Sortowanie
Źródło opisu
Książki
(95)
IBUK Libra
(6)
ebookpoint BIBLIO
(1)
Forma i typ
Książki
(92)
E-booki
(7)
Publikacje naukowe
(4)
Czasopisma
(3)
Poradniki i przewodniki
(1)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Dostępność
tylko na miejscu
(83)
dostępne
(46)
wypożyczone
(2)
Placówka
Wypożyczalnia
(48)
Czytelnia
(83)
Autor
Szukalski Piotr
(7)
Kamińska Aleksandra (1976- )
(5)
Kowaleski Jerzy T
(5)
Oleśniewicz Piotr (1968- )
(5)
Klasińska Barbara
(3)
Kowalski Wiesław
(3)
Markiewicz-Patkowska Julita
(3)
Wrońska Marta
(3)
Łukasiewicz Jacek
(3)
Aczynovicz Teresa
(2)
Batiuk Anna
(2)
Born Günter
(2)
Błędowski Piotr
(2)
Denek Kazimierz (1932-2016)
(2)
Duraj-Nowakowa Krystyna (1945- )
(2)
Dykcik Władysław
(2)
Fabiś Artur
(2)
Kabat Małgorzata
(2)
Kałuża Dorota
(2)
Kowalkowski Stanisław
(2)
Kozerska Agnieszka
(2)
Modrzewski Jerzy
(2)
Oleś Piotr K
(2)
Plieth-Kalinowska Izabela
(2)
Raczkowski Adam
(2)
Rączaszek Andrzej
(2)
Stencel Marcin
(2)
Szarota Zofia
(2)
Szeligiewicz-Urban Danuta (1959- )
(2)
Trafiałek Elżbieta
(2)
Twardowska-Rajewska Jolanta
(2)
Wasylewicz Magdalena
(2)
Widawski Krzysztof
(2)
Zych Adam A
(2)
Adamczyk Marta
(1)
Badora Sylwia
(1)
Balcerzak-Paradowska Bożena
(1)
Baranowska Aneta (1979- )
(1)
Bartoszewski Jakub
(1)
Białoszewski Dariusz
(1)
Bombol Małgorzata
(1)
Boryczka Stanisław (1949- )
(1)
Broniak Marcin
(1)
Brzezińska Anna Izabela
(1)
Brzezińska Małgorzata
(1)
Brzęk Anna
(1)
Brągiel Józefa
(1)
Bulzak Andrzej
(1)
Bęczkowska Anna
(1)
Błachnio Aleksandra
(1)
Chrzanowska Iwona
(1)
Coyne Iain
(1)
Cytowicz Agnieszka
(1)
Cytowicz-Karpiłowska Wirginia
(1)
Czarnecki Kazimierz M. (1933- )
(1)
Davidovitch Nitza
(1)
Dohnal Tomás
(1)
Dudak Anna
(1)
Durka Grażyna
(1)
Dąbrowski Zbigniew Józef (1936- )
(1)
Fijałkowski Adam
(1)
Gamian-Wilk Małgorzata
(1)
Gawlik Ewa
(1)
Grabowska Tatiana
(1)
Graczkowska Małgorzata
(1)
Graniewska Danuta
(1)
Grotowska Stella
(1)
Gutowska-Wyrzykowska Ewelina
(1)
Guzik Paweł
(1)
Guzowska Małgorzata
(1)
Halicki Jerzy
(1)
Hrynkiewicz Józefina
(1)
Imiołczyk Barbara
(1)
Jaczewski Andrzej
(1)
Jandová Soňa
(1)
Jopkiewicz Andrzej
(1)
Juraś-Krawczyk Barbara
(1)
Kaczmarczyk Michał (1981- )
(1)
Kaczmarek Żanetta
(1)
Kalinowski Romuald
(1)
Kaliszewska Małgorzata
(1)
Karcz-Taranowicz Eugenia
(1)
Karpińska Anna
(1)
Kazimierska Barbara
(1)
Kańczukowska-Stadnik Agnieszk
(1)
Kilian Marlena
(1)
Knapik Andrzej
(1)
Kochanowska Ewa
(1)
Kocoń-Rychter Katarzyna
(1)
Koczur Wiesław
(1)
Kocór Maria
(1)
Korabiewska Izabela
(1)
Korchut Aleksander
(1)
Kordek Marcin
(1)
Kotlorz Dorota
(1)
Kowalewski Michał
(1)
Kowalik Piotr
(1)
Kowalska Ewa
(1)
Kowalski Mirosław
(1)
Kowgier Agata
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(6)
2010 - 2019
(48)
2000 - 2009
(48)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
Kraj wydania
Polska
(102)
Język
polski
(102)
Temat
Ludzie starzy
(74)
Opieka społeczna
(14)
Starzenie się
(12)
Starzenie się społeczeństwa
(12)
Dziecko
(9)
Starość
(9)
Niepełnosprawni
(8)
Polityka społeczna
(8)
Rodzina
(8)
Gerontologia
(7)
Młodzież
(6)
Osoby w wieku starszym
(6)
Wsparcie społeczne
(6)
Pedagogika specjalna
(5)
Przemoc w rodzinie
(5)
Przemoc wobec ludzi starych
(5)
Rynek pracy
(5)
Uniwersytety trzeciego wieku
(5)
Demografia
(4)
Jakość życia
(4)
Bezrobocie
(3)
Domy pomocy społecznej
(3)
Geriatria
(3)
Informatyka
(3)
Internet
(3)
Ludzie starzy w rodzinie
(3)
Niepowodzenia szkolne
(3)
Oświata dorosłych
(3)
Pedagogika resocjalizacyjna
(3)
Pedagogika społeczna
(3)
Praca
(3)
Socjalizacja
(3)
Socjologia
(3)
Czas wolny od pracy
(2)
Domy dziecka
(2)
Dziecko autystyczne
(2)
Dziecko głuche
(2)
Dziecko głuchociemne
(2)
Dziecko niedosłyszące
(2)
Dziecko niedowidzące
(2)
Dziecko niepełnosprawne ruchowo
(2)
Dziecko niepełnosprawne umysłowo
(2)
Dziecko niewidome
(2)
Dziecko zdolne
(2)
Emerytura
(2)
Fizjologia człowieka
(2)
Integracja społeczna
(2)
Komputery
(2)
Kontrola społeczna (socjol.)
