Sortowanie
Źródło opisu
Książki
(37)
Forma i typ
Książki
(37)
Publikacje naukowe
(4)
Publikacje fachowe
(3)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Dostępność
tylko na miejscu
(30)
dostępne
(18)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(18)
Czytelnia
(31)
Autor
Możdżeń Stefan Ignacy (1938- )
(3)
Kaliszewska Małgorzata
(2)
Kamińska-Małek Aleksandra (1976- )
(2)
Krajewski Mirosław
(2)
Kraus Ewa (1971- )
(2)
Oleśniewicz Piotr (1968- )
(2)
Wojnar Irena
(2)
Zawiślak Aleksandra
(2)
Błażejowski Henryk
(1)
Chymuk Mariia
(1)
Cichosz Mariusz
(1)
Colonna-Kasjan Daniela
(1)
Czarnecki Kazimierz M. (1933- )
(1)
Czopek Jakub
(1)
Dauzenroth Erich
(1)
Dobrakowski Paweł
(1)
Domalewska Dorota
(1)
Draus Jan
(1)
Drynda Danuta
(1)
Dusza Bożena
(1)
Dycht Marzena
(1)
Dycht Marzena (1976- )
(1)
Folkierska Andrea
(1)
Gawlik Ewa
(1)
Godawa Grzegorz
(1)
Grabowska Tatiana
(1)
Grusiewicz Mirosław
(1)
Grzegorzewska Maria Katarzyna
(1)
Gurba Ewa
(1)
Górnikowska-Zwolak Elżbieta
(1)
Hallada Marek
(1)
Jakubiak Krzysztof
(1)
Kaczmarek Żanetta
(1)
Kaczor Stanisław
(1)
Kalemba Marcelina
(1)
Karcz-Taranowicz Eugenia
(1)
Karpińska Anna
(1)
Karpińska Anna (1958- )
(1)
Klasińska Barbara
(1)
Kocoń-Rychter Katarzyna
(1)
Kocór Maria
(1)
Kojs Wojciech (1940- )
(1)
Kopel Jerzy (1940-2019)
(1)
Kosz-Szumska Justyna
(1)
Kowal Stanisław
(1)
Kowalewski Michał
(1)
Kowalik-Paluch Katarzyna
(1)
Kowalska-Kantyka Małgorzata
(1)
Krakowski Krzysztof
(1)
Kryk Gabriela
(1)
Kubin Jerzy
(1)
Kuczyńskia-Kwapisz Jadwiga (1951-2022)
(1)
Kupisiewicz Małgorzata
(1)
Kwiecińska Roma
(1)
Laskowski Mirosław
(1)
Lepalczyk Irena
(1)
Lewandowski Marek
(1)
Lewowicki Tadeusz
(1)
Leśniewski Zbigniew
(1)
Lisiecka Alina
(1)
Lorenc Joanna
(1)
Machnio Dominika
(1)
Majewski Tomasz
(1)
Maliszewski Tomasz
(1)
Mamroł Andrzej
(1)
Marynowicz-Hetka Ewa
(1)
Mastalski Janusz
(1)
Mateja Agnieszka
(1)
Musiał Emilia
(1)
Nidecka Bogusława
(1)
Nowacki Tadeusz W. (1913-2011)
(1)
Nowakowska-Siuta Renata
(1)
Nycz Edward
(1)
Ostolski Paweł
(1)
Ostrowska Małgorzata
(1)
Ostrowski Kazimierz
(1)
Pachocka Anna
(1)
Palka Stanisław
(1)
Prokosz Małgorzata
(1)
Przewoźnik Sylwia
(1)
Rachwaniec-Szczecińska Żaneta
(1)
Rutkowska Angelina
(1)
Rzewucka Paulina
(1)
Sarleja Teresa Z
(1)
Semczuk Teresa
(1)
Stankiewicz Ryszard
(1)
Szloska Franciszek
(1)
Szopa Dorota
(1)
Szot Bożena
(1)
Sztobryn Sławomir
(1)
Szulc Bogdan M
(1)
Szwarc Alina
(1)
Szymański Mirosław J
(1)
Terlecki Ryszard
(1)
Tobuła Kamila
(1)
Topa Danuta
(1)
Uberman Marta
(1)
Urbańska Magda
(1)
Urych Ilona
(1)
Waloszek Danuta (1947- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(3)
2010 - 2019
(6)
2000 - 2009
(26)
1990 - 1999
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(3)
Kraj wydania
Polska
(37)
Język
polski
(37)
Temat
Pedagogika
(23)
Szkolnictwo
(12)
Wychowanie
(11)
Oświata
(7)
Pedagogika społeczna
(6)
Historia wychowania
(5)
Nauczyciele
(5)
Kształcenie
(4)
Pedagogika specjalna
(4)
Kształcenie ustawiczne
(3)
Młodzież
(3)
Niepełnosprawni
(3)
Pedagodzy
(3)
Suchodolski, Bogdan (1903-1992)
(3)
Wychowanie w rodzinie
(3)
Dziecko
(2)
Hessen, Sergiusz (1887-1950)
(2)
Kształcenie integracyjne
(2)
Kultura
(2)
Nauczanie zintegrowane
(2)
Oświata dorosłych
(2)
Radlińska, Helena (1879-1954)
(2)
Radzenie sobie ze stresem
(2)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(2)
