Publikacja ukazuje medycynę narracyjną z dwóch perspektyw: medycznej oraz literaturoznawczo-językoznawczej. Zebrane w niej teksty skupiają się na: roli medycyny narracyjnej w praktyce klinicznej, znaczeniu narracji o doświadczeniu choroby i niepełnosprawności w dydaktyce medycznej, wybranych aspektach metodologicznych medycyny narracyjnej, narracjach lekarzy i pacjentów w dyskursie medycznym, relacjach między literaturą a medycyną oraz literaturą a logopedią i lingwistyką kliniczną. Pierwsza w języku polskim publikacja zwarta poświęcona nowej dziedzinie badań, ukierunkowanej na zbudowanie właściwej relacji między personelem medycznym a pacjentem, ułatwiającej m.in. wspólne podejmowanie decyzji. Ważna lektura dla lekarzy, psychologów, terapeutów, rehabilitantów i ich pacjentów, a także dla socjologów medycyny, językoznawców i literaturoznawców. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). The publication portrays narrative medicine from two perspectives: medical and that of literary and linguistic studies. The articles collected in the volume focus on: the role of narrative medicine in clinical practice, the significance of narrative in experiencing illness and disability in medical educatio), selected methodological aspects of narrative medicine, the narratives of doctors and patients in medical discourse, the relations between literature and medicine as well as between literature and logopaedics and clinical linguistics.
1. Glottodydaktyka jako dziedzina badawcza; 2. Konceptualizacja przedmiotu badań; 3. Badania empiryczne: charakterystyka ogólna i typy badań; 4. Badania empiryczne: procedura i opracowanie wyników; 5. Redagowanie prac naukowych.
Organizowane przez Katedrę Językoznawstwa Angielskiego i Ogólnego (wcześniej Zakład Teorii Języka i Metodologii Językoznawstwa) Uniwersytetu Łódzkiego seminaria naukowe poświęcone metodologiom językoznawstwa (Łódź 2004, 2006, 2008) owocują nie tylko niezwykle ciekawymi wykładami i dyskusjami, ale także publikacjami o charakterze zaawansowanych podręczników akademickich. Niniejszy tom kontynuuje szereg wątków wprowadzonych w publikacjach wcześniejszych (Stalmaszczyk (red.), 2006; 2008), ale jednocześnie podnosi szereg nowych problemów istotnych dla badań językoznawczych, zarówno teoretycznych, jak i w wymiarze bardziej stosowanym. Poszczególne rozdziały koncentrują się na szeroko pojętych problemach filozoficznych oraz empirycznych, niektóre mają charakter przeglądowy, inne zdecydowanie bardziej autorski. O doborze podejść badawczych oraz prezentowanych tekstów decydowała, pojęta w duchu Carnapa, zasada tolerancji.
Organizowane przez Katedrę Językoznawstwa Angielskiego i Ogólnego Uniwersytetu Łódzkiego seminaria naukowe, poświęcone metodologiom językoznawstwa, starają się odpowiedzieć na fundamentalne pytania, dotyczące języka, a także przedstawić stan badań nad językiem, z uwzględnieniem perspektyw różnych nauk i paradygmatów badawczych. Usiłują również pokazać, że za pomocą odpowiednich narzędzi i teorii można, wbrew wątpliwościom Wittgensteina, wydobyć logikę języka z mowy i z tekstów, oraz że tradycyjny obszar badań nad językiem ulega znacznemu rozszerzeniu. Niniejszy tom kontynuuje szereg wątków, wprowadzonych w publikacjach wcześniejszych (Stalmaszczyk, red. 2006; 2008; 2010), ale jednocześnie podejmuje nowe problemy, istotne dla badan językoznawczych, zarówno teoretycznych, jak i w wymiarze bardziej stosowanym oraz interdyscyplinarnym. Poszczególne rozdziały maja charakter zdecydowanie autorski, przy jednoczesnym bogatym przeglądzie najnowszej literatury (z uwzględnieniem literatury w języku polskim).
1. Przeciw esencjalizacji kultury. O języku antropologicznym, 2. Język akademicki, 3. Ciężar piórka, czyli lżejsze refleksje o reklamie, 4. Hermeneutyka językowej manipulacji, 5. Płaca jako cena równowagi na rynku pracy w świetle rozwoju poglądów (i języka) w teorii ekonomii, 6. W stronę mediacyjnej koncepcji konsumpcji, 7. Język - komunikacja interpersonalna - zarządzanie, 8. Reductio retoryki a hermeneutyka, 9. Język prawa i jego znaczenie dla współczesnego człoweika, 10. Polityczna endialność, 11. Język teologii: słowo i doświadczenie, 12. Plotki o gender. O kilku strategiach dyskursu feministycznego, 13. Kolokwialny klasycyzm. Kilka uwag o języku najnowszej poezji polskiej, 14. Filozofia i marketing - małżeństwo z rozsądku czy mezalians?, 15. Postmodernizm kontra marketing, czyliz powrotem do Rzeczy, 16. Korporacje i marki - czy świat może bez nich istnieć?, 17. Jak (nie) czytać No Logo?
Zawiera: R. 1 W poszukiwaniu źródeł i inspiracji teoretycznych: W stronę kognitywnej teorii metafory; Poszukiwanie miejsca dla metafory w rozwoju poznawczym dzieci (7-10-letnich); Myślenie metaforyczne dzieci – przegląd wybranych badań. R. 2 Standardowe procedury do niestandardowych badań, czyli to, co konieczne o metodologii: Cel badań; Problematyka badań; metody, techniki i narzędzia badawcze; Organizacja i przebieg badań. R. 3 Głowy pełne metafor, czyli co pokazały badania: Próby weryfikacji i wizualizacji abstrakcyjnych pojęć – przekraczanie dosłowności; Metafory uczniowskie jako inspiracja do zmiany myślenia o nauczaniu. R. 4 Kilka uwag końcowych, ale nie zamykających.
Poradnik językowego savoir-vivre´u. Szczegółowo przedstawia zasady grzeczności językowej obowiązujące w relacjach między różnymi osobami, np. przełożonym i podwładnym, i w różnych sytuacjach, np. na ulicy, w sklepie, w windzie. Bogaty w przykłady, uczy, jakimi słowami witać się i żegnać, dziękować i przepraszać albo np. grzecznie odmawiać. Książkę wzbogacają porady językowe dotyczące różnych aspektów grzeczności językowej. W nowym wydaniu wskazane są zasady grzeczności językowej w mediach społecznościowych w relacjach oficjalnych i nieoficjalnych.
(Prace Monograficzne / Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; Nr 494)
1. Czym jest nazwisko?; 2. Nazwisko w historii i języku polskim; 3. Nazwisko w prawie polskim; 4. Zmiana nazwiska; 5. Nazwisko jako wartość w badaniach językowych; 6. Nazwisko w badaniach socjologicznych; 7. Nazwisko a genealogia; 8. Nazwisko i Internet; 9. Strona internetowa zbudowana na podstawie nazwiska; 10. Nazwisko a tożsamość; 11. Rodzinność i genetyka
Nazwa „Polska” pierwotnie oznaczała ziemię Polan, a dopiero później doznała rozszerzenia znaczenia, odnosząc się np. do terytorium państwa Bolesława Chrobrego. Nazwa „Wiślanie” pojawia się w IX w. w trzech niezależnych od siebie źródłach. Tym i wielu innym przykładom pochodzenia wielu nazw poświęcona jest ta książka. Wcześniej na podobne tematy ukazały się: „Mikrotoponimia i makrotoponimia. Problematyka wstępna” (red. Artur Gałkowski, Renata Gliwa, 2014); „Mikrotoponimy i makrotoponimy w komunikacji i literaturze” (red. Artur Gałkowski, Renata Gliwa, 2015). W monografii „Nazwy terenowe i miejscowe w przestrzeni fizycznej” kontynuowane są rozważania na temat osiągnięć w zakresie toponimii, ze szczególnym uwzględnieniem występowania jednostek mikro- i makrotoponimicznych w szeroko rozumianej przestrzeni fizycznej, na którą składa się pejzaż naturalny, terenowy, hydrograficzny, powiązany z konkretnymi regionami oraz elementami topografii, jak również obiektami składającymi się na układ miast i wsi. Wielojęzyczność tomu, udział przedstawicieli z różnych ośrodków naukowych pozwala na prezentację najnowszych wyników badań w zakresie toponomastyki polskiej i zagranicznej, zwłaszcza wschodnie- i zachodniosłowiańskiej.
1. language and language studies; 2. Sounds: A cross-language perspective; 3. Words; 4. Sentences- Transformational- generative grammar; 5. Text; 6. Meaning; 7. From syntax-based to meaning-based linguistics; 8. Speech acts: theory and applications; 9. Text, discourse, function: further ways into pragmatics; 10. Language and society; 11. Languages in contact; 12. Language, biology and psychology; 13. Language change and language types; 14. Contrastive language studies; 15. First language acquisition; 16. Becoming literate; 17. Second language acquisition and foreign language learning; 18. E-lerning; 19. Assessment, evaluation and testing; 20. Linguistics and literature; 21. Computational and corpus linguistics; 22. The scope and methods of language study.
1. Sygnał i sens (Wiadomości z semiologii ogólnej); 2. Spojrzenie nieciągłe (Semiologia komunikatów wzrokowych); 3. Funkcja i znak (Semiologia architektury); 4. Nie obecna struktura (Epistemologia modeli strukturalnych); 5. Granice semiologii
1. Ewolucja podejścia do niepełnosprawności intelektualnej- mowa, język, komunikacja; 2. Jakość komunikowania się ze społeczeństwem osób z niepełnosprawnością intelektualną; 3. Badania nad poziomem kompetencji językowych osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i w normie.
[...] la monografia Nomi delle organizzazioni non profit in Italia nella prospettiva crematonomastica costituisce un importante contributo nei confronti della ricerca onomastica nella prospettiva italianistica. Da un lato, occorre sottolineare come l’analisi proposta dall’autrice – dedicata ad un argomento molto preciso e abilmente estratto dal contesto della realtà crematonomasicka – si inserisce in un ambito ad oggi ancora poco approfondito della linguistica italiana. Dall’altro lato, occorre inoltre notare che il testo presenta fonti molto interessanti, che costituiscono una registrazione di un momento preciso nella storia della lingua. Questo aspetto attribuisce valore al lavoro anche sul piano culturale se non addirittura etnografico. Il corpus onimico presentato nella pubblicazione costituisce una lettura interessante in sé, mentre il dettagliato e pluridimensionale studio dei crematonimi, basato su una categorizzazione ben elaborata ed eseguito su diversi livelli d’analisi (dalla fonetica fino alla semantica e alla retorica), sicuramente sarà una fonte di conoscenza per il lettore, che sia un esperto linguista come anche un appassionato dilettante della lingua italiana.
dalla recensione della prof.ssa Kamila Miłkowska-Samul
Un importante pregio del volume è il ruolo che esso svolge nella nobilitazione della crematonomastica – una sottodisciplina altrettanto importante quanta l’antroponomastica e la toponomastica. [...] Il valore del testo è evidente anche sul piano pratico, in quanto riporta degli utili consigli nella creazione di nuovi crematonimi sociali, nonché riesce ad abbinare con successo e credibilità le denominazioni di organizzazioni non profit alla funzione di marketing. Se a questo aggiungiamo un’ottima composizione del testo, la completezza delle analisi e una metodologia esemplare, otteniamo un’opera che arricchisce e contribuisce in modo significativo ai progressi della ricerca crematonomastica in Italia e in Polonia.