(2)
Kształcenie
(2)
Kształcenie ustawiczne
(2)
Kultura
(2)
Kultura fizyczna
(2)
Logopedia
(2)
Nauczanie
(2)
Nauczanie dorosłych
(2)
Nauczyciele
(2)
Opieka długoterminowa
(2)
Osobowość
(2)
Pedagodzy specjalni
(2)
Pedagogika
(2)
Pracownicy socjalni
(2)
Promocja zdrowia
(2)
Psychologia człowieka dorosłego
(2)
Psychologia starości
(2)
Renciści i emeryci
(2)
Rodzice
(2)
Społeczeństwo
(2)
Starość -- badanie -- Polska
(2)
Starzenie sie społeczeństwa
(2)
Studenci
(2)
Surdopedagogika
(2)
Szkolnictwo
(2)
Szkolnictwo wyższe
(2)
Służba zdrowia
(2)
Wychowanie
(2)
Wychowanie w rodzinie
(2)
Zdrowotność
(2)
Agresywność
(1)
Akademia Sztuki Wojennej
(1)
Aktywizacja zawodowa
(1)
Aktywność fizyczna
(1)
Bajkoterapia
(1)
Biblioterapia
(1)
Cyberprzemoc
(1)
Dorosłość
(1)
Dorośli
(1)
Dyskryminacja ze względu na wiek
(1)
Dziadkowie i wnuki
(1)
Dziecko w wieku poniemowlęcym
(1)
Edukacja
(1)
Edukacja dla bezpieczeństwa
(1)
Edukacja ekologiczna
(1)
Edukacja medialna
(1)
Emetytura
(1)
Emigracja
(1)
Eutanazja
(1)
Fizykoterapia
(1)
Folklor
(1)
Geragogika
(1)
Temat: czas
1989-
(7)
2001-0
(5)
1901-
(1)
2001-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(3)
Sosnowiec (woj. śląskie)
(1)
Województwo śląskie (1999- )
(1)
Śląskie, województwo (od 1999)
(1)
Gatunek
Opracowanie
(4)
Czasopismo naukowe
(3)
Czasopismo pedagogiczne
(3)
Praca zbiorowa
(3)
Podręcznik
(1)
Poradnik
(1)
Scenariusz zajęć
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(4)
Psychologia
(4)
Socjologia i społeczeństwo
(4)
Medycyna i zdrowie
(2)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(2)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(2)
102 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Psychologia rozwoju człowieka : podręcznik akademicki / red. nauk. Janusz Trempała. - Wyd. 1 - 4 dodr. - Warszawa : PWN Wydaw. Nauk., 2016. - XVI, 542 s. : rys., tab. ; 29 cm.
I.: Podstawy psychologii rozwoju człowieka: 1. Kształtowanie się naukowej psychologii rozwoju człowieka , 2. Natura rozwoju psychicznego , 3. Mechanizm zmiany rozwojowej , 4. Teorie rozwoju psychicznego , 5. Badanie rozwoju psychicznego człowieka ; II.: Rozwój psychiczny człowieka w poszczególnych okresach życia : 6. Okres prenatalny , 7. Wczesne dzieciństwo , 8. Średnie dzieciństwo - wiek przedszkolny , 9. Późne dzieciństwo - młodszy wiek szkolny , 10. Dorastanie , 11. Wczesna dorosłość , 12. Średnia dorosłość , 13. Późna dorosłość ; III. : Stosowana psychologia rozwojowa : wybrane zagadnienia : 14. Prawidłowości rozwoju sfery metapoznawczej w teorii i praktyce nauczania , 15. Praktyczne implikacje wiedzy o rozwoju społeczno-moralnym , 16. Zarządzanie edukacją wspierającą rozwój indywidualny uczniów , 17. Praktyczna wiedza o rozwoju życia rodzinnego , 18. Wspieranie młodzieży w zakresie samopoznania, planowania własnego życia oraz podejmowania decyzji dotyczących własnej przyszłości , 19. Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się , 20. Wspomaganie rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną , 21. Wspomaganie osób z zaburzeniami należącymi do autystycznego spektrum w perspektywie psychopatologii rozwojowej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 159.9 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Studia Ekonomiczne - Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach ; 131)
1. Edukacja wobec rozwoju społeczno-gospodarczego: refleksje wokół wyzwań wobec edukacji przełomu XX i XXI wieku; Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach; System kształcenia a zatrudnienie młodzieży w krajach Unii Europejskiej; Edukacja jako instrument kształtowania wiedzy o społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw; Zróżnicowanie klasowe współczesnego społeczeństwa polskiego. Trudności w dydaktyce zagadnienia; 2. Problemy edukacji na poziomie akademickim: Kontrowersje wokół systemu szkolnictwa wyższego w Polsce; Międzynarodowe i wewnątrzsystemowe determinanty zarządzania szkolnictwem wyższym w Polsce; Wpływ systemu szkolnictwa wyższego na kształtowanie kapitału intelektualnego - pozycja Polski na tle krajów europejskich; Proces boloński a system szkolnictwa wyższego w Polsce. Budowa i konsolidacja tożsamości europejskiej w gospodarce opartej na wiedzy; Kształcenie na poziomie wyższym a potrzeby gospodarki (opartej na) wiedzy; reforma systemu szkolnictwa wyższego w zakresie zatrudnienia nauczycieli akademickich w uczeniach publicznych (wybrane problemy); Parametryzacja edukacji droga donikąd; 3. Demograficzne uwarunkowania edukacji: Kształcenie osób starszych w koncepcji aktywnego starzenia się; Udział kompetencji społecznych i działań transgresyjnych w kształtowaniu kapitału kariery; Sytuacja lokalnych rynków pracy województwa opolskiego w kontekście procesów migracyjnych; Górnicze szkolnictwo zawodowe w okresie transformacji ustrojowej; 4. Regionalne aspekty edukacji: Determinanty edukacji informatycznej w systemie szkolnym. Studium przypadku szkół województwa mazowieckiego; Studenci Mazowsza i polski; Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w gimnazjach w warszawie, Gdańsku i Lublinie; Potencjał ekonomiczny kobiet na Dolnym Śląsku w XXI wieku. Analiza związku płci, wykształcenia i statusu na rynku pracy z perspektywy regionalnej; instytucje kształcenia ustawicznego w regionie opolskim; Edukacja a rozwój regionalny.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Brak okładki
Czasopismo
W koszyku
(Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika , ISSN 1896-4591 ; Zeszyt 20/2019)
Półrocznik, 2015-
Wcześniejsza częstotliwość: Rocznik, 2006-2014