Szkolnictwo zawodowe
(2)
Wsparcie społeczne
(2)
Wychowanie przedszkolne
(2)
Zmiana społeczna
(2)
Aktywność fizyczna
(1)
Andragogika
(1)
Antypedagogika
(1)
Autyzm
(1)
Badania naukowe
(1)
Barwy
(1)
Biblioterapia
(1)
Cele wychowania
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
Czasopismo pedagogiczne
(1)
Depresja psychiczna
(1)
Dieta cukrzycowa
(1)
Dietetyka
(1)
Dostęp do oświaty
(1)
Dualizm (filozofia)
(1)
Dyscyplina szkolna
(1)
Dziecko autystyczne
(1)
Dziecko przewlekle chore
(1)
Dziecko w wieku wczesnoszkolnym
(1)
E-learning
(1)
E-zdrowie
(1)
Edukacja dla bezpieczeństwa
(1)
Edukacja informacyjna
(1)
Edukacja kulturalna
(1)
Edukacja medialna
(1)
Edukacja prozdrowotna
(1)
Egalitaryzm
(1)
Elias, Norbert (1897-1990)
(1)
Feminizm
(1)
Fonoholizm
(1)
Hermeneutyka
(1)
Humanizm (postawa)
(1)
Improwizacja muzyczna
(1)
Informacja
(1)
Innowacje pedagogiczne
(1)
Inteligencja emocjonalna
(1)
Islam
(1)
Kaczor, Stanisław (1924- )
(1)
Klasa wojskowa
(1)
Kobieta
(1)
Kobieta ciężarna
(1)
Komisja Edukacji Narodowej
(1)
Komitet Prognoz "Polska 2000 Plus"
(1)
Kompetencje kulturowe
(1)
Komunikacja internetowa
(1)
Komunikacja interpersonalna
(1)
Komunikacja niewerbalna
(1)
Komunikacja werbalna
(1)
Komunikacja wizualna
(1)
Konflikt szkolny
(1)
Korczak, Janusz (1878?-1942)
(1)
Kryzys edukacji
(1)
Kształcenie nauczycieli
(1)
Mediacja szkolna
(1)
Metoda projektów
(1)
Metody aktywizujące (pedagogika)
(1)
Metody wychowawcze
(1)
Mirski, Józef (1882-1943)
(1)
Motywacja uczenia się
(1)
Muzykoterapia
(1)
Mysłakowski, Zygmunt (1890-1971)
(1)
Młodzi dorośli
(1)
Nauczanie
(1)
Nauczanie początkowe
(1)
Nauczyciele wychowania plastycznego
(1)
Nauczyciele zawodu
(1)
Nauka
(1)
Nawroczyński Bogdan (1882-1984)
(1)
Nawroczyński, Bogdan (1882-1974)
(1)
Niedostosowanie społeczne
(1)
Niedowidzenie
(1)
Niedowidzący
(1)
Temat: dzieło
Nowa Sztuka (czasopismo)
(1)
Wychowanie Fizyczne (czasopismo ; Poznań)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(7)
1801-1900
(4)
1901-
(4)
1801-
(3)
2001-
(3)
1701-1800
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
1989-
(1)
1989-2000
(1)
2001-0
(1)
Temat: miejsce
Polska
(12)
Europa
(4)
Anglia (Wielka Brytania)
(1)
Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Kraków (woj. małopolskie ; okolice)
(1)
Opole (woj. opolskie)
(1)
Rzeszów (woj. podkarpackie)
(1)
Starożytna Grecja
(1)
Starożytny Rzym
(1)
Województwo opolskie (1999- )
(1)
Województwo podkarpackie (1999- )
(1)
Węgry
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(5)
Opracowanie
(3)
Podręcznik
(2)
Księga pamiątkowa
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(11)
Historia
(7)
Socjologia i społeczeństwo
(3)
Filozofia i etyka
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
37 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1. Szary dom Sióstr Urszulanek na warszawskim Powiślu 2. Spotkania z Heleną Radlińską... . Liceum Pedagogiczne oraz Kurs Pedagogiczny prowadzony przez Siostry Urszulanki SJK w Warszawie w latach 1942-1944
