Część I: Perspektywa teorii pedagogiki społecznej. 1. W sprawie kształcenia do profesji społecznych - kilka uwag zagajenia do dyskusji na temat modelu absolwenta pedagogiki społecznej. 2. Po co studiować pedagogikę społeczną? 3. Kariera pewnej XIX-wiecznej koncepcji. 4. Pedagog społeczny w warunkach wielokulturowości i potrzeby kreowania przestrzeni międzykulturowego dialogu. 5. Społeczne zadania pedagogów. 6. Dookreśla funkcji pedagoga w warunkach permanentnej transformacji. 7. Pedagog jako animator przeobrażeń społecznych. 8. Pedagog społeczny wobec bezdomnych. Część II: Perspektywa praktyki. 1. Instytucjonalne dzieci - wyzwanie dla pedagogów społecznych. 2. System S.Z.I. (selekcja, zdemaskowanie, iniekcja). 3. Pozytywna profilaktyka w wychowaniu. 4. Czerpanie ze źródeł. 5. Skuteczny pedagog w procesie pomagania. 6. Ważne pytania w pedagogice społecznej. 7. Z doświadczeń praktyka. 8. O studencie pedagogiki społecznej słów kilka. 9. Absolwent skrojony na miarę. 10. Byłam studentką pedagogiki. 11. Podróż z "Surmą". Część III: Perspektywa studentów. 1. Współczesny świat studenta. Poszukiwanie własnej drogi. 2. Wizja pedagoga XXI wieku. 3. Animator wobec wyzwań rzeczywistości. 4. Czy łatwo być pedagogiem? 5. Autorytet zaczyna od siebie. 6. Kim jestem? 7. Jaki powinien być pedagog społeczny? Część IV: Grupy dyskusyjne. 1. Organizacje pozarządowe - droga do społeczeństwa obywatelskiego. 2. Praca z dzieckiem i rodziną. 3. W kręgu kultury i animacji społeczno-kulturalnej. 4. Rekomendacje i propozycje zmian.
Książka stanowi wprowadzeni e do analizy statystycznej. Pozwala na zdobycie wiedzy z zakresu statystyki opisowej i wnioskowania statystycznego, kładąc przy tym nacisk nie na matematyczne podstawy omawianych metod, ale na warunki ich stosowania oraz ich ograniczenia. Zawiera także propozycje rozwiązań, gdy optymalna w danej sytuacji metoda nie może być zastosowana - oprócz wzorcowych, „podręcznikowych” przykładów omawiane i analizowane są również te bardziej „życiowe”, które nie spełniają modelowych wymogów podstawowych metod analizy. Zaprezentowane zagadnienia są zilustrowane konkretnymi przykładami, opartymi na realnych danych z badań kwestionariuszowych. Rozwiązanie tych problemów badawczych jest krok po kroku przedstawione z zastosowaniem IBM SPSS Statistics – poczynając od przesłanek wyboru danej metody statystycznej, przez omówienie ścieżki postępowania w IBM SPSS Statistics i odniesienie do tabel wynikowych, a kończąc na merytorycznej interpretacji wyników. Publikacja będzie szczególnie przydatna dla młodych badaczy - nie tylko studentów i akademików, lecz także praktyków. Z uwagi na przykłady wykorzystane do zilustrowania omawianych metod będzie szczególnie użyteczna dla osób zajmujących się zagadnieniami nauk społecznych, aczkolwiek będzie też stanowić dobry przewodnik po analizie statystycznej w innych dziedzinach nauki. Dla bardziej wprawnych i szukających możliwości pogłębienia swojej wiedzy Czytelników wskazujemy literaturę przedmiotu rozszerzającą omawiane kwestie. Dodatkowa porcja wiedzy została przekazana w przypisach. Nie zaburza to lektury początkującym w analizie statystycznej, a jednocześni e nie zostawia bez podpowiedzi bardziej zaawansowanych Czytelników. '
Książka stanowi wprowadzeni e do analizy statystycznej. Pozwala na zdobycie wiedzy z zakresu statystyki opisowej i wnioskowania statystycznego, kładąc przy tym nacisk nie na matematyczne podstawy omawianych metod, ale na warunki ich stosowania oraz ich ograniczenia. Zawiera także propozycje rozwiązań, gdy optymalna w danej sytuacji metoda nie może być zastosowana - oprócz wzorcowych, „podręcznikowych” przykładów omawiane i analizowane są również te bardziej „życiowe”, które nie spełniają modelowych wymogów podstawowych metod analizy.
Zaprezentowane zagadnienia są zilustrowane konkretnymi przykładami, opartymi na realnych danych z badań kwestionariuszowych. Rozwiązanie tych problemów badawczych jest krok po kroku przedstawione z zastosowaniem IBM SPSS Statistics – poczynając od przesłanek wyboru danej metody statystycznej, przez omówienie ścieżki postępowania w IBM SPSS Statistics i odniesienie do tabel wynikowych, a kończąc na merytorycznej interpretacji wyników.
Publikacja będzie szczególnie przydatna dla młodych badaczy - nie tylko studentów i akademików, lecz także praktyków. Z uwagi na przykłady wykorzystane do zilustrowania omawianych metod będzie szczególnie użyteczna dla osób zajmujących się zagadnieniami nauk społecznych, aczkolwiek będzie też stanowić dobry przewodnik po analizie statystycznej w innych dziedzinach nauki. Dla bardziej wprawnych i szukających możliwości pogłębienia swojej wiedzy Czytelników wskazujemy literaturę przedmiotu rozszerzającą omawiane kwestie. Dodatkowa porcja wiedzy została przekazana w przypisach. Nie zaburza to lektury początkującym w analizie statystycznej, a jednocześni e nie zostawia bez podpowiedzi bardziej zaawansowanych Czytelników.
1. Problematyka badawcza w literaturze przedmiotu; 2. Przedmiot badań własnych i grupa badawcza; 3. Aspiracje edukacyjne badanych; 4. Środowiskowe uwarunkowania aspiracji edukacyjnych studentów; 5. Aspiracje edukacyjne studentów w kontekście transformacji życia społecznego; 6. Funkcjonowanie uniwersytetu a poziom aspiracji edukacyjnych studentów; Podsumowanie.
1. Autoedukacja - kontekst teoretyczny empirycznych eksploracji, 2. Autoedukacja studentów - koncepcja autorska, 3. Metodologia badań własnych, 4. Autoedukacja studentów w świetle opinii badanych - próba empirycznej egzemplifikacji koncepcji, 5. Stwarzanie warunków w uniwersytecie do autoedukacji studentów w świetle opinii badanych, 6. Autoedukacja studentów wyzwaniem współczesności w świetle opinii badanych, 7. Edukacja i autoedukacja w uniwersytecie (propozycje, projekcje)
Czas wolny - pojęcia, funkcje, budżet czasu; Zainteresowania - pojecie, typologia i determinanty rozwoju; Rozwijanie zainteresowań wytyczanych przez Podstawę programową kształcenia ogólnego; Diagnozowanie preferencji zainteresowań zawodowych; Fotografia - użyteczność dydaktyczna i wychowawcza; Fotografia - możliwości oraz rozwój sprzętu i techniki; Fotografia - sprzęt i obróbka graficzna (ujęcie praktyczne na podstawie analizy materiału badawczego); Fotografia jako medium wizualizacji czasu wolnego i poznania zainteresowań studentów (raport z badań).
1. Wprowadzenie; 2. Metodologia i cele; 3. Postrzeganie niepełnosprawności oraz nastawienie wobec studentów z niepełno sprawnościami; 4. Ogólne problemy związane z funkcjonowaniem osób z niepełno sprawnościami na uczelniach wyższych; 5. Szczególne problemy studentów z różnymi rodzajami niepełnosprawności; 6. Działalność biur ds. osób niepełnosprawnych; 7. Dobre praktyki; 8. Wnioski i zalecenia.
1. Zmiany o charakterze globalnym jako implikacje wzrostu aspiracji edukacyjnych młodzieży 2. Aspiracje edukacyjne młodzieży w kontekście zmian w edukacji 3. Uniwersytet w obliczu zmian 4. Miejsce aspiracji w życiu człowieka 5. Dynamika aspiracji edukacyjnych studentów 6. Aspiracje samokształceniowe studentów 7. Implikacje aspiracji edukacyjnych młodzieży dla uprawiania dydaktyki szkoły wyższej
Zawiera: Cz. I Cyfrowy świat we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej: Tożsamość i nastawienie do życia młodzieży akademickiej w dobie popkultury; Wspomaganie procesu nauczania i uczenia się - utrwalenie i sprawdzanie osiągnięć ucznia w epoce cyfrowej; Korzystanie z Internetu przez nauczycieli i uczniów w celach edukacyjnych; Nowe media w kształceniu medycznym. Cz. II Formalne i nieformalne wymiary edukacji artystycznej: Jakiej muzyki słuchasz? Preferencje muzyczne młodzieży akademickiej; Przygotowanie dzieci do uczestnictwa w świecie muzyki; Schola przyparafialna środowiskiem nieformalnego kształcenia muzycznego dzieci i młodzieży; Performans w edukacji chemicznej - teoria i praktyka; Koncepcja swobodnej ekspresji w sztuce i edukacji plastycznej w ujęciu Anny Trojanowskiej-Kaczmarskiej. Cz. III Zorganizowane formy edukacji fizycznej: O potrzebie pedagogiki sportu w edukacji jutra; Miejsce i rola edukacji fizycznej w działalności statutowej szkoły; Zespół Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego w Raciborzu - kultura fizyczna i edukacja w zmieniających się realiach społecznych. Cz. IV Znaczenie zdrowia w życiu współczesnego człowieka: Środowiskowe aspekty kształtowania nawyków żywieniowych dzieci w wieku przedszkolnym; Konwledge of pregnant women about nutririon of new-borns; Wiedza na temat bólów krzyża jako istotny element edukacji zdrowotnej młodzieży; Ergonomia pracy nauczyciela zawodu - na kierunku technik masażysta; Wiedza na temat udaru mózgu wśród studentów uczelni medycznej i niemedycznej - potrzeba edukacji prozdrowotnej w społeczeństwie polskim. Cz. V Wielowymiarowość współczesnej edukacji: Obraz kariery zawodowej z perspektywy młodzieży akademickiej z wybranych kierunków studiów uczelni wrocławskich wchodzącej na rynek pracy; Możliwość wykorzystania kształcenia przez badanie w edukacji na rzecz równoważnego rozwoju.
Wstęp. Część I. Społeczno-kulturowe warunki zmian w edukacji. Rozdział 1. Potencjał kategorii emergencji w rozpoznawaniu kwestii społeczno-humanistycznych. Rozdział 2. Zwrot edukacyjny w perspektywie kulturowej. Rozdział 3. Środowiskowe strategie profilaktyczne jako obszar zainteresowania pedagogiki społecznej. Ewolucja teorii i praktyki pedagogicznej. Część II. Edukacja w okresie dzieciństwa a przyszłe losy człowieka. Rozdział 1. Ochrona dziecka i dzieciństwa? Niektóre, wybrane aspekty. Rozdział 2. Oczekiwania rodziców i nauczycieli w obszarze zaangażowania w proces edukacji dziecka. Afirmacja pozoru współpracy. Rozdział 3. Grupa wielowiekowa szansą na adaptację dziecka do warunków przedszkola. Rozdział 4. Plany życiowe młodszych uczniów. Część III. Zagadnienia dydaktyczno-wychowawcze we współczesnej szkole. Rozdział 1. W kręgu problemów wychowawczych współczesnej szkoły - recepcja postaw uczniów przez nauczycieli wybranych placówek oświatowych. Rozdział 2. Mediator w szkole - szansa na porozumienie w konfliktach szkolnych i rówieśniczych. Rozdział 3. Dlaczego edukacja muzyczna jest ważna? Rozdział 4. Komputer w małej szkole. Rozdział 5. Animatorzy kultury jako wychowawcy dzieci i młodzieży. Część IV. Wychowanie moralne w edukacji człowieka. Rozdział 1. Rola wartości etycznych we współczesnym świecie a wpływy wychowania i środowisko życia jednostki. Rozdział 2. Dialog w wychowaniu do wartości w szkole. Rozdział 3. Przyszłe nauczycielki wobec aktywności prospołecznej jako celu wychowania moralnego ucznia. Część V. Edukacja zdrowotna, profilaktyka i terapia. Rozdział 1. Wybrane aspekty procesu wychowania fizycznego w opinii dzieci i młodzieży bydgoskich szkół. Rozdział 2. Aktywność fizyczna u dzieci w wieku szkolnym jako profilaktyka wad postawy. Rozdział 3. Wiedza i nawyki żywieniowe dzieci w wieku szkolnym w zakresie gospodarki wapniowo-fosforanowej. Rozdział 4. Rola muzyki w wychowaniu, edukacji i terapii uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Rozdział 5. Wybrane metody zooterapii w leczeniu dzieci z autyzmem. Część VI. Edukacja wyższa w toku przemian cywilizacyjnych. Rozdział 1. Przemiany szkolnictwa wyższego - między globalnymi procesami a tradycją. Rozdział 2. Czas pandemii czasem innowacyjności, kreatywności i próby nauczyciela akademickiego. Rozdział 3. Wolność, Tomku, w swoim domku? Uwarunkowania warsztatu pracy i nauki na studiach pedagogicznych w czasach pandemii. Rozdział 4. Przygotowanie zawodowe kadry oficerskiej polskich sił zbrojnych. Rozdział 5. Badania losów absolwentów Akademii Sztuki Wojennej.
Wstęp. Część I. Organizacja pracy w szkole. Rozdział 1. Szkoła równych szans? (raport z badań wśród nauczycieli). Rozdział 2. Mediacje w szkole jako forma wsparcia w środowisku oświatowym – w opiniach młodzieży akademickiej. Rozdział 3. Siła czy wytrwałość? – Pytania o czynniki warunkujące poczucie sprawstwa. Rozważania w świetle wyników badań własnych. Rozdział 4. Tworzenie projektu edukacyjnego – współdziałanie czy zakamuflowana praca indywidualna? Rozważania w kontekście wyników badań własnych. Rozdział 5. Problemy kierowania szkołą na łamach „Nowej Szkoły” (1945-2017). Część II. Kompetencje i obszary pracy nauczyciela we współczesnej szkole. Rozdział 1. Znane i nieznane wymiary innowacji nauczycielskiej. Kontekst badawczy. Rozdział 2. Wspierające wymiary komunikacji językowej w praktyce edukacyjnej szkoły i w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela. Rozdział 3. Pedagogiczne uwarunkowania relacji interpersonalnych rodziców i nauczycieli wybranych szkół podstawowych. Rozdział 4. Znaczenie dotyku w edukacji. Model węgierski. Część III. Potencjał edukacji przedszkolnej i zintegrowanej. Rozdział 1. Prawo dziecka do nauki w edukacji wczesnoszkolnej. Rozdział 2. „What we will learn in our youth…” – that it to say, to reasonably support the development of a child’s creative potential. Rozdział 3. Dyscyplina w przedszkolu – wspólne ustalanie zasad czy narzędzie do kierowania grupą? Rozdział 4. Wartości estetyczne przyrody w wytworach plastycznych uczniów kończących edukację wczesnoszkolną. Część IV. Edukacja medialna w instytucjach edukacyjnych. Rozdział 1. Edukacja w społeczeństwie technokratycznym i informacyjnym. Spojrzenie krytyczne i horyzontalne. Rozdział 2. Edukacja cyfrowa, czyli jaka? Rozdział 3. Emocjonalne funkcjonowanie „cyfrowych” uczniów we wczesnym wieku szkolnym. Rozdział 4. Profilaktyka i terapia fonoholizmu wśród uczniów szkół podstawowych. Rozdział 5. Poszukiwanie informacji przez studentów – raport z badań pilotażowych. Rozdział 6. Uczenie się nie musi być monochromatyczne. Kolor jako czynnik mogący wspomagać uczenie się. Część V. Młodzi dorośli jako podmiot oddziaływań edukacyjnych. Rozdział 1. Przeżycie – przebudzenie – przemiana. Inicjacyjne dynamizmy egzystencji ludzkiej w motywowaniu studentów pedagogiki i pracy socjalnej do (samo)doskonalenia kompetencji hermeneutycznych. Rozdział 2. Pojęcie wdzięczności w opinii osób u progu dorosłości. Rozdział 3. Inteligencja emocjonalna studentów – przyszłych nauczycieli. Rozdział 4. Wybrane problemy aktywności fizycznej studentów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika – kontekst doświadczeń sportowych i wychowania rodzinnego. Rozdział 5. About the need of preparation of candidates for teachers for cooping with stress at school and supporting students in this range.
Wstęp, Szanse i zagrożenia wynikające z nowej ustawy o szkolnictwie wyższym z dnia 27 lipca 2005 roku, Uwarunkowania i założenia przemian edukacyjnych w XXI wieku, Jedność w różnorodności-szkolnictwo wyższe w Unii Europejskiej, Wyzwania dla polskiej szkoły w kontekście europejskiego rynku pracy, Kształcenie i kariera pedagogów we Francji, Praca, kariera i studia w organizacjach nowego typu, Rola mentora jako osoby przygotowujacej do wykonywania zawodu, Jak znaleźć swój port-czyli o planowaniu kariery zawodowej, Profil absolwenta uczelni wyższej (wyniki badań), Wyuczona bezradność z perspektywy współczesnego rynku pracy, Internetowy serwis pracy jako dynamiczna platforma wymiany informacji, Realizacja,przez samorząd województwa śląskiego,zadań z zakresu promowania zatrudnienia wśród młodzieży,przy udziale europejskiego funduszu społecznego, Organizacje studenckie-drogą do kariery, Teraźniejszość i przyszłość dydaktyki, Edukacja dla aktywności.Kształcenie ciągłe jako edukacyjny wymiar zmian społecznych, Zagrożenia społeczne i ich edukacyjne implikacje, Nauczyciel w nowej rzeczywistości społecznej, Rola technologii informacyjnej w przemianach edukacyjnych w kontekście społeczeństwa informacyjnego, Doskonalenie nauczycieli-glos instrumentem kreowania własnego wizerunku i narzędziem pracy.
W pięćdziesiątym trzecim numerze czasopisma „Ekonometria” opublikowano dziewięć artykułów. Pierwsza praca, autorstwa Pawła Baranowskiego i Jana Sztaudyn-gera, dotyczy zmian w czasie reguł Taylora wraz ze wskazaniem wykorzystania w polityce pieniężnej w Polsce. Artykuł Adama Sagana i Mariusza Grabowskiego prezentuje rolę informacji wnoszonej na podstawie metaanalizy do oceny dopasowania i trafności predykcyjnej modeli TAM. Mariusz Kubus przedstawia zagadnienia agregowanego klasyfikatora kNN z selekcją zmiennych. Wpływ liczebności próby i metody zastępowania braków odpowiedzi na miary dopasowania są zagadnieniem omawianym w artykule Łukasza Skowrona i Marcina Gąsiora. Kolejna autorka, Urszula Garczarek-Bąk, wskazuje użyteczność badań eye trackignowych w pomiarze utajonych determinant zachowań zakupowych młodych nabywców. Jacek Szołtysek i Grażyna Trzpiot prezentują wyniki badań motywów mobilności akademickiej studentów z wykorzystaniem drzew decyzyjnych. Anna Czapkiewicz i Paweł Jamer w swoim artykule zamieścili wnioski z badania wpływu indeksów zmienności na zmiany współzależności między wybranymi rynkami finansowymi. Grafy a teoria stabilnych alokacji to temat opracowania Doroty Kozioł-Kaczorek i Łukasza Pietrycha. W ostatnim artykule czasopisma Natalia Nehrebecka i Anna Białek-Jaworska zawarły ocenę determinant inwestycji przedsiębiorstw w środki trwałe, analizując zależność od cash flow i warunków kredytowych. W numerze zawarto również sporządzoną przez Antoniego Smoluka recenzję książki Geniusze. Lwowska Szkoła Ma¬tematyczna autorstwa Mariusza Urbanka. Agnieszka Stanimir
1. Informacje ogólne i terminologia; 2. Erasmus 2007/8 w pigułce; 3. Budżet programu w roku 2007/8; 4. Działania typu "mobilność" w roku akademickim 2007/8 w Polsce; 5. Wymiana studentów w Europie; 6. Wymiana studentów w Polsce; 7. Wymiana pracowników uczelni w Europie; 8. Wymiana pracowników uczelni w Polsce; 9. Kursy intensywne Erasmusa; 10. Intensywne kursy językowe Erasmusa; 11. Projekty centralne programu Erasmus
Wstęp; Informacje ogólne i terminologia; Erasmus 2008/09 w pigułce; Budżet programu w roku 2008/09; Działania typu "mobilność" w Polsce w roku 2008/09; Wymiana studentów w Europie; Wymiana studentów w Polsce; Wymiana pracowników uczelni w Europie; Wymiana pracowników uczelni w Polsce; Intensywne kursy językowe (EILC); Kursy intensywne; Information In English: Erasmus In Poland In 2008/09 - some statistics.
Cz. I Etyka a nauki społeczne: 1. O trudnościach wpływania etyki na morlaność, czyli o różnych wymiarach i granicach absolutyzacji i deabsolutyzacji etyki, 2. Etyka jako "organon" badań naukowych XXI wieku, 3. Aksjologiczność i rtyczność nauk społecznych. Cz.II Środowisko akademickie a etyka: 1. Epidemie społeczne w środowisku akademickim, 2. Czy uczonemu potrzebna jest odwaga?, Cz.III Przedmiot badań społecznych a etyka: 1. Etyka w administracji i biznesie - przedsiębiorczość czy legalizm?, 2. Problem możliwości etycznej refleksji nad gospodarką, 3. Dylematy etyki dziennikarskiej, 4. Badanie ksenofobii jako dylemat etyczny, Cz.IV Etyczny wymiar procedur badawczych: 1. Testowy pomiar inteligencji i ilorazu inteligencji (IQ). O etycznych konsekwencjach respektowania standardów naukowych dla psychologicznej praktyki diagnostycznej, 2. Przyjaźń jako narzędzie pracy antropologa. Wątpliwości etyczne, 3. Czy w badaniach jakościowych wybory metodologiczne są problemem etycznym?, 4. Ironia antropologiczna, etnocentryzm i inne etyczne aspekty badań terenowych według Clifforda Geertza, 5. Etyka i dobre obyczaje w wywiadzie naukowym
1. Wprowadzenie; 2. Nieprawidłowości w stanowieniu prawa; 3. Prawo do sądowej ochrony wolności i praw jednostki; 4. Wolność osobista; 5. Bezpieczeństwo obywateli; 6. Ochrona praw ofiar przestępstwa; 7. Wybrane konstytucyjne prawa i wolności obywateli; 8. Wybrane zagadnienia z zakresu postępowania sądowoadministracyjnego; 9. Rozbieżność w stosowaniu prawa; 10. Przestrzeganie praw obywateli przez administrację lokalną; 11. Prawo do pracy i do wykonywania zawodu; 12. Polacy za granicą; 13. Prawo do zabezpieczenia społecznego; 14. Ochrona zdrowia; 15. Ochrona praw dziecka; 16. Ochrona praw rodziny; 17. Ochrona praw osób niepełnosprawnych; 18. Prawo do nauki; 19. Ochrona środowiska; 20. Przestrzeganie praw obywateli w sprawach mieszkaniowym; 21. Gospodarka nieruchomościami, ochrona praw majątkowych; 22. Egzekucja świadczeń; 23. Ochrona konsumentów; 24. Problematyka danin publicznych; 25. Działalność gospodarcza; 26. Ruch drogowy; 27. Wykonywanie kar i środków karnych; 28. Ochrona praw żołnierzy i funkcjonariuszy służb publicznych; 29. Ochrona praw cudzoziemców oraz mniejszości narodowych i etnicznych; 30. Zespoły eksperckie; 31. Informacje o działaniach Rzecznika Praw Obywatelskich przeciw ubóstwu; 32. Działalność Pełnomocników Terenowych RPO.