Zawiera: I. Teoretyczne podstawy problemów pedagogicznych - dyskusje i polemiki: Człowiek w zwierciadle przemian kultury - wyzwania dla ludzi zatrwożonych; Nauczyciel - system - badania naukowe; Praca domowa ucznia - konieczność versus zbędność; Kształtowanie tożsamość w epoce nowoczesnych technologii informacyjnych; Dydaktyka szkoły wyższej wobec zmiany cywilizacyjnej - nowa formuła wykładu; Kompetencje medialne wyznacznikiem konstruktywnego seniora w przestrzeni medialnej; Rola uniwersytetów trzeciego wieku w kształtowaniu jakości życia seniorów i zarządzaniu czasem; Jakość kształcenia w uczelni wojskowej - szanse i dylematy; Szkoła branżowa w opałach. Rzecz o kondycji szkolnictwa zawodowego w kontekście wyborów edukacyjnych młodzieży; Niepowodzenia szkolne z matematyki pedagogicznym wyzwaniem dla edukacji. II. Praktyczne zastosowanie efektów badań pedagogicznych: Agresja wśród uczniów edukacji wczesnoszkolnej w opinii nauczycieli i rodziców - problem czy syndrom czasu?; Profilaktyka systemowa zachowań ryzykownych młodzieży. Raport z badań efektywności programu profilaktycznego „Mówimy nie uzależnieniom”; Mediacje jako narzędzia rozwiązywania konfliktów szkolnych i rodzinnych z perspektywy młodzieży studenckiej; Good behawior game - alternatywa dla tradycyjnych metod zarządzania klasą. III. Współczesne problemy badań pedagogicznych w wymiarze międzynarodowym: Factors impacting the improvement of hermeneuatic competences during academic education preparing for social professions; The role of new media in medical students’ acquisition of cognitive and social skills. An introduction to some fundamental considerations; Expectations of parents towards school in the context of responsibility for the upbringing and eduactional achievements of the child; Evaluation of the eduaction-related achievements of primary school pupils - between supporting and exclusion; A kindergarten teacher in students’ creative motor expression development; Positive and negative parental attitudes facing of child’s distability; Two perspectives on modern art. Education - between marginalization and globalization; The role of shared historical memory in Israeli and Polish education systems. Issues and trends; Determinants and dilemmas impacting the cooperation of family and school in conveying community values from the perspective of the literary output of Teresa Śliwińska, a teacher from Poznań. Bibliogaphical research; In the circle of the social and pedagogical significance of folk tradition and culture. The cult of saint roch - a patron saint of plague victims.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Studia Ekonomiczne : Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, ISSN 2083-8611 ; 110)
Motywowanie polskich pracowników a założenia marketingu personalnego; Kapitał ludzki w koncepcji zarządzania 2.0; Kapitał ludzki jako źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa; Rola i znaczenie wykształcenia w procesach innowacyjnych; Walidacja kompetencji jako element holistycznego podejścia do programu long life learning; Efektywność gospodarowania czynnikiem pracy ludzkiej w towarowych gospodarstwach rolnych; Zasoby pracy w rolnictwie oraz ich wydajność; Finansjeryzacja gospodarki a problem bezrobocia; Podmioty nowej ekonomii społecznej w przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu z tytułu bezrobocia; Problemy aktywizacji zawodowej osób starszych; Równowaga między praca a życiem osobistym pracowników jako istotny czynnik wpływający na kapitał ludzki; Internet i nowoczesne technologie w kształtowaniu nowych trendów na rynku pracy; Kapitał intelektualny przedsiębiorstwa w kontekście stałych indywidualnych cech osobowości pracowników; zatrudnialność – definicje, ewolucja koncepcji i ramy do analiz; Kapitał ludzki jako dźwignia innowacyjności i rozwój firm w fazie startowej; e-usługi na rynku pracy; Zjawisko lobbingu w organizacjach; Wpływ gospodarowania zasobami ludzkimi na rentowność przedsiębiorstwa na przykładzie wybranej cukrowni; Sposoby oceny pracowników niepełnosprawnych w świetle badań własnych; Analiza aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych w warunkach chronionych i niechronionych; Wartość oczekiwania jako metoda pomiaru efektywności kształcenia w odniesieniu do rynku pracy; Dyskryminacja kobiet na rynku pracy – rzeczywistość czy mit?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 331 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Cz. I. Formy opieki i pomocy rodzinie: 1. Instytucje uzupełniające funkcje rodziny; 2. Instytucje wsparcia; 3. Instytucje interwencji kryzysowej; Cz. II. Formy opieki nad dziećmi dziećmi młodzieżą: 1. Placówki wsparcia dziennego; 2. Rodzinne formy opieki; 3. Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu interwencyjnego; 4. Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego; 5. Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu socjalizacyjnego; 6. Formy opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym i chorym; 7. Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu resocjalizacyjnego; Cz. III. Formy opieki nad ludźmi starymi i niepełnosprawnymi: 1. Formy kreacyjne; 2. Formy wsparcia i opieki
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 304 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 304 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1.Polityka społeczna w Unii Europejskiej w XXI wieku: Wykuwanie Europejskiego Modelu Społecznego; Prawa społeczno-ekonomiczne człowieka w Traktacie Konstytucyjnym dla Europy i Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej; Wielosektorowa polityka społeczna- wybrane doświadczenia międzynarodowe; Rola sektora non-profit w realizacji zadań publicznych z zakresu polityki społecznej w krajach Unii Europejskiej; Aktualność idei sprawiedliwość społeczna w polityce społecznej; Globalizacja a polityka społeczna, czyli co dalej z państwem socjalnym?; Reformy welfare state w świetle ilościowych badań porównawczych; Kryzys gospodarczy- przełom w polityce społecznej czy dalsza jej marginalizacja; Kluczowe rozwiązania systemu polityki społecznej warunkujące przebieg karier rodzinnych w wybranych krajach Unii Europejskiej; Rola programów wspierających aktywność edukacyjną i zawodową młodzieży w Niemczech; 2. Europejskie problemy demograficzne: Demograficzne uwarunkowania polityki społecznej w Unii Europejskiej; Problemy demograficzne Polski na tle europejskim; Determinanty zmian zachowań prokreacyjnych- pomiędzy wschodem z zachodem Europy; Jakiej polityki rodzinnej potrzebuje Europa?; Procedura organizacji edukacji mniejszości narodowych- porównania międzynarodowe; Wykorzystanie rozwiązań polityk imigracyjnych wybranych państw w warunkach polskich; Migracje ze Śląska Opolskiego do Niemiec w okresie sześćdziesięciolecia; 3. Starość i niepełnosprawność w europejskiej polityce społecznej: Wybrane nurty w polityce społecznej wobec osób niepełnosprawnych; Szanse osób niepełnosprawnych na rynku pracy- doświadczenia polskie i zagraniczne; Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych w kontekście unijnych regulacji prawnych; Aktywizacja zawodowa osób starszych w perspektywie porównawczej; Sytuacja ludzi starych w państwach Europy Środkowej i Wschodniej w świetle wskaźników EUROSTSTU; 4. Krajowy i międzynarodowy rynek pracy: Polityka rynku pracy w Polsce i w Unii Europejskiej. Analiza komparatywna; Zadania Europejskich Służb Zatrudniania (EURES) na europejskim rynku pracy; Rozwój usług biznesowych w Unii Europejskiej- implikacje dla zatrudnienia; Ewolucja rynku pracy w Portugalii w latach 1986-2006- wnioski dla Polski; Polskie bezrobocie w środowiskach lokalnych; Diagnozowanie potrzeb rynku pracy w działalności publicznych służb zatrudnienia; 5. Międzynarodowe rozwiązania w systemie zabezpieczenia społecznego: Analiza porównawcza systemów emerytalnych Estonii i Łotwy; Europejskie rozwiązania ułatwiające opiekę nad dzieckiem- wybrane przykłady; Rola sieci społecznych we wspomaganiu rodziny; Bezdomność dzieci w Unii Europejskiej i w Polsce; 6. Przestrzenne i regionalne problemy polityki społecznej: Zasada programowania w UE, a lokalna i regionalna polityka społeczna w Polsce; Cele ewaluacji projektu europejskiego- szansa dla efektywnego wykorzystania środków publicznych; Zróżnicowania dochodowe i ubóstwo w nowych państwach członkowskich Unii Europejskiej; Wymiar społeczny foresightu regionalnego; Regionalna polityka społeczna względem mniejszości romskiej na przykładzie działań w województwie opolskim, w ramach wieloletniego Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce; 7. Polityka gospodarcza a polityka społeczna: Polityka gospodarcza wobec kryzysu finansowego. Wybrane zagadnienia; Społeczna odpowiedzialność biznesu w zakresie kreowania zrównoważonej konsumpcji; Prawo do dochodu obywatelskiego jako alternatywa dla prawa do pracy; Sytuacja odbiorcy końcowego w wybranych sektorach infrastruktury gospodarczej w Polsce na tle rozwiązań unijnych; Społeczne aspekty restrukturyzacji górnictwa w wybranych krajach Unii Europejskiej; Przesłanki i wyzwania społecznej polityki mieszkaniowej UE.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 304 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Cz.I Jakość życia osób niepełnosprawnych: Jakość życia w niepełnosprawności; Postawy społeczne a poczucie jakości życia osób niepełnosprawnych; Szanse i zagrożenia edukacji integracyjnej w kontekście jakości życia osób z ograniczeniami sprawności (na podstawie opinii nauczycieli różnych typów szkół) Praca zawodowa - ważny wyznacznik jakości życia osób niepełnosprawnych (polityka Unii Europejskiej wobec zatrudnienia osób niepełnosprawnych); Problemy rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym w kontekście jakości życia; Wyrównywanie startu życiowego osób niepełnosprawnych; Możliwości wyboru drogi życia przez osoby niepełnosprawne; Tendencje autodestrukcyjne - osobowość a nepełnosprawność; Następstwa globalnych i lokalnych przeobrażeń społecznych dla jakości życia osób niepełnosprawnych; Rola grup wsparcia w podwyższaniu jakości życia niewidomych i słabo widzących osób w starszym wieku; Korekta Dysfunkcjonalnych Schematów Zachowania (KDSZ) jako narzędzie rehabilitacji psychicznej; Sposoby komunikowania się z niesłyszącymi studentami w czasie egzaminów a jakość kształcenia; Społęczeństwo wobec autonomii osób niesłyszących; Osobowośc młodzieży z uszkodzonym słuchem i słyszącej w świetle Testu Wyborów Kolorów M. Lüschera (wybrane zagadnienia); Percepcja własnej sytuacji a poczucie jakości zycia osób z upośledzeniem umysłowym; Metody rehabilitacji seksualnej osób niepełnosprawnych; Wybrane aspekty poczycia jakości życia bezrobotnych osób niepełnosprawnych; Terapeutyczne walory rozmowy z ciężko chorym dzieckiem; Dobrostan psychiczny a dwa rodzaje inteligencji: emocjonalna i poznawcza; Czy wsparcie społeczne poprawia dobrostan nieśmiałych osób i pomaga w przezwyciężaniu niesmiałości?; Stygmatyzacja chorych psychicznie - kontekst edukacyjny; Psychoedukacja a jakość życia chorych z zaburzeniami psychicznymi; Poczucie jakości życia w okresie późnej dorosłości; Współczesna rzeczywistość a problemy i potrzeby osób w starszym wieku; Jakość życia osób niepełnosprawnych w województwie lubelskim - diagnoza sytuacji materialno-bytowej. Cz.II Jakość życia osób nieprzystosowanych społecznie: Poprawianie wizerunku siebie i wizji przyszłości w procesie skutecznej resocjalizacji; Zróżnicowane mikrosystemy wychowawcze a jakość oddziaływań resocjalizacyjnych i readaptacyjnych; Zatrudnianie skazanych w świetle nowych uregulowań prawnych; Środowiskowe uwarunkowania przestępczości nieletnich w okresie transformacji ustrojowej; Jakość życia rodzin pochodzenia a przeszłość i perspektywy dorastania dziewcząt objętych programem resocjalizacji; Obraz mężczyzny w percpecji dziewcząt resocjalizowanych; Rola i znaczenie rodziny w życiu kobiet popełniających przestępstwa; Zapobieganie przestępczości a jakośc życia w społęcznościach miejskich; Specyfika warunków życiowych ojców alimentatorów - podopiecznych kuratora sądowego; Resocjalizacja twórcza skazanych przez kulturę i sztukę - szansą na zmianę jakości ich życia (na przykładzie Zakładu Karnego we Włocławku); Jakość życia ludzi bezdomnych; Proces życiowego usamodzielniania bezdomnych kobiet (na przykładzie jakościowej analizy przypadków).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 316 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Psychologia człowieka dorosłego : ciągłość - zmiana - integracja / Piotr K. Oleś. - Wyd. 1 - 2 dodruk - Warszawa : PWN Wydaw. Nauk., 2015. - 356 s. : rys., tab. ; 24 cm.
Zawiera: Wstęp. Rozdział 1. Dorosłość – zarys zagadnień, założenia: 1.1. Granice dorosłości; 1.2.W kierunku zdefiniowania dorosłości; 1.3.Rozwój człowieka dorosłego; 1.4. Czas w życiu człowieka; 1.5. Charakter zmian na przestrzeni życia; 1.6. Procesy asymilacji i akomodacji; 1.7. Zmiana a model rozwoju; 1.8. Modele rozwoju człowieka dorosłego; 1.9. Ciągłość i zmiana według psychologii biegu życia; 1.10. Podstawowe założenia. Rozdział 2. Wyzwania życia dorosłego: 2.1. Dorosłość – w aspekcie zysków i strat; 2.2. Specyfika wieku średniego; 2.3. Wczesne propozycje teoretyczne a współczesne wyzwania; 2.4. Postrzeganie punktualności zadań i zdarzeń; 2.5. Normatywność i punktualność a przemiany kulturowe; 2.6. Ważniejsze trendy rozwojowe; 2.7. Czas i perspektywa temporalna; 2.8. Kontrola i optymalizacja rozwoju w biegu życia; 2.9. Znaczenie przemian emocjonalnych; 2.10. Czy myślenie pomaga w adaptacji do zmian?; 2.11. Znaczenie niektórych wydarzeń. Rozdział 3. Zmiany osobowości w okresie życia dorosłego: 3.1. Zmiana osobowości; 3.2. Zmiany osobowości na przestrzeni życia: geneza i znaczenie; 3.3. Zmiany struktury osobowości – perspektywa teorii cech; 3.4. Zmiany charakterystycznych przystosowań; 3.5. Zmiany systemu znaczeń osobistych i autonarracji; 3.6. Co wiemy, a czego nie wiemy o zmianach osobowości. Rozdział 4. Specyfika przemian w biegu życia: 4.1. Tożsamość – wyzwanie u progu dorosłości; 4.2. Wczesna dorosłość – wybór celów i procesy optymalizacji; 4.3. Selekcja–optymalizacja–kompensacja we wczesnej i średniej dorosłości; 4.4. Późna dorosłość i starość – znaczenie kompensacji; 4.5. Starość: śmierć i żałoba. Rozdział 5. Przełom połowy życia: 5.1. Zmiany w połowie życia: kryzys, przełom, czy przejście?; 5.2. Kryzys połowy życia; 5.3. Kryzys połowy życia – mit, czy prawda?; 5.4. Teorie zjawiska; 5.5. Niektóre weryfikacje empiryczne; 5.6. O co chodzi w kryzysie połowy życia. Rozdział 6. Nietypowe zjawiska w biegu życia: 6.1. Trudna dorosłość?; 6.2. Syndrom Paula Gauguina; 6.3. Choroba i starość– zjawiska pozytywne? Rozdział 7. Dojrzałość – mądrość – bilans życia: 7.1. Dojrzałość osobowości; 7.2. Mądrość; 7.3. Bilans życia. Rozdział 8. Satysfakcja i sens życia: 8.1. Satysfakcja z życia i jej wyznaczniki; 8.2. Satysfakcja, czy sens?. Rozdział 9. Osobowość w procesie rozwoju: 9.1. Osobowość – zmiana – rozwój; 9.2. Kierunki i ogólne tendencje w rozwoju osobowości; 9.3. Rozwój osobowości – aspekty temporalne i strukturalne. Zakończenie. Bibliografia. Indeks osób. Indeks rzeczowy. Wykaz ramek. Wykaz rysunków i tabel.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (2 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 159.9 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Biuletyn RPO. Materiały ; nr 72)
1. Podstawowe informacje o prawach człowieka: Organizacja Narodów zjednoczonych a prawa człowieka; Europejska Konwencja Praw Człowieka; Ochrona praw człowieka w Polsce; Ograniczenie Praw Człowieka; Obowiązki władzy publicznej; 2. Prawa człowieka w życiu osób starszych: Prawa do zabezpieczenia społecznego. Pomoc społeczna; Prawo do opieki zdrowotnej; Prawo do bycia godnie traktowanym (prawo zakazu tortur i nieludzkiego lub poniżającego traktowania); Prawo do poszanowania życia rodzinnego; Obowiązek alimentacyjny; Prawo do poszanowania życia prywatnego; Prawo i zdolność do stanowienia o sobie a ubezwłasnowolnienie; 3. Wskazówki praktyczne: Szukanie informacji, porady, pomocy prawnej; Złożenie skargi; Kierowanie sprawy do sądu; 4. Użyteczne kontakty.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 341 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1. Proces starzenia się; 2. Rytmika dobowa- jej rola w wieku podeszłym; 3. Psychologiczne aspekty starzenia się i starości; 4. Budowa i skład ciała człowieka w aspekcie starzenia; 5. Procesy biochemiczne w starzeniu; 6. Ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy- starzenie się fizjologiczne i profilaktyka; 7. Zmiany w narządzie wzroku związane z wiekiem; 8. Procesy starzenia w obrębie tkanek miękkich i kości twarzy ze szczególnym uwzględnieniem układu stomatognatycznego; 9. Zmiany w narządach laryngologicznych i ich schorzenia wynikające ze starzenia się organizmu; 10. Starzenie się układu sercowo-naczyniowego; 11. Proces starzenia się płuc; 12. Fizjologiczne procesy starzenia się przewodu pokarmowego; 13. Nerki u osób w wieku podeszłym; 14. Kość- procesy starzenia; 15. Starzenie się mięśni szkieletowych człowieka; 16. Wybrane aspekty fizjologii i patofizjologii starzenia się skóry; 17. Hematologiczne i reologiczne zmiany w procesie starzenia; 18. Układ odpornościowy u osób w starszym wieku. Fizjologia- profilaktyka- rehabilitacja; 19. Bilans wodny w procesie starzenia; 20. Układ hormonalny w procesie starzenia się; 21. Zaburzenia funkcji układu moczowo-płciowego w wieku podeszłym; 22. Procesy starzenia się żeńskiego układu rozrodczego; 23. Seksualność osób starszych; 24. Wpływ starzenia się na wydolność fizyczną człowieka; 25. Niektóre aspekty żywienia ludzi w podeszłym wieku; 26. Aktywność fizyczna- oręż przeciw niepełnosprawności osób w wieku starszym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 61 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Cz.I Rodziny w Polsce. Zagadnienia demograficzno-społeczne : 1. Zmiany stanu i struktury rodziny a przemiany procesów demograficznych w Polsce w latach 1988-2002, 2.Warunki życia wybranych typów rodzin. CZ.II Problemy rodziny - wyzwaniem dla polityki rodzinnej ; 1. Ochrona socjalna rodzin samotnych matek w Polsce, 2. Osoby starsze w środowisku lokalnym - lokalna polityka wobec osób starszych i ich partycypacja w życiu społecznym, 3. Przepływy międzypokoleniowe jako obszar działań na rzecz poprawy powstawania i funkcjonowania rodzin w różnych fazach ich rozwoju. Cz.III Działania na rzecz rodzin w ramach poszczególnych polityk : 1. Kształtowanie systemu wartości jako kierunek działań polityki ludnościowej, 2. Możliwości uzyskania pracy i ograniczanie bezrobocia jako obszar działań na rzecz poprawy warunków powstawania i funkcjonowania rodzin, 3. Edukacja przez całe życie, 4. Mieszkalnictwo w kontekście poprawy warunków powstawania i funkcjonowania rodziny oraz stanu zdrowia ludności, 5. System ubezpieczeń społecznych a procesy starzenia się ludności w Polsce, 6. Edukacja na rzecz rodziny jako obszar działań w celu poprawy warunków powstania i funkcjonowania rodziny. Cz.IV Podmioty polityki rodzinnej : 1. Rola państwa w kształtowaniu polityki rodzinnej w Polsce w okresie transformacji, 2. Rola samorządu terytorialnego w polityce rodzinnej, 3. Organizacje pozarządowe w działaniach na rzecz rodziny, 4. Radomskie Towarzystwo Dobroczynności i pomoc rodzinie
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 316 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Determinanty pomyślnego starzenia się seniorów aglomeracji śląskiej. Projekt Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach realizowany w ramach programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego pt. "Wsparcie Uniwersytetów Trzeciego Wieku"; Proces naturalnego starzenia - wyzwania demograficzne i zdrowotne; Uwarunkowania pomyślnego starzenia się seniorów; Psychologiczne aspekty starzenia się - szanse i zagrożenia; Jak starzeć się pomyślnie: aktywny senior - dla siebie, rodziny i społeczności; Żywność współczesna - droga do zdrowia czy choroby; Aktywność drogą do doskonałości; Dobrostan etyczny jako czynnik pomyślnego starzenia się - propozycja katolickiej nauki społecznej; Stan zdrowia seniorów Uniwersytetów Trzeciego Wieku w województwie śląskim; Tolerancja wysiłku osób w starszym wieku - wyniki wstępne; Metody oceny funkcjonalnej seniorów; Nordic walking dla seniora - sposób na zdrowie i aktywne spędzanie wolnego czasu; Metody i narzędzia pomiaru sprawności poznawczej i psychomotorycznej u osób w starszym wieku; Sprawność psychomotoryczna uczestników Uniwersytetów Trzeciego Wieku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316.6 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Zawiera: Specyfika zajęć dla osób starszych: Kwestie ogólne; Wskazówki do pracy z osobami z zaburzeniami słuchu; Wskazówki do pracy z osobami z zaburzeniami wzroku; Wskazówki do pracy z osobami z trudnościami w poruszaniu się; Wskazówki do pracy z osobami z otępieniem; Wskazówki w kwestii organizacji wycieczek; Ankieta dot. zainteresowań. Scenariusze zajęć: Zajęcia integracyjne; Smutki i radości starości - w tym: Bajka „…i żyli długo i szczęśliwie”; Szczęśliwy senior; Starość jako niepełnosprawność; Różni czy podobni?; Dobra starość - jak ją osiągnąć?; Starość, czyli co?; Wesołe jest życie staruszka (spotkanie słowno-muzyczne); Dodatki. Szlachetne zdrowie… : „Na zdrowie”; Zdrowie na wesoło; Z higieną za pan brat; Inscenizacja bajki Chory kotek Stanisława Jachowicza; Wiem, co jem; Podkładki pod talerze; Przychodzi baba do lekarza…; U wód; Dodatki. Uczuciowy zawrót głowy: Jak się czuję?; Zabawy w uczucia; (Po)mieszane uczucia; Zobaczyć i usłyszeć emocje; Emocjonalne łamigłówki (wersja trudniejsza); Emocjonalne łamigłówki (wersja łatwiejsza); Miłość niejedno ma imię; Dodatki. Kres życia: Perspektywa śmierci; Towarzyszenie choremu; Żałoba; Opieka nad grobami; Dodatki. Sport to zdrowie: Poranna gimnastyka na siedząco; Ćwiczenia na stojąco z kijami; Miniolimpiada I; Miniolimpiada II; Umysłowa gimnastyka; Sport z przymrużeniem oka - sesja zdjęciowa; Piłka kopana - drużyna narodowa; Dodatki. Moda i uroda: Becyklingowy pokaz mody; Powróćmy jak za dawnych lat…; Jubilerski kram; Guzik z pętelką; Diabeł tkwi w szczegółach; Dzień Piękności; Dodatki. Swojskie klimaty: Słoneczna kraina; Polskie kwiaty; Siano w roli głównej; Słomiany zapał; Ziołowo mi; W kurniku; Na ludowo; Dodatki. Bliżej natury: Leśne przygody; Zapachy lasu; Przewodnik przyrodniczy; Ptasi gaj; Cuda z natury; Spacer po lesie; Dodatki. Zwierzyniec: Zoologiczne łamigłówki (wersja trudniejsza); Zoologiczne łamigłówki (wersja łatwiejsza); Zwierzęta o ludziach; Na safari; Poszukiwacze zwierząt; Zabawa tematyczna „Nasi Pu[ile”; Pies z kotem; Dodatki. Może nad morzem?: Na fali; Muszelkowy zawrót głowy; W kręgu kamieni; Kamienie szlachetne; Okręty; Na plaży; Na ryby; Rejs w nieznane; Dodatki. Podróże małe i duże: Poznajemy Japonię; Światowo; Łamigłówki geograficzne (wersja trudniejsza); Łamigłówki geograficzne (wersja łatwiejsza); Podróż w krainę fantazji; Dodatki. Smaki świata: Owoce świata; Czy znasz ten smak?; Owocowe łamanie głowy (wersja trudniejsza); Owocowe łamanie głowy (wersja łatwiejsza); Nie tylko sól; czas na herbatę; W pasiece; Dodatki. Arte-eko, czyli sztuka ekologii: ekologia na co dzień; Na okrągło; Muzyczny recykling; Pod prąd?; Z wiatrem i pod wiatr; Papier; Wyrol(k)owani; Woda (wersja trudniejsza); Woda (wersja łatwiejsza; Recyklingowe zawody; Teatrzyk recyklingowy; Dodatki. Geometryczne miszmasz: Zwierzęta w paski i w kropki; Gimnastyka z piłką i szarfą; Igła z nitką; Łamigłówki z kształtami; Rękodzieło geometryczne; Pompony; Dodatki. Aby język giętki powiedział wszystko… : Wieża Babel; Bohater: „K”; Gimnastyka języka; Językowe zabawy (wersja trudniejsza); Językowe zabawy (wersja łatwiejsza); Poskromić słowa; Sztuka pięknego pisania; Kaligrafia - inaczej; Dodatki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Konińskie Studia Społeczno-Ekonomiczne to czasopismo naukowe, które zrodziło się z potrzeby poszukiwań wspólnego mianownika między różnymi doświadczeniami jednostek zarówno na płaszczyźnie społecznej, osobistej, a przede wszystkim badawczej. Czasopismo to ex definitione ma charakter interdyscyplinarny, zaś poszukiwania naukowe mają wymiar „wielowarstwowy”, czyli nie zamykamy się, np.: na określonej metodologii, czy dziedzinie nauki, ale propagujemy transdyscyplinarne podejście w proponowanych tekstach autorów. W związku z tym pragniemy by na łamach naszego czasopisma poruszano zagadnienia z zakresu rożnych dziedzin naukowych; nie przekreślamy również tekstów poglądowych, czy kazuistycznych, interesuje nas wszystko, co może służyć nowemu spojrzeniu oraz interpretacji problemów społecznych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od 1956 roku. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienia wyników badań, obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m.in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów pisanych w języku polskim lub angielskim są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści. Opublikowane w numerze artykuły dotyczą m.in. edukacji domowej i przywięziennej, życia emocjonalnego i seksualnego ludzi starszych, a także zdrowia reprodukcyjnego kobiet. Prezentują też dzieje prywatnej powszechnej szkoły polskiej w Lupeni. A nationwide quarterly magazine published since 1956. It presents theoretical articles in the field of broadly understood pedagogy and discussing research results covering the functioning of the individual in society. The published materials relate to various sub-disciplines of pedagogy, including pedeutology, andragogy, history of upbringing, social pedagogy, didactics, psychology of education, philosophy of education, as well as aesthetic education. The authors of texts written in Polish or English are eminent Polish and foreign specialists. The articles published in the issue concern, among others home and prison education, emotional and sexual life of older people, and women's reproductive health. They also present the history of a private Polish universal school in Lupeni.