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Cz. I Nauczyciel: 1. Nauczyciel w czasach II Rzeczypospolitej: Edukacja nauczycieli szkół powszechnych, Edukacja nauczycieli szkół średnich, Pozycja społeczno-zawodowa nauczycieli, 2. Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej w Polsce (1945-2000), 3. Doskonalenie nauczycieli w Polsce (1945-2000). Cz. II Opiekun-Wychowawca; 1. O tradycyjnym i nowym pojmowaniu roli opiekuna - wychowawcy w Polsce (od przełomu XII/XIII do końca XX wieku), 2. Oczekiwania wobec opiekunów - wychowawców dzieci osieroconych a ich kształcenie, dokształcanie i doskonalenie w Polsce (1945-2000). Cz. III Pracownik socjalny; 1. Pracownicy socjalni w służbie pomocy społecznej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1. Przedmowa; Rozpoczęło się w Wilnie; W zaborze pruskim; Szkoła w szkole; Dlaczego tak się stało?; Sytuacja przed wybuchem; ZET i ZUS; Wielofrontowość działań bojkotowych; Obronne ramię ZET-u; Uniwersytet Warszawski; Młodzież w walce o szkołę polską; Wielkie Polki w akcji bojkotu szkoły rosyjskiej; Rozmiary bojkotu; Organizacje tajne i jawne; Roman Dmowski i bojkot szkoły rosyjskiej; Stanisław Dobrowolski- nauczyciel i wychowawca nauczycieli: prace organizacyjne, analiza działalności, działalność badawcza i pisarska, wytrwała walka o polską szkołę; ZET- wychowawca; Bogdan Nawroczyński- dzielny działacz ZET-u; Wkład ZET-u w czyn zbrojny narodu polskiego; Raport donosiciela; Owoce bojkotu; Echa historyczne.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 930.85 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Zawiera: Cz. I Materiały okolicznościowe: Wprowadzenie; meandry jednego akademickiego życia; Zygmunt Wiatrowski - nauczyciel - przyjaciel; Profesor Zygmunt Wiatrowski - nauczyciel akademicki, działacz, bydgoszczanin; Moja przyjaźń z profesorem Zygmuntem Wiatrowskim; 70 lat życia i 25 lat przyjaźni; Kilka myśli o pedagogice pracy i pedagogu tworzącym tę dyscyplinę; Człowiek pracy, dla pracy, po pracy; W kręgu pracy organicznej; Wielce szanowany Jubilacie, czcigodny panie profesorze, drogi Zygmuncie; Refleksja okolicznościowa; Mojemu Mistrzowi; Profesor Zygmunt Wiatrowski - wizytówka na co dzień - wielostronne, sprawne i skuteczne działanie; Zygmunt Wiatrowski - zapis w nowym słowniku pedagogicznym. Cz. II 25 lat pedagogiki pracy: Wprowadzenie; Szkic do historii pedagogiki pracy; Aktualne i perspektywiczne spojrzenie na pedagogikę pracy; Przyszłość kształcenia zawodowego a badania naukowe; Dojrzewanie naukowe poprzez seminarium pedagogiki pracy; Zespół pedagogiki pracy komitetu nauk pedagogicznych PAN; Pedagogika pracy w środowisku bydgoskim; Ośrodek kształcenia i doskonalenia kadr instytutu Technologii Eksploatacji w Radomiu; Działalność pracowni doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli; Udział związku Zakładów Doskonalenia Zawodowego w realizacji idei pedagogiki pracy; Nowa generacja pytań i obszarów badawczych w pedagogice pracy; Filozofia pracy jako nauka współdziałająca z pedagogiką pracy; Idea pracy a wychowanie człowieka w nowożytnych dziejach myśli pedagogicznej. Cz. III Biogramy twórców i współtwórców pedagogiki pracy: Wprowadzenie; Tadeusz Wacław Nowacki; Zygmunt Wiatrowski; Stanisław Kaczor; Wanda Rachalska; Stanisław Szajek; Kazimiera Korabiowska-Nowacka; Tadeusz Wieczorek; Stefan Michał Kwiatkowski.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dzieciństwo we dworze szlacheckim w I połowie XIX wieku / Anna Pachocka. - Kraków : Wydawnictwo AVALON, 2009. - 267 s., [32] s. tabl. : il. (w tym kolor.) ; 21 cm.
1. Dzieciństwo w rodzinie, 2. Wczesne dzieciństwo, 3. Wychowanie i nauczanie, 4. Dziecko we dworze, 5. Czas wolny w życiu dziecka
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1. Zarys kształcenia nauczycieli rysunku w latach 1918-1939; 2. Kształcenie nauczycieli rysunku w latach 1944-1961; 3. Kształcenie nauczycieli wychowania plastycznego w latach 1961-1973; 4. Kształcenie nauczycieli plastyki w latach 1973-1989
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Edukacja w Dialogu i Perspektywie)
Zawiera: Wprowadzenie: W kierunku efektywności kształcenia ustawicznego. Cz. I Edukacja w trosce o jakość życia: Czas pracy a czas wolny jako wartość edukacyjna; Edukacja do bezpiecznego i wartościowego spędzania czasu uczniów polskich szkół; Aksjologiczno-pedagogiczno-teleologiczne aspekty edukacji dla bezpieczeństwa młodzieży szkolnej; Kondycja fizyczna młodzieży szkolnej w świetle badań populacyjnych; Postawy wobec racjonalnego odżywiania studentów pedagogiki; Grundtvigiańskie inspiracje w rozwiązaniach dydaktycznych – model pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi w Uniwersytecie Ludowym; Synergiczna koegzystencja edukacji dorosłych i społeczeństwa obywatelskiego – potrzeby, możliwości, warunki; Wpływ zmian sytuacji ekonomicznej na jakość życia – aktywność turystyczną społeczeństwa polskich seniorów nowej generacji na tle krajów europejskich. Cz. II Edukacja zawodowa wobec mian i oczekiwań rynku pracy: O systemie edukacyjnym wyższego szkolnictwa wojskowego; Kształcenie w Akademii Sztuki Wojennej a rynek pracy; Współczesne efekty kształcenia w szkołach zawodowych w kontekście rynku pracy; Reforma kształcenia zawodowego – nowa jakość czy polityczny zabieg?; Samoświadomość i preferowane przez studentów style życia, wzorce funkcjonowania psychicznego i typy kultur oraz propozycja ich uwzględnienia w modelowaniu procesu kształcenia we współczesnej uczelni; Kierowanie szkoleniem Wojska Polskiego; Doskonalenie pilotów w pułkach lotniczych w latach 1921-1935.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Słowo o Jubilacie. Bibliografia prac prof. dr hab. Mariana Śnieżyńskiego za lata 1968-2000. Kilka słów wprowadzenia do konferencji. Część I: Edukacja prorodzinna w okresie transformacji. Ewolucyjne przemiany współczesnej rodziny polskiej; Kultura pedagogiczna rodziców: wyzwanie i czynnik stymulacji rozwoju młodego pokolenia Polaków; Osobowościowe determinanty konfliktu międzypokoleniowego w rodzinie; Edukacja pedagogiczna rodziców - ważny element systemu polityki prorodzinnej; O potrzebie przygotowania młodzieży do małżeństwa i rodzicielstwa; Edukacja do życia w rodzinie - stan i potrzeby; Wyzwania przyszłości a wychowanie prorodzinne. Część II: Polska rodzina w dobie przeobrażeń społeczno-kulturowych. Korczak i rodzina; Kościół - rodzina i wychowanie; Katolicki wzór małżeństwa w wychowaniu prorodzinnym; Rola Kościoła katolickiego w przygotowaniu ludzi młodych do świadomego podejmowania ról małżeńskich i rodzicielskich; Rodzina wiejska w dobie zmian społeczno-ustrojowych; Tradycje i obyczaje w wychowaniu rodzinnym; Pomoc państwa rodzinom bezrobotnym; Rodzinne uwarunkowania bezdomności; Aksjologiczne podobieństwa i różnice rodziców i dzieci; Edukacyjne zadania szkoły rodzenia. Część III: Zadania rodziny w realizacji edukacji prorodzinnej. Oddziaływanie wychowawcze rodziny a pola wpływów "pedagogiki prorodzinnej" w warunkach demokracji; Wpływ rodziny na system wartości współczesnej młodzieży; Wychowanie rodzinne do roli matki; Postawy maturzystów wobec dziecka nienarodzonego; Rozwijanie podmiotowości dziecka w rodzinie przygotowaniem do pełnienia odpowiedzialnych ról życiowych; Sąd młodzieży o małżeństwie; Zapomniane dziecko; Znaczenie ciągłej pedagogizacji rodziców dla wychowania prorodzinnego dziecka; Rodzina - skarbnica wzorów spędzania czasu wolnego dzieci klas młodszych; Miejsce rodziny w realizacji zadań współczesnej szkoły z zakresu edukacji zdrowotnej; Rodzina w wypowiedziach werbalnych i plastycznych dzieci; Rola środowiska rodzinnego w wychowaniu dzieci przebywających w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Krakowie. Część IV: Wychowanie psychospołeczne i seksualne w rodzinie. Natura i cel wychowania seksualnego w świetle nauki Kościoła; Wychowanie psychoseksualne w rodzinie; Społeczne funkcjonowanie osób upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w rolach rodzinnych; Psychospołeczne aspekty funkcjonowania rodzin z problemem bezrobocia; Powinności państwa względem rodziny w zakresie wychowania seksualnego dzieci i młodzieży. Część V: Zadania szkoły w realizacji edukacji prorodzinnej. Oczekiwania oraz potrzeby uczniów w zakresie przygotowania do życia rodzinnego i seksualnego; Wychowanie prorodzinne w szkole - opinie rodziców i uczniów, oczekiwania młodzieży wobec nowego przedmiotu; Oczekiwania młodzieży w stosunku do przedmiotu "Wychowanie do życia w rodzinie"; Umiejętności komunikacyjne nauczyciela - podejmowanie dyskusji o rodzinie w edukacji wczesnoszkolnej; Edukacja prorodzinna w klasach początkowych realizowana poprzez współpracę nauczycieli i rodziców. Część VI: Kształcenie nauczycieli-wychowawców do realizacji edukacji prorodzinnej. Nauczyciel a współuczestnictwo rodziców w procesie edukacji dzieci; Modelowanie w procesie przygotowania nauczycieli do dialogu wychowawczego; Introspekcja psychodydaktyczna nauczyciela wychowania prorodzinnego - propozycja badawcza; Kultura pedagogiczna wychowawców a edukacja prorodzinna; Metody aktywizujące w kształceniu nauczycieli-wychowawców prowadzących zajęcia z zakresu wychowania prorodzinnego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zawiera: Wstęp I. Historyczne i aksjologiczne zagadnienia tyflopedagogiki: Poglądy Matki Elżbiety Róży Czackiej na rehabilitację, kształcenie i wychowanie osób z niepełnosprawnością narządu wzroku w kontekście współczesnych oczekiwań; Wychowanie społeczne Kardynała Stefana Wyszyńskiego i jego związki z osobami niewidomymi; Człowiek wobec cierpienia. Perspektywa pedagogiczna. II. Edukacja, rehabilitacja i terapia osób niewidomych i słabowidzących w biegu życia: Edukacja z prawdziwego zdarzenia – szkoły ogólnodostępne „dobrze” przygotowane na kształcenie niewidomych i słabowidzących (możliwa perspektywa przyszłości); DOBRY POCZĄTEK, czyli warunki prawidłowej organizacji wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku; Koncepcja adaptacji narzędzi diagnostycznych do całościowej oceny funkcjonowania dzieci i młodzieży z uszkodzonym wzrokiem w obszarze osobowościowym i emocjonalno-społecznym; Czytać czy nie czytać. Opinie i preferencje niewidomych adolescentów na temat pisma Braille’a – badania pilotażowe; Terapie regeneracyjne z zastosowaniem komórek macierzystych w okulistyce; Rehabilitacja wzroku a specyfika potrzeb rehabilitacyjnych i edukacyjnych osób słabowidzących w różnym wieku; Mobilność osób niewidomych i słabowidzących jako problem interdyscyplinarny, wyzwanie dla profesjonalistów z odniesieniem do przykładów z własnej praktyki; Wsparcie dorosłych osób z niepełnosprawnością wzroku w zakresie rozwijania orientacji w przestrzeni i samodzielnego przemieszczania się oraz czynności życia codziennego na przykładzie działalności organizacji pozarządowych; Rehabilitacja niewidomych osób w starszym wieku; Noty o autorach.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Zawiera: Przedmowa: Pamięć symboliczna w edukacji i w pedagogice PRL-u; O czytaniu i pisaniu historii myśli pedagogicznej; Powrót w trosce o odnowę znaczeń dla przyszłości; Konteksty teoretyczne podjętych lektur i rekonstrukcji historycznych; W obronie Wielkiego Pokolenia w pedagogice polskiej; Geneza książki i wyrazy wdzięczności. Kluczowa teza książki - zapoznany przełom: Wstęp; Co się stało naj(po)ważniejszego w polskiej pedagogice międzywojennej?; Co się stało naj(po)ważniejszego w polskiej pedagogice po II wojnie światowej?; Co się stało z pedagogiką kultury w Polsce? O