PAŃSTWO: R.1 pojęcie, sposoby definiowania oraz cechy państwa; R.2 Geneza państwa; R.3 Typ i forma państwa; R.4 Funkcje państwa; R.5 Państwo prawa; R.6 Autoryta ryzm i totalitaryzm; R.7 Jednostka, naród, państwo. POLITYKA: R.8 Wprowadzenie do normatywnej teorii wła dzy politycznej; R.9 Legitymizacja polityczna; R.10 Polityka i proces polityczny; R.11 Zachowanie i działa nie polityczne; R.12 Decyzje polityczne i proces decy zyjny; R.13 Determinanty polityki; R.14 Kultura polity czna; R.15 Systemy polityczne; R.16 Interes polityczny - proces instytucjonalizacji polityki grup interesu oraz jej modele; R.17 Konflikt polityczny; R.18 Aksjo logiczne elementy polityki; R.19 Elity polityczne; R.20 Opinia publiczna; R.21 Przywództwo polityczne.
Cz.I Władza - Władza państwowa - Władza polityczna: 1. Władza - państwo - polityka: relacje pojęciowe, 2. Poglądy na władzę polityczną i władzę państwową w historii myśli politycznej i prawnej. Cz.II Władza państwowa i procesy decyzyjne w organizacji państwowej: 3. Struktury państwowe, 4. Procesy decyzyjne w organizacji państwowej. Cz.III Kultura polityczna - kultura narodowa - kultura prawna: 5. Kultura i kultura polityczna: przegląd wybranych koncepcji i zagadnień badawczych, 6. Typy oraz funkcje kultury politycznej, 7. Kultura polityczna a naród i jego kultura prawna
PAŃSTWO: R.1 pojęcie, sposoby definiowania oraz cechy państwa; R.2 Geneza państwa; R.3 Typ i forma państwa; R.4 Funkcje państwa; R.5 Państwo prawa; R.6 Autoryta ryzm i totalitaryzm; R.7 Jednostka, naród, państwo. POLITYKA: R.8 Wprowadzenie do normatywnej teorii wła dzy politycznej; R.9 Legitymizacja polityczna; R.10 Polityka i proces polityczny; R.11 Zachowanie i działa nie polityczne; R.12 Decyzje polityczne i proces decy zyjny; R.13 Determinanty polityki; R.14 Kultura polity czna; R.15 Systemy polityczne; R.16 Interes polityczny - proces instytucjonalizacji polityki grup interesu oraz jej modele; R.17 Konflikt polityczny; R.18 Aksjo logiczne elementy polityki; R.19 Elity polityczne; R.20 Opinia publiczna; R.21 Przywództwo polityczne.
1. Koncepcje wspólnotowego podziału władzy, 2. Kryteria podziału kompetencji, 3. Uzasadnienie współpracy w doktrynie, 4. Uzasadnianie współpracy w praktyce
1. Wizje teorii socjologicznej. 2. Teorie zachowania i wymiany społecznej. 3. Teoria racjonalnego wyboru. 4. Socjobiologia i psychologia edukacyjna. 5. Strukturalizm lingwistyczny. 6. Interakcjonizm symboliczny i teorie interakcji. 7. Teorie systemu i funkcjonalizm. 8. Teorie konfliktu i teorie władzy. 9. Neoinstytucjonalizm.
10. Teoria strukturalistycznego konsruktywizmu i teoria strukturacji. 11. Teorie modernizacji i systemu światowego. 12. Neomarksizm i postmarksizm. 13. Socjologia fenomenologiczna. 14. Teoria działania komunikacyjnego systemu i świata przeżywanego. 15. Hermeneutyka i teoria dyskursu. 16. Socjologia historyczna. 17. Teorie tożsamości i różnicy. 18. Feminizm.
Część I: Teoria kultury. 1. Kultura i badania nad kulturą. 2. Komunikacja i reprezentacja. 3. Kultura, władza i nierówność. Częć II: Wiedza o kulturze. 5. Kultura, czas i historia. 6. Kultura i polityka. 7. Kultura i ciało. 8. Subkultury: interpretacja, opór i podziały społeczne. 9. Kultura wizualna.
