystycznych w ocenie ryzyka niewypłacalności przedsiębiorstw. Józef Dziechciarz
W dniach 20-21 września 2012 r. we Wrocławiu odbyła się Międzynarodowa Konferencja Naukowa QOL 2012 pt. „Quality of Life and Sustainable Development”. Konferencja jest organizowana cyklicznie od 1999 r. przez Katedrę Statystyki Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Pomysłodawcą konferencji, która zyskała uznanie tak krajowych, jak i zagranicznych środowisk akademickich, jest wieloletni kierownik Katedry Statystyki prof. Walenty Ostasiewicz. Kolejna edycja była możliwa dzięki inspiracji i zaangażowaniu zarówno Profesora, jak i wszystkich pracowników katedry aktywnie uczestniczących w pracach związanych z organizacją tejże konferencji. Szczególne wyrazy uznania za jej przygotowanie i dbałość o jej sprawny przebieg należą się dr Edycie Mazurek, dr Beacie Zmyślonej, dr. Cyprianowi Kozyrze i mgr Aleksandrze Iwanickiej. Podczas konferencji wygłoszono 65 referatów, których tematyka obejmowała nie tylko tytułową problematykę zrównoważonego i trwałego rozwoju społecznego, ale również zagadnienia dotyczące sprawiedliwości społecznej, polaryzacji ekonomicznej i społecznej oraz sprawiedliwości w dostępie do opieki zdrowotnej, edukacji i dóbr kultury. Rozszerzone wersje prezentowanych referatów autorzy przygotowali w postaci artykułów naukowych. Artykuły, które uzyskały pozytywne recenzje, zostały zamieszczone w dwóch zeszytach naukowych. Niniejszy, zatytułowany Jakość życia a zrównoważony rozwój, zawiera artykuły przygotowane w języku polskim. Drugi zeszyt, zawierający artykuły przygotowane w języku angielskim, ukaże się pod tytułem: Quality of Life and Sustainable Development. Pragnę podziękować autorom za przygotowane artykuły, a wszystkim recenzentom za wnikliwe uwagi i sugestie, które przyczyniły się do utrzymania odpowiedniego poziomu naukowego tej publikacji. Dziękuję również dr Beacie Zmyślonej – współredaktorce tego zeszytu, oraz pani Janinie Rabórskiej, za aktywną pomoc w przygotowaniu tego opracowania. Słowa podziękowań kieruję również do pracowników Wydawnictwa za ich współpracę, okazywaną pomoc i uprzejmość. Zofia Rusnak
W numerze [Contents] Daniel Bar-Tal: Podstawy kulturowe i dynamika nierozwiązywalnych konfliktów: podejście socjopsychologiczne [Cultural foundations and dynamics of intractable conflicts: A socio-psychological approach], s. 7–22; Jan Cieciuch: Pomiar wartości w zmodyfikowanym modelu Shaloma Schwartza [The measurement of values in the refined Schwartz’s theory], s. 22–41; Aleksandra Cisłak, Aleksandra Szymków: Lepsi martwi niż żywi: spostrzeganie heroizmu uczestników wydarzeń historycznych [Better dead than alive: Heroism perception of participants in historical events], s. 42–52; Monika Wróbel: Praca emocjonalna a wypalenie zawodowe u nauczycieli: moderująca rola inteligencji emocjonalnej [Emotional labor and burnout in teachers: The moderating role of emotional intelligence]; s. 53–66; Aleksandra Jerzmanowska: Empatia oraz decentracja interpersonalna a radykalność postaw społecznych [Empathy and interpersonal decentration and the radicalism of social attitudes], s. 67–79; Oleg Gorbaniuk: Korelaty dyspozycyjnych wizerunków krajów: analiza danych zagregowanych [he macro-correlates of dispositional country image: Aggregated data analysis], s. 80–95; Antoni Wontorczyk, Maria Brudnik: Cechy temperamentu jako predyktory wypalenia zawodowego u nauczycieli wychowania fizycznego [Temparamental traits as predictors of professional burnout among physical training teachers], s. 96–110.