genezie, rozkwicie, degradacji i degeneracji pedagogiki kultury - nowe otwarcie; Słowo o charakterze realizacji zadań badawczych; Jeszcze słowo o filozoficznej aktualności i zasadności wysiłku. Cz. I Norbert Elias i przemiany cywilizacji w kontekście metodologii dwoistości procesów (ilustracje i implikacje): Wstęp; Zmiana stylu rozumienia jako warunek nowej jakości wyjaśniania; O złożoności dynamiki „procesu cywilizacji”; W stronę ontologii relacyjnej; Zagubione tropy jako szansa, dominujące tropy jako przeszkoda; O dwoistości kanonu norm moralnych; Wielowarstwowość i ambiwalencja powiązań wobec redukcyjnego charakteru „systemu”; Paradygmat dwoistości na przykładzie realizacji zaangażowania versus neutralność; Dwoistość geniuszu jako przesłanka socjologii… geniusza; Zakończenie. Cz. II Problem obecności i nieobecności kategorii dwoistości w dyskursie pedagogicznym: Wstęp; Symptomy otwarcia na dwoistość w najnowszej pedagogice; O barierze słownikowej myślenia; O problemach z recepcją klasyki - pytanie o kulturę czytania; Zwiastuny otwarcia na ambiwalencję i dwoistość; Zakończenie. Cz. III Od „różnojedni” do unitas multiplex w trosce o związki i syntezy w przeciwieństwach: poszukiwania Henryka Rowida w sprzężeniu pedagogicznej tradycji i nowoczesności: Wstęp; W stronę pytania o strukturę złożoności; Wątki psychologii pedagogicznej - tropy metodologiczne; Dziedzictwo Bronisława Ferdynada Trentowskiego i jego współczesna waga dla pedagogiki; Idee „Chowanny” jako źródła „szkoły twórczej” Henryka Rowida; Między dramatem osobowości i tragizmem współczesności; Problemat rozbrojenia duchowego i jego dwoiste rozwiązania; Zakończenie. Cz. IV O Wyższy poziom autonomii w syntezie - Bogdan Nawroczyński w trosce o dwoistość jako pełnię zagadnień pedagogicznych w relacji splotu z kulturą i życiem: Wstęp; O dwoisty stosunek do tradycji; Przeciw antagonizmom teoretycznym w podstawach organizacji klasy szkolnej; Dwoistość jako antynomia w perspektywie pionowej; Dwoiste tropy w życiu duchowym - pochwała splotu i oscylacji twórczej; Dwoiste ufundowanie duchowości i bycie „między”; Przypadek Jerzego Kerschensteinera - rewitalizacja; Zakończenie. Cz. V Wyzwania „obiektów niemych kulturowo” - Zygmunta Mysłakowskiego odniesienia do perspektywy dwoistości jako niezbędnej i podstawowej dla zadań w pedagogice: Wstęp; Dwoiste znamiona kryzysu cywilizacyjnego - „totalizm” w latach 30. XX wieku i dziś; Akcenty metodologiczne; Kultura i specyfika dynamicznej z nią relacji w wychowaniu oraz jej ograniczenia; tropy dwoistości w mechanizmie sprzężenia, splotu i styczności - tradycja i jednostka; O dwoistości funkcji społecznej wychowania poprzez wartościowe i groźne zarazem zdwojenia oblicza; Obecność oscylacji i jej ograniczenia; Nadmiar jako dyktat groźnej jednostronności; Zakończenie - o potrzebie wyjścia poza ideologiczne zawężenia. Cz. VI Refleksyjność i refleksywność - Kazimierz Sośnicki i jego zmagania z dwoistością w poszukiwaniu syntezy złożoności procesu pedagogicznego: Wstęp; Przedwojenna odsłona lwowska; Odsłona końca lat 40. Aż do początku lat 60. XX wieku; Odsłona lat 60. W analizie pedagogiki zachodniej; Istota, cele i środki wychowania w rozwoju pedagogiki; Ostatnia odsłona lat 70. XX wieku; Zakończenie. Cz. VII Józef Mirski o „immanentnym polaryzmie” wychowania i „integralnie dwustronnej” złożoności zadań pedagogiki: Wstęp; Pochwała i krytyka rozwoju w stronę postkonwencjonalności w szkole „wspólnoty”; O podstawowej antynomii pedagogicznej; Idea „integralnej dwustronności” funkcji wychowania; Otwarcie pedagogiki na kulturę jako postulat metodologiczny; Gra dystansem jako sedno trosk wychowawczych; Pułapka harmonii; Zakończenie. Cz. VIII [Przeciw wyradzaniu się wychowania]. Antynomie wychowania i dialektyczny charakter pedagogiki w ujęciu Sergiusza Hessena: Wstęp; [Trzy główne motywy dwoistości u Sergiusza Hessena]; [Dialektyka poprzez dynamiczne rozumienie struktury]; [Krytyczny rys pedagogiki Hessenowskiej jako krytyki spuścizny marksizmu i komunizmu]; Troistość i dwoistość jako dwa typy dynamiki w koncepcji Sergiusza Hessena; [Ontologia bycia-między w działaniach pedagogicznych - dwoistość albo zwyrodnienie: zabawa, autorytet i inne zjawiska w wychowaniu]; O dualizmie szkolnym i o trudnościach w jego przezwyciężaniu; Johna Deweya i Jerzego Kerschensteinera dynamiczne ujęcie biegunowości wychowania i kształcenia; Zamiast zakończenia: złożoność, biegunowość, napięcia, jednia, pełnia, tragizm, czyli… Cz. IX Stefan Szuman i przejawy złożoności rozwoju w wychowaniu i uczeniu się - z ambiwalencją w tle: Wstęp; Życie jako oscylacja i równoważenie przeciwstawnych stron - o dwoistości zdrowia; Mierzenie się z dualizmami jako mechanizm rozwojowy dorastania; Dojrzewanie do nadziei i odkrycie dwoistości nadziei jako zjawiska trzeciej fazy rozwoju; Inteligencja, wyobraźnia i humor w dwoistych strukturach i funkcjach; Typologie psychologiczne jako bariera dla rozumienia dwoistości; O zmaganiach z ambiwalencją i o „wewnętrznym rozdwojeniu” w człowieku; O substytucie dwubiegunowości - dwukierunkowość i dwunurtowość linii rozwoju; Zakończenie. Cz. X [Między rozdrożami a dwoistością] Historyczne zakorzenienia i niekonsekwencje w pracach pedagogicznych Bogdana Suchodolskiego: Wstęp; Teza; Zastrzeżenia i inne uwagi metodologiczne; Perspektywa dwoistych pytań, wąskich granic i oksymoronicznych ideałów; [Unieważnienie jednostronności przyszłości w pedagogice i życiu]; Różnice w statusie… różnic; Akcenty historyczne - dwoistości odrodzenia, oświecenia i XIX wieku; Akcenty historyczne - dwoistości w dziejach kultury polskiej; Akcenty historyczne - dwoistość człowieka jako wyzwanie nowożytne; Dwoistość człowieka jako wyzwanie dla nowoczesności; Dwoistość onkologiczna życia i poznania jako przesłanka metodologiczna dla pedagogiki; O rygorystycznych i głębokich dualizmach; Przekraczanie dualizmu; Obecność oscylacji i trop ambiwalencji; Próba syntezy typów dwoistości; Zamiast zakończenia. Zamiast podsumowania książki - nowe otwarcie: O wizję edukacji - przeciw zawężeniu i opóźnieniu; Dwoistość w modelu elipsy między samorealizacją i poświęceniem; Dwoistość w poszukiwaniu języka.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Brak informacji o dostępności: sygn. 37 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Temat
Gatunek
Wstęp. Część I. Obraz i wyzwania współczesnej edukacji. Rozdział 1. Zmiana społeczna a edukacja. Rozdział 2. Cele i zadania edukacji jutra – dyskurs interdyscyplinarny. Rozdział 3. Metody i formy aktywizacji edukacyjnej osób dorosłych. Część II. Kultura u podstaw edukacji. Rozdział 1. Wpływ edukacji kulturowej z pogranicza dziedzin na profilaktykę stresu i kierunki rozwoju edukacji jutra. Rozdział 2. „Piękno uspołecznione”. Poglądy Johna Ruskina na społeczeństwo i wychowanie. Rozdział 3. Nauczyciel kształcenia zintegrowanego jako przewodnik po kulturze – raport z badania. Rozdział 4. Założenia organizacyjno-metodyczne edukacji muzycznej dzieci młodszych a praktyka szkolna. Rozdział 5. Możliwości wykorzystania technik muzykoterapii w edukacji. Część III. Edukacja moralna i etyczna w rozwoju jednostki i instytucji. Rozdział 1. Wychowanie moralne i jego konsekwencje w poglądach i zachowaniach młodzieży. Rozdział 2. Wyobraźnia moralna dzieci w kontekście rozważań nad wychowaniem moralnym. Część IV. Patriotyzm i edukacja obronna w rozwiązywaniu problemów współczesnego świata. Rozdział 1. Wychowawca i działanie wychowawcze w wychowaniu patriotycznym. Rozdział 2. Tożsamość narodowa i patriotyzm uczniów klas wojskowych w Polsce i studentów wojskowej uczelni wyższej jako istotne elementy bezpieczeństwa narodowego. Rozdział 3. Treści szkolenia w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Rozdział 4. Edukacja wojskowa w opinii uczniów pierwszej edycji programu certyfikowanych wojskowych klas mundurowych – porównanie. Rozdział 5. Selected problems of defence training in Poland. Część V. Przyszłość i