1. O pisaniu listów ze świata płynnej nowoczesności; 2. Samotność w tłumie; 3. Rodziców z dziećmi rozmowa; 4. Poza siecią i w sieci; 5. Jak ptaki; 6. Wirtualny seks; 7. Dziwne przygody prywatności (1); 8. Dziwne przygody prywatności (2); 9. Dziwne przygody prywatności (3); 10. Rodzice i dzieci; 11. Wydatki nastolatków; 12. Na tropie pokolenia Y; 13. Fałszywy początek wolności; 14. Dziewczynko-kobieta; 15. Pora na rzęsy!; 16. Moda- czyli jak być nieustannie w ruchu; 17. Konsumpcjonizm to nie tylko konsumpcja; 18. Co się stało z elitą kulturalną?; 19. Lekarstwa i choroby; 20. Świńska grypa i inne powody do paniki; 21. Zdrowie i nierówności społeczne; 22. Ku przestrodze; 23. Świat nieprzychylny edukacji? (1); 24. Świat nieprzychylny edukacji? (2); 25. Świat nieprzychylny edukacji? (3); 26. Duchy dawnych i przyszłych dni Nowego Roku; 27. Przewidywanie nieprzewidywalnego; 28. Obliczanie nieobliczalnego; 29. O powikłanych dziejach fobii; 30. Interregnum; 31. Gdzie szukać nadludzkiej siły i po co to robić?; 32. Witajcie w domowych pieleszach?; 33. Ucieczka przed kryzysem; 34. Czy to już koniec kryzysu; 35. Kto powiedział, że masz się trzymać zasad?; 36. Fenomen Baracka Obamy; 37. Kultura w globalnym mieście; 38. Głos milczenia Lorny; 39. Obcy są groźni. Czyżby?; 40. Plemiona i nieboskłony; 41. O wytyczaniu granic; 42. Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło?; 43. Los i charakter; 44. Albert Camus: ja się buntuje, więc my jesteśmy.
Zawiera: Modele administracji policyjnej w zmieniających się uwarunkowaniach istnienia Polski; Relatywizm wartości etyczno-moralnych funkcjonariuszy służb policyjnych w Polce w latach 1919-2019; Ewolucja pojęcia „formacja” w polskim prawie administracyjnym; Rola i miejsce Policji Państwowej w zapobieganiu i ściganiu przestępstw w II RP; Policja a nietrzeźwość publiczna. Przeszłość, teraźniejszość, perspektywy; Powstanie Policji Państwowej w powiecie rzeszowskim (191-1920); 10. Kompania (J) Rezerwy Policyjnej w Jarosławiu w latach 1938-1939; Samorząd terytorialny a policja w II RP; Warunki społeczno-prawne utworzenia policji; Zmiany w organizacji i strukturze policji wprowadzane od 1990 roku; Status ustrojowy Komendanta Głównego Policji w administracji rządowej III RP; Agencja Unii Europejskiej ds. współpracy organów ścigania (EUROPOL) – kilka refleksji; Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Policjantów. Okoliczności powstania i działalność; Miejsce NSZZ Policjantów w strukturze podkarpackiej policji; Społeczne uwarunkowania powołania związków zawodowych w policji; Współpraca lwowskiej obwodowej organizacji ZAP OSW Ukrainy z Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym Policjantów w Polsce w zakresie udzielania socjalnej pomocy policjantom i członkom ich rodzin.
Wprowadzenie. Cz.I Dzieje etyki: Czasy starożytne i średniowieczne; Czasy nowożytne i współczesne. Cz.II Problematyka etyki: Istota powinności moralnej i dobra moralnego; Treść powinności i dobra moralnego; Sumienie jako norma moralności; Metoda i struktura etyki.
Cz.I Natura systemu, 2.Najważniejsze problemy związane z WTO : 1.Środowisko naturalne, 2.rolnictwo, żywność i zdrowie ludności, 3.Kultura, 4.Prawa własności intelektualnej, 4.Finanse i działaność inwestycyjna,
R.1 Dlaczego kobiety decydują się na aborcję?; R.2 Wpływ aborcji na emocje kobiety; R.3 Żal; R.4 Wypieranie się; R.5 Poczucie winy i gniew; R.6 Negocjonowanie, depresja i osamotnienie, strach; R.7 Przebaczenie; R.8 Przebaczyć sobie; R.9 Przebaczono mi, co dalej?; R.10 Wpływ aborcji na ojców i dzieci
Cz.I Państwo i administracja publiczna: 1. Suwerenność państwa w Unii Europejskiej, 2. Państwo sprawne. Rozmyślania nad koncepcją, która nie doczekała się jeszcze rywalizacji, choć jej czas już nadszedł, 3. Adminsitracja publiczna we współczesnym państwie, 4. Modernizacja sektora publicznego: nowy program. Przegląd dwóch dekad modernizacji z perspektywy zarządzania zasobami ludzkimi, 5. Nowe metody zarządzania publicznego w Unii Europejskiej, 6. Problemy europeizacji administracji publicznej, 7. Stosowanie acquis de l'Union przez administrację publiczną państw członkowskich Unii Europejskiej. Cz.II Zarządzanie publiczne: 1. Zarządzanie w administracji publicznej w dobie globalizacji, 2. Rządzić efektywnie. Pięć strumieni sprawowanie włądzy, 3. Adminsitracja czy biznes?, 3. Zarządzanie przez rezultaty jako metoda wykonywania zadań w adminsitracji publicznej, 4. Zarządzanie jakością w administracji - europejskie wzorce, polskie doświadczenia, 5. Wpływ jakości zarządzania na zrównoważony rozwój krajów Europy Środkowej i Wschodniej, 6. Władza wykonawcza a grupy interesów. Podstawowe kwestie teoretyczne i praktyka polskiej administracji, 7. Partnerstwo obywatelskie. Problematyka relacji administracji publicznej z organizacjami obywatelskimi. Cz.III Służba cywilna: 1. Służba cywilna w procesie integracji europejskiej, 2. Zmiany w pozycji i statusie urzędników administracji publicznej. Nowe wyzwania i trendy, 3. Ustawa o służbie cywilnej z 18 grudnia 1998 r. w świetle aktów prawnych o państwowej służbier cywilnej z lat 1918-1922, 4. Ustawa o dostępie do informacji publicznej a standardy "otwartego rządu", 5. Funkcje gabinetów politycznych, 5. Służba cywilna a władza polityczna w administracji rządowej. Przykładzy praktyki innych państw, 6. Konstytucyjna wolność słowa i stowarzyszeń urzędników służby cywilnej. Cz.IV Etyka w służbie cywilnej: 1. Standardy etyczne w adminsitracji publicznej, 2. Etos pracowniczy w urzędach państwowych i samorządowych, 3. Wzór urzędnika w ustroju demokratycznym, 4. Brytyjska walka o standardy życia publicznego, 5. Korupcja. Zagrozenia i metody jej zwalaczania. Empiryczne badania nad poziomem korupcji
I. Aksjologia a studia pedagogiczne: 1. Akjologiczne wymiary ksztalcenia pedagogów, 2. Aksjologiczne aspekty Procesu Bolońskiego; pytania o jego przesłanki i cele w kontekście akademickiego kształcenie pedagogów, 3. Potrzeba rekonstrukcji aksjologii w pedagogicznych studiach akademickich, 4. Kształtowanie postaw badawczych studentów pedagogiki w uniwersyteckim procesie dydaktyczmy, 5. Wartości jako rzeczywistość porządkująca i integrująca przebieg studiów pedagogicznych. II. Wartości w uniwersyteckim procesie dydaktyczno-wychowawczym: 6. Filozofia człowieka - filozofia edukacji - rozwój moralny studenta, 7. Aksjologiczny wymiar celow kształcenia pedagogów, 8. Partycypacja i antycypacja jako kategorie kształcenia nauczycieli. Ogólne założenie i wnioski, 9. Edukacja aksjlogiczna pedagogów a problem przekazu wartości w wychowaniu, 10. Stymulowaniew rozwoju moralnego pedagogów - kontekst pedagogiczno - psychologiczny, 11. Rozwój emocjonalny jako zagubiona kategoria edukacji aksjologicznej szkoły wyższej. III. Edukacja aksjologiczna - kultura w edukacji: 12. Afirmacja osoby jako podstawa edukacji aksjologicznej w szkole wyższej, 13. Kultura szkoły - aksjologiczna codzienność studiowania, 14. Pedagogika zabawy - nowe wartości w edukacji uniwersyteckiej, 15. Aksjologiczny wymiar edukacji pedagogów w kontekście czekających ich zadań dydaktyczno - wychowawczych w polskiej szkole, 16. Zajęcia tereneowe w klasztorach, kościołach, muzeach i galeriach jako specyficzna forma nauczania aksjologii, 17. dziedzictwo kulturowe jako wartość. Implikacje do kształcenia pedagogów w szkole wyższej. IV. Świat wartości studentów i nauczyieli akademickich: 18. Wartości życia czlowieka w opinii studentów pedagogiki, 19. Świat czy światy wartości nauczycieli akademickich i studentów?, 20. Autoedukacja studentów w kotekście preferowanych wartości, 21. "Uczucia duchowe" jako zagrożona wartość w edukacji pedagogów, 22. Refleksyjność jako wartość w profesjonalnym kształceniu studentów, 23. Kształcenie uniwersyteckie jako przygotowanie do spotkania z osobą niepełnosprawną, 24. Edukacja akademicka niepełnosprawnych - wymiar aksjologiczny, 25. Czy mozna nauczyć cnoty?
Zawiera: R. 1 Istota wartości i ich znaczenie w edukacji: Przyczyny wzrostu zainteresowania wartościami edukacji; Pojęcie wartości; Rola wartości w edukacji. R. 2 Kategorie wartości: Klasyfikacja wartości; Wartości poznawcze; Wartości uniwersalne. R. 3 Odczytywanie, klaryfikacja oraz techniki wartości i ich związek z celami edukacji: Interpretacja wartości; Relacje między wartościami; Związek między wartościami, a człowiekiem; Klaryfikacja wartości i jej techniki; Źródło celów edukacji; Refleksje końcowe. R. 4 Wartości preferowane przez młodzież, studentów i nauczycieli: Niektóre rezultaty rozpoznawania wartości z ostatnich lat; Badania własne. R. 5 ojczyzna: „Synteza naczelnych wartości”; Pojęcie Ojczyzny, jej funkcje i odniesienia; Ojczyzna w sensie dziedzictwa literackiego; Czy Ojczyzna jest wartością dla młodzieży szkolnej i studenckiej oraz nauczycieli? R. 6 Nośnik wartości: Pojęcie języka i jego funkcje w procesie edukacji szkolnej; Świadectwa zawstydzającego regresu cywilizacji; Najtrudniej uleczalne okaleczenie; Język w sensie dziedzictwa kulturowego; Kultura języka i troska o nią; Konkluzje. R. 7 Wartości a edukacja nauczycieli: Aksjologiczny fundament w kształceniu nauczycieli i ich aktywności zawodowej; Spór o koncepcję kształcenia nauczycieli; Wiedza w kształceniu nauczycieli; Standardy kompetencji zawodowych nauczycieli; Uniwersyteckie kształcenie nauczycieli; Potrzeba bliższego zainteresowania się praktykami pedagogicznymi; Ch-ka praktyk pedagogicznych, ich przebieg i warunki zaliczenia; We wspólnym interesie; Potrzeba intensyfikacji pedagogicznych praktyk nauczycielskich; Zadania doskonalenia zawodowego nauczycieli; Formy i treści doskonalenia zawodowego nauczycieli; Doskonalenie nauczycieli w miejscu ich pracy; Wypalanie się nauczycieli a ich doskonalenie; Konstatacje końcowe. Zakończenie.
1. Pedagogika i jej problemy aksjologiczne w poglądach filozofów, 2. Etyka zawodowa a wartości pedagogiczne, 3. Wybrane zagadnienia z aksjologii edukacji, 4. Współczesne media i edukacja
Wstęp; Część I. W poszukiwaniu definicji szczęścia; Pojęcie szczęścia w kulturze starożytnej Grecji; Szczęście po indyjsku; Szczęście jako życie w harmonii ze wspólnotą. Koncepcja szczęścia wśród wybranych ludów sudańskich; O potrzebie komunikacji udanej; Pojęcie szczęścia w neuropsychologii procesu; Część II. Leksykony szczęścia; Pragnienie szczęścia w Rygwedzie. Pojęcie kama; W poszukiwaniu miary szczęścia. Zdrowie/spokój/szczęście czyli lafiya w języku i kulturze Hausa; Szczęście po szwedzku – leksem lycka w języku szwedzkim; O szczęściu w przysłowiach rosyjskich; Saudade, czyli portugalska tęsknota za czymś, co być mogło, a nie było; Krótki błogostan między głodem a przesytem. Kulinarna metafora szczęścia w powiedzeniach angielskich i polskich; Serce w języku polskim i moyo w suahili w metaforach wyrażających emocje; Część III. Krainy szczęśliwości; Beatitudo coelestis. Szczęście po śmierci w polskiej eschatologicznej literaturze dawnej; Koncepcja szczęśliwego społeczeństwa w pismach Andrzeja Frycza Modrzewskiego; „Miejsca szczęśliwe” w wybranych intermediach staropolskich; Koncepcje szczęścia w staropolskich adaptacjach Horacjuszowej epody Beatus ille qui procul negotiis; Część IV. Kulturowe wyznaczniki szczęścia; O radości nie z serca, lecz z konwencji (grzecznościowej); Happy, happy people, czyli o gramatyce komunikacyjnej skryptów kulturowo-językowych współczesnego Europejczyka; Koncepcja szczęścia w egipskich serialach telewizyjnych; Kulturowe wyznaczniki szczęścia w angielskiej korespondencji prywatnej XVI-XVIII wieku; Część V. Semiotyka szczęścia; Paradoks szczęścia w nieszczęśliwej miłości beduińskiej w poezji arabskiej końca VII wieku; Miłosna Arkadia w japońskiej kulturze i literaturze dworskiej; Rola stroju kobiecego w angielskiej barokowej poezji miłosnej i erotycznej; Muzyka w kulturze perskiej jako „szczęście i radość” duszy; W krainie łagodności. Obraz szczęścia w poezji Salomei Kapuścińskiej; Część VI. Szczęście w społeczeństwie medialnym; Generacja golfa pokoleniem szczęśliwym? Kulturowe wyznaczniki szczęścia i ich odzwierciedlenie we współczesnym języku niemieckim; Szczęście i przyjemność w Internecie. Nowe perspektywy badawcze; Glück/szczęście w dubbingu. Implikacje fonetycznego parametru inwariantu w translacji aktów audiowizualnych; Stosowanie technik autoprezentacyjnych a poczucie szczęścia.
Część I Wprowadzenie teoretyczne: 1. Proces atrybucji winy, 2. Rola odniesienia zdarzenia do Ja w procesie odwołania, 3. Rola stereotypów w procesie obwiniania, 4. podsumowanie. Część II badania empiryczne: 5. Ogólna charkterystyka programu badawczeg, 6. Eksperyment 1, 7. Eksperyment 2, 8. Rola stereotypu sprawcy i odniesienia negatywnego zdarzenia do Ja w obwinianiu - konkluzje końcowe.
1. Wprowadzenie w problematykę karania, 2. Wybrane zagadnienia statusu prawnego funkcjonariusza Służby Więziennej w świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, 3. Rola służb penitencjarnych w polityce kryminalnej, 4. Ranga zawodowa personelu więziennego w Polsce w latach 1918-2003, 5. Sektor prywatny w więziennictwie, 6. Znaczenie relacji osobowych w warunkach zakładu karnego, 7. Zapobieganie czynnikom wywołującym stres jako strategia wzmacniająca poczucie godności u pracowników służb penitencjarnych, 8. O godność i autorytet osoby w zakładach penitencjarnych, 9. Gwarancje i zagrożenia poczucia godności osobistej personelu więziennego, 10. Źródła etyki zawodowej wychowawcy penitencjarnego. Wybrane zagadnienia, 11. Rola autorytetu w resocjalizacji więźniów, 12. Znaczenie i rola systemów wykonywania kary pozbawienia wolności w resocjalizacji skazanego, 13. Oddziaływanie na skazanych przez kulturę. Doświadczenia Zamojskiego Zakładu Karnego, 14. Rola duszpasterstwa i wychowania religijnego w procesie resocjalizacji, 15. Przepisy kodeksu karnego wykonawczego po nowelizacji w 2003 r., 16. Kuratela w więzieniu szansą na naprawę sprawcy, 17. Powrót do środowiska rodzinnego sprawcy przemocy domowej - nadzieja na poprawę czy dalsza przemoc, 18. Przedstawiciel skazanego i jego znaczenie dla działania służb penitencjarnych, 19. Kara aresztu wojskowego stosowana wobec żołnierzy i jej wpływ na skuteczność resocjalizacji, 20. System resocjalizacji kobiet w Stanach Zjednoczonych na przykładzie rozwiązań w stanie Nowy York, 21. Analiza podkultur skazanych w Zakładzie Karnym w Zamościu
Celem książki jest choćby częściowe uzupełnienie braków w zakresie badań metodą zogniskowanego wywiadu grupowego. Wprawdzie tytuł sugeruje, że jest ona poświęcona w sposób symetryczny zarówno metodologii, jak i etyce badań fokusowych, ale punkt ciężkości zdecydowanie położono na kwestie etyczne. Jest to zabieg celowy, wynikający z trzech przesłanek. Po pierwsze, problemy metodologii badań fokusowych zostały szczegółowo rozpoznane przez licznych autorów, głównie amerykańskich – odwołania do wielu spośród nich znajdzie Czytelnik w tej książce. Po wtóre, w zogniskowanym wywiadzie grupowym, ze względu na jego specyfikę, występuje wyjątkowo wiele elementów „etycznie wrażliwych” i są one znacznie bardziej złożone niż dzieje się to w przypadku innych metod badawczych. Tym samym zasługują na wnikliwą uwagę. Po trzecie wreszcie, jest to rezultat przekonania, że postawa etyczna badacza w przypadku badań fokusowych w znacznym stopniu determinuje ich metodologię. Stanowi to antytezę wobec obowiązującego przez kilkadziesiąt lat pozytywistycznego podejścia do uprawiania badań w naukach społecznych, w którym dla rozważań o charakterze etycznym nie było miejsca. Motto tego modelu sprowadzało się do stwierdzenia: „Moja etyka to moja metodologia”.
1. Standardy prowadzenia badań biomedycznych z udziałem ludzi: Początki i rozwój etyki badań naukowych w biomedycynie; Rozwój międzynarodowych regulacji dotyczących badań biomedycznych z udziałem człowieka; Etyka lekarza a etyka badacza; Ocena ryzyka i korzyści badania biomedycznego; Zgoda na udział w badaniu naukowym w biomedycynie; Ochrona osób szczególnie podatnych na wykorzystanie w badaniach biomedycznych; Sprawiedliwość w międzynarodowych badaniach biomedycznych; Badania naukowe na zarodkach ludzkich; Badania naukowe na ludzkim materiale biologicznym; Teoria i praktyka działania komisji bioetycznych; Etyka pracy badawczej; Konflikt interesów w badaniach biomedycznych; 2. Wybrane dokumenty międzynarodowe.
Rozdział I; Regulacje bankowego oszustwa kredytowego w prawie polskim i ustawodawstwie wybranych państw. 1. Przestępczość gospodarcza - pojęcie i klasyfikacje. 2. Przestępczość bankowa. 3. Oszustwo kredytowe w polskim prawie karnym. 4. Prawno karna ochrona kredytu w ustawodawstwach wybranych państw. Rozdział II: Dynamika i struktura przestępczości kredytowej. 1. Źródła informacji o poziomie przestępczości. 2. Ocena rozmiarów przestępczości kredytowej na podstawie analizy 854 spraw karnych. 3. Struktura oszustw kredytowych. Rozdział III: Sprawcy oszustw kredytowych i metody ich działań. 1. Sprawca oszustwa kredytowego. 2. Metody działania oszustów kredytowych. 3. Motywy działania sprawców oszustw kredytowych (analiza wyników badań akt sądowych). Rozdział IV: Etiologia przestępczości kredytowej. 1. Uwarunkowania przestępczości gospodarczej. 2. Wpływ czynników ekonomicznych na dynamikę przestępczości kredytowej w Polsce. 3. Czynniki społeczno-kulturowe przestępczości kredytowej. 4. Czynniki kryminogenne o charakterze wewnętrznym - filozoficzne i socjologiczne refleksje na temat przestępczości zorganizowanej. Rozdział V: Przeciwdziałanie oszustwom kredytowym. 1. Rola prawa karnego w przeciwdziałaniu przestępczości gospodarczej. 2. Zabezpieczenia w ramach systemu bankowego. 3. Inne pozakarne metody przeciwdziałania oszustwom kredytowym.
Cz.II Moduł B: 3.Bank w roli pośrednika, 4.Bilans banku i jego analiza, 5.Zarządzanie aktywami i pasywami, ryzykiem i kosztami. Moduł C: 1.Etyka, 2.Marketing, 3.Zarządzanie
1. Filozoficzno-religijne fundamenty myślenia społecznego, 2. Tischner a liberalizm, 3. Colloquia Tischneriana, 4. Panel Instytutu Myśli Józefa Tischnera