Część I: Komunikacja medialna - sztuka pisania i aksjologia w komunikacji medialnej. O twórczości w pisaniu; Pojęcie fabuły w poetyce i w teorii twórczego pisania; Wartość w teorii twórczego pisania ( preferencje aksjologiczne); Współczesne mass media wobec wartości. Część II: Film. Między " rejtanizmem" a " chwytem buldoga" (felieton filmowy); Nieśmiertelny ruch westernu; Zmysły w filmie. Część III: Literatura. Sacrum w poezji Czesława Miłosza w latach 1930-1980; "Nośność pierwo- słowa". Rzecz o Jerzym Pietrkiewiczu - tłumaczu poezji papieża; Perswazja u Tymona Terleckiego.
Cz. I. Teksty: 1.Odmiany medialnego przekazu. 2.Odczytywanie medialnych obrazów. 3.Ideologia. 4.Sposoby przedstawiania. 5.Gatunek. 6.Narracja. 7.Intertekstualność. Cz. II. Instytucje: 8. Koncepcje Instytucji medialnych. 9. Publiczne radio i telewizja a rynek. 10. Profesjonalizm mediów i kodeksy zawodowe. 11. Media niezależne . Cz. III. Odbiorcy: 12.Definiowanie i pomiar audytoriów. 13.Skutki wpływu mediów na grupy audytoryjne. 14.Konteksty konsumpcji mediów. 15.Odbiorcy mniejszościowi a media. 16.Nowe technologie a odbiorcy mediów. 17.Konspumcja mediów a status społeczny. 18. Udział publiczności w latach 90. Epilog: Metody badawcze w medioznawstwie.
Wstęp do drugiego wydania; R.1 Intermedialność jako wyzwanie dla (teorii) filmu; R.2 Międzyprzestrzenie filmu; R.3 Transfer jest przekazem; R.4 Powłoka czasu; R.5 Ekrany światła; R.6 Aż na koniec filmu, czyli kino nowych widzialności.
Film się zmienia; Obraz; Opowiadanie- narracja; Ruch; Przestrzeń; Czas; Montaż; Dźwięk; Muzyka; Adaptacja; Gatunek; Autor; Widz; Autotematyzm; Film dokumentalny; Film anonimowy; Awangarda- film eksperymentalny
Prawo i film - instrukcja obsługi, Dwunastu gniewnych ludzi; Ława przysięgłych; Zabić drozda; Werdykt; Adwokat diabła; Michale Clayton; Erin Brockowich; Ludzie honoru; Lot nad kukułczym gniazdem; Skazani na Shawshank; Ojciec chrzestny; Wall Street; Czarownice z Salem; Kto sieje wiatr; Cyrk na Sali; Raport mniejszości; Prawie bezprawie, czyli zbrodnia i kara w filmie polskim; Bezmiar sprawiedliwości; Soap-law, czyli prawo w polskich serialach; Jak pies z kotem, czyli stosunki sąsiedzkie po polsku
Część I: Kino... i co dalej? Sposoby uprawiania teorii filmu; Tele- ekran zamiast ekranu. Wyczerpanie, przeobrażenie czy śmierć kina? Czas Estetyki? Rekonesans; Prędkość - film - media - śmierć. Od futurystycznej fantazji do estetyki znikania. Część II: Telewizja - zabezpieczanie śladów. Telewizja jako mimesis drugiego stopnia; Przypadek MTV: symulowanie, adresowanie i przyjemność; O człowieku uniwersalnym, człowieku kontekstu i reklamie telewizyjnej. Część III: Pomysły do teorii mediów. Dyspozytyw - solipsyzm; Elektroniczne gry świetlne; The Game with the Frame: O formacie obrazów technicznych; Kontrolowanie iluzji, iluzja kontroli; Ku proksemice przekazów audiowizualnych; Uwagi na temat narracji werbalnej, filmowej i telewizyjnej. Część IV: Strategie interpretacyjne. Telewizyjna "iluminacja". "A TV Dante" Petera Greenawaya; Między krzesłami. "Łowca robotów", książka, film.
Cz. I. Rozumienie przekazu audiowizualnego: Znaczenie oceny realizmu przekazu dla zrozumienia oraz efektów kontaktów z przekazem audiowizualnym; Rozumienie treści komunikatów medialnych w zależności od ich formy, spójności i czasu odtwarzania; Rozumienie przekazu audiowizualnego zawierającego "tekst taśmowy" (TV-ticker) przez osoby zależne od pola; Rozwój zdolności myślenia metaforycznego u dzieci w okresie średniego dzieciństwa a rozumienie treści obrazowych z okolicy cięć montażowych; Fluktuacja uwagi wzrokowej na ekranie telewizora a rozumienie filmu niemego przez dzieci przedszkolne; Cz. II. Z pogranicza psychologii, teorii filmu i aksjologii: W pętli zapomnienia. Analiza narracyjna filmu Memento Christophera Nolana; Poznawcze i emocjonalne zaangażowanie widza w film fabularny w zależności od typu bohatera; Aksjologiczne uwarunkowania telewizji regionalnych; Cz. III. Perswazja w mediach audiowizualnych: Strach i lęk w reklamie politycznej; Formy i funkcje humoru w telewizji; Istotne znaczenie nieistotnych "ozdobników": wpływ informacji kontekstowej na postawę wobec treści wiadomości telewizyjnej; Cechy strukturalne przekazu reklamowego a zaangażowanie konsumenta
W serii Nauka Sztuki – Sztuka Nauki publikowane będą prace promujące i rozwijające perspektywę badawczą, w której twórczość naukowa i artystyczna stanowią komplementarne i wzajemnie nieredukowalne sfery aktywności, które mimo swojej autonomii mogą się z jednej strony kreatywnie inspirować, z drugiej zaś ukazywać nowe ścieżki indywidualnego i kulturowo-cywilizacyjnego rozwoju. Seria ma służyć inicjowaniu, rozwijaniu i promocji interdyscyplinarnych badań humanistycznych, wymagających wypracowywania precyzyjnego warsztatu teoretyczno-metodologicznego i rzetelnej analizy materiału badawczego.
Zebrane w inicjującej serię monografii teksty obejmują zróżnicowaną problematykę teoretyczną i metodologiczną – ich wspólnym motywem jest szeroko rozumiana korelacja nauki i sztuki. Sztuka nie jest traktowana jedynie jako przedmiot naukowego badania, ale również jako przestrzeń doświadczania procesu twórczego i komunikacyjnego. Tak pomyślane forum wymiany obejmuje wzajemne uzupełnianie się humanistycznych badań naukowych z twórczą praktyką artystyczną i komunikacyjną w kształtowaniu szerokiej perspektywy poznawczej.
W serii Nauka Sztuki – Sztuka Nauki publikowane będą prace promujące i rozwijające perspektywę badawczą, w której twórczość naukowa i artystyczna stanowią komplementarne i wzajemnie nieredukowalne sfery aktywności, które mimo swojej autonomii mogą się z jednej strony kreatywnie inspirować, z drugiej zaś ukazywać nowe ścieżki indywidualnego i kulturowo-cywilizacyjnego rozwoju. Seria ma służyć inicjowaniu, rozwijaniu i promocji interdyscyplinarnych badań humanistycznych, wymagających wypracowywania precyzyjnego warsztatu teoretyczno-metodologicznego i rzetelnej analizy materiału badawczego. Zebrane w inicjującej serię monografii teksty obejmują zróżnicowaną problematykę teoretyczną i metodologiczną – ich wspólnym motywem jest szeroko rozumiana korelacja nauki i sztuki. Sztuka nie jest traktowana jedynie jako przedmiot naukowego badania, ale również jako przestrzeń doświadczania procesu twórczego i komunikacyjnego. Tak pomyślane forum wymiany obejmuje wzajemne uzupełnianie się humanistycznych badań naukowych z twórczą praktyką artystyczną i komunikacyjną w kształtowaniu szerokiej perspektywy poznawczej.