Cz.I Społeczeństwo obywatelskie : 1.Czym jest społecze ństwo obywatelskie?, 2.Sfera społeczna, 3.Rodzaje akty wności publicznej, 4.Obywatel a kultura polityczna. Cz.II Państwo : 1.Od państwa tradycyjnego do narodoweg o, 2.Stosunki międzynarodowe, 3.Struktura państwa, 4.M odele dystrybucji włądzy, 5.Typologia ustrojów polity cznych. Cz.III Życie polityczne : 1.System polityczny a porzą dek prawny, 2.Zachowania wyborcze, 3.Partia polity czna-system partyjny, 4.Elity a przywództwo polityczne , 5.Świadomość polityczna
1.Politologia jako dyscyplina nauki, 2.Podstawowe kategorie polityczne, 3.Władza polityczna, 4.Reżimy polityczne, 5.Państwo jako podmiot życia publicznego, 6.Działania polityczne. Błędy i konflikty polityczne, 7.Determinanty polityki
1. Wymiar sprawiedliwości w systemie organów państwa, 2. Organizacja sądownictwa powszechnego i prokuratury, 3. Pozycja prawna i faktyczna sędziego sądu powszechnego, 4. Sądy przysiegłych, ławnicy, sądy obywatelskie, 5. Wymiar sprawiedliwości w sprawach karnych, 6. Wymiar sprawiedliwości w sprawach cywilnych, 7. Zagadnienia sądowej kontroli administracji i pozasądowych organów orzekających, 8. Wojskowy wymiar sprawiedliwości
1. Kryzys politycznej formy sprawowania władzy; 2. Od demokracji liberalnej do demokracji masowej; 3. Fundamentalna sprzeczność między ładem światowym a bezpieczeństwem społecznym; 4. Zarządzanie bezpieczeństwem jako iluzja.
W numerze [Contents] Shanshan Liu, Thomas Hyclak: Employment effects of US minimum wage policy, doi: 10.15678/ZP.2015.33.3.01, s. 5–15; Tomasz Geodecki, Maciej Jan Grodzicki: Jak awansować w światowej lidze gospodarczej? Kraje Europy Środkowo-Wschodniej w globalnych łańcuchach wartości [How to climb up the World Economic League Table? Central and Eastern Europe in global value chains], doi: 10.15678/ZP.2015.33.3.02, s. 16–40; Andrzej Zybała: Struktura ryzyk w reformie wybranych elementów polityki rynku pracy [The structure of risk in selected elements of labour-market policy reform], doi: 10.15678/ZP.2015.33.3.03, s. 41–55; Rafał Matyja: Krajowa Polityka Miejska okiem politologa [National Urban Policy in the eyes of political scientist], doi: 10.15678/ZP.2015.33.3.04, s. 56–66; Tomasz Kupiec: Program evaluation use and its mechanisms: The case of Cohesion Policy in Polish regional administration, doi: 10.15678/ZP.2015.33.3.05, s. 67–83. Wybór tekstów klasycznych [Selection of classic texts] David Harvey: Od menedżeryzmu do przedsiębiorczości: transformacja procesu rządzenia miastami w późnym kapitalizmie [From managerialism to entrepreneurialism: The transformation in urban governance in late capitalism], doi: 10.15678/ZP.2015.33.3.06, s. 84–106.
Zawiera: Wstęp. Rozdział I. Zaufanie w naukach społecznych – próba określenia pojęcia. 1. Wstęp. 2. Zaufanie w naukach społecznych – uwagi wprowadzające. 3. Zaufanie w naukach politycznych. 4. Zaufanie w socjologii. 5. Zaufanie w nauce administracji. 6. Zaufanie w zarządzaniu i teorii organizacji. 7. Zaufanie w ekonomii. 8. Zaufanie w innych dziedzinach nauk społecznych. 9. Refleksje końcowe. Rozdział II. Prowadzenie postępowania w sposób budzący zaufanie do władzy publicznej jako zasada prawa. 1. Wstęp. 2. Zasady prawa w ujęciu teoretycznoprawnym. 3. Zasada zaufania jako zasada konstytucyjna. 4. Zasada zaufania jako zasada ogólna postępowania administracyjnego. 5. Refleksje końcowe. Rozdział III. Geneza i ewolucja zasady budzenia zaufania do władzy publicznej. 1. Wstęp. 2. Geneza zasady zaufania – od państwa policyjnego do państwa prawa. 3. Od uchwalenia Kodeksu postępowania administracyjnego do restytucji sądownictwa administracyjnego. 4. Od restytucji sądownictwa administracyjnego do noweli grudniowej. 5. Od noweli grudniowej do noweli kwietniowej. 6. Treść zasady budzenia zaufania po noweli kwietniowej Kodeksu postępowania administracyjnego. 7. Refleksje końcowe. Rozdział IV. Instytucje i regulacje procesowe służące realizacji zasady budzenia zaufania do władzy publicznej. 1. Wstęp. 2. Zasady ogólne postępowania administracyjnego. 3. Wszczęcie postępowania. 4. Wyłączenia w postępowaniu administracyjnym. 5. Uczestnicy postępowania administracyjnego. 6. Terminy i załatwianie spraw. 7. Czynności techniczno-procesowe. 8. Dowody i postępowanie dowodowe. 9. Rozprawa administracyjna. 10. Mediacja. 11. Decyzja administracyjna. 12. Ugoda administracyjna. 13. Milczące załatwienie sprawy. 14. Odwołania. 15. Tryby nadzwyczajne postępowania administracyjnego. 16. Postępowanie uproszczone. 17. Administracyjne kary pieniężne. 18. Refleksje końcowe. Rozdział V. Zasada budzenia zaufania do władzy publicznej a instytucje (pojęcia) prawa administracyjnego. 1. Wstęp. 2. Uznanie administracyjne. 3. Przyrzeczenie administracyjne. 4. Publiczne prawa podmiotowe. 5. Refleksje końcowe. Rozdział VI. Zasada budzenia zaufania do władzy publicznej – ujęcie komparatystyczne. 1. Wstęp. 2. Vertrauensschutz. 3. Confiance légitime. 4. Legitimate expectations. 5. Refleksje końcowe. Zakończenie. Bibliografia.
