Wstęp; R.1 Instrukcja obsługi dziecka. Wychowywanie małego dziecka wedle prasy i w przekonaniach ludzi młodych; R.2 Bobas w biznesplanie? Wychowanie małego dziecka w rodzinach dobrze sytuowanych; R.3 Ciemna strona piaskownicy. Wychowanie małego dziecka w rodzinach o niskim statusie; Podsumowanie: Style wychowawcze a proces dziedziczenia biedy; "Piekielna" dziedziczność statusu.
Cz.I Współczesne kierunki filozoficzno-społeczna : 1. Indywidualizm - liberalizm, 2. Socjalizm, 3. Dzieje katolicyzmu społecznego w zarysie. Cz.II Metafizyka społeczności : 1. Człowiek jako istota społeczna, 2. Geneza, filozoficzny opis, istota i cel społeczności, 3. Najogólniejsze zasady struktury społeczności złożonej, 4. Sprawiedliwość i miłość w życiu społecznym. Cz.III Etyka społeczności naturalnych : 1. Małżeństwo i rodzina, 2. Etyka społeczności zawodowej, 3. Etyka narodu, 4. Etyka społeczności państwowej. Cz.IV Etyka życia międzynarodowego : 1. Najogólniejsze zasady moralne życia międzynarodowego, 2. Wojna jako problem etyczny, 3. Etyczne aspekty pokoju
1. Twierdzenia i dyrektywy metodyczne odnoszące się do działalności opiekuńczo-wychowawczej, 2. Formy zastępczej opieki rodzinnej wobec dziecka pozbawionego opieki rodziny własnej, 3. Opiekuńcze funkcjonowanie instytucjonalnych form opieki nad dzieckiem osieroconym
1. Początki asystentury rodziny w Polsce; 2. Profesjonalność zawodu asystenta rodziny; 3. Metodologia badań własnych dotyczących procesu profesjonalizacji zawodu asystenta rodziny po wprowadzeniu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz innych zmianach w przepisach prawa; 4. Idea asystentury rodziny; 5. Kwalifikacje, motywacje i predyspozycje do wykonywania zawodu asystenta rodziny; 6. Rodzina z wieloma problemami- odbiorca wsparcia asystenta rodziny; 7. Funkcja, zakres i obszar działania asystenta rodziny w kontekście zadań innych służb społecznych pracujących z rodziną na jej rzecz; 8. Metodyka pracy asystenta rodziny; 9. Organizacja pracy asystenta rodziny; 10. Wnioski z badań, odniesienia teoretyczne oraz uwagi metodyczne.
Zawiera: CZĘŚĆ I. Informacje niezbędne do rozpoczęcia programu: Zasadność programu szkolenia rodziców; Ocena kliniczna zbuntowanych dzieci; Praktyczne uwarunkowania szkolenia; Program szkolenia rodziców – przegląd zagadnień. CZĘŚĆ II. Realizacja programu – wskazówki dla terapeuty: Krok 1. Dlaczego dzieci źle się zachowują; Krok 2. Zwracanie uwagi; Krok 3. Praca nad posłuszeństwem dziecka i umiejętnością samodzielnej zabawy; Krok 4. Kiedy pochwała nie wystarczy, czyli system żetonowy lub punktowy; Krok 5. Time-out i inne metody dyscyplinowania dziecka; Krok 6. Rozszerzanie procedury time-out na inne problemy z zachowaniem; Krok 7. Przewidywanie problemów – radzenie sobie z dzieckiem w miejscach publicznych; Krok 8. Poprawa zachowania w szkole dzięki monitorowaniu w domu – stosowanie karty obserwacji zachowania; Krok 9. Radzenie sobie z problemami z zachowaniem w przyszłości; Krok 10. Sesja przypominająca i dalsze sesje. CZĘŚĆ III. Materiały służące do oceny problemów dziecka: Ogólne wskazówki dotyczące wypełniania formularzy; Dane dot. dziecka i rodziny; Rozwój i zdrowie dziecka; Zachowanie dziecka w domu; Zachowanie dziecka w szkole; jak przygotować się do oceny problemów dziecka. CZĘŚĆ IV. Materiały dla rodziców: Materiały dla rodziców – krok 1: Profil dziecka i rodzica; Materiały dla rodziców – krok 1: Spis problemów rodziny; Materiały dla rodziców – krok 1: Schemat interakcji z dzieckiem z zaburzeniami opozycyjno-buntowniczym; Materiały dla rodziców – krok 2: Zwracanie uwagi na odpowiednie zachowanie dziecka podczas zabawy; Materiały dla rodziców – krok 3: Zwracanie uwagi na posłuszeństwo dziecka; Materiały dla rodziców – krok 3: Skuteczne wydawanie poleceń; Materiały dla rodziców – krok 3: Zwracanie uwagi na samodzielną zabawę dziecka; Materiały dla rodziców – krok 4: System żetonowy lub punktowy; Materiały dla rodziców – krok 5: Procedura time-out; Materiały dla rodziców – krok 7: Przewidywanie problemów – radzenie sobie z dzieckiem w miejscach publicznych; Materiały dla rodziców – krok 8: Stosowanie karty obserwacji zachowania w szkole; Materiały dla rodziców – krok 9: Radzenie sobie z problemami z zachowaniem w przyszłości.
Zawiera: Wystąpienie otwierające uroczystość inauguracji roku akademickiego 2003/2004; Szkolnictwo polskie na progu XXI wieku. Próba aktualizacji „Strategii rozwoju oświaty do roku 2020”; Jan Henryk Pestalozzi „Ojciec elementarnej szkoły ludowej”; Janusz Korczak jako humanista XX wieku; Historia wobec zagadnień świadomości społecznej; Kilka refleksji na temat definicji, przedmiotu i zadań dydaktyki ogólnej w kontekście współczesnych badań niemieckich; Szkolnictwo specjalne w państwach Unii Europejskiej i w Polsce; Kształcenie języka w społeczeństwie wielokulturowym; Edukacja odpowiedzialna - imperatywem kompetentnych działań czy oczekiwaniem dialektycznych zmian?; Problemy wychowawcze współczesnej rodziny; Kształcenie na odległość w Polsce; Problematyka pedagogiki specjalnej na łamach „Kwartalnika Pedagogicznego” w latach 1956-2003; W 100-lecie urodzin profesora Bogdana Suchodolskiego - Trwałość inspiracji; „Szkolnictwo w Belgii a integracja europejska” Bruksela, 11-18 listopada 2003 roku; Priorytety polityki edukacyjnej Unii Europejskiej; Krajowa Konferencja poświęcona Procesowi Bolońskiemu Warszawa, 20 listopada 2003 r.
Mieć czy być; Dlaczego kłamiesz; Dlaczego nie mówisz o złych ocenach; Jestem już dorosły; Między nami rodzicami; Emocje; Drobiazgi; Mam okres, boli! Osobista kultura; Ofiarność; Byłeś pijany; Ta wredna obca płeć; Masz pomóc! Mieszkam tu; Jestem wściekły/a; Po co się dogadywać; Niewidzialny drogowskaz; Piosenka; Nie masz dla mnie czasu; Chude już nie jest trendy; Lubię słodycze; Głodówki; Jak ty wyglądasz, mamo; Tatuaż, piercing; Przeprowadzka; Powiernica; Taka jestem zmęczona, synku; Pracoholizm; Zazdroszczą mi sukcesu; Jak krytykować i przyjmować uwagi krytyczne? Dlaczego stale chcesz mnie zmieniać; Znowu mnie kontrolujesz; Najbardziej denerwuje mnie w tobie; Najbardziej jestem ci wdzięczna/y za; Najbardziej boję się; List w sprawie punktualności; Wybaczanie; Razem na zakupy; Kup co chcesz i odczep się; Czuję się zazdrosny i zapomniana/y; Chodźmy gdzieś razem; Po co rozmawiać, Telefon komórkowy; Internet; Gry komputerowe; Honor; Przeciwstawianie się przemocy; Atakują mnie; Dlaczego ludzie popełniają samobójstwo? Dlaczego psychoterapeuta lepszy niż rodzina i przyjaciele; Małżeństwo czy na kocią łapę; Młody tata; Zerwanie; Najgorsze przy rozwodzie; Wypalenie zawodowe; Współczesna odmiana Piotrusia Pana; Wychowanie bez pięciu uwag. Co to jest stres? Nieskuteczne sposoby obniżania napięcia; Techniki relaksacyjne; Dieta antystresowa i używki; Kontrola własnego czasu; Poczucie szczęścia w chorobie; Nadzieja dla depresji; Walka z migreną; Narkotyki - wiedzieć jak wyglądają i szkodzą, żeby nie brać.
Zawiera: 1. Przemoc w rodzinie jako zjawisko patologii społecznej; 1.1. Definicja i rodzaje przemocy. Przemoc a agresja; 1.1.1. Agresja i przemoc w ujęciu psychologii; 1.2. Pojęcie patologii społecznej w relacji do innych terminów; 1.3. Zjawisko przemocy w rodzinie; 1.3.1. Definicja przemocy w rodzinie; 1.3.2. Społeczno-kulturowe uwarunkowania przemocy w rodzinie; 1.3.3. Przemoc wobec dziecka; 1.3.4. Rozmiary zjawiska przemocy wewnątrzrodzinnej i stosowanych środków zapobiegawczych; 1.3.5. Przemoc domowa w świetle Europejskiego Trybunału Praw Człowieka i polskiego orzecznictwa sądowego; 2. Wybrane przestępstwa współistniejące z przemocą w rodzinie; 2.1. Przestępstwo znęcania się; 2.2. Przestępstwo zgwałcenia; 2.3. Zabójstwo w rodzinie; 2.4. Przestępstwa czynów lubieżnych dokonywanych na nieletnich; 3. Sprawcy przemocy domowej; 4. Ofiary przemocy domowej; 5. Policjanci wobec przemocy w rodzinie; 5.1. Koncepcja badań i założenia metodologiczne; 5.2. Analiza wyników badań; 5.2.1. Dane demograficzne badanych; 5.2.2. Wiedza i świadomość prawna badanych na temat przemocyw rodzinie; 5.2.3. Możliwości obrony ofiar przed przemocą w rodzinie; 5.3. Weryfikacja przyjętych hipotez. Podsumowanie badań ankietowych przeprowadzonych wśród policjantów; 6. Pracownicy służby zdrowia wobec przemocy w rodzinie; 6.1. Ogólne dane dotyczące badanych; 6.2. Wiedza i świadomość prawna badanych na temat przemocy w rodzinie; 6.3. Sposób działania badanych wobec ujawnionej przemocy w rodzinie; 6.4. Weryfikacja przyjętych hipotez. Podsumowanie badań ankietowych przeprowadzonych wśród pracowników służby zdrowia; 6.5. Skuteczność szkolenia z zakresu zjawiska przemocy w rodzinie adresowanego do pracowników służby zdrowia. Prezentacja wyników badań ankietowych; 7. Badania dotyczące zjawiska przemocy w rodzinie wśród wybranej grupy sprawców zabójstw; 7.1. Koncepcja badań i założenia metodologiczne; 7.2. Zastosowane techniki i narzędzia badawcze; 7.2.1. Inwentarz Osobowości H.J. Eysencka w autoryzowanej adaptacji M. Choynowskiego; 7.2.2. Kwestionariusz Osobowy opracowany w Zakładzie Psychologii Sądowej Instytutu Ekspertyz Sądowych w Krakowie; 7.2.3. Analiza akt sądowych; 7.3. Analiza wyników badań; 7.4. Weryfikacja przyjętych hipotez; 8. Zagadnienia diagnostyczne, interwencyjne i psychoterapeutyczne w sprawach przemocy w rodzinie; 8.1. Zagadnienia diagnostyczne w leczeniu ofiar przemocy w rodzinie; 8.2. Wybrane zagadnienia interwencyjne w sprawach przemocy w rodzinie; 8.2.1. Odizolowanie sprawcy przemocy w rodzinie – zatrzymanie; 8.2.2. Odizolowanie sprawcy przemocy w rodzinie – warunkowy dozór Policji; 8.2.3. Leczenie odwykowe sprawców przemocy domowej w rodzinie nadużywających alkoholu według ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi; 8.3. Zagadnienia psychoterapeutyczne w sprawach przemocy w rodzinie
W prezentowanej książce zjawisko wielopracy oglądane jest z perspektywy psychologicznej, chodzi tu bowiem o zrozumienie mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacji zaangażowania w wiele rodzajów pracy jednocześnie. To niezmiernie ważny problem współczesnej psychologii pracy. Autorka włącza się tym samym w nurt badań nad najważniejszą przemianą cywilizacyjną naszych czasów w zakresie stosunków pracy, jakim jest przemiana form i systemów zatrudnienia. Autorka zrealizowała poważny projekt, który przynosi nową wiedzę na temat psychologicznych uwarunkowań i konsekwencji zaangażowania w pracę na zasadzie łączenia obowiązków. To nie są przysłowiowe psychologiczne „trzy grosze" dorzucone do istniejącej wiedzy na temat zjawiska wielopracy, lecz naświetlające nowe, nieznane jej aspekty. To stanowi osobną wartość, jaką jest wiedza psychologiczna, umożliwiająca zajęcie „istotnego stanowiska” w kwestii wielopracy. Ważnym osiągnięciem Autorki jest pokazanie możliwości integrowania wiedzy psychologicznej (w tym wypadku zgrabne połączenie wyników badań na temat funkcjonowania rodziny, badań nad jakością życia, dobrostanem, zadowoleniem z pracy i życia). A także, co nie mniej ważne, pokazanie perspektywy nowych badań, ponieważ lektura pracy nasuwa nowe pytania i zachęca do szukania odpowiedzi.
Zawiera: Przedmowa. Podziękowania. Rozdział 1. Jak pomóc dziecku zrozumieć i opanować gniew: Pierwsza złość; Demonstracja niezależności; Rozpoznawanie i nazywanie gniewu; Radzenia sobie z gniewem; Temperament i indywidualność; Duchy z przeszłości; Wyrażanie gniewu w różnych kulturach; Radzenie sobie z gniewem – punkty zwrotne; Co utrudnia samokontrolę? Rozdział 2. Agresja – punkty zwrotne: Czy płód jest się w stanie uczyć?; Noworodek; 3 tygodnie; 8-12 tygodni; 4-5 miesięcy; 8 miesięcy; 12 miesięcy; 16-18 miesięcy: 2-3 lata; 4 lata; 5-6 lat. Rozdział 3. Panowanie nad gniewem i agresją w codziennych sytuacjach: Gniew; Gryzienie; Docinki i tyranizowanie słabszych; Bicie, kopanie i drapanie; Samoobrona i sztuki walki; Agresja a uprawianie sportu; Napady wściekłości i samokontrola; Telewizja, gry wideo i komputerowe; Zabawki dziecka a agresja; Kiedy dziecko jest świadkiem przemocy. Bibliografia.
1. Wprowadzenie; Wzorce skutecznej terapii rodzin. Poziom I; Wzorce skutecznej terapii rodzin. Poziom II; Podsumowanie; 2. Wprowadzenie; Cykl kalibrowej komunikacji; Cykl komunikacji opartej na informacjach zwrotnych: Zbieranie informacji; Zmiana systemu; Utrwalenie zmian
Część I. Postawy rodzicielskie: Rozdział 1. Postawy rodzicielskie a osobowość dziecka. Rozdział 2. Postawy rodzicielskie a decyzja o małżeństwie. Rozdział 3. Postawy rodzicielskie a postrzeganie przez córki własnej cielesności. Część II. Style przywiązania: Rozdział 4. Style przywiązania a sposoby wyrażania uczuć. Rozdział 5. Style przywiązania a osobowość.
1. Alternatywne formy życia rodzinnego w społeczeństwie nowoczesnym: Nowoczesność i jej wpływ na przemiany życia rodzinne; Współczesne modele alternatywne wobec rodziny tradycyjnej; Związki homoseksualne jako wyzwanie dla socjologicznych definicji małżeństwa i rodziny; 2. Procesy instytucjonalizacji społecznej związków jednopłciowych: Legalizacja partnerstwa i małżeństw homoseksualnych na świecie; Związki jednopłciowe w Polsce; 3. Związki homoseksualne w perspektywie socjologicznej: Socjologia a homoseksualizm- ewolucja podejścia naukowego; Metodologiczne problemy badań związków gejów i lesbijek; Podstawowe obszary badawcze; 4. Rodzinne i społeczne aspekty funkcjonowania par jednopłciowych: Zagadnienia metodologiczne; Początki związku, czyli jak się poznaliście; Subiektywne oceny wartości związku; Relacje z rodziną; Relacje z sąsiadami; Relacja w pracy; Związki jednopłciowe a język- nazewnictwo dotyczące partnerów; Podział obowiązków domowych; Strategie finansowe; Tacy sami czy różni? Świadomość podobieństw i różnic miedzy swoim związkiem a związkami heteroseksualnymi; Spędzanie wolnego czasu i specyfika kręgów towarzyskich; Stosunek do legalizacji związku; Stosunek do rodzicielstwa oraz możliwości adopcji dzieci przez pary homoseksualne; wierność jako fundament relacji; Problemy i trudne sytuacje związków
1. Kapitał kulturowy Lubuszan w świetle narracji mieszkańców; 2. Kondycja i zagrożenia lubuskiej rodziny; 3. Wsparcie społeczne w wypowiedziach Lubuszan; 4. Wsparcie w okresie żałoby po stracie współmałżonka w indywidualnych doświadczeniach Lubuszan; 5. Aktywność zawodowa Lubuszan w indywidualnych doświadczeniach; 6. Potencjał pracowniczy wobec zagrożenia bezrobociem w indywidualnych doświadczeniach Lubuszan; 7. Struktura czasu wolnego Lubuszan; 8. Główne problemy życiowe mieszkańców województwa lubuskiego w świetle wyników badań sondażowych; 9. Młodzież Lubuska 2012 z perspektywy uczniów i dyrektorów szkół gimnazjalnych w świetle wyników badań sondażowych.
1. Uniwersalność instytucji rodziny i kierunki jej przemian, 2. Relacje łączące rodzinę z familią w świetle teorii wymiany, 3. Polski dom a rodzina polska. Analiza siedlisk rodzinnych w układzie historycznym, 4. Więzi w rodzinach wielodzietnych, 5. Konsumpcja i presumpcja w rodzinach województwa kujawsko-pomorskiego, 6. Przemiany postaw polskich rodzin w okresie transformacji wobec religijności oraz planowania rodziny, 7. Odrębne elementy środowiska rodzinnego i pozarodzinnego a kształtowanie się różnic psychicznych między rodzeństwem : Potrzeba nowego paradygmatu badań, 8. Perspektywa postrzegania rodziny pochodzenia, 9. Przyczyny, płaszczyzny i przebieg konfliktów w małżeństwach bezdzietnych, 10. Pomoc wewnątrzrodzinna - problem środowiska miasta przemysłowego?, 11. Rodzina w sytuacji choroby. Wpływ choro by psychicznej na funkcjonowanie rodziny w wielkim mieście (na przykładzie Chorzowa), 12. Kwestie doboru małżeńskiego w międzykulturowych małżeństwach mieszanych, 13. Życie rodzinne rodziny Morawskich we wspomnieniachAzi z Morawskich Umiastowskiej
1. Samotność człowieka - rozważania teoretyczne, 2. Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego, 3. Życie w pojedynkę zamiast rodziny, 4. Podstawy metodologiczne badań własnych, 5. Małżeństwo i rodzina w percepcji osób żyjących w pojedynkę, 6. Jakość życia osób żyjących w pojedynkę - wybrane aspekty.
Zawiera: CZĘŚĆ PIERWSZA. Warstwy kryzysu Rozdział I. Świat w kryzysie Rozdział II. Rodzina w kryzysie Rozdział III. Osoba z niepełnosprawnością wobec kryzysu CZĘŚĆ DRUGA. Wyzwania codzienności osób z niepełnosprawnością sensoryczną Wprowadzenie; Rozdział I. Uwarunkowania funkcjonowania osób z niepełnosprawnością wzroku Rozdział II. Osoby z niepełnosprawnością słuchu oraz Głusi w aspekcie emancypacyjnym i kulturowym Rozdział III. Osoby z jednoczesną niepełnosprawnością słuchu oraz wzroku – czyli o sumie, ilorazie i/lub sprzężeniu wyzwań i potrzeb CZĘŚĆ TRZECIA. Codzienność rodzin osób z niepełnosprawnością sensoryczną w kryzysie – projekt badań własnych CZĘŚĆ CZWARTA. Rok pandemii COVID-19 w doświadczeniach osób z niepełnosprawnością sensoryczną i ich rodzin Wprowadzenie; Rozdział I. Prezentacja badanych rodzin Rozdział II. Obrazy pandemii w relacjach badanych rodzin Rozdział III. Emocje wzbudzane przez pandemię Rozdział IV. Relacje społeczne w dobie pandemii Rozdział V. Konstruowanie codzienności w warunkach pandemii Rozdział VI. Wizje przyszłości rysowane przez członków badanych rodzin: Życie z niepełnosprawnością w kryzysie – podsumowanie projektu empirycznego Bibliografia.
Rozdział 1. Jak perspektywa postrzegania czasu wpływa na twoje życie: Fundamenty negatywnego nastawienia; Stres: matka naszych dolegliwości; Zaburzenia lękowe: dzieci stresu; Depresja: pasierbica stresu; Geneza perspektyw postrzegania czasu; Wypełnij ten kwestionariusz; Sześć głównych perspektyw postrzegania czasu; Zrównoważona perspektywa postrzegania czasu przynosi większą stabilizację; Pozytywne skutki. Rozdział 2. Jak twoja perspektywa postrzegania czasu skazuje cię na toksyczne relacje - i co możesz z tym zrobić: Różne twarze toksycznych relacji; Przeszła negatywna perspektywa postrzegania czasu a toksyczna relacja; Osobowość narcystyczna; Tłumienie emocji; Pięć oznak, że jesteś w toksycznej relacji; Co się stało z Jennifer?; Reakcja bierno-agresywna; Bierna agresja jako reakcja na dręczenie; Działania prewencyjne - zdrowe sposoby reakcji; Nie myl dobrego serca z bierną agresją; Sekrety i kłamstwa; Kłamać uczymy się w dzieciństwie; A co z tajnymi agentami i facetami z kilkoma rodzinami, które o sobie nie wiedzą?; Kończenie toksycznej relacji w pięciu krokach; Uwolnij się od negatywnej przeszłości i wpuść do swojego życia miłość. Rozdział 3. Dręczyciele i ich ofiary: Skąd się biorą dręczyciele?; A co z ofiarami?; Jak rozpoznać potencjalną ofiarę dręczenia; Studium przypadku dręczenia w szkole; Dręczenie w miejscu pracy; Skrajne przypadki dręczenia; Zbrodnie z nienawiści i bohater; Najpotężniejsza broń: edukacja. Rozdział 4. Ostracyzm - ostateczne odrzucenie: Trwałe szkody; Współpraca w społecznościach ssaków z rzędu naczelnych; Perspektywa Jane Goodall; Skokowy rozwój ostracyzmu; Przypadek ostracyzmu religijnego; Przypadki ostracyzmu w miejscu pracy; Poczucie „braku”; Jak przejąć kontrolę. Rozdział 5. Seks a perspektywy postrzegania czasu; Perspektywa przeszła negatywna: Seks nie był przyjemnym doświadczeniem; Perspektywa przeszła pozytywna: Wow! To było super!; Teraźniejszy hedonizm: Zróbmy to teraz!; Teraźniejszy fatalizm: Będzie, co ma być; Przyszły seks: Lęk przed nieznanym; Przyszła transcendentalna perspektywa postrzegania czasu; Jaka jest idealna perspektywa postrzegania czasu w odniesieniu do seksu?; Mężczyźni, seks i perspektywy postrzegania czasu; Kobiety, seks i ich perspektywy postrzegania czasu; Prognozy są bardzo dobre. Rozdział 6. Wychowanie dzieci a perspektywy postrzegania czasu: Bezwarunkowa miłość; Lęk rodzicielski; Współczesne czynniki stresogenne; Dyscyplina; Granice; Pracująca mama; Pracujący tata; Odnaleźć równowagę; Samotne wychowanie dziecka; Pytania i odpowiedzi; Syndrom pustego gniazda; Ciesz się na myśl o świetlanej przyszłości; Bogactwo możliwości. Rozdział 7. Jak stres wpływa na twoją perspektywę postrzegania czasu - i co możesz z tym zrobić; Stres a twoje serce; Stres a choroba pośpiechu; Stres przedświąteczny: gwiazdkowa chandra czy choroba afektywna sezonowa?; Jedzenie a stres; Stres wynikający z nienaturalnych zachowań w kulturze współczesnej; Efekt widza; Rozładowywanie stresu wywołanego wyrzutami sumienia. Rozdział 8. Szczęście i życie, które ma sens: Dążenie do szczęścia; Poszukiwanie sensu; Szczęście kontra sens; Jesteś plusem czy minusem?; Praca z misją; Życie, które ma sens; Życzliwość jest najważniejsza; Perspektywy postrzegania czasu i nasz sposób widzenia świata; Miłość to życzliwość, a życzliwość to siła; Jak nasz pośpieszny styl życia niszczy kulturę uprzejmości; Nadszedł twój czas; Twoja jaśniejsza przyszłość.
1. Dorośli z niepełnosprawnością - przegląd badań, 2. Założenia metodologiczne, 3. Dorastanie z niepełnosprawnością, 4. Trudne problemy teraźniejszości dorosłych osób z niepełnosprawnością, 5. Wybrane sposoby radzenia sobie z niepełnosprawnością