przeszłość w edukacji zdrowotnej. Rozdział 1. Medycyna cyfrowa – nowe wyzwania społeczne. Rozdział 2. Czy edukacja zmienia świadomość żywieniową chorych na cukrzycę? Rozdział 3. Wiedza kobiet w wieku prokreacyjnym na temat zdrowego odżywania w ciąży. Rozdział 4. „Dach czy fundamenta?” – problematyka zdrowotna na łamach „Wychowania Fizycznego” z lat 1920-1939 w perspektywie przełomu dwoistości w pedagogice. Część VI. Rola wsparcia edukacyjnego w eliminowaniu zagrożeń społecznych. Rozdział 1. Społeczne uwarunkowania świadomości młodzieży Ochotniczych Hufców Pracy. Rozdział 2. Postawy rodzicielskie jako czynnik ryzyka wystąpienia depresji wśród młodzieży. Rozdział 3. Obraz nastoletniego samobójcy. Rozdział 4. Wsparcie rodzin z dzieckiem ze spektrum autyzmu we wczesnym wspomaganiu w teorii i praktyce. Rozdział 5. Znaczenie opieki wytchnieniowej dla rodziców osób o niepełnej sprawności jako formy wsparcia – rozważania wstępne. Rozdział 6. Przygotowanie uczniów z umiarkowana i znaczną niepełnosprawnością intelektualną do samodzielności.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Temat
Gatunek
Wstęp. Część I. Organizacja pracy w szkole. Rozdział 1. Szkoła równych szans? (raport z badań wśród nauczycieli). Rozdział 2. Mediacje w szkole jako forma wsparcia w środowisku oświatowym – w opiniach młodzieży akademickiej. Rozdział 3. Siła czy wytrwałość? – Pytania o czynniki warunkujące poczucie sprawstwa. Rozważania w świetle wyników badań własnych. Rozdział 4. Tworzenie projektu edukacyjnego – współdziałanie czy zakamuflowana praca indywidualna? Rozważania w kontekście wyników badań własnych. Rozdział 5. Problemy kierowania szkołą na łamach „Nowej Szkoły” (1945-2017). Część II. Kompetencje i obszary pracy nauczyciela we współczesnej szkole. Rozdział 1. Znane i nieznane wymiary innowacji nauczycielskiej. Kontekst badawczy. Rozdział 2. Wspierające wymiary komunikacji językowej w praktyce edukacyjnej szkoły i w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela. Rozdział 3. Pedagogiczne uwarunkowania relacji interpersonalnych rodziców i nauczycieli wybranych szkół podstawowych. Rozdział 4. Znaczenie dotyku w edukacji. Model węgierski. Część III. Potencjał edukacji przedszkolnej i zintegrowanej. Rozdział 1. Prawo dziecka do nauki w edukacji wczesnoszkolnej. Rozdział 2. „What we will learn in our youth…” – that it to say, to reasonably support the development of a child’s creative potential. Rozdział 3. Dyscyplina w przedszkolu – wspólne ustalanie zasad czy narzędzie do kierowania grupą? Rozdział 4. Wartości estetyczne przyrody w wytworach plastycznych uczniów kończących edukację wczesnoszkolną. Część IV. Edukacja medialna w instytucjach edukacyjnych. Rozdział 1. Edukacja w społeczeństwie technokratycznym i informacyjnym. Spojrzenie krytyczne i horyzontalne. Rozdział 2. Edukacja cyfrowa, czyli jaka? Rozdział 3. Emocjonalne funkcjonowanie „cyfrowych” uczniów we wczesnym wieku szkolnym. Rozdział 4. Profilaktyka i terapia fonoholizmu wśród uczniów szkół podstawowych. Rozdział 5. Poszukiwanie informacji przez studentów – raport z badań pilotażowych. Rozdział 6. Uczenie się nie musi być monochromatyczne. Kolor jako czynnik mogący wspomagać uczenie się. Część V. Młodzi dorośli jako podmiot oddziaływań edukacyjnych. Rozdział 1. Przeżycie – przebudzenie – przemiana. Inicjacyjne dynamizmy egzystencji ludzkiej w motywowaniu studentów pedagogiki i pracy socjalnej do (samo)doskonalenia kompetencji hermeneutycznych. Rozdział 2. Pojęcie wdzięczności w opinii osób u progu dorosłości. Rozdział 3. Inteligencja emocjonalna studentów – przyszłych nauczycieli. Rozdział 4. Wybrane problemy aktywności fizycznej studentów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika – kontekst doświadczeń sportowych i wychowania rodzinnego. Rozdział 5. About the need of preparation of candidates for teachers for cooping with stress at school and supporting students in this range.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej