1.Znaczenie personelu dla współczesnych organizacji; 2. Charakterystyka wybranych teorii rozwoju zawodowego; 3. Typy i etapy karier zawodowych; 4. Uwarunkowania rozwoju zawodowego; 5. Implikacje pracy zawodowej
R.I Rozwój zawodowy pracowników a rozwój organizacji: 1. Pojęcie oraz obszar rozwoju zawodowego pracowników, 2. Determinanty strategii i cele rozwoju zawodowego pracowników, 3. Ocena efektywności rozwoju zawodowego pracowników, 4. Podmioty odpowiedzialne za rozwój zawodowy pracowników. R.II Diagnoza kompetencji w kontekście rozwoju zawodowego: 1. Ocena kompetencji w kontekście rozwoju zawodowego pracowników, 2. system okresowej oceny pracowników (SOOP) w ujęciu rozwojowym, 3. Centrum Oceny i Rozwoju - Development Center (DC), 4. Diagnoza kompetencji z wykorzystaniem Oceny 360. R.III Formalny rozwój zawodowy pracowników: 1. Proces szkolenia, 2. Coaching, 3. Ścieżka kariery w organizacji, 4. Programy rozwoju kadry kierowniczej. R.IV Rozwój zawodowy przez organizację pracy: 1. Treść i warunki pracy, 2. Tworzenie zespołów zadaniowych, 3. Korzystanie z zasobów wiedzy w organizacji. R.V Rozwój zawodowy poza organizacją: 1. Kariera zawodowa w szerokim ujęciu, 2. Networking jako instrument rozwoju zawodowego, 3. Społeczności praktyków
Zawiera: Cz. I Zagadnienia przygotowania zawodowego we współczesnym społeczeństwie: Filozofia edukacji XXI stulecia; Edukacja zdrowotna - potrzeba zmian; Problemy rozwoju teorii edukacji zawodowej; Relacje między procesem przystosowania zawodowego a strukturą osobowości osoby przystosowującej się; Ustawiczna edukacja pedagoga: czynniki motywacyjne; Profesjonalizacja osobowości robotnika w kontekście ustawicznej edukacji zawodowej; Problem edukacji dorosłych w materiałach konferencji międzynarodowych; Przygotowanie praktyk nauczycieli w świetle badań eksperymentalnych. Cz. II Filozofia, pedagogika i psychologia edukacji w przestrzeni wielokulturalnej: Nieświadome i intuicja twórcza; Osobliwości wewnętrznej dynamiki psychiki; technologie ukierunkowane osobowościowo: istota, specyfika, wymagania przy projektowaniu; Kontrowersje wokół idei równości w edukacji; Rozwój twórczego potencjału i kultura psychologiczna osobowości przywódcy; Utalentowanie: natura i istota; Główne mikroczynniki socjalizacji nastolatka; Reformy edukacji obowiązkowej państwa UE: aspekt porównawczy; Różnorodność uczelni w edukacji zawodowej Ukrainy (koniec XIX - pierwsze ćwierćwiecze XX st.); Wzajemne odniesienie wartości chrześcijańskich i tradycyjnych w paradygmacie edukacyjnej Rusi Kijowskiej. Cz. III Problemy edukacji zawodowej, wychowania, poradnictwa i działalności zawodowej: Edukacja z perspektywy teorii ludzkiego kapitału; Zarządzanie informacją w poradnictwie; Zainteresowania uczniów liceów i techników w wyborze kariery edukacyjno-zawodowej; Elementy teorii informacji w edukacji przyrodniczej i technicznej; Nauczyciel informatyki - sylwetka, kompetencje pedagogiczne, kwalifikacje; Założenia modelowe i propozycje rozwiązań struktury podręczników do uczenia techniki-informatyki; Specyfika kształcenia na kierunkach zarządzania na uczelniach technicznych w Polsce; Przygotowanie uczniów do zawodu w systemie ustawicznej edukacji medycznej; Szczegóły kształtowania zawodowych umiejętności młodszego specjalisty przemysłowego w trakcie jego edukacji; Przydatność klasyfikacji problemów zawodowych w pracy doradcy zawodu; Poglądy Janusza Korczaka na role i zadania wychowawcy. Cz. IV Aspekty humanistyczne i metodologiczne edukacji zawodowej: Narodowa doktryna rozwoju edukacji i nauka pedagogiczna w Ukrainie; Teoretyczne podstawy zawodowego rozwoju człowieka; Pewność osobowościowa w znaczeniu humanistycznym: aspekty psychologiczne, etyczne i pedagogiczne; problemy kształtowania się zawodowego przyszłych nauczycieli przedmiotów cyklu estetycznego; Sztuka w treści edukacji zaowodowo-pedagogicznej; Informatyzacja szkoły ogólnej i zawodowo-technicznej na Ukrainie: zasady koncepcje i kierunki priorytetowe; Przygotowanie zawodowe nauczycieli. Przegląd koncepcji i propozycja teoretycznego ujęcia; Podejście systemowe do zarządzania procesem nauczania w szkołach edukacji podyplomowej pracowników pedagogicznych; Ustawiczność i stopniowość w przygotowaniu kadry dla turystyki; Turystyka jako źródło emocji.
