1. Geneza wzrostu ochronnej roli państwa w sferze społecznej. 2. Powstanie państwa opiekuńczego. 3. Państwo opiekuńcze. 4. Państwo opiekuńcze w procesie integracji europejskiej. 5. Materialne i społeczne uwarunkowania istnienia państwa opieki społecznej w Zjednoczonej Europie. 6.Ewolucja tradycyjnego modelu państwa opiekuńcze go w ramach Unii Europejskiej. 7. Prawdopodobne kierunki zmian modelu państwa opieki społecznej w warunkach zaawansowanego procesu jednoczenia Europy
1. Trudności szkolne uczniów w świetle diagnozy psychologicznej (na wybranych przykładach opinii psychologicznych dotyczących dzieci w różnym wieku rozwojowym); 2. Historia jednego przypadku z obserwacji przebiegu psychoedukacyjnego rozwoju dziecka ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; 3. Problematyka uzdolnień. Wprowadzenie; 4. Wspomaganie rozwoju dziecka zdolnego. Scenariusze zajęć; 5. Trening widzenia. Scenariusze zajęć; 6. Techniki skutecznego uczenia się. Scenariusze zajęć; 7. Zajęcia integrująco-wyciszające. Scenariusz zajęć.
CZĘŚĆ 1. Gospodarka oparta na wiedzy śwaitowej jako nośnik rozwoju i integracji gospodarczej : Gospodarka oparta na wiedzy wkracza w świat paradygmatów; Paradygmat "Nowej Gospodarki" jako wyzncznik konkurencyjności gospodarki krajowej; Unia Europejska: w poszukiwaniu nowej strategii rozwoju; cechy i tendencje rozwojowe teorii handlu międzynarodowego; wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych na handel międzynarodowy; Rynki wschodzące - ocena potencjału rozwoju gospodarczego; Nowa ekonomia instytucjonalna jako nowa perspektywa badawcza w analizowaniu procesów gospodarczych; CZĘŚĆ 2. Determinanty przedsiębiorczości i konkurencyjności w praktyce gospodarczej : Znaczenie przedsiębiorstw w Polsce w podnoszeniu wartości kapitału ludzkiego jako źródła przewagi konkurencyjnej; Przedsiębiorczość jako czynnik rozwoju gospodarczego; Przedsiębiorczość indywidualna i zespołowa w świetle teorii ryzyka. Ryzyko w bankowości; Makroekonomiczne warunki funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw; metody zwalczania bezrobocia w Polsce - przykład regiony lubelskiego; Dylematy systemów emerytalnych w Polsce i w innych państwach Unii Europejskiej; Etyczna i społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw w dobie globalizacji
1.Globalizacja i je wpływ na regionalną integrację gospodarczą, 2.Unia Europejska - geneza i struktura oraz tradycyjne i współczesne procesy rozwojowe, 3.Europejskie stowarzyszenie wolnego handli (EFTA) - powstanie, ewolucja i perspektywy, 4.Środkowoeuropejska Strefa Wolnego Handlu (CEFTA) drogą do członkowstwa w unii europejskiej
1. Wprowadzenie w problematykę polityki społecznej, 2. Początki polityki społecznej - rozwiązywanie problemów ubóstwa w Europie od X do XX wieku, 3. Państwo dobrobytu. Teoria, historia i praktyka europejskich państw socjalnej gospodarki rynkowej, 4. Geneza i historia integracji w Europie, 5. "Konstytucja" i instytucje Unii Europejskiej, 6. Prawodawstwo europejskie w dziedzinie społecznej, 7. Główne problemy polityki rodzinnej, 8. Polityka zdrowotna w państwach Unii Europejskiej, 9. Zabezpieczenie społeczne w państwach UE, 10. Polityka oświatowa w państwach UE, 11. Polityka na rzecz niepełnosprawnych w UE, 12. Stan obecny a przyszłość UE w sferze społecznej.
Cz I. W kręgu koncepcji społecznych; 1. Rozważania o nowym modelu społecznym w świetle redefiniowanej strategii lizbońskiej; 2. Europejska przestrzeń socjalna jako wyraz integracji socjalnej obywateli UE; 3. Priorytety polskiej polityki społecznej po przystąpieniu RP do UE; 4. Jan Paweł II wobec kwestii społecznej w Europie; 5. Zadania i wyzwania polityki rodzinnej w UE; 6. Status prawny pracowników migrujących i ich rodzin na obszarze UE; 7. Obywatelska polityka społeczna w Polsce- w kierunku welfare socjety?; 8. Polski model rodziny w świetle europejskiego trendu zmian zachowań demograficznych; Cz. II. W kręgu koncepcji gospodarczych; 9. Nowa dyrektywa usługowa. Czy jednolity rynek usług służy interesom państw członkowskich?; 10. Specjalne strefy ekonomiczne (SSE) w strategii rozwoju województwa dolnośląskiego; 11. Współpraca UE z Bankiem Światowym na rzecz spójności społeczno-ekonomicznej UE- przykład Polski; 12. Lobbing gospodarczy na forum UE
1. Wprowadzenie: pesymistyczne wnioski teoretycznych komplikacji, 2. Kapitał społeczny a sukces programów reintegracji - podstawy teoretyczne, 3. Zasoby instytucjonalno-organizacyjne w ujęciu perspektywy meoinstytucjonalnej, 4. Lokalna administracja i społeczeństwo obywatelskie, 5. Migotanie rzeczywistości: wieloznaczność "sukcesu" programów społecznej inkluzji, 6. Lokalny kapitał społeczny a sukces programów reintegracji - wyniki badań, 7. Czynniki sukcesu lokalnych programów reintegracji społecznej - ponad lokalne zasoby instytucjonalno-organizacyjne, 8. Samorządowcy i społecznicy - strategie wzajemnego przystosowania, 9. Lokalna działalność polityczna i sukces programów reintegracji społecznej
(Prace Monograficzne / Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; Nr 520)
1. Społeczna integracja osób z niepełnosprawnością; 2. Klasa szkolna jako grupa społeczna i rówieśnicza; 3. Akceptacja dziecka w środowisku rodzinnym i szkolnym oraz jej uwarunkowania; 4. Metodologia badań własnych; 5. Uwarunkowania indywidualne i ich znaczenie dla akceptacji ucznia w klasie integracyjnej; 6. Uwarunkowania rodzinne i ich wpływ na akceptacje ucznia klasy integracyjnej; 7. Uwarunkowania szkolne i ich znaczenie dla akceptacji ucznia w klasie integracyjnej; 8. Synteza wyników badań; 9. Postulaty dla praktyki pedagogicznej
Zawiera: Cz. 1 Między niepełnosprawnością a normalnością. Konceptualizacja badań własnych: Rozdział 1. Człowiek z niepełnosprawnością w nowoczesności: 1.1. Niepełnosprawność intelektualna na tle zmian paradygmatycznych; 1.2. Podmiotowość we współczesnych debatach naukowych a podmiotowość osoby z niepełnosprawnością; 1.3. Autonomia i samostanowienie osób z niepełnosprawnością w relacji dialogowej; 1.4. Kategoria „ja” a poczucie tożsamości osób z niepełnosprawnością. Rozdział 2. Osoby niepełnosprawne intelektualnie na drodze do normalności: 2.1. Teoria uznania i jej kluczowe kategorie; 2.2. Koncepcje Pierre’a Bourdieu – demaskowanie porządku świata; 2.3. Dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną jako kategoria dyskusyjna w pedagogice specjalnej; 2.4. Prawa i wybory osób z niepełnosprawnością jako mechanizm sprawczości; 2.5. Normalizacja życia osób niepełnosprawnych czy przemoc symboliczna – implikacje dla integracji społecznej; 2.6. Stereotyp i uprzedzenie – przykład zniekształconej rzeczywistości społecznej. Rozdział 3. Założenia metodologiczne i procedura badawcza: 3.1. Przyjęta orientacja metodologiczna a fenomen niepełnosprawności; 3.2. Cel i problematyka badań; 3.3. Biograficzna perspektywa badawcza, czyli chcę bardziej (z)rozumieć, jak postrzegasz świat; 3.4. Codzienność i aktorzy życia społecznego – aktorzy (nie)jednej roli; 3.5. Proces analizy materiału badawczego – dane narracyjne w koncepcji Schützego. Cz. 2 Jednostkowe i społeczne doświadczanie (nie)uznanej dorosłości w różnych polach społecznego egzystowania: Rozdział 4. Retrospekcja doświadczeń biograficznych dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną: 4.1. Interpretowanie dorosłości; 4.2. Kapitał domu rodzinnego w zakresie uznania lub deficytu uznania dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną a zdolność do partycypacji, zdobycia kompetencji społecznych, obywatelskich; 4.3. Uznanie dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną przez innych warunkiem lepszej jakości życia; 4.4. (Nie)uznane płaszczyzny społecznego egzystowania dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz wynikające z nich role społeczne; 4.5. Implikacje odmowy uznania dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną i podjęte działania w celu uzyskania aprobaty innych. Rozdział 5. Uznanie dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną. Próba rekapitulacji: 5.1. Podsumowanie i wnioski z badań własnych; 5.2. Przestrzeń wynikowa w świetle teorii społecznych.
Niniejszy tom zatytułowany „Turystyka i krajoznawstwo” jest kolejnym wspólnym przedsięwzięciem dotyczącym publikowania prac zgłoszonych na VII Kongres Krajoznawstwa Polskiego, podjętym w 2020 r. przez Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze oraz Instytut Geografii Miast, Turyzmu i Geoinformacji Wydziału Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego. Z uwagi na duże zainteresowanie Kongresem i zgłoszenie bardzo wielu artykułów postanowiono, aby dwa tomy (10. i 11.) monografii Wydawnictwa Łódzkiego poświęcić właśnie temu wydarzeniu.
Wszystkie prace zawarte w tomie 11. przedstawiają oryginalne wyniki badań w zakresie różnych form turystyki i typów krajobrazów, przekształceń środowiska przyrodniczego i antropogenicznego, turystyki zrównoważonej na obszarach chronionych, preferencji i oczekiwań turystów, a także aspektów andragogiki i osób niepełnosprawnych w krajoznawstwie i turystyce oraz zmian jakie wywołała w turystyce pandemia spowodowana koronawirusem Covid-19. Prace pokazują ścisły związek między krajoznawstwem a turystyką, zachodzący na płaszczyznach poznawczo-dydaktycznej oraz badawczej.
Spis treści [Contents] Artykuły [Articles] Michał Soliwoda, Jacek Kulawik, Barbara Wieliczko: Instrumenty finansowe a polityki wspólnotowe UE [Financial Instruments Versus Common EU Policies], doi 10.7366/wir032018/01, s. 9–34; Przemysław Śleszyński: Identyfikacja i ocena procesów demograficznych w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem wsi [Identification and Evaluation of Demographic Processes in Poland with Special Regard to the Rural Areas], doi 10.7366/wir032018/02, s. 35–68; Maria Halamska: Wspierać czy zalesiać? Dylematy rozwoju wiejskich obszarów problemowych [Supporting or Afforesting? Dilemmas in the Development of Rural Problem Areas in Poland], doi 10.7366/wir032018/03, s. 69–92; Sławomir Kalinowski: Problem ubóstwa i wykluczenia społecznego w krajach Unii Europejskiej w kontekście zrównoważonego rozwoju [The Problem of Poverty and Social Exclusion in the European Union Member States in the Context of Sustainable Development], doi 10.7366/wir032018/04, s. 93–112; Joanna Bereżnicka: Dopłaty do działalności operacyjnej a stabilność finansowa gospodarstw rolnych w krajach Unii Europejskiej [Operational Subsidies and Financial Stability of Farms in the European Union], doi 10.7366/wir032018/05, s. 113–136; Andrzej Jędruchniewicz: Negatywne skutki regulowania cen rolnych [Negative Effects of Agricultural Price Regulation], doi 10.7366/wir032018/06, s. 137–154; Katarzyna Kokoszka, Małgorzata Pink: Instytucjonalne uwarunkowania sprzedaży bezpośredniej żywności w Polsce [Institutional Preconditions of Direct Sales of Food Products in Poland], doi 10.7366/wir032018/07, s. 155–174; Tomasz Wojewodzic, Wiesław Musiał: Trwanie i upadek drobnych gospodarstw rolnych – zastosowanie analogii w naukach przyrodniczych i społecznych [The Decadence and Decline of Small Farms – Application Analogies to Natural and Social Sciences], doi 10.7366/wir032018/08, s. 175–192; Anna Kłoczko-Gajewska, Olga Markiewicz: Mechanizm rozprzestrzeniania się wiosek tematycznych w Polsce [The Spread of Thematic Village Idea in Poland], doi 10.7366/wir032018/09, s. 193–210; Marta Czekaj: Plan sukcesji w gospodarstwie rolnym [Succession Planning in Family Farms], doi 10.7366/wir032018/10, s. 211–228; Bartłomiej Bajan, Wawrzyniec Czubak: Korzyści płynące z integracji poziomej w polskim rolnictwie na przykładzie grup producentów rolnych [The Benefits of Horizontal Integration in Polish Agriculture Exampled by Agricultural Producer Groups], doi 10.7366/wir032018/11, s. 229–242. Recenzje i omówienia Bogdan Klepacki: Recenzja książki Krystyny Krzyżanowskiej, Ekonomiczno-społeczne uwarunkowania innowacji w zespołowym działaniu w rolnictwie [Book review: Economic and Social Determinants of Innovation in Teamwork in Agriculture by Krystyna Krzyżanowska], doi 10.7366/wir032018/12, s. 243–248; Marcin Makowiecki: Z biegiem lat i wydarzeń. Recenzja książki: Andrzej Rosner, Ruta Śpiewak, Edyta Kozdroń, Patrząc na wieś. Sto lat rozwoju polskiej wsi [Book review: Glimpses of the Countryside. One Hundred Years of Polish Countryside by Andrzej Rosner, Ruta Śpiewak, Edyta Kozdroń], doi 10.7366/wir032018/13, s. 249–252. Sto lat rozwoju polskiej wsi Włodzimierz Dzun: Zmiany strukturalne w gospodarstwach rolnych na ziemiach polskich przed odzyskaniem niepodległości [Farm Structure Change in Polish Lands Before the Independence Recovery], doi 10.7366/wir032018/14, s. 253–279. Uwagi: red. naczelny – Mirosław Drygas periodyk wydawany wraz z Instytutem Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN
Cz.I Prolegomena: Charakter socjologii i historyczne warunki jej powstania; Biologiczne podstawy życia społecznego z perspektywy biologii ewolucyjnej; Kultura; Zmiana społeczno-kulturowa. Cz.II Człowiek w społeczeństwie: Interakcje społeczne; Socjalizacja; Kontrola społeczna. Cz.III Zbiorowości społeczne: Grupa społeczna; Organizacja formalna; Społeczność lokalna; Naród. Cz.IV Podziały społeczne: Zróżnicowanie społeczne i ruchliwość społeczna; Zróżnicowanie społeczne społeczeństw ponowoczesnych; Zróżnicowanie społeczne, nierówności i ruchliwość społeczna w Polsce; Różnice płci jako różnice społeczne. Cz.V Instytucje: Sfera reprodukcji; Sfera polityki; Sfera ekspresyjno-integracyjna.
Cz.I Prolegomena: Charakter socjologii i historyczne warunki jej powstania; Biologiczne podstawy życia społecznego z perspektywy biologii ewolucyjnej; Kultura; Zmiana społeczno-kulturowa. Cz.II Człowiek w społeczeństwie: Interakcje społeczne; Socjalizacja; Kontrola społeczna. Cz.III Zbiorowości społeczne: Grupa społeczna; Organizacja formalna; Społeczność lokalna; Naród. Cz.IV Podziały społeczne: Zróżnicowanie społeczne i ruchliwość społeczna; Zróżnicowanie społeczne społeczeństw ponowoczesnych; Zróżnicowanie społeczne, nierówności i ruchliwość społeczna w Polsce; Różnice płci jako różnice społeczne. Cz.V Instytucje: Sfera reprodukcji; Sfera polityki; Sfera ekspresyjno-integracyjna; Opinia publiczna i jej badanie
Tożsamość europejska a procesy integracyjne: Wymiary integracji europejskiej a poczucie tożsamości Europejczyka; Integracja prawna jako składnik europejskiej tożsamości; Tożsamość europejska a realizacja zasady solidarności w Unii Europejskiej; Unijny przegląd za sad realizacji Wspólnej Polityki Rolnej - wnioski dla Polski. Tożsamość europejska a procesy globalizacyjne: Tożsamość europejska w warunkach globalizacji; Społeczne siły przeciwważne wobec globalizacji gospodarki oraz kultury medialnej; Stosowanie cen transferowych przez koncerny wielonarodowe w Polsce. Tożsamość w perspektywie historycznej: Wspólna Europamit czy rzeczywistość?; Pisanie historii a tożsamość Europy XX wieku. Tożsamość w perspektywie narodowej (ukraińskiej): Syn drom niedogotowanej wody. Uwagi do problematyki kształtowania się narodu ukraińskiego w XX wieku; Obraz Ja we współczesnej ukraińskiej prasie; Reformy pisma jako odzwierciedlenie procesów samoidentyfikacji. tożsamość w perspektywie religijnej: Chrześcijańska tożsamość narracyjna; Problemy identyfikacyjne ze współczesnymi kultami, sektami i nowymi ruchami religijnymi; Religijność kościelna i New Age u schyłku millenium.
1. Wybrane aspekty studiowania osób z niepełnosprawnością; Jakość studiowania osób niepełnosprawnych na Uniwersytecie Śląskim; Środowisko inkluzyjne na Uniwersytecie Ostrawskim; Wpływ edukacji na świadomość studentek w zakresie profilaktyki i metod wczesnego wykrywania raka piersi; 2. Komunikacja w procesie edukacji i socjalizacji: Kompetencje komunikacyjne w edukacji niepełnosprawnych; Różne oblicza zaburzeń komunikacji u dzieci z wadami twarzoczaszki; Praca indywidualna z dzieckiem o obniżonej sprawności intelektualnej w aspekcie niwelowania wad wymowy; 3. Wychowanie i socjalizacja w przestrzeni przedszkola i szkoły: Adaptacja przedszkolna dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną; Wzmacnianie poczucia własnej wartości ucznia niepełnosprawnego w klasie integracyjnej w kontekście inteligencji wielorakich Gardnera; Wychowanie religijne dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie; Funkcjonowanie dziecka z autyzmem w szkole specjalnej; 4. Niektóre uwarunkowania efektywności kształcenia osób z niepełnosprawnością: Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole masowej; Kształcenie zawodowe młodzieży niesłyszącej we Francji w szkolnictwie specjalnym; Kształcenie integracyjne w szkole- wstępna analiza przypadku jednej placówki; Wybrane aspekty edukacji zdrowotnej niepełnosprawnych pacjentów geriatrycznych po leczeniu szpitalnym; 5. Koncepcje badań nad edukacją, wychowaniem i terapią osób z niepełnosprawnością: Dwie koncepcje badania systemu kształcenia uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym; Przydatność badań komparatystycznych we wprowadzaniu ulepszeń i nowych rozwiązań w rodzimy system edukacji osób niepełnosprawnych intelektualnie; Edukacja humanitarna dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym- koncepcja badań; Obyczaj, zwyczaj i norma społeczna w życiu młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną; Przysposobienie do pracy zawodowej uczniów z umiarkowanym upośledzeniem umysłowym- koncepcja badań; Uwarunkowania efektów terapii osób z glęboką niepełnosprawnością intelektualną w domach pomocy społecznej.
WSTĘP; 1. WYKLUCZENIE SPOŁECZNE – NOWE ZJAWISKO CZY NOWA NAZWA 1.1. Powstanie i kariera pojęcia 1.2. Pojęcie wykluczenia na tle innych pojęć 1.3. Próby definiowania wykluczenia społecznego 1.4. Inkluzja versus ekskluzja? 1.5. Egalitaryzm versus spójność 1.6. O pomiarze 2. WYKLUCZENI 2.1. Wykluczenie a problem płci 2.2. Wykluczenie w perspektywie wieku 2.3. Bogaci i ubodzy - podziały ekonomiczne 2.4. Wykluczenie uwarunkowane etnicznie 2.5. Wykluczenie w perspektywie podziałów klasowych 2.6. Robotnicy jako „przegrani” transformacji i nowa klasa średnia 2.7. Wykluczenie w perspektywie terytorialnej - polska wieś 2.8. Wykluczenie a funkcjonalność życiowa - niepełnosprawni 2.9. Wykluczenie polityczne 3. ZWALCZANIE WYKLUCZENIA SPOŁECZNEGO 3.1. Historyczny kontekst działań na rzecz zwalczania wykluczenia społecznego 3.2. Rola państwa w zwalczaniu wykluczenia społecznego (koncepcje polityczno-doktrynalne) 3.3. Działania trzeciego sektora 3.3.1. Organizacje społeczne 3.3.2. Ekonomia społeczna 3.4. Współczesne podejście do zwalczania wykluczenia społecznego 3.4.1. Wykluczenie jako konstrukt społeczny 3.4.2. Inkluzja i wspólnoty lokalne 3.4.3. Inkluzja a integracja - przykład mniejszości narodowych 3.4.4. Samotransformacją europejskiego modelu społecznego 3.4.5. Zapobieganie wykluczeniu poprzez edukację 3.4.6. Inkluzja w miejscu pracy i poprzez pracę 3.5. Inkluzja w perspektywie społeczeństwa obywatelskiego 3.5.1. Definiowanie społeczeństwa obywatelskiego 3.5.2. Inkluzja – między ekonomią a obywatelskością? 3.5.3. Nowe obszary wykluczenia i wyzwania inkluzyjne; ZAKOŃCZENIE; BIBLIOGRAFIA; SUMMARY.
Wstęp; Wykluczenie społeczne i formy jego łagodzenia; Wybrane elementy diagnozy społecznej województwa śląskiego; Efektywność aktywnych programów rynku pracy; Szanse i zagrożenia programów rewitalizacji; Rewitalizacja śródmieścia Będzina; Rewitalizować ludzi, nie kamienie; Europejskie Fundusz Społeczny a programy rewitalizacji miast; Zasady finansowania programów rewitalizacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego; Przekształcenie basenu potasowego Haut-Rhin; Walka z wyłączeniem w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego; Program kształcenia operatorów przekształceń miejskich 2000-2004
Spis treści [Contents] Jan Czekaj: Kryzys strefy euro. Przyczyny, skutki, drogi wyjścia [The Euro zone crisis. Reasons, impacts and solutions], doi: 10.7366/1898352932101, s. 5–26; Marek Grela: Unia Europejska w okresie zmian. Co z kryzysu wynika dla Polski [he European Union in a time of change. Implications for Poland ], doi: 10.7366/1898352932102, s. 27–43; Maciej J. Nowak: Bezpośrednie instrumenty zarządzania przestrzenią na szczeblu lokalnym a rozwój gospodarczy jako problem badawczy [Direct spatial development tools at the local level vs. the economic development as a research problem], doi: 10.7366/1898352932103, s. 43–55; Stella Strzemecka: Działalność profrekwencyjna jako przejaw samoorganizacji społeczeństwa na przykładzie Polski i Czech [Turnout-boosting activities as a sign of self-organization of society in Poland and the Czech Republic], doi: 10.7366/1898352932104, s. 56–65; Beata Springer: Wybrane instytucje polskiej służby cywilnej na przestrzeni lat 1996–2009. Perspektywa porównawcza [Selected institutions of the Polish civil service in the years 1996–2009. A comparative approach], doi: 10.7366/1898352932105, s. 66–82. Wywiady [Interviews] Od nowych kierunków migracji do nowej jakości migracji. Rozmowa dr. Marka Benio z prof. dr. hab. Markiem Okólskim, dyrektorem Ośrodka Badań nad Migracjami Uniwersytetu Warszawskiego [From new migration directions to new migration quality. An interview with Professor Marek Okólski, Director of the Centre for Migration Research, University of Warsaw ], s. 83–86. Wybór tekstów klasycznych [Selection and texts] Claus Offe: Governance – „wyraz pusty” czy naukowy program badawczy? [ Governance: an ‘empty signifier’ or a scientific research programme?], s. 87–102.
1.Współczesne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorstw, 2.Logistyka a organizacja - sprzężenie zwrotne, 3.Polska a kraje Unii Europejskiej, badania porównawcze - metody, wyniki, 4.Polityka gospodarcza krajów Unii Europejskiej jako instrument integracji, 5.Transformacja systemu gospodarczego Izraela - podstawowe kierunki i uwarunkowania, 6.kontrola legalności aktów prawnych w ramach jurysdykcji Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, 7.Kierunki rozwoju informatyzacji biznesu
1. Dorośli z niepełnosprawnością - przegląd badań, 2. Założenia metodologiczne, 3. Dorastanie z niepełnosprawnością, 4. Trudne problemy teraźniejszości dorosłych osób z niepełnosprawnością, 5. Wybrane sposoby radzenia sobie z niepełnosprawnością