Monografia Zjawiska niepożądane w zatrudnieniu z perspektywy prawa pracy - wybrane zagadnienia została przygotowana przez studentów Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego - członków Studenckiego Koła Naukowego Prawa Pracy działającego przy Katedrze Prawa Pracy UŁ. Publikacja zawiera zbiór opracowań dotyczących niepożądanych zjawisk w środowisku pracy, w ramach których Autorzy poddają analizie rozwiązania prawne dotyczące m.in. mobbingu czy dyskryminacji, zwracając przy tym uwagę na ich niedoskonałość oraz formułując postulaty de lege ferenda. Rozważania osadzone są nie tylko na gruncie polskiego prawa pracy, ale uwzględniają także dokumenty międzynarodowe - w tym zwłaszcza Konwencję nr 190 Międzynarodowej Organizacji Pracy z 2019 r. dotyczącą eliminacji przemocy i molestowania w świecie pracy, wokół której toczą się w ostatnim czasie ożywione dyskusje naukowe. Nie umknęło uwadze Autorów również zagrożenie pojawienia się nowych niepożądanych zjawisk w zatrudnieniu, mogących być konsekwencją m.in. rozwoju nowoczesnych technologii. Przygotowanie opracowania przez najmłodszych badaczy prawa pracy, pozwala na nieco inną perspektywę postrzegania przedmiotowej problematyki, co może ożywić dyskurs naukowy w tym obszarze.
Psychologia Społeczna nr 4(19)2011 Psychologia Społeczna jest kwartalnikiem, organem Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej. Profil kwartalnika obejmuje problematykę szeroko rozumianej psychologii społecznej: obok eksperymentalnej ps, publikuje prace z pogranicza różnych dyscyplin traktujących o człowieku w środowisku społecznym, poczynając od socjologii i innych nauk społecznych, a kończąc na biologii, neuronauce i psychologii poznawczej. Czasopismo jest otwarte na polemiczne debaty między przedstawicielami różnych orientacji teoretycznych i metodologicznych o miejscu człowieka w środowisku społecznym.
W numerze [Contents] Aleksandra Szymków, Michał Parzuchowski: Wspólnotowość ucieleśniona: wpływ aktywizacji cech wspólnotowych na odczuwanie temperatury [Communion embodied: The influence of communion priming on temperature estimates], s. 367–379; Ryszard Makarowski, Joanna Kasprowicz: Poczucie zagrożenia pracowników organizacji humanitarnych w Afganistanie [Feeling of threat among humanitarian aid organization workers in Afghanistan], s. 380–395; Joanna Różycka-Tran, Magdalena Żemojtel-Piotrowska, Truong Thi Khanh Ha: Wartości osobiste i kulturowe w ujęciu Shaloma Schwartza w kulturze polskiej i wietnamskiej [Schwartz’ personal and cultural values in Polish and Vietnamese cultures], s. 396–407; Sławomir Trusz, Magdalena Kwiecień: Społeczne piętno eurosieroctwa [Sławomir Trusz, Magdalena Kwiecień], s. 408–421; Łukasz Baka: Relacje społeczne w pracy jako moderator zależności: wymagania w pracy – zdrowie psychiczne i fizyczne nauczycieli [Social relations at work as a moderator of the effects of job demands on mental and physical health among teachers], s. 422–434; Maria Kaźmierczak: Postrzegana empatia partnera jako predyktor satysfakcji ze związku romantycznego [Perceived partner’s empathy as a determinant of satisfaction with a romantic relationship], s. 435–448; Maria Jarymowicz, Kamila Dobrenko, Natalia Michalak: Złożoność standardów Ja a efektywność rozpoznawania treści utajonych słów o różnych komponentach afektywnych [The Self standards’ complexity and recognition of subliminally exposed words with diverse affective components], s. 448–458; Agata Gąsiorowska: Skrócona wersja Skali postaw wobec pieniędzy (SPP-25). Dobór pozycji i walidacja narzędzia [Short version of Money Attitudes Questionnaire. Items selection and scale validation], s. 459–478.