Zawiera: Cz. I Wprowadzenie w problematykę rozwoju zawodowego: Teoretyczne podstawy rozwoju zawodowego; Wybrane aspekty dotyczące rozwoju zawodowego człowieka; Charakterystyka poszczególnych etapów i okresów rozwoju zawodowego jednostki. Cz. II Teoretyczne podstawy zarządzania procesem rozwoju zawodowego: Teoretyczne podstawy zarządzania procesem rozwoju zawodowego; Proces kierowania własnym rozwojem zawodowym postrzegany z perspektywy różnic indywidualnych człowieka; Charakterystyka wybranych komponentów zarządzania rzutujących na jakość procesu rozwoju zawodowego. Cz. III Kształtowanie umiejętności zarządzania procesem własnego rozwoju zawodowego: Wybrane aspekty dotyczące procesu kształtowania umiejętności: Umiejętność diagnozowania własnego rozwoju zawodowego; Kształtowanie umiejętności planowania własnej ścieżki rozwoju zawodowego; Kształtowanie umiejętności wdrażania i monitorowania przedsięwzięć ujętych w zaprojektowanym planie własnego rozwoju zawodowego.
1. Bycie nauczycielem i rozwój zawodowy; 2. Nauczyciele jako badacze; 3. Doświadczenie, wiedza fachowa i kompetencje; 4. Warunki pracy nauczycieli: klasy, kultury, przywództwo; 5. Ocenianie nauczyciela, zmiany i planowanie rozwoju osobistego; 6. Rozwój zawodowy pod kierunkiem szkoły. Studium przypadku; 7. Doskonalenie zawodowe nauczycieli: ograniczenia i możliwości; 8. Uczenie się dzięki partnerstwu; 9. Sieci służące uczeniu się; 10. Rola nauczyciela w uczącym się społeczeństwie
1. Osobowość nauczyciela; 2. Podstawowe założenia koncepcji stałych indywidualnych cech osobowości; 3. Umiejętności empatyczne nauczyciela a jego stałe indywidualne cechy osobowości; 4. Proces podejmowania decyzji a stałe indywidualne cechy osobowości nauczyciela; 5. Awanszawodowy jako formalnoprawne narzędzie mierzenia jakości pracy nauczyciela w kontekście koncepcji stałych indywidualnych cech osobowości; 6. Konceptualizacja postępowania badawczego; 7. Funkcjonowanie zawodowe badanych nauczycieli a ich stałe indywidualne cechy w świetle własnych eksploracji.