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Niniejszy numer „Przeglądu Socjologicznego” poświęcony jest problematyce starości i starzejącej się populacji. Prognozy demograficzne dotyczące wzrostu liczebnego ludzi starszych wymuszają podejmowanie decyzji politycznych i administracyjnych przekładających się na projekty „zagospodarowania starości”, jako zjawiska nieuchronnego wymagającego namysłu wielu dyscyplin i wsparcia różnych instytucji. Można zauważyć, że w przeciągu ostatnich kilkudziesięciu lat przeszliśmy, w ramach socjologii starzenia się (sociology of ageing) i gerontologii społecznej od paradygmatu „straszenia starością” i wycofywania się osób starszych z pełnienia różnych ról społecznych do paradygmatu „waloryzowania starości” poprzez promocję aktywnego, dobrej jakości, życia uwarunkowanego stanem zdrowia. Zarówno w aspekcie poznawczym jak i praktycznym dąży się do pokazania, że starzy ludzie mają swoje miejsce w rodzinie, społeczności lokalnej, państwie. Seniorzy stanowią ważną część życia społecznego i kulturalnego, a zaspokajanie specyficznych potrzeb ludzi starszych może stanowić impuls dla rozwoju różnych dziedzin gospodarki. Warto przypomnieć, że w 2012 r. obchodziliśmy Europejski Rok Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej (Europen Year for Active Ageing and Solidarity between Generations 2012), którego celem było stworzenie lepszych możliwości do aktywnego starzenia się poprzez promowanie działań w obszarze: zatrudnienie, uczestnictwo w społeczeństwie, niezależne życie. Kluczowe dla różnych projektów badawczych oraz działań z zakresu polityki społecznej było wskazanie determinantów biologicznych, społecznych, ekonomicznych implikujących aktywność i zachowania prozdrowotne. Artykuły przedstawione w tomie podejmują wybiórczo różne zagadnienia związane ze starością i starzejącym się społeczeństwem. Prezentują zainteresowania własne badaczy, mające źródła w socjologicznej refleksji nad starzeniem się jednostek i populacji. Przyjęta perspektywa pokazuje, że proces starzenia się biologicznego, psychicznego, społecznego i ekonomicznego jest zindywidualizowany, zależy od wielu czynników. Seniorzy stanowią grupę zróżnicowaną pod względem wieku, samodzielności, sprawności funkcjonalnej, dlatego wymagają zróżnicowanego wsparcia instytucjonalnego i solidarności międzypokoleniowej. Zauważalna zmiana w myśleniu o starszym pokoleniu polega zwłaszcza na konieczności włączenia ich w proces aktywnego starzenia się, podtrzymania i rozwijania sprawności funkcjonalnej oraz zmianie społecznego postrzegania starości. Wraz ze wzrostem populacji ludzi starszych dynamicznie rozwija się gerontologia traktowana jako nauka badająca procesy starzenia się i starości w różnych wymiarach, a zwłaszcza biologiczno-medycznym, demograficzno-ekonomicznym i społeczno-kulturowym. Konstytuują się także nowe obszary badawcze i subdyscypliny gerontologiczne, jak np. gerontotechnologia, psychogerontologia, bioetyka gerontologiczna. Przekłada się to na różne interdyscyplinarne projekty badawcze oraz działania praktyczne zmierzające do aktywizacji środowiska ludzi starszych oraz tworzenia spójnej polityki społecznej. Tematyka artykułów niniejszego tomu nawiązuje do trzech istotnych problemów związanych ze starością i starzejącym się społeczeństwem: –– zabezpieczenie społeczne i aktywna polityka społeczna wobec potrzeb seniorów: dostęp do zasobów instytucjonalnych, sytuacja życiowa człowieka starszego i odpowiedzialność rodziny; –– problemy zdrowia i choroby wieku starszego: dostęp do publicznych i komercyjnych usług medycznych, medykalizacja starości, racjonowanie wiekowe usług zdrowotnych, dyskryminacja w systemie opieki medycznej; –– procesy demograficzne i ich skutki społeczno-gospodarcze: starzenie się populacji, osoby bardzo stare i ich potrzeby. Oprócz tekstów badaczy polskich w tomie przedstawiono dwa artykuły w języku angielskim, które można potraktować jako przykłady analizy procesów demograficznych oraz dostępności do usług zdrowotnych, prowadzonych z różnych perspektyw praktycznych. Prof. David Brown przedstawia sytuację demograficzną w Polsce na tle procesów demograficznych w innych krajach, analizując konsekwencje tych procesów dla mieszkańców wsi. Studium prof. Iwony Sobis pokazuje, w monograficznym ujęciu, regionalne rozwiązywanie problemów opieki zdrowotnej w Szwecji. W tomie zawarto również recenzje z czterech monografii powiązanych problemowo z tematem głównym. Pozostaje mieć nadzieję, że artykuły zgromadzone w tym tomie „Przeglądu Socjologicznego” zainteresują Czytelników, skłonią do namysłu i dyskusji nad problemami starości w skali jednostkowej i zbiorowej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Globalne starzenie się stanowi wyzwanie dla międzynarodowego prawa praw człowieka, gdyż osoby starsze napotykają na szereg barier społecznych, ekonomicznych i politycznych, które skutecznie wykluczają je z głównego nurtu społeczeństwa. Niniejsza monografia proponuje zatem model poprawy krajowych polityk dotyczących starzenia poprzez instrumenty prawa międzynarodowego w celu odejścia od paradygmatu postrzegania osób starszych jako wyłącznie biernych beneficjentów pomocy medycznej lub społecznej. Autorka wskazuje na konieczność poprawy widoczności osób starszych na forum międzynarodowym, promuje ideę traktatu chroniącego ich prawa i identyfikuje obszary, w których państwa i podmioty niepaństwowe mogą pozytywnie wpływać na ich włączenie społeczne na szczeblu krajowym.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Starość to naturalny i nieuchronny etap ludzkiej egzystencji, związanej ze zmianami fizycznymi organizmu, wychodzeniem z niektórych ról społecznych – zwłaszcza związanych z życiem zawodowym i koniecznością wchodzenia w nowe role. Forma i treść tych nowych ról jest konsekwencją kulturowych pojęć starości i wpisane są w procesy starzenia, a dotyczą specyficznych zasobów konkretnych ludzi w wieku senioralnym, ich psychicznych i fizycznych możliwości wpływania na własne, zmieniające się życie. Oblicza starości mogą być zatem bardzo różne, stwarzając pewne podsumowanie nie tylko wcześniejszych etapów życia, ale również adaptacji do wejścia w okres senioralny. W tym czasie mogą też wystąpić nieprzewidziane okoliczności, związane z sytuacją rodzinną lub stanem zdrowia. Wiedza i płynące z praktyki społecznej doświadczenia pokazują, że potencjał człowieka zależy nie tylko od jego własnych zasobów kulturowych, edukacyjnych czy ekonomicznych. Realizacja podmiotowości seniora w znacznym stopniu uzależniona jest od właściwej dla danego społeczeństwa kultury starości, która będąc nieuniknionym faktem funkcjonowania społeczeństwa determinuje sposób postrzegania oraz oceniania własnej i cudzej starości w aspekcie fizycznym, psychicznym oraz intelektualnym. W obliczu wzrastającej liczby osób starszych w poszczególnych państwach, w tym także w Polsce, tematyka senioralna staje się coraz częstszym przedmiotem badań i analiz naukowych. Przedmiotem monografii jest problematyka teoretyczno-badawcza związana z funkcjonowaniem osób starszych, a szczególnie postawy społeczeństwa wobec osób starszych. Doświadczenie i mądrość życiowa to największe atuty starości. Warunkują one zasadnicze funkcje oraz oczekiwania społeczne, formułowane pod adresem osób starszych. Postrzeganie starości, jej znaczenie i rola w społeczeństwie zależą między innymi od ogólnie przyjętej hierarchii wartości. Liczne badania wskazują, że tam, gdzie wysoko ceni się rozum i doświadczenie, starość jest także ceniona i szanowana. Natomiast tam, gdzie dominuje kult ciała i wartości witalne, największe znaczenie przypisuje się młodości.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Współczesne zainteresowania problematyką starości wiążą się z faktem postępującego dość dynamicznie starzenia się społeczeństwa i zwiększającego się udziału osób starszych w ogólnej strukturze społecznej. Brak jest jednak jednoznacznego stanowiska w zakresie kryteriów określających początki starości. Wydłużająca się średnia długość życia człowieka, która jest spowodowana jego indywidualnym tempem starzenia, a także różnymi objawami starości zarówno w wymiarze biologicznym, jak i psychospołecznym nie sprzyja jednoznacznemu określeniu początku starości. Wchodzenie człowieka w okres starości nie oznacza stabilizacji rozwojowej, daje zrozumienie poczucia sensu własnego życia, poczucie spełnienia, satysfakcji i zadowolenia, ale stawia także kolejne zadanie związane z tym okresem życia, w tym również problemy związane z ograniczeniami i trudnościami. Do sytuacji dość trudnych tego okresu zalicza się obniżenie sprawności fizycznej i psychicznej, utratę osób bliskich, utratę dotychczasowego statusu zawodowego, społecznego i ekonomicznego, zmniejszenie poczucia znaczenia i przydatności w grupie, zwłaszcza zmianę perspektywy czasowej, w tym zbliżająca się perspektywę śmierci, a także zależność od innych ludzi czy też instytucji świadczących usługi dla osób starszych. Proces psychospołecznego funkcjonowania osób w podeszłym wieku, jak również adaptacji do starości jest w znaczącym stopniu zróżnicowany. Wydaje się, że zasadniczym czynnikiem wpływającym na jakość procesów starzenia i przystosowania się do starości jest pozytywna lub też negatywna ocena bilansu własnego życia. Efektywna adaptacja do starości polega między innymi na radzeniu sobie z problemami codziennymi, zdolności sprawowania kontroli nad procesem starzenia się, jak również dbałości o jakość życia w warunkach doświadczania utraty wielu wartości. Pozytywna postawa, optymistyczne patrzenie na ten okres życia, dotyczące zarówno własnej starości, jak i innych ludzi w znacznym stopniu może przyczynić się do czerpania satysfakcji z życia. Ważnym elementem tego okresu są też więzi międzypokoleniowe. Wydaję się, że dzisiejsze czasy charakteryzujące się szybkim rozwojem techniki oraz dużym tempem naszego życia, nie zawsze sprzyjają docenianiu doświadczeń zdobywanych z wiekiem. W aktualnej rzeczywistości, gdzie głównie stawia się na młodość można mieć wrażenie, że ludzie w starszym wieku są zbędni, a czasami dość kłopotliwi i w wielu przypadkach odsuwa się ich od życia zawodowego i społecznego. A przecież oni mogą być wartościowymi przekaźnikami kultury, tradycji, wiedzy, obyczajów i mądrości życiowej. Należy więc często stawiać sobie pytanie – co należy robić, aby tym osobom chciało się dalej żyć i mieć satysfakcję z tego życia? Problematyka starzenia powinna zmuszać nas do prowadzenia wszechstronnych badań nad tym nieodłącznym dla każdego człowieka etapem życia. Monografia poświęcona jest opisowi życia ludzi starszych i analizie form wsparcia i pomocy osobom w wieku senioralnym. Autorami poszczególnych rozdziałów są przedstawiciele ośrodków naukowych Polski, Białorusi, Rosji i Turcji. Celem jaki przyświecał autorom poszczególnych tekstów i opracowań była nie tylko próba przybliżenia problematyki starzenia się społeczeństwa, ale także pobudzenia czytelnika do refleksji nad własnym życiem i sposobem przygotowania się do tego etapu, który przypisany jest każdemu – obecnie albo w przyszłości, i stanowi jeden z okresów, w którym realizowane zadania i czerpanie satysfakcji zależą w znacznym stopniu od dojrzałości i mądrości życiowej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Problem starości i funkcjonowania ludzi starszych jest w dzisiejszych czasach przedmiotem licznych dyskusji społecznych, bowiem dane demograficzne wskazują, że w wielu krajach wzrasta procent ludzi w wieku senioralnym. Dlatego przygotowanie i edukacja społeczeństwa do starości stanowić powinny nowe wyzwanie społeczne. Tym bardziej, że codzienna praktyka wskazuje, iż stosunek społeczeństwa do ludzi starszych jest bardzo różny, a ponadto uwarunkowany jest wieloma czynnikami. Zaliczyć do nich można najbliższe otoczenie, w którym senior funkcjonuje, sytuacje społeczne, w których się znajduje, sytuacje ekonomiczne, rodzinne i zdrowotne oraz sposób, w jaki nawiązuje kontakty społeczne, a także witalność życiowa, jaką przejawiają starsi ludzie. Kluczowym celem publikacji jest próba oceny postaw w stosunku do ludzi starszych oraz analiza jakości ich życia. Poznanie postaw wobec seniorów jest bardzo ważne, gdyż stereotypowe poglądy są często istotną przyczyną niewłaściwego traktowania ludzi starszych. W konsekwencji mogą negatywnie przekładać się na sposób ich funkcjonowania, powodując spadek samooceny i poczucia kontroli nad własnym życiem, co w rezultacie może prowadzić do obniżenia się poczucia jakości życia seniorów. Zamieszczone w monografii rozważania teoretyczne i badania naukowe zostały opracowane przez przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych. Przekłada się to na interdyscyplinarny charakter publikacji, przez co może ona stanowić ciekawą i wartościową pozycję dla wszystkich osób zajmujących się różnorodnymi aspektami starości.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej