Wstęp; Początki europejskich doktryn samorządu terytorialnego; Samorząd terytorialny w państwach Unii Europejskiej w świetle uregulowań prawno międzynarodowych; Samorząd terytorialny w Królestwie Belgii; Samorząd terytorialny w Królestwie Danii; Samorząd terytorialny w Królestwie Hiszpanii; Samorząd terytorialny w królestwie Holandii; Samorząd terytorialny w Królestwie Szwecji; Samorząd terytorialny w Republice Austrii; Samorząd terytorialny Republice Bułgarii; Samorząd terytorialny w Republice Chorwacji; Samorząd terytorialny w Republice Cypru; Samorząd terytorialny w Republice Czeskiej; Samorząd terytorialny w Republice Estonii; Samorząd terytorialny w Republice Federalnej Niemiec; Samorząd terytorialny w Republice Finlandii; Samorząd terytorialny w Republice Francuskiej; Samorząd terytorialny w Republice Grecji; Samorząd terytorialny w Republice Irlandii; Samorząd terytorialny w Republice Łotewskiej; Samorząd terytorialny w Republice Malty; Samorząd terytorialny w Republice Portugalskiej; Samorząd terytorialny w Republice Rumunii; Samorząd terytorialny w Republice Słowackiej; Samorząd terytorialny w Republice Włoskiej; Samorząd terytorialny w Rzeczypospolitej Polskiej; Samorząd terytorialny na Węgrzech; Samorząd terytorialny w Wielkim Księstwie Luksemburga; Samorząd terytorialny w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
1. Trybunał konstytucyjny Republiki Austrii, 2. Sąd konstytucyjny Republiki białorusi, 3. Sąd konstytucyjny Republiki Bułgarii, 4. Sąd Konstytucyjny Republiki Francuskiej, 5. Trybunał Konstytucyjny Królestwa Hiszpanii, 7. Sąd Konstytucyjny Republiki Litewskiej, 8. Sąd konstytucyjny Republiki Łotewskiej, 9. Federalny Trybunał Konstytucyjny Republiki Federalnej Niemiec, 10. Trybunał Konstytucyjny Rzeczypospolitej Poslkiej, 11. Trybunał Konstytucyjnym Republiki Portugalii, 12. Sąd konstytucyjny Federacji Rosyjskiej, 13. Sąd konstytucyjny Republiki Rumunii, 14. Sąd konstytucyjny Republiki Słowackiej, 15. Sąd konstytucyjny Republiki Turcji, 16. Trybunał Konstytucyjny Republiki Węgierskiej, 17. Trybunał Konstytucyjny Republiki Włoskiej
Blokowanie list w wyborach samorządowych- nowelizacja ordynacji wyborczej i jej skutki na przykładzie wyborów do rad miast wojewódzkich; Ochrona prawa wyborczego w słowackim systemie konstytucyjnym i w systemach państw Grupy Wyszehradzkiej; Wybory i reprezentacja polityczne kobiet; Instytucjonalizacja prawna funkcji wyborczej partii politycznych w wyborach samorządowych w Polsce; Atrakcyjność wyborcza kandydatów na radnych w wyborach samorządowych w Polsce 2006 r.
Optymalizacja formuły wyborczej. Dylematy wyboru ordynacji proporcjonalnej czy większościowej; Referendalny charakter aktu legitymizującego przystąpienie Polski do unii Europejskiej; Głosowanie przez pełnomocnika; Szwedzki system wyborczy- rany instytucjonalne i polityczne; Organy wyborcze na Węgrzech
1. Dylematy wyboru systemu wyborczego we współczesnych demokracjach- kontekst ordynacji do Sejmu i Senatu RP; 2. Zastosowanie wybranych metod statystycznych w badaniach systemów wyborczych; 3. Wybory- obywatelskim głosem czy martwą literą prawa?; 4. Polacy w wyborach do Parlamentu Europejskiego; 5. Prawa wyborcze młodzieży; 6. Wpływ węgierskiego systemu wyborczego na wyniki wyborów do Zgromadzenia Krajowego i Parlamentu Europejskiego w latach 1990-2009.
1. Uregulowania prawne dotyczące reprezentacji kobiet w kolegialnych organach władzy w Polsce w kontekście wyników wyborów parlamentarnych w 2011 roku; 2. Apodyktyczność języka kampanii wyborczej (na materiale z kampanii 2011); 3. Polacy o prawie wyborczym i mechanizmach kampanii. Badania przed wyborami parlamentarnymi 2011 roku; 3. Nowy węgierski system wyborczy; 4. "Lokomotywy" czy "odkurzacze"? - O wynikach liderów list wyborczych. Polemika z Wojciechem Peszyńskim.
Rozwój polityczny ziem rumuńskich uzależniony był na początku XIX w. od rozwoju wypadków w Imperium Osmańskim, co w kategoriach politycznych wymuszało recepcję wzorca orientalnego. Dopiero decyzje pokoju w Adrianopolu w 1829 r. otworzyły możliwość budowy nowoczesnego społeczeństwa w księstwach rumuńskich. Proces ten był długotrwały, a orientalne wzorce pozostawały przez długi czas istotnym elementem składowym stosunków społecznych i politycznych. Casus Rumunii jako państwa, w którym funkcjonował specyficzny system partyjny, stanowił motyw do podjęcia badań nad tym tematem. Należy podkreślić, iż niniejsza monografia w porównaniu z innymi pracami, poświęconymi systemowi partyjnemu Rumunii, po raz pierwszy obejmuje tak szerokie spektrum czasowe. Zawiera analizę funkcjonowania systemu partyjnego Rumunii w okresie monarchii, czy-li w latach 1866–1947. Autor przedstawił uwarunkowania i ewolucję omawianego systemu na podstawie literatury przedmiotu oraz własnych badań z wykorzystaniem kwerend archiwalnych.
Rozwój polityczny ziem rumuńskich uzależniony był na początku XIX w. od rozwoju wypadków w Imperium Osmańskim, co w kategoriach politycznych wymuszało recepcję wzorca orientalnego. Dopiero decyzje pokoju w Adrianopolu w 1829 r. otworzyły moż-liwość budowy nowoczesnego społeczeństwa w księstwach rumuńskich. Proces ten był długotrwały, a orientalne wzorce pozostawały przez długi czas istotnym elementem składowym stosunków społecznych i politycznych. Casus Rumunii jako państwa, w którym funkcjonował specyficzny system partyjny, stanowił motyw do podjęcia badań nad tym tematem. Należy podkreślić, iż niniejsza monografia w porównaniu z innymi pracami, poświęconymi systemowi partyjnemu Rumunii, po raz pierwszy obejmuje tak szerokie spektrum czasowe. Zawiera analizę funkcjonowania systemu partyjnego Rumunii w okresie monarchii, czyli w latach 1866–1947. Autor przedstawił uwarunkowania i ewolucję omawianego systemu na podstawie literatury przedmiotu oraz własnych badań z wykorzystaniem kwerend archiwalnych.
1. Transformacja ustrojowa państw Europy Środkowej i Wschodniej - próba bilansu. 2. System polityczny Albanii. 3. System polityczny Białorusi. 4. System polityczny Bułgarii. 5. System polityczny Chorwacji. 6. System polityczny Czech. 7. System polityczny Estonii. 8. System polityczny Litwy. 9. System polityczny Łotwy. 10. System polityczny Rosji. 11. System polityczny Rumunii. 12. System polityczny Słowacji. 13. System polityczny Słowenii. 14. System polityczny Ukrainy. 15. System polityczny Węgier.
The role of local media In building democracy taking into account groups threatened by exclusion; Local Internet press and readership in the 60+ group; Summary of the role of local media in building democracy to groups in danger of social exclusion; Research result for Czech republic based on provided questionnaire; Media consumption in the population of Sosnowiec seniors in light of results of empirical research.
1. Przejście do demokracji a transformacja systemów medialnych w Europie Środkowej i Wschodniej po upadku komunizmu, 2. Transformacja rosyjskich środków masowej informacji ( lata osiemdziesiąta i dziewięćdziesiąte ), 3. Prasa na Ukrainie w latach 1991-2000, 4. Czeskie media po rozpadzie Czechosłowacji, 5. zmiany w sytuacji mediów na Słowacji po 1989 r., 6. Zmiany w kształceniu dziennikarzy na Słowacji po 1989 r., 7. Prasa i media elektroniczne na Węgrzech, 8. Transformacja czy kolonizacja? Media w nowych landach zjednoczonych Niemiec, 9. System medialny w postkomunistycznej Rumunii, 10. Radio i telewizja w Polsce po 1989 roku, 11. Koncesjonowane stacje radiowe na Dolnym Śląsku w latach dziewięćdziesiątych, 12. Kondycja prasy dolnośląskiej 10 lat po zmianach ustrojowych w Polsce
Republika Białorusi, Republika Bułgarii, Republika Czeska, Republika Litewska, Federacja rosyjska, Republika Rumunii, Republika słowacka, Republika Słowenii, Republika Ukrainy, Republika węgierska.
Kolejny tom czasopisma historycznego „Wieki Stare i Nowe” tradycyjnie gromadzi artykuły poświęcone różnym aspektom historii polskiej i powszechnej na przestrzeni dziejów. Epokę starożytną reprezentują studia poświęcone chorobom pszczół (Agnieszka Bartnik) oraz ikonografii wybranych monet epoki Flawiuszów (Judyta Ścigała). Kolejny artykuł dotyczy ceremonii tryumfalnej w czasach bizantyńskich (Michał Pietranik). W odniesieniu do dziejów nowożytnych poszczególne teksty koncentrują się na zagadnieniach polityki zewnętrznej króla Władysława IV Wazy (Rafał Wolski), wojażach włoskich i refleksjach z tych podróży (Patryk Kurzyński), dziele encyklopedycznym cieszyńskiego uczonego Leopolda Jana Szersznika (Ondřej Podavka), aspektach historii gospodarczej związanej z kondycją finansową jednego z klasztorów paulinów (Jacek Szpak) oraz na biografii Wiktoryny Bakaławiczowej, artystki Teatru Rozmaitości w Warszawie (Adrian Uljasz). Problematyka odnosząca się do dziejów najnowszych została poruszona w kilku artykułach, w których kolejno analizowano losy generała Konstantego Druckiego-Lubeckiego (Mariusz Patelski), pomoc węgierską dla Polski w 1920 roku (Piotr Uwijała), a także omówiono tragiczną w skutkach katastrofę w kopalni w Nowej Rudzie w 1941 roku (Kacper Manikowski) oraz pokazano miejsce Zaolzia w stosunkach polsko-czechosłowackich podczas II wojny światowej (Dariusz Miszewski). Stały dział Artykuły recenzyjne i recenzje zawiera krytyczne omówienia kilku prac z zakresu historii starożytnej, nowożytnej i najnowszej. Tom 13 (18) czasopisma zamyka dział Varia.
Kolejny tom czasopisma historycznego „Wieki Stare i Nowe” tradycyjnie gromadzi artykuły poświęcone różnym aspektom historii polskiej i powszechnej na przestrzeni dziejów.
Epokę starożytną reprezentują studia poświęcone chorobom pszczół (Agnieszka Bartnik) oraz ikonografii wybranych monet epoki Flawiuszów (Judyta Ścigała). Kolejny artykuł dotyczy ceremonii tryumfalnej w czasach bizantyńskich (Michał Pietranik). W odniesieniu do dziejów nowożytnych poszczególne teksty koncentrują się na zagadnieniach polityki zewnętrznej króla Władysława IV Wazy (Rafał Wolski), wojażach włoskich i refleksjach z tych podróży (Patryk Kurzyński), dziele encyklopedycznym cieszyńskiego uczonego Leopolda Jana Szersznika (Ondřej Podavka), aspektach historii gospodarczej związanej z kondycją finansową jednego z klasztorów paulinów (Jacek Szpak) oraz na biografii Wiktoryny Bakaławiczowej, artystki Teatru Rozmaitości w Warszawie (Adrian Uljasz). Problematyka odnosząca się do dziejów najnowszych została poruszona w kilku artykułach, w których kolejno analizowano losy generała Konstantego Druckiego-Lubeckiego (Mariusz Patelski), pomoc węgierską dla Polski w 1920 roku (Piotr Uwijała), a także omówiono tragiczną w skutkach katastrofę w kopalni w Nowej Rudzie w 1941 roku (Kacper Manikowski) oraz pokazano miejsce Zaolzia w stosunkach polsko-czechosłowackich podczas II wojny światowej (Dariusz Miszewski).
Stały dział Artykuły recenzyjne i recenzje zawiera krytyczne omówienia kilku prac z zakresu historii starożytnej, nowożytnej i najnowszej. Tom 13 (18) czasopisma zamyka dział Varia.
Kwartalnik naukowy poświęcony zagadnieniom związanym z nowoczesnym zarządzaniem publicznym i powiązanym z nim aspektom funkcjonowania państwa oraz szeroko pojętej roli jednostki – obywatela. Współczesne zarządzanie publiczne jest efektem ewolucji państwa i ewolucji administracji publicznej. Towarzyszy temu zmieniająca się rola jednostki (obywatela) – to nie tylko wyborca, petent czy konsument, ale coraz bardziej interesariusz. Zarządzanie publiczne nie polega obecnie na utrwalaniu określonego porządku, lecz na skutecznym kierowaniu wieloma złożonymi zmianami, które – choć niezbędne – nie są ani oczywiste, ani zdeterminowane. Jest fenomenem, którego rozpatrywanie wymaga interdyscyplinarnych i wielowątkowych badań. Kwartalnik tworzy przestrzeń dla naukowej debaty nad tym fenomenem. Czytelnik znajdzie w nim rozważania konceptualne i teoretyczne, ale także rzetelne i wnikliwe studia empiryczne, zwłaszcza porównawcze. Wydawcą pisma jest Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie i Wydawnictwo Naukowe Scholar.
W numerze [Contents] János Kornai: Zrewidowany paradygmat systemowy. Wyjaśnienia i dodatkowe elementy w świetle doświadczeń państw postsocjalistycznych – część druga [The system paradigm revisited: Clarification and additions in the light of experiences in the post-socialist region – Part II], doi 10.15678/ZP.2017.42.4.01, s. 7–22; Noralv Veggeland: Conflicting administrative traditions – a political-economic perspective, doi 10.15678/ZP.2017.42.4.02, s. 23–37; Marcin Kocór: Skills shortages and mismatches on the Polish labour market and public policy recommendations, doi 10.15678/ZP.2017.42.4.03, s. 38–52; Andrzej Kozina: Negotiations within Firm-Idea, doi 10.15678/ZP.2017.42.4.04, s. 53–62; Marcin Kautsch: Nadzór właścicielski powiatów nad podmiotami leczniczymi [Can the county authorities effectively supervise their health care units?], doi 10.15678/ZP.2017.42.4.05, s. 63–76; Anna Doś: Developing sustainable healthcare governance mechanisms to manage public-private partnerships, doi 10.15678/ZP.2017.42.4.06, s. 77–89; Olga Nosova: The effects of industrial policy on regional development in Ukraine, doi 10.15678/ZP.2017.42.4.07, s. 90–101. Wywiad [Interview] O przydatności ekonomii, celach polityki publicznej i znaczeniu filozofii ekonomii. Wywiad z Danielem M. Hausmanem [On the usefulness of economics, public policy goals and the importance of the philosophy of economics. An interview with Daniel M. Hausman], doi 10.15678/ZP.2017.42.4.08, s. 102–116; Zarządzanie Publiczne 2017 – lista recenzentów [Public Governance 2017 – reviewers], s. 117–118.
1. Klasyfikacja konstytucji z uwagi na tryb ich zmiany. 2. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Albanii. 3 Zasady zmiany Konstytucji Księstwa Andory. 4. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Austrii. 5. Zasady zmiany Konstytucji Królestwa Belgii. 6. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Białorusi. 7. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Bośni i Hercegowny. 8. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Bułgarii. 9. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Chorwacji. 10. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Cypryjskiej. 11. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Czarnogóry. 12. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Czeskiej. 13. Zasady zmiany Konstytucji Królestwa Danii. 14. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Estonii. 15. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Finlandii. 16. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Francuskiej. 17. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Grecji. 18. Zasady zmiany Konstytucji Królestwa Hiszpanii. 19. Zasady zmiany Konstytucji Królestwa Holandii. 20. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Irlandii. 21. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Islandii. 22. Zasady zmiany Konstytucji Księstwa Liechtensteinu. 23. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Litewskiej. 24. Zasady zmiany Konstytucji Wielkiego Księstwa Luksemburga. 25. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Łotewskiej. 26. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Macedonii. 27. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Malty. 28. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Mołdowy. 29. Zasady zmiany Konstytucji Księstwa Monako. 30. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Federalnej Niemiec. 31. Zasady zmiany Konstytucji Królestwa Norwegii. 32. Zasady zmiany Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej. 33. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Portugalii. 34. Zasady zmiany Konstytucji Federacji Rosyjskiej. 35. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Rumunii. 36. Zasady zmiany Konstytucji Republiki San Marino. 37. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Serbii. 38. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Słowacji. 39. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Słowenii. 40. Zasady zmiany Konstytucji Konfederacji Szwajcarskiej. 41. Zasady zmiany Konstytucji Królestwa Szwecji. 42. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Tureckiej. 43. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Ukrainy. 44. Zasady zmiany Konstytucji Państwa-Miasta Watykańskiego. 45. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Republiki Węgierskiej. 46. Zasady zmiany Konstytucji Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. 47. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Włoskiej.