1. Człowiek kapitałem kraju, regionu i organizacji: Kapitał ludzki - jego znaczenie oraz wzrost gospodarczy; Kapitał ludzki w polityce podnoszenia konkurencyjności regionu; Zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji; Wybrane aspekty zarządzania kapitałem ludzkim. 2. Kariera zawodowa pracownika: Pojęcie kariery zawodowej; Modele kariery zawodowej; Planowanie kariery zawodowej; Pozyskiwanie zasobów ludzkich do organizacji; Etapy kariery zawodowej; Model kariery zawodowej na przykładzie polskiej administracji publicznej. 3. Współczesne systemy wynagradzania pracowników a rozwój kapitału ludzkiego: Pojęcie i funkcja systemu wynagrodzeń; Formy systemu wynagrodzeń; Premie i nagrody jako ruchome składniki wynagrodzenia; Gainsharing, bony, "bonusy" jako sposoby na wynagrodzenie pracownika; zmiany w sferze wynagrodzeń w Polsce. 4. Szkolenia pracowników jako inwestycja w kapitał ludzki: Cele i formy kształcenia; Formy i metody szkolenia pracowników; Etapy rozwoju i szkolenia pracowników; Przyczyny wzrostu potrzeb szkoleń; Analiza rynku szkoleń w Polsce. 5. Inwestowanie w kapitał ludzki w ramach pomocy z Unii Europejskiej.
1. Kluczowe zagadnienia rozwoju i awansu zawodowego nauczyciela; 2. Uwarunkowania prawne i procedury formalne uzyskiwania stopni awansu zawodowego; 3. Podmioty procedury awansowej. Ich zadania i uprawnienia. 4. Plan rozwoju zawodowego na okres stażu i jego realizacja. 5. Dorobek zawodowy nauczyciela i jego ocena; 6. Szczegółowe kalendarium procedur awansowych; 7. Wnioski formalne i ewentualne odwołania nauczyciela oraz wymogi dokumentacyjne.
1. Streszczenie; 2. Wprowadzenie; 3. Praktyki pedagogiczne w procesie kształcenia nauczycieli; 4. Metodologia analizy desk-research przeprowadzonej w ramach projektu; 5. Wyniki analizy desk-research programu praktyk pedagogicznych; 6. Wnioski z analizy programów praktyk pedagogicznych.
1. Streszczenie; 2. Wprowadzenie; 3. Program praktyk pedagogicznych- analiza desk research; 4. Metodologia badań ankietowych przeprowadzonych w ramach projektu; 5. Wyniki badań ankietowych dotyczących jakości oraz efektywności programów praktyk pedagogicznych w województwie śląskim; 6. Wnioski i rekomendacje.
1. Rola i zadania służby pracowniczej w tworzeniu systemu kadrowego, 2. Determinanty procesu kadrowego w organizacji, 3. Kierowanie rozwojem personelu w organizacji, 4. Rozwój potencjału pracy w organizacji, 5. Analiza czynników kształtujących potencjał kadrowy hoteli w regionie warmińsko-mazurskim
Cz.I Wspieranie rozowju ucznia i nauczyciela : 1. Wprowadzenie, 2. Regulacje prawne dotyczące warunków kształcenia i promowania uczniów zdolnych, 3. Uczeń zdolny we współczesnym systemie edukacji, 4. Konkursy krajowe i międzynarodowe, 5. Współpraca szkół z uczelniami i stowarzyszeniami naukowymi, 6. Wspieranie rozowju dzieci i młodzieży przez organizacje i stowarzyszenia społeczne, 7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna ucznom, nauczycielom i rodzicom, 8. Zakończenie, Cz.II Aneks : 1. Akty prawne, 2. Stypendia, 3. Olimpiady. CZ.III Awans zawodowy nauczycieli : 1. Wprowadzenie, 2. Zmiany wynikajace z nowelizacji aktów prawnych dotyczących awansu zawodowego nauczycieli, 3. Rola i zadania dyrektora szkoły w procesie awansu zawodowego nauczyciela stażysty, 4. Rola i zadania dyrektora szkoły w procesie awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego, 5. Rola i zadania dyrektora szkoły w procesie awansu zawodowego nauczyciela mianowanego, 6. Ścieżka awansu zawodowego nauczycieli nieodbywających stażu, 7. Zasady postępowania administracyjnego w procedurze nadawania stopni awansu zawodwego, 8. Awans zawodowy a wynagrodzenie nauczycieli, 9. Awans zawodowy i wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli, 10. Wpływ systemu awansu na pracę szkoły, 11. Aneks
1. Nawiązanie stosunku pracy: rodzaj, tryb, warunki; 2. Ustalanie kwalifikacji; 3. Awans zawodowy nauczyciela; 4. Ocena pracy; 5. Rozwiązanie stosunku pracy; 6. Przekształcenie stosunku pracy; 7. Przeniesienie; 8. Konsultacja ze związkiem zawodowym; 9. Wynagrodzenie; 10. Czas pracy; 11. Świadczenia i uprawnienia wynikające ze stosunku pracy; 12. Zasady ustalania i udzielania urlopu wypoczynkowego; 13. Współpraca dyrektora ze związkami zawodowymi; 14. Odpowiedzialność dyscyplinarna; 15. Kara porządkowa; 16. Ochrona rodzicielstwa; 17. Wykroczenia przeciwko prawom pracownika; 18. Emerytury; 19. Status zawodowy nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach publicznych i niepublicznych prowadzonych przez osoby prawne i fizyczne; 20. Stosunek pracy nauczycieli
1. Podstawowe pojęcia prawne, 2. Wprowadzenie zmian w oświacie, 3. struktura systemu oświaty, 4. Akty prawne o oświacie, 5. Organy w systemie oświaty, 6. Dokumentacja wewnątrzszkolna,. 7. Awans zawodowy nauczyciela, 8. Prawa i obowiązki nauczyciela
1. Pojęcie i istota prawa, 2. Źródła prawa, 3. Podstawowe wolności i prawa w dziedzinie oświaty, 4. System oświaty, 5. Organizacja szkoły lub placówki oświatowej, 4. Awans zawodowy nauczyciela
1. Pojęcie i istota prawa, 2. Źródła prawa, 3. Podstawowe wolności i prawa w dziedzinie oświaty, 4. System oświaty, 5. Organizacja szkoły lub placówki oświatowej, 4. Awans zawodowy nauczyciela
Słowo od Redaktorów; Europejskie dziedzictwo, polskie wartości – słowo od Rektora; Profesor Marek Pliszkiewicz: aktywny uczestnik zdarzeń krajowych i zagranicznych powiązanych z prawem i stosunkami pracy; Laudatio. Zagadnienia ogólne prawa pracy: The Gig Economy – quid iuris?; The ILO and the social consequences of the COVID-19; Labour Standards and International Trade Regulation – A New Ewa of Enforcement?; Zasada racjonalnego pracodawcy a systemowa regulacja niektórych instytucji prawa pracy; La subjectivité du travailleur et le langage de l’analyse juridique et sociale; Praca w państwie prerogatywnym w wersji socjalistycznej; O niektórych problemach prawa pracy w praktyce; Status prawny robotników na podstawie rozporządzenia o umowie o pracę robotników z 1928 r.; Interpretacja pojęcia pracodawcy z art. 3 K.P. Prawo pracy a równowaga w życiu zawodowym i prywatnym: Mise en œuvre de la directive (UE) 2019/1158 du Parlement Européen et du Conseil du 20 juin 2019 concernant l’équilibre entre la vie professionnelle et la vie privée des parents et des aidants, abrogeant la directive 2010/18/UE du Conseil ‒ mise en œuvre polonaise; Rozważania o równowadze między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów w świetle Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1158; Ochrona pracowników mających obowiązki rodzinne – wybrane zagadnienia. Wybrane zagadnienia stosunku pracy w powszechnym prawie pracy: Immunitet i ochrona przed odwetem przyznane „sygnalistom” – osobom zgłaszającym naruszenie prawa i polityki Unii Europejskiej; Przyczyn (kryteria) dyskryminacji w świetle nowelizacji kodeksu pracy z dnia 16 maja 2019 r. na tle prawa międzynarodowego i unijnego; Instrumenty prawa międzynarodowego kształtujące standard minimalnego wynagrodzenia za pracę; Przeciwdziałanie dyskryminacji płacowej – kilka uwag o projektowanej nowelizacji art. 943 § 2 K.P. oraz o projektowanej dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla kobiet i mężczyzn za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania; Wpływ bezczynności organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego na wysokość wynagrodzenia włodarzy województw, powiatów i gmin; Lojalność pracownicza a dyrektywa o ochronie sygnalistów; Ochrona danych osobowych w stosunku pracy; Status prawny mediatora. Z zagadnień szczególnych stosunków pracy: Konstrukcja dodatkowego miejsca pracy nauczyciela akademickiego; Zasady wynagradzania członków spółdzielni pracy; Rozszerzenie standardów ochronnych praw pracy w aspekcie umowy na czas określony nauczycieli akademickich. Uwagi de lege lata i de lege ferenda; Podmioty zatrudniające funkcjonariuszy na przykładzie wybranych pragmatyk służbowych; Przesłanki awansu zawodowego pracowników socjalnych w świetle obowiązującego prawa. Zagadnienia zbiorowego prawa pracy: O pojęciu zakładowej organizacji związkowej po nowelizacji przepisów zbiorowego prawa pracy z 2018 r.; Związkowa reprezentacja interesów pracowniczych na poziomie zakładu pracy; W sprawie uprawnień związków zawodowych w zakresie przeciwdziałania mobbingowi w miejscu pracy; Ochrona praw i interesów osób wykonujących pracą zarobkową w świetle ustawy o związkach zawodowych. Aspekt aksjologiczno-filozoficzno-prakseologiczny. Z zagadnień ubezpieczenia społecznego: L’application en Suisse du règlement (CE) n° 883/2004 du Parlement Européen et du Conseil du 29 avril 2004 portant sur la coordination des systèmes de sécurité socjale; Czeska regulacja orzeczenia lekarskiego o niezdolności do pracy w świetle nowego orzecznictwa; Samorządność instytucji ubezpieczeń społecznych jako swoisty wyraz dialogu partnerów społecznych na przykładzie ewolucji Rady Nadzorczej ZUS; Wiek emerytalny: uzasadnione zróżnicowanie czy przejaw dyskryminacji? Uwagi na tle ewolucji orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego; Idea sprawiedliwości proceduralnej w procedurze postępowania przed organem rentowym; Voyage dans L’Europe avec les cadres; Doświadczenia sędziego a problemy etyczne; Les Conseils économiques et sociaux et institutions similaires; Jak z tego wyjść?
Selected problems of professional career development of employees; Controlling in employees’ opinionsin small and medium enertprises; Klaster - wybrane aspekty analizy strategicznej klasteringu regionu; Uwarunkowania zmian relacji w kooperacji logistycznej; Ocena efektywności funduszy venture capital oraz private equity na tle publicznego rynku akcji i obligacji; Management of intellectual property in polish companies; Analiza zależności stop zwrotu z inwestycji w respect indeks z głównymi indeksami spółek społecznie odpowiedzialnych na rynkach globalnych; Cyrkularne modele biznesowe w energetyce; Analiza systemów zarządzania kryzysowego wybranych państw w aspekcie bezpieczeństwa powszechnego; Działania marketingowe w wirtualnym świecie scond life - przegląd literatury.
Podjęta tematyka rozważań sytuuje się na styku dwóch dużych obszarów dociekań pedagogicznych. Z jednej strony obejmuje problem pedeutologiczny, dociekając, w jakie kompetencje powinien być wyposażony współczesny nauczyciel, z drugiej zaś – aktualne problemy teorii wychowania estetycznego przez zawężenie podmiotu badań do nauczycieli muzyki. W pierwszej rozdziale skoncentrowano się na roli technologii informacyjno-komunikacyjnej we współczesnej pedagogice, ze specjalnym uwzględnieniem edukacji estetycznej, co każe również zastanowić się nad obecnością nowych mediów w sztuce. Przedstawione są tu stanowiska zarówno pedagogów, jak i teoretyków sztuki (tu głównie Ryszarda W. Kluszczyńskiego) na temat udziału nowych mediów w obydwu rozpatrywanych obszarach. Drugi rozdział dotyczy pojęcia kompetencji informatycznych nauczyciela muzyki. Opisano w nim kompetencje oraz poddano analizie dokumenty określające postulowany stan kompetencji informatycznych nauczycieli muzyki, a także ich naturalne rozwinięcie, jakim są programy kształcenia kandydatów na nauczycieli muzyki w uczelniach regionu łódzkiego. W kolejnym rozdziale zawarto metodologię badań, zarówno ilościowych, jak i jakościowych. Oprócz przedmiotu badań, celów, metod, technik, narzędzi, omówiono również samą organizację badań.