Encyklika Jana Pawła II „Laborem exercens” jest poświęcona aksjologicznym problemom prawa pracy. Autorzy poszczególnych tekstów odnieśli się krytycznie do oceny szczegółowych rozwiązań prawnych, kształtujących status osób zatrudnionych. Zakres i zróżnicowanie podejmowanych zagadnień wskazuje, jak szerokie i znaczące może być oddziaływanie „Laborem exercens” na kształtowanie treści relacji zachodzących pomiędzy podmiotami występującymi na wszystkich płaszczyznach społecznych i prawnych stosunków zatrudnienia. Wartości, będące punktem odniesienia dla Jana Pawła II w „Laborem exercens” stanowią bowiem nieprzemijające kryteria, w świetle których oceniać można stan społecznych stosunków zatrudnienia, ich regulację prawną, ale także sposoby jej interpretacji, a przez to także stosowanie tego prawa. Dla większości autorów spotkanie z Encykliką zdarzyło się na początku ich kariery naukowej. Można przypuszczać, że opisane w książce wartości staną się trwałym elementem tworzonego przez nich w przyszłości dorobku, zaś sama „Laborem exercens” będzie nadal żywotnym źródłem dla polskiej nauki prawa pracy.
W publikacji zostały przedstawione biografie i sytuacje życiowe młodych dorosłych, którzy zostali rodzicami jako nastolatkowie oraz mieszkają i wychowują swoje dzieci na terenie łódzkich enklaw biedy. Autorka analizuje stan, procesy i wymiary wykluczenia społecznego, a także społecznej integracji zachodzące w badanej zbiorowości oraz działania służb społecznych wobec młodych rodziców ze zdegradowanych społecznie i ekonomicznie obszarów miasta. Odpowiada na pytanie, czy wczesne macierzyństwo i ojcostwo osób doświadczających biedy i wykluczenia społecznego w dzieciństwie i adolescencji stanowi jedynie zdrożenie, tj. czynnik ryzyka kontynuacji ubóstwa i ekskluzji w kolejnej (dorosłej) fazie życia, czy też może oznacza szansę - czynnik ich społecznej integracji.
Książka jest skierowana do socjologów, pedagogów i badaczy życia społecznego, a także pracowników instytucji pomocowych i organizacji i pozarządowych zajmujących się pracą socjalną oraz specjalistów pracujących profesjonalnie z młodymi ludźmi z zaniedbanych społecznie środowisk.
Zawiera: 1. Zagadnienia wstępne: Pojęcie i zakres wiktymologii; Wiktymologia – między mitem a nauką; Ogólna klasyfikacja zagrożeń; Czynniki kształtujące potencjał wiktymogenny i podatność wiktymizacyjna; O nowy paradygmat wiktymologii kryminalnej. 2. Wybrane zagadnienia metodologii i badań wiktymologicznych: Uwagi wstępne; Operacjonalizacja pojęcia osoby wiktymnej; Normalizacja, czyli tworzenie norm; Klasyfikacja Fattaha; Zmienne i relacje między nimi; Pytania identyfikujące; Rzetelność i trafność wskaźników; Zarys zaawansowanych metod analizy statystycznej. 3. Wiktymologia społeczna: Warunki życia w naturalnym środowisku; Choroby cywilizacyjne; Kondycja materialna polskiego społeczeństwa; Bezrobocie jako czynnik wiktymizacyjny w skali makrospołecznej; Kształtowanie postaw antywiktymizacyjnych w ruchu drogowym; Samobójstwo – ekstremalna forma autowiktymizacji; Wypadki przy pracy; Utonięcia w Polsce i na świecie; Zachowania kompulsywne; Patologizacja rodziny; Wiktymizacja klienta w handlu i usługach; Wiktymogenne aspekty budownictwa mieszkaniowego i osiedlowego; Subkultura blokersów; Wiktymologiczne aspekty rozwoju nowych technologii; Problemy wiktymizacji w medycynie; Przemoc w szkole; „Fala” w wojsku; Agresja i przemoc w sporcie; Manipulacyjne działania sekt religijnych; Wiktymologiczne aspekty mobbingu; Wiktymollogiczne implikacje wypalenia emocjonalnego; Wiktymizacja ludzi w starszym wieku; Wiktymizacja osób niepełnosprawnych; Wiktymizacja osób społecznie zmarginalizowanych; Cybernetyczne molestowanie – technologia nienawiści; Wiktymizacja osób cierpiących na zespół stresu pourazowego; Ofiary kultu pięknego ciała we współczesnym świecie. 4. Wiktymologia kryminalna: Ogólne zagadnienia wiktymizacji kryminalnej; Zakres i skutki wiktymizacji kryminalnej; Nowy model ofiary przestępstwa; Związki ofiary ze sprawcą przestępstwa; Ofiara sprawcą przestępstwa; Strach przed przestępczością; Wiktymizacyjne aspekty przestępczości terrorystycznej; Przestępczość narkotykowa; Handel żywym towarem; Nadużycie władzy; Seksualne nadużycia wobec dzieci; Korupcja; Ochrona przed fałszerstwami dokumentów; Wiktymologia zachowań nieumyślnych; Policja wobec etnicznych i rasowych mniejszości; Policjanci jako ofiary postaw agresywnych; Mediacja między ofiarą a sprawcą przestępstwa; Wiktymologia penitencjarna; System pomocy ofiarom przestępstw. 5. Opinie Polaków o współczesnych zagrożeniach dla kraju i obywateli: Metodologia badań; Świadomość występowania zagrożeń wśród Polaków i przewidywane kierunki ich zmian; Źródła zagrożeń; Wpływ cech respondentów na wskazywanie źródła największych zagrożeń; Kierunki zmian zachowań przestępczych i negatywnych zjawisk społecznych; Źródła pomocy w odczuciu respondentów; Kontrola nad zagrożeniami; Wpływ środków masowego przekazu na ograniczanie zagrożeń.
Jana Daneckiego - zainteresowania, wartości, poglądy i niepokoje I. Kategorie nauki o polityce społecznej 1. Definicje polityki społecznej 2. Krytyczne sytuacje życiowe 3. Ekskluzja społeczna - istota i przyczyny 4. Społeczne wykluczenie - różne poziomy analizy 5. O związkach polityki społecznej z postępowaniem społecznym II. Metody i perspektywy badawcze nauki o polityce społecznej 1. Polskie tradycje naukowe w podejściu do kwestii społecznej 2. Diagnoza w polityce społecznej 3. Uwagi o komparatystyce w polityce społecznej 4. Czas życia człowieka - dwie perspektywy badawcze 5. Kłopoty i dylematy badaczy polskiej przestrzeni III. Problemy i kwestie społeczne1. Dwie globalizacje 2. Uwarunkowania stosunków między większością a mniejszościami narodowymi 3. Bezrobocie jako kwestia społeczna 4. Społeczne wykluczenie a pomoc społeczna 5. Między bezradnością a zaradnością - inicjatywy rodziców dzieci niepełnosprawnych IV. Polityka społeczna w działaniu - różne modele 1. Równość płci w modelach polityki społecznej 2. Podmioty polityki społecznej - współzawodnictwo, współistnienie, współpraca 3. Państwo. Rynek. Społeczeństwo obywatelskie 4.Kontraktowanie zadań publicznych jako forma współdziałania państwa i organizacji non-profit 5.O systemie zabezpieczenia społecznego w kontekście postępu i regresu społecznego 6. Raport Beveridge'a - dobry przykład podejścia do kwestii społecznej
1. Bezrobocie, ubóstwo i Internet jako problemy społeczne i pracy socjalnej, Społeczno-ekonomiczne wyznaczniki ubóstwa w Polsce, Struktura i zakres bezrobocia w gminie miejsko-wiejskiej w kontekście zmian zjawiska w skali kraju, Internet nowym źródłem marginalizacji i wykluczenia, Wpływ komputera i Internetu na dzieci i młodzież. 2. Rodzina jako środowisko pracy socjalnej, Zdrowie prokreacyjne w świetle międzynarodowych standardów zdrowia, Formy i zakres działań na rzecz dzieci z rodzin dysfunkcyjnych, prowadzonych przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Kielcach, Przemoc domowa wobec kobiet, Interwencja kryzysowa wobec rodziny w kryzysie. 3. Pomoc społeczna i praca socjalna wobec problemów kształcenia, wychowania i resocjalizacji, Środowiskowe uwarunkowania planów życiowych młodzieży jako obszar badań pedagogiki społecznej, Wyrównanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży ze środowisk zróżnicowanych kulturowo i socjoekonomicznie, Problemy wychowawcze w środowisku wiejskim i ich uwarunkowania, Przestępczość nieletnich w Polsce, Pomoc postpenitencjarna jako przykład pracy socjalnej z osobami opuszczającymi zakłady karne. 4. Starość i niepełnosprawność w aspekcie pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Wybrane obszary badań w gerontologii społecznej, Praca socjalna na rzecz osób nieaktywnych zawodowo, Działania ośrodka pomocy społecznej na rzecz osób starszych w środowisku małego miasta, Pomoc społeczna wobec niepełnosprawności w świetle programów unijnych, Zadania pracownika socjalnego w zakresie wspierania osób niepełnosprawnych, Poczucie integracji społecznej dorosłych osób z niepełnosprawnością jako pedagogiczny wskaźnik jakości życia.
1.Transformacja rynku pracy na Białorusi, 2.Ewolucja i główne kierunki zmian w strukturze zatrudnienia na Białorusi, 3.O definicji bezrobocia na wsi w Polsce, 4.Bezrobocie na obszarach wiejskich (na przykładzie powiatu drawskiego), 5.Model Inflacji i Bezrobocia Philipsa a egzogeniczna polityka monetarna. Analiza dynamiczna, 6.Rola edukacji w kreowaniu popytu na pracę, 7.Aktywne formy walki z bezrobociem stosowane w Polsce, 8.Wybrane problemy ograniczania bezrobocia i aktywizacji zawodowej na Ziemi Łomżyńskiej, 9.Poziom i struktura bezrobocia na obszarze Pomorza, 10.Sytuacja na rynku pracy oraz aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu Powiatowego Urzędu Pracy w Częstochowie
Społeczne włączanie i integracja - wyzwaniem dla pedagogów i pracowników socjalnych; Jakość życia człowieka w obliczu wykluczenia społęcznego; Ubodzy - mechanizmy i wymiary wykluczenia społecznego na podstawie analizy przypadków; Przyczyny ubóstwa w województwie lubleskim; Marginalizacja społeczno-zawodowa długotrwale bezrobotnych; Dynamika zagrożeń i zaburzeń współczesnej socjalizacji prozdrowotnej dzieci i młodzieży; Społęcznie zmarginalizowani w ośrodku MARKOT w Turowie; Choroba przewlekła jako czynnik wykluczający ludzi z życia zawodowego i społecznego (na przykładzie badań osób z cukrzycą typu II); Migracje zagraniczne z peryferyjnych terenów Polski a marginalizacja społeczna emigrantów; Dwa spojrzenia na problematykę marginalizacji polskich emograntów w Niemczech; Transkulturowy charakter pogranicza a stereotypy i uprzedzenia; Przyczyny i konsekwencje chwiejności i/lub stabilizacji zawodowej nauczycieli - próba analizy; Zasady skutecznej komunikacji w relacjach między przedsiębiorcą a pracownikami; Edukacyjne wykorzystanie koncepcji Jane Elliot w przeciwdziałaniu uprzedzeniom i dyskryminacji; Wychowanie jako szansa minimalizacji zjawiska marginalizacji i wykluczenia; Marginalizacja społeczna i wykluczenie - zjawiska wpisane w oblicze edukacji szkolnej; Czy muszą być wykluczeni? - refleksje pedagoga społęcznego o "trudnej" młodzieży; Marginalizacja wartości wyższego wykształcenia. Casus prywatyzacji powiatu koszalińskiego; Bezradni wobec przyszłości? Doradztwo biograficzne jako wyzwanie edukacyjne; łode pokolenie z osiedli byłych Państwowych Gospodarstw Rolnych - pokolenie straconych czy nowych szans?; Stowarzyszenie "Trawa" albo "droga donikąd"; Edukacja nieformalna jako katalizator inkluzji społecznej; Zapobieganie społecznemu wykluczeniu osób starszych; Środowisko wiejskie - teren wykluczenia czy integracji
Wykluczenie społeczne w skali makro i mikroregionalnej; Od trzech elementarnych strategii badawczych do programu badań wykluczenia społecznego; Zrozumieć ekskluzję społeczną; Dla kogo inkluzja, dla kogo ekskluzja. Instytucja pomocy społecznej wobec problemu wykluczenia społecznego; Prawa człowieka wobec wykluczenia społecznego; Wykluczenie społeczne w nauczaniu Jana Pawła II; Podstawy prawne wspierania inkluzji; www.wykluczeni.com, czyli rzecz o wykluczeniu informacyjnym; Zrównoważony rozwój a problem wykluczenia społecznego i ubóstwa; Wykluczenie społeczne a kluby integracji społecznej; Kontrola i przeciwdziałanie społecznej marginalności: funkcje kontraktów w pomocy społecznej; Marginalność poza marginesem, czyli o skutkach zmian na rynku pracy; Długotrwale bezrobotni wykluczeni? Kształtowanie kapitału ludzkiego a walka z marginalizacją rynku pracy; Koszty jakości działań personalnych w zapobieganiu wykluczenia społecznego; Osoby niepełnosprawne a wykluczenie społeczne - bariery dostępu do pracy; Okres pracy, bezrobocia i bierności zawodowej a poziom wykształcenia we współczesnej Polsce; Marginalizacja na obszarach popegeerowskich - społeczna konsekwencja transformacji; Aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu w gminach wiejskich powiatu zgierskiego; Zapobieganie wykluczeniu społecznemu na wsi w województwie świętokrzyskim. Reorientacja zawodowa i aktywizacja bezrobotnych; System pomocy rodzinom i dzieciom jako narzędzie przeciwdziałania wykluczeniu w środowiskach lokalnych; Wykluczenie społeczne a tworzenie i rozpad rodziny; Marginalizacja dzieci z niepełnosprawnością w systemie edukacji; Pomiędzy asymilacją a marginalizacją. Imigranci jako grupa zagrożona wykluczeniem społecznym; Potencjalne uwarunkowania wykluczenia społecznego na obszarze gmin o wysokim udziale ludności niepolskiej; Zachowania konsumpcyjne osób biernych zawodowo w świetle badań; Marginalizacja oraz wykluczenie osobnicze i społeczne bezdomnych.
czym jest społeczeństwo?. Cz.I Społeczeństwo polskie w okresie zmiany społecznej: 1. Przemiany ludnościowe we współczesnej Polsce w perspektywie minionego stulecia, 2. Mechanizmy stratyfikacji i hierarchie społeczne, 3. Zmiany w polskiej edukacji i ich społeczne konsekwencje, 4. Elastyczność zatrudnienia w Polsce, czyli o odkrywaniu rzeczy zakrytych, 5. Bezrobocie jako zjawisko społeczne, 6. Polska wieś i rolnictwo w obliczu wielkiej zmiany, 7. zmiany poziomu życia i ich społeczne uwarunkowania, 8. Przestępczość w Polsce na przełomie stuleci. Stereotypy i realia., 9. System partyjny czy zbiorowisko partii? O stabilnym rozchwianiu polskiej polityki. Cz.II Zachowania społeczne w okresie zmiany systemowej: 1. Trzy Polski - instytucjonalny kontekst strategii dostosowawczych, 2. Rodzina i system społeczny, 3. Przemiany płci kulturowej. Miedzy systemami wartości a rolami społecznymi, 4. Zachowania wyborcze Polaków 1989-2006, 5. Teoria społecznych reprezentacji i jej zastosowania, 6. Religijność a tożsamość narodowa Polaków, 7. Przekształcenia moralności w Polsce i w Europie, 8. Ruchy społeczne w Polsce. Cz.III Przemiany cywilizacyjne: 1. Podstawy społeczeństwa informacyjnego w Polsce, 2. Od idealnej biurokracji do zarządzania publicznego, 3. Globalność i globalizacja, 4. Trendy cywilizacyjne
R.1 Podstawowe cechy systemów ubezpieczenia na wypadek bezrobocia w państwach członkowskich Unii Europejskiej; R.2 Analiza porównawcza systemów ubezpieczenia od bezrobocia; R.3 Aktywizacja wydatków na cele związane z bezrobociem; R.4 Świadczenia dla młodzieży
Społeczne koszty polskiej transformacji. Wykluczenie społeczne, czyli lądowanie na marginesach?; Pamiętniki bezrobotnych jako źródło wiedzy o wykluczeniu społecznym; Przeciwdziałanie bezrobociu - główny czynnik zapobiegania wykluczeniu społecznemu; Rola Europejskiego Funduszu Społecznego w zwalczaniu długotrwałego bezrobocia; Działalność Śląskiej Wojewódzkiej Komendy OHP w ograniczaniu skutków bezrobocia; Działania podejmowane w ramach regionalnego planu działań na rzecz zatrudnienia - pierwsze półrocze 2005 r.; Programy przeciwdziałania bezrobociu i wykluczeniu społecznemu w Siemianowicach Śląskich; Nowe zadania przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu wobec procesów demograficznych; Aktywność osób starszych; Bariery w aktywizacji społecznej osób starszych; Kompleksowa ocena geriatryczna i działania podejmowane przeciw wykluczeniu osób starszych przebywających w placówkach opiekuńczych na przykładzie Francji; Ekskluzja społeczna dotycząca osób starszych na przykładzie miasta Częstochowy; Rodzina wobec wykluczenia społecznego; Jakość życia rodzin w województwie śląskim - komunikat z badań socjologicznych; Kapitał społeczno-kulturowy rodziny w województwie śląskim; Rodzina jako źródło zasobów zdrowia w zmaganiu się z zadaniami codziennego życia; Wzmacnianie równych szans osób niepełnosprawnych; Zwalczanie ubóstwa na przykładzie województwa śląskiego; Warunki mieszkaniowe w województwie śląskim jako czynnik procesu marginalizacji i wykluczenia społecznego; Od wojewódzkiej strategii polityki społecznej w zakresie bezpieczeństwa publicznego do strategii "Bezpieczny Śląsk"; Współdziałanie elementem zarządzania bezpieczeństwem; Patologia społeczna jako skutek wykluczenia społecznego w województwie śląskim; Dylematy współczesnej pracy socjalnej; Aktualne problemy kształcenia i doskonalenia zawodowego pracowników socjalnych.
1.Ekonomiczne problemy bezrobocia, 2.Teoretyczne podstawy zarządzania kosztami pracy w przedsiębiorstwie, 3.Struktura kosztów pracy w przedsiębiorstwie, 4.Model kosztów pracy, 5.Analiza porównawcza kosztów pracy, 6.Metody zarządzania kosztami pracy
R. 1. Panorama europejskich rynków pracy: Wprowadzenie, Najnowsze wyniki na rynku pracy, Sytuacja na rynku pracy w 2005 r. w rozszerzonej UE, Aktualne tendencje w zatrudnieniu w zależności od rodzaju umowy, Godziny pracy i nietypowe ustalenia dotyczące czasu pracy, Kwalifikacje i zatrudnienie, Zatrudnienie sektorowe - struktura i tendencje, Struktura zawodowa zatrudnienia i tendencje, Różnice na regionalnym rynku pracy, Tendencje demograficzne i migracja, Wnioski. R. 2.. Elastyczność i bezpieczeństwo na rynkach pracy UE: Wstęp, Definicje flexicurity, Elastyczność: Prawodawstwo ochrony zatrudnienia a segmentacja, Bezpieczeństwo: zasiłki dla bezrobotnych (UB) i strategie aktywizacyjne, Przegląd różnych systemów/modeli flexicurity w Europie, Budowanie porozumienia w celu przeprowadzenia reform. Wnioski. R. 3. Efektywne europejskie aktywne polityki na rynku pracy: Wprowadzenie, Czym są polityki rynku p[racy?, Wydatki na ALMP, Ewaluacja APRP, Interakcje miedzy aktywnymi a pasywnymi politykami, Wnioski - potrzeba kultury oceny. r. 4. Kapitał ludzki, technologia i wzrost w państwach członkowskich UE: wprowadzenie, Mierzenie rentowności wykształcenia: od mikro do makroekonomii, Ekonometryczne dowody wpływu kapitału ludzkiego na wzrost gospodarczy poprzez postęp technologiczny w państwach członkowskich UE, Wnioski i konsekwencje dla polityki, Kapitał ludzki i innowacja, wyzwania i kwestie dotyczące MŚP. R.5. Mobilność geograficzna w granicach UE: Wstęp, Kontekst aktualnej polityki, Tendencje w mobilności geograficznej, Kim są osoby zmieniające miejsce pobytu i co nimi kieruje, Dojaz do pracy, Podsumowania i wnioski.
Zawiera: Cz. I Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe i pośrednictwo pracy z perspektywy ogólnej : R.1 Istota zawodoznawstwa, doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy : 1. Powody wzrostu zainteresowania zawodoznawstwem, doradztwem zawodowym i pośrednictwem pracy, 2.Istota zawodoznawstwa, 3. Istota doradztwa zawodowego, 4. Istota pośrednictwa pracy. R.2 Ewolucja zawodoznawstwa, doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy : 1. Problemy zawodoznawstwa oraz doradztwa zawodowego w perspektywie historycznej, 2. Doradztwo zawodowe i pośrednictwo pracy w perspektywie historycznej, 3. Współczesny kontekst doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy, 4. Kontinuum doradztwa zawodowego oraz pośrednictwa pracy. R.3 Specyfika zawodoznawstwa, doradztwa i pośrednictwa pracy w instytucjach świadczących pomoc bezrobotnym : 1. Ewolucja systemu pomocy zawodowej w związku ze zmianami na rynku pracy, 2. Specyfika pośrednictwa pracy - doradztwo zawodowe w urzędach pracy świadczących pomoc bezrobotnym , 3. Pośrednictwo pracy w sieci doradztwa zawodowego i konsultacji. Cz. II Psychologiczne problemy profesjonalnej tożsamość zawodowego funkcjonowania doradcy oraz pośrednika pracy : R.4 Profesjonalna tożsamość doradcy zawodowego oraz pośrednika pracy : 1. Profesjonlan tożsamość doradcy i pośrednika pracy w latach dziewięćdziesiątych, 2. Prawne i etyczne podstawy doradztwa i pośrednictwa pracy. R.5 Wiarygodność i odpowiedzialność etyczna psychologa jako eksperta w dziedzinie doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy : 1. Rola ekspertów w okresie transformacji gospodarczej, 2. Wierygodność psychologów w doradztwie zawodowym, 3. Tożsamość teoretyczna i metodologiczna psychologa jako eksperta. R.6 Psychologiczna na tura doradztwa i pośrednictwa pracy : 1. Indywidualne doradztwo i pośrednictwo pracy, 2. Doradztwo i pośrednictwo grupowe, 3. Strategia doradztwa i pośrednictwa prac y w zintegrowanym modelu psychoekologicznym. Cz. III Psychologiczne prawidłowości rozwoju zawodowego grup klientów korzystających z doradztwa w systemie pośrednictwa pracy : R.7 Praca w cyklu życia człowieka jako źródło kryzysów stwarzających zapotrzebowanie na profesjonalne doradztwo zawodowe w systemie pośrednictwa pracy : 1. Praca i zawód a kryzysy rozwojowe, 2. Rozwój osobowości zawodowej, 3. Fazy rozwoju zawodowego, 4. Teorie rozwoju zawodowego, 5. Wsparcie społeczne jako przyczyna i skutek profesjonalnego doradztwa w systemie instytucjonalnym pośrednictwa pracy. R.8 Psychologiczne problemy rozwoju i funkcjonowania wzwodowego młodzieży jako grupy potrzebującej wsparcia w instytucjach pośrednictwa pracy : 1. Charakterystyczne problemy psychologiczne wieku młodzieńczego, 2. Charakterystyczne problemy psychologiczne okresu przejścia z systemu oświatowego do rynku pracy, 3. Zadania i cechy charakterystyczne doradztwa dla młodzieży w systemie pośrednictwa pracy. R.9 Psychologiczne problemy rozwoju i funkcjonowania zawodowego dorosłych z perspektywy doradztwa - pośrednictwa pracy : 1. Problemy dorosłych związane z rozwojem, 2. Psychologiczne problemy dorosłości związane z karierą zawodową, 3. Rola rodziny w karierze zawodowej i w radzeniu sobie z bezrobociem. R.10 Problemy psychologiczne związane z karierą zawodową osób specjalnej troski : 1. Okres "późnej dojrzałości" i jego implikacje dla doradztwa i pośrednictwa pracy, 2. Specyficzne problemy zawodowego funkcjonowania oraz bezrobocie u osób niepełnosprawnych. Cz.IV Zawodoznawstwo jako narzędzie optymalizacji doradztwa i pośrednictwa pracy : R.11 Zawodoznawstwo w równoważeniu lokalnych rynków pracy i w przeciwdziałaniu bezrobociu : 1. Informacje zawodoznawcze niezbędne w doradztwie zawodowym, 2. Zmiany w strukturze zatrudnienia i w popycie na pracę, 3. Podaż oraz popyt na pracę i zawody w latach dziewięćdziesiątych, 4. Psychologiczne wyznaczniki postaw pracodawców do rynku pracy. R. 12 Źródła wiedzy zawodoznawczej: 1. Zawodoznawstwo bierne i aktywne, 2. Klasyfikacje i nomenklatury zawodów na świecie, 3. Polskie nomenklatury i klasyfikacje zawodów. R. 13 Poznańska klasyfikacja oraz „Charakterystyki zawodów i ofert pracy”: 1. Teoretyczne podstawy nowej klasyfikacji, 2. Budowa klasyfikacji oraz „Charakterystyki zawodów i ofert pracy”, 3. Praktyczne wykorzystanie „Charakterystyki zawodów i ofert pracy”. Cz. V Doradztwo zawodowe w teorii i praktyce pośrednictwa pracy: R. 14 Modele doradztwa zawodowego i ich praktyczna użyteczność w pośrednictwie pracy: 1. Modele doradztwa wyrastające z idei orientacji zawodowej, 2. Modele doradztwa wyrastające z praktycznych potrzeb przeciwdziałania bezrobocia. R. 15 Modele doradztwa optymalizujący proces diagnostyczno-prognostyczny pośrednictwa pracy: 1. Pomoc diagnostyczna w wyjaśnianiu klientowi sytuacji problemowej i potencjału zawodowego, 2. Pomoc specjalistyczna w ocenie przydatności zawodowej bezrobotnych. R. 16 Model doradztwa optymalizujący pośrednictwo pracy jako „bycie z klientem” w planowaniu kariery oraz nowych scenariuszy życia: 1. Pomoc klientom w przyjęciu nowych scenariuszy kariery pracy, 2. Pomoc klientom w tworzeniu oraz realizacji zaplanowanych strategii działania.
Zawiera: Cz. I Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe i pośrednictwo pracy z perspektywy ogólnej : R.1 Istota zawodoznawstwa, doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy : 1. Powody wzrostu zainteresowania zawodoznawstwem, doradztwem zawodowym i pośrednictwem pracy, 2.Istota zawodoznawstwa, 3. Istota doradztwa zawodowego, 4. Istota pośrednictwa pracy. R.2 Ewolucja zawodoznawstwa, doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy : 1. Problemy zawodoznawstwa oraz doradztwa zawodowego w perspektywie historycznej, 2. Doradztwo zawodowe i pośrednictwo pracy w perspektywie historycznej, 3. Współczesny kontekst doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy, 4. Kontinuum doradztwa zawodowego oraz pośrednictwa pracy. R.3 Specyfika zawodoznawstwa, doradztwa i pośrednictwa pracy w instytucjach świadczących pomoc bezrobotnym : 1. Ewolucja systemu pomocy zawodowej w związku ze zmianami na rynku pracy, 2. Specyfika pośrednictwa pracy - doradztwo zawodowe w urzędach pracy świadczących pomoc bezrobotnym , 3. Pośrednictwo pracy w sieci doradztwa zawodowego i konsultacji. Cz. II Psychologiczne problemy profesjonalnej tożsamość zawodowego funkcjonowania doradcy oraz pośrednika pracy : R.4 Profesjonalna tożsamość doradcy zawodowego oraz pośrednika pracy : 1. Profesjonlan tożsamość doradcy i pośrednika pracy w latach dziewięćdziesiątych, 2. Prawne i etyczne podstawy doradztwa i pośrednictwa pracy. R.5 Wiarygodność i odpowiedzialność etyczna psychologa jako eksperta w dziedzinie doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy : 1. Rola ekspertów w okresie transformacji gospodarczej, 2. Wierygodność psychologów w doradztwie zawodowym, 3. Tożsamość teoretyczna i metodologiczna psychologa jako eksperta. R.6 Psychologiczna na tura doradztwa i pośrednictwa pracy : 1. Indywidualne doradztwo i pośrednictwo pracy, 2. Doradztwo i pośrednictwo grupowe, 3. Strategia doradztwa i pośrednictwa prac y w zintegrowanym modelu psychoekologicznym. Cz. III Psychologiczne prawidłowości rozwoju zawodowego grup klientów korzystających z doradztwa w systemie pośrednictwa pracy : R.7 Praca w cyklu życia człowieka jako źródło kryzysów stwarzających zapotrzebowanie na profesjonalne doradztwo zawodowe w systemie pośrednictwa pracy : 1. Praca i zawód a kryzysy rozwojowe, 2. Rozwój osobowości zawodowej, 3. Fazy rozwoju zawodowego, 4. Teorie rozwoju zawodowego, 5. Wsparcie społeczne jako przyczyna i skutek profesjonalnego doradztwa w systemie instytucjonalnym pośrednictwa pracy. R.8 Psychologiczne problemy rozwoju i funkcjonowania wzwodowego młodzieży jako grupy potrzebującej wsparcia w instytucjach pośrednictwa pracy : 1. Charakterystyczne problemy psychologiczne wieku młodzieńczego, 2. Charakterystyczne problemy psychologiczne okresu przejścia z systemu oświatowego do rynku pracy, 3. Zadania i cechy charakterystyczne doradztwa dla młodzieży w systemie pośrednictwa pracy. R.9 Psychologiczne problemy rozwoju i funkcjonowania zawodowego dorosłych z perspektywy doradztwa - pośrednictwa pracy : 1. Problemy dorosłych związane z rozwojem, 2. Psychologiczne problemy dorosłości związane z karierą zawodową, 3. Rola rodziny w karierze zawodowej i w radzeniu sobie z bezrobociem. R.10 Problemy psychologiczne związane z karierą zawodową osób specjalnej troski : 1. Okres "późnej dojrzałości" i jego implikacje dla doradztwa i pośrednictwa pracy, 2. Specyficzne problemy zawodowego funkcjonowania oraz bezrobocie u osób niepełnosprawnych. Cz.IV Zawodoznawstwo jako narzędzie optymalizacji doradztwa i pośrednictwa pracy : R.11 Zawodoznawstwo w równoważeniu lokalnych rynków pracy i w przeciwdziałaniu bezrobociu : 1. Informacje zawodoznawcze niezbędne w doradztwie zawodowym, 2. Zmiany w strukturze zatrudnienia i w popycie na pracę, 3. Podaż oraz popyt na pracę i zawody w latach dziewięćdziesiątych, 4. Psychologiczne wyznaczniki postaw pracodawców do rynku pracy. R. 12 Źródła wiedzy zawodoznawczej: 1. Zawodoznawstwo bierne i aktywne, 2. Klasyfikacje i nomenklatury zawodów na świecie, 3. Polskie nomenklatury i klasyfikacje zawodów. R. 13 Poznańska klasyfikacja oraz „Charakterystyki zawodów i ofert pracy”: 1. Teoretyczne podstawy nowej klasyfikacji, 2. Budowa klasyfikacji oraz „Charakterystyki zawodów i ofert pracy”, 3. Praktyczne wykorzystanie „Charakterystyki zawodów i ofert pracy”. Cz. V Doradztwo zawodowe w teorii i praktyce pośrednictwa pracy: R. 14 Modele doradztwa zawodowego i ich praktyczna użyteczność w pośrednictwie pracy: 1. Modele doradztwa wyrastające z idei orientacji zawodowej, 2. Modele doradztwa wyrastające z praktycznych potrzeb przeciwdziałania bezrobocia. R. 15 Modele doradztwa optymalizujący proces diagnostyczno-prognostyczny pośrednictwa pracy: 1. Pomoc diagnostyczna w wyjaśnianiu klientowi sytuacji problemowej i potencjału zawodowego, 2. Pomoc specjalistyczna w ocenie przydatności zawodowej bezrobotnych. R. 16 Model doradztwa optymalizujący pośrednictwo pracy jako „bycie z klientem” w planowaniu kariery oraz nowych scenariuszy życia: 1. Pomoc klientom w przyjęciu nowych scenariuszy kariery pracy, 2. Pomoc klientom w tworzeniu oraz realizacji zaplanowanych strategii działania.
1. Źle się dzieje, ale nie w Państwie Duńskim. Kilka uwag o sytuacji w naszej gospodarce; 2. Konkurencyjny i zrównoważony rozwój gospodarki Polski w dobie integracji i globalizacji; 3. Unia Europejska przed zamierzonym rozszerzeniem; 4. Polskie przedsiębiorstwa usługowe w otoczeniu międzynarodowym; 5. Bezrobocie rejestrowane na obszarach gmin górniczych województwa śląskiego; 6. Wpływ Japonii na przemiany regionalne w Azji; 7. Czynniki wytwórcze w dobie globalizacji; 8. Gospodarka wiedzy jako segment Nowej Gospodarki; 9. Wpływ transportu na koszty przedsiębiorstwa produkcyjnego i handlowego.
(Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu Wydziału Zamiejscowego w Chorzowie / Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu Wydział Zamiejscowy w Chorzowie ; Zeszyt Nr 2 rok 2001)
Część I: Zagadnienia ogólne. Podstawowe cechy i zadania rynku kapitałowego; Wymiana towarowo-pieniężna i rynek jako siła napędowa rozwoju gospodarczego; Ochrona środowiska - polityka społeczna i transformacja; Franchising przykładem dystrybucji wyłącznej; Komunikatywność informacji bankowej; O sztuce racjonalnego działania, czyli zaproszenie do prakseologii. Część II: Bankowość. Charakterystyka oraz uwarunkowania rozwoju bankowości inwestycyjnej w Polsce; Zmodyfikowana duracja Macaulaya jako metoda kwantyfikacji ryzyka stopy procentowej; Metody oceny ryzyka kredytowego w wybranych polskich bankach na tle ich portfela kredytowego w latach 1997-2000; Ekonomiczne i pozaekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania międzybankowego rynku pieniężnego w Polsce. Część III: Finanse przedsiębiorstw - zarządzanie. Fuzje i przejęcia sposobem generowania zysku na przykładzie światowego przemysłu kolejowego i samochodowego; Ochrona informacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem; Rynkowa wycena należności handlowych przedsiębiorstwa; Sektor średnich i małych firm - możliwości zabezpieczenia ryzyka finansowego; Informatyka jako narzędzie wspomagające proces zarządzania przedsiębiorstwem; Istota i cel planowania przepływów pieniężnych. Część IV: Integracja europejska. Społeczeństwo informacyjne: przyspieszenie inegracji europejskiej; Polskie zmiany na drodze do Unii; Wykształcenie a bezobocie młodzieży w Polsce i Unii Europejskiej; Szanse i zagrożenia aktywnego wejścia na rynek pracy absolwentów szkół wyższych; Rola euro w integracji walutowej.
Zeszyt jest dziełem pracowników naukowo-dydaktycznych naszej Uczelni oraz pracowników z innych szkół wyższych i ośrodków naukowych w kraju, tj. Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu, Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych oraz Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie. Artykuły, będące efektem prac naukowych prowadzonych w ramach badań podstawowych i wdrożeniowych, prezentują wiele interesujących poznawczo oraz aplikacyjnie informacji. Problematyka tekstów składających się na niniejszy Zeszyt koncentruje się głównie wokół zagadnień zarządzania zasobami pracy, kultury bezpieczeństwa pracy, efektywności procesu nauczania studentów w szkolnictwie wyższym, skuteczności mechanizmów zarządzania aktywami organizacji i nadzoru właścicielskiego oraz postrzegania marki jako czynnika procesu nabywczego na rynku dóbr konsumpcyjnych, wykorzystania e-learningu w procesie zarządzania wiedzą i innowacjami w przedsiębiorstwach nowoczesnej gospodarki.(...)
Zamieszczone w zeszycie artykuły, które są efektem prac naukowych prowadzonych w ramach badań podstawowych i wdrożeniowych w różnych ośrodkach akademickich, zawierają wiele ciekawych poznawczo oraz aplikacyjnie informacji. W zgromadzonych tu publikacjach Czytelnik może znaleźć sporo oryginalnych ujęć teoretycznych dotyczących prawnych aspektów promocji zatrudnienia osób bezrobotnych, metod poradnictwa zawodowego i pośrednictwa pracy, zasad i przepisów prawnych ochrony własności intelektualnej oraz kierunków rozwoju edukacji w zakresie ergonomii i ochrony środowiska w sektorze turystycznym i energetycznym. Głównym celem tej publikacji jest zebranie wybranych, ważniejszych elementów, które decydują o efektywnym i kreatywnym zarządzaniu zasobami materialnymi i niematerialnymi w przedsiębiorstwie. Zeszyt ten może posłużyć jako skrótowy, lecz pełen wnikliwych spostrzeżeń podręcznik i przewodnik po zagadnieniach produktywności, ergonomii oraz ochrony pracy. Problematyka zawarta w artykułach ergonomicznych została zaprezentowana na II Międzynarodowym Kongresie Ergonomii w Poznaniu w 2015 roku, zorganizowanym przez Polskie Towarzystwo Ergonomiczne i Politechnikę Poznańską. Teksty te są rezultatem prac naukowych prowadzonych w ramach badań podstawowych i wdrożeniowych, jak również stanowią pokłosie ożywionej dyskusji odbywającej się w trakcie obrad Kongresu, prezentując wiele interesujących informacji. (...)
1. Zwolnienia grupowe jako wieloaspektowe zjawisko na rynku pracy. 2. Pojęcie i tryb zwolnień grupowych. 3. Świadczenia socjalne i szczególne uprawnienia dla pracowników zwalnianych z przyczyn zakładu pracy. 4. Regulacje międzynarodowe w zakresie zwolnień grupowych. 5. Zwolnienia grupowe jako czynniki wzrostu bezrobocia. 6. Badania empiryczne zwolnień grupowych.