1. Wprowadzenie do zachowań w organizacji. 2. Osobowość i wartości. 3. Postrzeganie i indywidualne podejmowanie decyzji. 4. Postawy w pracy. 5. Koncepcje motywacji. 6. Motywacja: od koncepcji do zastosowań. 7. Emocje i nastroje. 8. Podstawy zachowań. 9. Zespoły robocze. 10. Komunikacja. 11. Przywództwo. 12. Władza i politykowanie. 13. Konflikt i negocjacje. 14. Podstawy struktury organizacyjnej. 15. Kultura organizacji. 16. Zmiana w organizacji.
Cz. I Wejście. Kontekst wewnętrzny i zewnętrzny: 1. Środowisko społeczno-polityczne: Zaufanie podstawą relacji społecznych, Normy etyczne a normy sprawnościowe w zarządzaniu, biznesie i gospodarce, Ewolucja państwa opiekuńczego, Sprawiedliwość społeczna w Polsce lat dziewięćdziesiątych. O kontekście problematyki i realizacji zasady równości szans, Stosunki pracy w Polsce: od społecznego partnerstwa do oświeconego paternalizmu, 2. Środowisko ekonomiczno-konkurencyjne: Jaki kapitalizm? Modelowe trendy i kierunki polityki, Modelowe trendy i kierunki polityki kapitalizmu. Cz. II Transformacja: 1. Menedżer: Fenomen przywództwa, Przywództwo: między Scyllą potrzeb a Charybdą możliwości, Błogosławiony zmierzch przywództwa, Kultura menedżerska, 2. Decyzje: Konsulting menedżerski dla przyszłości, Konsulting menedżerski dla przyszłości: przemysł i tworzenie wiedzy, Społeczno-kulturowe uwarunkowania eksternalizacji funkcji organizacyjnych, Przedsiębiorczość intelektualna, Możliwości rozwoju przedsiębiorczości intelektualnej w Polsce, Ewolucja myślenia o strategii organizacyjnej, Sens i nonsens w wypowiedziach na temat ryzyka. Cz. III Aplikacje: Nadzór korporacyjny - perspektywy badawcze, Transformacja administracji publicznej (1990-1999) w świetle teorii organizacji i zarządzania
Przedmowa; Część I: Kierowanie i kierownicy, Ewolucja teorii organizacji i zarządzania; Część II ZARZĄDZANIE W XXI wieku: Środowisko organizacji i środowisko naturalne, Odpowiedzialność społeczna i etyka, Globalizacja a zarządzanie, Tworzenie i przekształcanie organizacji, Kultura i wielokulturowość, Jakość; Część III: PLANOWANIE: Podejmowanie decyzji, Planowanie i zarządzanie strategiczne, Wdrażanie strategii, Część IV: ORGANIZOWANIE: Projektowanie organizacji i jej struktura, Władza i autorytet, Gospodarowanie zasobami ludzkimi, Kierowanie zmianami organizacyjnymi i innowacją; Część V: PRZEWODZENIE: Motywacja, Przywództwo, Zespoły i praca zespołowa, Komunikacja i negocjowanie; Część VI: KONTROLOWANIE: Skuteczna kontrola, Kierowanie operacjami, Systemy informacyjne.
1. Współczesny kontekst organizowania- organizacja w relacjach z otoczeniem: Organizacja w środowisku międzynarodowym. Zarys teoretyczno-instytucjonalny; Ponadnarodowi normo dawcy i biznes; Kultura i organizacje. Perspektywa antropologiczna; Koncepcja klasy kreatywnej Richard Floridy- nowa rzeczywistość współczesnych organizacji?; Społeczna odpowiedzialność organizacji; Ekologiczny kontekst zarządzania; Wykorzystanie teorii corporate governance w korporacjach; 2. Różnorodność świata organizacji- metody i archetypy: Archetypy, opowieści archetypiczne i metafory; Sektor publiczny- specyfika i metody zarządzania; Gmina jako organizacja- zarządzanie gmina; Kwestie praktyczne zarządzania w kontekście wielonarodowym. Perspektywa firmy i jej interesariuszy; Małe przedsiębiorstwa- specyfika i problemy zarządzania; Fenomen przedsiębiorczości społecznej; 3. Społeczne i techniczne elementy organizacji- powiązania i ewolucja: Nowe technologie w organizacjach; Struktury i projektowanie organizacji; Różnorodność kulturowa współczesnych organizacji; Gender w organizacjach; Duchowość w organizacji; Kompetencje przedsiębiorcze w tworzeniu i rozwijaniu organizacji; 4. Współczesne trendy w zarządzaniu: teoria i praktyka: Zarządzanie na rynku doznań; Współczesne koncepcje zarządzania strategicznego; Planowanie jako walka z niepewnością; Nowe kierunki w zarządzaniu ludźmi- zaangażowanie organizacyjne; Nowe kierunki w badaniach nad przywództwem; Marketing krytyczny; Doradztwo naukowe jako metoda sprzyjająca uczeniu się organizacji i tworzeniu wiedzy; Budowa i diagnoza organizacji uczących się; Rachunkowość jako system informacyjny wspomagający zarządzanie; Negocjacje w organizacji; 5. Badanie współczesnych organizacji- wybrane metody i ich implikacje: Zarządzanie zmianą i badanie wartości organizacji z użyciem techniki siatki repertuaru; Teoria aktora-sieci; Wykorzystanie teorii ugruntowanej do badań przedsiębiorczości; Opowiadania o karierze- zawodowe paradygmaty i gra dystynkcji; Podwójne czytanie rzeczywistości: wspieranie badań ilościowych badaniami jakościowymi; Krytyczne badania nad doradztwem organizacyjnym.
Spis treści do wyd.2 Cz. I Wprowadzenie do zarządzania: R.1 Zarządzanie i praca menedżera, R.2 Tradycyjne i współczesne problemy i wyzwania. Cz. II Środowiskowy kontekst zarządzania: R.3 Otoczenie organizacji i menedżerów, R.4 Etyczne i społeczne otoczenie organizacji, R.5 Globalny kontekst zarządzania, R.6 Otoczenie kulturowe i wielokulturowe. Cz. III Planowanie i podejmowanie decyzji: R.7 Podstawowe elementy planowania i podejmowania decyzji, R.8 Zarządzanie strategią i planowanie strategiczne, R.9 Zarządzanie podejmowaniem decyzji i rozwiązywaniem problemów, R.10 Zarządzanie przedsiębiorczością i tworzeniem nowych przedsiębiorstw. Cz. IV Proces organizowania: R.11 Podstawowe elementy organizowania, r.12 Zarządzanie projektowaniem struktury i schematu organizacji, R.13 Kierowanie zmianami organizacyjnymi i innowacjami, R.14 Zarządzanie zasobami ludzkimi. Cz. V Proces przewodzenia: R.15 Podstawowe elementy zachowania jednostek w organizacjach, R.16 Motywowanie pracowników do wykonywania pracy, R.17 Przywództwo i procesy oddziaływania na pracowników, R.18 Zarządzanie stosunkami interpersonalnymi i komunikowaniem się, R.19 Zarządzanie grupami i zespołami roboczymi. Cz. VI Proces kontrolowania: R.20 Podstawowe elementy kontrolowania, R.21 Kompleksowe zarządzanie jakością w organizacjach, R.22 Zarządzanie informacjami i techniką informacyjną
1. Praca człowieka we współczesnej organizacji: Organizacja wirtualna. Pojecie i funkcjonowanie; Strategie rozwoju kariery zawodowej; Wymiary kompetencji zawodowych pracownika współczesnej organizacji; Przywództwo menedżerskie. Kierunki zmian; Skodyfikowana czy spersonalizowana strategia zarządzania wiedzą- miedzy wiedzą jawną a ukryta; Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstwa; 2. Konkurencyjność współczesnego przedsiębiorstwa: Znaczenie innowacyjności w budowaniu przewagi konkurencyjnej polskich przedsiębiorstw; Model konkurencyjności przedsiębiorstwa; Technologie telekomunikacyjne i informatyczne w przedsiębiorstwach transportowych; Specyfika zarządzania personelem w przedsiębiorstwie globalnym; Metodyka oceny realizacji strategii Narodowych Funduszy Inwestycyjnych.
Od autorki; Wstęp; Władza, wpływ, panowanie, przywództwo; Przywództwo a zarządzanie; Część I Rozdział 1. Perspektywa teoretyczna: Od wspólnoty celu do wspólnoty niezbędności Rozdział 2. Fenomen charyzmy Część II Rozdział 3. Jan Paweł II: niestrudzony obrońca: Godności osoby ludzkiej; „Bóg chce, ażebym został kapłanem”; Przywrócić „wartość wszystkiego w Człowieku”; II Sobór Watykański; Arcybiskup Krakowa; Opór wobec komunizmu; Posoborowy Kościół na świecie; Na Stolicy Piotrowej; Pielgrzym; Zwycięskie starcie z komunizmem; Charyzmatyczny prorok; Postać w ramie teorii: charyzma globalna; Rozdział 4. Lech Wałęsa: bojownik o „normalność”; Trudna młodość; Zamieszki w latach 1970 i 1976; Opozycja; Początek przywództwa; Strajk stoczniowców; Pierwsza „Solidarność”; Stan wojenny; Druga „Solidarność”; Prezydentura; Postać w ramie teorii: dwa spektakle; Rozdział 5. Margaret Thatcher: orędowniczka wolności: Upadłe mocarstwo; Nowa przywódczyni; Downing Street 10; Wojna; Druga kadencja; Trzecia kadencja; Thatcheryzm; Postać w ramie teorii: charyzma urzędu; Rozdział 6. Steve Jobs: wielki innowator: Na skrzyżowaniu dróg; Apple; Cudotwórca; Trudna psychika; Nowe wyzwanie; Powrót; Postać w ramie teorii: charyzma innowatora; Między teorią a biografią; Bibliografia; Indeks.
1. Michał Grażyński- naukowiec, polityk i śląski bojownik o polskość; 2. Konflikt indyjsko-pakistański o Kaszmir 1948-2005; 3. Wpływ przywódcy na członka grupy na przykładzie sekty; 4. Partie i system partyjny Republiki Łotwy; 5. Polska Jagiellonów a wzorce humanizmu chrześcijańskiego- zarys stanowiska Stefana Swieżawskiego; 6. Franciszek Józef I na tle epoki- wprowadzenie do biografii politycznej; 7. Legenda o Wielkim Inkwizytorze na tle chrześcijańskiej teodycei; 8. Decentralizacja w federalizmie. Wybrane zagadnienia teoretyczne; 9. Deficyt demokracji w Unii Europejskiej; 10. Samorząd terytorialny w Austrii; 11. Droga do ukształtowania się systemu partyjnego w Rosji; 12. Działalność polityczna Romana Dmowskiego; 13. Główne założenia teorii cywilizacji Feliksa Konecznego; 14. Metafizyka Immanuela Kanta, czyli jak możliwe są sądy syntetyczne a priori; 15. Krytyka chrześcijaństwa w macjiavellizmie; 16. Przywództwo polityczne- kształtowanie wizerunku politycznego
Wstęp; Cz. I podstawy komunikacji: 1. Wprowadzenie do komunikacji, 2. Model kompetencji komunikacyjnej, 3. Spostrzeganie, 4. Język, 5. Komunikacja niewerbalna, 6. Słuchanie, 7. Kompetencja w komunikacji internetowej, Cz.II Komunikacja interpersonalna: 8. Wprowadzenie do komunikacji interpersonalnej, 9. Związki międzyludzkie a wiedza, 10. Związki międzyludzkie a umiejętności. Cz. III Komunikacja w małej grupie, 11. Komunikacja w małej grupie a motywacja, 12. Podejmowanie decyzji, 13. Przywództwo, czyli zarządzanie relacjami w grupie. Cz. IV przemawianie publiczne, 14. Wprowadzenie do przemawiania publicznego, 15. Przygotowanie wystąpienia publicznego, 16. Prezentacja wystąpienia, 17. Wystąpienia informacyjne, 18. Wystąpienia perswazyjne. Dodatek: Kompetentne prowadzenie wywiadów.
Celem opracowania jest systematyzacja wybranych zagadnień tworzących głównie społeczny wymiar koncepcji ZZZL rozpatrywanych w kontekście pochodzenia analizowanej koncepcji oraz roli i architektury systemu HRM. Ponieważ problematyka ZZZL jest obszerna i wielowątkowa, w monografii skoncentrowano się na prezentacji najważniejszych kwestii. Ze względu na to, że jednym z głównych filarów ZZL jest rozwój personelu, autorzy omawiają w książce zagadnienia kształtowania tzw. kompetencji przyszłości oraz zrównoważonego przywództwa. Poruszają także rzadko eksplorowany w kontekście ZZL temat dotyczący kreowania form zatrudnienia. Aby osiągnąć przyjęty cel, dokonują analizy zagranicznej i krajowej literatury przedmiotu, a także posługują się wynikami badań wtórnych.
Celem monografii jest prezentacja aspektów, czynników i komponentów kształtujących zarządzanie talentami w organizacji. Obecna sytuacja, zdeterminowana dynamicznie zachodzącymi zmianami, okazała się względnie stabilna do czasu pojawienia się i rozwoju epidemii koronawirusa oraz ukształtowania się nowej rzeczywistości geopolitycznej od początku wojny w Ukrainie. W tej rzeczywistości zagadnienia opisane w opracowaniu nabierają zupełnie nowego znaczenia. Publikacja jest skierowana do osób zainteresowanych problematyką zarządzania talentami i kompetencjami, przywództwa i szeroko rozumianego rozwoju pracowników w organizacji - badaczy i praktyków - oraz wszystkich tych, którzy zainspirowani nią chcieliby pogłębić swoją wiedzę w danej dziedzinie.
Zwinne metody zarządzania przeobraziły oblicze branży IT w znacznie większym stopniu niż jakiekolwiek zmiany technologiczne, które mieliśmy okazję obserwować do tej pory. Wśród tych metod prym niewątpliwie wiedzie Scrum - iteracyjny sposób pracy, w ramach którego samoorganizujący się zespół w stałych odstępach czasu dostarcza klientowi realną wartość biznesową. Scrum nie wnosi dużego narzutu organizacyjnego, jest bardzo efektywny i znacznie ułatwia pracę. Jest też łatwy do zrozumienia i... trudny do opanowania w praktyce.
Właśnie z tego powodu warto sięgnąć po odpowiednie źródło wiedzy! Ta książka pozwala z łatwością wkroczyć w świat Scruma, poznać jego zasady i w praktyczny sposób nauczyć się je stosować. Dzięki niej dowiesz się, jak budować zwinny zespół, dbać o efektywną komunikację i dostarczać klientowi wartość. W tym kontekście poznasz też role niezbędne do prawidłowego funkcjonowania zespołu, ich wpływ na pracę i przebieg procesu wytwarzania oprogramowania. Nauczysz się efektywnie planować, definiować wymagania i prezentować wyniki sprintów klientowi. Z tą książką zostaniesz wzorcowym Scrum Masterem doskonałego zespołu!
Budowanie zespołu scrumowego
Zasady, artefakty i wydarzenia
Role, zakresy odpowiedzialności i wartości
Metody ułatwiające komunikację
Planowanie, wizja i strategia
Zbieranie i uzgadnianie wymagań
Prezentacja wyników pracy
Wyciąganie wniosków ze sprintu
Praktyczne narzędzia budowania zespołu
Zostań takim Scrum Masterem, jakiego sam chciałbyś mieć!
Jednym z twierdzeń najczęściej powtarzanych przez teoretyków i praktyków zarządzania jest to mówiące, że ludzie są najważniejszym zasobem organizacji, warunkującym jej przetrwanie i rozwój. Jednocześnie jest to też bezsprzecznie jeden z najtrudniejszych dla menedżerów obszar zarządzania - z uwagi na nieprzewidywalność i ograniczoną sterowalność całego społecznego podsystemu organizacji. W obliczu tego wyzwania poszukiwane są skuteczne praktyki zarządzania zasobami ludzkimi. Menedżerowie pełnią w tym procesie bardzo ważną funkcję. Dążą do przywództwa, podejmują próby tworzenia skutecznych systemów motywowania oraz wykorzystują zróżnicowane narzędzia zarządzania kadrami, a wszystko to w imię budowania kapitału ludzkiego. Co ciekawe - te starania nie zawsze jednak przynoszą oczekiwane skutki. Ukształtowany z czasem charakter relacji przełożony – podwładny może okazać się bardziej lub mniej proefektywnościowy. Tworzenie skutecznych systemów motywowania i wspieranie zaangażowania pracowników w warunkach różnorodności postaw i nietrwałości struktur organizacyjnych wynikającej ze zmienności otoczenia są wciąż uznawane za największe wyzwania współczesnego zarządzania zasobami ludzkimi. Ludzie różnie interpretują te same bodźce, a zatem celowe działania skutkują wielością indeterministycznych, trudnych do przewidzenia zmian w całej organizacji. Ostatecznie pojawiające się paradygmaty nierzadko nie znajdują potwierdzenia w praktyce organizacyjnej, przepełnionej wieloma sprzecznościami. Należy pogodzić się chyba z faktem, że paradoksy są wpisane w rzeczywistość organizacyjną, której uczestnicy wciąż balansują pomiędzy dychotomicznymi wyborami, często wykluczającymi się, ale też w rezultacie uzupełniającymi istotę trwania i rozwoju. Niniejsza publikacja to zestawienie różnorodnych artykułów przygotowanych na potrzeby Szkoły Letniej Zarządzania 2016, zatytułowanej „W świecie paradoksów i paradygmatów zarządzania”. Opracowania są utrzymane w optyce postaw, zachowań i relacji pomiędzy ludźmi w organizacji, a główne perspektywy rozważań obejmują: 1) przywództwo i role menedżerskie, 2) kompetencje pracownicze, 3) kapitał ludzki oraz 4) wybrane praktyki zarządzania kadrami, głównie nakierowane na motywację i zaangażowanie pracowników. Żywimy nadzieję, że lektura po-może czytelnikom nieco lepiej odnaleźć się w świecie paradoksów i paradygmatów ludzkiej strony zarządzania. Ewa Głuszek, Sylwia Stańczyk
Oddajemy w Państwa ręce kolejny numer czasopisma „Man-agement Forum”. Jak zawsze proponowana problematyka jest zróżnicowana – podejmuje zagadnienia dotyczące zarządzania w ujęciu teoretycznym, a także przedstawia wyniki badań empirycznych. Innowacyjność przedsiębiorstw w dzisiejszym świecie ma kluczowe znaczenie dla rozwoju ich samych, ale także gospodarki. W pierwszym artykule zaprezentowano wyniki badań przeprowadzonych w przedsiębiorstwach high-tech, które po¬kazały, że im bardziej zróżnicowany podmiotowo jest ich potencjał relacyjny oraz im bardziej korzystne są poszczególne relacje, tym silniej firmy współpracują z podmiotami zewnętrznymi w zakresie tworzenia nowych technologii oraz tym większa jest ich zdolność do tworzenia, wdrażania i komercjalizacji innowacji. Tematem kolejnego opracowania jest zmienność modelu biznesowego. Przedstawiono w nim propozycję – będącą efektem badań empirycznych – czynników ilościowych i jakościowych umożliwiających określenie zmienności modelu. Zaprezentowana w artykule koncepcja powinna ułatwić planowanie i wdrażanie zmian w modelu biznesowym innowacyjności.
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od 1956 roku. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienia wyników badań, obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m.in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów pisanych w języku polskim lub angielskim są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści.
Pismo recenzowane o profilu interdyscyplinarnym, istniejące od 1957 roku. Adresowane przede wszystkim do środowiska naukowego, nie pomija jednak czytelnika mniej profesjonalnego, zwłaszcza nauczycieli, studentów oraz inteligencji zainteresowanej problematyką humanistyczną. Publikuje artykuły problemowe (krajowe i zagraniczne) z zakresu różnych dyscyplin humanistycznych: literaturoznawstwa, historii, kulturoznawstwa, socjologii, filozofii, psychologii oraz językoznawstwa. Zamieszcza również przekłady oraz materiały i przyczynki, dyskusje i polemiki, recenzje i przeglądy.
Od Redakcji (fragment) Tematem organizującym treść artykułów tego zeszytu Przeglądu Socjologicznego jest szeroko pojmowana problematyka wsparcia społecznego. Świadczenie i otrzymywanie wsparcia w ramach kontaktów społecznych przebiega w określonej przestrzeni społecznej, a jeśli dotyczy podstaw bytowych w przestrzeni socjalnej. W ostatnich latach wskutek obserwowanego kryzysu zabezpieczających funkcji dwóch podstawowych struktur społecznych: rodziny i państwa oraz postępującej indywidualizacji życia i pauperyzacji znaczących grup społecznych, zachowania pomocowe, poprzez które członkowie społeczeństwa zaspokajają bardziej lub mniej podstawowe potrzeby, zyskują na znaczeniu. Studia podejmowane w ramach socjologii, gerontologii, polityki, pedagogiki społecznej, a także ekonomii ujawniają różne kierunki ich refleksji, dylematy badawcze i sposoby analizy problemu: wzorów i determinant zachowań pomocowych. Składające się na niniejszy tom artykuły dotyczą teoretycznych i empirycznych aspektów współczesnych studiów nad sieciami społecznymi, których treścią jest oferowanie lub świadczenie pomocy jednostkom w ramach ich różnych bezpośrednich kontaktów oraz w ramach struktur o zróżnicowanym poziomie ich zorganizowania, o różnym zasięgu przestrzennym. Rozważania podjęte w tym tomie cechuje pluralizm problemów badawczych, sposobów ich konceptualizacji, prezentacji, zastosowanych przez autorów podejść metodologicznych oraz zbiorowości społecznych, których potrzeby i dostęp do wsparcia uczyniono przedmiotem analizy. Wśród zbiorowości badanych są nie tylko grupy i kategorie społeczne powszechnie uznane jako doświadczające wielorakich deficytów i wymagające pomocy (żyjący w biedzie, osoby w podeszłym wieku), ale także środowiska, które wykazują tendencje do samoorganizowania się (np. środowiska lokalneosiedli, stowarzyszenia migrantów).
W zbiorze artykułów składających się na ten kwartalnik zawarto wiele interesujących poznawczo oraz aplikacyjnie informacji. Stanowią one rezultat badań podstawowych oraz wdrożeniowych prowadzonych w różnych ośrodkach akademickich takich przykładowo, jak: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Uniwersytet Zielonogórski, Akademia Zamojska, Akademia Leona Koźmińskiego Warszawie oraz Małopolska Wyższ Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Kwartalnik jest ukierunkowany na współczesną tematykę i wciąż pojawiające się nowe problemy, ze zwróceniem szczególnej uwagi na: wpływ pandemii koronawirusa na sytuację makroekonomiczną Polski, na kondycję finansową jednostek samorządu terytorialnego, czy na rentowność firm i stopę wypłaty dywidendy dla akcjonariuszy; na zagadnienie jakości i kosztów jakości w strategii przedsiębiorstwa, koszty jakości w systemie zarządzania przedsiębiorstwem w kontekście zróżnicowanego rozwoju, jak również na prezentację arkusza oceny zarządzania jakością w firmie, jako narzędzia koncepcyjnego badania jakości; na wyeksponowanie specyfiki zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach rodzinnych i społecznych; na skutki ekonomiczne i finansowe wprowadzenia nowych produktów na rynku finansowym, takich przykładowo jak kryptowaluty i inne. Autorzy w swych dziełach nie udzielają rad i nie przekazują stanowczych opinii, odpowiedzi, lecz prezentują własne rezultaty badań, spostrzeżenia, wyniki badań poprzedników oraz skromnie zadają fundamentalne pytania: Czym jest zarządzanie różnymi zasobami w nowych warunkach? Co stanowi jego treść? Jakie jest jego instrumentarium badawcze? Nie zawsze znajdujemy odpowiedzi na te pytania, za to pojawiają się inspiracje do głębszych rozważań na temat problemów zglobalizowanego świata i roli, jaką odgrywa w nim człowiek oraz jego praca.