Księga dedykowana prof. dr. hab. Michałowi Domagale poświęcona jest tematyce związanej z Jego zainteresowaniami naukowymi - zasadami ustroju współczesnych państw. To zbiór artykułów napisanych przez Jego uczniów, kolegów i przyjaciół z Katedry Prawa Konstytucyjnego, Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Teksty dotyczą zasady suwerenności i odnoszą się do rozwiązań ustrojowych polskich bądź wybranych państw europejskich, w przeszłości należących do bloku państw socjalistycznych, a także problemów związanych z członkostwem suwerennego państwa w organizacjach międzynarodowych. Ad multos annos, drogi Panie Profesorze!
Księga dedykowana prof. dr. hab. Michałowi Domagale poświęcona jest tematyce związanej z Jego zainteresowaniami naukowymi - zasadami ustroju współczesnych państw. To zbiór artykułów napisanych przez Jego uczniów, kolegów i przyjaciół z Katedry Prawa Konstytucyjnego, Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Teksty dotyczą zasady suwerenności i odnoszą się do rozwiązań ustrojowych polskich bądź wybranych państw europejskich, w przeszłości należących do bloku państw socjalistycznych, a także problemów związanych z członkostwem suwerennego państwa w organizacjach międzynarodowych.
Istniejące klasyfikacje parlamentów wskazują, że badacze kręgu atlantyckiego nie sięgają w swych dociekaniach do państw Azji Południowo-Wschodniej i przyjętych tam rozwiązań ustrojowych. Region ten w omawianym zakresie wymaga zatem przeprowadzenia badań prawno-porównawczych, zwłaszcza pod kątem analizy adaptowanych instytucji, ich modyfikacji oraz unikatowych, charakterystycznych rozwiązań. Prezentowana monografia stanowi efekt badań prowadzonych w latach 2014–2017, mających na celu przeanalizowanie funkcjonowania organów władzy ustawodawczej w wybranych demokracjach Azji Południowo-Wschodniej. Autorka ukazuje, jakie znaczenie prawne (sposób unormowania omawianej zasady w aktach normatywnych), funkcjonalne (efektywność procesu legislacyjnego oraz wykonywania innych kompetencji legislatywy), a także polityczne (stabilizacja rządów, hegemonia jednej partii) miało wprowadzenie dwuizbowej struktury parlamentu w państwach tego regionu.
Istniejące klasyfikacje parlamentów wskazują, że badacze kręgu atlantyckiego nie sięgają w swych dociekaniach do państw Azji Południowo-Wschodniej i przyjętych tam rozwiązań ustrojowych. Region ten w omawianym zakresie wymaga zatem przeprowadzenia badań prawno-porównawczych, zwłaszcza pod kątem analizy adaptowanych instytucji, ich modyfikacji oraz unikatowych, charakterystycznych rozwiązań. Prezentowana monografia stanowi efekt badań prowadzonych w latach 2014–2017, mających na celu przeanalizowanie funkcjonowania organów władzy ustawodawczej w wybranych demokracjach Azji Południowo-Wschodniej. Autorka ukazuje, jakie znaczenie prawne (sposób unormowania omawianej zasady w aktach normatywnych), funkcjonalne (efektywność procesu legislacyjnego oraz wykonywania innych kompetencji legislatywy), a także polityczne (stabilizacja rządów, hegemonia jednej partii) miało wprowadzenie dwuizbowej struktury parlamentu w państwach tego regionu.